eitaa logo
دین فطری (آرشیو)
4.7هزار دنبال‌کننده
58 عکس
5 ویدیو
0 فایل
این کانال برای ارائه و نشر درس‌های صوتی دین فطری به عنوان پشتیبان کانال به‌سوی بی‌نهایت راه‌اندازی شده. سایت: www.dinefetri.com ادمین‌: @dinefetri_amozesh سوالات، پیشنهادات و نقد و انتقادت را به آی‌دی ادمین کانال بفرستید.
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️درس سیزدهم 🔰قسمت دوم 🔻راه اتصال به بی‌نهایت 🔵 رابطه اخلاق الهی و عبادت ▪️عبادت فقط نماز خواندن و انجام مناسک دینی نیست بلکه انجام تمام تکالیف است برای خدایی شدن. همان‌طور که نماز خواندن ظاهری هم عبادت نیست. ▪️حقیقت و مغز عبادت یعنی عبودیت، بندگی و آراستگی به صفات الهی و در نهایت اتصال به بی‌نهایت است. مانند نماز، روزه و حج که اینها ظاهر و پوسته عبادت است ولی مغز آنها بندگی است. ▪️ انجام مناسک موضوعیت ندارد بلکه طریقیت دارد و بدون تخلق به اخلاق الهی ارزش ندارد. 🔸عابد واقعی کسی نیست که دائم در حال انجام مناسک باشد بلکه کسی است که بندگی کند، یعنی متصف به صفات خدا باشد. راستگو، امین و عفیف و در یک جمله بنده باشد ▪️لذا شیطان عابد نبود چون بنده نشد. 🔹عالم واقعی کسی نیست که دانشش زیاد باشد بلکه کسی است که حداقل متصف به یک صفت از صفات خدا باشد. ▪️ معنی خوشا آنان که دائم در نمازند یعنی دائم در حال انجام تکلیف هستند 🔷 ثواب عمل: یعنی اثر عمل بر روی انسان و ایجاد رنگ الهی (بندگی) در وجود انسان 🔻 از کجا بدانیم اطاعت ما قبول شده؟ ▪️قبول شدن و نشدن عمل به دلیل اثر گذاشتن و نگذاشتن عمل بر رفتار است ▪️ همان‌طور که مناسک بدون اخلاق الهی ارزش ندارد اخلاق بدون دین و بدون انجام مناسک هم ارزش ندارد. ▪️ اخلاق بی‌دین‌ها برای رسیدن به منافع دنیاست نه برای رسیدن به خدا و در آخر هم بر این اخلاق باقی نمی‌مانند. نماز به اخلاق ما رنگ الهی می‌دهد که در معرض فنا قرار نگیرد و در یک جمله، دین اسلام انسان الهی رشد یافته تربیت می‌کند. https://eitaa.com/dinefetri https://eitaa.com/dinefetri
🔻ادامه قسمت دوم 🔰 درس سیزدهم 🔵 شرایط اتصاف به صفات الهی شرط اول = اتصاف به صفات الهی باید با انگیزه خداخواهانه باشد 🔸انگیزه سه نوع است: ▪️خدادوستانه (بندگی و عبودیت): یعنی من بنده هستم. این نوع، موجب ایثار می‌شود و صاحبش به بهشت می‌رود. ▪️ نوع‌دوستانه (انسانیت): یعنی من انسان هستم، این نوع موجب انصاف می‌شود و صاحبش به جهنم نمی‌رود. ▪️ خوددوستانه (منیت) یعنی من هستم. این نوع باعث حرص و بخل می‌شود و صاحبش به جهنم می‌رود. 🔹 حرکت باید با نام او (بسم الله)، برای او (لله)، به سوی او (الی الله) باشد. 🔻انواع حرکت در قبال نور (عمل صالح) و سایه (منافع دنیا) ▫️۱- به سوی نور با عشق به نور (روی‌کرد مخلصانه): یعنی عمل صالح برای رسیدن به خدا. نتیجه‌اش شخص به سلطنت الهی در دنیا و به مقام لقاء در آخرت می‌رسد. ▫️۲- به سوی سایه پشت به نور (روی‌کرد ظالمانه): یعنی دنبال منافع دنیا بودن از راه ظلم که باعث ناکامی در دنیا و آخرت می‌شود. ▫️۳- پشت به نور و حرکت به سوی نور به عشق سایه (روی‌کرد مشرکانه): یعنی عمل صالح برای رسیدن به بعضی منافع دنیوی ▫️۴- رو به نور حرکت به سوی نور به عشق سایه (روی‌کرد منافقانه): مانند رسیدن به منافع دنیوی با تظاهر به عمل صالح برای خدا، که باعث رسوایی در دنیا و دردناک‌ترین عذاب در آخرت است. 🔻شرط دوم: استفاده از تمام فرصت‌ها برای انجام عمل صالح 🔹 فرصت‌ها و زمینه‌های انجام فضائل: ▪️۱_ زمینه‌های آفت‌خیز: که همان فرصت‌های عادی اجتماعی‌است (در این زمینه انجام کار خیر منفعت دارد و ترک آن ملامت، لذا کاشت فضائل نتیجه بخش نیست) ▪️۲_ زمینه‌های کوچک بدون آفت: همان فرصت عادی کوچک است مثل سلام کردن به کودکان (در این زمینه انجام کار خیر منغعت مادی ندارد و ترک آن هم ملامت ندارد، لذا کاشت فضائل نتیجه‌بخش است) https://eitaa.com/dinefetri https://eitaa.com/archive_dinefetri
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ درس سیزدهم 🔰 قسمت سوم 🔻 راه اتصال به بی‌نهایت 🔵ادامه شرایط اتصاف به صفات الهی 🔻 شرط سوم: تلاش برای انجام فضائل در حد اعلا 🔹 ادامه بحث فرصت‌ها و زمینه‌های انجام فضائل ▪️ ۳_ زمینه‌های سخت: که همان فرصت‌های طلایی است (در این زمینه انجام کار خیر نه تنها منفعت مادی ندارد بلکه ملامت هم دارد و موجب رشد جهشی فضائل است) 🔻مراتب و درجات رشد معنوی بر اساس تشبیه به مدارک علمی ▪️انسانیت: به کسی بدی نکند و پاسخ نیکی را با نیکی بدهد (سیکل) ▪️ایمان: ... و بدون چشم داشت به دیگران نیکی کند (دیپلم) ▪️مؤمن متقى: ... و در مقابل کسی که به شخص او بدی کند صبر کند (فوق دیپلم) ▪️مؤمن متقی مطیع: ... و برای کسی که به شخص او بدی کند دعا کند (لیسانس) ▪️مؤمن متقی عاشق: ... و به کسی که به شخص او بدی کند احسان کند (فوق لیسانس) ▪️مؤمن متقی راضی: .... و برای کسی که حقش را غصب کند خیر خواهی کند (دکتری) ▪️مؤمن متقى فاني في الله: ... و برای قاتل خودش هم خیر خواهی کند (تخصص) مانند حضرت علی علیه السلام که در بستر خود چندین بار حال قاتل خود را پرسید. ▪️امام: ... و برای قاتل فرزندانش هم خیر خواهی کند (فوق تخصص) مانند امام حسین علیه السلام که برای قاتل حضرت علی‌اکبر (ع) خیرخواهی کرد. 🔸 آرزوی رشد داشتن باعث رشد می‌شود. https://eitaa.com/dinefetri https://eitaa.com/archive_dinefetri
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ درس سیزدهم 🔰 قسمت چهارم 🔻 راه اتصال به بی‌نهایت 🔵 آثار اتصاف به صفات الهی و بندگی در درجات عالی 🔹۱_ راه یافتن به مقام قرب الهی و جنة‌ اللقاء 🔹۲_ سهولت رسیدن به سایر صفات الهی 🔹۳_ برتری در دنیا که آثاری دارد: ▪️۱_ بی‌نیازی و غنای نفس: لکیلا تأسوا على ما فاتكم ولا تفرحوا بما آتاكم (حديد ۲۳) ▪️۲_ آرامش روح و لذت معنوى و مادى: ألا إن أولياء الله لا خوف عليهم و لا هم يحزنون (یونس ٦٢) ▪️۳_برتری در جسم: و زاده بسطَةً في العلم والجسم (بقره ٢٤٧) ▪️۴_تسلط تکوینی بر عالم (قدرت الهی): أنا آتیک به قبل أن يرتد إِلَيْكَ طَرفک (نمل ۴۰) ▪️۵_ برتری علمى: واتَّقُوا الله ويعلمكم الله (بقره۲۸۲) ▪️۶_ برترى اجتماعى: سيجعل لهم الرحمن ودا (مريم ٩٦) ▪️۷ _ برتری سیاسی: فإن حزب الله هم الغالبون (مائده ٥٦) ▪️۸_برتری اقتصادی: لفتحنا عليهم بركات من السماء (اعراف ٩٦) 🔹۴_ برگشت در عصر طلایی رجعت: یوم نحشر من کل أمة فوجا (۸۳ نمل) 🔹۵_ صاحب منصب شدن و رسیدن به حاکمیت در عصر رجعت https://eitaa.com/dinefetri https://eitaa.com/archive_dinefetri
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ درس سیزدهم 🔰 قسمت پنجم 🔻 راه اتصال به بی‌نهایت 🔵 ادامه بحث شرایط اتصاف به صفات الهی ۴_ اتصاف به فضائل همراه با پرهیز از رذائل ▪️اتصال و اتصاف به اسماء الله با پرهیز از رذائل (گناهان) حاصل می‌شود. ▪️برای پرهیز از رذائل ابتدا باید مصادیق آن را بشناسیم تا بتوانیم پرهیز کنیم. 🔴رذائل: صغیره و کبیره 🔷 گناهان صغیره: خطاهای رفتاری آلوده کننده روح. 🔷 گناهان کبیره (مهلکه): بینش‌ها و کنش‌های خطرناک و کشنده برای روح که دو نوع است: 🔸۱- بینش‌ها و کنش‌هایی که موجب مرگ فوری روح می‌شود مانند: ارتداد - انکار ضروری دین - نفاق و دو رویی - سحر و جادو - دروغ بستن به خدا و اولیاء الله و... 🔸۲ - بینش‌ها و کنش‌هایی که موجب نقص عضو و مرگ تدریجی روح می‌شود 🔸 رذائل اخلاقی: تكبر، ریاکاری، تندخویی و خشونت ورزی، عهد شکنی، حسد ورزی، دروغ‌گویی، غیبت، تهمت زدن، توهین و تحقیر و ... 🔸 رذائل رفتاری: نگاه حرام، جلب توجه نامحرم با قصد تحریک شهوت، شوخی با نامحرم با قصد تحریک او، فحشاء (زنا)، لواط و مساحقه و... 🔸گناهان اقتصادی: زکات ندادن، خوردن مال یتیم، احتکار، کم فروشی و ... 🔸گناهان اجتماعی_ سیاسی: دوستی با کفار، کمک به ظالم و تقویت او، سکوت و کتمان حق و... 🔸 گناهان قضائی: قبول قضاوت و حاکمیت طاغوت، شهادت دروغ دادن، دفاع از خائنان و ... https://eitaa.com/dinefetri https://eitaa.com/archive_dinefetri
🔶 درس چهاردهم (۳قسمت) 🔸 راهنمای رسیدن به بی‌نهایت ▪️ https://eitaa.com/dinefetri https://eitaa.com/archive_dinefetri
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ درس چهاردهم 🔰 قسمت اول 🔻 راهنمای رسیدن به بی‌نهایتراهنما کیست؟ انسان متصف و متصل به صفات بی‌نهایت ▪️ معجزات، نشانه‌ی متصل بودن انبیاء و أئمه علیهم السلام به منبع انرژی بی‌نهایت ❓خداوند به انبیاء و أئمه چه نعمتی داده است؟ ▪️ نعمت صفات الهی و هرچه که ما را به بی‌نهایت برساند است. منظور از «الذین انعمت علیهم»، أنبیاء و أئمه هستند که دارای این نعمت‌اند. ▪️ در بین أئمه و أنبیاء کدام یک دارای صفات بیشتری هستند؟ ▪️أنبیاء طبق فرموده امام صادق (ع) به ۱۴ صفت متصف بوده‌اند و حتی قرآن حضرت ابراهیم (ع) را یکی از شیعیان حضرت علی علیه السلام معرفی می‌کند (وَ إِنَّ مِنْ شِیعَتِهِ لَإِبْراهِیمَ) ▪️ ولی أئمه طاهرین به تمام صفات خدا در عالی‌ترین درجه متصف هستند به غیر از دو صفت: 🔸یکی صفت ازلیت 🔸 یکی هم استقلال در صفات (ربوبیت) ▫️ چون مخلوق خداوند هستند https://eitaa.com/dinefetri https://eitaa.com/archive_dinefetri
🔻ادامه کپشن قسمت اول 🔰 درس چهاردهم ❇️ چرا أئمه طاهرین علیهم السلام دارای تمام علم الکتاب هستند و مظهر تمام صفات خدا؟ 🔹 دلیل نقلی: امام صادق علیه السلام فرمود: اگر آصف بن برخیا توانست در یک چشم‌به‌هم‌زدن تخت بلقیس را جابه‌جا کند تنها دارای یک صفت از أسماء الله بود ولی أئمه علیهم السلام دارای تمام صفات هستند 🔹 دلیل عقلی: چون أئمه خمیر مایه خلقت هستند و اولین انعکاس نور خدا هستند لذا باید تمام ویژگی‌ها را دارا باشند و نقطه شروع خلقت هم باید از فرد کامل باشد. 🔷 أئمه چون مظهر تمام صفات خدا هستند ، معصوم از خطا و اشتباهند: إِنَّمَا یُرِیدُ اللهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیراً (احزاب۳۳) 🔸 منظور از اراده خداوند در این آیه اراده تکوینی است نه تشریعی 🔷 أئمه دارای ملک تکوینی هستند و بر تمام عالم ملک مسلطند. یعنی می‌توانند در هستی تصرف کنند و البته این ملک تکوینی را در زمان رجعت که دوران غلبه بر نفس به همه می‌دهند. https://eitaa.com/dinefetri https://eitaa.com/archive_dinefetri
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ درس چهاردهم 🔰 قسمت دوم 🔻راهنمای رسیدن به بی‌نهایت 🔷 جایگاه معصومین در خلقتمعصومین چگونه به این مقام رسیدند؟ ◾️ برای پاسخ به این سوال باید جایگاه معصومین در خلقت را بدانیم . ▪️اولین خلقت الهی نور وجودی پیغمبر (ص) بود که به آن نور اول یا عقل اول یا حقیقت محمدیه هم می‌گویند . ▫️(اول ما خلقه الله نوری) 🔹 عقلاً اولین مخلوق باید کامل‌ترین باشد به دو دلیل: ▪️اولا، اقتضای قدرت بی‌نهایت خداوند ▪️ ثانیا، اقتضای حکمت بی‌نهایت خدا. 🔸 بیان حکمت: انوار أئمه علیهم السلام غایت خلقت هستند یعنی تمام مخلوقات خداوند باید روزی مثل آنها کامل شوند و تمام هستی در چرخش است تا انسان‌ها به این نقطه از کمال برسند لذا أئمه مانند گل کامل هستند و ما هم بذر آن گل هستیم. 🔹نور اول چون نور است لازمه نور بودنش این است که تجلی داشته باشد همان‌طور که لازمه گل بودن این است که بذر داشته باشد. ▪️از تجلی نور اول یا همان نور محمد (ص)، نور دوم یعنی نور علی علیه السلام ایجاد شد. ❇️ نکته: انعکاس باید از داخل باشد زیرا از خارج با نور خدا احاطه شده است و انعکاس هر نور از خودش یک درجه در رتبه وجودی پایین‌تر است اما در صفات مانند هم هستند. ▪️نور دوم هم باید انعکاس داشته باشد و تجلی کند. ▪️این تجلیات تا تجلی نور چهاردهم یعنی نور حجت بن الحسن المهدی (عج) ادامه پیدا کرد. ▪️سپس خداوند مهربان از تجلی فعل و ذات این انوار مقدسه روح، ملائکه، ملکوت و ملک را آفرید. https://eitaa.com/dinefetri https://eitaa.com/archive_dinefetri
🔻 ادامه قسمت دوم 🔰 درس چهاردهم ✅ سپس از تجلی دیگر نور اول، روح ایجاد شد ( نحن صنائع الله و الناس صنائعنا) و بعد عرش عظیم ایجاد شد. 🔹 از تجلی نور دوم ملائکه خلق شدند. 🔹 هم‌چنانکه خلقت تجلی رحمت خداوند است روح هم تجلی رحمت نور اول است لذا به نور اول رحمة للعالمین می‌گویند. 🔹 پس از خلق روح، همه انسان‌ها به صورت ذره‌های نور آفریده شدند و خداوند مهربان نور اول را با همه جلوه‌هایش به این ذره‌ها نشان داد. 🔹 ذره‌ها (بذرها) آن جلوه‌های زیبا را که انعکاس همه صفات بی‌نهایت بود را دیدند و عاشق آن جلوه‌ها شدند و آرزو کردند که کاش مثل آنها بودند و آن صفات را داشتند . 🔵 پیمان خداوند با انسان‌ها برای رسیدن به بی‌نهایت 🔹 خداوند مهربان به آن ذره‌ها فرمود: آیا می‌خواهید شما را هم به آن حد از کمال برسانم تا شما هم آن صفات را داشته باشید‌؟ ▪️( وَإِذْ أَخَذَ رَبُّكَ مِنْ بَنِي آدَمَ مِنْ ظُهُورِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَأَشْهَدَهُمْ عَلَىٰ أَنْفُسِهِمْ أَلَسْتُ بِرَبِّكُمْ ۖ قَالُوا بَلَىٰ ۛ شَهِدْنَا ۛ أَنْ تَقُولُوا يَوْمَ الْقِيَامَةِ إِنَّا كُنَّا عَنْ هَٰذَا غَافِلِينَ) (۱۷۲ اعراف) ▪️ترجمه: و به یاد آر هنگامی که خدای تو از پشت فرزندان آدم، ذرّیّه آنها را برگرفت و آنها را بر خودشان گواه ساخت که آیا من پروردگار شما نیستم؟ همه گفتند: بلی، ما گواهی دهیم. (و ما این گواهی گرفتیم) که دیگر در روز قیامت نگویید: ما از این واقعه غافل بودیم. ▪️سپس خداوند دوباره از انسان‌ها پیمان گرفت تا همه امامت و ولایت و حاکمیت این انوار مقدس را بپذیرند تا به بی‌نهایت برسند اما بعضی نپذیرفتند. ▪️همه ذرات مقام ربوبیت را پذیرفتند اما علت این که بعضی مقام نبوت پیامبر و ولایت أئمه را نپذیرفتند به خاطر توجه به جلوه‌های عالم ماده بود. ▪️کسانی هم که نپذیرفتند باز خداوند متعال در دنیا به آنها فرصت می‌دهد تا از روی اختیار بپذیرند و باز هم اگر نپذیرفتند در قیامت (در جهنم) برای‌شان ایجاد فرصت می‌کند. https://eitaa.com/dinefetri https://eitaa.com/archive_dinefetri
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ درس چهاردهم 🔰 قسمت سوم 🔻 راهنمای رسیدن به بی‌نهایت 🔹 لقد خَلَقْنَا الإِنسَانَ في أحسن تقويم ثم رددناه أسفل سافلين (تين٤-٥) ▪️...و آن‌گاه خداوند متعال پست‌ترین نقطه هستی در آسمان اول (دنیا) را محل رشد و نمو این بذر یعنی روح انسان قرار داد و جسم انسان را از خاک و آب (گل) آفرید و آن روح شریف را در آن جسم دمید تا بدین وسیله انسان فرصت رشد و تکامل و رسیدن به صفات بی نهایت را پیدا کند و بارش را در این عالم ببندد و روزی این عالم را واگذارد و به شوق لقاء دوباره به حضور حضرت حق برگردد و در آغوش آن انوار مقدس قرار گیرد و از لقائشان تا ابد لذت بی‌نهایت را ببرد. 🔹 سپس خداوند از آن انوار مقدس پیمان گرفت تا به زمین بیایند و آنها هم در زمین در جسم مادی قرار بگیرند و الگوی انسان‌ها باشند و آنها را رشد دهند و به سوی خدا هدایت کنند. 🔹 أئمه در عین حال که مجبور نبودند پا به کره خاکی بگذارند ولی وقتی خداوند آنها را مخیر ساخت که به زمین بیایند، سختی به زمین آمدن را از روی عشق به خداوند پذیرفتند. زیرا هدایت باید با اختیار باشد و لازمه اختیار، تحمل مصائب بسیار توسط ایشان است. ▪️عصمت أئمه به خاطر علم‌شان و عصمت اعطایی است یعنی آنها صورت حقیقی گناه را می‌بینند. ▪️أئمه قبول کردند که از آن مقام نور بودن تنزل پیدا کنند و به عالم ماده بیایند. پذیرفتند که تا قیامت، تا وقتی همه انسان‌ها را به محضر خداوند متعال و سر سفره بی‌نهایتش نرسانند به آن مقام برنگردند. 🔸اهل‌بیت علیهم‌السلام وقتی از قدرت تکوینی اسفاده می‌کردند که موجب هدایت باشد. https://eitaa.com/dinefetri https://eitaa.com/archive_dinefetri
🔶 درس پانزدهم (2 قسمت) 🔸وسیله حرکت به سوی بی‌نهایت ▪️ https://eitaa.com/dinefetri https://eitaa.com/archive_dinefetri
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ درس پانزدهم 🔰 قسمت اول 🔻 وسیله حرکت به‌سوی بی‌نهایت 🔷 وسیله حرکت یعنی: هرچه که باعث تولید صفات الهی در انسان شود و آن تقوی است که موجب تولید این صفات می‌شود . ▪️ تقوی یعنی خودنگهداری و استقامت در برابر موانع تنها در باشگاه دنیا می‌توان به تقوی دست یافت، چون دنیا باشگاه استقامت است نه هتل استراحت. ▪️اگر بخواهیم وسایل رشد (استقامت) در دنیا را با باشگاه بدنسازی مقایسه کنیم باید پنج عامل را بررسی کنیم: 🔵الف _ ابزار: همان‌طور که در هر باشگاه ابزاری موجود است برای پرورش اندام، در دنیا هم ابزار رشدی است که همان غرائز حیوانی و نفس اماره است. ▪️فلسفه وجود نفس اماره: تکامل و رشد انسان به وسیله مخالفت با نفس حاصل می‌شود چون جسم انسان کشش به دنیا و عالم ماده دارد و روح انسان کشش به سمت عالم ملکوت، لذا وجود کشش مخالف موجب تقویت و رشد روح است. 🔹یکی دیگر از ابزارها، محرک‌های دنیا است مثل جاذبه‌ها. نفس اماره در اثر توجه به این جاذبه‌ها، انسان را به سمت شهوت می‌کشد و این ما هستیم که باید به وسیله تقوی طوری از این جاذبه‌ها استفاده کنیم تا شهوت ما تبدیل به حیاء و عفت شود. 🔷 تفاوت انسان با ملائکه: انسان: روح ملکوتی + جسم مادی = تزاحم و تضاد موجب اکتساب فضائل می‌شود و باعث فرصت رشد انسان 🔹ملائکه: روح ملکوتی + جسم ملکوتی = عدم تزاحم و تضاد که دیگر ملائکه فرصت رشد ندارند و نمی‌توانند از طریق تزاحم و تضاد کسب فضیلت کنند. https://eitaa.com/archive_dinefetri
🔻 ادامه کپشن قسمت اول 🔰 درس پانزدهم ⁉️ شبهه: آیا عدم کسب فضائل ملائکه ظلم به آنها نیست؟ ✅جواب: ملائکه وقتی آن مسیر سخت دنیا را دیدند، پا به عالم ماده نگذاشتند و خداوند متعال به آنها گفت اگر می‌خواهید شما هم به آن بی‌نهایت برسید در آسمان به انسان خدمت کنید. 🔷 جایگاه انسان 🔸 وقتی خداوند فرمود: (وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلَائِكَةِ إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً) و جایگاه انسان را بیان کرد ملائکه هم طالب این مقام شدند اما حیاء ملائکه باعث شد خواسته خود را با سؤال مطرح کنند که گفتند (قَالُوا أَتَجْعَلُ فِيهَا مَنْ يُفْسِدُ فِيهَا وَيَسْفِكُ الدِّمَاءَ وَنَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَنُقَدِّسُ لَكَ) 🔹 در واقع ملائکه چون متوجه این تزاحم در وجود انسان شده بودند که انسان چون بی‌نهایت‌خواه است و عالم ماده هم محدود است و از طرفی هم می‌دانستند چون این تزاحم در عالم ملکوت نیست، و محل رسیدن به اسماء الله عالم ماده است، لذا گفتند آیا حضور انسان در عالم ماده موجب خونریزی و خرابی می‌شود؟! ▪️که این استفهام هم استفهام واقعی بود و در نهایت به خداوند گفتند که به ما هم این مقام را عطا فرما چون ما خیلی تو را عبادت می‌کنیم (وَنَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَنُقَدِّسُ لَكَ) 🔷 پاسخ خداوند به سؤال ملائکه: (قَالَ إِنِّي أَعْلَمُ مَا لَا تَعْلَمُونَ) خداوند تمام اسماء خود را به آدم تعلیم داد ( وَعَلَّمَ آدَمَ الْأَسْمَاءَ كُلَّهَا ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَى الْمَلَائِكَةِ فَقَالَ أَنْبِئُونِي بِأَسْمَاءِ هَٰؤُلَاءِ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ) و وقتی از ملائکه خواست تا آن اسامی را بگویند نتوانستند. 🔹لذا خداوند متعال به ملائکه فرمود: تعلیم این صفات به آدم از خونریزی جلوگیری می‌کند و موحب اتصال به معدن بی‌نهایت می‌شود . 🔶 پاسخ ملائکه به خداوند: ما نمی‌توانیم به آن صفات آراسته شویم جز آن‌چه تو در وجود ما قرار داده‌ای (قَالُوا سُبْحَانَكَ لَا عِلْمَ لَنَا إِلَّا مَا عَلَّمْتَنَا ۖ إِنَّكَ أَنْتَ الْعَلِيمُ الْحَكِيمُ) 🔹که گفته شد ملائکه هم با خدمت انسان در عالم ملکوت به بی‌نهایت متصل می‌شوند. https://eitaa.com/dinefetri https://eitaa.com/archive_dinefetri
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ درس پانزدهم 🔰 قسمت دوم 🔻 وسیله حرکت به سوی بی‌نهایت 🔵 تفاوت عرفان ناب علوی را با عرفان‌های جعلی 🔹 اگر در وجود انسان تزاحم نباشد، تکامل ایجاد نمی شود. پس نباید عوامل تزاحم را سرکوب کرد. ✅تمام عرفان‌های جعلی در یک چیز مشترک‌اند که راه درست را رها کردند و انسان را به بی‌راهه می‌برند یعنی این‌قدر در افراط مخالفت می‌کنند که می‌رسند به سرکوب. چه عرفان‌های جعلی در غرب و چه عرفان‌های جعلی در شرق یک ویژگی مشترک دارند و آن این است که به انسان می‌گویند: دعا کن، عبادت کن و خدا را قبول داشته باش و معنویت خیلی چیز خوبی است ولی همه این ها را ختم به قدرت در دنیا، آرامش در دنیا، می‌کنند. انتهای تمام عرفان‌های جعلی رسیدن به آن آرامش و قدرتی است که انسان در دنیا دوست دارد. ▪️در عرفان ناب علوی می‌گوید مهربان باش، انسان خوبی باش ولی به خاطر رسیدن به لقاء خدا. اما در عرفان قدرت، می.گوید به خاطر این‌که به لذت و آرامش و قدرت برسی این کارها را بکن. 🔵 ادامه بحث وسایل رشد (استقامت) در دنیا در مقایسه با باشگاه ۲_ برنامه: برنامه در دنیا همان دین است. دین چیست؟ دین نقشه گنج بی‌نهایت است که ما تا لحظه‌ای که در این دنیا حضور داریم به این نقشه نیازمندیم . https://eitaa.com/dinefetri https://eitaa.com/archive_dinefetri
🔻 ادامه کپشن قسمت دوم 🔰 درس پانزدهم ۳_ مربی: اولین مربی خود خداوند متعال است و بعد از او، انبیاء، اولیاء، شهدا و صالحین مربیان ما هستند. ۴_ تغذیه: همان ایمان ماست و اهمیت بسیار بالایی در حرکت ما به سوی بی‌نهایت دارد به طوری که اگر تغذیه نباشد به جای بدن‌سازی، بدن‌سوزی انجام می‌شود . 🔹 اگر ایمان را مانند یک ماشین تصور کنیم، موتور آن می‌شود ایمان عام و سوخت آن می‌شود ایمان خاص. 🔸 ایمان عام: یعنی شناخت، تصدیق و تصمیم برای حرکت به سوی خدا (بندگی). ایمان خاص: یعنی عشق به آل الله و بغض دشمنان خدا. (قال رسول اللّه صلي الله عليه و آله: هَلِ الدّينُ إلاَّ الحُبُّ وَ البُغضُ) ۵ _ تمرین: همان انجام مناسک است که برای ما می‌شود تمرین در دنیا. 🔸 مناسک یعنی تمرین تقوی و بندگی 🔷 انواع مناسک: 🔸 وضو و غسل: تمرین تقوی و پاک نگه‌داشتن روح 🔸 نماز: تمرین بندگی در برابر خدا و تمرد در برابر شیاطین 🔸 روزه: تمرین بندگی در برابر خدا با استقامت در برابر نفس 🔸 حج: تمرین بندگی با برائت از طاغوت‌ها. 🔹 خروجی تمام مناسک وعبادات باید تقوی و بندگی باشد. https://eitaa.com/dinefetri https://eitaa.com/archive_dinefetri
🔶 درس شانزدهم 🔸 چگونگی حرکت به‌سوی بی‌نهایت ▪️ https://eitaa.com/dinefetri https://eitaa.com/archive_dinefetri
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ درس شانزدهم 🔰 قسمت اول 🔻 چگونگی حرکت به سوی بی‌نهایت چگونه به وسیله مناسک به تقوا و بندگی برسیم؟ چه مناسکی ما را به تقوا می رساند؟ 🔷 برای این که تمرین به نتیجه برسد باید با توجه باشد، و کانون توجه نیت است به همین علت نیت مهمترین رکن عمل است. (إِنَّمَا اَلْأَعْمَالُ بِالنِّيَّاتِ) 🔹 ارکان نیت صحیح: 🔸 ۱_ توجه به: ▪️الف: چیستی عمل ▪️ب: چرایی انجام عمل، ▪️ج: چگونگی انجام صحیح آن عمل 🔸 ۲_ تمرکز: یعنی استمرار این نیت تا انتهای عمل 🔸۳_ تلقین و تصمیم ▪️ توجه به چیستی هر عمل: وضو چیست؟ نماز چیست؟ غسل چیست؟ روزه و حج چیست؟ 🔹 حکمت کلی مناسک: پاکی از رذائل و آراستگی به نور فضائل است.  https://eitaa.com/dinefetri https://eitaa.com/archive_dinefetri
🔻 ادامه کپشن قسمت اول 🔰 درس شانزدهم 🔷 وضو چیست؟ شستشوی قلب از آلودگی‌ها (بهداشت روح، نه بهداشت جسم) 🔷 چرا باید وضو بگیریم؟ چون باید قلب را از آلودگی پاک کنیم تا لایق اتصال به بی‌نهایت شویم 🔷 چگونه باید وضو بگیریم؟ (چگونه قلب را از آلودگی پاک کنیم؟) باید هنگام شستن اعضاء خود تصمیم بگیریم... ▪️ هنگام شستن دستها در ابتدای وضو: تصمیم بگیریم که دست از علاقه به دنیا و زخارف آن که منبع تمام آلودگی‌هاست برداریم. ▪️ هنگام شستن صورت: تصمیم بگیریم که صورت دل را از آلودگی‌ها پاک کنیم ▪️ هنگام شستن پیشانی: تصمیم بگیریم که قلب را از تمام تشخص‌ها و عناوین دنیوی پاک کنیم ▪️هنگام شستن چشم‌ها: تصمیم بگیریم که نگاه‌های خود را از هر چه که قلب را آلوده می‌کند پاک نگه داریم. ▪️ هنگام شستن بینی: تصمیم بگیریم تا شامه خود را پاک نگه داریم تا بوی آلودگی را حس کنیم. ▪️ هنگام شستن دهان: تصمیم بگیریم دهان را از هر کلمه و سخنی که قلب را آلوده می‌کند پاک نگه داریم. ▪️ هنگام شستن صورت و کنار گوش: تصمیم بگیریم گوش را از هر سخنی که قلب را آلوده می‌کند پاک نگه داریم. ▪️ هنگام شستن دست راست: تصمیم بگیریم اعمال خوب خود را از آلودگی پاک کنیم (از ریا و عجب و ...) ▪️ هنگام شستن دست چپ: تصمیم بگیریم از صفات و اعمال زشت و ناپسند دست بشوییم. ▪️ هنگام مسح سر: تصمیم بگیریم فکر را از آلودگی پاک کنیم. ▪️ هنگام مسح پای راست: تصمیم بگیریم در راه راست حرکت کنیم ▪️ مسح پای چپ: تصمیم بگیریم که هرگز در راه خطا و انحراف حرکت نکنیم. https://eitaa.com/dinefetri https://eitaa.com/archive_dinefetri
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ درس شانزدهم 🔰 قسمت دوم 🔻 چگونگی حرکت به سوی بی‌نهایت 🔷 غسل چیست؟ 🔸 پاک کردن تمام ابعاد زندگی از آلوده کننده‌های روح. 🔷 تفاوت غسل با وضو 🔹 در وضو آثار آلودگی‌ها را بر روح پاک می‌کنیم و در غسل منبع آلودگی‌ها را. 🔹 غسل‌های واجب 🔸 هنگام شستن سر و گردن؛ تصمیم می‌گیریم زندگی‌مان را از هر چه که فکر و چشم و گوش و زبان را آلوده کند پاک کنیم. 🔸 هنگام شستن طرف راست؛ تصمیم می‌گیریم ابعاد مثبت زندگی مثل ازدواج، تغذیه، شغل و حرفه و کار، آراستگی و... را از انگیزه‌های شهوانی و حیوانی پاک کنیم. 🔸 هنگام شستن طرف چپ؛ تصمیم می‌گیریم زندگی را از هر چه باعث تولید اعمال زشت می‌شود پاک کنیم. 🔷 غسل‌های مستحب 🔸 در زمان یا مکان یا برای اعمال خاص تصمیم بگیریم که تمام زندگی را از آلوده کننده‌ها پاک کنیم. https://eitaa.com/dinefetri https://eitaa.com/archive_dinefetri
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ درس شانزدهم 🔰 قسمت سوم 🔻 چگونگی حرکت به سوی بی‌نهایت 🔹 حکمت پرهیز از نجاسات: پرهيز از هر عملی که روح را آلوده و نجس می‌کند. 🔻 بول و غائط: نشانه هر عمل زشت و منفور 🔻 خون: نشانه خشونت نفسانی 🔻 منی: نشانه شهوت 🔸 انواع شهوت: نگاه شهوت آلود، شهوت جنسی، شهوت غذا، شهوت سخن گفتن، شهوت خودنمایی، شهوت پول، شهوت مال و... 🔻 مردار: نشانه دل مردگی 🔸 با انسان دل مرده اگر معاشرت کنید دلتان می‌میرد، یعنی مرگ روحی در شما اتفاق می‌افتد. 🔻 سگ: نشانه اخلاق خشن 🔸 مواظب باشیم اخلاقمان خشن نشود 🔻 خوک: نشانه بی غیرتی با آدم‌های بی‌غیرت همنشینی نکن، روحت آلوده می‌شود و بی‌غیرت می‌شوی. 🔻 کافر: نشانه کفر 🔸 کفر واقعی: هر چیزی از کافر به دست ما برسد که روح ایمان را در ما تضعیف کند. 🔻 شراب: نشانه مستی و سکر 🔸 هر چیزی که مستی بیاورد نباید استعمال کرد، مال، ماشین، لباس، مقام و ... https://eitaa.com/dinefetri https://eitaa.com/archive_dinefetri
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ درس شانزدهم 🔰 قسمت چهارم 🔻 چگونگی حرکت به سوی بی‌نهایت 🔷 حکمت نماز ▪️ نماز تمرین تسلیم و بندگی در برابر فرمان‌های خدای مهربان در برابر شیاطین است ▪️ افعال و ظواهر نماز نشانه‌هایی برای توجه به خدا و تسلیم کامل در برابر او برای اتصاف به صفت اوست. 🔶 منظور از یاد خدا چیست؟ توجه به بی‌نهایت و تسلیم کامل در برابر او و آمادگی برای آراستگی به صفاتش است 🔹حکمت رو به قبله بودن: یعنی همه اعمال باید در مسیر خدا باشد 🔹 حکمت تصحیح قرائت: اصلاح همه‌ی اعمال و این که گفته شده تلفظ و اعراب کلمات در نماز باید صحیح باشد اشاره به تصحیح اعمال در زندگی دارد. (إنما یُراد اعراب الکلام و تقویمها لیقوم الاعمال) 🔹 حکمت کلی ذکر: برطرف کردن غفلت‌هایی که توجه به دنیا آن را تولید کرده و حفظ توجه به هدف (یعنی اتصال به بی‌نهایت) 🔹 حکمت تسبیح و تکرار ذکر یعنی: عشق به هدف، توجه به هدف و توجه به امکانات خود و توجه به نقصان و تقصیر خود است. 🔸لا اله الا الله: یعنی معشوقی جز بی‌نهایت نیست و هر معشوقی جز بی‌نهایت فانی است. 🔸 الله اکبر: یعنی الله بی‌نهایت غیر قابل توصیف است و خدا بی‌نهایت بزرگ است. 🔸الحمدلله: یعنی توجه به امکانات موجود برای رسیدن به بی نهایت و این که تمام امکانات ما از اوست و باید تمام ستایش ما هم برای او باشد. 🔸 سبحان الله: یعنی تنزیه حق تعالی از تقصیر در رسیدن به این هدف و این که هر نقصی که در من است از کوتاهی خودم است چون بی‌نهایت به کسی ظلم نمی‌کند. https://eitaa.com/dinefetri https://eitaa.com/archive_dinefetri
🔻 ادامه کپشن قسمت چهارم 🔰 درس شانزدهم 🔷 حکمت حج و عمره: به طور کلی تمرین بندگی با برائت از طاغوت‌هاست و اما به طور جزئی: 🔹 احرام، یعنی بیرون آمدن از پیله کرم بودن، پیله منیت، غرور و دنیازدگی و در نهایت بی‌رنگ شدن و بی‌تکبر شدن. 🔹 طواف، یعنی پروانه‌وار چرخیدن در محور توحید برای نور شدن و هماهنگی با تمام هستی 🔹 نماز طواف پشت مقام ابراهیم، یعنی پشت سر امام بودن 🔹سعی، یعنی سعی در رسیدن به نور صفات خدا و سعی برای تحقق اهداف امام در جامعه. 🔹 تقصیر: یعنی کوتاه کردن آرزوهای دنیوی خود. https://eitaa.com/dinefetri https://eitaa.com/archive_dinefetri
🔶 درس هفدهم (شش قسمت) 🔸 موانع رسیدن به سوی بی‌نهایت ▪️ https://eitaa.com/dinefetri https://eitaa.com/archive_dinefetri
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ درس هفدهم 🔰 قسمت اول 🔻 موانع رسیدن به بی‌نهایت 🔷 موانع اتصال به بی‌نهایت: 🔸 ۱_ طاغوت (اولیاء شیطان): زمینه ساز انحراف و خواستار حاکمیت دنیا از حیث قدرت ضعیف‌ترین مانع و از حیث روش خطرناک‌ترین است. 🔹 ۲_ شیطان: اولین طاغی، کارش وسوسه کردن و عامل تحریک نفس است که می‌خواهد ایمان ما را از بین ببرد. شیطان از حیث قدرت ضعیف است و از حیث روش خطرناک. 🔸۳_ نفس اماره: عامل تحریک انسان و موجب انحراف و گناه و در نهایت سقوط او، که کارش ارضاء شهوات است. از حیث قدرت قوی‌ترین مانع ولی از حیث روش کم‌خطر است 🔴 طاغوت چیست؟ ▪️تعریف لغوی: سرکشی ▪️تعریف اصطلاحی: هر طغیان‌گر در برابر ارده الهی 🔹طغیان از کجا شروع شد و این طغیان تا به امروز به چه شکل ادامه پیدا کرده؟ ▪️برای پاسخ به این سوالات باید تاریخ اراده الهی را بررسی کنیم: 🔹 اراده الهی درباره انسان: رسیدن انسان مقام خلیفه اللهی. یعنی حاکمیت بر تمام هستی از راه اتصاف به صفات خداوند ( بقره:۲۰) 🔹 اراده الهی درباره جهان: ایجاد حاکمیت جهانی صالحان برای رسیدن همه انسان‌ها به صفات (انبیا:۱۰۵) 🔹 فرمان الهی به ملائکه: (بقره،۳۲) سجده برای آدم (خدمت به اهل فضائل) ملائکه سجده کردند یعنی کمر خدمت به اهل فضائل بستند تا به لذات بی‌نهایت نائل شوند. 🔹 وظیفه ملائکه: مدیریت نیروهای ملکوت برای رشد انسان. 🔹خدمات ملائکه به انسان: ایجاد اشتیاق به سمت ملکوت خصوصا در وقت اذان حفاظت از انسان در برابر شیاطین و خطرها 🔹 اما ابلیس سجده نکرد (بقره:۳۴) و خود را برتر از آدم دانست. 🔸 ابلیس اولین طغیان‌گر در برابر اراده الهی eitaa.com/archive_di