eitaa logo
آرشیو مطالب(سخنرانی)
2.2هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
1.1هزار ویدیو
26 فایل
💠 اللّٰهمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّكَ ٱلْفَرَجَ 💠 https://eitaa.com/joinchat/2017460411C29baaffe93 تعرفه وتبلیغات👇🏼👇🏼👇🏼👇🏼 @kianatv ─┅═ ༅✤ ⃟ ⃟ ‌✤༅═┅─ #کانال_آرشیو_مطالب_سخنرانی #احادیث_روایات_صوت_متن_سخنرانی @archive_mataleb_sokhanrani
مشاهده در ایتا
دانلود
:کم فروشی وَيْلٌ لِّلْمُطَفِّفِينَ الَّذِينَ إِذَا اكْتَالُوا عَلَى النَّاسِ يَسْتَوْفُونَ وَإِذَا كَالُوهُمْ أَو وَّزَنُوهُمْ يُخْسِرُونَ أَلَا يَظُنُّ أُولَٰئِكَ أَنَّهُم مَّبْعُوثُونَ ﻭﺍی ﺑﺮ ! ﺁﻧﺎﻥ ﻛﻪ ﭼﻮﻥ ﺍﺯ ﻣﺮﺩم ﻛﺎﻟﺎیی ﺭﺍ ﺑﺎ ﭘﻴﻤﺎﻧﻪ ﻭ ﻭزن می ﺳﺘﺎﻧﻨﺪ،ﺗﻤﺎم ﻭ ﻛﺎﻣﻞ ﻣﻰ ﺳﺘﺎﻧﻨﺪ. ﻭ ﭼﻮﻥ ﺑﺮﺍﻱ ﺁﻧﺎﻥ ﭘﻴﻤﺎﻧﻪ ﻭ ﻭﺯﻥ ﻛﻨﻨﺪ،ﻛﻢ ﻣﻰ ﺩﻫﻨﺪ. ﺁﻳﺎ ﺍﻳﻨﺎﻥ ﻳﻘﻴﻦ ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ ﻛﻪ ﺣﺘﻤﺎً ﺑﺮ ﺍﻧﮕﻴﺨﺘﻪ ﻣﻰ ﺷﻮﻧﺪ ؟ 📚سوره مبارکه آیه ۱،۲،۳،۴ وَأَقِيمُوا الْوَزْنَ بِالْقِسْطِ وَلَا تُخْسِرُوا الْمِيزَانَ ﻭ ﺗﺮﺍﺯﻭ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻋﺪﺍﻟﺖ ﺑﺮﭘﺎ ﺩﺍﺭﻳﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺗﺮﺍﺯﻭ ﻣﻜﺎﻫﻴﺪ. 📚سوره مبارکه آیه ۹ أَوْفُوا الْكَيْلَ وَلَا تَكُونُوا مِنَ الْمُخْسِرِينَ وَزِنُوا بِالْقِسْطَاسِ الْمُسْتَقِيمِ وَلَا تَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْيَاءَهُمْ وَلَا تَعْثَوْا فِي الْأَرْضِ مُفْسِدِينَ ﭘﻴﻤﺎﻧﻪ ﺭﺍ ﻛﺎﻣﻞ ﺑﺪﻫﻴﺪ ﻭ ﺍﺯ ﻧﺒﺎﺷﻴﺪ. ﻭ [ﻣﺘﺎﻉ ﻭ ﻛﺎﻟﺎ ﺭﺍ] ﺑﺎ ﺗﺮﺍﺯﻭی ﺩﺭﺳﺖ ﻭﺯﻥ ﻛﻨﻴﺪ،ﻭ ﺍﺯ ﻗﻴﻤﺖ ﺍﺷﻴﺎء ﻭ ﺍﺟﻨﺎﺱ ﻣﺮﺩم ﺑﻪ ﻫﻨﮕﺎم ﺧﺮﻳﺪ ﻧﻜﺎﻫﻴﺪ،ﻭ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻦ ﺗﺒﺎﻫﻜﺎﺭﺍﻧﻪ ﻓﺘﻨﻪ ﻭ ﺁﺷﻮﺏ ﺑﺮﭘﺎ ﻧﻜﻨﻴﺪ. 📚سوره مبارکه آیه های ۱۸۳،۱۸۲،۱۸۱ حضرت علیه السّلام إِذَاطُفِّفَتِالْمَكَايِيلُ أَخَذَهُمُ اللَّهُ بِالسِّنِينَ وَالنَّقْصِ هر زمان که مردم کم فروشی کنند،خداوند آنان را به خشکسالی وکم شدن محصول،گرفتار سازد. 📚بحار الأنوار،جلد۹۷،صفحه۴۵ نخستین ﻛﺴﻰ ﻛﻪ ﭘﻴﻤﺎﻧﻪ ﻭ ﺗﺮﺍﺯﻭ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻯ ﻣﺮﺩﻡ ﺳﺎﺧﺖ ﺣﻀﺮﺕ شعیب علیه السّلام بود،ﻗﻮﻣﺶ ﭘﺲ ﺍﺯ ﻣﺪﺗﻰ ﺷﺮﻭﻉ ﺑﻪ ﻧﻤﻮﺩﻧﺪ،ﺑﺎ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺑﻪ ﺧﺪﺍﻯ ﺟﻬﺎﻥ ﻛﺎﻓﺮ ﺑﻮﺩﻧﺪﻭ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺭﺍ ﺗﻜﺬﻳﺐ ﻣﻰ ﻛﺮﺩﻧﺪ ﮔﻨﺎﻫﻰ ﺗﺎﺯﻩ، ﺑﺮ ﺍﻓﻌﺎﻝ ﺷﻨﻴﻊ ﺁﻧﻬﺎ ﺍﻓﺰﻭﺩﻩ ﺷﺪ،ﻛﺎﻟﺎ ﻭ ﺍﺟﻨﺎﺱ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻯ ﺧﻮﺩ ﻛﺎﻣﻞ ﻭﺯﻥ ﻣﻰ ﻛﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﺑﺮﺍﻯ ﻣﺸﺘﺮﻳﺎﻥ ﻭ ﺗﻘﻠﺐ ﺭﺍ ﺭﻭﺍ ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ،ﺯﻧﺪﮔﻰ ﺁﻧﻬﺎ ﻓﺮﺍﺥ ﺑﻮﺩ ﺗﺎ ﺁﻧﻜﻪ ﭘﺎﺩﺷﺎﻩ ﺑﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﺩﺳﺘﻮﺭ ﺍﺣﺘﻜﺎﺭ ﻭ ﺭﺍ ﺩﺍﺩ،حضرت ﺷﻌﻴﺐ علیه السّلام ﭘﺎﺩﺷﺎﻩ ﻭ ﻣﺮﺩﻡ ﺭﺍ ﻧﺼﻴﺤﺖ ﻛﺮﺩ ﻭﻟﻰ ﻓﺎﻳﺪﻩ ﺍﻯ ﻧﺪﺍﺷﺖ،ﻭ ﺑﻪ ﺩﺳﺘﻮﺭ ﭘﺎﺩﺷﺎﻩ،حضرت ﺷﻌﻴﺐ علیه السّلام ﻭ ﻃﺮﻓﺪﺍﺭﺍﻧﺶ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺷﻬﺮ ﺑﻴﺮﻭﻥ ﻛﺮﺩﻧﺪ،ﻋﺬﺍﺏ ﺑﺮ آن قوم ﻧﺎﺯﻝ ﺷﺪ ﻭ ﺁﻥ ﺯﻟﺰﻟﻪ ﻭ ﺳﺎﻳﻪ ﺁﺗﺸﺒﺎﺭ ﺑﻮﺩ ﻭ ﺍﻳﻦ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﻰ ﮔﺮﻣﺎﻯ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺳﺨﺖ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺳﺎﻳﻪ ﺧﺎﻧﻪ ها ﻭ ﺁﺏ ﻫﻢ ﻛﺴﻰ ﻧﻤﻰ ﺗﻮﺍﻧﺴﺖ ﺟﺎﻥ ﺳﺎﻟﻢ ﺑﻪ ﺩﺭ ﺑﺮﺩ،ﭘﺲ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺍﺑﺮﻯ ﺟﻤﻊ ﺷﺪ ﻭ ﻧﺴﻴﻢ ﺧﻨﻜﻰ ﻭﺯﻳﺪﻥ ﮔﺮﻓﺖ ﻭ ﻣﺮﺩﻡ ﺩﺭ ﺯﻳﺮ ﺁﻥ ﻗﻄﻌﻪ ﺍَﺑﺮ ﮔﺮﺩ ﺁﻣﺪﻧﺪ ﺗﺎ ﺍﺯ ﮔﺮﻣﺎ ﺭﻫﺎﺋﻰ ﻳﺎﺑﻨﺪ،ﭼﻮﻥ ﻫﻤﮕﻰ ﺩﺭ ﺳﺎﻳﻪ ﺍﺑﺮ ﺟﻤﻊ ﺷﺪﻧﺪ ﺷﺮﺍﺭﻩ ﻫﺎﻯ ﺁﺗﺶ ﺍﺯ ﺍﺑﺮ ﺑﺎﺭﻳﺪ ﻭ ﺯﻣﻴﻦ ﻫﻢ ﺩﺭ ﺯﻳﺮ ﭘﺎﻳﺸﺎﻥ ﻟﺮﺯﻳﺪ ﻭ ﻫﻤﮕﻰ ﺩﺭ ﻫﻢ ﭘﻴﭽﻴﺪند ﻭ ﺳﻮﺧﺘﻨﺪ،ﻣﺪﺕ ﺍﻳﻦ ﻋﺬﺍﺏ ﺭﺍ ﻧﻪ ﺭﻭﺯ ﻧﻮﺷﺘﻪ ﺍﻧﺪ ﻭﺷﺎﻣﻞ ﻫﻮﺍﻯ ﮔﺮﻡ،ﺁﺑﻬﺎﻯ ﺩﺍﻍ ﻭ ﺯﻣﻴﻦ ﻟﺮﺯﻩ بود. 📚یکصد موضوع پانصد داستان،بخش عذاب شخصى به دیگرى كه ترازو دار و در حال جان دادن بود گفت:بگو:(لا اله الّا اللّه)او گفت:من به گفتن این كلمه قادر نیستم،پرسیدچرا؟ گفت زیرا كه آن زبانه ترازو،بالاى زبان من قرار گرفته و مانع گفتن:(لا اله الا اللّه) شده ! به او گفت:مگر تو حق مردم را به هنگام وزن کردن اشیاء ادا نمی كردى؟ گفت:چرا،ولى گاهى میشد كه من متوجه نبودم و مقدارى گرد و غبار در میان كفه ترازو بوده و من آن گرد و غبارها را نمیگرفته ام. 📚تفسیر آسان جلد۱۸صفحه ۲۰۱ https://eitaa.com/archive_mataleb_sokhanrani
:اسراف ....وَأَنَّ الْمُسْرِفِينَ هُمْ أَصْحَابُ النَّارِ ﻭ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺍﺳﺮﺍﻑ ﻛﺎﺭﺍﻥ ﺍﻫﻞ ﺁﺗﺶ ﺍﻧﺪ. 📚سوره مبارکه آیه ٤٣ ...وَكُلُوا وَاشْرَبُوا وَلَا تُسْرِفُوا إِنَّهُ لَا يُحِبُّ الْمُسْرِفِينَ ...ﻭ ﺑﺨﻮﺭﻳﺪ ﻭ ﺑﻴﺎﺷﺎﻣﻴﺪ ﻭ ﺍﺳﺮﺍﻑ ﻧﻜﻨﻴﺪ،ﺯﻳﺮﺍ ﺧﺪﺍ ﻛﻨﻨﺪﮔﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﻭﺳﺖ ﻧﺪﺍﺭﺩ. 📚سوره مبارکه آیه٣١ وَآتِ ذَا الْقُرْبَىٰ حَقَّهُ وَالْمِسْكِينَ وَابْنَ السَّبِيلِ وَلَا تُبَذِّرْ تَبْذِيرًا ﻭ ﺣﻖّ ﺧﻮﻳﺸﺎﻭﻧﺪﺍﻥ ﻭ ﺣﻖّ ﺗﻬﻴﺪﺳﺖ ﻭ ﺍﺯ ﺭﺍﻩ ﻣﺎﻧﺪﻩ ﺭﺍ ﺑﭙﺮﺩﺍﺯ،ﻭ ﻫﻴﭻ ﮔﻮﻧﻪ ﻭ ﻭﻟﺨﺮجی ﻣﻜﻦ. 📚سوره مبارکه آیه٢٦ إِنَّ الْمُبَذِّرِينَ كَانُوا إِخْوَانَ الشَّيَاطِينِ وَكَانَ الشَّيْطَانُ لِرَبِّهِ كَفُورًا بی ﺗﺮﺩﻳﺪ ﻛﻨﻨﺪﮔﺎﻥ ﻭ ﻭلخرجان ﺑﺮﺍﺩﺭﺍﻥ ﺷﻴﺎﻃﻴﻦ ﺍﻧﺪ،ﻭ ﺷﻴﻄﺎﻥ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺵ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﻧﺎﺳﭙﺎﺱ ﺍﺳﺖ. 📚سوره مبارکه آیه٢٧ پیامبر صلی الله عليه و آله و سلم مَنْ تَتَبَّعَ ما يَقَعُ مِنْ مائدَةٍ فَاَكَلَهُ ذَهَبَ عَنْهُ الْفَقْرُ وَعَنْ وُلْدِهِ وَ وُلْدِ وُلْدِهِ اِلَى السَّابِعِ كسى كه جستجو كند و آنچه از سفره افتاده بردارد و بخورد،فقرو تنگدستى از خودش و اولادش تا هفت پشت رخت برمىبندد. 📚مجموعه الاخبار باب 171 حديث 8 پیامبر صلی الله عليه و آله و سلم اَرْبَعَةٌ يَذْهَبْنَ ضياعاً:اَلْاَكْلُ عَلَى الشِّبَعِ وَالسِّراجُ فِى الْقَمَرِوَالزَّرْعُ فِىالسَّبْخَةِ وَالصَّنيعةُ عِنْدَ غَيْرِاَهْلِها. چهار چيز هدر مىرود: 1.خوردن بعد از سيرى 2.روشن كردن چراغ در مهتاب و جائى كه روشن است 3.زراعت در زمينى كه شورهزار است 4.نيكى كردن به كسى كه لايق آن نيست 📚من لايحضره الفقيه جلد4صفحه 352 امام علیه السلام فَدَعِ الْإِسْرَافَ مُقْتَصِداً وَ اذْكُرْ فِي الْيَوْمِ غَداً وَ أَمْسِكْ مِنَ الْمَالِ بِقَدْرِ ضَرُورَتِكَ وَ قَدِّمِ الْفَضْلَ لِيَوْمِ حَاجَتِك را رها كن و ميانه روى در پيشگير و امروز به ياد فردا باش و از مال به اندازه ضرورتت نگهدار و اضافى آن را براى روز نيازمنديت (قيامت) پيش فرست. 📚صنیف غررالحکم و دررالکلم صفحه 359 حدیث 8128 امام علیه السلام لِلْمُسْرِفِ ثَلاثُ عَلاماتٍ يَشْتَرى ما لَيْسَ لَهُ وَيَلْبِسُ ما لَيْسَ لَهُ وَيَأْكُلُ ما لَيْسَ لَهُ كننده را سه نشانه است:چيزهائى را میخرد و مىپوشد و مىخورد كه در شأن او نيست. 📚تفسير نورالثقلين امام علیه السلام اَدْنَى اْلاِسْرافُ هِراقَةُ فَضْلِ اْلاِناءِ وَابْتِذالُ ثَوْبِ الصَّوْنِ وَاِلْقاءُ النَّوى پائين ترين مرتبه عبارتست از 1.دور ريختن آبى كه از آشاميدن اضافه آمده است 2.اينكه لباس كار و لباس بيرونى، يكى باشد 3.بدور انداختن هسته خرما پس از خوردن خرما  چون از هسته خرما ماده غذائى براى شتران تهيه مى شود. 📚وسائل الشيعه،حدیث3باب28 صفحه 374 چند نفر از دوستان و آشنایان در خانه امام رضا علیه السلام مهمان بودند،امام از اتاق بیرون آمد،دقایقی سپری شد،مهمان‌‌ها منتظر برگشتن امام بودند و از دیرکردن ایشان نگران شدند،یکی از دوستان جوان امام که از لای در متوجه آمدن امام شد،بیرون آمد وگفت:سرورم!چرا داخل نمی‌شوید؟چیزی شما را ناراحت کرده است؟امام سیب نیم‌خورده‌ای را نشان داد و گفت و فرمود این میوه را چه کسی این گونه خورده؟مرد جوان صدایش را بلند کرد وگفت این میوه نیم‌خورده کیست؟ مهمان‌ها از اتاق بیرون آمدند،مرد جوان سیب نیم‌خورده را از امام گرفت و باز حرفش را تکرار کرد،یکی از مهمانان دست بر سینه گذاشت و گفت:مولایم! از شما عذر می‌خواهم،این سیب را من خورده‌ام،امام رو به او کرد و فرمود چرا# اسراف می‌کنی؟ چرا قدر نعمت‌های خدا را نمی‌دانی و به آن بی‌اعتنایی،مگر نمی‌دانی که خدا را به سختی می‌دهد؟ امام با مهمانان به اتاق برگشت،وقتی همه در جای خود نشستند،امام رو به آن‌ها کرد و فرمود:دوستان من!وقتی به چیزی نیاز ندارید،بیهوده آن را تلف نکنید و اگر خودتان به آن احتیاج ندارید به کسانی بدهید که به آن نیازمندند. 📚فروع کافى جلد ششم صفحه 297 https://eitaa.com/archive_mataleb_sokhanrani
:مشورت وَالَّذِينَ اسْتَجَابُوا لِرَبِّهِمْ وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ وَأَمْرُهُمْ شُورَىٰ بَيْنَهُمْ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ ﻭ ﺁﻧﺎﻥ(مومنان کسانی هستند)ﻛﻪ ﺩﻋﻮﺕ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺷﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﺟﺎﺑﺖ ﻛﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﻧﻤﺎﺯ ﺭﺍ ﺑﺮﭘﺎ ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ ﻭ ﻛﺎﺭﺷﺎﻥ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﺧﻮﺩﺷﺎﻥ ﺑﺮ ﭘﺎﻳﻪ ﺍﺳﺖ و از آنچه روزی آنان کرده ایم انفاق میکنند. 📚سوره مبارکه آیه ٣٨ ...وَشَاوِرْهُمْ فِي الْأَمْرِ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَكِّلِين َ ...ﻭ ﺩﺭ ﻛﺎﺭﻫﺎ ﺑﺎ ﺁﻧﺎﻥ ﻛﻦ،ﻭ ﭼﻮﻥ ﺗﺼﻤﻴﻢ ﮔﺮفتی ﺑﺮ ﺧﺪﺍ ﺗﻮﻛﻞ ﻛﻦ،ﺯﻳﺮﺍ ﺧﺪﺍ ﺗﻮﻛﻞ ﻛﻨﻨﺪﮔﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺭﺩ. 📚سوره مبارکه آیه١٥٩ رسول صلى الله عليه و آله مُشاوَرَةُ العاقِلِ الناصِحِ رُشدٌ و َيُمنٌ و َتَوفيقٌ مِنَ اللّه  فَإِذا أَشارَ عَلَيكَ النّاصِحُ العاقِلُ فَإِيّاكَ و َالخِلافَ فَإِنَّ فى ذلِكَ العَطَب َ كردن با عاقِل خيرخواه،مايه هدايت و ميمنت است و توفيقى است از جانب خداوند،پس هرگاه خيرخواه عاقل،تو را راهنمايى كرد، مبادا مخالفت كنى كه موجب نابودى مى شود. 📚محاسن جلد2صفحه602حدیث25 رسول صلى الله عليه و آله يَا عَلِيُّ لَا تُشَاوِرْ جَبَاناً فَإِنَّهُ يُضَيِّقُ عَلَيْكَ الْمَخْرَجَ وَ لَا تُشَاوِرِ الْبَخِيلَ فَإِنَّهُ يَقْصُرُ بِكَ عَنْ غَايَتِكَ وَ لَا تُشَاوِرْ حَرِيصاً فَإِنَّهُ يُزَيِّنُ لَكَ شَرَّهَا اى على با مكن،زيرا او راه بيرون آمدن از مشكل را بر تو تنگ مى كند و با مكن،زيرا او تو را از هدفت باز مى دارد و با مكن،زيرا او حريص بودن را در نظرت زيبا جلوه مى دهد. 📚علل الشرايع جلد2 صفحه559 حدیث1 امام عليه السلام خَيرُ مَن شاوَرتَ ذَوُوا النُّهى وَالعِلمِ و َاولُو التَّجارِبِ و َالحَزمِ بهترين كسى كه با او كنى كسى است كه صاحب عقل و علم و تجربه ها و دورانديشى باشد. 📚غرر الحكم جلد1 صفحه 389 امام عليه السلام مَنِ اسْتَبَدَّ بِرَأْيِهِ هَلَكَ وَ مَنْ شَاوَرَ الرِّجَالَ شَارَكَهَا فِي عُقُولِهَا هر كس خود رأى شد هلاك مى شود و هر كس با افراد صاحب نظر كند در عقل آنان شريك مى شود. 📚نهج البلاغه قصار161 امام عليه السلام لا غِنَی کالعَقلِ،و لا فَقرَ کالجَهلِ،و لا میراثَ کالاَدَب و لا ظَهیرَ کالمُشاوَرَه هیچ ثروتی چون عقل و هیچ فقری چون جهل و هیچ میراثی چون ادب و هیچ پشتیبانی چون نخواهد بود. 📚نهج البلاغه حکمت 54 امام  علیه السلام ما تَشاوَرَ قَومٌ إلاّ هُدُوا إلى رُشدِهِم هيچ قومى با يكديگر نكردند مگر آن كه به راه پيشرفت خود رهنمون شدند. 📚تحف العقول صفحه233 امام جعفر عليه‌السلام مَنِ استشارَلَم يُعَدمْ عِنَدالصّوابِ مادِحاً وَ عِندَ الخَطَأِ عاذِراً کسی که مشورت می کند اگر کارش را درست انجام دهد مردم او را می ستايند و اگر اشتباه کند(چون قبلش مشورت کرده است)ديگران وی را معذور خواهند میدانند. 📚بحارجلد75 صفحه104 در شهر مدينه،مردی که در کمال توانگری بود خدمت امام حسين عليه السلام رسيد و با آن حضرت درباره ازدواج کرد و گفت: می خواهم با فلان زن که مال و منال زيادی دارد ازدواج کنم،امام حسين عليه السلام فرمودند:اگر با او ازدواج کنی نيازمند و پريشان ميشوي،مدتی نگذشت که آن مرد با امام مخالفت کرد و آن زن را به عقد خود درآورد و بعد از مدت کوتاهی همه دارایی و مال او از بين رفت و در کمال فقر و احتياج به سر برد،روزی خدمت امام حسين عليه السلام آمد در حالی که پشيمان شده بود،امام فرمودند:من تو را از اين کار منع کردم؛ولی تو بر خلاف گفته من عمل کردی،اکنون اگر نظر من را ميخواهی با فلان زن ازدواج کن؛که وضع مالی خوبی ندارد،آن مرد به فرمايش امام عمل کرد و روزی زيادی نصيب او شد. 📚کرامات حسينيه و عباسيه صفحه 59 https://eitaa.com/archive_mataleb_sokhanrani
:بُخل و خِسَّت هَا أَنتُمْ هَٰؤُلَاءِ تُدْعَوْنَ لِتُنفِقُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَمِنكُم مَّن يَبْخَلُ وَمَن يَبْخَلْ فَإِنَّمَا يَبْخَلُ عَن نَّفْسِهِ وَاللَّهُ الْغَنِيُّ وَأَنتُمُ الْفُقَرَاءُ وَإِن تَتَوَلَّوْا يَسْتَبْدِلْ قَوْمًا غَيْرَكُمْ ثُمَّ لَا يَكُونُوا أَمْثَالَكُم ﺁﮔﺎﻩ ﺑﺎﺷﻴﺪ!ﺷﻤﺎ ﻫﻤﺎﻥ ﻣﺮﺩﻣﻰ ﻫﺴﺘﻴﺪ ﻛﻪ ﺑﺮﺍی ﺍﻧﻔﺎﻕ ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﺧﺪﺍ ﺩﻋﻮﺕ ﻣﻰﺷﻮﻳﺪ،ﭘﺲ ﺑﺮخی ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﻣﻰ ﻭﺭﺯﻧﺪ،ﻭ ﻫﺮ ﻛﻪ ﭘﻴﺸﻪ ﻛﻨﺪ،ﻓﻘﻂ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ[ﺳﻌﺎﺩﺕ ﻭ ﺧﻮشبختی] ﺧﻮﺩ ﺍﺳﺖ،ﻭ ﺧﺪﺍ[ﺍﺯ ﺍﻧﻔﺎﻕ ﻭ ﺻﺪﻗﺎﺕ ﺷﻤﺎ] ﺑﻲ ﻧﻴﺎﺯ ﺍﺳﺖ،ﻭ ﺷﻤﺎﻳﻴﺪ ﻛﻪ ﻧﻴﺎﺯﻣﻨﺪ ﻫﺴﺘﻴﺪ،ﻭ ﺍﮔﺮ[ﺍﺯ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﻫﺎی ﺍﻭ]ﺭﻭی ﺑﮕﺮﺩﺍﻧﻴﺪ ﺑﻪ ﺟﺎی ﺷﻤﺎ ﮔﺮﻭﻩ ﺩﻳﮕﺮی ﺭﺍ ﻣﻰ ﺁﻭﺭﺩ ﻛﻪ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺷﻤﺎ[ﺭﻭی ﮔﺮﺩﺍﻥ،ﺳﺴﺖ ﻋﻘﻴﺪﻩ ﻭ ] ﻧﺨﻮﺍﻫﻨﺪ ﺑﻮﺩ. 📚سوره مبارکه آیه ٣٨ وَلَا يَحْسَبَنَّ الَّذِينَ يَبْخَلُونَ بِمَا آتَاهُمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ هُوَ خَيْرًا لَّهُم بَلْ هُوَ شَرٌّ لَّهُمْ سَيُطَوَّقُونَ مَا بَخِلُوا بِهِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَلِلَّهِ مِيرَاثُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ ﻭ ﻛﺴﺎنی ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﺑﻪ ﺁﻧﭽﻪ ﺍﺯ ﻓﻀﻠﺶ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺩﺍﺩﻩ ﻣﻰ ﻭﺭﺯند،ﮔﻤﺎﻥ ﻧﻜﻨﻨﺪ ﻛﻪ ﺁﻥ ﺑﻪ ﺳﻮﺩ ﺁﻧﺎﻥ ﺍﺳﺖ،ﺑﻠﻜﻪ ﺁﻥ ﺑﻪ ﺯﻳﺎﻧﺸﺎﻥ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ،ﺑﻪ ﺯﻭﺩی ﺁﻧﭽﻪ ﺑﻪ ﺁﻥ ﻭﺭﺯﻳﺪﻧﺪ ﺩﺭ ﺭﻭﺯ ﻗﻴﺎﻣﺖ ﻃﻮﻕ ﮔﺮﺩﻧﺸﺎﻥ ﻣﻰﺷﻮﺩ ﻭ ﻣﻴﺮﺍﺙ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﻫﺎ ﻭ ﺯﻣﻴﻦ ﻓﻘﻂ ﺩﺭ ﺳﻴﻄﺮﻩ ﻣﺎﻟﻜﻴّﺖ ﺧﺪﺍﺳﺖ،ﻭ ﺧﺪﺍ ﺑﻪ ﺁﻧﭽﻪ ﺍﻧﺠﺎم می ﺩﻫﻴﺪ آگاه است. 📚سوره مبارکه آیه١٨٠ الَّذِينَ يَبْخَلُونَ وَيَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبُخْلِ وَيَكْتُمُونَ مَا آتَاهُمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ وَأَعْتَدْنَا لِلْكَافِرِينَ عَذَابًا مُّهِين ﻛﺴﺎنی ﻛﻪ[ﺍﺯﺍﻧﻔﺎﻕ ﺍﻣﻮﺍﻟﺸﺎﻥ ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﺧﺪﺍ] ﻣﻰ ﻭﺭﺯﻧﺪ،ﻭ ﻣﺮﺩم ﺭﺍ ﺑﻪ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﻣﻰ ﺩﻫﻨﺪ،ﻭ ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ ﺧﺪﺍ ﺍﺯ ﻓﻀﻞ ﺧﻮﺩ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺩﺍﺩﻩ ﭘﻨﻬﺎﻥ ﻣﻰﻛﻨﻨﺪ[ﻛﺎﻓﺮﻧﺪ]ﻭ ﻣﺎ ﺑﺮﺍیﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ﻋﺬﺍبی ﺧﻮﺍﺭﻛﻨﻨﺪﻩ ﺁﻣﺎﺩﻩ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﻳﻢ. 📚سوره مبارکه آیه٣٧ وَيَمْنَعُونَ الْمَاعُونَ ﻭ ﺍﺯ [ﺩﺍﺩﻥ]ﻭﺳﺎﻳﻞ ﻭ ﺍﺑﺰﺍﺭ ﺿﺮﻭﺭی ﺯﻧﺪگی ﻭ ﺯﻛﺎﺕ،ﻫﺪﻳﻪ ﻭ ﺻﺪﻗﻪ ﺑﻪﻧﻴﺎﺯﻣﻨﺪﺍﻥ]ﺩﺭﻳﻎ ﻣﻰ ﻭﺭﺯﻧﺪ. 📚سوره مبارکه آیه٧ پيامبر صلی ‌الله عليه و آله و سلم حُرِّمَتِ الجَنَّةُُ عَلَي المَنّانِ وَ البَخيلِ وَ القَتّاتِ. سه نفر به بهشت راه ندارند:آدم‌های منّت‌گذار، و سخن‌چين. 📚بحار،جلد73 صفحه302 امام علیه السلام والبُخُل جامِعٌ لِمساويِ العيُوبِ وَ هُوَ زِمامٌ يُقادُبِهِ اِلي كُلِّ سُوءٍ! وَ خِسَّت مجمع تمام عيوب و كاستي‌ها و ريسمانی است كه انسان را به هرگونه شرور و بدی ‌ها راهداری مي‌كند! 📚نهج‌البلاغه حکمت378 امام علیه السلام ماَ اجْتَلَبَ سَخَطَ اللهِ بِمثلِ البُخلِ! هيچ‌چيز به اندازه و خسيسي غَضب خدا را باعث نشده است!! 📚فهرست غرر صفحه30 امام جعفر علیه السلام أبخَلُ النّاسِ مَن بَخِلَ بِما افتَرضَ اللهُ عَلَيه. مردم آن کسی است كه در آنچه خداوند بر او(از حقوق مالی و غيره)واجب كرده نمايد(و آن را نپذيرد) 📚بحارجلد73 صفحه300 روزی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در حالی که مشغول طواف خانه کعبه بود ناگهان مردی را دید که پرده آن را گرفته و می گوید:خدایا به احترام این خانه(کعبه)گناه مرا ببخش،پیامبر پرسید:گناهت چیست؟ مرد گفت:گناه من بزرگتر از آن است که برای شما بگویم،پیامبر فرمود:وای برتو! گناه تو بزرگتر است یا زمین؟  مرد گفت:یارسول الله گناه من بزرگتر است،پیامبر صلّی الله علیه و آله وسلّم فرمود:وای بر تو!گناه تو بزرگتر است یا کوه ها! مرد گفت:یارسول الله گناه من بزرگتر است،پیامبر فرمود:گناه تو بزرگتر است یا آسمان ها!مردگفت:یا رسول الله گناه من بزرگتر است،پیامبر فرمود:گناه تو بزرگتر است یا خداوند؟ مردگفت:خداوند بزرگتر و والاتر و برتر است،آنگاه پیامبر فرمود:وای بر تو!بگو ببینم گناهت چیست؟مردگفت:یا رسول الله! من مردی ثروتمند هستم اما هرگاه کسی از من چیزی می خواهد از شدت خست و انگار با شعله ای از آتش به نزدم می آیند،درخواست او چون آتش برای من است،رسول خدا صلّی الله علیه و آله وسلّم پس از شنیدن این سخن فرمود:از من دور شو و مرا به آتش خودت مسوزان،سوگند به آنکه مرا با هدایت و کرامت برانگیخت،اگر تو در میان کعبه و مقام ابراهیم که مکان مقدسی است بایستی و سالها در آن به نماز مشغول شوی و آنقدر گریه کنی که از اشک چشمانت همچون رودها جاری شود و درختان از آن سیراب شوند،اما در حال مردن،خسیس و از دنیا بروی،خداوند قطعاً تو را در آتش خواهد انداخت،وای بر تو! آیا نمی دانی که خداوند متعال می فرماید: وَمَن يَبْخَلْ فَإِنَّمَا يَبْخَلُ عَن نَّفْسِهِ هر کس بخل کند تنها با خود بخل می کند. 📚جامع السعادات نراقی جلد2 صفحه110 https://eitaa.com/archive_mataleb_sokhanrani
:ازدواج وَ مِنْ آیاتِهِ اَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ اَنْفُسِکُمْ اَزْواجاً لِتَسْکُنُوا الی‌ها وَ جَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً اِنَّ فی ذلِکَ لاَیات لِقوْم یَتَفَکَّرُونَ.  و از نشانه‌های او اینکه همسرانی از جنس خودتان برای شما آفرید تا در کنار آنان آرامش یابید،ودرمیانتان مودّت ورحمت قرار داد،این نشانه‌هایی است برای گروهی که تفکّر می‌کنند! 📚سوره مبارکه آیه۲۱ وَ أَنکِحُواْ الْأَیَامَی مِنکم وَ الصَّالِحِینَ مِنْ عِبَادِکم وَ إِمَائکُم إِن یَکُونُواْ فُقَرَاءَ یُغْنِهِمُ اللَّهُ مِن فَضْلِه وَ اللَّهُ وَاسِعٌ عَلِیم مردان و زنان بی‌همسر خود را همسر دهید،همچنین غلامان و کنیزان صالح و درستکارتان را اگر فقیر و تنگدست باشند، خداوند از فضل خود آنان را بی‌نیاز می‌سازد خداوند گشایش‌دهنده و آگاه است 📚سوره مبارکه آیه۳۲ پیامبر صلّی الله علیه وآله وسلّم فَتَّحُ أَبْوَابُ السَّمَاءِ بِالرَّحْمَةِ فِي أَرْبَعِ مَوَاضِعَ عِنْدَ نُزُولِ الْمَطَرِ وَ عِنْدَ نَظَرِ الْوَلَدِ فِي وَجْهِ الْوَالِدَيْنِ وَ عِنْدَ فَتْحِ بَابِ الْكَعْبَةِ وَ عِنْدَ النِّكَاح درهای رحمت آسمان در چهار وقت گشوده میشود: ۱.هنگام بارش باران ۲.زمانی که فرزند به چهره پدر و مادرش مینگرد ۳.هنگام گشوده شدن در کعبه ۴.هنگام برپایی مراسم عقد و عروسی 📚بحار الانوار جلد100 صفحه 221 حضرت علیه السلام أَفْضَلُ الشَّفَاعَاتِ أَنْ تَشْفَعَ بَيْنَ اثْنَيْنِ فِي نِكَاحٍ حَتَّى يَجْمَعَ اللَّهُ بَيْنَهُمَا. از بهترین شفاعتها،شفاعتبین دو نفر در امر است تا اینکه خداوند آنان را مجذوب یکدیگر گرداند. 📚کافی(ط-الاسلامیه) جلد5 صفحه331 امام جعفر علیه السّلام مَنْ زَوَّجَ أَعْزَباً، كَانَ مِمَّنْ يَنْظُرُ اللَّهُ إِلَيْهِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ. کسی که مجردی را تزویج کند و امکان او را فراهم نماید از کسانی است که در قیامت خداوند به آنان نظر لطف می کند. 📚وسایل الشیعه جلد20 صفحه45 امام موسی علیه السّلام ثَلَاثَةٌ يَسْتَظِلُّونَ بِظِلِّ عَرْشِ اللَّهِ يَوْمَ لَا ظِلَّ إِلَّا ظِلُّهُ رَجُلٌ زَوَّجَ أَخَاهُ الْمُسْلِمَ أَوْ أَخْدَمَهُ أَوْ كَتَمَ لَهُ سِرّا سه دسته در روز قیامت،روزی که سایه و پناهی جزء سایه خداوند نیست،در سایه و پناه خدا هستند: ۱.مردی که زمینه برادر مسلمانش را آماده نماید ۲.مردی که به برادر مسلمانش خدمت کن. ۳.کسی که سر برادر مسلمانش را بپوشاند 📚وسائل الشیعه جلد20 صفحه46 امام رضا عليه السّلام فرمود:جبرئيل نازل شد به رسول گرامى اسلام صلّى الله عليه و آله و سلّم گفت:يا محمّدصلّى الله عليه و آله و سلّم خدايت هرآينه به تو سلام مى رساندو مى فرمايد:دختران ودوشيزگان از زنان به منزله ميوه هستند بالاى درخت،زمانى که ميوه بالاى درخت رسيد چاره اى جز چيدن ندارد(بايد آن را چيد)و الّا آفتاب آن را فاسد مى کند و باد(خزان)رنگ آن را تغيير مى دهدو از بين مى رود،به تحقيق دوشيزگان شما وقتى که درک کردند آنچه را که زنان درک مى کنند(يعنى وقتى که به سن بلوغ رسيده و حائض شدند)چاره اى ندارند جز شوهر کردن،و الّا از فتنه و آشوب در امان نمى مانند،رسول خدا صلّى الله عليه و آله و سلّم پس از شنيدن اين کلام از پيک وحى (جبرئيل)حرکت کرده و به سوى مسجد آمد و جمع کرد مردم را و بر بالاى منبر رفت و اعلام کرد بر مردم آنچه را که جبرئيل به دستور خداى تبارک و تعالى به آن حضرت رسانيده بود،بعد از فرمايشات نبىّ اکرم صلّى الله عليه و آله و سلّم،مردى از ميان مردم برخاست و گفت،يا رسول الله دخترانمان را به چه کسى کنيم؟پيامبر خدا صلّى الله عليه و آله و سلّم فرمود:به کفوهايشان،آن مرد گفت:کفوهايشان چه کسانى هستند؟  حضرت فرمود:بعضى از مؤ منان کفوهاى بعضى ديگر هستند و اين جمله را تکرار فرمود.  📚با چه کسي ازدواج کنيم؟ نویسنده استاد اسدالله داستانی بِنيسی https://eitaa.com/archive_mataleb_sokhanrani
*﷽* *زیارت عاشورا را آگاهانه تر بخوانیم* ما در زیارت عاشورا چیزی حدود هجده دعا داریم که متناسب با آن هجده مقام معنوی را از خدا درخواست می‌کنیم که بعضی از آنها به‌ قدری بالاست که اگر زیارت عاشورا وجود نداشت، نمی‌توانستیم باور کنیم که کسی جرأت درخواست آنها را از خدا داشته باشد. و اما آن مقام‌ها: ۱- *مقام خونخواهی امام حسین(ع)* ⬅️ان یرزقنی طلب ثارک اینکه کسی بخواهد خونخواهی امام حسین را بکند، مقام خیلی بالایی است، چون خونخواهِ اصلی ابی‌عبدالله، امام زمان(عج) هستند. ‌ ۲- *مقام وجاهت عند الله (آبرومندی نزد خدا)* ⬅️اللهم اجعلنی عندک وجیها ‌ ۳- *مقام معِیَّت (همراهی) با معصوم* ⬅️ان یجعلنی معکم فی الدنیا و الآخرة ⬅️مع امام منصور این درخواست، بسیار ویژه است، چون تمام اولیا آرزویش را داشته‌اند. ‌ ۴- *تمام مراحل زندگی ما، درهم‌ تنیده با معصوم باشد.* ⬅️اللهم اجعل محیای محیا محمد و آل محمد ‌ ۵- *مقام شهادت* ⬅️و مماتی ممات محمد و آل محمد چون مرگ همه ائمه از امام علی تا امام حسن عسکری علیهم‌السلام، با شهادت بوده. ‌ ۶- *رسیدن به مقام محمود* ⬅️ان یُبِلِّغنی المقام المحمود در قرآن آیه‌ای داریم که به پیامبر(ص) می‌گوید: نماز شب بخوان تا به مقام محمود برسی. مقام محمود از نگاه بیشتر مفسران، یعنی مقام شفاعت. خود شفاعت شدن، یک مقامی است که به هر کسی نمی‌رسد (لا یملکون الشفاعة... شفاعت به هر کس نمی‌رسد). حالا یک مقامی هست که از شفاعت‌شدن بالاتر است و آن هم مقام شفاعت‌کردن است و ما در این فراز، این را از خدا می‌خواهیم. ‌ ۷- *مقام مشارکت در مصیبت ولیّ معصوم* ⬅️لقد عظمت الرّزِیّة... بک علینا ⬅️و اسئل الله بحقکم... ان یعطینی بمصابی بکم یعنی مصیبت شما را، مصیبت خودم می‌دانم ⬅️الحمد لله علی عظیم رزِیّتی دقیقا در اینجاست که انسان مصیبت را برای خودش می‌داند. داستان زیارت عاشورا، داستانِ یکی‌ شدن با اهل‌بیت است، قرار است از این طریق، به شجره حیات متصل شویم. ‌࿐‌᪥࿐ ۸- *مقام برائت* برای دوری و تبرّی‌ جستن از بعضی جریان‌ها و افراد و نیز بعضی خصوصیت‌ها ⬅️و بالبرائة من اعدائکم ‌࿐‌᪥࿐ ۹- *مقام لعن* این مقام، آنقدر مهم است که در زیارت عاشورا بر سلام اولویت دارد. اول صدتا لعن می‌دهیم و بعد صد سلام ⬅️اللهم العن اول ظالم ظلم حق محمد و آل محمد چهره اصلی برائت و لعن، بعد از ظهور دیده می‌شود، چون ما مردم اصلا تا قبل از ظهور نمی‌فهمیم کسانی که باعث و بانی ماجرای کربلا بوده‌اند، ما را از چه نعمات زیاد و برکات بزرگی محروم کرده‌اند. ما الآن از دنیای بعد از ظهور چیزی نمی‌دانیم و درک نمی‌کنیم. اصل برائت در آن زمان اتفاق می‌افتد. یعنی وقتی ظهور انجام می‌شود و می‌فهمیم چه چیزی را از ما گرفته‌اند، تازه حسّ واقعیِ برائت را درک خواهیم کرد. ‌࿐‌᪥࿐ ۱۰- *مقام سِلم* ⬅️انی سلم لمن سالمکم ⬅️و ولیّ لمن والاکم این مقام، عبارت است از مقام دوستی با دوستان و دوستداران اهل‌بیت، برای تشکیل یک شبکه متحد در راه تحقق منویّات این خاندان. ‌࿐‌᪥࿐ ۱۱- *مقام حَرب* ⬅️حرب لمن حاربکم این مقام، یعنی مقام دشمنی با دشمنان اهل‌بیت، برای پالایش آن شبکه متحد و همچنین مبارزه با موانع رشد بشر. آیا هرکسی می‌تواند به مقام مجاهدت برسد؟ ‌࿐‌᪥࿐ ۱۲- *مقام ایثار* ایثار یعنی بذل بهترین‌ها، و ما بهترین داشته‌های خود را فدای امام می‌کنیم. ⬅️بابی انت و امی ‌࿐‌᪥࿐ ۱۳-  *مقام قربة الی الله* مقام قرب و نزدیکی به خدا، بالاترین مقام ممکن است، منتها مراتب بالای آن فقط به کمک و دستگیری ولیّ‌ خدا که در این مسیر پیشتاز است، ممکن می‌شود. ⬅️انی اتقرب الی اللّه ⬅️اللهم انی اتقرب الیک ‌࿐‌᪥࿐ ۱۴- *مقام دوستی و نزدیکی به اهل‌بیت* ⬅️انی اتقرب الی الله و الی رسوله و الی... این مقام نیز، امتداد مقام قربة الی اللّه است. ‌࿐‌᪥࿐ ۱۵- *مقام معرفت اهل‌بیت* در حدیث داریم: من مات و لم یعرف امام زمانه ، مات میتة جاهلیة ⬅️اکرمنی بمعرفتکم و معرفة اولیائکم ‌࿐‌᪥࿐ ۱۶- *مقام ثبات قدم و اهل تزلزل نبودن* ⬅️ان یثبّت لی عندکم قدم صدق ⬅️ثبّت لی قدم صدق عندک مع الحسین ‌࿐᪥࿐ ۱۷-  *مقام رجعت* هرکسی قادر نیست به این مقام برسد و شخص باید خیلی کارها در این راه انجام دهد. ⬅️ *و ان یرزقنی طلب ثارکم مع امام منصور* ࿐᪥࿐ ۱۸- مقامی که خدا به ما درود بفرستد ⬅️ *اللهم اجعلنی فی مقامی هذا ممن تناله منک صلوات و رحمة و مغفرة* 👈🏻در زیارت عاشورا، خیلی از این مقام‌ها و خواسته‌ها را محدود به یک زمان و مکان خاص نمی‌کنیم. ⬅️ *فی هذا الیوم و فی موقفی هذا و ایام حیاتی* (  الآن و اینجا و همه روزهای عمرم ) ⬅️ *و لا جعله الله آخر العهد منی* تا ابد باشد و محدود به حال نباشد. •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
🌸🍃🌸🍃 شخصی برای اولین بار یک کلم دید. اولین برگش را جدا کرد، زیرش به برگ دیگری رسید و زیر آن برگ یه برگ دیگر و... با خودش گفت: حتما یک چیز مهمیه که اینجوری کادوپیچش کردن. اما وقتی به تهش رسید و برگها تمام شد متوجه شد که چیزی توی اون برگها پنهان نشده،بلکه کلم مجموعه‌ای از این برگهاست. داستان زندگی هم مثل همین کلم است. ما روزهای زندگی رو تند تند ورق می زنیم و فکر می کنیم چیزی اونور روزها پنهان شده، درحالیکه همین روزها آن چیزیست که باید دریابیم و درکش کنیم و چقدر دیر می فهمیم که بیشتر غصه‌هایی که خوردیم، نه خوردنی بود نه پوشیدنی، فقط دور ریختنی بود. زندگی، همین روزهاییست که منتظر گذشتنش هستیم.
🌸🍃🌸🍃 در زمان پیامبر - ص - جوانی بود او را علقمه می گفتند ، او بیمار شد ، چون به دم مرگ رسید رسول خدا - ص - به مسلمانان از جمله عمار فرمود : بروید و کلمه شهادتین را به وی تلقین کنید . آنها رفتند و هر چه کردند نتوانست بگوید ، حضرت را خبر کردند ، فرمود : مادر او را بیاورید ، چون مادرش حاضر شد ، پیامبر - ص - فرمود : میان تو و علقمه چگونه است ؟ عرض کرد : یا رسول الله ! از وی رنجیده ام . حضرت رو به اصحاب نمود و فرمود : زبان علقمه از خشم مادرش در بند است اگر بی شهادت از دنیا برود . آنگاه حضرت به بلال فرمود : برو و هیزم و هیمه بسیار بیاور تا علقمه را بسوزانیم ! پیرزن فریاد برآورد که یا رسول الله تا به این حد راضی نیستم ، هر چند از وی رنجیده ام ، آخر او پاره تن من است . حضرت فرمود : به آن خدایی که مرا به راستی به سوی خلق فرستاد ، اگر تو از وی راضی نشوی نماز و روزه و طاعات او قبول درگه حق تعالی واقع نمی شود و او را به آتش می سوزانند ، آن زن عرض کرد یا رسول الله گواه باش که از او راضی شدم و او را حلال کردم . حضرت به بلال فرمود : ببین حال علقمه چطوراست ، بلال چون به در خانه رسید آواز علقمه را شنید که شهادتین می گفت و وفات نمود .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آثار توکل [منبر ۲۰ دقیقه ای] بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین‏ 🌙بیان احکام دست زدن به خط قرآن بدون وضو حرام است و این امر، اختصاص به قرآن کریم ندارد، بلکه شامل همه‌ی کلمات و آیات قرآنی می‌شود، هر چند در کتاب دیگری یا در روزنامه، مجله، تابلو و غیر آنها باشد. همه جای بدن، مانند لب و صورت و غیره هم حکم دست را دارد. 💠داستان [ایجاد انگیزه] یکی از اصحاب پیامبر(ص)، وضع مالی خوبی نداشت و در امرار معاش خانواده اش، دچار مشکل بود. روزی همسرش گفت: مرد! این همه مردم نزد پیامبر (ص) و سلم می روند، از مشکلات و نیازمندی خود می گویند و پیامبر(ص) نیز به آنان کمک می کند. تو هم برخیز به محضر پیغمبر (ص) شرفیاب شو و پولی به عنوان کمکی بگیر. این صحابی به مسجد نزد پیامبر(ص) آمد و تا سلام کرد، پیامبر(ص) فرمودند: «من سألنا اعطیناه و منِ استغنی اغناه الله» هرکس از ما چیزی بخواهد، به او می دهیم و هرکس بی نیازی جوید، خدا او را بی نیاز می کند. مرد با خودش گفت: پیغمبر (ص)با من بود و به خانه برگشت. همسرش گفت: پس چرا از پیش پیامبر (ص) دست خالی برگشتی؟ مرد فرموده ی رسول اکرم(ص) را بازگو کرد. زن نگاهی به او انداخت و گفت: مرد حسابی، این همه آدم دور پیامبر (ص) هستند از کجا معلوم که حضرت با تو بوده است برو و این بار، حاجت خود را برای رسول خدا (ص) مطرح کن. مرد بیچاره باز به مسجد آمد. وقتی خواست سلام کند، حضرت همان کلام سابق را تکرار فرمود، این صحابی نگاهی به اطراف نمود و یقین کرد که پیامبر (ص) روی سخنش با او است. وقتی به خانه پیش همسرش برگشت، زن باز هم قانع نشد و برای بار سوم او را به مسجد فرستاد مرتبه ی سوم نیز رسول الله (ص)همان سخن قبل را تکرار نمود. بنده خدا از مسجد که بیرون آمد، دیگر حوصله بازگشت به خانه و اصرارهای همسرش را نداشت. دستانش را به سوی آسمان بلند کرد و گفت: بارالها حال که پیامبرت این چنین راه نشانم می دهد، من هم از دیگران دست می کشم و فقط بر تو ابراز نیاز می کنم توکل و امیدم را بر تو بستم. همینطور که مشغول قدم زدن و مناجات با پروردگار بود، ناگهان فکری به ذهنش خطور کرد اینکه یکی از ضروریات زندگی مردم مدینه، هیزم و خار و بوته است. مردم برای تأمین سوخت خود، گرم کردن خانه، پختن غذا، آب گرم برای حمام، کوره ی آهنگری و... نیاز به هیزم و بوته دارند. مرد بسم الله گفت و با توکل بر خدا به صحرا رفت و با هر سختی و مشقتی که بود، مقداری هیزم و بوته جمع کرد و به مدینه آورد. آن ها را در بازار فروخت و با پولش مقداری نان و گوشت خرید و شاد و سربلند به خانه رفت. فردا تیشه ای خریداری نمود و توانست هیزم بیشتری جمع آوری کند. هر روز با امیدواری بیشتری کار می کرد و کم کم از این راه به ثروت فراوانی دست یافت، چند شتر و نوکری خرید و از مال دنیا بی نیاز شد. بعد از مدتی وقتی به محضر رسول اکرم صلی الله علیه و آله مشرف شد و حضرت از اوضاع و احوال او مطلع گردید، فرمود: «قلت لک، من سألنا اعطیناه و من استغنی اغناه الله» (19) من که به تو گفتم: هرکس از ما چیزی بخواهد به او می دهیم و هرکس بی نیازی جوید، خداوند او را بی نیاز می گرداند. ✅بیان موضوع «توکّل» یکى از مهمترین مظاهر ایمان و به معنای تکیه و اعتماد به خداوند متعال و درک این حقیقت است که سود و زیان انسان تنها به دست خداوند است و اثر گذاری همه اسباب در عالم وجود به اذن و اراده الهی است. ➖حقیقت توکّل این است که انسان باور داشته باشد که آنچه در عالم وجود محقق می شود به اذن و اراده خداوند است و تأثیر اسباب و علل طبیعی مستقل از اراده خداوند نیست. در نتیجه انسان متوکل با وجود بهره گیری از اسباب، هرگز آنها را مستقل از اراده خداوند ندیده و در نتیجه به جای اعتماد به اسباب، به خالق آنها اعتماد و تکیه می کند. پیامبر(ص)، تفسیر توکل را از جبرئیل سؤال کرد، جبرئیل گفت: «الْعِلْمُ بِأنَّ الْمَخْلُوقَ لایضُرُّ وَ لا ینْفَعُ وَ لا یُعْطی وَ لا یمْنَعُ، وَ اسْتِعْمالِ الْیأس مِنَ الْخَلْقِ، فَاذا کانَ الْعَبْدُ کذلِک لَمْ یعْمَلْ لِاحَدٍ سِوَی اللَّهِ وَ لَمْ یرْجِ و لم یخَفْ سِوَی اللَّهِ وَ لَمْ یطْمَعْ فی احَدٍ سِوَی اللَّهِ، فَهذا هُوَ التَّوَکلُ». توکل علم به این است که سود و زیان و بخشش و حرمان به دست مردم نیست و باید از آنها نا امید بود و اگر بنده اى به این مرتبه از معرفت برسد، جز براى خدا کارى انجام ندهد و جز او به کسى امیدوار نباشد و از غیر او نهراسد و غیر از خدا چشم طمع به کسى ندارد. این همان توکل بر خدا است.(۱) 🔻 ادامه دارد 👇👇
🟢برطرف شدن شبهات شبهه ها و وسوسه های فکری، عاملی برای پیروزی و موفقیت ابلیس و شیاطین در مقابله آنها با انسان می باشد، یکی از آثار مهم توکل، برطرف شدن این شبهات است. قال علی علیه السلام: مَنْ تَوَکلَ عَلَی اللَّهِ سُبْحانَهُ اضائَتْ لَهُ الشُّبُهاتُ». کسی که به خداوند توکل کند، شبهه ها برای وی روشن می شود.(۱۰) 🟢 برطرف شدن یأس و نا امیدی توکل در مقابل یاس و ناامیدی حاصل شده از گناهان، برای افزایش امیدواری به غفران و بخشش اثری بسیار مهم دارد. الَّهِی انْ کانَ قَلَّ زادی فِی الْمَسیرِ الَیک فَلَقَدْ حُسْنُ ظَنّی بِالتَّوَکلِ عَلَیک، وَ انْ کانَ جُرْمی قَدْ اخافَنی مِنْ عُقُوبَتِک فَانَّ رَجائی قَدْ اشْعَرَنی بِالْامْنِ مِنْ نَقِمَتِک». خدایا اگر توشه ام در مسیر تو کم بوده ولی گمان نیک با توکل به تو داشته ام، و اگر گناهم مرا از عقوبت تو می ترساند، ولی امیدواریم، اطمینان و ایمنی از انتقامت به من داده است.(۱۰) 🟢توانمندی و روحیه مندی توکل به خداوند در مشکلات، پشتوانه ای محکم بوده و انسان ضعیف را به مبدأ قدرت و توان متصل می سازد. ➖پیامبر (ص) فرمود : «مَن أحَبَّ أن یَکُونَ أقوَی النّاسِ فَلیَتَوَکَّل عَلَی اللهِ»کسی که دوست دارد قوی‌ترین مردم باشد باید بر خدا توکل کند .(۱۱) ➖خداوند، خطاب به پیامبرش می فرماید: « فَاعْرِضْ عَنْهُمْ وَ تَوَکلْ عَلَی اللَّهِ وَ کفی بِاللَّهِ وَکیلًا.»به آنها اعتنا مکن، و به خداوند توکل نما، تا او یار و مدافع تو باشد.(۱۲) آیه ذیل که در آغاز بحث گذشت نیز متوکل را امیدوار می سازد به اینکه خداوند خود کفیل انجام امور متوکل است. «وَ مَنْ یتَوَکلْ عَلَی اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِکلِّ شَی ءٍ قَدْراً».و هرکسی بر خدا توکل کند، او کفایت امرش را می کند، خداوند فرمان او را به انجام می رساند و او برای هر چیزی اندازه ای قرار داده است.(۱۳) و امام رضا علیه السلام در بیان کفایت خداوند فرموده اند: «حَسْبِی الرَّبُ مِنَ الْمَربُوبینَ، حَسْبِی الْخالِقُ مِنَ الْمَخْلُوقینَ، حَسْبِی الرَّازِقُ مِنَ الْمَرْزُوقینَ، حَسْبِی اللَّهُ ربُّ العالَمینَ، حَسْبی مَنْ هُوَ حَسْبی، حَسْبی مَنْ لَمْ یزَلْ حَسْبی، حَسْبی مَنْ کانَ مُذْکنْتُ لَمْ یزَلْ حَسْبی، حَسْبِی اللَّهُ لا الهَ الّا هُوَ عَلَیهِ تَوَکلْتُ وَ هُوَ رَبُّ الْعَرْشِ العَظیمِ.»خدای رب العالمین، خدای خالق، خدای رازق، خدای پروردگار جهان ها مرا کافی از دیگران است، او مرا کافی است، کافی است مرا آنکه همیشه مرا کافی بود و از زمان وجودم مرا کافی بوده است آن که واحد بی شریک است مرا کافی است به او توکل می کنم و او پروردگار عرش با عظمت است.(۱۴) حضرت امیر علیه السلام در همین باره فرموده است:«التَّوَکلُ خَیرُ عِمادٍ».توکل بهترین تکیه گاه است. ➖به دنبال حصول اثر سابق، قلب انسان متوکل تقویت یافته و سختی پیش آمده را در مقابل عظمت خداوند و توان لامتناهی او کوچک می شمارد و آماده دریافت فیض حقّ می شود. حضرت امیر علیه السلام ریشه قوت قلب را توکل معرفی نموده است. «اصْلُ قُوَّةِ الْقَلْبِ التَّوکلُ عَلَی اللَّهِ»ریشه قوت قلب، توکل بر خداوند است.(۱۵) 🟢عدم نگرانی از حوادث در قرآن کریم در حال زندگی کردن و غصه گذشته را نداشتن و نگران آینده نبودن معیار دوستی خداوند دانسته شده است ؛ «أَلَا إِنَّ أَوْلِيَاءَ اللَّهِ لَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ» آگاه باشید (دوستان و) اولیای خدا، نه ترسی دارند و نه غمگین می‌شوند! ➖انسان مؤمن متوکل از حوادث روزگار و از اقبال و ادبار اهل روزگار واهمه ای ندارد. خداوند می فرماید:« فَاَعرِض عَنهُم وَ تَوَکَّل عَلَی اللهِ وَ کَفی بِاللهِ وَکیلاً ».  به آن‌ها اعتنا مکن [ و از نقشه های آن‌ها وحشت نداشته باش ] و توکل بر خدا کن و کافی است که او یار و مدافع تو باشد . ➖و می فرماید«فَاِن تَوَلَّوا فَقُل حَسبِیَ اللهُ لا إلهَ اِلّا هُوَ عَلَیهِ تَوَکَّلتُ وَ هُوَ رَبُّ العَرشِ العَظیمِ ». اگر آن‌ها روی [ از حق ] بگردانند [ نگران مباش ] بگو خداوند مرا کفایت می‌کند ، هیچ معبودی جز او نیست ، بر او توکّل می‌کنم و او صاحب عرش بزرگ است [ و همه ی عالم در قبضه ی قدرت اوست و تمام قدرت‌ها در برابر قدرت او ناچیز است ] . ➖ در آیه نورانی دیگری میخوانیم«وَ ما تَوفیقی اِلّا بِاللهِ عَلَیهِ تَوکَّلتُ وَ اِلَیهِ اُنیبُ» . و توفیق من جز به خدا نیست ، تنها بر او توکل دارم و تنها به سوی او باز می‌گردم . 🔻 ادامه دارد 👇👇
💠داستان از امام صادق علیه السلام نقل است که فرمود هنگامى که ابراهیم علیه السلام را بالاى منجنیق گذاشتند و مى خواستند او را در آتش بیفکنند، جبرئیل به ملاقاتش آمد و پس از سلام گفت آیا نیازى دارى که به تو کمک کنم؟ ابراهیم در جواب گفت: به تو نیاز ندارم.  جبرئیل گفت: پس از خدا نیازت را بخواه. و ابراهیم علیه السلام جواب داد: «حَسْبِی مِنْ سُؤَالِی عِلْمُهُ بِحَالِی»؛ همین قدر که از حال من آگاه است کافى است.و سرانجام براى این که کار خود را به خدا واگذاشت و به او اعتماد کرد آتش بر او گلستان شد که: «قُلْنا یا نارُ کونى بَرْدا وَسَلاما عَلى ابْراهیمَ»؛ و ما گفتیم اى آتش سرد و سالم بر ابراهیم باش. 💠داستان عارفی گفته شبی در بیابان گم شدم. صدای درندگان بدنم را می‌لرزاند. به خدا توکل کردم و آرامش بر من حاکم شد. مدتی به رفتن ادامه دادم، صدای خروسی شنیدم و یقین کردم به آبادی رسیده‌ام و طعمه درندگان بیابان نخواهم شد. به نزدیک صدای خروس رسیدم، خرابه‌ای دیدم، ناگهان سه راهزن مرا گرفتند و هر چه داشتم غارت کردند. ناراحت و عبوس به گوشه دیگر خرابه رفتم و با خدای خود گفتم، من که توکل کردم، چرا با من چنین کردی؟ خوابیدم. در عالم رویا خبرم دادند، توکل کردی باید تا آخر می‌رفتی، وقتی صدای خروس را شنیدی ترست از بین رفت و یقین کردی از خطر رها شدی و توکلت کم شد. و ما نظر حمایت از تو برداشتیم و فرشتگان محافظت را امر کردیم تو را به حال امیدت، که خروس بود رها کنند پس گرفتار راهزنان شدی. سحر برخیز و به خرابه برگرد. طلوع آفتاب به خرابه رفتم و دیدم ۳ گرگ راهزنان را طعمه خود کرده‌اند و هر چه از من به تاراج برده‌بودند آنجا بود. ‌‌‌‌به خداوند توکل کن و کار وامور خویش به او بسپارکه او توکل کنندگان  را دوست میدارد وکارشان را به سرانجام میرساند. ــــــــــــــــــــــــــــ 📎پی نوشتها ۱.معاني الأخبار ،ص۲۶۱ ۲.الکافی، ج۲،‌ ص۶۵. ۳.مشكاة الأنوار ،ص۳۲۴. ۴.نحل/۹۹. ۵.یونس/۸۵. ۶.غرر الحکم/۱۳۷۴ ۷.بقره/۱۵۵. ۸..شرح نهج البلاغة ، ج۲۰ ص۲۸۹. ۹.غرر الحكم/۸۹۸۵. ۱۰.مناجات الراغبین ۱۱. الأمالى ، صدوق ، ص۳۸۱. ۱۲.نسا/۸۱. ۱۳.طلاق/۳. ۱۴.مفاتیح الجنان ۱۵.غرر الحكم /۳۰۸۲ 👈قبلا مبحثی در ارتباط با توکل تقدیم شده است اینجا و این مبحث با بهره مندی از سخنرانی حجت الاسلام واعظ قمی تقدیم می شود. 🌺 والسلام علی من اتبع الهدی 🌺