eitaa logo
دین فطری (آرشیو)
4.5هزار دنبال‌کننده
29 عکس
1 ویدیو
0 فایل
این کانال برای ارائه و نشر درس‌های صوتی دین فطری به عنوان پشتیبان کانال به‌سوی بی‌نهایت راه‌اندازی شده. سایت: www.dinefetri.com ادمین‌: @dinefetri_amozesh سوالات، پیشنهادات و نقد و انتقادت را به آی‌دی ادمین کانال بفرستید.
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️درس نهم 🔰قسمت سوم 🔻سنت املا و استدراج 🔸اگر انسان با وجود هشدارهای قبلی اصرار به حرکت در مسیر خلاف داشت آن‌موقع خدا از سر لطفش این بنده را رها می‌کند و راه را برای گناه کردنش باز می‌گذارد. ▪️وقتی انسان دیگر منعی نمی‌بیند کمی طمع و حرصش نسبت به آن خطا کمتر می‌شود و به خودش می‌آید، برخی با این فرصت یک روزی به خودشان می‌آیند، مثل فضیل عیاض 🔸املاء اگر منتهی شود به تنبه، انسان نجات پیدا خواهد کرد در غیر این‌صورت دچار استدراج می‌شود ▪️کسانی می‌توانند از این راه برگردند که علقه‌ای بین خود و اولیا الله داشته باشند، مثل بشر حافی، حر، فضیل عیاض. 🔸 استدراج یعنی مرگ تدریجی، آن‌قدر پیش می‌رود تا به مرگ تدریجی برسد، درجه درجه به سمت سقوط نزدیک می‌شود. ▪️درمان این افراد تنها با شوک‌های شدید قیامت است 🔸 و الذین کذبوا بایاتنا سنستدرجهم من حیث لا یعلمون: استدراج را برای کسانی به کار می‌برد که آیات خدا را تکذیب می‌کنند 🔸بعضی از این سنت تعبیر به مکر و کید خدا می کنند: ( اکید کیدا) یعنی من کید می‌ورزم، این به چه معنا است؟ در جای دیگر:ان الله خیر الماکرین ▪️کید خدا به این معناست که خدا هشدارها و موانع سر راه را برمی‌دارد و می‌گوید جلوی شما را باز می‌گذارم بروید و این افراد تصور می‌کنند راه امن است و می‌روند و اینجا فریب می‌خورند. ▪️نهایت کید این است که این سقوط زمینه‌ای می‌شود برای به هوش آمدن آنها در آخرت 🔸سنت استدراج برای کسانی است که به جایی می‌رسند که حاکمیت تشریعی و حکومت دینی خدا را قبول ندارند و می‌خواهند با حکومت دینی و حاکمیت تشریعی خدا دشمنی کنند. https://eitaa.com/archive_dinefetri
🔶 درس دهم دین فطری (۳قسمت) 🔸سنت درمان در برزخ ◾️ استاد سید هادی عظیمی ▪️آیا با مرگ فرصت رشد تموم می‌شود؟ ▪️انسان باید چه مراحلی رو طی کند تا به ملکوت برسد؟ ▪️احتضار به چه صورت برای انسان اتفاق می‌افتد؟ ▪️آیا جدا شدن روح از بدن برای همه زجر آور است؟ ▪️آیا حضرت عزرائیل فرشته‌ای ترسناک و خشن است؟ ▪️در شب اول قبر چه اتفاقاتی برای انسان می‌افتد و چطور می‌گذرد؟ ▪️چرا در شب اول قبر از ما سوال می شود؟ ▪️معنی سوالات شب اول قبر چیست؟ ▪️آیا فشار قبر حقیقت دارد؟ ▪️آیا همه‌ی انسان ها در شب اول قبر عذاب می‌کشند؟ ▪️چرا بعد از مرگ وارد برزخ می‌شویم؟ ▪️سرنوشت ما در عالم برزخ چه جوری است؟ ▪️چه کسی این سرنوشت رو برای ما رقم می‌زند؟ ▪️آیا خدایی که این‌قدر مهربان است ما را عذاب می‌کند؟ ▪️عذاب برزخ و جهنم به چه معناست؟ ▪️آیا در برزخ هنوز فرصتی برای اصلاح بدی‌ها هست؟ ▪️آیا مثل قیامت شفاعت در برزخ هم وجود دارد؟ ▪️چه شرایطی برای شفاعت وجود دارد؟ ▪️معاد چیست و وجودش چه ضرورتی دارد؟ ▪️مراحل برپایی قیامت چیست؟ ▪️تفاوت جهنم و برزخ چیست؟ ▪️چرا جهنم آفریده شده؟ ▪️آیا خلود در جهنم با رحمت خدا سازگار است؟ ▪️چه کسانی خالد در جهنم می‌شوند؟ ▪️انواع عذاب‌های جهنم چیست؟... https://eitaa.com/dinefetri https://eitaa.com/archive_dinefetri
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ درس دهم 🔰 قسمت اول 🔻سنت درمان در برزخ 🔸اگر انسان با وجود سنت‌های قبل، مسیر انحراف را ادامه داد و با مرگ مواجه شد، باز هم خدا او را رها نمی‌کند و در برزخ شرایطی فراهم می‌کند تا او را درمان کند 🔸 فلسفه وجود برزخ: جبران و ترمیم کاستی‌ها و آسیب‌هایی که انسان در دنیا به خودش و روحش زده. ▪️چون در دنیا، به حقیقت نفسمان پی نبردیم و توانایی‌ها و استعدادهایش را نشناختیم، اگر در ملکوت وارد شویم، نمی‌توانیم یک زندگی لذت بخشی داشته باشیم لذا یک عالمی باید باشد در آن روح خودمان را ببینیم و فرصت جبران باشد تا بعد وارد ملکوت شویم 🔸چرا در این دنیا به حقیقت نفس پی نبردیم؟ زیرا در این دنیا تمام توجه‌مان به جسم است 🔸برزخ عالمی بین عالم ملک و ملکوت است 🔸در احکام دفن، مراد از قبر همین گور خاکی است، اما در اعتقادات قبر یعنی برزخ 🔸 قیامت مقام پی بردن به حقیقت رب است 🔸اگر انسان در این دنیا به هر دو حقیقت پی برد (حقیقت نفس و رب) آمادگی ورود به ملکوت را دارد و برزخ برای او یک دوره رشد است تا توانایی‌هایش بیشتر شود و لذت بیشتر ببرد 🔸اگر در دنیا به هیچ‌کدام از اینها پی نبرده باشد، برزخ هم برای او فایده ندارد 🔸اگر در دنیا حقیقت رب، را درک کرد ولی حقیقت نفس را کمتر درک کرد، در برزخ فرصتی می شود که حقیقت نفس را دریابد 🔸برای گنهکاران برزخ دوره درمان و رفع نواقص روح می‌شود 🔸دو نوع آلودگی داریم، اعتقادی و عملی ▪️اگر کسی به فساد عقیده دچار شود، برزخ برایش یک دوره عذاب است، تا اینکه در قیامت با آن شوک‌های شدید به هوش آید ▪️کسی که دچار فساد عمل باشد به نجات نزدیکتر است. https://eitaa.com/archive_dinefetri
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ درس دهم 🔰 قسمت دوم 🔻مراحل درمان در برزخ 🔷 مرحله اول: ورود به برزخ 🔻ورود به برزخ مقدماتی دارد 🔻احتضار؛ آمادگی برای مرگ ▪️دوره احتضار دوره‌ای است که انسان در همان لحظات آخر، باز هم بتواند کارهایی انجام دهد. 🔸مشاهدات محتضر 🔸مشاهده جایگاه برزخی خودش ▪️تا اگر خوب است خشنود شود و اگر بد است، فرصت جبران داشته باشد 🔸مشاهده ملک الموت و اعوان و انصارش ▪️برای اینکه صورت حقیقی خودمان را در آن مَلَک ببینیم 🔸مشاهده وجود حضرات معصومین علیهم السلام، برای مومنین و چهره وجود مقدس حضرت علی علیه السلام برای همه انسان‌ها ▪️برای اینکه انسان تفاوت بین خودش و آن وجود انسان کامل را ببیند ▪️وجود مقدس بقیه معصومین برای بشارت برای مومنین خواهند آمد 🔸 حضور شیاطین: تا اگر روزنه‌ای برای ورود به قلب انسان وجود دارد، از آن روزنه وارد شود و ایمان انسان را سرقت کند ▪️گاهی علاقه‌های انسان در آن لحظه آخر دستاویز شیطان قرار می‌گیرد 🔸 مشاهده صورت مثالی اعمال، اولاد و اموال 🔸 سکرات و غمرات موت 🔷 مرحله دوم: مرگ؛ با آن سکرات مرگ روح از بدن خارج و وارد یک عالم دیگری می‌شود ▪️در این زمان درک بدن مثالی، اتفاق می‌افتد؛شکلش، شکل دنیوی بدن ما و ماهیتش ملکوتی 🔸شب اول قبر: همان لحظات اول ورود انسان به عالم برزخ است ▪️چرا تعبیر به شب می‌کنند: چون درکی از عالم برزخ نداشته‌ایم و ناگهانی با آن مواجه می‌شویم، در حال که یک حالت ناشناخته برای ما دارد، مانند این است که در ظلمت و تاریکی وارد جایی شده‌ایم 🔸فشار قبر چیست؟ احساس درد و رنجی که انسان از مواجه شدن با صورت واقعی خودش دارد. https://eitaa.com/archive_dinefetri
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ درس دهم 🔰 قسمت سوم 🔻مراحل درمان در برزخ 🔹بعد از مرگ درمان شروع می‌شود 🔸فرشتگان می‌آیند به انسان کمک می‌کنند تا انسان بتواند خودش را خوب درمان کند. 🔸 فرشتگان نکیر و منکر از انسان سوال می‌کنند. ▪️سوال این فرشتگان برای چیست؟ ▪️ چون نمی‌دانیم که در باطنمان چیست، خدای متعال برای اینکه انسان را درمان کند و تمام آلودگی‌ها را از وجود انسان بیرون بکشد، از انسان سوال می‌کنند. 🔸اولین سوال: من ربک؟ خدای تو چه کسی بود، به عشق چه کسی زنده بودی؟ ▪️کنترل روح ما در برزخ با ضمیر ناخودآگاه است ▪️ آنچه که در دل انسان عشق او بوده است، برای رضای او تلاش کرده است خودش را نشان می‌دهد 🔸 من قبلتک؟ آنجا مشخص می‌شود قبله انسان کیست! قبله آمال ما کجاست ▪️کعبه، نماد تمدن الهی است، هر فردی خواهد دید که کدام تمدن را قبول داشته 🔸من امامک؟ امام آن کسی است که خط مشی سیاسی انسان را در دنیا مشخص می‌کند و انسان پیرو خط مشی سیاسی است که او ترسیم کرده. 🔸ما کتابک: کدام کتاب کنار تو بوده است؟ کدام کتاب بود که خیلی آن‌را دوست داشتی؟ آیا قرآن بود یا کتب دیگر 🔹مرحله بعدی تنبه و آگاهی است که فرشتگان منبه این کار را می‌کنند. ▪️فرشتگان رقیب و عتید، در شانه راست و چپ هر روز اعمال ما را می‌نویسند و محاسبه می کنند، در برزخ علت‌ها و آن حوادثی را که باعث شده انسان این‌گونه شود را به او یادآورمی‌شوند تا درمان انسان را آسان کنند ▪️طبیبانی هم داریم که به بالین انسان می‌آیند ▪️طبیبان، همان ائمه علیهم السلام هستند و یا امام‌زاده‌هایی که انسان به زیارتشان رفته است، که به دیدار ما می‌آیند. https://eitaa.com/archive_dinefetri
🔻 ادامه قسمت سوم ✳️ درس دهم 🔸 درمان در برزخ توسط خود انسان صورت می‌گیرد، آنجا ابتدا انسان را به هوش می‌آورند 🔸 درمان به این شکل است: انسان باید از اعمال بد خودش، زجر بکشد و شاید حضور این طبیبان باعث می‌شود که انسان از اعمال بد خودش، زجر بیشتری بکشد و تنفر پیدا کند. این تنفر باعث می شود این اعمال زشت از ما دور شوند. ▪️گاهی اوقات انسان تنفر ندارد، بلکه می‌گوید چه اشکال دارد، اگر این تنفر کم باشد، انسان دیر درمان می‌شود یا اصلا درمان نمی‌شود. ▪️امام صادق فرموده اند: شیعیان مراقب خودتان باشید، ما در برزخ نمی‌توانیم به فریاد شما برسیم، در برزخ شفاعت نیست. ▪️چرا؟ چون شفاعت در درمان، ظلم است. 🔸شفاعت مخصوص عذاب‌های توبیخی است. 🔸انسان با هر گناه دو آسیب ایجاد می‌کند: یک آلودگی و بیماری روحی در خود و یک شوک و فشار روانی به قلب انسان‌های کامل که ائمه معصومین علیهم السلام باشند. ▪️ آن آلودگی‌ها که در روح ما ایجاد می شود، به‌وسیله عذاب‌های درمانی در برزخ، درمان می‌شود اما آن شوک و فشار روانی که به قلب انسان‌های کامل زده شد، توبیخ دارد. 🔸 مدت درمان چقدر طول می‌کشد؟ بستگی دارد به میزان تخریبی که در روح‌مان وارد کردیم. 🔸بعد از درمان دوره آموزش‌های تکمیلی شروع می‌شود . ▪️روح انسان مومن، به وادی السلام می‌رود، انسان کافر و گنهکار به وادی برهوت 🔸 وادی السلام چیست؟ ▪️حقیقت وادی السلام در برزخ محضر حضرت امیر المومنین است. 🔸 برزخ برای شهدا خیلی زود و در راحتی می‌گذرد. ▪️شهید، زنده است به این معنا که قدرت تصرف در عالم ملک را در همان عالم ملکوت هم دارد، زیرا ولایت تکوینی به دست آورده. https://eitaa.com/dinefetri https://eitaa.com/archive_dinefetri
🔶درس یازدهم (۳قسمت) 🔸 جهنم؛ آخرین عامل پالایش و بازگرداندن انسان به‌سوی بی‌نهایت ▪️ https://eitaa.com/dinefetri https://eitaa.com/archive_dinefetri
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ درس یازدهم 🔰 قسمت اول 🔻سنت هفتم سنت احیاء با شوک‌های شدید در قیامت و سپس پالایش در جهنم 🔸اگر ایمانی در وجود کسی باقی مانده بود در برزخ درمان می‌شود. 🔸اگر گناهان او در وجود او فساد عقیده ایجاد کردند خدا باید ابتدا او را به هوش بیاورد، آن روح ایمان به حضرت حق در وجودش دوباره احیا شود و بعد در جهنم پالایش او را می‌کند. 🔻 چرا جهنم خلق شده است؟ ▪️ مقدمات: خدا انسان را آفریده تا به او لذت بی‌نهایت عطا کند. ▪️معاد محقق می‌شود برای اینکه خدا آن عطای بی‌نهایتی را که اراده فرموده به انسان بدهد. ▪️وقتی قرار است به همه لذت بی‌نهایت داده شود، لزوم مساله‌ی عذاب مشخص می‌شود. ▫️آیا خدا باید افرادی را که ظرفیت لذت بردن را در خود ایجاد نکرده‌اند رها کند؟ ▪️خیر، حضرت حق باید برای اینها شرائطی را فراهم کند که با وجود اینکه خودشان را آلوده کردند و ظرفیت‌هایشان را کاهش دادند یا از بین بردند، بتوانند از آن سفره بی‌نهایت بهره‌مند شوند. 🔺بنابراین لازم است جایی باشد که این آلودگی‌ها پاک شوند؛ اینجا همان جهنم است. 🔸جهنم حمامی است برای پاک کردن آلودگی‌ها و سپس حضور در سر سفره بی‌نهایت خدا 🔸چه اشکالی دارد همه گناهکاران بدون جهنم به بهشت بروند؟ ▪️اگر خدا گناهکاران آلوده را پاک نکند و با همان آلودگی بر سر سفره بی‌نهایت‌ش بنشاند، بجای لذت بردن، عذاب می‌کشند. 🔸 غضب خدا ناشی از رحمتش است. 🔸 عذاب‌های جهنم ناشی از اعمال خود انسان است ▪️خدا از بیرون چیزی را ایجاد نمی‌کند که ما را عذاب دهد. عذاب‌ها همه از درون است و این عذاب‌ها ناشی از آگاهی است. https://eitaa.com/archive_dinefetri
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ درس یازدهم 🔰 قسمت دوم 🔻 خدای متعال چگونه آلوده‌ها را پاک می‌کند تا انسان لیاقت حضور بر سر سفره بی‌نهایت را پیدا کنند؟ 🔸اولین کاری که برای برپایی قیامت می‌شود، نواخته شدن صور اول است ▪️صدای بسیار بلندی است که وحشت عجیبی در همه‌ی انسان‌ها ایجاد می‌کند ▪️با شنیده شدن این صور، همه انسان‌ها چه در دنیا و چه دربرزخ می‌میرند. ▫️ دو مرگ و دو حیات داریم ▪️مرگ اول در دنیا اتفاق می‌افتد و از عالم ماده به عالم برزخ منتقل می‌شویم ▫️مرگ دیگر انتقال از عالم برزخ به عالم ملکوت است 🔸 مرگ به معنای انتقال است 🔸سپس صور دوم اتفاق می‌افتد 🔸 با دمیده شدن صور دوم، قیامت برپا می‌شود. ▪️معنای برپایی قیامت: با نفخ صور دوم همه احیا می‌شوند و در ملکوت در پیشگاه خداوند متعال محشور می‌شوند. ▪️زنده می‌شوند یعنی در بدن‌های ملکوتی‌شان قرار می‌گیرند یا ادراکشان نسبت به آن بدن ملکوتی ‌شان بیدار می‌شود و حضور حضرت حق را درک می‌کنند 🔸 همزمان با حشر همه انسان‌ها، حوادث قیامت هم اتفاق می‌افتد که شوک‌های شدید حوادث قیامت است. ▪️این شوک‌های شدید را حضرت حق این‌گونه بیان فرمودند: اذا الشمس کورت، اذاالنجوم کدرت و اذا الجبال سیرت.. 🔸این حوادثی که در قیامت اتفاق می‌افتد، شوک‌های شدیدی در وجود انسان‌های گنهکار و بی‌ایمان ایجاد می‌کند. وحشت می‌کنند وقتی می‌بینند همه دنیایی که به آن عشق می‌ورزیدند و دلبستگی داشتند، اینگونه نابود و تخریب شده است. ▪️ این حوادث برای انسان‌های مومن هیچ شوکی را ایجاد نمی‌کند. https://eitaa.com/dinefetri https://eitaa.com/dinefetri
🔻ادامه درس یازدهم 🔰 قسمت دوم 🔸 شوک‌های شدید قیامت برای چیست؟ برای اینکه خدای متعال آنها را به هوش بیاورد. 🔸آیا نمی‌شد خداوند قیامت را آرام‌تر محقق کند؟ ▪️اگر این شوک ها ایجاد نشود، انسان‌هایی که مومن نبودند به هوش نمی‌آیند. مثل اینکه کسی در سرما دارد خوابش می‌برد که برایش خطرناک است، باید با سیلی او را بیدار نگه دارند. 🔸در مرحله بعد انسان پی به اعمال بد خودش می‌برد. به این‌صورت که از یک سو مقام حضرت حق را می‌بیند و از سوی دیگر به اعمال بد خود در دنیا نگاه می‌کند و تاثیرات اعمال بدش در هستی را می‌بیند 🔸منشاء آتش جهنم ▪️آتش جهنم از بیرون نیست. آتش جهنم از درون تولید می‌شود. (التی تطلع علی الافئده) آتش جهنم از قلب شروع می‌شود، از درون انسان ▪️ این به معنای این نیست که آتشی در بیرون نیست. این آتش جهنم از درون شروع می‌شود و به بیرون سرایت می‌کند. در بیرون هم شعله دارد. 🔸 (اتقوا النار التی وقودها الناس و الحجارة ) بپرهیزید یعنی بترسید برحذر باشید از آتشی که هیزمش و آتش گیره‌اش خود مردم‌اند. یعنی اعمال مردم. ▫️(والحجارة) بعضی تفسیر کردند همان سنگدلان یا قلب‌های سنگی است که آنجا وقتی پی به اعمال بد خودشان می‌برند، این آتش درونی از آن ایجاد می‌شود و به بیرون هم سرایت می کند و دیگران را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد. 🔸پس آتش درونی است ولی تجسم هم دارد ▪️مثلا تب یک بیماری است که در درون ما اتفاق می‌افتد. حرارتی است که از درون بدن شروع می‌شود. حال مثلا انسان زنده باشد و تبش 100 درجه باشد، چه می‌شود؟ بدن انسان شعله‌ور می‌شود 🔸تمام آیاتی که ظاهرش این است که خدا می‌فرماید ما شما را آتش‌ می‌زنیم و یا ظاهرش این است که یک آتشی هست و انسان‌ها در این آتش می‌افتند، همه اینها تعابیر کنایی است که مقصودش این است که آتشی در درون تولید می‌شود که ناشی از اعمال خود انسان است. 🔸یک ملازمه حقیقی بین اعمال دنیا و عذاب آخرت وجود دارد. انسان از پیش اعمال زشتی را انجام می‌دهد که آنجا وقتی صورت ملکوتی این اعمال زشت و تاثیرش بر هستی و بر خودش را وقتی می‌بیند، آتش می‌گیرد. 🔸 «ثواب و عقاب» هم اثر عمل ماست. اینگونه نیست که برخی تصور کنند مزد یا جزا باشد. 🔸 در مواجه انسان با اثر عمل خود در وجودش لذت یا درد تولید می‌شود. 🔻جلوه های عذاب در جهنم ▪️اولین جلوه عذاب در قیامت، عذاب ادراک بزرگی محضر خداست، همان محضری که در انسان کافر یا انسان غافل آن را هیچ می‌انگاشت. ▪️ عذاب قرار گرفتن در مقابل نور پس از عادت و لذت از تاریکی است. ▪️عذاب حسرت از دست دادن فرصت‌های طلایی دنیا ▪️عذاب ناشی از کنار رفتن نقاب‌ها؛ (یوم تبلی السرائر) ▪️ عذاب روسیاهی و رسوایی؛ قرآن می‌فرماید (یوم القیامة تری الذین کذبوا علی الله وجوههم مسودة) آنهایی که به خدا دروغ بستند و مردم را گمراه کردند، آن‌چنان روسیاه و رسوا می‌شوند که این عذاب برایشان خیلی دردناک خواهد بود. ▪️عذاب احساس حقارت؛ کسانی که در دنیا خیلی تکبر یا استکبار داشتند، آنجا یک احساس حقارت شدیدی می‌کنند. ▪️عذاب ناشی از گواهی اعضاء وجود انسان در سوره یس می‌فرماید: (الیوم نختم علی افواههم و تکلمنا ایدیهم و تشهد ارجلهم بما کانوا یکسبون) https://eitaa.com/dinefetri https://eitaa.com/archive_dinefetri
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ درس یازدهم 🔰 قسمت سوم 🔸 ادامه بحث مراحل و کیفیت پالایش در جهنم 🔸 جلوه نهم: تجسم گناهان؛ انسان در جهنم اعمال خودش و حالت‌های درونی که در دنیا در خود ایجاد کرده بود را به شکل‌های مختلف می‌بیند، و از آن زجر می‌کشد. 🔹آنچه در برزخ اتفاق می‌افتد تجسم عمل در بیرون از وجود انسان است اما در قیامت، تجسم عمل هم در بیرون از وجود انسان است هم در درون انسان. ▪️علتش این است که در قیامت تجسم عمل باید شدیدتر باشد تا انسان تنبه‌اش بیشتر شود. 🔸در روایات و آیات آمده: «جهنم تاریک است»؛ تاریکی جهنم ناشی از عمل انسان است، وقتی انسان در دنیا در ظلمت گناه و دوری از حضرت حق باشد، این دوری در قیامت به شکل تاریکی جلوه می‌کند. ▪️کسی که در دنیا حق را نمی‌بیند در آخرت نابینا محشور می‌شود. ▪️منظور از اسارت در زنجیری که هفتاد ذرع طولش است و انسان جهنمی را به این زنجیر می کشند چیست؟ امام خمینی فرمودند: این برای آن است که هفتاد سال در اسارت نفس بوده، تجسم اسارت نفس در آنجا به شکل اسارت در زنجیر برایش جلوه می‌کند. 🔸یکی دیگر از جلوه های عذاب،صورت حیوانات موذی است، یعنی هر عملی به یک شکل یک حیوان موذی تجسم پیدا می‌کند. https://eitaa.com/dinefetri https://eitaa.com/archive_dinefetri