کم بنويس ولی هميشه بنويس
🖌|• نوشتن، ورزش ذهن و روح است. يک روز که ننويسی (ولو چند سطر)، همانمقدار ذهن و روحت را تنبل کردهای. قاعدۀ «کار نيکو کردن از پر کردن است» را هم که شنيدهايد.
📖|• البته برای نشر نوشتهها و ارائۀ عمومی آنها، بايد دست به انتخاب و حذف و اصلاح زد. يکی از درخشانترين تعريفها برای ادبيات، اين جملۀ سارتر است که «ادبيات، يعنی حذف».
📜|• در ويرايش هم هيچچيز به اندازۀ حذف، نوشته را زنده نمیکند؛ از حذف کلمه تا حذف جمله و پاراگراف و گاهی حتی بخشی از مقاله.
رضا بابایی✨
✏️@arbaeen_writer
موفقیت هاتون باعث خوشحالی ما هستش.
قلمتون همواره نویسا باشه....
@arbaeen_writer
⬜️اشتباهات نویسندههای تازهکار⬜️
● همهمون زمانی تازهکار بودیم.
● بعضیهامون کل زندگیمون در حال نوشتن بودیم. بعضیهامون بعداً شروع کردیم.
● اما همهمون خطاهای تازهکاران رو مرتکب شدیم.
● اگه تازه شروع کردی، شاید تشخیصشون سخت باشه...
📘۱. سرعت پیشروی صحنهها متناسب نیست.
📘اگه نتونید سرعت پیشروی صحنهها رو تنظیم کنید، داستان ممکنه خیلی عجلهای یا خیلی کشاومده به نظر برسه. وسوسهکنندهست که تا میتونید درباره گذشته شخصیت و تاریخ دنیای خیالیتون اطلاعات بدید، اما احتمالش زیاده که خواننده علاقهش رو از دست بده.
راهحل: لحظههای توصیفی و اکشن رو تنظیم کنید و ملاحظهی دروننگریها و دیالوگها رو هم بکنید.
📒۲. تغییر زاویهدید
📒ممکنه تغییر زاویهدیدها توی داستانتون واضح نباشه.
راهحل:
● یا اول شخص رو انتخاب کنید یا سوم شخص؛ و تا آخر همونطور نگهش دارید.
● اگه شخصیتهای مختلفی راوی داستان میشن، داستانشون رو با علامتگذاری از هم جدا کنید.
📙۳. دیالوگهای بیمصرف
📙بعضی دیالوگها نه درونِ شخصیتی رو بهمون نشون میدن و نه داستان رو جلو میبرن.
راهحل: دیالوگهایی رو که انگیزهی شخصیت یا ویژگیهاش رو نشون نمیده و پیرنگ رو جلو نمیبره، حذف یا اصلاح کنید. دیالوگها رو بلند بلند بخونید که تشخیص بدید روانه یا نه.
📕۴. قانونگرایی بیش از حد
📕ممکنه خیلی سفت و سخت پیرو «قوانین» نویسندگی باشید. اما نوشتن هنره. فقط راهنمایی داریم.
راهحل: اگه بعضی «قوانین» داستانتون رو از طبیعی بودن درآوردن و مناسبش نبودن، اونا رو بشکنید. به نظرات هم گوش بدید ولی یادتون باشه تهش کتاب مال شماست.
✏️ @arbaeen_writer
چند نمونه از کاریکلماتورهای پرویز شاپور✨
۱). قطرهٔ باران، اقیانوس کوچکی است.
۲). زندگی بدون آب از گلوی ماهی پایین نمیرود.
۳). جارو، شکم خالی سطل زباله را پر میکند.
۴). فوّاره و قوه جاذبه از سربه سر گذاشتن هم سیر نمیشوند.
۵). هر درخت پیر، صندلی جوانی میتواند باشد.
۶). باغبان وقتی دید باران قبول زحمت کرده، به آبپاش مرخصی داد.
۷). فاصله بین دو باران را سکوت ناودان پر میکند.
✏️ @arbaeen_writer
#پاسخ
📘•• ۱- برنامه کاریتان را هفته به هفته مشخص کنید:
📘•• یکی از اصولی که برای به دست آوردن و تنظیم وقت برای نوشتن بسیار کارآمد است این جمله است، اول برنامه اجرایی و بعد اجرای برنامه.
📘•• مارک استیونز نویسنده موفقی است که میگوید: من هر جمعه کاغذی برمیداشتم و در آن جدولی رسم میکردم، سپس با توجه به روزهای هفته و صبح و عصر، برای هر روز برنامهای تدوین میکردم. اینگونه حتی اگر کار مهمی هم داشتم، برنامه را انجام میدادم.
📗•• ۲- نیازی نیست دقیقا طبق ترتیب رئوس مطالب پیش بروید:
📗•• برنامهریزی رئوس مطالب بسیار مهم است. اما نیازی نیست حتما به ترتیب آن نوشتهها پیش بروند. هر بار، هر قسمتی را که آمادگی آن را دارید بنویسید.
📗•• جوزف هلر، رماننویس آمریکایی میگوید: وقتی نوشتن را شروع میکردم ممکن بود دویست - سیصد صفحه بنویسم، اما مطالب نظم خاصی نداشت. بعدا مطالب را در جاهای مناسب کتاب قرار میدادم.
📒•• ۳- مقداری را که در هر روز باید بنویسید از قبل مشخص کنید:
📒•• برنامهریزی کنید که مثلا من باید روزی یک صفحه بنویسم. این کار به شما انگیزه میدهد و باعث میشود بیشتر زمان و وقت برای نوشتن اختصاص دهید. حتی میتوانید مقداری که هر روز مینویسید را یادداشت کنید.
📒•• اگر گاهی نتوانستید طبق برنامه پیش بروید نا امید نباشید و باز هم به برنامه ریزی ادامه دهید و تمام تلاشتان را بکنید که طبق برنامه عمل کنید.
📕•• ۴- کاری کنید ذهنتان متمرکز شود:
📕•• باید طوری برنامهریزی کنید که ذهنتان کاملا متمرکز کارتان شود. هنک نوور یکی از نویسندگانی است که مشغله کاری زیادی دارد. او دو شغل تمام وقت دارد. نویسندگی، ویراستاری و همچنین رییس بخش روزنامه نگاری دانشگاه.
📕•• او میگوید که برای اینکه بتواند روی کارش متمرکز شود، ساعت خود را کوک میکند که برای کار بعدی به او اطلاع دهد و اینگونه میتواند روی کارش متمرکز شود.
منبع: کتاب مجموعه مقالات «فن داستاننویسی» با ترجمه محسن سلیمانی📚
✏️@arbaeen_writer