eitaa logo
تربت پاک عارفان
2.2هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
419 ویدیو
10 فایل
♦️معرفی 🌟شرح احوال عارفان بزرگ با حضور در مزار آن ها با عنوان #تربت_پاک_عارفان 🌷ﺁﺩﻣﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﻟﺬﺕ ﺑﺮﺩﻥ ﺍﺯ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﺑﻪ ﺁﺭﺍﻣﺶ ﻧﯿﺎﺯ ﺩﺍﺭﺩ و ﺑﺮﺍﯼ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﮐﺮﺩﻥ ﺑﻪ آموزش #تربت_پاک_عارفان برای همین مهم درکنار شماست 💠موسسه علمی تربیتی آوای توحید
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 شیخ علی اکبر برهان در سال ۱۳۲۴ ق در  تهران به دنیا آمد. 🔹 پس از تحصیلات مقدماتی در تهران،  به نجف اشرف رفت و مدت سه سال در محضر آقا میرزا محمد عراقی و شیخ مرتضی طالقانی، تحصیل علم کرد. 🔹سپس به قم رفت و نزد شیخ محمدعلی حائری و آیت الله خوانساری فقه آموخت. 🔹 پس از اتمام دروس سطح حوزه در قم، دوباره به نجف رفت و در آنجا از حوزه درس آیات عظام و خویی بهره برد. 🔹وی توانست از سید ابوالحسن اصفهانی، وکالت مطلقه بگیرد و پس از آن به تهران بازگشت 🔴در مسجد لرزاده در جنوب تهران اقامه نماز جماعت کرد. مسجد و مدرسه لرزاده در تهران و دبستان پسرانه و دخترانه برهان و مدرسه علمیه برهان در شهر ری، از یادگاری های او است. 🔷علی اکبر برهان، درسال ۱۳۷۸ق در مکه معّظمه در گذشت و در جده به خاک سپرده شد. 📔از تاٌلیفات او می توان به؛ حدیث الایام (در ادعیه)؛ ربیع االاثار؛ احسن المجالس (تفسیر سوره یوسف)؛ تعلیقه برمکاسب، رساله لی در عدالت؛ بشائر النبویه؛ پریشان نامه (دفتر شعر) اشاره کرد. @arefan_313 •┈•✨✾✨•┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰حاج شیخ حسین انصاریان در مورد علی اکبر برهان می‌گوید: 🔷ایشان یک حیاط ۵۰ متری با اتاقی ۳۰ متری در خیابان لرزاده و کنار خانه‌اش ساخته بود که درآن به روی همه باز بود. ➖ تابستان‌ها افرادی از طلاب و کسبه نجف به مسجد لرزاده می‌آمدند و در آن خانه اقامت می‌کردند. مرحوم برهان، صبحانه و ناهار و شام آنها را می‌داد و هیچ‌گاه نمی‌پرسید که چند روز می‌خواهند بمانند. ➖در مسجد، از هر صنف، بزّاز، بقّال، بنّا، دکتر، مهندس و... برای نماز می‌آمدند. ایشان به همه سپرده بود که هر کاری دارید به یک‌دیگر مراجعه کنید؛ حتی برای ازدواج نیز تأکید داشتند که آنها از بین خودعروس و داماد پیدا کنند. 🔷عده‌ای از پزشکانِ مرید حاج آقا پیشنهاد کرده بودند که اگر بیمار فقیری هست نزد ما بفرستید تا به رایگان او را درمان کنیم، در تهیه دارو نیز به او کمک کرده و در صورت لزوم بستری‌اش نماییم. ✔️ در اداره‌ها نیز حاج آقا مریدان زیادی داشت. هر کس کارش به بن‌بست می‌رسید، نامه‌ای از ایشان می‌گرفت و مشکل خود را حل می‌کرد. 🔹اگر کتاب تازه‌ای چاپ می‌شد، به مؤلف آن می‌گفت که کتابهایت را به مسجد بیاور تا سفارش کنیم مردم بخرند. 🔹یکی از کسانی که کتاب‌هایش را برای فروش به آنجا آورده بود، بود که کتاب نهج البلاغه‌اش را که در شش جلد بود، به آنجا آورد . @arefan_313 •┈•✨✾✨•┈•
🔷آمنه بیگم مجلسی از زنانی است که در ایران به درجه اجتهاد و قضاوت  رسیدند. 🔷آمنه خاتون، دختر محمد تقی مجلسی (پدر محمدباقر مجلسی)، عالم شیعه در عصر صفویان بود. 🔷او فقه شیعه را نزد پدر و سپس همسرش ملا محمدصالح مازندرانی کامل کرد، طوری که به شوهرش در حل مسائل دشوار دینی نیز کمک می‌کرد و موجب تحسین او (که خودش از استادان برجسته بود) شده بود. 🔷آمنه خاتون ۶ فرزند داشت (از جمله محمدسعید اشرف مازندرانی) با این همه در اوقات فراغتش به دعاوی مردم می‌رسید و پرسش‌ها و مشکلات دینی و اجتماعی آنان را پاسخ می‌گفت و از محبوب‌ترین زنان دوره خود بود. سال دقیق تولد آمنه خاتون در دست نیست. 🔷مؤلف ریاض العلماء، که همزمان با وی می‌زیسته‌ است، از او با عنوان و یاد کرده‌ است. http://news.avayetowheed.ir/?p=3859 @arefan_313 •┈•✨✾✨•┈•
🔶در مورد ازدواج وی با ملا محمدصالح مازندرانی که از شاگردان برجسته مکتب علامه مجلسی بود، گفته شده؛ وقتی وی با پیشنهاد پدرش مبنی بر ازدواج با ملا محمدصالح مازندرانی که در اوج فقر و تنگی معیشت بود رو برو شد؛ آمنه بیگم با بیان اینکه موافقتش را با ازدواج اعلام داشت. شب ازدواج، ملا محمدصالح سخت روی مسئله‌ای دینی کار می‌کرد. فردا صبح که ملا محمدصالح از خانه بیرون رفت، آمنه بیگم پاسخ مسئله را نوشت و در میان کتاب گذاشت. شب داماد آن را یافت و خدا را از داشتن چنین همسر فرزانه سجده شکر گذاشت. 🔶آمنه بیگم در اوقات فراغتش به دعاوی مردم می‌رسید و پرسش‌ها و مشکلات دینی و اجتماعی آنان را پاسخ می‌گفت و از محبوب‌ترین زنان دوره خود بود. 🔶آمنه بیگم عمری بلند داشت و در  اصفهان درگذشت. مدفنش در   نزدیک مدفن پدر و پدربزرگش است. http://news.avayetowheed.ir/?p=3859 @arefan_313 •┈•✨✾✨•┈•
🔰شیخ محمد بهاری از علماء و عرفا معاصر شیعه است. از آنجا که سید علی قاضی (شیخ العرفا) از شاگردان او بود، او را سرسلسلهٔ عرفای معاصر می‌دانند. 🔷شیخ بهاری فرزند میرزامحمد (از ستارگان علم و عرفان) در سال ۱۲۶۵قمری در شهر بهار چشم به جهان گشود. 🔹حاج میرزا محمّد کاسب بود و وضعیت مالی نسبتاً خوبی داشت. از قراین و شواهد پیداست که او از راه خرید و فروش و کشاورزی، امرار معاش می‌کرد. 🔵شیخ محمد در سی‌ودو سالگی با اخذ درجهٔ اجتهاد به نجف عازم شد. وی در نجف از همراهان ملا حسین‌قلی همدانی گردید و تا پایان حیات ملاحسینقلی همراه وی بود. ✔️آثار : تذکرةالمتقین  ➖وی در نوجوانی دروس حوزوی را نزد ملّاجعفر بهاری فرا گرفت.  ➖ملّا جعفر دانشمندی وارسته بود شکل گیری پایه‌های اولیه علمی ـ عرفانی شیخ محمد بهاری و آیت الله حاج شیخ محمد باقر بهاری در کلاس درس ملّاجعفر بوده است.  🔷شیخ محمد بهاری برای ادامه تحصیل به بروجرد عزیمت می‌کند و در درس آیت الله حاج میرزا محمود بروجردی، پدر آیت الله العظمی آقا حسین بروجردی (ره) شرکت می‌کند. @arefan_313 •┈•✨✾✨•┈•
🔰بهاری در اخلاق، ‌حسن رفتار، حلم، بردباری و خوش خلقی از بین شاگردان مرحوم آخوند همدانی ، زبانزد و نمونه و بارز بود. ➖در نجف بسیاری از عالمان و تاجران ایرانی، عرب و هندی شیوه سلوک و خودسازی را از او طلب می‌کردند.  🔷آیت الله شیخ محمد بهاری همانند استاد گرانقدرش آخوند همدانی بود. در همان برخورد اول، طرف مقابل را مجذوب و شیفته خود می‌ساخت. ➖ او روزی در نجف اشرف، با جمعی از طلاب در محوطه حیات مدرسه ایستاده بود. رهگذری جسارتی به طلاب می‌نماید. طلبه‌ها درصدد پاسخ به توهین او بر می‌آیند، امّا بهاری می‌گوید: او را به من واگذارید. ➖بهاری به رهگذر می‌گوید: آیا نخواهی مُرد؟ آیا وقت آن نرسیده است که از خواب غفلت بیدار شوی؟ ➖آن مرد نگاهی به پشت خود می‌کند و خطاب به بهاری می‌گوید: چرا، چرا؟ اتفاقاً موقعش فرا رسیده است! او در حضور بهاری توبه می‌کند و تحول و انقلابی درونی در او پیدا می‌شود و از زهّاد وعبّاد و از اوتاد زمان خود می‌شود.  🔷عندلیب زاده همدانى درباره شیخ محمّد بهارى فرمود: «او قلبى مطمئن و آکنده از اندوه داشت، اما در پس این اندوه، چهره اى بشاش و شادمان داشت و از جدال و مناظره برکنار بود. بیان و کردار، حتى قیافه اى دلنشین و جذاب داشت، به گونه اى که کودکان هم حضور در محضر او را بر بازى هاى کودکانه شیرین خود ترجیح مى دادند!» @arefan_313 •┈•✨✾✨•┈•
🔰آخوند خراسانی در سال ۱۲۵۵ق در مشهد به دنیا آمد. پدرش، ملا حسین هروی، روحانی اهل هرات بود که قبل از ولادت پسرش محمد به مشهد هجرت کرد. ➖ملا محمدکاظم خراسانی در سحرگاه سه‌شنبه ۲۰ ذی‌الحجه۱۳۲۹ق، در منزل خود، پس از اقامه نماز صبح در ۷۴ سالگی درگذشت. برخی مرگ او را بر اثر مسمومیت دانسته‌اند. 🔹در مقبره میرزا حبیب‌الله رشتی واقع در صحن حرم امیرالمومنین به خاک سپرده شد. ➖ملامحمدکاظم خراسانی، علوم دینی را در مشهد نزد پدر و دیگر عالمان فراگرفت. سپس برای ادامه تحصیل راهی نجف شد. 🔷مشهورترین آثار وی از کفایة الاصول است که در ظرف دو سال (از ۱۳۲۱ به بعد) تألیف شده. 🔹 از زمان تألیف تاکنون، مهم‌ترین متن درسی سطوح عالی و نیز محور مباحث بیشتر درس‌های دوره عالی(خارج) اصول فقه در حوزه‌های علوم دینی بوده و شرح‌ها و حاشیه‌های بسیاری بر آن نوشته شده است. ➖ خراسانی از آن پس به صاحب کفایه نیز شهرت یافت و فرزندانش به کفایی مشهور شدند یا خود، این لقب را برگزیدند. @arefan_313 •┈•✨✾✨•┈•
🔰کسانی که آخوند خراسانی را از نزدیک می‌شناختند او را پرهیزکار، شجاع، باهوش، نیک‌ گفتار، گشاده‌روی و در عین حال با هیبت معرفی کرده‌اند. سلامت نفس، سعه صدر و گذشت وی نیز زبانزد بوده است. 🔷زندگی خراسانی در دوره تحصیل، همراه با سختی معیشت و پس از آن نیز زاهدانه گزارش شده و گفته‌اند با اینکه او برای دیگران، حتی مخالفانش، بسیار باسخاوت و گشاده‌دست بود ولی درباره معیشت خود و فرزندانش سختگیر بود و از وجوهات شرعی نیز استفاده نمی‌کرد. 🔷آخوند خراسانی در برگزاری جلسات درس، بسیار جدّی بود و با هیچ عذری درس خود را تعطیل نمی‌کرد؛ حتی در ماجرای شیوع وَبا در نجف، که بیشتر درس‌های حوزه تعطیل شد، درس خود را حتی در روز درگذشت سه تن از نزدیکانش، تعطیل نکرد. @arefan_313 •┈•✨✾✨•┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰اواسط قرن ۱۳ هـ . ق. در خانواده ای دانش پرور و هاشمی تبار، به نام سید ابراهیم موسوی تهرانی، در شهر مقدس کربلا، کودکی دیده به جهان گشود، که نام احمد را برایش برگزیدند. 🔹خاندان پدری سید احمد اصالتاً اهل تهران بوده اند؛ اما پدرش برای تحصیل معارف دین و بهره مندی از محضر بزرگان دانش، از دیار خویش به شهر کربلا، که یکی از مراکز علمی شیعه بود، هجرت نمود، و در جوار مرقد پاکحضرت سید الشهدا ـ علیه السلام ـ به فراگیری آموزه های دینی پرداخت. به همین علت فرزندش، سید احمد، به سید احمد کربلایی تهرانی شهرت یافت. 🔷 در پاره ای نوشته ها، عنوان حائری را به نامش افزوده اند. از آن جا که این عالم بزرگوار، در هنگام عبادت و نیایش، بسیار گریه می کرد و به «بکاء» هم معروف شده است. و گویا یکی از چشمان او، بر اثر بیماری، نابینا شد؛ از این رو به «واحد العین» هم نامیده شده است. @arefan_313 •┈•✨✾✨•┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔵آقا بزرگ تهرانی در مورد سید ابراهیم میگوید:   ➖سید ابراهیم کربلایی یکی از یاران و شاگردان ویژه عارف کبیر ملا حسینقلی همدانی بود. او یگانه روزگار خویش بود در مراتب دانش، رفتار، سیر و سلوک، زهد، ورع، تقوا طلبی، شناخت خداوند متعال و ترس و خوف از خداوند.     🔵سید محسن امین شاگرد دیگر سید احمد می گوید:     ➖سید احمد کربلایی در قله تقوا و ورع و اهل ریاضت و تهذیب کننده نفوس و جان های با استعداد است.    🔵سید محمد کاظم عصار تهرانی:     ➖در میان بزرگانی که محضر آنان را درک کردم، تنها شخصی که از حجاب ها و پرده های ضخیم طبیعت و عالم ماده، عبور کرده و به مراحل والایی از کشف و شهود معنوی، واصل شد آقای کربلایی بود و من احدی را همتای او ندیدم.       🔵علامه طباطبایی می نویسد:     ➖ نقل شده که فرمود: روزی در جایی استراحت می کردم، و در خواب بودم. ناگهان شخصی مرا از خواب بیدار کرد و گفت اگر می خواهی نور اسفهبدیه را بنگری از جای برخیز! هنگامی که چشم گشودم، دیدم درخششی بی حد و اندازه شرق و غرب را فرا گرفته. سپس علامه طباطبایی می فرماید: این درخشش همان مقام تجلی نفس است.       🔵مرحوم آیت اللّه سیداحمد کربلایی می فرماید: ➖در یکی از مسافرت ها، به درویش روشن ضمیری برخورد کردم. او به من گفت: من مأموریت دارم تا شما را از دو چیز مطّلع کنم. اول کیمیاست و دوم اینکه، من فردا می میرم و شما مرا تجهیز و تدفین نمایید. ➖من به او گفتم: من نیازی به کیمیا ندارم، ولی تجهیز شما را قبول می کنم. صبح فردا، درویش فوت کرد و من متکفّل تجهیز و کفن و دفن او شدم.    @arefan_313 •┈•✨✾✨•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰محمدحسین غروی نائینی، در سال ۱۲۷۶ قمری در خانواده‌ای روحانی در نائین به دنیا آمد. پدرش شیخ عبدالرحیم و جدش شیخ محمد سعید، هر دو شیخ‌الاسلام اصفهان بودند. 🔷محمدحسین تحصیل را از کودکی، در زادگاهش آغاز کرد و پس از فراگیری مقدمات، در هفده سالگی راهی اصفهان شد و پدرش با هدف تعلیم و تربیت وی، او را به شیخ محمدباقر اصفهانی سپرد. 🔵نائینی، در اصفهان نزد میرزا ابوالمعالی کلباسی، میرزا محمدحسن هزارجریبی وجهانگیرخان قشقایی، در رشته‌های مختلف علمی، از جمله فقه، اصول، کلام و حکمت، تحصیلاتش را دنبال کرد. ➖در سال ۱۳۰۳ راهی عراق شد و به حوزه سامرا رفت. ➖او تا زمان وفات ، رهبر نهضت تنباکو، در درس او حاضر می‌شد و از نزدیکان وی گردید، در اواخر عمر میرزای شیرازی، کاتب و محرر او بوده و در امور مهم سیاسی و اجتماعی، طرف مشورت استاد قرار می‌گرفت.  ➖سپس در سال ۱۳۱۴ راهی نجف اشرف شد و در درس آخوند ملامحمدکاظم خراسانی، حاضر و از خواص و اصحاب مجلس استفتای او گشت. ➖وی سال‌ها در کنار به فعالیت علمی، سیاسی و اجتماعی پرداخت. 🔷محمدحسین نایینی شنبه ۲۶ جمادی‌الاول ۱۳۵۵ق در ۸۲ سالگی در نجف درگذشت و در حرم امیرالمؤمنین دفن شد. @arefan_313 •┈•✨✾✨•┈•
🔰آقابزرگ تهرانی، نائینی را «ورِع، پرهیزگار، صالح، بی‌اعتنا به زخارف دنیا و بی‌توجه به مقام و ریاست» معرفی کرده است. 🔷شاگردانش از تقوا و وارستگی، صفای باطن، خوش‌رویی و مهربانی، فروتنی و رهایی او از غرور و خودبینی، سخن گفته‌اند. ➖ سید احمد کربلایی، او را وصی و مسؤول کارهای خود، پس از وفات قرار داد. 🔹مجلس درسش را از بزرگ‌ترین مجالس تدریس در نجف اشرف معرفی کرده‌اند. 🔹علمای بسیاری از او تجلیل کرده اند. سیدمحسن امین، او را «عالم جلیل، فقیه، اصولی، حکیم، عارف، ادیب، عابد و مدرس» معرفی کرده است. 🔹مدرس تبریزی وی را از «فحول علما و فقهای امامیه عصر حاضر، که به کثرت تحقیق و زیادت تدقیق شهرت دارد» شمرده است. 🔹آیت‌الله نائينى، توجه خاصى به تربيت و تهذيب نفس و آراستن آن به انواع فضايل اخلاقى داشت. نماز شب ايشان هيچ‌گاه ترك نشد، و حتى در سفر هم هميشه بر آن مواظبت داشت. ➖او هرگز اوقات گران‌بهايش را بيهوده صرف نمى‌كرد. يا مشغول مباحثۀ مسائل علمى بود و يا با شرح صدر و گشاده رويى در ميان مردم به گفت و شنود و رسيدگى به نيازها و مشكلات آنان اشتغال داشت. هميشه در مصرف، اقتصاد را رعايت مى‌كرد و در صرف بيت المال مسلمانان، زهد و تقوا و صرفه جويى داشت. @arefan_313 •┈•✨✾✨•┈•
🔷میرفیض الله بن عبدالقاهربن ابی اللعام حسینی تفرشی معروف به از اکابر علمای شیعه امامیه و فقهای به نام آن روزگار بود در قرن دهم هجری در شهر تفرش به دنیا آمد ولی تاریخ دقیق ولادت او معلوم نیست. 🔷او از سلسله سادات تفرش همشاگردی و معاصر میرعلام تفرشی و از شاگردان مقدس اردبیلی بود. 🔷فراگیری علوم دینی را از دوران کودکی آغاز کرد. تفرشی برای تحصیل به مشهد رفت، پس از گذراندن دروس مقدماتی، عازم نجف گردید و از شاگردان خاصِ مقدس اردبیلی شد و از او اجازه روایت گرفت؛ و علوم نقلی و فقه را از او فرا گرفت. 🔷پس از مدتی، به تحصیل علوم عقلیات مشغول گردید. در این علم به حدی مورد وثوق کامل قرار گرفت که مقدس اردبیلی به شاگردان خود گوشزد می‌کنند که پس از من برای حل مشکلات علمی خود در شرعیات به میرعلام تفرشی و در عقلیات به میر فیض الله عبدالقاهر حسینی تفرشی رجوع کنید. http://news.avayetowheed.ir/?p=3882 @arefan_313 •┈•✨✾✨•┈•
🔰آقامحمد بیدآبادی، (درگذشت ۱۱۹۷ یا ۱۱۹۸ق/۱۷۸۳ یا ۱۷۸۴م)،حکیم، عارف، متأله و مدرس قرن دوازدهم هجری قمری است. 🔷شهرتش بیشتر بواسطه سلوک عارفانه و همچنین رواج دادن حکمت متعالیه ملاصدرا است. 🔷وی شاگردان فلسفی و عرفانی توانمندی چون ملاعلی نوری،محمد ابراهیم کرباسی، سید حسین قزوینی، میرزاابوالقاسم قمی(میرزای قمی) و مولی مهدی نراقی را تربیت کرد. 🔹 مزار او در قبرستان تخت فولاد اصفهان مشهور است. ➖ پدرش مولی محمد رفیع گیلانی از زاهدان و مجتهدان گیلان و مازندران بود که به اصفهان رفت و در محله بیدآباد این شهر ساکن شد. آقامحمد در آنجا به دنیا آمد و شهرتش به سبب اقامت طولانی او در بیدآباد است. ➖بیدآبادی در حدیث و علوم نقلی شاگرد محمدتقی الماسی، از نوادگان ملامحمدتقی مجلسی بود و از او اجازه روایت داشت. @arefan_313 •┈•✨✾✨•┈•
🔰مرتضی مطهری در رابطه با ایشان می‌نویسد: ➖اساساً اهمیت ویژه بیدآبادی در انتقال میراث فلسفی ملاصدرا به نسل پس از خود است، زیرا اندیشه‌های ملاصدرا که ارزش و اهمیت والای آن تا مدتها ناشناخته مانده بود، به سعی شاگرد مشهور بیدآبادی، ملاعلی نوری، به طور شایسته‌ای معرفی گردید. بنابراین، بیدآبادی را می‌توان احیاکننده و مروج فلسفه ملاصدرا دانست. 🔷مشهور است که بیدآبادی در علم کیمیا نیز دستی داشت. در این باب رساله‌ای به او نسبت داده، و حکایتهایی نیز نقل کرده‌اند. 🔵زندگی زاهدانه بیدآبادی و حالات او در پرهیزگاری و سلوک اخلاقی شهرت زیادی داشته است. مانند اینکه او در هیئت ظاهری و در کسب معاش به رعایت شئون متعارف وقعی نمی‌نهاد. 🔷 وی به زهد و قناعت در معاش می‌کوشید و برای امرار معاش، به زراعت و شَعربافی می‌پرداخت. 🔹 در قحطی اصفهان، برای همدردی با قحطی زدگان، شش ماه به خوردن زردک خام اکتفا کرد. @arefan_313 •┈•✨✾✨•┈•
🔰برخی منابع، بیدآبادی را مرید قطب الدین نیریزی (از پیشوایان سلسله ذهبیه و از پیروان صدرالدین شیرازی) دانسته‌اند.   🔹از همین رو برخی از متصوفه، آقامحمد بیدآبادی را بعد از قطب‌الدین نیریزی، قطب سلسه ذهبیه دانسته‌اند. این اتصال موجب تکمیل سلسله‌ای عرفانی می‌شود؛ و سید علی شوشتری از پیشوایان سلوک اخلاقی حوزه نجف، با صدرالدین کاشف دزفولی مرتبط بوده است و به این ترتیب شاگرد او ملاحسینقلی همدانی و پیروانش تا عصر حاضر، به سنت معنوی آقا محمد بیدآبادی متصل می‌شوند. 🔷 همچنین سلسله عرفانی برخی عارفان متشرع ساکن نجف و کربلا، مانند سیداحمد کربلایی، سید مرتضی کشمیری، ملافتحعلی سلطان آبادی وسیدمهدی بحرالعلوم به بیدآبادی منتسب شده‌اند. 🔷 خودشناسی: بیدآبادی را می‌توان حکیمی جان شناس ـ در برابر جهان شناس ـ به شمار آورد، چنان که توصیه او این بوده است که انسان باید خودش باشد و خودش را بشناسد، هر موضوعی هرچند جذاب، اگر در این راستا نباشد، از دید او پیش پا افتاده است و ارزش پرداختن ندارد. 🔷جمع ظاهر و باطن: شیوه عرفانی بیدآبادی مبتنی بر جمع میان ظاهر و باطن، و شریعت و طریقت و حقیقت است، به این معنا که انسان باید ظواهر شریعت را پاس دارد، اما به صورت آن اکتفا نکند و همّ خویش را در تحصیل سرّ آنها به کارگیرد. @arefan_313 •┈•✨✾✨•┈•
🔷به عقیدۀ وی راه رستگاری در پیروی قولی، فعلی و حالی از اولیای خداست. ➖ از این رو، وی انسان را از بسنده کردن به اسلام مقالی و توحید زبانی برحذر داشته، و دربارۀ مراتب توحید سخن گفته است: «‌باید خدا را بود تا خدا ما را باشد . 🔷از توصیه‌های او کوشش برای مرگ ارادی است؛ همچنان که مرگ طبیعی پرده از دیدگان انسان فرو می‌گیرد، سالک پیش از مرگ طبیعی باید به مرگ ارادی و اختیاری بمیرد تا زنده و بیدار ابد شود. 🔷پرهیز از مادیات: وی در نامه‌ها و اندرزها به شاگردان و کسانی که از او راهنمایی خواسته‌اند، آنان را از مادیت برحذر می‌دارد و به معنویت و بیداری فرا می‌خواند. جهل و نادانی از دیدگاه او کوری و مرگ معنوی است. 🔷چله گرفتن: از دیگر تعالیم او اربعین اخلاص است. در دوره‌ای ۴۰ روزه باید موانع یاد خدا را از نقس ناطقه دور کرد (تخلیه) و آن را به اسباب یاد و قرب حق مزین ساخت (تحلیه). 🔹مداومت بر نوافل و اذکار خاص، بخش مهم برنامه اربعین است. بیدآبادی به گرفتن اربعینهای چندگانه زیرنظر استاد سفارش می‌کند. او می‌گوید که بنا بر احادیث پیامبر(ص) و امامان(ع)، ثمره این طریق سلوک، حیات یافتن قلب است و جاری شده چشمه حکمت از دل بر زبان، به حکم تجربه، از این راه است که علم به مطالب کلی برای انسان حاصل می شود. @arefan_313 •┈•✨✾✨•┈•
🔶مؤیدالدین محمود بن صاعد حاتمی جَندی معروف به شیخ مؤیدالدین جَندی و متخلص به مؤید از عارفان سده هفتم هجری است.جَند از مناطق دور دست خراسان قدیم است نزدیک فرغانه. به احتمال قوی این منطقه در حمله مغول به کلی ویران شد. 🔶سال ولادت او معلوم نیست و اطلاعی نداریم چگونه دوران کودکی وی سپری شده‌است. همین قدر می‌دانیم که وی در اوان زندگی از جند بیرون آمده و راه سفر در پیش گرفته‌است. 🔶عده ای احتمال می‌دهند که او در جوانی از ترس مغول از شهر خود گریخته‌ است و گروهی خبر می‌دهند که وی برخلاف نظر پدر، استادان و نزدیکانش که وی را از سیر و سلوک بازمی‌داشتند بعد از استخاره از قرآن، قدم در طریق سلوک گذاشته و عزم سفر حج کرده‌است. 🔶وی در این سفر با صدرالدین قونوی آشنا شد و در صحبت او ده سال مراتب تحصیل علوم و تربیت عرفانی را طی کرد. http://news.avayetowheed.ir/?p=3896 @arefan_313 •┈•✨✾✨•┈•
🔷جندی بعد از درگذشت صدرالدین در سال ۶۷۳ق از قونیه به بغداد رفت و در آنجا بخشی از شرح بر فصوص الحکم ابن عربی را نوشت. همچنین در این شهر مواقع النجوم ابن عربی را شرح کرد. 🔷‌از اشارات جندی در نفحه الروح و تحفه الفتوح بر می آید که او بعد از اقامت در بغداد به سینوپ رفته و این کتاب را برای یکی از بانوان پارسی دان و متصوف آنجا به زبان فارسی تألیف کرده‌است. 🔷از آثار او شرح فصوص الحکم، نفحه الروح و تحفه الفتوح و شرح مواقع النجوم می باشد. 🔷درگذشت وی را سال ۶۹۰ و ۶۹۱ ق یا بعد از آن آورده اند. @arefan_313 •┈•✨✾✨•┈•
🔰ملا محمد بن مرتضی بن محمود کاشانی (۱۰۰۷-۱۰۹۱ق/۹۷۷-۱۰۵۸ش)، معروف به ملا محسن و ملقب به فیض کاشانی،حکیم، محدث، مفسر قرآن و فقیه اخباری شیعه در قرن یازدهم قمری است. 🔰او نزد عالمانی همچون ملاصدرا، شیخ بهایی،میرفندرسکی و میرداماد شاگردی کرد. 🔵فیض، در موضوعات مختلف آثار بسیاری نگاشت که تفسیر صافی، الوافی، مفاتیح الشرایع، المحجة البیضاء و الکلمات المکنونه به ترتیب در تفسیر، حدیث، فقه، اخلاق و عرفان مهم‌ترین آثار او به شمار می‌آیند. 🔷فیض شیوۀ اخباریان میانه‌رو را در پیش گرفت از این رو نظرات او در بسیاری موارد با فقهای پیشین متفاوت بود. 🔷از مهم‌ترین آراء خاص او می‌توان به جواز غنا (با شروطی خاص)، متفاوت بودن بلوغ نسبت به تکالیف مختلف و وجوب عینی نماز جمعه اشاره کرد. http://news.avayetowheed.ir/?p=4731 @arefan_313 •┈•✨✾✨•┈•
🔷حاصل ازدواج محمدمحسن کاشانی با دختر ملاصدرا  پنج فرزند بود. 🔷 او در ۲۰ سالگی برای ادامه تحصیلات به اصفهان رفت. پس از آن دو سال در شیراز نزدسید ماجد بحرانی شاگردی کرد. فیض بار دیگر به اصفهان بازگشت و در حلقه درس شیخ بهایی حاضر شد.و پس از آن در قم نزد ملاصدرا شاگردی کرد . 🔷 فیض سرانجام به کاشان بازگشت و به امر تدریس، تعلیم و تالیف پرداخت. درباره دلیل نامگذاری مدرسه فیضیه، به سکونت فیض در آن اشاره شده است. 🔵اندیشمندان بسیاری همچون افندی، حر عاملی، محدث نوری، شیخ عباس قمی، علامه امینی و... او را با کلماتی همچون فیلسوف، حکیم، متلکم، محدث، فقیه، شاعر، ادیب، عالم، فاضل ستوده‌اند. 🔷یکی از انتقادهایی که به ایشان می شود، اندیشه وحدت وجودی است که برای آن نیز کتابی نگاشته که باعث تکفیر ایشان شد. 🔵البته ملا خلیل قزوینی که وی را تکفیر کرد، بعدها از این کار خود پشیمان شد و اذعان داشت خوابی دیده است و ایشان شبانه به خانه فیض کاشانی آمد، در حالی که «یا محسن قد اتاک المسئی» می گفت و از تکفیر ایشان پشیمان و عذرخواه بود. 🔹ملا محسن فیض کاشانی در سرودن اشعار نغز و شیوا نیز بسیار توانا بود و در این عرصه آثار گرانقدری از خود به جای گذاشته است. http://news.avayetowheed.ir/?p=4731 @arefan_313 •┈•✨✾✨•┈•
🔰اشرف الدین متخلص به اشرف و معروف به اشرف بیابانی(۸۶۴-۹۳۵ق)، فرهنگ نویس، عارف و از نخستین شاعران اردو زبان در هند که درباره واقعه کربلا و شهادت امام حسین(ع)مثنوی‌هایی سروده است. 🔹او نویسنده کتاب "نوسرهار" است. 🔷اشرف الدین در فقرآباد (احمدنگر) شهری در ایالت ماهاراشترا در غرب کشور هند به دنیا آمد. ➖دانش‌های متداول را نزد پدر خویش ضیاءالدین رفاعی (متوفی۹۰۹ق) فرا گرفت و سپس به راهنمایی او به سیر و سلوک معنوی پرداخت تا اینکه در ۸۹۵ق از وی اجازه ارشاد یافت. 🔹اشرف پس از درگذشت پدرش، جانشین او شد. ➖ اشرف بیابانی در ارتقای زبان و ادب اردو به ویژه شعر اردو در دکن، نقش مهمی داشت. 🔹او در زمینه عرفان نیز از جایگاهی ویژه برخوردار بود و نظام شاه، پادشاه احمدنگر به دیده احترام به وی می‌نگریست. 🔹اشرف بیابانی در فقرآباد درگذشت و همانجا به خاک سپرده شد. مدفن وی زیارتگاه مردم است و در وصف آن اشعاری هم سروده شده است. @arefan_313 •┈•✨✾✨•┈•
🔰میر سید علی همدانی (۷۱۴-۷۸۶ق) معروف به شاه همدان و ملقب به امیر کبیر، عارف اهل همدان از خاندان سادات حسینی بود . 🔷 به دلیل تاثیرش در گسترش اسلام در بخش‌هایی از شبه قاره هند از جمله کشمیر شهرت زیادی یافت. 🔷 وی از بزرگان طریقه کبرویه بود و بعد از مرگش پیروانش را همدانیه می‌خواندند. 🔷 سفر وی و گروهی از پیروانش را به کشمیر در سده هشتم میلادی از عوامل نشر تشیع در این سرزمین به شمار می‌آورند. 🔷 میر سید علی همدانی، که از او آثار زیادی به نثر و شعر فارسی باقی مانده، یکی از واسطه‌های انتقال فرهنگ ایرانی و زبان فارسی به شبه قاره‌ هند بود. 🔷 او طرفداران زیادی در کشمیردارد و خانقاهی که محل سکونتش بوده، زیارتگاه است. 🔷 از آنجا که قبر وی در تاجیکستان قرار گرفته، در آنجا نیز شخصیتی شناخته شده است و از مفاخر فرهنگی این کشور به شمار می‌رود. http://news.avayetowheed.ir/?p=4786 @arefan_313 •┈•✨✾✨•┈•
🔰بیشتر زندگی میر سید علی همدانی به سفرهای طولانی گذشت. او سه بار دنیا را سیر کرد. 🔷میر سید علی از همدان به ماوراءالنهر رفت و در شهر ختلان اقامت کرد. 🔷علت سفر وی به این دیار را هرج و مرج سیاسی و اجتماعی سال‌های بعد از فروپاشی حکومت ایلخانان دانسته‌اند. 🔷وی در ماوراءالنهر مریدان زیادی پیدا کرد به قدری که تیمور لنگ را که در آن دوران بر ماوراء النهر سلطه یافته بود از نفوذ او به وحشت انداخت. 🔷 میر سید علی بعد از اینکه به نزد تیمور لنگ فراخوانده شد، از ماوراءالنهر خارج و به کشمیر سفر کرد. 🔷 میر سید علی در کشمیر نامه‌هایی به شاهان اطراف نوشت و آنان را به اسلام و رعایت احکام شرعی دعوت کرد. 🔷 میر سید علی در محله علاء الدین پوره در شهر سرینگر ساکن شد و در آنجا مریدان زیادی را تربیت کرد. 🔷گسترش تشیع در کشمیر و گسترش زبان فارسی در این دیار را از نتایج اصلی سفر او به کشمیر دانسته اند. 🔷 وی به شغل کلاه بافی روزگار می‌گذراند. 🔵ادامه دارد... http://news.avayetowheed.ir/?p=4786 @arefan_313 •┈•✨✾✨•┈•
🔰سید علی همدانی، از بزرگان طریقه عرفانی کبرویه به حساب می‌آمد. 🔷او را از عرفای متشرع دانسته‌اند که بنابر تعبیر قدما جمع میان علوم ظاهری و باطنی بود و با اینکه اهل تصوف بود، در آثارش بر لزوم رعایت و پایبندی به شرع تاکید داشت. 🔷تعلیم و پرورش او را در کودکی دایی‌اش سید علاء الدین بر عهده داشت که خود میر سید علی او را از اولیاء الله دانسته است. 🔷 از مهم‌ترین استادان سید علی شیخ محمود مزدقانی بود و از مشایخ طریقه کبرویه بود. 🔷از جمله شاگردان و مریدان وی که همراه وی بودند : 🔷نور الدین جعفر رستابازاری بدخشی که تذکره‌ای به نام خلاصه المناقب در احوال میر سید علی نگاشت. 🔷خواجه اسحاق بن امیر ارامشاه علیشاهی ختلانی که بعد از سید جانشین وی شد. 🔷این طریقه بعد از ابو اسحاق به دو شاخه تقسیم شد،‌ شاخه‌ای به نام ذهبیه نام‌بردار شد و شاخه‌ دیگر که منسوب به سید محمد نوربخش بود، نوربخشیه لقب گرفت. 🔷از جمله آثار ارزشمند وی می‌توان به ذخیره‌الملوک ، منهاج‌العارفین ، آداب‌‌المشایخ، دوایرالقلوب، رساله قدسیه و رساله درویشیه اشاره کرد. http://news.avayetowheed.ir/?p=4786 @arefan_313 •┈•✨✾✨•┈•