🖊 #علامه_طهرانی:
🌟توفیق غلبه بر نفس و جنود آن منوط به دستگیری عنایات خاصّه حضرت رب الارباب است، چه طی این مرحله بدون توفیق و دستگیری خاصّ او صورت نبندد.
📚رساله لباب الباب
💠 وبِالْأَسْحَارِ هُمْ يَسْتَغْفِرُونَ
❇️ و در سحرگاهها آمرزش گناهانشان را از خدا مىخواستند. الذاریات-۱۸
✅پنج سفارش فوق العاده زیبا
✍️از حضرت امیر المومنین علی (علیه السلام) : شما را به پنج چیز سفارش می کنم که اگر در طلب آنها متحمل رنج زیاد شوید سزاوار است:
1️⃣ جز به خدا امیدوار نباشید .
2️⃣ غیر گناه خود از چیزی نترسید.
3️⃣ اگر چیزی بلد نیستید از گفتن
نمیدانم خجالت نکشید.
4️⃣ اگر چیزی را نمیدانید در یادگیری آن
خجالت به خود راه ندهید .
5️⃣ همواره صبر پیشه کنید که صبر در
ایمان مانند سر در بدن است. بدنی که
سر نداشته باشد خیری در آن نیست و
ایمانی که صبر نداشته باشد نیز خیر ندارد.
📚 نهج البلاغه (صبحی صالح) ،ص۴۸۲
✅ نفس مُلهمه
💬 آیت الله جوادی آملی
🔸 نفس مُلهمه گرچه از نظر بینش و آگاهی نسبتش به فجور و تقوا علی السواء است، یعنی خدای سبحان هم فجور را و هم تقوا را به نفس انسانی #الهام_كرده است، علمش نسبت به تقوا و فجور علی السواء است، لكن گرایش او نسبت به این دو علیالسواء نیست. بینشش علیالسواء است ولی گرایشش یك جانبه است؛ او هم #فجور را میداند هم #تقوا را، ولی طبعاً و فطرتاً تقوا طلب است نه فطرتاً و طبعاً فجور طلب هست نه طبع و فطرتش نسبت به فجور و تقوا مساوی و برابر است. پس از نظر بینش نسبت شهود و علم و آگاهی اش به تقوا و فجور علیالسواء است، ولی در جریان گرایش، گرایشِ نفس نسبت به فجور بسیار كم است و نسبت به تقوا بسیار زیاد است.
🔸 قرآن كریم انسان را فطرتاً #حق_طلب می داند، آنگاه در اثر إغوای ابلیس و وسوسه های درون به كار گیری قوه واهمه و قوه خیال در بخش های اندیشه، به كار گیری قوه شهوت و قوه غضب در بخش های انگیزه، او را #فریب می دهد و او را به این دام می اندازد.
🔸 غزالی و دیگران كتابی در همین زمینه نوشتهاند به نام كسر الشهوتین شهوت بطن و شهوت های غریزی را چگونه انسان كنترل بكند. هرگز انسان به حرام مایل نیست، به چیزی مایل است كه هم حلال در آن هست هم حرام و حلالش را ذات اقدس الهی فراهم كرده است، بنابراین با حلال آن نیاز طبیعی برطرف می شود. فتحصل كه بینش نفس نسبت به فجور و تقوی علی السواء است یك، گرایش #فطرت نسبت به این دو علی السواء نیست بلكه به تقوا گرایش دارد و نسبت به فجور منزجر است دو، همین طبع یا فطرتی كه نسبت به فجور گرایش ندارد با اغوای ابلیس از بیرون و نفس مسوِّله از درون اول او را فریب می دهد یك #توجیهی میكند یك راه حلی برایش ذكر میكند میگوید این همان حلالی است كه شما می طلبید وقتی او را معتاد كرد كم كم او را به شبهات بعد به بَینُ الغَی اینكه در این حدیث تثلیث آمده است «إنّما الاُمورُ ثلاثةٌ أمرٌ بَینٌ رُشدُهُ فَیتَّبَعُ و أمرٌ بَینٌ غَیهُ فَیجتَنَبُ و أمرٌ مُشكِلٌ یرَدُّ عِلمُهُ إلى اللّه ِ و إلى رسولِهِ قالَ رسولُ اللّه ِ صلى الله علیه و آله حَلالٌ بَینٌ و حَرامٌ بَینٌ و شُبُهاتٌ بَینَ ذلكَ ، فَمَن تَرَكَ الشُّبُهاتِ نَجا مِنَ المُحَرَّماتِ و مَن أخَذَ بِالشُّبُهاتِ ارتَكَبَ المُحَرَّماتِ و هَلَكَ مِن حیثُ لا یعلَمُ»[1] اول با شبهات می گیرد، بعد با بین الغی می گیرد. نفس مُسَوِّله یك ابزار خوبی است برای #شیطنت شیطان كه انسان را #فریب می دهد #توجیه می كند می گوید این همان كار خیری است كه شما می طلبی.
[1] ـ من لا یحضره الفقیه، ج 3، ص 10.
🌷 در غروب #جمعه ، ۷ بار این دعا را بخوانید و تا هفته بعد از بلایا محفوظ بمانید.
👌 مرحوم آیةالله میرزا محمدتقی موسوی اصفهانی، صاحب کتاب شریف «مکیال المکارم» در کتاب دیگر خود با نام «أبواب الجنّات فی آداب الجمعات» می نویسد :
✍️ مرحوم آخوند ملا محمد باقر فشارکی(ره) در یکی از کتاب های خود نقل نموده است :
کسی که وقت غروب روز جمعه این دعا را ۷ مرتبه بخواند ، از بلیات تا هفته بعد محفوظ می ماند ان شاء الله :
🤲 اللَّهُمَ صَلِّ عَلَى سَیِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّد ؛ وَ ادْفَعْ عَنَّا الْبَلاءَ الْمُبْرَمَ مِنَ السَّمَاءِ وَالْأرْضِ ، إنَّکَ عَلَی کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ.
📖 ابواب الجنّات في آداب الجمعات ، ص264
🔴 امام علی (علیهالسلام):
🔷 خدا را خالصانه ياد كنيد، تا بهترين زندگى را داشته باشيد و با آن راه نجات را بپوييد.
♦️ ميزان الحكمه، جلد4، صفحهی 229
🔸بر سالک است که هیچ عمل خیری را کم نشمارد، هر چند ذره ای باشد؛ و اگر آن را به واسطه کم بودنش ترک کند، دچار خسران و زیان خواهد شد.
قدم اول در سلوک؛ توبه و پاکی از گناه
و دوری از گفتار ناپاک و کردار و اندیشه های ناشایسته و خوی های نکوهیده است ...
🍃آیت الله بهجت : همين امور ساده و آشكار مثل نماز ، بعضي را به سماوات مي رساند و براي عدّه اي هيچ خبري نيست . براي بعضي اَعلي علّیین است و براي بعضي هيچ معلوم نیست این معجون شور است یا شیرین❗️
☘️ شخصی از آیت الله طباطبایی پرسید:
🌱 «این دعاهای عربی را که عامه مردم بخوانند، نمیفهمند؛ آیا خواندن همان الفاظ آن دعاها- بی آنکه معانی آن را بدانند- اثری دارد؟!»
🌿 جناب علامه طباطبایی فرمودند:
👌 «اتفاقاً آن دعاها برای عامه مردم که زبان عربی و معانی آنها را نمیدانند بهتر مستجاب میشود
✨ زیرا نفس خود را به نفس امامان (علیهمالسلام) متصل میکنند و از خدا میخواهند هر چه امامان با خواندن این دعاها میخواستند، به آنان هم بدهد ولی ما به اندازه فهم خودمان از ان دعاها، از خدا میخواهیم!»
📖 زمهر افروخته ، ص۱۶۰
☘️ از امام سجاد سئوال شد: چگونه است كه شب زنده داران از خوش سيماترين مردمند؟ امام عليه السلام فرمود: زيرا آنها با خداى خود خلوت مى كنند و خدا آنها را با نورش مى پوشاند.
📖 بحارالأنوار ، ج۸۷ ، ص۱۵۹
🌷 شیخ جعفر آقا مجتهدی (ره) :
☘️ ذکر توسل را قطع نکنید و با پیامبر اکرم و ائمه (علیهم السلام) ارتباط داشته باشید.
🌿 این طور نیست که ائمه (علیهم السلام) دوستانشان را به حال خود رها کنند ، و اگر از دوستان غفلتی سر بزند ، مواظب آنها هستند و بالأخره آنها را نجات خواهند داد.
💠 آیت الله بهجت: چرا عبادت میکنیم؟💠
مرحوم حضرت آیت الله العظمی بهجت می فرمود: ائمه اطهار ع هم ترس از جهنم داشتند و هم طمع به بهشت؛ ولی عبادت را برای خوف و طمع نمیکردند، زیرا جمله «وجدتک اهلا للعباده فعبدتک» تو را شایسته پرستش یافتم و پرستیدم هیچ چیز به دست نمیدهد که چرا عبادت میکنیم، بلکه قصه شمع و پروانه است؛ یعنی :
«اهلا لان یطلب و یراد و یعبد»
تو را اهل عبادت یافتم، یعنی اهل این که مطلوب و مراد و معبود باشی.
📚کتاب در محضر حضرت آیت ا.... العظمی بهجت – ص 23
✍️مي گويند که پسري در خانه ، خيلي شلوغ کاري کرده بود .
او ، همه ي اوضاع را به هم ريخته بود.
وقتي پدر وارد شد، مادر شکايت او را به پدرش کرد.
پدر ، که خستگي و ناراحتي بيرون را هم داشت، شلاق را برداشت.
پسر ديد امروز اوضاع خيلي خراب است، و همه ي درها هم بسته است.
وقتي پدر شلاق را بالا برد ؛
پسر ديد کجا فرار کند؟
راه فراري ندارد!...
خودش را به سينه ي پدر چسباند.
شلاق هم در دست پدر شل شد و افتاد.
⁉️شما هم هر وقت ديديد اوضاع خراب است،
به سوي خدا فرار کنيد.
«وَ فِرُّوا إلي الله مِن الله»
هر کجا متوحش شديد راه فرار به سوي خداست.
📚حاج محمد اسماعيل دولابي
🌷 امام صادق (علیه السلام) می فرمایند :
🍂 هر کس بعد از نماز صبح و مغرب قبل از آنکه حرکت یا تکلم کند هفت مرتبه بگوید
بسم الله الرحمن الرحیم لا حول ولا قوة الا بالله العلی العظیم
☘️ خداوند ۷۰ نوع از انواع بلاها را از او دفع می کندکه کمترین آن بلاها : جذام و ریح و پیسی و جنون و خفگی است و اگر از بدبختان باشد از آنها محو میشود و در زمره خوشبختی و سعادت مندی نوشته میشود
📚 الکافی ج ۲ ص۵۳۱
💠 استاد سیّد محمدمهدی میرباقری:
◀️ حضرت امام سجاد(ع) در دعای وداع ماه رمضان میفرمایند: خدا راهها و بابهای ویژهای برای شما باز کرده است که یکی از آن راهها، دعوت به "ذکر" و توجه به خودش است. «أين التُّراب و ربُّ الأرباب»! ما کجا و توجه به خدا کجا؟! خدای متعال با محبت و لطافت، این در را باز کرده، ولی ما اصلاً متوجهِ عظمت این باب نیستیم.
◀️ خیلی مهم است که مخلوق به خدا توجه کند؛ آنوقت، توجهِ هیچ، موجب توجهِ به همه چیز میشود که او به ما عنایت و لطف کند و به یاد ما باشد؛ "فَاذْكُرُوني أَذْكُرْكُم"»
🌹امام جواد(علیهالسلام): هر که از هوس خود فرمان برد، دشمن خود را به آرزویش برساند./ أعلام الدین فی صفات المؤمنین، ص۳۰۹
#نهج_البلاغه
◽️تعاهدوا أمر الصلاة، و حافظوا عليها، و استكثروا منها، و تقربوا بها، فأنها كانت على المومنين كتابا موقوتا.
🌸مردم!(خواندن و اقامه)نماز را برعهده گیرید،و آن را حفظ کنید،زیاد نماز بخوانید، و با نماز خود را به خدا نزدیک کنید
📚#خطبه_199
❤️ «مقید شدن به نماز اول وقت، حضور قلب هم میآورد»
❓سؤال : ببخشید، مرحوم آیتالله قاضی، فرموده بودند، هر کس نماز اول وقت را مقید باشد، به مقامات میرسد، آیا حضور قلب و خشوع را هم شرط دانستند یا نه؟
✅ حضرت آیتالله بهجت(ره) :
👌 اینها حضور میآورد ، مقید شدن به این مطلب ، مقید شدن ها! یعنی از کارها دست بردارد و برود عقب نماز ، همین حضور میآورد ، امروز کمی حضور میآورد ، فردا آن هم زیادتر میشود ، تا آخرش.
#حکمت_بیماری_اواخر_عمر...
🍃استاد فیاض بخش: یکی از دلایلی که مومنین در اواخر عمرشان، بیمار میشوند و بعد از دنیا میروند ، بخاطر آنست که محبت دنیا کاملا از دلشان بیرون شود و بعد از دنیا بروند.
سیدی در قم بودکه بااشاره مریض شفامیداد
از آیت ا..بهاالدینی رازش راپرسیدم
بادست به لبانش اشاره کردندو فرمودند:
درِ آتش رابسته بود.
امام هادی علیه السلام: شکرگزاری از نعمت، از خود نعمت بهتر است چون نعمت متاع دنیای فانی است و لکن شکر، نعمت جاودانه آخرت است