بزرگترین ریاضت دینداری است. لذا کاری که مرتاضان ھندی انجام می دھند و بعضی قوایشان را نابود می
کنند، این ھنر نیست!!
ھنر آن است که شھوت و غضب و سایر قوا باشند اما تحت کنترل دستورات دین وعقل قرار گیرند.
🍃 اگر کسی این دو جملهء «إیاک نعبد و إیاک نستعین» را با جانش بگوید ، اگر روی آب یا هوا راه برود ، نباید تعجّب کرد !
امام باقر علیه السلام :
هر كس به خدا توكل كند، مغلوب نشود و هر كس به خدا توسل جوید، شكست نخورد.
.
مَنْ تَوَكَّلَ عَلَى اللّه لایُغْلَبُ وَمَنِ اعْتَصَمَ بِاللّه لایُهْزَمُ؛
جامع الأخبار، ص 322
🌸🍃پیامبر اکرم(ص) میفرماید:
«دشمنان تو از جن، ابلیس و سپاهیان او است:
👈پس اگر نزد تو آمد و گفت: فرزندت مُرد،
به خود بگو: زندگان برای مردن آفریده شده اند.
👈اگر آمد و گفت: مال تو از دست رفت،
بگو: ستایش خدای را که میدهد و میگیرد و زکات را از من برد.
👈اگر آمد و گفت: مردم به تو ستم میکنند، ولی تو ستم نمیکنی
بگو: روز قیامت آنان که ستم کردند گرفتارند.
👈اگر آمد و گفت: چه قدر نیکی میکنی،
بگو: گناهان من بیش از نیکیهای من است.
👈اگر آمد و گفت: چه قدر نماز میگزاری
بگو: غفلت من از نمازهایم بیش تر است.
👈اگر آمد و گفت: چه قدر بخشش میکنی،
بگو آن قدر که میگیرم، از آن چه میبخشم زیادتر است.
👈اگر گفت: چه قدر به تو ستم میکنند
بگو: من بیش تر ستم کرده ام.
👈اگر گفت: چه قدر برای خدا کار میکنی،
بگو: چه بسیار معصیتها کرده ام».
رسول خدا💚 صلیاللهعلیهوآله فرمودند
در معراج ، ملکی را دیدم
که هزار هزار دست دارد(یعنی یک
میلیون) و هر دستی هزار هزار انگشت
دارد و هر انگشتی هزار هزار بند دارد.
آن ملک گفت
من حساب دانه های
قطرات باران را می دانم که چند تا در
صحرا وچند دانه در دریا می بارد. تعداد
قطرات باران را ازابتدای خلقت تاحال را میدانم
ولی حسابی است که من
از محاسبه کردن آن عاجزم .
رسول خدا💚صلیاللهعلیهوآله فرمودند چیست؟
عرض کرد: هرگاه جماعتی از
امت تو باهم باشند و باهم بر تو صلوات
بفرستند من ازمحاسبه ثواب صلوات عاجزم.
📚آثار و برکات صلوات؛ص30
🌷 دستور العمل شیخ حسنعلی نخودکی(ره)
✍️ آیت الله حاج شیخ حسنعلی نخودکی فرمود:
می خواهید یه چیزی بهتون یاد بدم که قدرتش از علم کیمیا هم بالاتر باشد. بعد از هر نماز پنج کار را انجام بدید، رزق و روزی شما زیاد میشه و به درجات معنوی خوبی دست پیدا می کنید.
1️⃣ تسبیحات حضرت زهرا (سلام الله علیها)
2️⃣ آیت الکرسی تا و هو العلی العظیم.
3️⃣ سه تا قل هو الله.
4️⃣ سه تا صلوات.
5️⃣ آخر آیه 2 سوره طلاق از من یتق الله و آیه 3
📖 و مَنْ یَتَّقِ اللهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً وَ یَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لا یَحْتَسِبُ وَ مَنْ یَتَوَکِّلْ عَلَی الله فَهُوَ حَسْبُهُ اِنَّ اللهَ بالغُ اَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللهُ لِکُلِّ شَیْءٍ قَدْرا. 3 مرتبه
پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله فرمود:
منشاء همه گرفتاریهای شما گناه و درمان همه دردها و گرفتاریهای شما استغفار است.
هدایت شده از جهاد
13.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴 در سالروز شهادت رئیس مذهب جعفری، از خود بپرسیم چرا جنگ جنود عقل و جهل در نگاه ایشان پررنگ بود؟
❇️ جهل چیست و عقل کجاست؟
🔸 امام خامنهای:
💬 جاهلیت یعنی حاکمیت غضب و شهوت بر زندگی!
هدایت شده از جهاد
⬅️ جاهلیت مدرن، عقلانیت انقلابی
🔺 جهل، ندانستن نیست؛ اصرار و پافشاری بر دانستههای غلط است؛ چه بسا جهل در عالمترین و باسوادترین تجسم یابد. جهل میتواند در قامت نخبگان و زبدگان هر عصر تجسم یافته و از مجرای پیچیدهترین شیوههای علمی سریان یابد.
🔻زمانی که جامعه در جاهلیت به اوج خود میرسد و دسیسهها لایه لایه روی هم رسوب میکند، نبی برانگیخته میشود تا مردم را برانگیزاند؛ نهیبشان میزند؛ تا از جهل به عقل بیایند؛ بیدار شوند! و با لشکریان #عقل، به جنگ با جنود #جهل برخیزند. امروز که جاهلیت مدرن، به اوج تمدنی خود رسیده و بر علم و تکنولوژی هم مجهز شده است، دم مسیحایی چه کسانی را میطلبد تا با صفآرایی گفتمان عقلانیت به جنگ گفتمان جاهلیت برخیزند؟ موحدانی که در بینش خود توحیدی شده باشند و بندهی نفس و عبدِ شهوت و غضب خود نباشند!
#معرفت_توحیدی
#حکمت_جعفری
✅ جلسه ۵۸۰ کرسی نظریهپردازی کلبه کرامت
هدایت شده از جهاد
15.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❇️ همیشه به ما گفته بودند که جهل یعنی فقدان علم! حالا ما نوعی جاهلیت داریم که مجهز به علم و تکنولوژیه‼️
🔸برشی از جلسه ۵۸۰ کلبه کرامت
▫️«جنود عقل و جهل» - اردیبهشت۹۴
هدایت شده از جهاد
28.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠معیار مصلح بودن است نه فقیه و دانشمند بودن
♥️آیتالله بهجت رحمةالله
✅برای ما امتحان پیش نیامده است تا معلوم شود که با حسین علیهالسلام هستیم یا با یزید.
: باب وجوب پارسایی
🍃🔵 از حضرت آقا امام جعفر صادق (ع) و او از پدران بزرگوارش روایت است که در وصیّت پیامبر اکرم(ص) به حضرت امام علی(ع) آمده است:
✨ای علی! سه چیز است که هر کس خدای عزّ و جلّ را همراه با این سه دیدار کند ؛ او از برترین مردم است:
🔹کسی که همراه با آنچه که بر او واجب بوده؛ بر خدای عزّ و جلّ وارد شود، پس او از عابدترین مردمان است
🔹کسی که از ارتکابِ حرامهای الهی خودداری کند، که چنین کسی از پارساترین مردمان است
🔹کسی که به آنچه که خداوند به او روزی بخشیده؛ قانع باشد که این کس از بی نیاز ترین مردم است.
✨سپس فرمود: ای علی! سه چیز است که اگر در کسی نباشد عملش کامل نیست:
🌀پارسایی ای که وی را از ارتکابِ گناهان الهی باز دارد
🌀اخلاقى که به کمک آن با مردم مدارا کند
🌀بردباری ای که به کمک آن نادانیِ نادان را برگرداند
✨....تا آنجا که فرمود:
ای علی! اسلام برهنه است و لباس او حیاست و زیور او پاکدامنی است و جوانمردی اش کردار شایسته است و پایه و ستون آن، اجتناب از گناه است.
📚 جهاد با نفس
/تألیف شیخ حر عاملی(رحمت الله علیه)
هدایت شده از معارف
مستحضريد رسيدن به امور فقرا در صدقه نيست، صدقه کمترين ثواب را دارد. شما که با فقه آشنا هستيد! در تابلوي بهشت اين نوشته است که صدقه يکي دَه تا، قرض الحسنه يکي هجده تا؛[12] با بانک ربوي هرگز راه بهشت طي نميشود با قرض الحسنه راه بهشت هم براي خود آدم باز است هم براي جامعه. قرض دادن يکي هجده برابر است اما صدقه يکي ده برابر؛ چون دين نميخواهد انسان در کنار سفره ديگري بنشيند ميخواهد هر کسي در کنار سفره خودش بنشيند؛ لذا ميبينيد مزدوري در اسلام مکروه است، چرا؟ ائمه فرمودند محصول کار انسان و نيروي انسان را خود انسان بايد ببيند اما تمام نيروي کارش را به ديگري بدهد چيزي به عنوان مزد دريافت کند اين منهي است؛ منتها حالا بزرگان فقهي ما اين نهي را بر تنزيه حمل کردند، وگرنه بار سنگينتري بعضي از نصوص دارد که انسان مکروه است يا بالاتر از کراهت که عمر خود را به ديگري بفروشد.[13] سرّش آن است که خدا نميخواهد شکم مردم سير بشود ميخواهد کريمانه مردم زندگي کنند زندگي کريمانه در اين است که هر کسي در کنار سفره خودش بنشيند.
حضرت ایت الله جوادی آملی
جلسه اخلاق ۹۸/۱۱/۳
✍️ اگر کارد به استخوانت رسیده!
📂 مرحوم علامه مجلسی نقل میکند:
👤 فردی به نام "ابوالوفای شیرازی" در زمان حکومت ابی علی الیاس زندانی و تهدید به قتل شد. ایشان متوسل به حضرات اهل بیت میشود. شب در عالم رؤیا، پیامبر اکرم را زیارت میکند .حضرت میفرمایند:
♨️ اگر کارد به استخوان رسید و شمشیر به گردنت رسید، یوسف زهرای اطهر، فرزندم را صدا بزن و بگو:"یا صاحبَ الزَّمان اَنا مُستَغیثٌ بکَ" "الغَوثَ اَدرِکنی"(مهدی جان؛من به تو پناهنده شدم. به فریادم برس؛ یا غوث حقیقی؛ به فریادم برس...).
💬 ابوالوفا میگوید: من این جملات را در عالم رؤیا گفتم و از خواب پریدم. یک وقت دیدم مامورین ابی علی الیاس آمدند و ما را پیش او بردند. وی گفت: به چه کسی متوسل شدی؟گفتم: "به منجی عالم بشریت, به فریاد درماندگان و بیچارگان"
☄️ سپس معلوم شد در خواب به ابی علی الیاس گفته بودند: "اگر دوست ما را رها نکنی نابودت می کنیم و حکومتت را بهم می ریزیم...". بعد مبلغی پول و هدایا به ابوالوفا داد و آزادش کرد.
📚 بحارالانوار جلد۵۳ ص۶۷۸
🌷 #آیت_الله_مظاهری
طبق روایات معصومین علیهم السلام
هر ڪس صبح یکبار #آیت_الڪرسی
را بخواند یڪ فوج از ملائکه میآیند
و او را تا شب حفــظ میڪنن.
و اگر #سه بار آیتالکرسی را بخواند
خطاب میشود ملائکه شما کنار بروید
من خــودم تا شب حافظ این بنده ام
هستـــم و اگر در شب ســـــه مـــرتبه
آیت الڪرسی را بخواند خدا تا صبح
حافـــــظ اوست.
📚جـــهاد بانفــس ج ۲ ص ۷۳
شرح حدیث عنوان بصری 1.mp3
34.36M
🎤 شرح حدیث عنوان بصری 1
📜 مباحث مربوط به انسان شناسی و فلسفه زندگی
👤 #استاد_اخوان
🔆 حرم مطهر
سعی کنید بههیچوجه بههیچوجه با زبان و عملتان کسی را نرنجانید و ناراحت نکنید. روایات بسیار تکاندهندهای در این زمینه آمده است.
رسول اکرم صلّیاللّهعلیهوآلهوسلّم میفرمایند: اگر شما باعث رنجش کسی شدید و دل کسی را شکستید، تمام دنیا را هم به او هبه کنید و بدهید، تلافی رنجش او نمیشود.
و میفرماید: رنجاندن مؤمن برابر است با ده بار خرابکردن کعبهای که مردم بهسوی آن نماز میخوانند. یعنی از بین بردنِ آن. و برابر است با هزار مَلک مقرب را کشتن.
همین رنجاندن! یک حرفی میزنی که برادر مؤمنت رنجش خاطر پیدا میکند.
حالا میفرماید اگر قلبش را بشکنی که دیگر هیچ. هرچه برای رفع این کدورت انجام بدهی و هرچه در دنیا هست به او عطا کنی یا صدقه بدهی، نمیتوانی. ولو اینکه تو را ببخشد
خیلی مهم است. پس حرفی را بیخود نزنید. بیخود قضاوت نکنید. بیخود صحبتی نکنید که سبب رنجش خاطر دیگران شود. بعد در یک قبضی گیر میکنید که بخواهید جبرانش کنید خیلی سخت است. رسول اکرم صلى الله عليه و آله :
مَن أحْزَن مُؤمنا ثمّ أعطاهُ الدُّنيا لم يَكُنْ ذلكَ كَفّارتَه ، و لم يُؤْجَرْ عَلَيهِ .
[بحار الأنوار : 75/150/13 .]
هر كه مؤمنى را اندوهناك سازد و سپس دنيا را به او بدهد، گناهش بخشوده نمى شود و در برابر آن پاداشى نمى بيند.
🔅 #امام_جواد علیه السلام:
🔴 شهوت ها را رها و با هوای نفس مخالفت کن و بدان که تو از چشم خدا دور و پنهان نیستی. پس مواظب باش که در چه حالتی خواهی بود؟
📚بحار الانوار جلد ۷۵ صفحه ۳۵۸
هدایت شده از معارف
✅چه کسی را عبادت می کنیم؟!
🔸عبادت همان اطاعت است؛ اين بيان نوراني امام جواد(سلام الله عليه) روايت قابل تامّلي است كه «مَنْ أَصْغَي إِلَى نَاطِقٍ فَقَدْ عَبَدَهُ فَإِنْ كَانَ النَّاطِقُ عَنِ اللَّهِ فَقَدْ عَبَدَ اللَّهَ وَ إِنْ كَانَ النَّاطِقُ يَنْطِقُ عَنْ لِسَانِ إِبْلِيسَ فَقَدْ عَبَدَ إِبْلِيسَ»(🔺)
🔸فرمود هر كسي كتاب كسي را ميخواند، حرف كسي را گوش ميدهد، مقاله كسي را ميخواند، روزنامه كسي را ميخواند كه بخواهد به او اعتماد كند - يك وقت است ميخواهد ببيند او چه ميگويد که آن حرف ديگري است- اما دلداده كتاب كسي باشد، سخن كسي، نوشته كسي، گفته كسي، رفتار كسي باشد اين را ميگويند «اِصغاء» ... يعني «أطاعه»[که اگر آن حرف و نوشته از خدا و منطق خدايي حکايت کند، شنونده و خواننده خدا را عبادت کرده و اگر از شيطان و منطق شيطاني حکايت کند، پس شيطان را عبادت کرده].
🔸اينجا هم كه فرمود «لا تَعْبُدُوا الشَّيْطانَ»، يعني «لا تطيعه»؛ چرا؟ براي اينكه عدوّ مبين است، يك دشمن آشكار است و يك دشمن سوگند ياد كردهاي است.
↙️پي نوشت:
🔺- *- مستدرک الوسائل، ج17، ص308
🔹درس تفسیر قرآن حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی /سوره یس، آیات 55 الی 65
آیینه را به سمت گرگ و گراز نگیرید❗️
🔸«اگر دل ز ياد تو غافل نشيند/خدنگ بلا بر دلِ دل نشيند»
🔸در درون دل ما هم كه او حضور دارد و افسار ما هم كه به دست اوست، «فَسُبْحانَ الَّذي بِيَدِهِ مَلَكُوتُ كُلِّ شَيْءٍ» اما معذلك ما غافل هستيم ...
🔸الآن ما غرق در توحيديم، جاي خالي نيست؛ اما ما هيچجا او را نميبينيم، اين است كه بد كسي را ميخواهيم و اين خاطراتي كه در قلب ما هست از همينجاست؛ خداي ناكرده بد كسي را ميخواهيم، عيب كسي را ميخواهيم، نقص كسي را ميخواهيم، خودمان را ميخواهيم که جلو بيفتيم، همه اينها بر خلاف رضاي اوست.
🔸اينكه ميخواهيم جلو بيفتيم و ديگری عقب بيفتد، ما مطرح شويم و ديگری مطرح نشود اين نشانه نديدن اوست، چون او براي ما جاي خالي نگذاشت؛ همه جا گفت من هستم، اين «مَعَكُمْ أَيْنَ ما كُنْتُمْ» كه ميگويد هر جا باشي من هستم «أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَريدِ» ...
◀️پرسش: اين ظلمات شديد از کجا پيدا میشود؟
🔸پاسخ: همان گناه، اين « رِيْن » در تعبيرات قرآن كريم هست «كَلاَّ بَلْ رانَ عَلي قُلُوبِهِمْ».
🔸«رِيْن» يعني چرك، بد گفتن، بد خواستن، غيبت كردن، تهمت زدن، «حُبُ الدُّنْيَا رَأْسُ كُلِّ خَطِيئَةٍ»، من بايد بالا بنشينم و مانند آن واقعاً چرك است، واقعاً غبار است.
🔸اينكه قرآن كريم فرمود «كَلاَّ بَلْ رانَ عَلي قُلُوبِهِمْ»، «رِيْن» يعني چرك، خدا به ما آينه شفاف داد و آينه نشان ميدهد.
🔸منتها ما دو كار كرديم: ... يا اين آينه را غبارآلود كرديم و نگذاشتيم که حق در آن منعكس شود يا نه، اين غبار را روي آينه روا نداشتيم، اما اين آينه را به جاي اينكه به طرف شمس و قمر داشته باشيم، بُرديم در باغوحش نزد گرگ و گراز!
🔸اين آينهاي كه آدم برود در باغ وحش و تماشا كند، به طرف اين گرگ و گراز بگيرد، اين گرگ و گراز را نشان ميدهد، جاي ديگر را که نشان نميدهد.
🔸انبيا آمدند به ما گفتند اين آينه را به طرف شمس و قمر نگه بدار، بالا نگه بدار تا آن آفتاب و نور در آن بتابد، چرا باغ وحش ميروي كه گرگ را به شما نشان بدهد؟! ...
🔸او كه به ما اين فطرت را داد واقعاً آينه داد، اين شفاف است؛ منتها حالا ما بايد بدانيم که به كدام طرف نگه بداريم، هم سعي كنيم كه غبارآلود نشود ...
🔸اگر «فَأَيْنَما تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ» هست، هيچ ارزشي ندارد كه حالا من جلو بيفتم يا او جلو بيفتد يا ـ خداي ناكرده ـ بد كسي را بخواهيم! ...
🔸اين دعاهاي نوراني ماه مبارك رمضان «اللَّهُمَّ أَغْنِ كُلَّ فَقِيرٍ» اين «كُلَّ»؛ يعني همين که كسي بد كسي را نخواهد، مگر همه مسلمان هستند؟ مگر همه شيعه هستند؟ «اللَّهُمَّ أَغْنِ كُلَّ فَقِيرٍ اللَّهُمَّ أَشْبِعْ كُلَّ جَائِعٍ اللَّهُمَّ اكْسُ كُلَّ عُرْيَانٍ» همين است.
🔸آن سِعه صدر، آن عظمت و آن جلالي كه اهل بيت به ما آموختند اين باعث ميشود حداقل درون ما غبارآلود نشود(يك)؛ بعد بدانيم آينه را به كدام طرف نگه بداريم(دو).
🔸فرمود هر كدام شما ملكوتي داريد، اينچنين نيست كه ما بيملكوت باشيم؛ فرمود ملكوت داريد(يك)؛ ملكوت شما به دست خداست(دو).
🔸از اين بهتر و شيرينتر؟! «فَسُبْحانَ الَّذي بِيَدِهِ مَلَكُوتُ كُلِّ شَيْءٍ»
🔸«غفر الله لنا و لكم و الحمد لله ربّ العالمين»
🔹فراز پایانی درس خارج تفسیر قرآن کریم حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی /سوره یس، آیات 77 الی آخر
هدایت شده از معارف
✅ به داد مظلوم برسید، چه برادرتان باشد و چه برادرتان نباشد!
🔸شعار رسمي جاهليت اين بود «انْصُرْ أَخَاكَ ظَالِماً أَوْ مَظْلُوماً»
🔸به فکر برادرت، به فکر قبیلهات، به فکر باندت، به فکر حزبت، به فکر همفکرت باش چه ظالم چه مظلوم ...
🔸وقتی اسلام آمد وجود مبارک حضرت این شعار رسمی را به دو صورت تغییر داد و فرمود نگویید «انْصُرْ أَخَاکَ ظَالِماً أَوْ مَظْلُوماً»، بلکه بگویید «انْصُرْ المَظلُوم سَواءٌ کَانَ أخَاکَ أَوْ غیرِ أخَاک».
🔸به داد مظلوم برسید، چه برادرتان باشد و چه برادرتان نباشد و اگر خواستید همین شعار را بدهید بگویید «انْصُرْ أَخَاکَ ظَالِماً أَوْ مَظْلُوماً»(🔺) معنایش را عوض کنید.
🔸یعنی به فکر برادرت باش برادرت را کمک کن؛ برادرت، همحزبت، هم قبیلهات را کمک کن اگر مظلوم است به داد او برس و اگر ظالم است دستش را بگیر که ظلم نکند، این کمک به اوست.
🔸اینطور پیغمبر شعار را عوض کرد، فرمود یا الفاظتان را عوض کنید یا معانی را عوض کنید یا بگویید «انْصُرْ المَظلُوم» چه برادر چه غیر برادر، یا بگویید «انْصُرْ أَخَاک» برادرت را کمک کن، اگر مظلوم است دستگیری کن و اگر ظالم است دستش را بگیر که ظلم نکند.
🔸«أحد الأمرین» را وجود مبارک پیغمبر دستور داد که انجام دهید.
↙️پي نوشت:
🔺مفردات الفاظ القرآن، ص564؛ قَالَ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ سَلَّمَ: «انْصُرْ أَخَاکَ ظَالِماً أَوْ مَظْلُوماً، قَالَ: أَنْصُرُهُ مَظْلُوماً فَکَیْفَ أَنْصُرُهُ ظَالِماً؟ فَقَالَ: کُفَّهُ عَنِ الظُّلْمِ».
🔹درس خارج تفسیر #حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی/سوره صافات، آیات 21 الی 34
پدر آیتالله زنجانی نقل کردند از حاج آقای نخودکی سوال کردیم میشه علم کیمیا رو به ما یاد بدی! گفت میخواه یه چیزی بهتون یاد بدم که قدرتش از علم کیمیا هم بالا تر باشه.
گفتیم بله حاج آقا
به مافرمودند:
بعد هرنماز اینها را بخونید:
🌹اول تسبیحات حضرت زهرا
🌹دوم آیت الکرسی تاوهوالعلیُ العظیم
🌹سوم 3 تا قل هو الله
🌹چهارم 3 تا صلوات
🌹پنجم آخر آیه 2 سوره طلاق از من یتق الله و آیه 3
🌺🌺و مَنْ یَتَّقِ اللهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً وَ یَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لا یَحْتَسِبُ وَ مَنْ یَتَوَکِّلْ عَلَی الله فَهُوَ حَسْبُهُ اِنَّ اللهَ بالغُ اَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللهُ لِکُلِّ شَیْءٍ قَدْرا.🌺🌺۳ مرتبه
سپس فرمود: هرچه من دارم از عمل کردن به این 5 مورد بعد از هر نماز دارم.🌸🍏🌸
آیت الله بهجت ره:
یک تبسم به فرد گناهکاری که موجب تشویق او بر گناه باشد، حرام است.
یک نگاه تند هم که سبب هتک حرمت مؤمن شود، حرام است.
هدایت شده از نی نوا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا