eitaa logo
دین فطری (آرشیو)
4.5هزار دنبال‌کننده
28 عکس
0 ویدیو
0 فایل
این کانال برای ارائه و نشر درس‌های صوتی دین فطری به عنوان پشتیبان کانال به‌سوی بی‌نهایت راه‌اندازی شده. سایت: www.dinefetri.com ادمین‌: @dinefetri_amozesh سوالات، پیشنهادات و نقد و انتقادت را به آی‌دی ادمین کانال بفرستید.
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 درس هشتم ✳️ قسمت چهارم 🔻یکی دیگر از محرک‌ها: ایجاد خطرها و سختی‌ها و تهدیدها توسط دشمنان 🔸این همان سنت امتحان برای انسان است 🔸امتحان وقتی است که حق و باطل مشخص است. 🔻یکی دیگر از محرک‌ها: فرصت دادن به شیاطین و جنودش برای ایجاد گمراهی 🔸 یک امتی که از امتحان جان سالم به در بردند اما یک جاهایی افتتان است؛ یعنی؟ خدا به شیاطین و جنودش فرصت می‌دهد که گمراهی ایجاد کنند. ▪️در افتنان تبلیغات می‌کنند و حق و باطل را چنان در هم می‌آمیزند که قابل تشخیص نیست. 🔸 در امتحان انسان با اتکا به عقل و دینش می‌‌تواند حق و باطل را تشخیص دهد . 🔸 اما در افتنان تکیه بر عقل و دین کافی نیست، باید همراه ولی جامعه بود. 🔸 سامری کسی بود که به‌وسیله اثر الرسول مردم را گمراه کرد. ▪️سامری‌های هر امتی لباس دین دارند. اثر الرسول دارند و به‌وسیله آثار رسول گمراهی ایجاد می‌کنند. 🔸 آخرین مرحله رشد هر ملتی عبور از این امتحانات و فتنه‌هاست. 🔸آیه ۶۰ اسراء: خداوند به شجره ملعونه بنی‌امیه فرصت رشد می‌دهد؛ تا علت‌هایی را که آنها برای گمراهی ایجاد می‌کنند تأثیر ایجاد کند تا مردمی که دینشان سست و متزلزل است، در این امتحان قرار بگیرند. ▪️ اگر مردم از این فرصت استفاده می‌کردند به سمت امیرالمومنین (علیه السلام) می‌رفتند که شاخصی بود که پیامبر به آنها شناسانده، گرفتار معاویه نمی‌شدند. 🔸آیه ۵۳ نجم، مشخص می‌کند که در فتنه‌ها چه افرادی دچار خطا می‌شوند: کسانی که در قلبشان مرض است؛ یعنی خدای متعال این فتنه را فرصتی قرار می‌دهد برای اینکه آنهایی که در قلبشان مرض است آن مرض نمایان شود. https://eitaa.com/archive_dinefetri
🔶درس نهم دین فطری (۳قسمت) 🔸سنت عقوبت‌های دنیوی ▫️سنت املاء (امهال) و استدراج ▪️استاد سید هادی عظیمی https://eitaa.com/dinefetri https://eitaa.com/archive_dinefetri
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 درس نهم ✳️ قسمت اول 🔻سنت عقوبت‌های دنیوی 🔸فلسفه عقوبت‌های دنیوی برای پیشگیری و تنبه است 🔸عامل این عقوبت‌ها چیست؟ ▪️انسان در مسیر خدا حرکت می‌کند: این مصیبت برای ترفیع درجه است. ▪️سختی‌ها برای بنده‌ای گناه می‌کند اما ایمان به خدا دارد کفاره گناهانش می‌شود. ▪️بلا و مصیبت برای کفار (کسانی که در مسیر خدا نیستند) کیفر و عذاب است. 🔸 تمام این عقوبت‌ها در دنیا به‌خاطر این است که انسان از مسیر کمال و رشد منحرف شده است. 🔸 این عقوبت‌ها همان اثر وضعی گناه است 🔸عقوبت دو دسته است: فردی و اجتماعی 🔻عقوبت‌های فردی ▪️محرومیت از عبادت و توفیقات معنوی: بدترین نوع عقوبت فردی ▪️سختی و تنگدستی در زندگی: تنها به معنای فقر نیست بلکه این تنگدستی یعنی احساس فقر ▪️کوتاهی عمر ▫️بعضی از گناهان که موجب کوتاهی عمر است: قطع رحم، عاق والدین، ترک نیکی ▪️فراموشی: فراموشی علم مفیدی است که قبلا بلد بوده ▪️ مستجاب نشدن دعا ▫️اصل دعا برای ایجاد ارتباط انسان با خداست ▫️بعضی اوقات استجابت نشدن دعاها عقوبت نیست، به‌خاطر این است که حکمت نیست یا وقتش نیست یا خدا چیزهای دیگر به‌جایش می‌دهد ▪️الحاد و انکار: گناه رفته رفته انسان را به انکار خدا می‌رساند ▪️بسته شدن مراکز ادراک: که به آن می‌گوییم زنگار یا قساوت قلب ▫️«أُولَئِكَ الَّذِينَ طَبَعَ اللَّهُ عَلَى قُلُوبِهِمْ وَسَمْعِهِمْ وَأَبْصَارِهِمْ وَأُولَئِكَ هُمُ الْغَافِلُونَ»(نحل:۱۰۸) ▫️خودش مراکز ادراک خودش را بسته ولی چرا خدا می‌گوید ما این کار را کردیم؟ چون خدا این گناه را عامل قرار داده برای بسته شدن مراکز ادراک. https://eitaa.com/archive_dinefetri
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 درس نهم ✳️ قسمت دوم 🔻 ادامه عقوبت‌های فردی 🔸تسلط شیاطین و ساحران: وَمَنْ يَعْشُ عَنْ ذِكْرِ الرَّحْمَنِ نُقَيِّضْ لَهُ شَيْطَانًا فَهُوَ لَهُ قَرِين ▪️انسان در مسیر گناه به جایی می‌رسد که فرمانبردار و مطیع محض شیطان می‌شود. ▪️بخت بستن درست است، گاهی راسا خود شیاطین گاهی توسط ساحران ▫️خداوند، فرموده کسی که از من دور شود دچار این سحرها می‌شود. اگر در قلعه حفاظتی ذکر من باشید هیچ وقت هیچ شیطانی نمی‌تواند به شما ضرر بزند «و ماهم بضارین من احد الا باذن الله» ▪️انسان با گناه کردن به این قلعه حفاظتی آسیب می‌زند. ▫️راه تقویت قلعه: نماز اول وقت، خواندن تعقیبات نماز ▫️در بین الطلوعین و غروب خورشید تا مغرب بهترین وقت برای ترمیم این قلعه حفاظتی است. ▪️چرا خدا اجازه تاثیر داده است؟ از سر لطفش، می‌گوید به‌خاطر شدت اشتیاق به بنده‌ام وقتی از من دور شود، اجازه می‌دهم تا در معرض آسیب قرار گیرد تا به آغوش من برگردد.
🔸تغییر نعمت‌های الهی
🔻عقوبت‌های اجتماعی و عمومی 🔸وقتی گناهی عمومی ‌شود، بلا بر همه نازل می‌شود تا همه احساس خطر کنند و از آن مسیر غلط برگردند ▪️خشکسالی و نباریدن باران ▪️نزول بلا و آفت‌های عمومی، آفت‌هایی در کشاورزی،افزایش فوت‌های ناگهانی، گسترش بیماری‌هایی مثل ایدز یا کرونا ▪️ تغییر سرنوشت جامعه ▫️دقت نکردن در انتخاب حاکم ▪️تسلط اشرار: «إِذَا أَرَدْنَا أَنْ نُهْلِكَ قَرْيَةً أَمَرْنَا مُتْرَفِيهَا فَفَسَقُوا فِيهَا فَحَقَّ عَلَيْهَا الْقَوْلُ فَدَمَّرْنَاهَا تَدْمِيرًا» اینکه مترفین جامعه به امارت برسند ▪️اشاعه فحشا ▪️بیماری‌های جدید https://eitaa.com/archive_dinefetri
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️درس نهم 🔰قسمت سوم 🔻سنت املا و استدراج 🔸اگر انسان با وجود هشدارهای قبلی اصرار به حرکت در مسیر خلاف داشت آن‌موقع خدا از سر لطفش این بنده را رها می‌کند و راه را برای گناه کردنش باز می‌گذارد. ▪️وقتی انسان دیگر منعی نمی‌بیند کمی طمع و حرصش نسبت به آن خطا کمتر می‌شود و به خودش می‌آید، برخی با این فرصت یک روزی به خودشان می‌آیند، مثل فضیل عیاض 🔸املاء اگر منتهی شود به تنبه، انسان نجات پیدا خواهد کرد در غیر این‌صورت دچار استدراج می‌شود ▪️کسانی می‌توانند از این راه برگردند که علقه‌ای بین خود و اولیا الله داشته باشند، مثل بشر حافی، حر، فضیل عیاض. 🔸 استدراج یعنی مرگ تدریجی، آن‌قدر پیش می‌رود تا به مرگ تدریجی برسد، درجه درجه به سمت سقوط نزدیک می‌شود. ▪️درمان این افراد تنها با شوک‌های شدید قیامت است 🔸 و الذین کذبوا بایاتنا سنستدرجهم من حیث لا یعلمون: استدراج را برای کسانی به کار می‌برد که آیات خدا را تکذیب می‌کنند 🔸بعضی از این سنت تعبیر به مکر و کید خدا می کنند: ( اکید کیدا) یعنی من کید می‌ورزم، این به چه معنا است؟ در جای دیگر:ان الله خیر الماکرین ▪️کید خدا به این معناست که خدا هشدارها و موانع سر راه را برمی‌دارد و می‌گوید جلوی شما را باز می‌گذارم بروید و این افراد تصور می‌کنند راه امن است و می‌روند و اینجا فریب می‌خورند. ▪️نهایت کید این است که این سقوط زمینه‌ای می‌شود برای به هوش آمدن آنها در آخرت 🔸سنت استدراج برای کسانی است که به جایی می‌رسند که حاکمیت تشریعی و حکومت دینی خدا را قبول ندارند و می‌خواهند با حکومت دینی و حاکمیت تشریعی خدا دشمنی کنند. https://eitaa.com/archive_dinefetri
🔶 درس دهم دین فطری (۳قسمت) 🔸سنت درمان در برزخ ◾️ استاد سید هادی عظیمی ▪️آیا با مرگ فرصت رشد تموم می‌شود؟ ▪️انسان باید چه مراحلی رو طی کند تا به ملکوت برسد؟ ▪️احتضار به چه صورت برای انسان اتفاق می‌افتد؟ ▪️آیا جدا شدن روح از بدن برای همه زجر آور است؟ ▪️آیا حضرت عزرائیل فرشته‌ای ترسناک و خشن است؟ ▪️در شب اول قبر چه اتفاقاتی برای انسان می‌افتد و چطور می‌گذرد؟ ▪️چرا در شب اول قبر از ما سوال می شود؟ ▪️معنی سوالات شب اول قبر چیست؟ ▪️آیا فشار قبر حقیقت دارد؟ ▪️آیا همه‌ی انسان ها در شب اول قبر عذاب می‌کشند؟ ▪️چرا بعد از مرگ وارد برزخ می‌شویم؟ ▪️سرنوشت ما در عالم برزخ چه جوری است؟ ▪️چه کسی این سرنوشت رو برای ما رقم می‌زند؟ ▪️آیا خدایی که این‌قدر مهربان است ما را عذاب می‌کند؟ ▪️عذاب برزخ و جهنم به چه معناست؟ ▪️آیا در برزخ هنوز فرصتی برای اصلاح بدی‌ها هست؟ ▪️آیا مثل قیامت شفاعت در برزخ هم وجود دارد؟ ▪️چه شرایطی برای شفاعت وجود دارد؟ ▪️معاد چیست و وجودش چه ضرورتی دارد؟ ▪️مراحل برپایی قیامت چیست؟ ▪️تفاوت جهنم و برزخ چیست؟ ▪️چرا جهنم آفریده شده؟ ▪️آیا خلود در جهنم با رحمت خدا سازگار است؟ ▪️چه کسانی خالد در جهنم می‌شوند؟ ▪️انواع عذاب‌های جهنم چیست؟... https://eitaa.com/dinefetri https://eitaa.com/archive_dinefetri
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ درس دهم 🔰 قسمت اول 🔻سنت درمان در برزخ 🔸اگر انسان با وجود سنت‌های قبل، مسیر انحراف را ادامه داد و با مرگ مواجه شد، باز هم خدا او را رها نمی‌کند و در برزخ شرایطی فراهم می‌کند تا او را درمان کند 🔸 فلسفه وجود برزخ: جبران و ترمیم کاستی‌ها و آسیب‌هایی که انسان در دنیا به خودش و روحش زده. ▪️چون در دنیا، به حقیقت نفسمان پی نبردیم و توانایی‌ها و استعدادهایش را نشناختیم، اگر در ملکوت وارد شویم، نمی‌توانیم یک زندگی لذت بخشی داشته باشیم لذا یک عالمی باید باشد در آن روح خودمان را ببینیم و فرصت جبران باشد تا بعد وارد ملکوت شویم 🔸چرا در این دنیا به حقیقت نفس پی نبردیم؟ زیرا در این دنیا تمام توجه‌مان به جسم است 🔸برزخ عالمی بین عالم ملک و ملکوت است 🔸در احکام دفن، مراد از قبر همین گور خاکی است، اما در اعتقادات قبر یعنی برزخ 🔸 قیامت مقام پی بردن به حقیقت رب است 🔸اگر انسان در این دنیا به هر دو حقیقت پی برد (حقیقت نفس و رب) آمادگی ورود به ملکوت را دارد و برزخ برای او یک دوره رشد است تا توانایی‌هایش بیشتر شود و لذت بیشتر ببرد 🔸اگر در دنیا به هیچ‌کدام از اینها پی نبرده باشد، برزخ هم برای او فایده ندارد 🔸اگر در دنیا حقیقت رب، را درک کرد ولی حقیقت نفس را کمتر درک کرد، در برزخ فرصتی می شود که حقیقت نفس را دریابد 🔸برای گنهکاران برزخ دوره درمان و رفع نواقص روح می‌شود 🔸دو نوع آلودگی داریم، اعتقادی و عملی ▪️اگر کسی به فساد عقیده دچار شود، برزخ برایش یک دوره عذاب است، تا اینکه در قیامت با آن شوک‌های شدید به هوش آید ▪️کسی که دچار فساد عمل باشد به نجات نزدیکتر است. https://eitaa.com/archive_dinefetri
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ درس دهم 🔰 قسمت دوم 🔻مراحل درمان در برزخ 🔷 مرحله اول: ورود به برزخ 🔻ورود به برزخ مقدماتی دارد 🔻احتضار؛ آمادگی برای مرگ ▪️دوره احتضار دوره‌ای است که انسان در همان لحظات آخر، باز هم بتواند کارهایی انجام دهد. 🔸مشاهدات محتضر 🔸مشاهده جایگاه برزخی خودش ▪️تا اگر خوب است خشنود شود و اگر بد است، فرصت جبران داشته باشد 🔸مشاهده ملک الموت و اعوان و انصارش ▪️برای اینکه صورت حقیقی خودمان را در آن مَلَک ببینیم 🔸مشاهده وجود حضرات معصومین علیهم السلام، برای مومنین و چهره وجود مقدس حضرت علی علیه السلام برای همه انسان‌ها ▪️برای اینکه انسان تفاوت بین خودش و آن وجود انسان کامل را ببیند ▪️وجود مقدس بقیه معصومین برای بشارت برای مومنین خواهند آمد 🔸 حضور شیاطین: تا اگر روزنه‌ای برای ورود به قلب انسان وجود دارد، از آن روزنه وارد شود و ایمان انسان را سرقت کند ▪️گاهی علاقه‌های انسان در آن لحظه آخر دستاویز شیطان قرار می‌گیرد 🔸 مشاهده صورت مثالی اعمال، اولاد و اموال 🔸 سکرات و غمرات موت 🔷 مرحله دوم: مرگ؛ با آن سکرات مرگ روح از بدن خارج و وارد یک عالم دیگری می‌شود ▪️در این زمان درک بدن مثالی، اتفاق می‌افتد؛شکلش، شکل دنیوی بدن ما و ماهیتش ملکوتی 🔸شب اول قبر: همان لحظات اول ورود انسان به عالم برزخ است ▪️چرا تعبیر به شب می‌کنند: چون درکی از عالم برزخ نداشته‌ایم و ناگهانی با آن مواجه می‌شویم، در حال که یک حالت ناشناخته برای ما دارد، مانند این است که در ظلمت و تاریکی وارد جایی شده‌ایم 🔸فشار قبر چیست؟ احساس درد و رنجی که انسان از مواجه شدن با صورت واقعی خودش دارد. https://eitaa.com/archive_dinefetri
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ درس دهم 🔰 قسمت سوم 🔻مراحل درمان در برزخ 🔹بعد از مرگ درمان شروع می‌شود 🔸فرشتگان می‌آیند به انسان کمک می‌کنند تا انسان بتواند خودش را خوب درمان کند. 🔸 فرشتگان نکیر و منکر از انسان سوال می‌کنند. ▪️سوال این فرشتگان برای چیست؟ ▪️ چون نمی‌دانیم که در باطنمان چیست، خدای متعال برای اینکه انسان را درمان کند و تمام آلودگی‌ها را از وجود انسان بیرون بکشد، از انسان سوال می‌کنند. 🔸اولین سوال: من ربک؟ خدای تو چه کسی بود، به عشق چه کسی زنده بودی؟ ▪️کنترل روح ما در برزخ با ضمیر ناخودآگاه است ▪️ آنچه که در دل انسان عشق او بوده است، برای رضای او تلاش کرده است خودش را نشان می‌دهد 🔸 من قبلتک؟ آنجا مشخص می‌شود قبله انسان کیست! قبله آمال ما کجاست ▪️کعبه، نماد تمدن الهی است، هر فردی خواهد دید که کدام تمدن را قبول داشته 🔸من امامک؟ امام آن کسی است که خط مشی سیاسی انسان را در دنیا مشخص می‌کند و انسان پیرو خط مشی سیاسی است که او ترسیم کرده. 🔸ما کتابک: کدام کتاب کنار تو بوده است؟ کدام کتاب بود که خیلی آن‌را دوست داشتی؟ آیا قرآن بود یا کتب دیگر 🔹مرحله بعدی تنبه و آگاهی است که فرشتگان منبه این کار را می‌کنند. ▪️فرشتگان رقیب و عتید، در شانه راست و چپ هر روز اعمال ما را می‌نویسند و محاسبه می کنند، در برزخ علت‌ها و آن حوادثی را که باعث شده انسان این‌گونه شود را به او یادآورمی‌شوند تا درمان انسان را آسان کنند ▪️طبیبانی هم داریم که به بالین انسان می‌آیند ▪️طبیبان، همان ائمه علیهم السلام هستند و یا امام‌زاده‌هایی که انسان به زیارتشان رفته است، که به دیدار ما می‌آیند. https://eitaa.com/archive_dinefetri
🔻 ادامه قسمت سوم ✳️ درس دهم 🔸 درمان در برزخ توسط خود انسان صورت می‌گیرد، آنجا ابتدا انسان را به هوش می‌آورند 🔸 درمان به این شکل است: انسان باید از اعمال بد خودش، زجر بکشد و شاید حضور این طبیبان باعث می‌شود که انسان از اعمال بد خودش، زجر بیشتری بکشد و تنفر پیدا کند. این تنفر باعث می شود این اعمال زشت از ما دور شوند. ▪️گاهی اوقات انسان تنفر ندارد، بلکه می‌گوید چه اشکال دارد، اگر این تنفر کم باشد، انسان دیر درمان می‌شود یا اصلا درمان نمی‌شود. ▪️امام صادق فرموده اند: شیعیان مراقب خودتان باشید، ما در برزخ نمی‌توانیم به فریاد شما برسیم، در برزخ شفاعت نیست. ▪️چرا؟ چون شفاعت در درمان ظلم است. 🔸شفاعت مخصوص عذاب‌های توبیخی است. 🔸انسان با هر گناه دو آسیب ایجاد می‌کند: یک آلودگی و بیماری روحی در خود و یک شوک و فشار روانی به قلب انسان‌های کامل که ائمه معصومین علیهم السلام باشند. ▪️ آن آلودگی‌ها که در روح ما ایجاد می شود، به‌وسیله عذاب‌های درمانی در برزخ، درمان می‌شود اما آن شوک و فشار روانی که به قلب انسان‌های کامل زده شد، توبیخ دارد. 🔸 مدت درمان چقدر طول می‌کشد؟ بستگی دارد به میزان تخریبی که در روح‌مان وارد کردیم. 🔸بعد از درمان دوره آموزش‌های تکمیلی شروع می‌شود . ▪️روح انسان مومن، به وادی السلام می‌رود، انسان کافر و گنهکار به وادی برهوت 🔸 وادی السلام چیست؟ ▪️حقیقت وادی السلام در برزخ محضر حضرت امیر المومنین است. 🔸 برزخ برای شهدا خیلی زود و در راحتی می‌گذرد. ▪️شهید، زنده است به این معنا که قدرت تصرف در عالم ملک را در همان عالم ملکوت هم دارد، زیرا ولایت تکوینی به دست آورده. https://eitaa.com/dinefetri https://eitaa.com/archive_dinefetri
🔶درس یازدهم (۳قسمت) 🔸 جهنم؛ آخرین عامل پالایش و بازگرداندن انسان به‌سوی بی‌نهایت ▪️ https://eitaa.com/dinefetri https://eitaa.com/archive_dinefetri