eitaa logo
تربت پاک عارفان
2.3هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
376 ویدیو
10 فایل
♦️معرفی 🌟شرح احوال عارفان بزرگ با حضور در مزار آن ها با عنوان #تربت_پاک_عارفان 🌷ﺁﺩﻣﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﻟﺬﺕ ﺑﺮﺩﻥ ﺍﺯ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﺑﻪ ﺁﺭﺍﻣﺶ ﻧﯿﺎﺯ ﺩﺍﺭﺩ و ﺑﺮﺍﯼ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﮐﺮﺩﻥ ﺑﻪ آموزش #تربت_پاک_عارفان برای همین مهم درکنار شماست 💠موسسه علمی تربیتی آوای توحید
مشاهده در ایتا
دانلود
نامه عرفانی و دستورالعمل عارف کامل و سالک واصل فخر العرفاء الربّانيّين‏ و سند العلماء الالهيّين‏ حضرت آیت اللَه العظمی ملّاحسینقلی همدانی قدّس اللَه نفسه الزکیة به شاگرد و وصی عرفانی خود آیت الله محمد بهاری قدس سره . 📌این نامه برای سالکان الی الله بسیار مهم و نصب العین عارفان بوده و برای روشنایی طریقت چراغی فروزان است . 👇👇
بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین و الصلوة و السلام علی محمد و آله الطاهرین و لعنة الله علی اعدائهم اجمعین. مخفی نماناد بر برادران دینی که به جز التزام به شرع شریف در تمام حرکات و سکنات و تکلمات و لحظات و غیرها راهی به قرب حضرت ملک الملوک جل جلاله نیست، و به خرافات ذوقیه اگر چه ذوق در غیر این مقام خوب است، کما دأب الجهّال و الصوفیّة خذلهم الله جل جلاله [چنانکه روش نادانان و صوفیان که خداوند خوارشان سازد است ] راه رفتن لا یوجب الا بعدا [:جز دور گشتن را موجب نمی شود] حتی شخص هرگاه ملتزم بر نزدن شارب و نخوردن گوشت بوده باشد، اگر ایمان به عصمت ائمه اطهار صلوات الله علیهم آورده باشد، باید بفهمد از حضرت احدیت دور خواهد شد، و هکذا در کیفیت ذکر بغیر ما ورد عن السادات المعصومین علیهم السلام عمل نماید. بناء علی هذا باید مقام بدارد شرع شریف را و اهتمام نماید هر چه در شرع شریف اهتمام به آن شده، و آنچه این ضعیف از عقل و نقل استفاده نموده‌ام اینست که اهمّ اشیاء از برای طالب قرب جد و سعی تمام در ترک معصیت است. تا این خدمت را انجام ندهی نه ذکرت و نه فکرت به حال قلبت فایده ای نخواهد بخشید، چرا که پیشکش و خدمت کردن کسی که با سلطان در مقام عصیان و انکار است بی فایده خواهد بود، نمی‌دانم کدام سلطان اعظم از این سلطان عظیم الشأن است، و کدام نقار [گفتگو و ستیزه کردن، نزاع و جدال ] اقبح از نقار با اوست، [پس از آنچه ذکر کردم بدان که محبت الهی را خواستن با مرتکب شدنت به معصیت، امری بسیار فاسد است. چگونه بر تو پوشیده است که معصیت سبب نفرت و بیزاری است و نفرت با محبت جمع نمی شود. و هرگاه در نزد تو ثابت شد که ترک معصیت، اول و آخر و ظاهر و باطن دین است مبادرت به مجاهده و کوشش نما و با کوشش تمام از ابتدای بیدار شدنت از خواب در همه لحظه ها تا زمان خوابیدن به مراقبت مشغول شو و در محضر مقدس الهی با ادب ملازم باش و بدان که تو با تمام جزء جزء و ذرّه ذرّه وجودت اسیر قدرت خداوند هستی و احترام محضر شریف او را مراعات کن و او را چنان عبادت کن گوییا او را می بینی پس اگر او را نمی بینی او حتما تو را می بیند و دائما متوجه بزرگی او و حقارت خود و بلندی او و پستی خود و عزت او و ذلت خود و بی نیازی او و حاجتمندی خود باش و از زشتی غافل بودنت از او، غافل مباش با این که او دائما به تو توجه دارد، و در برابر او چون بنده ای ذلیل و ناتوان بایست و همچون سگی نحیف در زیر قدمهای او دم جنبانی کن، آیا این شرف و افتخار، تو را کافی نیست که در بردن نام بزرگش به زبان ناپاک تو که کثافات گناهان آن را ناپاک کرده، به تو اذن و اجازه فرمود؟] پس ای عزیز چون این کریم رحیم، زبان تو را مخزن کوه نور یعنی ذکر اسم شریف قرار داده، بی حیایی است مخزن سلطان را آلوده به نجاسات و قاذورات غیبت و دروغ و فحش و اذیت و غیرها من المعاصی نمودن، مخزن سلطان باید محلش پر عطر و گلاب باشد، نه مجلس مملو از قاذورات، و بی شک چون دقت در مراقبت نکرده ای نمی دانی که از جوارح سبعه یعنی گوش و زبان و چشم و دست و پا و بطن و فرج، چه معصیت ها می کنی، و چه آتش ها روشن می نمایی، و چه فسادها در دین خودت برپا می کنی، و چه زخمهای مکروه به سیف و سنان [شمشیر و نیزه ] زبانت به قلبت می زنی، اگر نکشته باشی، بسیار خوب است. اگر بخواهیم شرح این مفاسد را نمایم در کتاب نمی گنجد، در یک ورق چه می توانم بکنم، تو که هنوز جوارحت را از معاصی پاک نکرده ای، چگونه منتظری که در شرح احوال قلب چیزی به تو بنویسم، پس البدار، البدار الی التوبة الصادقة، ثمّ العجل، العجل، فی الجدّ و المراقبة. [پس بشتاب، بشتاب به سوی توبه راستین سپس بشتاب بشتاب در کوشش و مراقبت ]
خلاصه بعد از سعی در مراقبت، البته طالب قرب، بیداری و قیام سحر را اقلا یک دو ساعت به طلوع فجر مانده الی مطلع الشمس از دست ندهد، و نماز شب را با آداب و حضور قلب به جا بیاورد، و اگر وقتش زیادتر باشد، به ذکر یا فکر یا مناجات مشغول بشود، لیکن قدر معینی از شب باید مشغول ذکر با حضور بشود، در تمام حالاتش خالی از حزن نبوده باشد، اگر ندارد، تحصیل نماید به اسبابش، و بعد از فراغ، تسبیح سیده نساء (علیهاالسلام) و دوازده مرتبه سوره توحید و ده مرتبه لا اله الا الله وحده لا شریک له، له الملک الی آخر، و صد مرتبه لا اله اله الله، و هفتاد مرتبه استغفار بخواند و قدری از قرآن شریف تلاوت نماید و دعای معروف صباح، اعنی [مراد و مقصودم ] یا من دلع لسان الصباح الی آخر البته خوانده شود و دائما با وضو باشد، و اگر بعد از هر وضو دو رکعت نماز بکند، بسیار خوب است، بسیار ملتفت باشد که به هیچ وجه اذیتش به غیر نرسد، و در قضاء حوائج مسلمین لاسیّما علما و لا سیما اتقیائهم [بخصوص پرهیزگاران ایشان ] سعی بلیغ نماید، و در هر مجلس که مظنه وقوع در معصیت است البته، البته، البته اجتناب نماید، بلکه مجالست با اهل غفلت به غیر شغل ضرورة مضر است، اگر چه از معصیت خالی بوده باشد، کثرت اشتغال به مباحات و شوخی بسیار کردن و لغو گفتن و گوش به اراجیف دادن قلب را می میراند. اگر بی مراقبت مشغول به ذکر و فکر بشود، بی فایده خودهد بود، اگر چه حال هم بیاورد، چرا که آن حال دوام پیدا نخواهد کرد، گول حالی را که ذکر بیاورد، بی مراقبه نباید خورد. زیاده طاقت ندارم بسیار التماس دعا از همه شماها دارم، این حقیر کثیرالتقصیر و المعاصی را فراموش ننمایید و در شب جمعه صد مرتبه و در عصر روز جمعه صد مرتبه سوره قدر بخوانید. و از جمله ابواب عظیمه ایمان حب فی الله جل جلاله و بغض فی الله جل جلاله می باشد و قد عُقِدَ له فی الوسایل و غیرها من کتب الاخبار باب مستقلا فارجع الیها لعلّک تعرف عظمته و تأخذ لنفسک نصیبا منه [به تحقیق که برای دوستی در راه خدا و دشمنی در راه خدا باب مستقلی در کتاب وسائل الشیعه و کتب اخبار دیگر منعقد شده است پس به آن کتب مراجعه کن شاید عظمت آن را دریابی و بهره ای از آن برای خویشتن برگیری ] شکی نیست که محبوب اول ذات اقدس کبریائی جل جلاله می باشد بل و کل محبة لا ترجع الی محبته فلیس بشیء [بلکه هر محبتی که بازگشت به محبت خدا نکند ارزشی ندارد] ثم بعده باید هر کس این سلطان عظیم الشأن را بیشتر دوست داشته باشد. پس اول محبوب بعد از واجب الوجود، وجود مقدس ختمی مآب صلوات‌الله‌علیه‌و‌آله می باشد ثم بعده امیرالمؤمنین علیه‌السلام ثم الائمة المعصومون علیهم‌السلام ثم الانبیاء و الملائکة ثم الاوصیاء ثم العلماء و الاولیاء. و در زمان خودش اتقیاء زمانش را لاسیّما اگر عالم باشد، ترجیح بدهد در محبت بر کسانی که بعد از اویند در درجه و هکذا یتنزّل [همینطور پایین تر می آید.] و لیکن سعی نماید صادق باشد در این محبت، مرتبه آسانی نیست، اگر متفکر باشید، خواهید فهمید که اگر آثار محبت در حرکات و سکنات ظاهر شد، شخص مدعی این محبت صادق است، و الا فلا [وگرنه، نه ]لیکن گمان ندارم که به کنه و لوازمش برسی، و حقیر هم بیش از این در وسعم نیست. الحاصل لا طریق الی القرب الا بشرع شریف فی کل کلیّ و جزئیّ [خلاصه این که هیچ راهی به سوی قرب و نزدیکی به خداوند نیست مگر به وسیله (عمل به) شرع شریف در هر امر کلی و جزیی.]
نامه عرفانی آیت الله بهاری به شاگردش: آنچه براي جناب آقا شيخ احمد لازم است ، اين است كه تامل درستي نمايد، ببيند بنده است يا آزاده ، اگر ديد آزاد است ، خودش مي داند - كه هر كاري بخواهد بكند - و اگر دانست بنده است و مولا دارد، سر خود نيست هر كاري بكند ولو دستي حركت دهد از وي جهت آن سوال خواهد شد، جواب درستي بايد بگويد، پس بنابر اين بايد سعيش در تحصيل رضاي مولايش باشد، اگر چه ديگران راضي بر آن كار نباشند ابدا و و تحصيل رضاي مولاي حقيقي جل شانه نيست مگر در تحصيل تقوا. غرض اصلي از خلقت حاصل نخواهد شد، به جز اينكه معرفت و محبت ميان عبد و مولا باشد، و تحصيل تقوا محتاج به چند چيز است كه چاره ندارد از آنها، يكي ، پرهيز از معاصي است ، بايد معاصي را تفصيلا ياد بگيرد، هر يك را در مقام خود ترك نمايد، كه از جمله معاصي است ، ترك واجبات. پس بايد واجبات خود را هم به مقدار وسع و ابتلا به آنها ياد گرفته ، عمل نمايد، و اين واضح است كه با معصيت كاري اسباب محبت و معرفت نخواهد شد - اگر اسباب عداوت نباشد- اگر شيخ احمد بگويد: من نمي توانم ترك معصيت بالمره (= يكباره) بكنم ، لابد واقع مي شوم ، جواب اين است كه: بعد المعصيه مي تواني كه توبه كني. كسي كه توبه كرد از گناه ، مثل كسي است كه نكرده ، پس مايوس از اين در خانه نبايد شد، اگرچه هفتاد پيغمبر را سر بريده باشد. باز توبه اش ممكن است قبول باشد، مولاي او قادر است كه خصماي (= دشمنان) او را راضي كند از معدن جود خودش جلت قدرته. دوم اينكه : مهما امكن پرهيز از مكروهات هم داشته باشد، به مستحبات بپردازد. حتي المقدور چيز مكروه به نظرش حقير نيايد، بگويد: كل مكروه جائز. بسا مي شود يك ترك مكروهي پيش مولا از همه چيز مقربتر واقع خواهد بود، يا اتيان مستحب كوچكي ، و اين به تامل در عرفيات ظاهر خواهد شد. سوم : تر مباحات است در غير مقدار لزوم و ضرورت ، اگر چه شارع مقدس ‍ خيلي چيزها را مباح كرده براي اغنيا، اما چون در باطن ميل ندارد بنده او مشغول به غير او باشد از امورات دنيويه ، و لذا خوب است بنده به نظرا به ميل مولا اين مزخرفات را تماما يا بعضها (= بعضي را) ترك نمايد - اگر چه حرام نباشد ارتكاب به آنها - اقتداء بالنبيين عليه السلام و تاسيا بالائمه الطيبين الطاهرين صلوات الله عليهم اجمعين. چهارم : ترك كند ما سوي الله را، كه در دل خود غير او را راه ندهد، چطور گفته خواجه: اگر جناب شيخ احمد بگويد: با اين ابتلا به معاش و زن و بچه و رفيق و دوست چطور مي شود آدم ترك ماسوي الله بكند و در قلبش غير ياد او چيزي نباشد، اين فرض به حسب متعارف بعيد است و شدني نيست ، مي گوييم: آن مقداري كه تو بايد ترك كني ، آن هر كسي است كه تو را از ياد او جل شانه نگاه دارد، با آن شخص بايد به مقدار واجب و ضرورت بيشتر محشور نباشي ، و اما هر كس كه خدا را به ياد تو بياندازد، ترك مجالست او صحيح نيست. حضرت عبسي علي نبيناو آله و عليه السلام فرمودند: معاشرت كنيد كبا كساني كه رويت آنها خدا را به ياد شما مي اندازدالحاصل طالب خدا اگر صادق باشد، انس خود را يواش يواش از همه چيز ببرد، و همواره در ياد او باشد مگر اشخاصي را كه در اين جهت مطلوب به كارش بيايد و آن هم به مقدار لازمه آن كار، پس با آنها بودن منافاتي با ياد خدا بودن ندارد، و محبت اين اشخاص هم از فروع محبت الهي است - جل شانه - منافات با محبت الهي ندارد. اگر شيخ احمد بگويد: اينها حق است ، وليكن من با اين حال نمي توانم به جا بياورم ، زيرا كه شياطين انس و جن به دور ما احاطه كرده ، متصل وسوسه مي كنند، هميشه مانعند و ما هم كناره بالمره نمي توانيم بكشيم ، امر معاش ‍ اختلال پيدا مي كند، از عهد خودمان هم بر نمي آييم تا كار به كار كسي نداشته ، مشغول خودمان باشيم ، ما كجا، اين حرفها كجا! جواب مي گوييم: اگر امورات ، آني (= يكباره) باشد همين طور است كه مي گويي ، از اين هم بزرگتر مثل كوه بدوا (= در آغاز) به نظر آدم مي آيد كوچك نيست ، ليكن اشكال در اين است كه تكليف شاق نكرده اند، امورات تدريجي است ، پس ‍ همين قدر كه تدريجي شد، ديگر كار درست مي شود، مردم بتدريج باز و شاهين و ساير مرغهاي صيدي را رام كرده ، به دست گرفته اند. پس كلام اينكه: در هر مرتبه كه هستي آن نيم رمق كه داري ، آن قدر را كه به سهولت مي تواني به عمل آوري ، اگر در آن مسامحه نكردي ، آن را به جا آوردي ، يك چنين هم بر قوت تو مي افزايد، بلكه زياده ، زيرا كه فرمود: تو يك وجب بيا، من يك زراع و اگر نه ، مسامحه كردي ، آن مقدار قو،هم در معرض زوال است ، مثلا شب را تا صبح خوابيدي ، بناي بيداري داشتي ، نشد، حالا كه اول صبح است ، تا ملتفت شدي ، پاشو، بين الطلوعين را بيدار بودن اين خودش هم فيض عليحده و توفيقي است از جانب حضرت اله جل جلاله ، اين را به مسامحه بر خودت تقويت مكن ، به شيطان گوش مده كه مي گويد: حالا به وقت نماز صبح زياد است ، قدري بخواب ، غرض او معلوم است.
و همچنين در مجلسي نشستي ، خيلي لغو و بيهوده گفتي ، دلت سياه شد، اما مي تواني نيم ساعت زودتر پاشوي ، به تدبير و حيل (= چاره انديشي) ، پس اين نيم ساعت را از دست مده ، پاشو برو، و مگو چه فايده اي دارد، من از صبح به خرابي مشغولم ، باز مي توان به اين جزيي خيلي از كارها (را) پيش ببري آن شاء الله تعالي. پس بر شيخ احمد لازم آمد، عمل كردن (به) اين ترتيب كه مي نويسم: اولا هر كاري دارد بايد اوقات خود را ضايع نكني (تا) بعضي از وقت او مهمل در برود، بايد براي هر چيزي وقتي قرار دهد، اوقات او (بايد) منقسم گردد، وقتي را بايد وقت عبادت قرار دهد، هيچ كاري در آن وقت غير از عبادت نكند، وقتي را وقت كسب و تحصيل معاش خود قرار دهد، و وقتي را رسيدگي به امور اهل و عيال خود، و وقتي را براي خود و خواب خود قرارداد، ترتيب اينها را به هم نزند، تا همه اوقات او ضايع گردد، مهما امكن اول شب را وقت خواب قرار دهد، بيخود ننشيند، آخر شب از او فوت شود، و متذكرا (= در حال گفتن ذكر) او را خواب ببرد، با طهارت بخوابد، ادعيه ماثوره را بخواند، خصوص تسبيح حضرت صديقه طاره عليه السلام را، و در سيري شكم هيچ وقت خود را جنب نكند، و پيش از صبح بيدار شود، تا بيدار شد سجده شكري به جا آورد، اگر خودش هم بيدار نمي شود اسباب بيداري فراهم بياورد. بعد از بيدار شدن به اطراف آسمان نگاه كرده ، به تامل چند آيه مباركه كه اول آنها آن في خلق السموات و الارض ‍ است ، تا انك لا تخلف الميعاد (را) بخواند، بعد تطهير كرده ، وضو گرفته ، مسواك نموده و عطري استعمال كرده ، سر سجاده خود بنشيند، دعاي الهي غارت نجوم سمائك را بخواند. پس ‍ شروع به نماز نمايد به آن ترتيب كه فقها رضوان الله عليهم نوشته اند. مثل شيخ بهاءالدين عليه الرحمه در مفتاح الفلاح ، و ديگران در مصابيح و غيرها نوشته اند، به مقدار وقتش ملاحظه عمل و تفصيل و اختصار آن را بنمايد. الحاصل تا اول آفتاب وقت عبادت قرار دهد، هيچ شغلي به جاي نياورد غير از عبادت ، كارهاي ديگر را به آن وقت نياندازد همه را در اذكار و اوراد مشروعه مشغول باشد، اگر هنوز اهل فكر نشده باشد، و اما اگر مرورش به ساحت فكر افتاده ، هر رشته فكري كه در دست داشته ، در خلال اين اوقات اعمال نمايد، اگر ديد به سهولت فكر جاري است ، پي فكر برود - عوض ‍ آوراد و تعقيبات - و اگر ديد فكر جامد است ، آن را ول كرده ، پي ذكر برود. و ملاحظه نمايد هر عملي را كه بيشتر در وي تاثير دارد، آن را بر همه اوراد مقدم دارد، چه قرائت قرآن ، چه مناجات ، چه دعا، چه ذكر، چه نماز، چه سجده باري بعد از آن ، ترتيبات امور خانه را دستور داده ، به مقدار ضرورت با اهل خانه محشور شده ، به بازار برود و هر كس را كه ديد، غير از اسلام چيزي نگويد. مشغول ذكر خودش باشد تا وارد بازار شود، ذكر مخصوصي در ورود به بازار وارد شده ، آن را بخواند، بساط خود را پهن نمايد، متذكرا (= در حالي كه ذكر مي گويد) به كار خود مشغول باشد، ذكر كردن در بازار ثواب خيلي دارد. شخص ذاكر در بازار به منزله چراغي است در خانه ظلماني ، خود را بي خود در امور دنيويه مردم داخل نكند، مردم را دور خود جمع نكند، حتي موعظه هم نكند. بلي اگر منكري ديد از كسي ، به طريق خوش ‍ اگر بتواند آن را رفع نمايد، و اما اگر ديد تاثير نخواهد كرد، يا گفتي بدتر مي كنند، نبايد دست بزند، كار نداشته باشد. و اوقات مخصوصه نمازها را مراعات نمايد، و مهما امكن (= تا اندازه اي كه ممكن است) غالبا با طهارت باشد، بعد از نماز صبح صد مرتبه استغفار صد مرتبه كلمه توحيد و يازده مرتبه سوره توحيد و صد مرتبه اللهم صل علي محمد و آل محمد و عجل فرجهم را ترك نكند، و استغفارات خاصه بعد از نماز عصر را بخواند با ده مرتبه سوره قدر، و مهماامكن روزه را ترك نكند، خصوص سه روز از هر ماه را كه پنجشنبه اول و آخر و چهارشنبه وسط هر ماه است ، اگر مزاج او مساعد باشد، و الا مراعات مزاج اوليا است. زيرا كه بدن مركوب انسان است ، اگر صدمه اي خورد از پا مي افتد، لذا نبايد خيلي هم به هواي آن بچرخد تا اينكه ياغي شود كه او را ديگر اطاعت نكند. خير الامور اوسطها در همه چيز جاري است ، افراط و تفريط، هيچ كدام صحيح نيست ، اين است كه فرموده اند: عليكم بالحسنه بين السيئتين. (= بر شما باد به انجام حسنه و نيكوكاري بين دو بدي) و در هروقت از شب كه بتواند خوب است كه يك سجده طولاني هم به جا بياورد، به قدري كه بدن خسته شود و ذكر مبارك آن را هم سبحان ربي الاعلي و بحمده قرار دهد، و مهما امكن هر چه مي خواند بايد با قلب حاضر باشد، حواسش جاي ديگر نباشد و مداومت هم بكند - (تا) عمل ، ملكه و عادت او شود، تا اينكه ترك نگردد. فعلا محل بيش از اين گنجايش ندارد، اين چون كلمه علي سبيل الاختصار قلمي گرديد و اگر مطلبي ديگر هم لازم شد، شايد بعد نوشته شود آن شاء الله تعالي. حرره محمد البهاري الهمداني
✅سلسه حلقه های معرفتی تربت پاک 📌چهارمین حلقه در جوار مزار شریف عارفان بزرگ تخت فولاد 🔖با سخنرانی : آیت الله حسن رمضانی از شاگردان برجسته علامه حسن زاده 🔰مکان جلسه : شهر اصفهان تخت فولاد 🔔زمان : ۳۰ شهریور پنج شنبه 🔖جهت ثبت نام در برنامه به آیدی زیر پیام ارسال فرمایید @ava122 🔰ثبت نام در سامانه https://lmsava.ir/course/torbat 📌کانال تربت پاک عارفان https://eitaa.com/joinchat/2781806626Cad2779d3f1
دوره کوتاه مدت شخصیت شناسی امام خمینی به صورت رایگان در سامانه جدید موسسه آوای توحید منتشر شد: https://lmsava.ir/course/emam روی لینک کلیک کنید بعد گزینه تهیه دوره بعد اگر ثبت نام کردید در بخش احراز هویت شماره موبایل و رمز عبور و در غیر این صورت گزینه ثبت نام را بزنید و در نهایت دوره در پنل کاربری شما موجود می شود. ✨در این دوره سعی شده به شخصیت جامع و کامل حضرت امام و نقش عرفان ایشان در فقه ، اصول ، فلسفه ، سیاست و جامعه پرداخت شده است. 📌با توجه به حجم کم دوره توصیه می شود حتماً عزیزان برای شناخت بیشتر این بزرگ مرد تاریخ به عنوان الگو و انسان تراز حتما گوش دهند 🔘کانال مدرسه مجازی آوای توحید : https://eitaa.com/joinchat/3576430603Cf4a92fc96a
باسلام و عرض تسلیت بمناسبت ارتحال پیامبر عظیم الشان اسلام ، حضرت امام حسن و امام رضا علیهم السلام . عنایت داشته باشید عزیزانی هم که اصفهان هستند لطفا جهت هماهنگی برنامه ها و... ثبت نام کنند . @ava122 📌عزیزان با توجه به هزینه ی بالای حمل و نقل درخواست داریم کنند و با ماشین خود مخاطبین دیگر را هم به اصفهان ببرند . جهت اعلام آمادگی به آقای فضلی پیام ارسال فرمائید . @ava122 ✨ضمنا این برنامه مردمی اداره می شود و خیلی ها به علت هزینه بالا توانایی شرکت در برنامه را ندارند عزیزانی که مایلند کمک مومنانه داشته باشند به کارت موسسه مبلغ مورد نظر خود را واریز کنند . 6037997750001415 ✨اردو یک روز می باشد ( ۳۰ شهریور) 📌کانال تربت پاک عارفان https://eitaa.com/joinchat/2781806626Cad2779d3f1
❌باسلام امروز آخرین روز ثبت نام در برنامه تربت پاک اصفهان ، عزیزان اصفهانی هم باید در این برنامه جهت حضور ثبت نام کنند .❌ @ava122
زندگی نامه حکیم میرزا جهانگیرخان قشقایی حکیم میرزا جهانگیرخان قشقایی از مجتهدان، فقها و فلاسفه مذهب شیعه، در تاریخ ۱۲۰۶خورشیدی مصادف با ۱۲۴۳هجری قمری در شهر دهاقان در منطقه سمیرم سفلی به دنیا آمد، پدرش محمدخان از خان‌ها و اشراف طایفه دره‌شوری در ایل قشقائی و مادرش اهل شهر دهاقان و دختر یکی از خان‌های این شهر بوده‌است. ایشان روزی برای خرید و تعمیر تار به بازار اصفهان رفته بود که در حین جستجوی استاد تارساز با صاحب نفسی برخورد می‌کند، این ملاقات که در حدود چهل سالگی خان صورت می گیرد، با جانِ خان چنان می کند که ایشان شیفته و علاقه‌مند به آموختن علم و معرفت شده و روانه حوزه علمیه‌ی صدر اصفهان می شود و تا آخر عمر منزل و ماوای خان همان مدرسه صدر بوده است. هرچند ایشان دیر به آموختن علم و معرفت روی می آورد ولی زود به مقصد رسیده و تا آنجا پیش می رود که پس از مدتی مجتهد و در زمینه ی علوم عقلی و نقلی به مرحله استادی می رسد و از مدرسان نامی اصفهان و سایر بلاد اسلامی به شمار می رود و این شهرت تا جایی ادامه یافت که طلاب از سراسر بلاد اسلامی سالها مدرسه صدر را به نام جهانگیرخان و آخوندکاشی می‌شناختند و از سراسر بلاد اسلامی برای بهره از محضر آن دو به اصفهان می‌آمدند. او در علوم دینی، فلسفه و عرفان و بسیاری از علوم از قبیل ریاضی و هیئت مجتهد و استاد تمام و کمال و صاحب‌نظر بوده‌است. مرحوم خان و آخوند تا آخر عمر تمام عمر پربرکت خویش را وقف تربیت شاگردانی کردند که هر یک، در مقام عبودیت، علم و عرفان بی‌نظیر بودند. تعدادی از شاگردان وی تا سال‌ها زعامت شیعه را عهده‌دار بوده و از علمای تأثیر‌گذار شیعه و تاریخ ساز بودند. بزرگ‌ترین استاد حکیم قشقایی، محمدرضا قمشه‌ای بود که در زمینه حکمت و فلسفه سرآمد زمان خویش به‌شمار می‌آمد و قشقایی از محضر او استفاده فراوانی برد تا این که خود نیز یکی از بزرگ‌ترین استادان فلسفه در عصر خویش شد. وی در زمینه فقه و اصول از محضر اساتیدی چون ملاحسین علی تویسرکانی، محمدباقر نجفی و میرزا محمدحسن نجفی استفاده‌ها برد و نیز علم طب را از طبیب معروف اصفهان، آخوند ملا عبدالجواد تونی آموخت. از شاگردان برجسته ی ایشان، بزرگانی چون حاج آقا رحیم ارباب، سید حسین طباطبائی بروجردی، سید حسن مدرس، حسنعلی نخودکی اصفهانی و میرزا حسین نائینی را می توان نام برد. از دیگر خدمات این عالم بزرگ این است که ایشان فلسفه را در اصفهان از تهمتِ خلاف شرع و بدنامی کفر و الحاد نجات داد و چندان به این علم رونق بخشید که فقها و متشرعان نیز آشکارا با میل و علاقه روی به درس فلسفه نهادند؛ و آن را مایه فضل و مفاخرت می‌شمردند. سرانجام ایشان بعد از سالیانی تلاش علمی و تربیت شاگردانی برجسته در این زمینه در ۱۳ رمضان ۱۳۲۸هجری قمری مصادف با 1289 خورشیدی درگذشت و در تخت فولاد اصفهان به خاک سپرده شد.
با سلام متاسفانه چهارمین جلسه تربت پاک با توجه به اینکه تعداد ثبت نام ها به حد نصاب نرسید لغو شد. عزیزان که علاقمند مباحث عرفان و اخلاق هستند جهت تعطیل نشدن این برنامه درصورت توان در نذر فرهنگی مشارکت کنید. ان شاءالله تاریخ جایگزین برای این برنامه اعلام خواهد شد. ▫️دبیر ویژه برنامه تربت پاک عارفان @ava122
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
زندگینامه مرحوم آخوند کاشی ( تخت فولاد) 📌کانال تربت پاک عارفان https://eitaa.com/joinchat/2781806626Cad2779d3f1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 عارف ایرانی که توانست نوۀ چنگیزخان را مسلمان کند 📌کانال تربت پاک عارفان https://eitaa.com/joinchat/2781806626Cad2779d3f1
✅سلسه حلقه های معرفتی تربت پاک 📌چهارمین حلقه در جوار مزار شریف عارفان بزرگ تخت فولاد 🔻🔻🔻🔻🔻 به علت نرسیدن به حد نصاب برگزاری جلسه تاریخ جلسه تغییر کرده است و ان شاءالله در هفته آینده برگزار خواهد شد. 🔖با سخنرانی : آیت الله حسن رمضانی از شاگردان برجسته علامه حسن زاده آملی 🔰مکان جلسه : شهر اصفهان تخت فولاد 🔔زمان : پنج شنبه 6مهرماه از ساعت 10صبح تا 18عصر 🔖جهت ثبت نام در برنامه به آیدی زیر پیام ارسال فرمایید @ava122 🔰ثبت نام در سامانه https://lmsava.ir/course/torbat 📌کانال تربت پاک عارفان https://eitaa.com/joinchat/2781806626Cad2779d3f1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‼️ احضار حضرت مسیح توسط ✅ میرزا جهانگیرخان قشقایی و ✝ ایمان آوردن مسیحیان اصفهان 📌کانال تربت پاک عارفان https://eitaa.com/joinchat/2781806626Cad2779d3f1
📌زندگی نامه آقا محمد بیدآبادی‌ آقا محمد بیدآبادی‌ در بیدآباد اصفهان به‌ دنیا آمد و همان‌جا پرورش‌ یافت. او ‌فرزند محمد رفیع‌ گیلانی‌، حكیم‌ متأله‌، مدرس‌ و مرشد سلوك‌ می‌باشد. بیدآبادی‌ در حدیث‌ و علوم‌ نقلی ‌شاگرد محمدتقی ‌الماسی و حکمت‌ را نزد ملا اسماعیل‌ خواجویی‌ مازندرانی‌ فرا گرفت‌. بیدآبادی‌ در برخی‌ منابع‌، مرید قطب‌الدین‌ نیریزی‌ ـ از پیشوایان‌ سلسلۀ ذهبیه‌ و نیریزی‌ خود از پیروان‌ مكتب‌ صدرالدین‌ شیرازی ـ‌ به‌ شمار می‌رود. زندگی‌ زاهدانه بیدآبادی‌ و حالات‌ او در پرهیزگاری‌ و سلوك‌ اخلاقی‌ شهرت‌ زیادی‌ داشته‌ است‌. بیدآبادی‌ با آنكه‌ بجز حكمت‌ صدرالمتألهین‌، فلسفه مشاء و حکمت‌ اشراق‌ را نیز درس‌ می‌گفت‌، نقش‌ مهمی‌ در رواج‌ فلسفه ملاصدرا ایفا كرد. وی حكیمی‌ جان‌شناس‌ بود، چنان‌ كه‌ توصیه می‌کرد، انسان‌ باید خودش‌ باشد و خودش‌ را بشناسد. شیوۀ عرفانی‌ بیدآبادی‌ مبتنی‌ بر جمع‌ میان‌ ظاهر و باطن‌، و شریعت‌ و طریقت‌ و حقیقت‌ است‌، به‌ این‌ معنا كه‌ انسان‌ باید ظواهر شریعت‌ را پاس‌ دارد، اما به‌ صورت‌ آن‌ اكتفا نكند و هم‌ّ خویش‌ را در تحصیل‌ سرّ آنها به‌ كار گیرد. به عقیده وی راه رستگاری در پیروی قولی، فعلی و حالی از اولیای خداست. از این رو، وی انسان را از بسنده کردن به اسلام مقالی و توحید زبانی برحذر داشته، و درباره مراتب توحید چنین سخن گفته است: «‌باید خدا را بود تا خدا ما را باشد». وی در نامه‌ها و اندرزهای خود به شاگردان و کسانی که از او راهنمایی خواسته‌اند، آنان را از مادیت برحذر می‌دارد و به معنویت و بیداری فرا می‌خواند. جهل و نادانی از دیدگاه او کوری و مرگِ معنوی است. از توصیه‌های‌ او كوشش‌ برای‌ بدست آوردن مرگ‌ ارادی‌ است‌؛ همچنان‌ كه‌ مرگ‌ طبیعی‌ پرده‌ از دیدگان‌ انسان‌ فرو می‌گیرد، سالك‌ پیش‌ از مرگ‌ طبیعی‌ باید به‌ مرگ‌ ارادی‌ و اختیاری‌ بمیرد تا زنده‌ و بیدار ابد شود. سرانجان ایشان بعد از سالیانی تربیت شاگردان و سالکان راه حق در ۱۱۹۷ق‌ یا ۱۱۹۸ق‌ /۱۷۸۳ یا ۱۷۸۴م‌ درگذشت و در تخت فولاد اصفهان، جنب دیوارشرقی تکیۀ آقاحسین خوانساری، نزدیک آرامگاه پدرشان به خاک سپرده شدند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‼️حکایتی از قدرت روحانی مرحوم بیدآبادی در 💞 تغییر قضای الهی در حق عده ای اوباش و ✅ رساندن آنان به رتبه‌ی اوتاد 📌کانال تربت پاک عارفان https://eitaa.com/joinchat/2781806626Cad2779d3f1
زندگی نامه حاج آقا رحیم ارباب حاج آقا رحیم ارباب در سال ۱۲۵۹ خورشیدی در «چرمهین» از توابع شهرستان «لنجان» اصفهان به دنیا آمد. خاندان آقا رحیم ارباب از بزرگان و دهقان‌های چرمهین و بسیار توانگر بودند و بدین سبب به لقب ارباب خوانده می‌شود. خانواده آقا رحیم افرادی باسواد، اهل شعر و ادب و تاریخ بودند و تخلص پدر ایشان در شعر «لنگر»است. آقا رحیم نیز بیش تر اشعار فارسی حافظ و مولانا و شعرای عرب را که از برداشت. حاج آقا رحیم ارباب در فقه و اصول، هیئت و ریاضی، فلسفه و کلام، و عرفان تحصیل کرده بود و از آخرین دانشوران مکتب فلسفی اصفهان به‌شمار می‌رفت ایشان ادبیات فارسی و صرف و نحو را در کودکی، نزد ملا محمدهادی همامی در روستای چرمهین خواند و پس از کوچ خانوادگی به اصفهان، بقیه مقدمات و سطوح را نزد میرزا بدیع درب‌امامی، اصول فقه را نزد آیت‌الله سید محمدباقر درچه‌ای و خارج فقه و اصول را نزد سید ابوالقاسم دهکردی و حاج آقا منیر احمدآبادی آموخت. فلسفه، هیئت و ریاضیات قدیم را نزد جهانگیرخان قشقایی و آخوند ملا محمد کاشی فراگرفت. اساتید برجسته ی ایشان ملا محمد کاشی، جهانگیرخان قشقایی، میرزا بدیع درب‌امامی، سید محمدباقر درچه‌ای، سید ابوالقاسم، دهکردی، حاج آقا منیر احمدآبادی بروجردی، آقا سید محمود کلیشادی را می توان اشاره نمود. شاگردان ایشان عمت الله صالحی نجف‌آبادی،محمدعلی معلم حبیب‌آبادی، سید حسین مدرس هاشمی، سید مصطفی بهشتی‌نژاد، سید محمدحسینی بهشتی، محمد مفتح، مرتضی مطهری، حاج سید محمدرضا خراسانی، ملاهاشم جنتی، حاج آقا مهدی امام، ناصری اصفهانی (پدر محمدعلی ناصری)حسینعلی راشد، مرتضی شمس اردکانی، جلال الدین همایی و سید محمد مبارکه‌ای می توان نام برد. از ویژگی های اخلاقی ایشان اینکه جذبه معنوی او، همگان را به تکریم و تعظیم وامی‌داشت و سخنان کوتاهش هر کسی را به قبول و اطاعت ترغیب می‌کرد. هرگز با هیچ کس، با لحن تند و خشن سخن نمی‌گفت و همه را با لفظ آقا یا خانم صدا می‌زد. سرانجام ایشان بعد از سالیانی تلاش علمی و تربیت شاگردانی برجسته، در تاریخ ۱۷ ذوالحجه ۱۳۹۶ق مصادف با ۱۹ آذر ۱۳۵۵ش درگذشت و در تخت فولاد اصفهان به خاک سپرده شد.
. باسلام دومین سالگرد علامه حسن زاده و ویژه برنامه تربت پاک در تخت فولاد اصفهان این پنج شنبه برگزار می شود . جهت ثبت نام به آقای فقیهی مدیر اجرایی شعبه اصفهان آوای توحید پیام ارسال کنید 09362592262 عزیزانی هم که از قم می‌خواهند تشریف بیاورند به آقای فضلی پیام ارسال کنند . @ava122
موسسه علمی تربیتی آوای توحید شعبه اصفهان برگزار می کند: 🔻دومین سالگرد و آئین نکوداشت مقام علمی و معنوی علامه حسن زاده آملی 👤سخنرانان: آیت الله رمضانی _ آیت الله کلباسی 🗓 زمان: 6 مهرماه ۱۴۰۲ ساعت 10 صبح 📍 مکان: اصفهان ، تخت فولاد. مدرسه رکن الملک 🔰 آوای توحید شعبه اصفهان https://eitaa.com/joinchat/4209574047C81bb274f7a
هدایت شده از علمدار
✅سلسه حلقه های معرفتی تربت پاک 📌چهارمین حلقه تربت پاک همراه با دومین سالگرد علامه حسن زاده آملی در مسجد رکن الدین اصفهان 🔻🔻🔻🔻🔻 🔖با سخنرانی : آیت الله حسن رمضانی از شاگردان برجسته علامه حسن زاده آملی 🔰مکان جلسه : شهر اصفهان مسجد رکن الدین 🌍 موقعیت مکانی: https://nshn.ir/sbZaakGxn4hk 🔔زمان : پنج شنبه 6مهرماه ساعت 10صبح 📌کانال تربت پاک عارفان https://eitaa.com/joinchat/2781806626Cad2779d3f1