eitaa logo
عارفانه
28 دنبال‌کننده
40 عکس
77 ویدیو
20 فایل
سلوک و تهذیب نفس
مشاهده در ایتا
دانلود
✍️ اگر کارد به استخوانت رسیده‌! 📂 مرحوم علامه مجلسی نقل میکند: 👤 فردی به نام "ابوالوفای شیرازی" در زمان حکومت ابی علی الیاس زندانی و تهدید به قتل شد. ایشان متوسل به حضرات اهل بیت میشود. شب در عالم رؤیا، پیامبر اکرم را زیارت میکند .حضرت میفرمایند: ♨️ اگر کارد به استخوان رسید و شمشیر به گردنت رسید، یوسف زهرای اطهر، فرزندم را صدا بزن و بگو:"یا صاحبَ الزَّمان اَنا مُستَغیثٌ بکَ" "الغَوثَ اَدرِکنی"(مهدی جان؛من به تو پناهنده شدم. به فریادم برس؛ یا غوث حقیقی؛ به فریادم برس...). 💬 ابوالوفا میگوید: من این جملات را در عالم رؤیا گفتم و از خواب پریدم. یک وقت دیدم مامورین ابی علی الیاس آمدند و ما را پیش او بردند. وی گفت: به چه کسی متوسل شدی؟گفتم: "به منجی عالم بشریت, به فریاد درماندگان و بیچارگان" ☄️ سپس معلوم شد در خواب به ابی علی الیاس گفته بودند: "اگر دوست ما را رها نکنی نابودت می کنیم و حکومتت را بهم می ریزیم...". بعد مبلغی پول و هدایا به ابوالوفا داد و آزادش کرد. 📚 بحارالانوار جلد۵۳ ص۶۷۸
🌷 طبق روایات معصومین علیهم السلام هر ڪس صبح یکبار را بخواند یڪ فوج از ملائکه می‌آیند و او را تا شب حفــظ میڪنن. و اگر بار آیت‌الکرسی را بخواند خطاب میشود ملائکه شما کنار بروید من خــودم تا شب حافظ این بنده ام هستـــم و اگر در شب ســـــه مـــرتبه آیت الڪرسی را بخواند خدا تا صبح حافـــــظ اوست. 📚جـــهاد بانفــس ج ۲ ص ۷۳
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤 شرح حدیث عنوان بصری 1 📜 مباحث مربوط به انسان شناسی و فلسفه زندگی 👤 🔆 حرم مطهر
سعی کنید به‌هیچ‌وجه به‌هیچ‌وجه با زبان و عملتان کسی را نرنجانید و ناراحت نکنید. روایات بسیار تکان‌دهنده‌ای در این زمینه آمده است. رسول اکرم صلّی‌اللّه‌علیه‌وآله‌وسلّم می‌فرمایند: اگر شما باعث رنجش کسی شدید و دل کسی را شکستید، تمام دنیا را هم به او هبه کنید و بدهید، تلافی رنجش او نمی‌شود. و می‌فرماید: رنجاندن مؤمن برابر است با ده‌ بار خراب‌کردن کعبه‌ای که مردم به‌سوی آن نماز می‌خوانند. یعنی از بین بردنِ آن. و برابر است با هزار مَلک مقرب را کشتن. همین رنجاندن! یک حرفی می‌زنی که برادر مؤمنت رنجش خاطر پیدا می‌کند. حالا می‌فرماید اگر قلبش را بشکنی که دیگر هیچ. هرچه برای رفع این کدورت انجام بدهی و هرچه در دنیا هست به او عطا کنی یا صدقه بدهی، نمی‌توانی. ولو اینکه تو را ببخشد خیلی مهم است. پس حرفی را بی‌خود نزنید. بی‌خود قضاوت نکنید. بی‌خود صحبتی نکنید که سبب رنجش خاطر دیگران شود. بعد در یک قبضی گیر می‌کنید که بخواهید جبرانش کنید خیلی سخت است. رسول اکرم صلى الله عليه و آله : مَن أحْزَن مُؤمنا ثمّ أعطاهُ الدُّنيا لم يَكُنْ ذلكَ كَفّارتَه ، و لم يُؤْجَرْ عَلَيهِ . [بحار الأنوار : 75/150/13 .] هر كه مؤمنى را اندوهناك سازد و سپس دنيا را به او بدهد، گناهش بخشوده نمى شود و در برابر آن پاداشى نمى بيند.
🔅 علیه السلام: 🔴 شهوت ها را رها و با هوای نفس مخالفت کن و بدان که تو از چشم خدا دور و پنهان نیستی. پس مواظب باش که در چه حالتی خواهی بود؟ 📚بحار الانوار جلد ۷۵ صفحه ۳۵۸
🔅 امیرالمؤمنین عليه السلام: ✍️ کیفَ یَجِدُ لَذَّهَ العِبادَهِ مَن لا یَصومُ عنِ الهَوى؟! 🔴 چگونه لذّت عبادت را بچشد کسى که از هوى و هوس باز نمى‌ایستد؟ 📚 مستدرک الوسائل جلد۱۲ صفحه ۱۱۵
✅چه کسی را عبادت می کنیم؟! 🔸عبادت همان اطاعت است؛ اين بيان نوراني امام جواد(سلام الله عليه) روايت قابل تامّلي است كه «مَنْ أَصْغَي إِلَى نَاطِقٍ فَقَدْ عَبَدَهُ فَإِنْ كَانَ النَّاطِقُ عَنِ اللَّهِ فَقَدْ عَبَدَ اللَّهَ وَ إِنْ كَانَ النَّاطِقُ يَنْطِقُ عَنْ لِسَانِ إِبْلِيسَ فَقَدْ عَبَدَ إِبْلِيسَ‌»(🔺) 🔸فرمود هر كسي كتاب كسي را مي‌خواند، حرف كسي را گوش مي‌دهد، مقاله كسي را مي‌خواند، روزنامه كسي را مي‌خواند كه بخواهد به او اعتماد كند - يك وقت است مي‌خواهد ببيند او چه مي‌گويد که آن حرف ديگري است- اما دلداده كتاب كسي باشد، سخن كسي، نوشته كسي، گفته كسي، رفتار كسي باشد اين را مي‌گويند «اِصغاء» ... يعني «أطاعه»[که اگر آن حرف و نوشته از خدا و منطق خدايي حکايت کند، شنونده و خواننده خدا را عبادت کرده و اگر از شيطان و منطق شيطاني حکايت کند، پس شيطان را عبادت کرده]. 🔸اين‌جا هم كه فرمود «لا تَعْبُدُوا الشَّيْطانَ»، يعني «لا تطيعه»؛ چرا؟ براي اينكه عدوّ مبين است، يك دشمن آشكار است و يك دشمن سوگند ياد كرده‌اي است. ↙️پي نوشت: 🔺- *- مستدرک الوسائل، ج17، ص308 🔹درس تفسیر قرآن حضرت آیت الله العظمی /سوره یس، آیات 55 الی 65
آیینه را به سمت گرگ و گراز نگیرید❗️ 🔸«اگر دل ز ياد تو غافل نشيند/خدنگ بلا بر دلِ دل نشيند» 🔸در درون دل ما هم كه او حضور دارد و افسار ما هم كه به دست اوست، «فَسُبْحانَ الَّذي بِيَدِهِ مَلَكُوتُ كُلِّ شَيْ‏ءٍ» اما مع‌ذلك ما غافل هستيم ... 🔸الآن ما غرق در توحيديم، جاي خالي نيست؛ اما ما هيچ‌جا او را نمي‌بينيم، اين است كه بد كسي را مي‌خواهيم و اين خاطراتي كه در قلب ما هست از همين‌جاست؛ خداي ناكرده بد كسي را مي‌خواهيم، عيب كسي را مي‌خواهيم، نقص كسي را مي‌خواهيم، خودمان را مي‌خواهيم که جلو بيفتيم، همه اينها بر خلاف رضاي اوست. 🔸اينكه مي‌خواهيم جلو بيفتيم و ديگری عقب بيفتد، ما مطرح شويم و ديگری مطرح نشود اين نشانه نديدن اوست، چون او براي ما جاي خالي نگذاشت؛ همه جا گفت من هستم، اين «مَعَكُمْ أَيْنَ ما كُنْتُمْ» كه مي‌گويد هر جا باشي من هستم «أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَريدِ» ... ◀️پرسش: اين ظلمات شديد از کجا پيدا می‌شود؟ 🔸پاسخ: همان گناه، اين « رِيْن » در تعبيرات قرآن كريم هست «كَلاَّ بَلْ رانَ عَلي‏ قُلُوبِهِمْ». 🔸«رِيْن» يعني چرك، بد گفتن، بد خواستن، غيبت كردن، تهمت زدن، «حُبُ‏ الدُّنْيَا رَأْسُ‏ كُلِّ خَطِيئَةٍ»، من بايد بالا بنشينم و مانند آن واقعاً چرك است، واقعاً غبار است. 🔸اينكه قرآن كريم فرمود «كَلاَّ بَلْ رانَ عَلي‏ قُلُوبِهِمْ»، «رِيْن» يعني چرك، خدا به ما آينه شفاف داد و آينه نشان مي‌دهد. 🔸منتها ما دو كار كرديم: ... يا اين آينه را غبارآلود كرديم و نگذاشتيم که حق در آن منعكس شود يا نه، اين غبار را روي آينه روا نداشتيم، اما اين آينه را به جاي اينكه به طرف شمس و قمر داشته باشيم، بُرديم در باغ‌وحش نزد گرگ و گراز! 🔸اين آينه‌اي كه آدم برود در باغ وحش و تماشا كند، به طرف اين گرگ و گراز بگيرد، اين گرگ و گراز را نشان مي‌دهد، جاي ديگر را که نشان نمي‌دهد. 🔸انبيا آمدند به ما گفتند اين آينه را به طرف شمس و قمر نگه بدار، بالا نگه بدار تا آن آفتاب و نور در آن بتابد، چرا باغ‌ وحش مي‌روي كه گرگ را به شما نشان بدهد؟! ... 🔸او كه به ما اين فطرت را داد واقعاً آينه داد، اين شفاف است؛ منتها حالا ما بايد بدانيم که به كدام طرف نگه بداريم، هم سعي كنيم كه غبارآلود نشود ... 🔸اگر «فَأَيْنَما تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ» هست، هيچ ارزشي ندارد كه حالا من جلو بيفتم يا او جلو بيفتد يا ـ خداي ناكرده ـ بد كسي را بخواهيم! ... 🔸اين دعاهاي نوراني ماه مبارك رمضان «اللَّهُمَّ أَغْنِ كُلَّ فَقِيرٍ» اين «كُلَّ»؛ يعني همين که كسي بد كسي را نخواهد، مگر همه مسلمان هستند؟ مگر همه شيعه‌ هستند؟ «اللَّهُمَّ أَغْنِ كُلَّ فَقِيرٍ اللَّهُمَّ أَشْبِعْ كُلَّ جَائِعٍ اللَّهُمَّ اكْسُ كُلَّ عُرْيَانٍ» همين است. 🔸آن سِعه صدر، آن عظمت و آن جلالي كه اهل بيت به ما آموختند اين باعث مي‌شود حداقل درون ما غبارآلود نشود(يك)؛ بعد بدانيم آينه را به كدام طرف نگه بداريم(دو). 🔸فرمود هر كدام شما ملكوتي داريد، اين‌چنين نيست كه ما بي‌ملكوت باشيم؛ فرمود ملكوت داريد(يك)؛ ملكوت شما به دست خداست(دو). 🔸از اين بهتر و شيرين‌تر؟! «فَسُبْحانَ الَّذي بِيَدِهِ مَلَكُوتُ كُلِّ شَيْ‏ءٍ» 🔸«غفر الله لنا و لكم و الحمد لله ربّ العالمين» 🔹فراز پایانی درس خارج تفسیر قرآن کریم حضرت آیت الله العظمی /سوره یس، آیات 77 الی آخر
✅ به داد مظلوم برسید، چه برادرتان باشد و چه برادرتان نباشد! 🔸شعار رسمي جاهليت اين بود «انْصُرْ أَخَاكَ‏ ظَالِماً أَوْ مَظْلُوماً» 🔸به فکر برادرت، به فکر قبیله‌ات، به فکر باندت، به فکر حزبت، به فکر هم‌فکرت باش چه ظالم چه مظلوم ... 🔸وقتی اسلام آمد وجود مبارک حضرت این شعار رسمی را به دو صورت تغییر داد و فرمود نگویید «انْصُرْ أَخَاکَ‏ ظَالِماً أَوْ مَظْلُوماً»، بلکه بگویید «انْصُرْ المَظلُوم سَواءٌ کَانَ أخَاکَ أَوْ غیرِ أخَاک». 🔸به داد مظلوم برسید، چه برادرتان باشد و چه برادرتان نباشد و اگر خواستید همین شعار را بدهید بگویید «انْصُرْ أَخَاکَ‏ ظَالِماً أَوْ مَظْلُوماً»(🔺) معنایش را عوض کنید. 🔸یعنی به فکر برادرت باش برادرت را کمک کن؛ برادرت، هم‌حزبت، هم قبیله‌ات را کمک کن اگر مظلوم است به داد او برس و اگر ظالم است دستش را بگیر که ظلم نکند، این کمک به اوست. 🔸این‌طور پیغمبر شعار را عوض کرد، فرمود یا الفاظتان را عوض کنید یا معانی را عوض کنید یا بگویید «انْصُرْ المَظلُوم» چه برادر چه غیر برادر، یا بگویید «انْصُرْ أَخَاک» برادرت را کمک کن، اگر مظلوم است دستگیری کن و اگر ظالم است دستش را بگیر که ظلم نکند. 🔸«أحد الأمرین» را وجود مبارک پیغمبر دستور داد که انجام دهید. ↙️پي نوشت: 🔺مفردات الفاظ القرآن، ص564؛ قَالَ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ سَلَّمَ: «انْصُرْ أَخَاکَ‏ ظَالِماً أَوْ مَظْلُوماً، قَالَ: أَنْصُرُهُ مَظْلُوماً فَکَیْفَ أَنْصُرُهُ ظَالِماً؟ فَقَالَ: کُفَّهُ عَنِ الظُّلْمِ». 🔹درس خارج تفسیر /سوره صافات، آیات 21 الی 34
پدر آیت‌الله زنجانی نقل کردند از حاج آقای نخودکی سوال کردیم میشه علم کیمیا رو به ما یاد بدی! گفت میخواه یه چیزی بهتون یاد بدم که قدرتش از علم کیمیا هم بالا تر باشه. گفتیم بله حاج آقا به مافرمودند: بعد هرنماز اینها را بخونید: 🌹اول تسبیحات حضرت زهرا 🌹دوم آیت الکرسی تاوهوالعلیُ العظیم 🌹سوم 3 تا قل هو الله 🌹چهارم 3 تا صلوات 🌹پنجم آخر آیه 2 سوره طلاق از من یتق الله و آیه 3 🌺🌺و مَنْ یَتَّقِ اللهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً وَ یَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لا یَحْتَسِبُ وَ مَنْ یَتَوَکِّلْ عَلَی الله فَهُوَ حَسْبُهُ اِنَّ اللهَ بالغُ اَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللهُ لِکُلِّ شَیْءٍ قَدْرا.🌺🌺۳ مرتبه سپس فرمود: هرچه من دارم از عمل کردن به این 5 مورد بعد از هر نماز دارم.🌸🍏🌸
آیت الله بهجت ره: یک تبسم به فرد گناهکاری که موجب تشویق او بر گناه باشد، حرام است. یک نگاه تند هم که سبب هتک حرمت مؤمن شود، حرام است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❤️ برکات زیارت علیه السلام 📹 بسیار شنیدنی 🎤 حجت الاسلام
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✍️توصیه خداوند به حضرت داوود ❤️ هر چه خدا خواست همان می‌شود 🎤
▪️آیة الله بهجت : خدا می خواهد ما همیشه با او بوده و به سرچشمه متّصل باشیم ، و این به نفع ما است . در محضر بهجت ‌، ج ۱ ، ص ۲۱۳
🔰 آیة الله بهجت : 💥 اگر بالغیر بودن را فهمیدیم [ یعنی همه چیز از خداست ] ، اقبال است ؛ 💥 و در این حال ، هر چه از او بخواهی ، میشود و خداوند به اوخطاب میکند الی الملک الحی القیوم 《به بنده ام،که پادشاه زنده و پا بر جاست.》 💥 زیرا بنده وقتی رو به آن طرف میکند ، ازل و ابد را به هم پیوند میدهد؛ 💥 و وقتی رو به اینطرف میکند ، پشت پای خود را هم نمیبیند . 📚 نکته های ناب،ص۸۹
آیت الله بهجت : شفای دلها ،در بجای آوردن عبادات با حضور قلب است.
✅آیت الله بهجت (رحمةالله علیه): 🌷حرم مطهر امام رضا (علیه السلام) نعمت بزرگ و گرانقدری است که در اختیار ایرانی هاست، عظمتش را فقط خدا میداند.
✅ آیت الله بهجت ✍️ بهترین راه برای رهایی از مشکلات و رسیدن به حاجات چهار چیز است 1-نذرکردن گوسفند برای فقراء 2-خواندن حدیث کساء بطور پی در پی 3-پرداخت صدقه 4-ختم صلوات
آیت الله بهجت : 🚫🔥ترک گناه مثل چشمه ای است که همه چیز را خود به دنبال دارد شما گناه را ترک کنید دستورات بعدی و عبادات دیگر خود به خود به سمت شما می آید.
آیت الله بهجت: عده ای توکل را برای خودشان روزی میدانند،اینها در واقع غنی هستند. احراز کرده اند که اگر بر خدا توکل کنند، روزیشان به آنها میرسد واگر نرسید،کشف میکنند لازم نبوده است.
💠 آیت الله بهجت : 💥انسان اگر هر یک از مشاهده مشرّفه را طواف کند ، همه مشاهد را در همه جا زیارت کرده است . 📚 در محضر بهجت ، ج۲ ، ص۴۰۰
✅ذکری از قرآن کریم؛ برای محفوظ بودن از بدان و از بیم بدی آنان: ☘️حسبُنَا الله وَ نِعمَ الوَکیل☘️ 📕نامه ها برنامه ها
✅پاک سازی بدن از طریق وضو ✍️ یک راه کم تر شناخته شده، جهت پاک سازی بدن، دائم الوضو بودن است. خصوصا اگر با ذکر بسم الله الرحمن الرحیم قبل از انجام وضو همراه باشد. در تفسیر امام حسن عسکری علیه السلام در ثواب شروع وضو با بسم الله آمده است: و اگر گفت بسم الله در آغاز وضویش، باعث پاک شدن همه اعضا از گناهان می شود. 📚 تفسیر امام حسن عسکری(ع)، ص ۵۲۱ حضرت امیرالمؤمنین، امام علی علیه السلام می فرماید: هر کس وضو بگیرد و نام خدا را ذکر کند ( بسم الله الرحمن الرحیم بگوید. )، تمام بدنش پاک می شود و این وضو تا وضو [ ی بعد ]، خود کفاره گناهان میان دو وضو است و هر کس بسم الله نگوید، فقط اندام هایی که آب به آن ها رسید، پاک می شود. 📚 من لا یحضره الفقیه، ج ۱، ص ۵۰
آیت الله بهجت ره :🌺 انسان در اثر وسوسه های شیطان ، تصور میکند که دائم الذکر بودن ، دشوار است، اما بتدریج میفهمد که نه ،مشکل نیست . با دیگران حرف می زند ؛اما دلش پیش خداست