eitaa logo
هیئت دانشجویی علوم پزشکی اردبیل
188 دنبال‌کننده
540 عکس
41 ویدیو
1 فایل
هیئت انصارالمهدی (عج) دانشگاه علوم پزشکی اردبیل؛ خادمین اهل بیت علیهم السلام جلسات هفتگی : دوشنبه ها؛ از ساعت ۱۹:۰۰
مشاهده در ایتا
دانلود
_السَّلام‌ُعَلَیکْ‌یٰافاطِمَة‌َالْزَهرا_ «مراسم شبی با شهید گمنام » - سخنران: استـاد - بانـوای: کربـلایـی‌ کربـلایـی‌ 🗓️ جمعه ۲۴ آذر ماه ۱۴۰۲ هیئـت انصارالمـهدی (عج) @arums_heyate
_السَّلام‌ُعَلَیکْ‌یٰافاطِمَة‌َالْزَهرا_ مراسـم‌عـزاداری‌شـهــادت‌حـضـرت‌فـاطمـه(س) • سخنران: استـاد • بانوای: کربـلایـی 🗓 شنبه ۲۵ آذر ماه ۱۴۰۲ مادَرَمْ مَظلومه‍ بُود وَ یاوَر مَظْلوم ها هیئت انصار المهدی(عج) @arums_heyate
✨آیه روز در روایات، براى «باقیات الصالحات» نمونه هایى همچون، نمازهاى پنجگانه،ذكر خدا و محبّت اهل بیت علیهم السلام بیان شده است،ولى اینها مصادیقى است كه مفاهیم قرآن را مخصوص به خود نمى سازد. همه ى نعمت هاى مادّى، زینت دنیا هستند، ولى مال و فرزند جلوه ى بیشترى دارد و به همین دلیل نام این دو از میان نعمت هاى بى شمار الهى مطرح شده است. و چون غالباً پسران نیروى فعّال اقتصادى هستند، نه دختران، لذا در كنار «مال»، «بنون» آمده است، نه «بنات». «المال و البنون زینة الحیاة الدنیا» منبع: www.zenderoid.ir ۲۸آذر ‌‌۱۴۰۲ @arums_heyate
✨آیه روز یكى از دلایل فطرى بودن توحید، این است كه انسان در حالت درماندگى و ناامیدى از همه وسایل مادّى، متوجّه یك نقطه غیبى مى شود كه او را نجات دهد. شخصى منكر خدا، از امام صادق علیه السلام دلیلى بر اثبات خدا مى خواست. حضرت پرسید: آیا تاكنون سوار كشتى شده اى كه دچار حادثه شود؟ گفت: آرى، یك بار در سفرى دریایى كشتى ما متلاشى شد و من بر تخته پاره اى سوار شدم. امام پرسید: آیا در آن هنگام، دل تو متوجّه قدرتى بود كه تو را نجات دهد؟ گفت: آرى. فرمود: همان قدرت غیبى، خداست. ایمان و توبه ى موسمى و موضعى ارزشى ندارد. «مسّكم الضرّ...» - فاصله گرفتن از وسایل مادّى، عامل درك بهتر حقایق است. «مسّكم الضرّ فى البحر ضلّ مَن تدعون الاّ ایّاه» - جز خداوند، هر معبودى محو و نابود مى شود. «ضَلّ مَن تدعون الاّ ایّاه» - جاذبه هاى دنیا به قدرى دلفریب است كه انسان پس از ساعتى نجات از مهلكه، همه چیز را فراموش مى كند. «فلمّا نجّاكم... اعرضتم» - فراموش كردن خداوند پس از نجات، جلوه ى روشن كفران است. «و كان الانسان كفوراً» منبع: www.zenderoid.ir ۳۰آذر ‌‌۱۴۰۲ @arums_heyate
_السَّلام‌ُعَلَیکْ‌یٰافاطِمَة‌َالْزَهرا_ مراسـم‌عـزاداری‌شـهــادت‌حـضـرت‌فـاطمـه(س) • سخنران: استـاد • بانوای: کربـلایـی کربـلایـی 🗓 یکشنبه ۲۶ آذر ماه ۱۴۰۲ مادَرَمْ مَظلومه‍ بُود وَ یاوَر مَظْلوم ها هیئت انصار المهدی(عج) @arums_heyate
✨آیه روز در آیات قبل خواندیم كه رهبران فاسد، مردم را به سوى غیر خدا دعوت مى كنند. «جعلوا للَّه اندادا» این آیه مى گوید: با آنكه از غیر خدا هیچ كارى ساخته نیست و هر كه هر چه دارد از آنِ خداست ولى انسان، بى توجّه و ناسپاس است. «عدّ» یعنى شمردن، «احصاء» یعنى شمردن با دقت بگونه اى كه هیچ چیز از قلم نیفتد. - عوامل تولید در اختیار انسان است. (آب، خاك و نور خورشید ...) اگر نارسایى و كمبودى وجود دارد به خاطر مدیریّت غلط و توزیع نامطلوب است. «و آتیكم من كلّ... ان الانسان لظلوم كفّار» - خدایى كه بشر را آفرید، همه ى نیازهاى او را از راه درست برآورده ساخت، اما انسان بدنبال رفع نیازهاى خود از راه گناه است. «اتاكم من كل ما سالتموه... ان الانسان لظلوم كفار» - انسان موجودى نیازمند و محتاج است. «سألتموه» - انسان قدرت ندارد نعمت هاى خدا را بشمارد، چه رسد به این كه بخواهد شكر آنها را به جاى آورد. «لاتحصوها» - اگر انسان از نعمت هاى الهى درست استفاده نكند، بسیار ستمگر و كفران كننده است. «لظلوم كفّار» منبع: www.zenderoid.ir ۲ دی ‌‌۱۴۰۲ @arums_heyate
✨آیه روز جهل به معناى ندانستن است، ولى جهالت در موردى كه انسان مى داند، ولى هوى و هوس بر او غالب مى شود نیز بكار مى رود. در سوره انعام آیه 54 «كتب ربّكم على نفسه الرّحمة انه من عمل منكم سوء بجهالة ثمّ تاب من بعده واصلح...» و نساء آیه 17 نیز جهالت به این معناست. «انّما التوبة على اللَّه للّذین یعملون السوء بجهالة ثمّ یتوبون من قریب...» - اسلام بن بست ندارد و راه بازسازى را براى انسان باز گذاشته است. «ثمّ تابوا» - پذیرفتن توبه از شئون ربوبیّت الهى و شیوه هاى تربیت است. «ربّك» - توبه واقعى، همراه با اصلاح وجبران خلاف ها مى باشد. «تابوا... واصلحوا» - راه توبه بر روى همه باز است. «للّذین» - گناهانى كه بخاطر غلبه ى هوس باشد نه انكار و عناد، به پذیرش توبه نزدیك است. «عملوا السّوء بجهالةٍ ثمّ تابوا» - پذیرفتن توبه از جانب پروردگار قطعى است. (انّ - لغفورٌ - جمله اسمیه) - علاوه بر پذیرش خلافكار، خداوند نسبت به او مهربان است. «لغفور رحیم» منبع: www.zenderoid.ir ۳ دی ‌‌۱۴۰۲ @arums_heyate
صَلَّیَ اللّهُ عَلَیکْ یا اَباعَبدِاللّه «مراسم روضه هفتگی» - سخنران: حجت‌الاسلام - بانـوای: ذاکریـن‌‌خوش‌الحان‌حسیـنی 🗓️ سه شنبه ۵ دی ماه ۱۴۰۲ 🕗 شروع مراسم رأس ساعت ۱۹ 📍مکان: دانشگاه علوم پزشکی اردبیل مسجد امام علی (ع) هیئـت انصارالمـهدی (عج) @arums_heyate
✨آیه روز صحنه ى قیامت به قدرى خطرناك است كه كافران براى نجات خود، هر لحظه چیزى مى گوید؛ گاهى مى گوید: «واللَّه ربّنا ما كنّا مشركین» به خدا سوگند ما مشرك نبودیم، گاهى مى گوید: «هؤلاء اضلّونا»اینها ما را گمراه كردند، و گاهى مى گوید: «لولا انتم لكنّا مؤمنین» اگر شما نبودید ما مؤمن بودیم. - قیامت، فراگیر است و همه ى انسانها در آن روز حاضر مى شوند. «كلّ نفسٍ» - انسان در قیامت همه چیز و همه كس را فراموش مى كند و فقط در فكر نجات خود است. «تجادل عن نفسها» - اعمال ما در دنیا محو نمى شود، بلكه عمل و آثارش باقى مى ماند. «توفّى... ما عملت» - كیفر قیامت، نتیجه عمل خود انسان است نه ظلم یا انتقام. «ما عملت وهم لایظلمون» منبع: www.zenderoid.ir ۶ دی ‌‌۱۴۰۲ @arums_heyate
✨آیه روز «حیات طیّبه» آن است كه انسان دلى آرام و روحى مؤمن داشته باشد، مؤمن به نور خدا مى بیند، مشمول دعاى فرشتگان است، مشمول تأییدات الهى است، اینگونه افراد خوف و حزنى ندارند. - ملاك پاداش، سنّ، نژاد، جنسیت، موقعیت اجتماعى، سیاسى و... نیست. «مَن عَمِل» - زن و مرد در كسب كمالات معنوى یكسانند. «من ذكر او انثى» - شرط قبولى عمل صالح، ایمان است. «و هو مؤمن» - حتى یك عمل صالح، بى پاسخ نمى ماند. «من عمل صالحاً» - هر كجا تفكّر جاهلى مبنى بر تحقیر زن در كار باشد، باید نام و مقام زن را با صراحت برد. «من ذكرٍ او انثى» - كار خوب به تنهایى كافى نیست، خود انسان هم باید خوب باشد. «من عمل صالحاً... و هو مؤمن» - انسانِ بدون ایمان و عمل صالح، گویى مرده است. «فلنحیینّه حیوة طیّبةً» منبع: www.zenderoid.ir ۷ دی ‌‌۱۴۰۲ @arums_heyate
✨آیه روز این آیه منشور جهانى اسلام است كه امام باقرعلیه السلام آنرا در خطبه هاى نماز جمعه مى خواندند. و به گفته فیض كاشانى در تفسیر صافى؛ اگر در قرآن همین یك آیه بود، كافى بود كه بگوییم: قرآن، «تبیان كلّ شى» است، اوامر و نواهى این آیه در همه ادیان بوده و هرگز نسخ نشده است. ولیدبن مغیره، چنان جذب این آیه شد كه گفت: شیرینى، زیبایى، محتواى آن، چنان است كه نمى تواند كلام بشر باشد. و عثمان بن مظعون مى گوید با شنیدن این آیه، اسلام به عمق جانم نفوذ كرد و به دلم نشست. «عَدل» درباره چیزى است كه تساوى آن با بصیرت درك شود و «عِدل» در مورد چیزى است كه تساوى آن با حسّ درك شود. «عَدل» مساوات در جزاء است ولى «احسان» زیاد كردن پاداش است. «عَدل» در نظام آفرینش، رمز پایدارى آن است. «بالعدل قامت السموات والارض» و در نظام تشریع سرلوحه ى دعوت همه انبیاست. «احسان» كلمه ى مباركى است كه شامل خدمات مالى، فكرى، فرهنگى، عاطفى، مى شود. و«فحشا» به گناهى گفته مى شود كه بزرگ و رسوا باشد و «منكر» به كارى گویند كه عقل و فطرت و شرع آن را انكار كند. منبع: www.zenderoid.ir ۹ دی ‌‌۱۴۰۲ @arums_heyate