1102. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
16.87M
✳️ درس یازدهم
🔰 قسمت دوم
🔻 خدای متعال چگونه آلودهها را پاک میکند تا انسان لیاقت حضور بر سر سفره بینهایت را پیدا کنند؟
🔸اولین کاری که برای برپایی قیامت میشود، نواخته شدن صور اول است
▪️صدای بسیار بلندی است که وحشت عجیبی در همهی انسانها ایجاد میکند
▪️با شنیده شدن این صور، همه انسانها چه در دنیا و چه دربرزخ میمیرند.
▫️ دو مرگ و دو حیات داریم
▪️مرگ اول در دنیا اتفاق میافتد و از عالم ماده به عالم برزخ منتقل میشویم
▫️مرگ دیگر انتقال از عالم برزخ به عالم ملکوت است
🔸 مرگ به معنای انتقال است
🔸سپس صور دوم اتفاق میافتد
🔸 با دمیده شدن صور دوم، قیامت برپا میشود.
▪️معنای برپایی قیامت: با نفخ صور دوم همه احیا میشوند و در ملکوت در پیشگاه خداوند متعال محشور میشوند.
▪️زنده میشوند یعنی در بدنهای ملکوتیشان قرار میگیرند یا ادراکشان نسبت به آن بدن ملکوتی شان بیدار میشود و حضور حضرت حق را درک میکنند
🔸 همزمان با حشر همه انسانها، حوادث قیامت هم اتفاق میافتد که شوکهای شدید حوادث قیامت است.
▪️این شوکهای شدید را حضرت حق اینگونه بیان فرمودند: اذا الشمس کورت، اذاالنجوم کدرت و اذا الجبال سیرت..
🔸این حوادثی که در قیامت اتفاق میافتد، شوکهای شدیدی در وجود انسانهای گنهکار و بیایمان ایجاد میکند. وحشت میکنند وقتی میبینند همه دنیایی که به آن عشق میورزیدند و دلبستگی داشتند، اینگونه نابود و تخریب شده است.
▪️ این حوادث برای انسانهای مومن هیچ شوکی را ایجاد نمیکند.
https://eitaa.com/dinefetri
https://eitaa.com/dinefetri
🔻ادامه درس یازدهم
🔰 قسمت دوم
🔸 شوکهای شدید قیامت برای چیست؟ برای اینکه خدای متعال آنها را به هوش بیاورد.
🔸آیا نمیشد خداوند قیامت را آرامتر محقق کند؟
▪️اگر این شوک ها ایجاد نشود، انسانهایی که مومن نبودند به هوش نمیآیند. مثل اینکه کسی در سرما دارد خوابش میبرد که برایش خطرناک است، باید با سیلی او را بیدار نگه دارند.
🔸در مرحله بعد انسان پی به اعمال بد خودش میبرد. به اینصورت که از یک سو مقام حضرت حق را میبیند و از سوی دیگر به اعمال بد خود در دنیا نگاه میکند و تاثیرات اعمال بدش در هستی را میبیند
🔸منشاء آتش جهنم
▪️آتش جهنم از بیرون نیست. آتش جهنم از درون تولید میشود. (التی تطلع علی الافئده) آتش جهنم از قلب شروع میشود، از درون انسان
▪️ این به معنای این نیست که آتشی در بیرون نیست. این آتش جهنم از درون شروع میشود و به بیرون سرایت میکند. در بیرون هم شعله دارد.
🔸 (اتقوا النار التی وقودها الناس و الحجارة ) بپرهیزید یعنی بترسید برحذر باشید از آتشی که هیزمش و آتش گیرهاش خود مردماند. یعنی اعمال مردم.
▫️(والحجارة) بعضی تفسیر کردند همان سنگدلان یا قلبهای سنگی است که آنجا وقتی پی به اعمال بد خودشان میبرند، این آتش درونی از آن ایجاد میشود و به بیرون هم سرایت می کند و دیگران را هم تحت تاثیر قرار میدهد.
🔸پس آتش درونی است ولی تجسم هم دارد
▪️مثلا تب یک بیماری است که در درون ما اتفاق میافتد. حرارتی است که از درون بدن شروع میشود. حال مثلا انسان زنده باشد و تبش 100 درجه باشد، چه میشود؟ بدن انسان شعلهور میشود
🔸تمام آیاتی که ظاهرش این است که خدا میفرماید ما شما را آتش میزنیم و یا ظاهرش این است که یک آتشی هست و انسانها در این آتش میافتند، همه اینها تعابیر کنایی است که مقصودش این است که آتشی در درون تولید میشود که ناشی از اعمال خود انسان است.
🔸یک ملازمه حقیقی بین اعمال دنیا و عذاب آخرت وجود دارد.
انسان از پیش اعمال زشتی را انجام میدهد که آنجا وقتی صورت ملکوتی این اعمال زشت و تاثیرش بر هستی و بر خودش را وقتی میبیند، آتش میگیرد.
🔸 «ثواب و عقاب» هم اثر عمل ماست. اینگونه نیست که برخی تصور کنند مزد یا جزا باشد.
🔸 در مواجه انسان با اثر عمل خود در وجودش لذت یا درد تولید میشود.
🔻جلوه های عذاب در جهنم
▪️اولین جلوه عذاب در قیامت، عذاب ادراک بزرگی محضر خداست، همان محضری که در انسان کافر یا انسان غافل آن را هیچ میانگاشت.
▪️ عذاب قرار گرفتن در مقابل نور پس از عادت و لذت از تاریکی است.
▪️عذاب حسرت از دست دادن فرصتهای طلایی دنیا
▪️عذاب ناشی از کنار رفتن نقابها؛ (یوم تبلی السرائر)
▪️ عذاب روسیاهی و رسوایی؛ قرآن میفرماید (یوم القیامة تری الذین کذبوا علی الله وجوههم مسودة) آنهایی که به خدا دروغ بستند و مردم را گمراه کردند، آنچنان روسیاه و رسوا میشوند که این عذاب برایشان خیلی دردناک خواهد بود.
▪️عذاب احساس حقارت؛ کسانی که در دنیا خیلی تکبر یا استکبار داشتند، آنجا یک احساس حقارت شدیدی میکنند.
▪️عذاب ناشی از گواهی اعضاء وجود انسان
در سوره یس میفرماید: (الیوم نختم علی افواههم و تکلمنا ایدیهم و تشهد ارجلهم بما کانوا یکسبون)
https://eitaa.com/dinefetri
https://eitaa.com/archive_dinefetri
1103. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
16.76M
✳️ درس یازدهم
🔰 قسمت سوم
🔸 ادامه بحث مراحل و کیفیت پالایش در جهنم
🔸 جلوه نهم: تجسم گناهان؛ انسان در جهنم اعمال خودش و حالتهای درونی که در دنیا در خود ایجاد کرده بود را به شکلهای مختلف میبیند، و از آن زجر میکشد.
🔹آنچه در برزخ اتفاق میافتد تجسم عمل در بیرون از وجود انسان است اما در قیامت، تجسم عمل هم در بیرون از وجود انسان است هم در درون انسان.
▪️علتش این است که در قیامت تجسم عمل باید شدیدتر باشد تا انسان تنبهاش بیشتر شود.
🔸در روایات و آیات آمده: «جهنم تاریک است»؛ تاریکی جهنم ناشی از عمل انسان است، وقتی انسان در دنیا در ظلمت گناه و دوری از حضرت حق باشد، این دوری در قیامت به شکل تاریکی جلوه میکند.
▪️کسی که در دنیا حق را نمیبیند در آخرت نابینا محشور میشود.
▪️منظور از اسارت در زنجیری که هفتاد ذرع طولش است و انسان جهنمی را به این زنجیر می کشند چیست؟ امام خمینی فرمودند: این برای آن است که هفتاد سال در اسارت نفس بوده، تجسم اسارت نفس در آنجا به شکل اسارت در زنجیر برایش جلوه میکند.
🔸یکی دیگر از جلوه های عذاب،صورت حیوانات موذی است، یعنی هر عملی به یک شکل یک حیوان موذی تجسم پیدا میکند.
https://eitaa.com/dinefetri
https://eitaa.com/archive_dinefetri
🔻ادامه قسمت سوم
✳️درس یازدهم
🔸 حالتهای اهل جهنم: خستگی شدید، خفگی، تنفر، ترس و وحشت، اضطراب، خشونت، خجالت، حقارت، حسرت، جدایی و غربت، ترس و ناامیدی و خلود.
این حالتها دقیقا متناسب با حالتهایی است که در دنیا داشتهاند.
🔸 تجسم اعمال باعث میشود در درون انسان آتشی بهوجود آید که شعله آن به بیرون سرایت کند، حتی اطرافش را پر کند.
🔸این آتش درونی باید ایجاد شود تا این انسان تصفیه و پاک شود.
🔸حضرت حق برای این که انسان را به پیش فرض کارخانه (به فطرت پاک الهی) برگرداند باید انسان را پالایش کند و این از سر لطف است.
▪️ فرصتهای جبران در دنیا: در دنیا فرصتهای زیادی برای انسان هست تا به فطرت پاک الهی برگردد، مثل ماه رمضان که یک دوره پالایش است تا انسان دست از گناهان بکشد و به عید فطر که برسد یعنی بازگشت به فطرت پاک الهی.
یعنی فطرت پاکش را پیدا کرده است و از این پس بر اساس آن امیال و خواهشهای فطرت پاک الهی خود زندگی کند تا این که در قیامت هم با فطرت پاک الهی در سر سفره عطای الهی بنشیند و لذت بینهایت ببرد.
🔸 در بعض دعاها تا صد مرتبه اصرار و التماس می کنیم به حضرت حق و می گوییم: الغوث الغوث خلصنا من النار یا رب؛ این یک نهیب و تلنگری است؛
به این معناکه خدایا به ما توفیق بده از آتش جهنم خلاص شویم، کارهایی که انجام دادیم و ما را جهنمی میکند، در دنیا جبران کنیم و از بین ببریم.
🔻 چگونه انسانهای آلوده در جهنم پاک و درمان میشوند: باید با دیدن آثار شوم گناهانشان در آنها انزجار و تنفر ایجاد شود، که در اینصورت موجب درمان آنها میشود.
🔸 آلودگیها در وجود انسان دودستهاند: عقیدتی و عملی
▪️ کسی که فساد عمل دارد غالبا در برزخ پاک میشود اگرچیزی باقی مانده باشد به سرعت در قیامت پاک و درمان میشود اما کسی که آلودگی عقیدتی دارد به سختی درمان میشود.
🔹 عذابهای توبیخی: مرحله بعد از این که انسان از این آلودگیها پاک و درمان شد باید توبیخ شود تا درمان کامل شود.
▪️ توبیخ از جانب خدا و وجود مقدس معصومین که پدر و مادر روح ما هستند (پدر ومادر دنیوی باعث تشکیل جسم ما شدند)
▪️ وقتی ما به روح خود آسیب می زنیم قبل از این که ما احساس درد کنیم آنها احساس درد می کنند و شوک شدیدی به قلب انسانهای کامل وارد میکنیم.
◾️ شفاعت: معصومین در قیامت حق شفاعت یعنی گذشت از حق خود را دارند برای این که گناه ما به روح آنها آسیب زده است، آنها باید ببخشند تا خدا هم از این توبیخ صرف نظر کند.
▪️ غیر از معصومین، شهدا و علما و صالحان هم شفاعت میکنند؛ دلیلش هم این است که با گناه ما اذیت شدند؛ مخصوصا از گناهان سیاسی و اجتماعی ما.
🔸 خروج از جهنم: هنگامی که توبیخ و شفاعت تمام شد نوبت به خروج از جهنم میرسد، یعنی انسانی که جهنمی بود و درمان شد عافیت پیدا میکند و خارج میشود.
🔴 اما کسی که پاک نشود سرنوشت دیگری دارد...
https://eitaa.com/dinefetri
https://eitaa.com/archive_dinefetri
🔶 درس دوازدهم #دین_فطری
(۳قسمت)
🔸 مسیر شوم خلود و راه نجات
▪️#استاد_سید_هادی_عظیمی
https://eitaa.com/dinefetri
https://eitaa.com/archive_dinefetri
1201. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
17.01M
✳️ درس دوازدهم
🔰قسمت اول
🔻مسیر شوم خلود و راه نجات
🔸اگر انسان در جهنم پالایش نشد مخلد میشود
▪️علت اول برای خلود: عدم امکان پالایش مخلد
🔸خداوند از ابتدا برای کسی حکم خلود نمینویسد حتی برای شیطان از ابتدا حکم خلود نداده
❓چرا خلود؟ مگر رحمت خداوند بینهایت نیست!؟
▪️زیرا امکان پالایشش وجود ندارد، اگر امکان پالایشش وجود میداشت هرگز مخلد نمیشد.
🔸دلیل عدم امکان پالایش چیست؟
🔹 برای جواب این سوال ابتدا باید مسیر خطرناک دخول در جهنم و خلود را بدانیم.
🔴 مسیر خلود
▪️ ۱. تصمیم به جدایی از اهل فضائل باعث جدایی از اهل فضائل میشود
▪️ ۲. همراهی با اهل رذائل باعث همرنگی با آنها و انجام رذائل میشود.
▪️ ۳. عادت به رذائل باعث لذت از رذائل میشود.
▪️ ۴. تنفر از فضائل باعث تنفر از اهل فضائل میشود
▪️ ۵. دشمنی و لجاجت با اهل فضایل باعث تکذیب اهل فضایل میشود.
▪️ ۶. تکذیب آیات الهی باعث تمسخر آیات الهی میشود.
▪️ ۷. عدم امکان پالایش و رسیدن به درک کمال باعث خلود در جهنم میشود.
🔻علت دوم برای خلود: تخریب روح ایمان در جامعه
▪️سیر علت دوم:
▫️دشمنی و لجاجت با اهل فضائل (امام و حجت خدا) ⬅️ تکذیب و تمسخر آیات الهی ⬅️ از بین رفتن ادراک و نابودی کامل روح خودش ⬅️ تخریب روح ایمان در جامعه ⬅️ آلودگی و بیماری روح دیگران
https://eitaa.com/dinefetri
https://eitaa.com/archive_dinefetri
🔻 ادامه قسمت اول
🔰 درس دوازدهم
🔶 دشمنان امامت و ولایت حتی در جهنم هم لجاجت میکنند.
🔶خداوند به عدهای که قرار است راهی جهنم شوند فرصت دفاع کردن میدهد و از آن عده کسانی که ظرفیت دارند به بهشت وعده داده میشوند.
🔻علائم اهل جهنم
▪️۱. آشکارا گناه میکند به همراه شادی و لذت
▪️۲. از گناه خود پشیمان نمیشوند بلکه تکرار می کنند و جبران هم نمیکنند.
▪️۳. تکالیف واجب را انجام نمیدهند
▪️۴. با لجاجت و تعمد گناه میکند و ...
🔻 علائم اهل خلود
▪️۱. کفر و شرک به خداوند دارند
▪️۲. احکام و آیات دین را تکذیب میکنند
▪️با اهل فضائل دشمنی و کینه توزی میکنند
▪️در صدد قتل أولیاءالله و اهل ایمان هستند و...
https://eitaa.com/dinefetri
https://eitaa.com/archive_dinefetri
1202. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
15.59M
✳️ درس دوازدهم
🔰 قسمت دوم
🔻مسیر شوم خلود و راه نجات
🔶 توبه یعنی دست کشیدن از گناه و اعتراف و جبران گذشته
▪️ توبه واجب فوری است
▪️پشیمانی و تصمیم بر دست کشیدن از گناه باعث رفع توبیخ و جبران گذشته باعث رفع درمان میشود
✅طبق روایات برای جبران گناهان گذشته چند کار مفید است:👇
▫️خدمت به والدین مخصوصا مادر
▫️گریه آگاهانه بر امام حسین علیه السلام
▫️خدمت به حاکمیت دینی و امام جامعه
🔹 یکی از امتیازات توبهکننده این است که خداوند آنها را دوست دارد. (إن الله یحب التوابین)
🔻مسیر برگشت و نجات در دنیا
▪️تکذیب اهل رذائل موجب جدایی از اهل زذائل میشود
▪️تنفر از اهل رذائل موجب تنفر از رذائل میشود
▪️همراهی و دوستی با اهل فضائل موجب انجام فضائل میشود
▪️لذت ار فضائل موجب اتصال به بینهایت میشود
🔶 علائم اهل نجات
▪️۱. مخفیانه گناه میکند ولی با ناراحتی و عذاب اما در نهایت پشیمان میشود و جبران میکند.
▪️تکالیف واجب را انجام میدهد.
▪️ گناهش را کوچک نمی شمارد و ...
https://eitaa.com/dinefetri
https://eitaa.com/archive_dinefetri
1203. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
14.15M
✳️ درس دوازدهم
🔰قسمت سوم
🔻مسیر شوم خلود و راه نجات
❓شبهه: اگر خدا اینقدر مهربان است که در هر صورت ما را به بهشت میبرد پس چرا باید به خود زحمت عبادت بدهیم؟
🔻 جواب شبهه:
🔹 اگر کسی با تکیه بر مهر خدا و امید به پالایش گناه کند، شش خطر بزرگ او را را تهدید میکند
▪️۱. احتمال خلود
▪️۲. شدت عذاب و سختی پالایش (لیس لهم طعام الا من ضریع)
🔸عوامل عذاب و پالایش در جهنم
( تاریکی، کوری، تنهایی، اضطراب، خشونت، درد و مرض، همنشینان بد، حسرت، خستگی، حقارت، چرک و پلیدی، خفگی و ... خلود)
▪️۳. طولانی بودن مدت پالایش
❓دلیل طولانی بودن عذابهای جهنم چیست؟ آیا این با عدالت خدا منافات ندارد؟
▪️ عذابهای جهنم جریمههای حقیقی است نه اعتباری یعنی عامل عذاب، خود عمل ما است که آثاری را در ما بر جای می گذارد و اثر آن عمل در قیامت بر ما مشهود میشود و روبرو شدن با آن آثار همان عذاب ما میشود.
▪️۴. بعد از خروج از جهنم به پایینترین درجه لذت میرسیم.
▪️۵. کاهش لذات دنیوی و به بنبست رسیدن.
▫️مانند بحران کاهش لذت در اروپا که شخص به خاطر نرسیدن به لذت بینهایت خودکشی میکنند
▪️۶. گرفتاریهای قوانین دنیوی (تکوینی و تشریعی) را هم باید تحمل کند.
▫️تکوینی مانند ابتلاء به ایدز به خاطر فحشا
▫️تشریعی یعنی همان عذاب ناشی از قوانین جاری در دنیا
https://eitaa.com/dinefetri
https://eitaa.com/archive_dinefetri
🔶 درس سیزدهم #دین_فطری (۵قسمت)
🔸راه اتصال به بینهایت
▪️#استاد_سید_هادی_عظیمی
https://eitaa.com/dinefetri
https://eitaa.com/archive_dinefetri
1301. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
16.55M
✳️ درس سیزدهم
🔰قسمت اول
🔻راه اتصال به بینهایت
❓راه رسیدن به بینهایت چیست؟
آیا عقل میتواند راه رسیدن به بینهایت را نشان دهد؟
▪️ جواب این سوال را با توجه به بینهایتخواه بودن انسان باید داد
⬅️ عقل فقط وجود بینهایت را اثبات میکند و حکم میکند که ما باید به آن متصل شویم ولی نمیتواند راه اتصال را نشان دهد.
⬅️ وحی (دین) راه اتصال به بینهایت را نشان میدهد. در واقع دین (دستورات الهی) تنها نسخه برای رساندن انسان به بینهایت است.
🔸تنها راه اتصال به بی نهایت اتصال به أسماء الله و به تعبیری، صفات الهی است.
🔸 صِبْغَةَ اللَّهِ ۖوَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَةً ۖ
🔷 هر صفت الهی یک نردبانی است که ما را به خدا میرساند و هر کس باید حداقل یک صفت را به طور کامل داشته باشد.
▪️ معنای قربة الی الله یعنی نزدیکی به خدا در صفات و اتصاف به یک صفت که این خود موجب ایجاد عشق به منبع آن صفت میشود.
▪️اخلاق الهی یعنی آراستگی به صفات خدا برای رسیدن به خدا در تمام ابعاد زندگی.
🔻تفاوت مکارم اخلاق با اخلاق:
🔸اخلاق الهی: خاستگاهاش احساسات خدادوستانه و کمالگرایانه است. (بندگی و عبودیت)
🔸 اخلاق انسانی: خاستگاهاش احساسات نوع دوستانه است (انسانیت)
🔸 اخلاق حیوانی: خاستگاهاش احساسات خود دوستانه است (منیت)
🔻عبادت یعنی: عمل به تکالیف دینی و قوانین الهی برای رسیدن به اخلاق الهی.
🔸 عبادت فقط نماز خواندن و انجام مناسک دینی نیست بلکه انجام تمام تکالیف است برای خدایی شدن
https://eitaa.com/dinefetri
https://eitaa.com/archive_dinefetri
1302. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
21.47M
✳️درس سیزدهم
🔰قسمت دوم
🔻راه اتصال به بینهایت
🔵 رابطه اخلاق الهی و عبادت
▪️عبادت فقط نماز خواندن و انجام مناسک دینی نیست بلکه انجام تمام تکالیف است برای خدایی شدن. همانطور که نماز خواندن ظاهری هم عبادت نیست.
▪️حقیقت و مغز عبادت یعنی عبودیت، بندگی و آراستگی به صفات الهی و در نهایت اتصال به بینهایت است. مانند نماز، روزه و حج که اینها ظاهر و پوسته عبادت است ولی مغز آنها بندگی است.
▪️ انجام مناسک موضوعیت ندارد بلکه طریقیت دارد و بدون تخلق به اخلاق الهی ارزش ندارد.
🔸عابد واقعی کسی نیست که دائم در حال انجام مناسک باشد بلکه کسی است که بندگی کند، یعنی متصف به صفات خدا باشد. راستگو، امین و عفیف و در یک جمله بنده باشد
▪️لذا شیطان عابد نبود چون بنده نشد.
🔹عالم واقعی کسی نیست که دانشش زیاد باشد بلکه کسی است که حداقل متصف به یک صفت از صفات خدا باشد.
▪️ معنی خوشا آنان که دائم در نمازند یعنی دائم در حال انجام تکلیف هستند
🔷 ثواب عمل: یعنی اثر عمل بر روی انسان و ایجاد رنگ الهی (بندگی) در وجود انسان
🔻 از کجا بدانیم اطاعت ما قبول شده؟
▪️قبول شدن و نشدن عمل به دلیل اثر گذاشتن و نگذاشتن عمل بر رفتار است
▪️ همانطور که مناسک بدون اخلاق الهی ارزش ندارد اخلاق بدون دین و بدون انجام مناسک هم ارزش ندارد.
▪️ اخلاق بیدینها برای رسیدن به منافع دنیاست نه برای رسیدن به خدا و در آخر هم بر این اخلاق باقی نمیمانند.
نماز به اخلاق ما رنگ الهی میدهد که در معرض فنا قرار نگیرد و در یک جمله، دین اسلام انسان الهی رشد یافته تربیت میکند.
https://eitaa.com/dinefetri
https://eitaa.com/dinefetri