لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ درس سیزدهم
🔰قسمت اول
🔻راه اتصال به بینهایت
❓راه رسیدن به بینهایت چیست؟
آیا عقل میتواند راه رسیدن به بینهایت را نشان دهد؟
▪️ جواب این سوال را با توجه به بینهایتخواه بودن انسان باید داد
⬅️ عقل فقط وجود بینهایت را اثبات میکند و حکم میکند که ما باید به آن متصل شویم ولی نمیتواند راه اتصال را نشان دهد.
⬅️ وحی (دین) راه اتصال به بینهایت را نشان میدهد. در واقع دین (دستورات الهی) تنها نسخه برای رساندن انسان به بینهایت است.
🔸تنها راه اتصال به بی نهایت اتصال به أسماء الله و به تعبیری، صفات الهی است.
🔸 صِبْغَةَ اللَّهِ ۖوَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَةً ۖ
🔷 هر صفت الهی یک نردبانی است که ما را به خدا میرساند و هر کس باید حداقل یک صفت را به طور کامل داشته باشد.
▪️ معنای قربة الی الله یعنی نزدیکی به خدا در صفات و اتصاف به یک صفت که این خود موجب ایجاد عشق به منبع آن صفت میشود.
▪️اخلاق الهی یعنی آراستگی به صفات خدا برای رسیدن به خدا در تمام ابعاد زندگی.
🔻تفاوت مکارم اخلاق با اخلاق:
🔸اخلاق الهی: خاستگاهاش احساسات خدادوستانه و کمالگرایانه است. (بندگی و عبودیت)
🔸 اخلاق انسانی: خاستگاهاش احساسات نوع دوستانه است (انسانیت)
🔸 اخلاق حیوانی: خاستگاهاش احساسات خود دوستانه است (منیت)
🔻عبادت یعنی: عمل به تکالیف دینی و قوانین الهی برای رسیدن به اخلاق الهی.
🔸 عبادت فقط نماز خواندن و انجام مناسک دینی نیست بلکه انجام تمام تکالیف است برای خدایی شدن
https://eitaa.com/dinefetri
https://eitaa.com/archive_dinefetri
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️درس سیزدهم
🔰قسمت دوم
🔻راه اتصال به بینهایت
🔵 رابطه اخلاق الهی و عبادت
▪️عبادت فقط نماز خواندن و انجام مناسک دینی نیست بلکه انجام تمام تکالیف است برای خدایی شدن. همانطور که نماز خواندن ظاهری هم عبادت نیست.
▪️حقیقت و مغز عبادت یعنی عبودیت، بندگی و آراستگی به صفات الهی و در نهایت اتصال به بینهایت است. مانند نماز، روزه و حج که اینها ظاهر و پوسته عبادت است ولی مغز آنها بندگی است.
▪️ انجام مناسک موضوعیت ندارد بلکه طریقیت دارد و بدون تخلق به اخلاق الهی ارزش ندارد.
🔸عابد واقعی کسی نیست که دائم در حال انجام مناسک باشد بلکه کسی است که بندگی کند، یعنی متصف به صفات خدا باشد. راستگو، امین و عفیف و در یک جمله بنده باشد
▪️لذا شیطان عابد نبود چون بنده نشد.
🔹عالم واقعی کسی نیست که دانشش زیاد باشد بلکه کسی است که حداقل متصف به یک صفت از صفات خدا باشد.
▪️ معنی خوشا آنان که دائم در نمازند یعنی دائم در حال انجام تکلیف هستند
🔷 ثواب عمل: یعنی اثر عمل بر روی انسان و ایجاد رنگ الهی (بندگی) در وجود انسان
🔻 از کجا بدانیم اطاعت ما قبول شده؟
▪️قبول شدن و نشدن عمل به دلیل اثر گذاشتن و نگذاشتن عمل بر رفتار است
▪️ همانطور که مناسک بدون اخلاق الهی ارزش ندارد اخلاق بدون دین و بدون انجام مناسک هم ارزش ندارد.
▪️ اخلاق بیدینها برای رسیدن به منافع دنیاست نه برای رسیدن به خدا و در آخر هم بر این اخلاق باقی نمیمانند.
نماز به اخلاق ما رنگ الهی میدهد که در معرض فنا قرار نگیرد و در یک جمله، دین اسلام انسان الهی رشد یافته تربیت میکند.
https://eitaa.com/dinefetri
https://eitaa.com/dinefetri
🔻ادامه قسمت دوم
🔰 درس سیزدهم
🔵 شرایط اتصاف به صفات الهی
شرط اول = اتصاف به صفات الهی باید با انگیزه خداخواهانه باشد
🔸انگیزه سه نوع است:
▪️خدادوستانه (بندگی و عبودیت): یعنی من بنده هستم. این نوع، موجب ایثار میشود و صاحبش به بهشت میرود.
▪️ نوعدوستانه (انسانیت): یعنی من انسان هستم، این نوع موجب انصاف میشود و صاحبش به جهنم نمیرود.
▪️ خوددوستانه (منیت) یعنی من هستم. این نوع باعث حرص و بخل میشود و صاحبش به جهنم میرود.
🔹 حرکت باید با نام او (بسم الله)، برای او (لله)، به سوی او (الی الله) باشد.
🔻انواع حرکت در قبال نور (عمل صالح) و سایه (منافع دنیا)
▫️۱- به سوی نور با عشق به نور (رویکرد مخلصانه): یعنی عمل صالح برای رسیدن به خدا. نتیجهاش شخص به سلطنت الهی در دنیا و به مقام لقاء در آخرت میرسد.
▫️۲- به سوی سایه پشت به نور (رویکرد ظالمانه): یعنی دنبال منافع دنیا بودن از راه ظلم که باعث ناکامی در دنیا و آخرت میشود.
▫️۳- پشت به نور و حرکت به سوی نور به عشق سایه (رویکرد مشرکانه): یعنی عمل صالح برای رسیدن به بعضی منافع دنیوی
▫️۴- رو به نور حرکت به سوی نور به عشق سایه (رویکرد منافقانه): مانند رسیدن به منافع دنیوی با تظاهر به عمل صالح برای خدا، که باعث رسوایی در دنیا و دردناکترین عذاب در آخرت است.
🔻شرط دوم: استفاده از تمام فرصتها برای انجام عمل صالح
🔹 فرصتها و زمینههای انجام فضائل:
▪️۱_ زمینههای آفتخیز: که همان فرصتهای عادی اجتماعیاست (در این زمینه انجام کار خیر منفعت دارد و ترک آن ملامت، لذا کاشت فضائل نتیجه بخش نیست)
▪️۲_ زمینههای کوچک بدون آفت: همان فرصت عادی کوچک است مثل سلام کردن به کودکان (در این زمینه انجام کار خیر منغعت مادی ندارد و ترک آن هم ملامت ندارد، لذا کاشت فضائل نتیجهبخش است)
https://eitaa.com/dinefetri
https://eitaa.com/archive_dinefetri
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ درس سیزدهم
🔰 قسمت سوم
🔻 راه اتصال به بینهایت
🔵ادامه شرایط اتصاف به صفات الهی
🔻 شرط سوم: تلاش برای انجام فضائل در حد اعلا
🔹 ادامه بحث فرصتها و زمینههای انجام فضائل
▪️ ۳_ زمینههای سخت: که همان فرصتهای طلایی است (در این زمینه انجام کار خیر نه تنها منفعت مادی ندارد بلکه ملامت هم دارد و موجب رشد جهشی فضائل است)
🔻مراتب و درجات رشد معنوی بر اساس تشبیه به مدارک علمی
▪️انسانیت: به کسی بدی نکند و پاسخ نیکی را با نیکی بدهد (سیکل)
▪️ایمان: ... و بدون چشم داشت به دیگران نیکی کند (دیپلم)
▪️مؤمن متقى: ... و در مقابل کسی که به شخص او بدی کند صبر کند (فوق دیپلم)
▪️مؤمن متقی مطیع: ... و برای کسی که به شخص او بدی کند دعا کند (لیسانس)
▪️مؤمن متقی عاشق: ... و به کسی که به شخص او بدی کند احسان کند (فوق لیسانس)
▪️مؤمن متقی راضی: .... و برای کسی که حقش را غصب کند خیر خواهی کند (دکتری)
▪️مؤمن متقى فاني في الله: ... و برای قاتل خودش هم خیر خواهی کند (تخصص) مانند حضرت علی علیه السلام که در بستر خود چندین بار حال قاتل خود را پرسید.
▪️امام: ... و برای قاتل فرزندانش هم خیر خواهی کند (فوق تخصص) مانند امام حسین علیه السلام که برای قاتل حضرت علیاکبر (ع) خیرخواهی کرد.
🔸 آرزوی رشد داشتن باعث رشد میشود.
https://eitaa.com/dinefetri
https://eitaa.com/archive_dinefetri
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ درس سیزدهم
🔰 قسمت چهارم
🔻 راه اتصال به بینهایت
🔵 آثار اتصاف به صفات الهی و بندگی در درجات عالی
🔹۱_ راه یافتن به مقام قرب الهی و جنة اللقاء
🔹۲_ سهولت رسیدن به سایر صفات الهی
🔹۳_ برتری در دنیا که آثاری دارد:
▪️۱_ بینیازی و غنای نفس: لکیلا تأسوا على ما فاتكم ولا تفرحوا بما آتاكم (حديد ۲۳)
▪️۲_ آرامش روح و لذت معنوى و مادى: ألا إن أولياء الله لا خوف عليهم و لا هم يحزنون (یونس ٦٢)
▪️۳_برتری در جسم: و زاده بسطَةً في العلم والجسم (بقره ٢٤٧)
▪️۴_تسلط تکوینی بر عالم (قدرت الهی): أنا آتیک به قبل أن يرتد إِلَيْكَ طَرفک (نمل ۴۰)
▪️۵_ برتری علمى: واتَّقُوا الله ويعلمكم الله (بقره۲۸۲)
▪️۶_ برترى اجتماعى: سيجعل لهم الرحمن ودا (مريم ٩٦)
▪️۷ _ برتری سیاسی: فإن حزب الله هم الغالبون (مائده ٥٦)
▪️۸_برتری اقتصادی: لفتحنا عليهم بركات من السماء (اعراف ٩٦)
🔹۴_ برگشت در عصر طلایی رجعت: یوم نحشر من کل أمة فوجا (۸۳ نمل)
🔹۵_ صاحب منصب شدن و رسیدن به حاکمیت در عصر رجعت
https://eitaa.com/dinefetri
https://eitaa.com/archive_dinefetri
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ درس سیزدهم
🔰 قسمت پنجم
🔻 راه اتصال به بینهایت
🔵 ادامه بحث شرایط اتصاف به صفات الهی
۴_ اتصاف به فضائل همراه با پرهیز از رذائل
▪️اتصال و اتصاف به اسماء الله با پرهیز از رذائل (گناهان) حاصل میشود.
▪️برای پرهیز از رذائل ابتدا باید مصادیق آن را بشناسیم تا بتوانیم پرهیز کنیم.
🔴رذائل: صغیره و کبیره
🔷 گناهان صغیره: خطاهای رفتاری آلوده کننده روح.
🔷 گناهان کبیره (مهلکه): بینشها و کنشهای خطرناک و کشنده برای روح که دو نوع است:
🔸۱- بینشها و کنشهایی که موجب مرگ فوری روح میشود مانند: ارتداد - انکار ضروری دین - نفاق و دو رویی - سحر و جادو - دروغ بستن به خدا و اولیاء الله و...
🔸۲ - بینشها و کنشهایی که موجب نقص عضو و مرگ تدریجی روح میشود
🔸 رذائل اخلاقی: تكبر، ریاکاری، تندخویی و خشونت ورزی، عهد شکنی، حسد ورزی، دروغگویی، غیبت، تهمت زدن، توهین و تحقیر و ...
🔸 رذائل رفتاری: نگاه حرام، جلب توجه نامحرم با قصد تحریک شهوت، شوخی با نامحرم با قصد تحریک او، فحشاء (زنا)، لواط و مساحقه و...
🔸گناهان اقتصادی: زکات ندادن، خوردن مال یتیم، احتکار، کم فروشی و ...
🔸گناهان اجتماعی_ سیاسی: دوستی با کفار، کمک به ظالم و تقویت او، سکوت و کتمان حق و...
🔸 گناهان قضائی: قبول قضاوت و حاکمیت طاغوت، شهادت دروغ دادن، دفاع از خائنان و ...
https://eitaa.com/dinefetri
https://eitaa.com/archive_dinefetri
🔶 درس چهاردهم #دین_فطری (۳قسمت)
🔸 راهنمای رسیدن به بینهایت
▪️#استاد_سید_هادی_عظیمی
https://eitaa.com/dinefetri
https://eitaa.com/archive_dinefetri
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ درس چهاردهم
🔰 قسمت اول
🔻 راهنمای رسیدن به بینهایت
✅ راهنما کیست؟ انسان متصف و متصل به صفات بینهایت
▪️ معجزات، نشانهی متصل بودن انبیاء و أئمه علیهم السلام به منبع انرژی بینهایت
❓خداوند به انبیاء و أئمه چه نعمتی داده است؟
▪️ نعمت صفات الهی و هرچه که ما را به بینهایت برساند است.
منظور از «الذین انعمت علیهم»، أنبیاء و أئمه هستند که دارای این نعمتاند.
▪️ در بین أئمه و أنبیاء کدام یک دارای صفات بیشتری هستند؟
▪️أنبیاء طبق فرموده امام صادق (ع) به ۱۴ صفت متصف بودهاند و حتی قرآن حضرت ابراهیم (ع) را یکی از شیعیان حضرت علی علیه السلام معرفی میکند (وَ إِنَّ مِنْ شِیعَتِهِ لَإِبْراهِیمَ)
▪️ ولی أئمه طاهرین به تمام صفات خدا در عالیترین درجه متصف هستند به غیر از دو صفت:
🔸یکی صفت ازلیت
🔸 یکی هم استقلال در صفات (ربوبیت)
▫️ چون مخلوق خداوند هستند
https://eitaa.com/dinefetri
https://eitaa.com/archive_dinefetri
🔻ادامه کپشن قسمت اول
🔰 درس چهاردهم
❇️ چرا أئمه طاهرین علیهم السلام دارای تمام علم الکتاب هستند و مظهر تمام صفات خدا؟
🔹 دلیل نقلی: امام صادق علیه السلام فرمود: اگر آصف بن برخیا توانست در یک چشمبههمزدن تخت بلقیس را جابهجا کند تنها دارای یک صفت از أسماء الله بود ولی أئمه علیهم السلام دارای تمام صفات هستند
🔹 دلیل عقلی: چون أئمه خمیر مایه خلقت هستند و اولین انعکاس نور خدا هستند لذا باید تمام ویژگیها را دارا باشند و نقطه شروع خلقت هم باید از فرد کامل باشد.
🔷 أئمه چون مظهر تمام صفات خدا هستند ، معصوم از خطا و اشتباهند: إِنَّمَا یُرِیدُ اللهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیراً (احزاب۳۳)
🔸 منظور از اراده خداوند در این آیه اراده تکوینی است نه تشریعی
🔷 أئمه دارای ملک تکوینی هستند و بر تمام عالم ملک مسلطند. یعنی میتوانند در هستی تصرف کنند و البته این ملک تکوینی را در زمان رجعت که دوران غلبه بر نفس به همه میدهند.
https://eitaa.com/dinefetri
https://eitaa.com/archive_dinefetri
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ درس چهاردهم
🔰 قسمت دوم
🔻راهنمای رسیدن به بینهایت
🔷 جایگاه معصومین در خلقت
❓معصومین چگونه به این مقام رسیدند؟
◾️ برای پاسخ به این سوال باید جایگاه معصومین در خلقت را بدانیم .
▪️اولین خلقت الهی نور وجودی پیغمبر (ص) بود که به آن نور اول یا عقل اول یا حقیقت محمدیه هم میگویند .
▫️(اول ما خلقه الله نوری)
🔹 عقلاً اولین مخلوق باید کاملترین باشد به دو دلیل:
▪️اولا، اقتضای قدرت بینهایت خداوند
▪️ ثانیا، اقتضای حکمت بینهایت خدا.
🔸 بیان حکمت: انوار أئمه علیهم السلام غایت خلقت هستند یعنی تمام مخلوقات خداوند باید روزی مثل آنها کامل شوند و تمام هستی در چرخش است تا انسانها به این نقطه از کمال برسند لذا أئمه مانند گل کامل هستند و ما هم بذر آن گل هستیم.
🔹نور اول چون نور است لازمه نور بودنش این است که تجلی داشته باشد همانطور که لازمه گل بودن این است که بذر داشته باشد.
▪️از تجلی نور اول یا همان نور محمد (ص)، نور دوم یعنی نور علی علیه السلام ایجاد شد.
❇️ نکته: انعکاس باید از داخل باشد زیرا از خارج با نور خدا احاطه شده است و انعکاس هر نور از خودش یک درجه در رتبه وجودی پایینتر است اما در صفات مانند هم هستند.
▪️نور دوم هم باید انعکاس داشته باشد و تجلی کند.
▪️این تجلیات تا تجلی نور چهاردهم یعنی نور حجت بن الحسن المهدی (عج) ادامه پیدا کرد.
▪️سپس خداوند مهربان از تجلی فعل و ذات این انوار مقدسه روح، ملائکه، ملکوت و ملک را آفرید.
https://eitaa.com/dinefetri
https://eitaa.com/archive_dinefetri
🔻 ادامه قسمت دوم
🔰 درس چهاردهم
✅ سپس از تجلی دیگر نور اول، روح ایجاد شد ( نحن صنائع الله و الناس صنائعنا) و بعد عرش عظیم ایجاد شد.
🔹 از تجلی نور دوم ملائکه خلق شدند.
🔹 همچنانکه خلقت تجلی رحمت خداوند است روح هم تجلی رحمت نور اول است لذا به نور اول رحمة للعالمین میگویند.
🔹 پس از خلق روح، همه انسانها به صورت ذرههای نور آفریده شدند و خداوند مهربان نور اول را با همه جلوههایش به این ذرهها نشان داد.
🔹 ذرهها (بذرها) آن جلوههای زیبا را که انعکاس همه صفات بینهایت بود را دیدند و عاشق آن جلوهها شدند و آرزو کردند که کاش مثل آنها بودند و آن صفات را داشتند .
🔵 پیمان خداوند با انسانها برای رسیدن به بینهایت
🔹 خداوند مهربان به آن ذرهها فرمود: آیا میخواهید شما را هم به آن حد از کمال برسانم تا شما هم آن صفات را داشته باشید؟
▪️( وَإِذْ أَخَذَ رَبُّكَ مِنْ بَنِي آدَمَ مِنْ ظُهُورِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَأَشْهَدَهُمْ عَلَىٰ أَنْفُسِهِمْ أَلَسْتُ بِرَبِّكُمْ ۖ قَالُوا بَلَىٰ ۛ شَهِدْنَا ۛ أَنْ تَقُولُوا يَوْمَ الْقِيَامَةِ إِنَّا كُنَّا عَنْ هَٰذَا غَافِلِينَ) (۱۷۲ اعراف)
▪️ترجمه: و به یاد آر هنگامی که خدای تو از پشت فرزندان آدم، ذرّیّه آنها را برگرفت و آنها را بر خودشان گواه ساخت که آیا من پروردگار شما نیستم؟ همه گفتند: بلی، ما گواهی دهیم. (و ما این گواهی گرفتیم) که دیگر در روز قیامت نگویید: ما از این واقعه غافل بودیم.
▪️سپس خداوند دوباره از انسانها پیمان گرفت تا همه امامت و ولایت و حاکمیت این انوار مقدس را بپذیرند تا به بینهایت برسند اما بعضی نپذیرفتند.
▪️همه ذرات مقام ربوبیت را پذیرفتند اما علت این که بعضی مقام نبوت پیامبر و ولایت أئمه را نپذیرفتند به خاطر توجه به جلوههای عالم ماده بود.
▪️کسانی هم که نپذیرفتند باز خداوند متعال در دنیا به آنها فرصت میدهد تا از روی اختیار بپذیرند و باز هم اگر نپذیرفتند در قیامت (در جهنم) برایشان ایجاد فرصت میکند.
https://eitaa.com/dinefetri
https://eitaa.com/archive_dinefetri