تقدیم به🕊 کاستِرا
آرتمیس!
بله ، بانوی دریا ها
اولین دریاسالار زن جهان
در حدود ۲۴۸۰ سال پیش ، نشان و مقام دریاسالاری و فرمانداری خودرا از خشایار شاه هخامنشی دریافت کرد .
آرتمیس یکم ، ملکه هالیکارناس در کاریا و فرمانده بخشی از نیروی دریایی ایران در زمان هخامنشیان بود .
گفته میشود ایشان در نبر سالامیس ، سومین نبرد معروف ایرانیان و یونانیان فرماندار کشتی های دریا بوده .
در سال 480 قبل از میلاد، خشایارشا پادشاه ایران و ارتشش بر بسیاری از قسمتهای یونان تسلط یافتند.
این نبرد با حمله ايران به تنگه سالامیس و برای تصرف بخش دیگری از یونان بود که با مقاومت عجیب یونانیان در دریا مواجه شد و فتح ناکام ماند .
و ناکام ماندن خشایار شاه در این نبرد باعث شد خشایار حملات زمینی خود را برای یک سال به تعویق بیاندازد و موجب فرصت یافتن نیرو های یونانی و قویتر شدند آنان برای نبرد های بعدی شد...
نبرد سالامیس اولین نبرد بزرگ دریایی بود که در تاریخ ثبت شد.
──────────────
«وَشَاوِرْهُمْ فِي الْأَمْرِ ۖ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ»
(سوره آلعمران، آیه ۱۵۹)
«و در کارها با آنان مشورت کن، و چون تصمیم گرفتی بر خدا توکل کن.»
تفسیر کوتاه:
این آیه بر اهمیت تدبیر، رهبری و تصمیمگیری در امور بزرگ تأکید دارد. در تاریخ نیز فرماندهان و دریاسالاران، چه در پیروزی و چه در شکست، با چالشهای دشوار روبهرو بودهاند. روایت آرتمیس و نبرد سالامیس یادآور این حقیقت است که در میدانهای بزرگ، تنها قدرت و شمار نیروها تعیینکننده نیست، بلکه دوراندیشی، مدیریت و تصمیمهای درست نیز نقش سرنوشتسازی دارند.
و همچنین در رابطه با تاکید بر دگرگونی نتایج جنگ ها و عبرت تاریخ:
«وَتِلْكَ الْأَيَّامُ نُدَاوِلُهَا بَيْنَ النَّاسِ»
(سوره آلعمران، آیه ۱۴۰)
«و این روزگار را میان مردم میگردانیم [گاه پیروزی و گاه شکست].»
و در آخر نبرد سالامیس نمونهای از فراز و فرودهای تاریخ است؛ جایی که با وجود گستردگی قدرت هخامنشیان، نتیجه نبرد آنگونه که انتظار میرفت رقم نخورد. این آیه یادآور میشود که پیروزی و شکست در میان ملتها و حکومتها دست به دست میشود و هیچ قدرتی همواره در اوج یا همواره در ضعف باقی نمیماند.
تقدیم به🕊 結愛
داستان ایرج
یکی از داستان های اندوهبار و سوگناک شاهنامه است.
سلم ، تور ،و ایرج پسران فریدون.
بله؛ فریدون ضحاک کُش
سلم و تور پسران شهرناز و ایرج فرزند ارنواز ، دو همسر فریدون بودند(و البته دختران جمشید شاه )
فردوسی ایرج را انسانی اهل مدارا و عدل و صلح میدانست ولی سلم و تور کمی تخم اهریمن در دل و مغز خود داشتند .
فریدون روم را به سلم داد ، چین و توران چین را به تور، و ایران را به ایرج .
اما دیو آز و حرص و حسد بیکار ننشسته و از درون سلم زبانه می کشد، دیو آز همان اهریمنی است که در ابتدای آفرینش اهورا کمر به نابودی اهورا و انسانها و شهریاران اهورایی بسته اند و تور اینجا نماد همان اهریمن است. اهریمن کشنده سیامک فرزند کیومرث، اهریمن تکبر و غرور جمشید، اهریمن آژیدهاک یا ظلم هزارساله ضحاکِ تازی که درصددِ نابودی نسل بشر برآمده بود.
پس دو برادران دست به برادر کُشی میزنند...
و سر از پیکر ایرج برمیدارند .
سلم و تور اهریمن سر ایرج پاک و نهاد و مهربان را برای فریدون میفرستند تا فریدونِفرخ در دوران پیری در سوگی بزرگ نظارهگر رفتار اهریمنی جهان پتیاره با چهره مهربان و اهورایی شاهنامه باشد.
این داستان بسیار طولانی و دراز است.
خود ادامه این تاریخ را بخوان.
──────────────
«فَطَوَّعَتْ لَهُ نَفْسُهُ قَتْلَ أَخِيهِ فَقَتَلَهُ فَأَصْبَحَ مِنَ الْخَاسِرِينَ»
(سوره مائده، آیه ۳۰)
«پس نفسِ او، کشتن برادرش را در نظرش آراست؛ پس او را کشت و از زیانکاران شد.»
تفسیر کوتاه:
این آیه درباره داستان فرزندان آدم است، اما پیام آن فراتر از یک روایت تاریخی است. قرآن ریشه برادرکشی را در تسلط حسد، آز و خواهشهای نفسانی میداند؛ همان نیروهای ویرانگری که در شاهنامه نیز در وجود سلم و تور نمود مییابند. ایرج نماد صلح، دادگری و مهربانی است، اما حسادت برادرانش آنان را به جنایتی میکشاند که نهتنها جان ایرج، بلکه آرامش و سعادت خودشان را نیز نابود میکند. از این رو، داستان ایرج و این آیه هر دو هشداری درباره پیامدهای حسد و کینه در میان نزدیکترین خویشان هستند.
آیه زیر با سرنوشت ایرج تناسبی عمیقی دارد..
«إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالْإِحْسَانِ»
(سوره نحل، آیه ۹۰)
و در آخر فردوسی ایرج را مظهر داد، نیکی و مدارا تصویر میکند. او خواهان جنگ با برادرانش نبود و راه صلح را برگزید. این آیه نیز بر همان ارزشهایی تأکید میکند که در شخصیت ایرج ستوده شدهاند: عدالت، نیکوکاری و پرهیز از ستم. از این نگاه، تراژدی ایرج را میتوان رویارویی «داد» با «آز و حسد» دانست؛ رویاروییای که هرچند به کشته شدن ایرج انجامید، اما در حافظه فرهنگی ایران، نام او را به عنوان نماد پاکی و مظلومیت جاودانه ساخت.
تقدیم به🕊 رآنیِ هلویی
گوشه ای از تاریخ غمانگیز این سرزمین...
در روزگاران دور و دراز ، البته نه خیلی دراز !
در گوشهای از تاریخ غمناک این سرزمین در ایل قشقایی و بختیاری نسل کُشی بزرگی صورت گرفت .
به دست رضا شاه و البته ...شوروی .
از جمله شکنجه های غم انگیزی که بدست مزدور های رضا پهلوی صورت گرفت ، بریدن سر بود درحالی که بدن حرکت میکرد.
بدین صورت که انسان پی پناه ایرانی را مجبور به دویدن میکردند و هنگام دویدن با شمشیر بسیار داغ سر بیگناه را میزدند و پیکر قربانی چند متر میدوید درحالی که سر نداشت .
کتاب سرزمین شگفت انگیز با مردمی مهربان
این اثر، حاصل پژوهش ویلیام داگلاس به هنگام بازدید از کشورهای اروپای شرقی و ایران است .او در این کتاب، ضمن بررسی کمونیسم در جنوب مرزهای شوروی، به شرح آداب رسوم و فرهنگ ایلات و عشایر ایران و مقایسه آن با تمدن غرب میپردازد. نویسنده همچنین با انتقاد از مسائل و مشکلات غرب، اخلاق و روحیات مردم ایران را میستاید .بخش پایانی با تصاویری از اقوام ایل قشقایی همراه است.
──────────────
«مِنْ أَجْلِ ذَٰلِكَ كَتَبْنَا عَلَىٰ بَنِي إِسْرَائِيلَ أَنَّهُ مَن قَتَلَ نَفْسًا بِغَيْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فِي الْأَرْضِ فَكَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِيعًا»
(سوره مائده، آیه ۳۲)
«از این رو مقرر داشتیم که هر کس انسانی را بدون آنکه مرتکب قتل یا فسادی در زمین شده باشد بکشد، چنان است که گویی همه مردم را کشته است.»
تفسیر کوتاه:
این آیه بر حرمت جان انسان و بزرگی گناه خونریزی ناحق تأکید میکند. فارغ از اینکه یک رویداد تاریخی چگونه روایت یا تفسیر شود، قرآن کشتن بیگناهان و ستم بر انسانها را از بزرگترین جنایتها میشمارد. از این منظر، هر روایتی که از رنج، کشتار یا ظلم بر مردم سخن بگوید، یادآور این حقیقت قرآنی است که جان انسان ارزشی عظیم دارد و تجاوز به آن، تجاوز به کرامت همه بشریت است.
آیه دیگری متناسب با مضمون دادخواهی و ستمدیدگان:
«وَلَا تَحْسَبَنَّ اللَّهَ غَافِلًا عَمَّا يَعْمَلُ الظَّالِمُونَ»
(سوره ابراهیم، آیه ۴۲)
«گمان مبر که خداوند از آنچه ستمگران انجام میدهند غافل است.»
این آیه تسلیبخش کسانی است که از ظلم و رنجهای تاریخی سخن میگویند. پیام آن این است که هیچ ستمی از نگاه خداوند پنهان نمیماند و عدالت، هرچند گاه با تأخیر، از یاد نمیرود.
تقدیم به🕊 مشاور و نویسنده شگفتانگیز
عشقی غم انگیز و زیبا
بیژن پهلوان جوان ایرانی به فرمان کیخسرو در پی مأموریتی به اِرمان (مرز ایران و توران) می رود. در بازگشت. گرگین راهنمای بیژن او را به مجلس منیژه دختر افراسیاب پادشاه توران می برد. هدف از این دعوت، درگیر کردن بیژن در ماجرایی است که به کشته شدن او به دست افراسیاب - دشمن دیرین ایران- بیانجامد.
منیژه دختر افراسیاب با دیدن بیژن به او دل میبندد.
افراسیاب از این موضوع سخت خشمگین میشود و منیژه را از کاخ پادشاهی بیرون میکند و دخترک را تبعید میکند.
افراسیاب به قتل بیژن فرمان میدهد و به کمک گَرسیوز بیژن را دستگیر میکند.
اما...بیژن را نمیکشد و اون را در زندانی چاه مانند میاندازد منیژه روز ها و شب ها برای بیژن غذا میبرد و اون را با صدای شیرینش دلداری میدهد.
روزی بیژن چاره ای میکند. انگشترش را به منیژه میدهد و او را به دنبال رستم دستان میفرستد.
رسم با دیدن منیژه و انگشتر دستان او داستان را میفهمد و به کیخسرو اطلاع میدهد.
کیخسرو نیز رستم را برای نجات بیژن و منیژه و شکست تورانیان میفرستد.
رستم ، این دو عاشق را رهایی میبخشد و تورانیان را با لشکر خود سخت شکست میدهد .
کیخسرو به شادمانی این پیروزی که بیژن را یافته است، جشن پیوند او و منیژه را بر پا می کند و گرگین را نیز که از کرده خود به شدت پشیمان شده است، به پایمردی رستم می ببخشد
──────────────
«فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا»
(سوره شرح، آیات ۵ و ۶)
«پس بیگمان با هر سختی آسانی است؛ آری، با هر سختی آسانی است.»
تفسیر کوتاه:
داستان بیژن و منیژه سرشار از رنج و آزمایش است؛ زندان، جدایی، تبعید، تهدید مرگ و سالها انتظار. اما فردوسی نشان میدهد که پایداری و وفاداری میتواند انسان را از تاریکترین لحظات به روشنایی برساند. منیژه در سختترین شرایط بیژن را تنها نمیگذارد و سرانجام با یاری رستم و تدبیر کیخسرو، رنجها به شادی و وصال تبدیل میشوند. این آیه نیز همین پیام امیدبخش را بیان میکند که در دل هر سختی، راهی به سوی گشایش نهفته است.
آیه ای دیگر که با وفاداری منیژه تناسب زیبایی دارد:
«وَالَّذِينَ صَبَرُوا ابْتِغَاءَ وَجْهِ رَبِّهِمْ»
(سوره رعد، آیه ۲۲)
«و آنان که شکیبایی ورزیدند...»
و در آخر یکی از برجستهترین ویژگیهای منیژه در شاهنامه، صبر و وفاداری اوست. او با وجود از دست دادن جایگاه و آسایش خود، بیژن را رها نمیکند و در روزهای دشوار کنار او میماند. از این رو، این آیه یادآور ارزش صبر و استقامت در برابر سختیهاست؛ فضیلتی که در داستان بیژن و منیژه به زیبایی جلوهگر شده است.
بینظیر ترین تقدیمی هایی بود که با دوستم دادم.
اگر تونستید همش رو بخونید چون خودم ازشون خسته نمیشم.
هدایت شده از قهوه خونه اقا ممد شعبه ایتا
اگر ملاک به پرچم تکون دادن باشه اون کسی که سر امام معصوم رو برید مسلمون بود و از جانبازان جنگ صفین!
نیروهاش قبل روز عاشورا غسل شهادت میکردن و برای اینکه از این اتفاق عظیم جا نمونن لگد به پیکر معصوم میزدن و میگفتن خدایا اینو از ما قبول کن!!
شرکت توی تجمعات باعث نمیشه که این تصور شکل بگیره که تمام حرکات و خواسته های من درستن
#Sen
@gahvemigoli
احمق تر و لجن ذات تر از ایرانی هایی که آویزان ترامپ هستن توی تاریخ نبوده و نیست .
مخصوصا کسایی که نماز میخونن و از اون طرف منتظر حملهی قوم اسرائیل به ایران بودن.
حرامزادگی توی خون و روح این افراده.
ارتباط خیلی نزدیکی بین ذات اسرائیلی ها و طرفدار های اسرائیل و همچنین سعودی ها هست .
لحظه به لحظه خیلی چیز ها برام واضح میشه
تا جایی که میفهمم چرا قرآن دستور داده منافقین و کفار رو هرجا که یافتید نابود کنید .