eitaa logo
هیئت دانشجویی علوم پزشکی اردبیل
187 دنبال‌کننده
536 عکس
40 ویدیو
1 فایل
هیئت انصارالمهدی (عج) دانشگاه علوم پزشکی اردبیل؛ خادمین اهل بیت علیهم السلام جلسات هفتگی : دوشنبه ها؛ از ساعت ۱۸:۳۰
مشاهده در ایتا
دانلود
✨️آیه روز امراض روحى انسان، گسترش یافتنى است. افراد بخیل و مریض، دوست دارند دیگران هم بخیل باشند. «یبخلون و یأمرون الناس بالبخل» بخیل از محبّت خدا محروم است. «لا یحبّ كلّ مختال...الّذین یبخلون» از نشانه هاى تكبّر و فخرفروشى، بخل كردن است. «مختال فخور الّذین یبخلون» اظهار نعمت هاى الهى نوعى شكر، و كتمان آن یك نوع ناسپاسى و كفران است. «یكتمون ما اتاهم اللَّه» بخیل، براى ترك احسان فقرنمایى مى كند. «یبخلون و یكتمون» نعمت ها فضل خداست، نه تنها نتیجه ى تلاش وتدبیر ما. «آتاهم اللّه من فضله»
 
اگر بدانیم نعمت ها از اوست بخل نمى كنیم. «اتاهم اللَّه من فضله»
بخل، گاهى مى تواند زمینه ساز كفر باشد.«یبخلون ... كافرین» كیفر تكبر در دنیا تحقیر در آخرت است. «مختال - مهین» ۲۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ www.zenderoid.ir @arums_ansarolmahdi
﷽ إِنَّ اللّه تَعالى سَخىٌّ یُحِبُّ السَّخاءَ جمع آوری هدایا و نذورات جهت برگزاری جشن ها و مراسمات هیئت دانشجویی انصارالمهدی عج شماره حساب جهت دریافت نذورات : 5859831239441727 به نام آقای محمدحسین عیوض پور @arums_ansarolmahdi
هَر‌کَـس‌سـوره‌جُـمعـه‌را‌دَر‌هَر‌شَـبِ‌جـُمعـه بِخـوانَد کَـفاره گُـناهان مٰـا بِینِ دو جُـمعـه خواهَـد بود «امام‌صادق‌علیـه‌السلام‌» @arums_ansarolmahdi
✨️ آیه ی روز در همه ى قرآن توسعه ى روزى، قبل از تنگى آن مطرح شده است و این نشانه ى رحمت گسترده ى اوست. ۲۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ www.zenderoid.ir @arums_ansarolmahdi
✨️ آیه ی روز فخر رازى مى گوید: مراد از كتاب، صفحه ى روح است كه اعمال انسان در آن اثر مى گذارد و مراد از خواندن، درك و فهم آن است. در تفسیر المیزان، از كتاب، به نفس اعمال تفسیر شده است. در روایات بسیارى توصیه شده كه انسان پیش از قیامت، به حساب كار خود رسیدگى كند. «حاسبوا انفسكم قبل أن تُحاسبوا» و اینگونه محاسبه ها، زمینه ى بیدارى انسان و نبود آن نشانه ى غفلت اوست. در حدیث آمده است: هر كس در دنیا از خود حساب بكشد، حسابش در آخرت آسان است. پس باید در همین دنیا كتاب زندگى و پرونده ى اعمال خود را بخوانیم تا ضعف ها را جبران و از بدى ها توبه كرده و به اعمال نیك خود بیافزاییم. ۲۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ www.zenderoid.ir @arums_ansarolmahdi
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ویژه مراسم جشن میلاد امام رضا (ع) قاری قرآن: کربلایی سخنران: حجت‌الاسلام با نوای: زمان: یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ شروع مراسم راس ساعت ۱۸ مکان: مسجد امام علی علیه السلام دانشگاه علوم پزشکی هیئت‌ انصار المهدی (عج) [ @arums_ansarolmahdi ]
رحمت الله به عشاق اباعبدالله 🖤
🏴 منَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَىٰ نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلًا ⚫️ مراسم گرامیداشت شهید راه خدمت، آیت الله سید ابراهیم رئیسی، دکتر امیرعبداللهیان،آیت الله آل هاشم، دکتر رحمتی و دیگر همراهان ایشان ▪️زمان: دوشنبه 31 اردیبهشت ماه بعد از نماز ظهر و عصر ▪️مکان: مسجد امام علی (ع) دانشگاه علوم پزشکی اردبیل ◼️از عموم دانشگاهیان محترم جهت شرکت در این مراسم دعوت بعمل می آید. 🆔 @Mefda_ardabil
✨️ آیه روز پیامبر اكرم صلى الله علیه وآله فرمودند: «انّى لأعلم آیة لو اخذ بها النّاس لكفتهم» من آیه اى را مى شناسم كه اگر مردم به آن عمل كنند، تمام مشكلاتشان حل مى شود و سپس آیه «و من یتق اللّه یجعل له مخرجاً» را تلاوت فرمودند. در روایات مى خوانیم: هنگامى كه آیه 3 نازل شد، جمعى از یاران پیامبر، كار و تجارت را رها كردند و گفتند: خداوند روزى ما را ضمانت كرده است، پس به كار و تلاش نیازى نیست. پیامبرصلى الله علیه وآله آنان را احضار و توبیخ كرد و فرمود: هركس كار و تلاش را رها كند، دعایش مستجاب نمى شود. «انّه من فعل ذلك لا یستجاب له» در قرآن، هم مهر الهى با جمله، «من حیث لا یحتسب»آمده است و هم قهر الهى. «فاتاهم اللّه من حیث لم یحتسبوا» یعنى گاهى مهر و قهر الهى غیر منتظره و به شكلى كه گمان نمى رود به انسان مى رسد. أثر تقوا فقط در آخرت نیست. امام صادق علیه السلام در مورد جمله، «من حیث لا یحتسب» فرمود: این گشایش روزى، براى تقوا پیشه گان در دنیاست. ۱خرداد ماه ۱۴۰۳ www.zenderoid.ir @arums_ansarolmahdi
✨️تفسیر آیه روز پیمان هاى الهى كه در این آیه مطرح گردیده، متعدّد است: خداوند از انبیا پیمان گرفته تا آیات الهى را به مردم بگویند. و از اهل كتاب تعهّد گرفته تا كتمان حقایق نكنند و به بشارت هاى تورات و انجیل كه درباره پیامبر اكرم صلى الله علیه وآله آمده است عمل نمایند. و از عامّه مردم نیز عهد گرفته، به فرمان الهى عمل كرده و راه شیطان را رها كنند. در اسلام وفاى به عهد واجب است، حتّى نسبت به كفّار. و عهدشكن، منافق معرّفى شده است، هرچند كه اهل نماز باشد. رسول خدا صلى الله علیه وآله فرمودند: «لا دین لمن لا عهد له» آن كس كه پایبند تعهّدات خود نیست، از دین بهره اى ندارد. خداوند در این آیه فرمان داده تا با گروه هایى پیوند و رابطه داشته باشیم: «امر اللَّه به ان یوصل» در روایات آن گروه ها چنین معرّفى شده اند: رهبران آسمانى، دانشمندان، خویشاوندان، مؤمنین، همسایگان و اساتید. و هركس رابطه ى خود را با این افراد قطع كند، خود خسارت مى بیند. زیرا جلو رشد و تكاملى را كه در سایه این ارتباطات مى توانسته داشته باشد، گرفته است. وفاى به عهد، كمالى است كه خداوند خود را به آن ستوده است؛ «ومن اوفى بعهده من اللَّه» كیست كه بهتر از خدا به پیمانش وفا كند؟. وفاى به عهد حتّى نسبت به مشركین لازم است؛ «فاتموا الیهم عهدهم الى مدّتهم» تا پایان مدّت قرارداد به پیمانى كه با مشركین بسته اید وفادار باشید. همچنین در آیه 25 سوره رعد پیمان شكنان لعنت شده اند. عهد دو گونه است: عهدو پیمانى كه مردم با یكدیگر مى بندند وباید به آن وفادار باشند. و عهد وپیمانى كه خداوند براى رهبرى یك جامعه، بر عهده ى پیامبر یا امام قرار مى دهد كه این عهد مقام الهى است. «لا ینال عهدى الظالمین» بخشى از پیمان هاى الهى كه این آیه بر آن تأكید مى كند، همان پیمان هاى فطرى است كه خداوند در نهاد همه افراد بشر قرار داده است. چنانكه حضرت على علیه السلام فلسفه ى نبوّت را شكوفا نمودن پیمان فطرى مى داند. «و واتر الیهم انبیائه لیستأدوهم میثاق فطرته» سؤال: عهد خداوند چیست؟ پاسخ: از جمله «لا ینال عهدى الظالمین» استفاده مى شود كه رهبرى آسمانى، عهد خداوند است و از روایات نیز استفاده مى شود كه نماز، عهد خداوند است. هرگونه تعهّدى كه انسان بین خود و خدا داشته باشد، عهد الهى است. پی‌نوشت: به سبب اهمیت شرح این تفسیر ، ضمیمه شد. @arums_ansarolmahdi
" صَلَّیَ اللّهُ عَلَیکْ یا اَباعَبدِاللّهِ الْحُسَینْ " |مراسم سوم شهادت رئیس جمهور شهید سید ابراهیم رئیسی و یاران همراهش همراه با قرائت دعای کمیل 🗓️ پنجشنبه ۳ خرداد ماه ۱۴۰۳ 🕗 بعداز اقامه جماعت نماز مغرب و عشاء؛ از ساعت ۲۰:۰۰ الی ۲۱:۰۰ 🕌 مسجد امام علی علیه السلام دانشگاه علوم پزشکی اردبیل @arums_ansarolmahdi
🟠 انجمن علمی قرآن و سلامت دانشگاه علوم پزشکی اردبیل برگزار می‌کند: سمینار "آشنایی سنتی یا صنعتی^^ مسئله اینست" با حضور مهمان ویژه دکتر سعید عزیزی استاد و روانشناس مطرح کشوری 🔸همراه با پذیرایی ویژه 🔸قرعه کشی جوایز و مسابقات جذاب 🔸گواهی حضور 🗓 شنبه ۵ خرداد ۱۶ الی ۱۹:۳۰ 📍 متعاقباً اعلام خواهد شد 🔴هزینه ثبت نام : 100,000تومان با تخفیف ویژه هفته خوابگاه ها دانشجویان علوم پزشکی اردبیل با تخفیف 75 درصدی: 25,000تومان سایر دانشجویان ، اساتید و کارکنان با تخفیف 50 درصدی: 50,000تومان 🔻هزینه دریافتی به دلیل مشخص شدن تعداد شرکت کنندگان و ظرفیت محدود می باشد 🔻برای نهایی شدن و تکمیل فرایند ثبت نام فیش واریزی را به آیدی زیر ارسال کنید @QSArumsadmin ⚠ظرفیت محدود 🖇شرکت برای عموم دانشجویان (سراسری، آزاد، محقق، فرهنگیان، بالین و.....)، اساتید، فارغ‌التحصیلان، و کارمندان دانشگاه های سرتاسر استان اردبیل مجاز می‌باشد
هَر‌کَـس‌سـوره‌جُـمعـه‌را‌دَر‌هَر‌شَـبِ‌جـُمعـه بِخـوانَد کَـفاره گُـناهان مٰـا بِینِ دو جُـمعـه خواهَـد بود «امام‌صادق‌علیـه‌السلام‌» @arums_ansarolmahdi
✨️تفسیر آیه روز یَتوفّى » از «وَفى » به معناى دریافت كامل امرى است و در مورد مرگ به معناى گرفتن جان به طور كامل است. سؤال: در آیه ى 61 سوره ى انعام مى فرماید: «توفّته رسلنا» فرشتگان ما جان را مى گیرند و در آیه ى 11 سوره ى سجده مى فرماید: «یتوفّاكم ملك الموت» ملك الموت جان شما را مى گیرد و این آیه مى فرماید: خدا جان ها را مى گیرد، كدام صحیح است؟ پاسخ: امام صادق علیه السلام فرمود: خداوند براى عزرائیل «ملك الموت» یاورانى از فرشتگان قرار داده است كه جان مردم را مى گیرند و تحویل او مى دهند و او جان ها را با آنچه شخصاً قبض كرده به خدا تحویل مى دهد. در حدیث مى خوانیم: به هنگام خواب روح در بدن مى ماند ولى نفس به آسمان مى رود و رابطه میان نفس و روح مثل رابطه خورشید و شعاع خورشید است. اگر خدا بخواهد و مرگش رسیده باشد روح نیز از بدن جدا و به نفس مى پیوندد وگرنه نفس از آسمان نازل و به روح ملحق مى شود. سؤال: هنگام مرگ كه روح از بدن جدا مى شود كجا مى رود؟ پاسخ: هنگام مرگ، روح به بدنى مثل همین بدن كه نامش قالب مثالى است ملحق و در برزخ با آن بدن، كامیاب یا عذاب مى شود و در خواب نیز، روح با همان بدن سبك و قالب مثالى رؤیا مى بیند و به اطراف مى رود. جسم انسان در حكم یك اتومبیل و روح در حكم راننده ى آن است؛ گاهى هم ماشین روشن است و هم راننده پشت فرمان، كه این، حالت بیدارى است. گاهى ماشین روشن است ولى راننده پیاده مى شود و مى رود كه این حالت خواب است. زیرا قلب و معده و كلیه كار مى كنند ولى روح جدا مى شود و به بَدَنى مشابه ملحق شده و به اطراف مى رود. این همان بدنى است كه ما در رؤیاهاى خود با آن سیر و سفر مى كنیم و قالب مثالى نام گذارى شده و به قدرى سبك و چابك است كه بدون واسطه مى تواند در آسمان ها پرواز و در اقیانوس ها شنا و در یك لحظه به اطراف دنیا برود. گاهى هم ماشین خاموش و هم راننده جدا مى شود كه این حالت مرگ است. در سخنان پیشوایان دینى نیز مرگ و قیامت، به خواب و بیدارى مثال زده شده است. در حدیث مى خوانیم: «كما تنومون تموتون» همان گونه كه مى خوابید مى میرید و همان گونه كه بیدار مى شوید زنده مى گردید. لقمانِ حكیم به فرزندش مى گفت: اگر قدرت داشتى خواب و بیدارى را از خود دور كنى خواهى توانست مرگ و معاد را هم از خود دور نمایى! پی نوشت : به سبب اهمیت شرح تفسیر ، ضمیمه شد. @arums_ansarolmahdi
اگر اندیشه مرگ نباشد و زندگی تا بی‌نهایت ممتد فرض شود، آنگاه هیچ درکی از مسئولیت، اولویت و فوریت در زندگی نخواهد بود. ابوسعید ابوالخیر را پرسیدند از تفسیر این خبر که: "تفکّر ساعة خيرٌ من عبادة سنة". شیخ ما گفت: "یک ساعت اندیشه از نیستی خویش بهتر از یک سال عبادت به اندیشه‌ی هستی خویش." ✍️وحید یامین پور @arums_ansarolmahdi
" صَلَّیَ اللّهُ عَلَیکْ یا اَباعَبدِاللّهِ الْحُسَینْ " |مراسم روضه هفتگی - سخنران: حجـت‌الـاسـلام -بانوای: مـادحیـن‌اهـل‌بیـت‌(ع) 🗓️ دوشنبه ۷ خردادماه ماه ۱۴۰۳ 🕗 بعداز اقامه جماعت نماز مغرب و عشاء از ساعت ۲۰:۱۵ 🕌 مسجد امام علی علیه السلام دانشگاه علوم پزشکی اردبیل @arums_ansarolmahdi
✨️ آیه ی روز كلمه ى «اَخ» در عربى هم به معناى برادر، هم به معناى ملازم و همراه مى باشد. مثل «اَخو السفر» به كسى كه پیوسته در سفر است، و «اَخو الكَرَم» كه به انسان كریم گفته مى شود. برادرى گاهى نسبى است، گاهى مسلكى ومرامى؛ اسرافكاران برادران مسلكى شیطانند. «اِخوان الشیاطین» یعنى كسانى كه در مسیر شیطان و همراه اویند. در قرآن، پیوسته از وسوسه یا ولایت شیطان بر افراد، سخن به میان آمده است، اما تنها موردى كه «اِخوان الشیاطین» آمده این آیه است، یعنى اسرافكاران همكار شیطانند، نه تحت امر او. پس كار از وسوسه شدن گذشته و به مرحله ى همكارى و معاونت رسیده است. چنانكه در جاى دیگر آمده است: «نُقیّض له شیطاناً فهو له قرین» «تَبذیر»، گرچه بیشتر در مسائل مالى است، ولى در مورد نعمت هاى دیگر نیز وجود دارد، مانند هدر دادن عمر و جوانى، به كار گرفتن فكر، چشم، گوش و زبان در راه ناصحیح، سپردن مسئولیّت ها به افراد ناصالح، پذیرش مسئولیّت بدون داشتن لیاقت و بیش از حد توان و ظرفیّت، آموزش و آموختن مطالب غیر ضرورى وغیر مفید و امثال اینها. ۷خرداد ماه ۱۴۰۳ www.zenderoid.ir @arums_ansarolmahdi
✨️ آیه ی روز افراد با تقوى داراى ویژگى هاى ذیل هستند: - صبر در برابر مشكلات، صبر بر ترك گناهان و صبر بر انجام واجبات. - صداقت در گفتار و رفتار. - خضوع وفروتنى در انجام دستورات، بدون غرور و خود برتربینى. - انفاق از هر چه خداوند به آنان روزى كرده است. - مناجات هاى سحرى و آمرزش خواهى از خداوند. آرى! سحر مناسب ترین زمان براى دعاست. در برخى روایات آمده است: اگر كسى یكسال به طور مداوم، در قنوت نماز شب هفتاد مرتبه استغفار كند، مشمول این آیه مى شود. ابى بصیر از امام صادق علیه السلام درباره ى «المستغفرین بالسحار» پرسید، حضرت فرمودند: رسول خداصلى الله علیه وآله در نماز وتر هفتاد مرتبه استغفار مى كرد. مفضل بن عمر مى گوید به امام صادق علیه السلام عرض كردم: نماز شب من فوت مى شود و من بعد از نماز صبح آن را قضا مى كنم؟ حضرت فرمودند: اشكالى ندارد، ولى آن را براى خانواده ات آشكار نكن، چون آن را سنّت مى پندارند و در این صورت عمل به گفتار خداوند: «المستغفرین بالاسحار» را ابطال مى كند. ۸ خردادماه ۱۴۰۳ www.zenderoid.ir @arums_ansarolmahdi
✨️ آیه ی روز " وَقود " به معناى مادّه ى سوختنى است. وسیله ى آتش زایى دوزخ دو چیز است: سنگ ها و انسان ها؛ «وقودها الناس و الحجارة» خصلت ها و افكار و اعمال، هویّت انسان را دگرگون مى كند و انسان به سوخت آتش تبدیل و خود عامل سوختن خود مى شود. غیر او هیچ كس، نه در دنیا و نه در آخرت، نیازهاى واقعى انسان را تأمین نمى كند و انسان در هر حال به او نیازمند است. ۹خرداد ۱۴۰۳ www.zenderoid.ir @arums_ansarolmahdi