eitaa logo
عارفانه
31 دنبال‌کننده
41 عکس
80 ویدیو
20 فایل
سلوک و تهذیب نفس
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از ولايت
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى(ع) 🔷حضرت آیت‌الله العظمی جوادی آملی(دام ظله) : 💠هیچ نفس مطمئنه ای به مقام راضی و مَرضی بار نمی‌یابد، مگر به وساطت مقام امام رضا! او نه چون به مقام رضا رسیده است، به این لقب ملقّب شده است! بلکه چون دیگران را به این مقام می‌رساند، ملقّب به رضا شد. 💠اهداف جزئی هم مشمول این اصل کلّی است. اگر کسی در کارهای جزئی موفق شد و راضی شد؛ چه بداند، چه نداند به برکت امام رضا(ع) است. اگر فرزندی کوشید، رضای پدر و مادر را فراهم کرد؛ چه بداند و چه نداند، به وساطت مقام امام رضا(ع) است. و اگر عالم حوزوی یا اندیشور دانشگاهی به مقام علم و دانش بار یافت و بر کُرسی استادی تکیه زد و راضی شد؛ چه بداند، چه نداند به وساطت مقام ایشان است.
هدایت شده از معارف
🌹 👈 در قران کریم 9 آرزوی که انسان بعد از مرگ داشته خواهد بود ذکر شده است . ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱- *يَا لَيْتَنِي كُنْتُ تُرَابًا* ﺍﮮ ﮐﺎﺵ ! خاک میبودم ‏ (ﺳﻮﺭة النبأ‏ء 40) ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۲- * يَا لَيْتَنِي قَدَّمْتُ لِحَيَاتِي * ﺍﮮ ﮐﺎﺵ ! برای آخرت خود چیزی میکردم. ‏( ﺳﻮﺭﺓ ﺍﻟﻔﺠﺮ 24 ‏) ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۳- *يَا لَيْتَنِي لَمْ أُوتَ كِتَابِيَهْ* ﺍﮮ ﮐﺎﺵ ! نامه اعمالم برایم داده نمی شد. ‏(ﺳﻮﺭﺓ ﺍﻟﺤﺎﻗﺔ 25) ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۴- *يَا وَيْلَتَىٰ لَيْتَنِي لَمْ أَتَّخِذْ فُلَانًا خَلِيلًا* ﺍﮮ ﮐﺎﺵ ! فلان انسان را به دوستی نمیگرفتم ‏(ﺳﻮﺭﺓ ﺍﻟﻔﺮﻗﺎﻥ 28 ) 🌺 🌸 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۵- *يَا لَيْتَنَا أَطَعْنَا اللَّهَ وَأَطَعْنَا الرَّسُولَا* ﺍﮮ ﮐﺎﺵ ! فرمانبرداری الله و رسول الله را میکردیم. ‏(ﺳﻮﺭﺓ ﺍﻷﺣﺰﺍﺏ 66) ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۶- *يَا لَيْتَنِي اتَّخَذْتُ مَعَ الرَّسُولِ سَبِيلًا* ﺍﮮ ﮐﺎﺵ ! راه و روش رسول الله را تعقیب میکردم ‏(ﺳﻮﺭﺓ ﺍﻟﻔﺮﻗﺎﻥ 27) ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۷- *يَا لَيْتَنِي كُنتُ مَعَهُمْ فَأَفُوزَ فَوْزًا عَظِيمًا* ﺍﮮ ﮐﺎﺵ ! من هم با آنها میبودم حال کامیابی بزرگ حاصل میکردم ‏(ﺳﻮﺭﺓ ﺍﻟﻨﺴﺎﺀ 73‏) 🌺 🌸 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۸- *يَا لَيْتَنِي لَمْ أُشْرِكْ بِرَبِّي أَحَدًا* ﺍﮮ ﮐﺎﺵ ! با رب خود کسی را شریک نمییآوردم. ‏(ﺳﻮﺭﺓ ﺍﻟﻜﻬﻒ 42) ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۹- *يَا لَيْتَنَا نُرَدُّ وَلَا نُكَذِّبَ بِآيَاتِ رَبِّنَا وَنَكُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِين*َ ﺍﮮ ﮐﺎﺵ ! راهی برابر شود که دوباره به دنیا برگردیم و نشانی های رب خود را انکار نکنیم و از جمله مومنین شویم ۔ ‏(ﺳﻮﺭﺓ ﺍﻷﻧﻌﺎﻡ 27) ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🌺 🌸 👈🏻 این ها آرزو هایی اند که بعد از مرگ برآورده شدن شان نا ممکن است . لهذا کوشش نماییم که تا در دنیا هستیم خود را اصلاح نماییم تا باشد که در آخرت از نادمین نباشیم . الله سبحانه و تعالی همه مارا هدایت به راه صراط المستقیم نماید . آﻣِﻴﻦ ﻳَﺎ ﺭَﺏَّ ﺍﻟْﻌَﺎﻟَﻤِﻴْﻦ .
☑️ عده ای تمام زندگی آن ها غصب است❗️ ▪️خدای سبحان از مؤمنین، جان و مالشان را خرید. ▪️وقتی مؤمن جانش را به خدا فروخت، مالش را به خدا فروخت، دیگر در جان و مال، غاصبانه تصرّف نمی کند؛ مال اگر مال خداست، در مال خدا به اذن خدا تصرّف می کند؛ جان اگر مال خداست، در مال خدا به اذن خدا تصرّف می کند. ▪️اگر کسی در جان و مالش به غیر اذن خدا تصرّف کند، این یا بیعت نکرد (یعنی بیع نکرد)، مسلمان نشد، إشترى نداشت و نفروخت؛ یا فروخت ولی غاصبانه تصرّف می کند. ▪️عده ای تمام زندگی آن ها غصب است؛ یعنی نشستن آن ها غصب است؛ برخاستن آن ها غصب است؛ نفس کشیدن آن ها غصب است. ▪️غصب تنها در مسایل مالی نظیر زمین و فرش نیست؛ آنکه در زمان جنگ باید در جبهه نفس بکشد اگر در پشت جبهه آزادانه به عنوان یک سرباز فراری نفس بکشد، این زندگی او غصب است؛ او در نفس کشیدن غاصب است؛ در غذا خوردن غاصب است؛ در استراحت غاصب است. ▪️زیرا بیعت کرد، بیع کرد، جانش را به خدا فروخت، برابر نظام اسلامی در زمان جنگ حق فرار ندارد. ▪️بعضی تمام حیات آن ها غصب است [و] بعضی تمام حیات آن ها امانت است و حلّیت است و مانند آن. ▪️اگر کسی جانش را و مالش را به خدای سبحان فروخت، باید در امری صرف کند که خدا اجازه بدهد. ▪️خدا فرمود يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَيَقْتُلُونَ وَيُقْتَلُونَ 🔹/ تحلیل نهضت سیدالشهداء (علیه السلام) با کلام حضرت
4_5998989991525483817.mp3
596K
🔹خطرناک ترین عداوت
✅ اگر مى‌خواهى نور اسفهبديّه را ببینی برخيز! علامه طباطبایی(ره): «از مرحوم آقا سيداحمد كربلائى رضوان‌الله‌عليه كه از شاگردان معروف و مبرّز مرحوم آخوند بوده‌اند نقل است كه فرموده‌اند: «روزى در جائى استراحت كرده بودم، كسى مرا بيدار كرد و گفت: اگر مى‌خواهى نور اسفهبديّه را تماشا كنى از جاى برخيز. وقتى چشم گشودم ديدم نورى بى‌حدّ و اندازه، مشرق و مغرب عالم را فرا گرفته است»». ... به تعبیر علامه (ره) «اين همان مرحله تجلّى نفس است كه بدين صورت و به كيفيّت نور غير محدود مشاهده مى‌شود». مشاهده این مقام، از بالاترین مقامات مکتب معرفةالنفس است. آن‌چنان که آیةالله سیدمحمدحسین طهرانی(ره) در وقت نقل این مطلب از مرحوم علامه طباطبایی(ره) می‌نویسد: «اللهم ارزقنا» 📚مقدمه توحید علمی و عینی علامه سیدمحمدحسین طهرانی(ره)٬ به‌علاوه رسائل.
مداحی آنلاین - امام زمان می بیند و می شنود - آیت الله بهجت.mp3
2.4M
♨️امام زمان(عج) می بیند و می شنود 🎤آیت الله
✍️علامه حسن زاده آملی: اگر جان همت داشته باشد، کار برای بدن دشوار نمی شود. اگر بدن تنبلی می کند، بخاطر آن است که روح نشاط ندارد. 📚شرح اشارات
می‌فرمودند: هرکسی که گرفتار است و مشکل دارد، چاره‌اش این است که متوسل شود به زهرای مرضیه
✍️آیت‌ الله‌ بهجت (ره) : خداوند سبحان به پیامبر اکرم (ص) می‌فرماید: با حکمت و اندرز نیکو، [مردم را] به‌سوی راه پروردگارت بخوان، و با مجادله نیکوتر با آنها مجادله کن»؛ یعنی با زبان نرم و به نرمی و آرامی، حکیمانه و منطقی و یا با موعظه نیکو و زبان شیرین مردم را به سوی خدا دعوت کن. و نیز می‌فرماید: ؛ پس به‌واسطه لطف و رحمت خدا، با آنها به نرمی رفتار نمودی». پیغمبر اکرم (ص) مظهر صفت خاصه رحمت حضرت حق تبارک‌وتعالی و ؛ نسبت به مؤمنان بسیار مهربان و دلسوز» و آیینه‌دار جمال حق است که نور رحمت در او به ظهور پیوسته و از او به دیگران می‌تابد و خود بالذات ندارند. نظیر آیینه‌ای که نور آفتاب در آن تابش نماید و از آن به دیگری منعکس شود، که در حقیقت روشنی آفتاب است، نه آیینه. خداوند متعال خطاب به آن حضرت می‌فرماید: چه‌بسا برای اینکه آنان ایمان نمی‌آورند جان خود را می‌فرسایی». و نیز می‌فرماید: مبادا جان تو به‌خاطر آنها از روی حسرت‌های پی‌درپی بفرساید»؛ یعنی مگر می‌خواهی از سختی و ناراحتی جان دهی که این‌گونه از شدت رحمت و رأفت بر مؤمنین، در هدایت و ایمان‌آوردن آنها خودخوری می‌کنی؟! 📚 در محضر بهجت، ج۱، ص ۳۰۹
▪️توجه‌ات به هر چه باشد قیمت تو همان است؛ اگر توجه‌ات به خدا و‌ خوبان باشد قیمتی می‌شوی.
اسباب گرفتاری! محبت دنیا انسان را منتهی به هلاکت ابدی می کند. فرضاً که انسان مبتلای به معاصی دیگر نگردد- گرچه بعید بلکه محال عادی است - خودِ تعلق به دنیا و محبّت به آن، اسباب گرفتاری است.بلکه میزان در طول کشیدن عالم قبر و برزخ همین تعلّقات است. هرچه آنها کمتر باشد، برزخ و قبر انسان روشن تر و گشاده تر و مکث انسان در آن کمتر است و لهذا برای اولیاء خدا بیشتر از سه روز- چنانچه در بعضی از روایات است - عالم قبر نیست. آن هم برای همان علاقۀ طبیعی و تعلّق جبلّی است. [ امام خمینی ، چهل حدیث ، حدیث ششم حب الدنیا ]
🔴👈 مسیر تنزّل انسان ! انسان هر راهی را بدون تقید به قرآن و سنت برود ، روز به روز تنزّل می کند و تاریخ ، از جمله قضایای سقیفه و پیامدهای آن ، مانند واقعۀ طَف ( شهادت حضرت سیدالشهداء ) ، هر روز تکرار می شود؛ زیرا هر روز حقی غصب یا احقاق می شود و همیشه حق و باطل مثل حسین علیه السلام و یزید وجود دارد و کار مردم هم یا جنگ در کنار یزید یا در رکاب امام علیه السلام است . بنابر این ، انسان باید هر روز موضع خود را مشخص کند که آیا اهل حق است یا باطل و پیرو آن. [ آیت الله بهجت ، رحمت واسعه ، قم ، البهجة ، چاپ ششم ،1395 ، ص 169 ]
✍️امام كاظم عليه السلام: يا سَيِّدی، أنقِذ عَبدَكَ الغَريقَ فی بَحرِ الخَطايا 🌸ای سرورم! این بنده ی غرق در دریای خطاها را نجات بخش. 📚مصباح المتهجّد ص۳۰۷
واقعه 🍂🌼🍁 🌺از رسول گرامے اسلام صلے الله علیه وآله وسلم روایت شده: هر ڪس این سوره را قرائت نماید نوشته مے شود ڪه او از گروه غافلان نیست.🍒 🌺از امام باقر علیه السلام روایت شده: هر ڪس هر شب پیش از خواب سوره واقعه را قرائت ڪند در حالے خداوند را دیدار مے ڪند ڪه چهره اش مانند ماه شب چهاردهم مے درخشد.🍒 🌺امام صادق علیه السلام فرمودند: هر ڪس به بهشت و ویژگے هاے آن مشتاق است سوره واقعه را قرائت ڪند.🍒
🌺پروردگارا! بی خبری و غفلت مردم را برای ما موجب یادآوری، و آگاهی آنان را برای ما موجب شکرو سپاس قرار ده، 🌺 و سخن صحیحی را که بر زبانمان جاری می شود نیت قلبهای ما قرار ده؛ 🌺پروردگارا! غفران و گذشت تو از گناهان ما گسترده تر و رحمت تو از اعمال ما امیدوار کننده تر است؛ 🌺خداوندا ! بر محمد و خاندان محمد درود فرست و ما را بر انجام اعمال شایسته و کارهای نیک موفق بدار! الهی آمین
💠انسان با علم نمی شود. با علم تهذیب نمی شود، علم انسان را تهذیب نمی کند. گاهی علم انسان را به جهنم می فرستد، گاهی علم توحید انسان را به جهنم می فرستد، گاهی علم عرفان انسان را به جهنم رساند، گاهی علم فقه انسان را به جهنم می فرستد، گاهی علم اخلاق انسان را به جهنم می فرستد. با علم درست نمی شود. تزکیه می خواهد (یزکیهم) تزکیه مقدم است بر همه چیز 📚صحیفه نور، جلد ١٩،صفحه ٩٢
🔴برای برآورده شدن هر حاجتی این ذکر ها را بگویید: ❤️ رفع فقر👈 360 مرتبه انا انزلنا ❤️ رفع بیکاری👈 360 مرتبه یا الله ❤️ طلب فرزند👈 360 مرتبه توحید ❤️ وسعت رزق👈360 مرتبه انا انزلنا ❤️ رفع تهمت 👈360 مرتبه یا الله اعلم ❤️ طلبکار👈 360 مرتبه یا حی و یا قیوم ❤️ خانه دار شدن👈360 مرتبه یا کریم و یا رب ❤️ ادای دین و رفع بدهی👈 360 مرتبه انا انزلنا ❤️ گشایش بخت👈 360 مرتبه یا رئوف و یا رحیم ❤️ شیرین شدن زندگی👈 360 مرتبه یا عزیز زهرا ❤️ رفع اضطراب👈 360 مرتبه لا حول ولا قوه الا بالله ❤️ به سلامت بیرون آمدن از خانه👈توکلت علی الله ❤️ پیدا شدن اشیاء گمشده 👈360 مرتبه نورالله ناظر ❤️ برکت غذا و مال👈 360 مرتبه الذی احسن الحسنی ❤️ شفای مریض👈 360 مرتبه یا من اسمه دواء و ذکره شفا ❤️ رفع وسوسه👈 360 مرتبه اعوذ بالله من الشیطان الرجیم ❤️ گرفتن حاجت👈 7 مرتبه آیت الکرسی، توحید،مزمل، صلوات ❤️به راه راست هدایت شدن جوانان👈 360 مرتبه ایاک نعبد و ایاک نستعین . امام سجاد(ع) فرمود: هرکس سه صلوات برای مادرم حضرت فاطمه (س) بفرستد، تمامی گناههانش بخشیده میشود. 🍃🌹 ✨اللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بنیها وَالسِّرِّ الْمُسْتَوْدَعِ فیها بِعَدَدِ ما اَحاطَ بِه عِلْمُكَ✨ 🍃🌹
✅ موسای عقل و فرعون نفس 🔸اما آنچه در تفسیر ملّا عبد‌الرّزاق کاشانی و مانند آن (1) در تأویلات ایشان و در مقدمه این کتاب آمده است که ... اینها تأویلات و برداشت‌های ماست، وگرنه معنای آیات قرآن این نیست. 🔸مثلاً ایشان دارند که در مورد «اذْهَبْ إِلى فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغی» (2) یک تفسیر أنفسی در سراسر این کتاب هست ... و می‌گویند اینکه ما می‌گوییم «اذْهَبْ إِلى فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغی» یعنی قوه عاقله به نفس می‌گوید تو فرعونی و من برای هدایت تو آمده‌ام، تا تو دیگر «أماره بالسّوء» نباشی ـ فرعون درونی را مخاطب قرار می‌دهد ـ 🔸فرمود این معنای آیه نیست، این تأویلی است که ما داریم ذکر می‌کنیم که عقل انسان به منزله «موسای کلیم» وجود اوست، نفس امّاره او به منزله فرعون است، عقل او برای رام کردن نفس او باید تلاش و کوشش کند و همین جهاد است و مانند آن. 🔸همچنین ایشان «وَ کَلْبُهُمْ باسِطٌ ذِراعَیهِ بِالْوَصیدِ» (3) را می‌گوید این سگی که در این رمه‌سراها هست، این آماده حمله است و نمی‌خوابد؛ پاهای خود را جمع می‌کند و دو دستش را جلو می‌آورد و سینه‌ خود را روی دو دست قرار می‌دهد و پیرامون را نگاه می‌کند که این حالت را می‌گویند «کالباسط» (باسِطٌ ذِراعَیهِ بِالْوَصیدِ) 🔸یعنی در جلوی این چادر دامدارها، دستش را پهن کرده، سینه خود را روی دست گذاشته و آماده حمله است؛ این معنای آیه است. 🔸ایشان می‌گوید نفس امّاره هم همین‌طور است، آماده حمله است؛ اگر کسی یک مختصر حرفی به انسان زد، فوراً انسان چند برابر آن دارد جواب می‌دهد که می‌گوید اگر یکی گفتی، ده مورد می‌شنوی! این جمله یکی گفتی ده مورد می‌شنوی، برای این است که این نفس آماده حمله است. 🔸اینکه معنای آیه نیست! ایشان هم می‌گوید معنای آیه این نیست و ما نمی‌گوییم این تفسیر آیه است، می‌گوییم در درون ما هم چنین «کلب»ی هست. 🔹درس تفسیر /سوره مبارکه «زمر»، آیات 11 الی 18
✅ ما دینی اوردیم که باطن دیگران را ببینید. 🔸... آدم وقتی می‌خواهد به جایی برسد که زید نیّتش چیست این دیگر با فلسفه و کلام حل نمی‌شود، این فقط با عرفان عملی حل می‌شود، این با راه حارثة‌بن زید حل می‌شود، نه با عرفان نظری، نه با بحث های روز و مفهومی و اصولی؛ این با راه اویس قرن حل می‌شود، آدم می‌بیند فلان آقا چی دارد می‌گوید. 🔸مرحوم حاج‌آقا رحیم ارباب رضوان الله علیه از بزرگان علمای اصفهان بود، من یک ساعتی خدمتشان نشسته بودم در یک دیداری ایشان همین مسائل را مطرح می کرد؛ این از شاگران مرحوم جهانگیر خان قشقایی بود. 🔸این جهانگیر خان قشقایی و حاج‌آقا [رحیم ارباب] شاگردان فراوانی تربیت کردند؛ ۱۰۰ نفر از شاگردانش را شمردند همه جزو فحول شدند، یکی مرحوم آقای بروجردی بود ... 🔸مرحوم حاج‌آقا رحیم ارباب می‌گفت عصر روزی در ماه مبارک رمضان بود که فلان بزرگوار امام جماعت مسجد امام فعلی بود (اسم آن عالم اصفهانی را هم برد) ... یک هشتی دارد نظیر این مسجد تهران و مساجد دیگر از درِ بزرگ که وارد می‌شدند هشتی‌های دست راست و هشتی های دست چپ بود نظیر مسجد فیضیه که وارد می‌شوید، این ورودی ها را می‌گفتند هشتی. 🔸در این هشتی این پیشنماز محترم نزدیک مغرب ماه مبارک رمضان بود داشت می‌رفت مسجد که نماز مغرب را بخواند. 🔸۱۰۰ سال قبل غالب شهرها شهر و روستا بود یعنی دامدار بودند، دام ها هم در شهر بود ... دام‌هایی که برای رفع نیاز مردم باشد در شهر بود، خیلی ها در خانه‌هایشان گاو داشتند، اسب داشتند، آن روز اتومبیل هم که نبود، وسائل لبنیاتی صنعتی هم که نبود، گاوها در شهر بود. 🔸مرحوم آقای ارباب رضوان الله علیه نقل کردند که این عالم بزرگوار که امام جماعت مسجد امام اصفهان بود، وقتی وارد هشتی شدند دیدند یک گاوی در همین هشتی دارد می آید، هی به طرف این می‌آمد حمله می کند، این هی عبایش را جمع می‌کرد، هی خودش را می‌کشید کنار دیوار تا بالاخره نگذاشت آن گاو بیاید. 🔸فردا دید درِ خانه‌اش را می‌زنند، یکی از متموّلان و سرمایه‌داران آن منطقه بود؛ حضور ایشان گله کرد که آقا ما خواستیم بیایم آنجا دست شما را ببوسیم، غروب بود هرچه به طرف شما نزدیک می‌شدیم دیدم شما هی فاصله گرفتید، چرا از ما فاصله می‌گیرید؟ 🔸گفت من جنابعالی را ندیدم که! خُب باطن این همان حیوان بود که او دید دیگر! 🔸این ها دیگر سلمان نیستند؛ پس معلوم می‌شود این راه هست؛ منتهی حالا ما نرفتیم، ما نمی‌بینیم یک چیز دیگر است؛ بعضی‌ها در خواب می‌بینند بعضی ها در بیداری می‌بینند. 🔸این را حاج آقا رحیم ارباب می‌گفت؛ حشر همه این ها با اولیای الهی 🔸فرمود ما دینی اوردیم که شما باطن دیگران را ببینید. 🔹درس تفسیر /سوره مبارکه «زمر»، آیات ۱۱ الی ۱۸
🔶نقش انسان در ذلّت و عزّت خود 🔰هیچ یك از این آیات، نقش انسان را در ذلّت یا عزّت خود نفی نمی ‏كند، زیرا آیه ﴿اِن الحُكم اِلاّ للّه﴾ به این معنی است كه تنها حكم او نافذ است و حاكم سراسر جهانِ امكان خداست. این اصلی كلی است؛ 🔰ولی خداوند خود حكم كرد كه اگر كسی تلاش و كوشش كند، عزیزش می ‏گردانم و اگر كوشش نكرد، از فیض من بهره ‏ای ندارد. این حكم خداست و بر این اساس فرمود: ﴿اِن عُدتم عُدنا﴾[4] و ﴿اِنْ تعودوا نَعُدْ﴾؛[5] بهشت و جهنم نیز بر اساس حكم خداست. كسی كه ایمان بیاورد و عمل صالح انجام دهد، اهل بهشت است و كسی كه مسیر تباهی را طی كند، در دوزخ جای دارد. فراهم نمودن زمینه نیز بر اساس حكم خدا صورت می‏ گیرد، پس اگر كسی زمینه را فراهم كند، از رزق برتر و عزّت بیشتر برخوردار می ‏شود. 🔰 ظاهر آیه نشان می‏ دهد كه خداوند هركس را بخواهد هدایت، و هر كه را بخواهد، گمراه می ‏كند. اما باید توجه داشت که هدایت دو قسم است: 🔰 ابتدایی و پاداشی؛ هدایت ابتدایی یا عمومی سرمایه ‏ای است كه خدای سبحان از راه درون (عقل و فطرت) و بیرون (وحی و نبوت) به انسان عطا كرده است. بر این اساس، خدا همه انسانها را با سرمایه‏ های درونی و بیرونی به راه راست هدایت كرده است. كسانی كه این هدایت را مغتنم شمرده، به دنبال آن حركت كرده‏ اند، از هدایت پاداشی خداوند برخوردار می ‏شوند و به معارف و فضایل الهی می ‏رسند. ادامه دارد...
🔶نقش انسان در ذلّت و عزّت خود ادامه: 🔰اضلال یا گمراهی ابتدایی از صفات سلبیه است كه در خداوند وجود ندارد و خدا هرگز كسی را گمراه نكرده و نمی ‏كند. خدایی كه عقل و فطرت را از درون و عزیزترین مخلوقات خود، یعنی پیامبران و امامان معصوم(علیهم ‌السلام) را از بیرون، برای هدایت بشر فرستاده، هرگز كسی را گمراه نخواهد كرد. 🔰اگر كسی با همه این هدایتها به بیراهه برود، خداوند راه توبه و بازگشت را باز گذاشته و اگر با همه این وسیله‏ ها، باز هم به بیراهه برود، از آن پس، خداوند او را «اضلال» می ‏كند. 🔰 البته باید توجه داشت كه سخن فوق بدان معنی نیست كه خداوند چیزی به عنوان ضلالت به او می ‏دهد، چون ضلالت امری عدمی است. اضلال، یعنی خداوند لطف خود را از او می ‏گیرد و او را به حال خود وا می‏ گذارد. 🔰 آنگاه این شخص با شهوت و خشم خود تنها می‏ ماند و به هر سو كه این دو بكشانند، پیش می ‏رود و به آسانی به گناه روی می ‏آورد. بر این اساس، هدایت ابتدایی مقابلی ندارد؛ یعنی خداوند بدون استثنا، همگان را هدایت كرده است و منظور از آیه ﴿یضلُّ منْ یشاءُ و یهدی من یشاءُ﴾، هدایت ثانوی (پاداشی) و ضلالت كیفری است.
🔶نقش انسان در ذلّت و عزّت خود ادامه: 🔰ضلالت (كیفری) در مقابل هدایت ثانوی یا پاداشی قرار دارد، پس هدایت ابتدایی سرمایه ‏ای است كه بدون استثنا به همه عنایت شده است و كسانی كه از این هدایت استفاده می‏ كنند، از فیضی خاص به عنوان پاداش برخوردار می‏ شوند كه همان هدایت پاداشی است: ﴿مَن یؤمن باللّه یهدِ قَلبهُ﴾[پ ﴿وَ اِنْ تُطیعوهُ تهتدوا﴾و ﴿و الذین اهتدوا زادهم هُدی و اتاهُمْ تَقواهُمْ﴾. 🔰این گروه از پاداشی الهی برخوردار می‏ شوند و كارها را به آسانی انجام می‏ دهند؛ یعنی اگر در گذشته برای روزه‏ گرفتن یا اقامه نماز دچار سختی می ‏شد، اكنون به راحتی این امور را انجام می ‏دهد. همه اضلالها كیفری است؛ 🔰یعنی خداوند همه كسانی را كه از هدایت ابتدایی یا عمومی پیروی نكردند، از هدایت پاداشی محروم كرده، به حال خود وا می ‏گذارد؛ 🔰در این حال، او با شهوت و خشم خود تنها می ‏ماند و علم او در حس، و عملش در شهوت محدود می ‏شود. البته به لطف الهی، این اضلال هم قابل جبران است و راه توبه همواره برای بنده باز است. 🔰او می‏ تواند از اضلال نجات یابد و در جرگه مؤمنانی كه از هدایت ثانوی یا پاداشی برخوردار هستند، قرار گیرد. خدای سبحان در قرآن كریم می ‏فرماید: ﴿اِن عُدتُم عُدنا﴾ و ﴿اِنْ تَعُودوا نعُد﴾.