اســــاس
«آموزه نبوی برای حقوق عمومی بومی؛ سازمان امامت اسلامی به مثابه پدری مهربان»
📍لَقَدْ جَاءَكُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُمْ بِالْمُؤْمِنِينَ رَءُوفٌ رَحِيمٌ
📌 از جمله اصول بسیار مهم حاکم بر رابطه میان امت و امام در اندیشه حکمرانی ولایی اسلامی، پیوند عاطفی میان حاکم و مردم است. («وَ اخْفِضْ لِلرَّعِيَّةِ جَنَاحَكَ وَ ابْسُطْ لَهُمْ وَجْهَكَ وَ أَلِنْ لَهُمْ جَانِبَك» نامه46 نهج البلاغه «وَ أَشْعِرْ قَلْبَكَ الرَّحْمَةَ لِلرَّعِيَّةِ وَ الْمَحَبَّةَ لَهُمْ وَ اللُّطْفَ بِهِم» نهج البلاغه، نامه53).
رابطه میان امام و امت جنبه حکومتکننده و حکومتشونده آنگونه که در ادبیات سیاسی و حقوق اساسی بحث میشود ندارد. در این منظومه فکری، پیوند گریزناپذیری میان مفهوم ولایت و امامت وجود دارد و امام برآمده از متن امت و متکفل تأمین مصالح حقیقی آنها و پیشقراول امت در نیل به اهداف الهی است.
📌 در حدیثی بسیار چشمگشا چنین نقل شده که امام باقرعلیهالسلام از رسول خداصلیاللهعلیهوآله نقل کردهاند: امامت جز براى آن کس كه داراى سه خصلت باشد شايسته نيست: تقوا و ورعى كه او را از نافرمانى خدا بازدارد؛ خويشتندارى كه خشمش را كنترل كند؛ و نيكو حكومت كردن بر افراد زيرفرمانش(رعیت)، تا آنجا كه نسبت به ايشان مانند «پدرى مهربان» باشد. («لَا تَصْلُحُ الْإِمَامَةُ إِلَّا لِرَجُلٍ فِيهِ ثَلَاثُ خِصَالٍ وَرَعٌ يَحْجُزُهُ عَنْ مَعَاصِي اللَّهِ وَ حِلْمٌ يَمْلِكُ بِهِ غَضَبَهُ وَ حُسْنُ الْوِلَايَةِ عَلَى مَنْ يَلِي حَتَّى يَكُونَ لَهُمْ كَالْوَالِدِ الرَّحِيمِ. - وَ فِي رِوَايَةٍ أُخْرَى حَتَّى يَكُونَ لِلرَّعِيَّةِ كَالْأَبِ الرَّحِيمِ.»).
نکته آنکه به مردم از آن جهت كلمه «رعيت» اطلاق شده كه حكمران، عهدهدار حفظ و نگهبانى جان و مال و حقوق و آزاديهاى آنهاست. به علاوه مفهوم رعیت مشتمل بر شهروندان دولت اسلامی میشود و اعم از مسلمان و غیرمسلمان و هر آنکه تحت پوشش ولایت امام است.
📌 مطابق این تعبیر نگاه امام به مردمان و رعیت (یعنی آن کس که باید او را حفاظت و رعایت نمود)، نه نگاهی از بالا به پایین و تحکمآمیز بلکه رویکردی پدرانه، مشفقانه و خیرخواهانه است. به بیان دیگر امامی که دارای شرایط مندرج در کلام بالا یعنی تقوا، خویشتنداری و خوشفرمانروایی است، بهسان پدر خانوادهای میماند که جز به صلاح اهل خانه نمیاندیشد.
ناگفته پیدا است که این بیان بههیچوجه در پی درانداختن حکومت پدرسالار و قیممآب آنطور که در اندیشههای سیاسی مغرب زمین مطرح و تجربه شده نیست. بلکه بر لزوم پیوند عاطفی و محبتآمیز میان امام و امت پافشاری دارد. بهعلاوه امام به مفهوم شخصیت حقوقی دولت اسلامی است و این اصل برای همه مسئولان در سراسر نظام مدیریتی مبتنی بر اندیشه امامت، شرط پذیرش سمت و بقای در آن است.
اساس را دنبال بفرمایید:
⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
http://twitter.com/Asaas_discourse
⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
http://Instagram.com/asaas_discourse1
⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
http://Telegram.me/Asaas_discourse
⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
http://Eitaa.com/Asaas_discourse
اســــاس
📍 اولین پرسش و پاسخ اساس
پاسخ محقق: درخصوص اینکه شورای اقتصاد وظیفهای درباره اصلاح ساختار بودجه دارد یا نه باید گفت که بر طبق قانون برنامه و بودجه، شورای اقتصاد یک شورای مادون هیأت وزیران است و اگرچه در زمینه بودجه وظایفی برعهده این شورا هست که حائز اهمیت است، اما بحث اصلاح ساختار بودجه یک بحث کلان است که حتی از سطح هیأت وزیران نیز بالاتر است و به همین دلیل مقام معظم رهبری در سال ۹۷ این امر را به شورای هماهنگی اقتصادی قوا سپردند و بنا، بر این شد که برنامه کلی اصلاح ساختار بودجه در آنجا تعیین تکلیف نهایی شود؛ چرا که این امر نیازمند تعامل و وحدت نظر تمامی قواست. درخصوص اینکه این احکام باید در قانون برنامه ذکر شود باید گفت اصلاح ساختار بودجه ابعاد مختلفی دارد که هر یک در قوانین مختلف طرح شده است؛ یک سری از ابعاد آن مربوط به اصلاحات نهادی بودجه و تخصیص و بحثهای نحوه هزینهکرد و نحوه تهیه و تنظیم و تصویب بودجه است که باید با اصلاح قانون برنامه و بودجه و قانون محاسبات عمومی پیگیری شود؛ یک سری اصلاحات درخصوص بحثهای مالیاتی است که باید در قوانین مخصوص به آن انجام شود؛ بحثهای مربوط به ساماندهی مطالبات و بدهیهای دولت در قوانین مخصوص به خود از جمله قانون رفع موانع تولید باید پیگیری شود و یک سری از احکام در قوانین تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت است که آنجا باید اصلاح یا تکمیل شود. همچنین در قانون برنامه پنج ساله توسعه نیز این مباحث قابل طرح است کمااینکه در قانون برنامه پنجساله ششم توسعه نیز در مواد ابتدایی، برخی از اموری که مربوط به ساختار بودجه و بحث ساماندهی انتشار اوراق مالی و فاینانس و مواردی از این قبیل است، ذکر گردیده است.
اساس را دنبال بفرمایید:
⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
http://twitter.com/Asaas_discourse
⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
http://Instagram.com/asaas_discourse1
⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
http://Telegram.me/Asaas_discourse
⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
http://Eitaa.com/Asaas_discourse
اســــاس
📝📝📝📝📝🎙🎙🎙🎙
پاسخ:
اصلاح ساختار بودجه در سال 1397 از سوی مقام معظم رهبری به عنوان یکی از محورهای اساسی اصلاح نظام اقتصادی کشور و ضرورتهای مهم این امر مطرح شد و به شورای هماهنگی اقتصادی قوا که به تازگی تشکیل شده بود ماموریت داده شد که برنامه کلی دوسالهای را تهیه و تدوین کند تا ظرف سالهای ۹۸ و ۹۹ اصلاح ساختار صورت بگیرد. در حقیقت اصلاح ساختار بودجه یک بحث کلی است که در همه شرایط ضرورت دارد ولی در شرایط فعلی اقتصاد کشور که با تحریمهای ظالمانه و جنگ اقتصادی مواجه هستیم، ضرورت مضاعفی پیدا کرده است؛ همانند بحث اقتصاد مقاومتی که آن هم بحثی کلی است برای مقاومسازی اقتصاد کشور و استقلال اقتصادی و پویایی آن، ولیکن در زمان فشار بر کشور از جهت اقتصادی طبیعتاً ضرورت بیشتری پیدا میکند.
درخصوص اهداف و مبانی و چارچوب اصلاح ساختار بودجه به طور کلی میتوان به چند موضوع اشاره کرد. از جمله مهمترین محورهای اصلاح ساختار بودجه، قطع وابستگی بودجه به نفت است، چرا که بودجه ما از ابتدای تشکیل نظام بودجهریزی در کشور، یک بودجه کاملاً وابسته به نفت و درآمدهای نفتی بوده است. بنابراین باید این وابستگی را از بین برد و این امر ادله مختلفی دارد. برای از بین بردن وابستگی بودجه به نفت باید اصلاحاتی را در نظام درآمدها ایجاد کرد که بخش عمدهای از آن در بحث نظام مالیاتی است؛ "ساماندهی معافیتهای مالیاتی"، "پیشبینی پایههای جدید مالیاتی" و "جلوگیری هرچه بیشتر از فرار مالیاتی" از محورهای اصلاح نظام مالیاتی است. بحث دیگری که در اصلاح نظام درآمدی و همچنین هزینهها میتواند اهمیت داشته باشد، اصلاح نظام یارانههاست که اعم از یارانه های آشکار و پنهان در نظام اقتصادی کشور است.
بحث دیگر در اصلاح نظام درآمدی، مولدسازی داراییهای دولت است که بتوان بیشترین منفعت را از داراییهای دولت و اموال غیرمنقول و مانند آن به دست آورد. یک محور دیگر در اصلاح ساختار بودجه، کاهش کسری بودجه ساختاری است که از یک طرف به پایدارسازی درآمدها مرتبط است؛ بدین معنا که وقتی درآمدها پایدار نباشد، تأمین صحیح منابع برای هزینهها دچار مشکل می شود. مخصوصاً هزینههای اجتنابناپذیر و در نتیجه کسری بودجه پدید میآید و از طرف دیگر، با بحث اصلاح نظام هزینهکرد در ارتباط است تا هزینهها هدفمند و مبتنی بر عملکرد و با بهرهوری مناسب باشد و بودجه عملیاتی شکل بگیرد؛ چراکه اگر هزینهها ساماندهی و کنترل نشود، مشکل کسری بودجه همچنان وجود خواهد داشت. در همین زمینه بحث ساماندهی سیاستهای حمایتی دولت و بیمه و بازنشستگی و تأمین اجتماعی و وضعیت صندوقهای بازنشستگی میتواند محل توجه باشد.
اساس را دنبال بفرمایید:
⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
http://twitter.com/Asaas_discourse
⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
http://Instagram.com/asaas_discourse1
⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
http://Telegram.me/Asaas_discourse
⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
http://Eitaa.com/Asaas_discourse
اســــاس
.📝📝🎙🎙
♦️ بودجه چند دوازدهم بر مبنای بودجه سال قبل است؟ آیا بودجهای مثل بودجه ۹۹ که با اصل ۸۵ تصویب شده امکان قرار گرفتن به عنوان چنین مبنایی را دارد؟ آیا روند تصویب بودجه طبق اصل ۸۵ با روح و متن این اصل و اصول بودجه ریزی و بودجهنویسی سازگار است؟
📍 درخصوص بودجه ۱۳۹۹ و اینکه بر اساس چه مبنا و مجوزی و چه اصلی از قانون اساسی تصویب شده است، به نظر میرسد که اصل (85) قانون اساسی نمیتواند مبنای تصویب بودجه سال ۹۹ دانسته شود و بودجه ۹۹ بر مبنای اذن مقام معظم رهبری و بر طبق اصل (57) قانون اساسی تصویب شده است و ارتباطی با اصل (85) قانون اساسی که درخصوص تصویب قوانین آزمایشی است، ندارد. بنابراین، اینکه بودجه چند دوازدهم فرضی سال بعد بر مبنای بودجه ۹۹ رسیدگی و تصویب شود، محظوری ندارد؛ چراکه بودجه ۹۹ درواقع بودجه مصوب مجلس شورای اسلامی است که با توجه به اذن مقام معظم رهبری و اصل (57) قانون اساسی تصویب شده است.
📍 به نظر بنده، تصویب بودجه با استفاده از اصل (85) قانون اساسی اساساً نمیتواند بر این اصل منطبق شود؛ چرا که قانون آزمایشی درخصوص قوانین دائمی میتواند معنا داشته باشد و درخصوص قوانین موقتی همچون قانون بودجه یا قوانین زمان مند که زمان اجرای آنها محدود و مشخص است، معنا ندارد و بر این اساس، بودجه نویسی و بودجه ریزی برطبق اصل (85) با این اصل سازگار نیست.
#بودجه
اساس را دنبال بفرمایید:
⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
http://twitter.com/Asaas_discourse
⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
http://Instagram.com/asaas_discourse1
⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
http://Telegram.me/Asaas_discourse
⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
http://Eitaa.com/Asaas_discourse
اســــاس
📝📝🎙🎙
آیا علی رغم تقدیم بودجه در موعد مقرر قانونی در چنین شرایطی طبق آیین نامه داخلی مجلس امکان تصویب بودجه چند دوازدهم وجود دارد؟
📌
درخصوص بودجه چند دوازدهم امکان تصویب آن در شرایط فعلی برطبق قانون آییننامه داخلی مجلس به نظر میرسد که چنین امری به لحاظ قانونی امکانپذیر نیست؛ چرا که لایحه بودجه در موعد مقرر قانونی تقدیم مجلس شده و اصلاحیه آن نیز پس از رد کلیات به مجلس ارائه شده است. بنابراین بودجه چند دوازدهم که بر طبق قانون آییننامه داخلی مجلس، مخصوص شرایطی است که لایحه بودجه در موعد مقرر مجلس تقدیم نشود و امکان تصویب بودجه به صورت معمول فراهم نباشد، در شرایط حاضر مصداق ندارد.
#بودجه
#مجلس
اساس را دنبال بفرمایید:
⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
http://twitter.com/Asaas_discourse
⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
http://Instagram.com/asaas_discourse1
⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
http://Telegram.me/Asaas_discourse
⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
http://Eitaa.com/Asaas_discourse
🎙🎤
📌 دومین گفت و گوی زندهٔ اساس
📍با موضوع:
نگاهی اساسی به تحولات دادرسی اداری؛ با تمرکز بر طرح اصلاح قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری
📍با حضور:
✅ دکتر ابوالفضل درویشوند (عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس و معاون پژوهشی پژوهشکده شورای نگهبان)
✅ دکتر مسلم آقایی طوق(مدرس دانشگاه)
✅ دکتر فاطمه افشاری(سرپرست گروه حقوق اداری پژوهشگاه قوه قضائیه) دبیر محترم نشست
📍زمان:
🕖 دوشنبه ۲۵ اسفندماه؛ ساعت ۱۹
اساس را دنبال بفرمایید:
⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
http://twitter.com/Asaas_discourse
⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
http://Instagram.com/asaas_discourse1
⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
http://Telegram.me/Asaas_discourse
⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
http://Eitaa.com/Asaas_discourse
اســــاس
امام؛ وکیل مدافع قانون اساسی📍
📌 يكی از چالشهای جدی حول محور مشروعیت و صلاحیت سیاسی و فکری رئیس جمهور پس از پیروزی انقلاب در جریان وقایع ۱۴ اسفند ۱۳۵۹ و اغتشاش هواداران بنی صدر و در نتیحه اعتراضات مردم و مسئولین به اقدامات وی بود.
📌 در این زمان، امام خمینی(ره) با هوشیاری بسیار با صدور بیانیهای ده مادهای، ضمن آرام کردن وضع موجود، مردم و مسئولین را به توجه به "قانون" به عنوان "ملاک عمل در برخورد با معضلات" فراخواندند.
ایشان در بندهای اول تا سوم* این بیانیه، همگان را به تبعیت از قانون فرمان میدهند به گونهای که مسئولان را به احترام به انتخاب قانونی مردم واداشته و مردم را از توهین و تضعیف مسئولان باز میدارند.
📌 اهتمام جدی امام(ره) نسبت به قانون اساسی در این سه بند به خوبی مشهود است همانگونه که در جایی دیگر فرمودند:
«قانون در راس واقع شده است و همه افراد هر کشوری باید خودشان را با آن تطبیق بدهند.»
ایشان در این سه بند، به مردم و مسئولان فهماندند که اگر حتی بنا باشد با رئیس جمهور _در صورت انحراف_ مقابله شود هم باید از طریق چارچوبهای پیشبینی شده در قانون اساسی یعنی بررسی مجلس شورای اسلامی و صدور حکم و در نهایت عزل توسط ایشان باشد.
📌 در ادامه بیانیه امام(ره) با تعیین نماینده در شورای عالی دفاع و بیان ساز وکار این شورا، به حل اختلافات کمک میکنند و در بندهای بعدی ضمن محدود نمودن اقدامات تنشزا توسط مسئولین، آنها را به ارائه بیانات ارشادی دعوت مینمایند.
📌 در حقیقت ایشان با دخالت دادن عموم جامعه در حل معضلات کشور، از جایگاه امامت امت و اختیاراتی که در قانون اساسی در زمره اختیارات رهبری ذکر شده، استفاده کرده و از بروز هرگونه اقدام غیرقانونی جلوگیری میکنند و حل چنین معضلاتی را نیز ذیل قانون اساسی پیگیری میکنند.
بنابراین توجه به این بیانیه در یافتن جایگاه قانون اساسی در اندیشه امام خمینی(ره) بسیار راهگشاست.
پی نوشت:
١. معیار در اعمال نهادها قانون اساسی است و تخلف از آن برای هیچ کس چه متصدیان امور کشوری و لشکری و چه اشخاص عادی جایز نیست و متخلف به مردم معرفی میشود و مورد مؤاخذه قرار میگیرد. بنابراین، دخالت هر یک از مقامات در امور مربوط به مقامات دیگر بر خلاف قانون است و دخالت کننده به مردم معرفی میگردد.
٢. مقامات فعلی، ریاست جمهوری، دولت، ریاست دیوانعالی، دادستانی کل کشور، مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان، قانونی میباشند و کسی حق ندارد در مصاحبهها و نطقها و رسانهها به یکی از این مقامات توهین و یا آنان را تضعیف نماید؛ و متخلف به ملت معرفی و مورد مؤاخذه قرار میگیرد.
٣. به همان نحو که آقای رئیس جمهور را به فرماندهی کل قوا منصوب نمودم، باید ایشان را به این مقام بشناسند و فرماندهان قوای مسلح از ایشان بر طبق مقررات اطاعت کنند.
اساس را دنبال بفرمایید:
⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
http://twitter.com/Asaas_discourse
⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
http://Instagram.com/asaas_discourse1
⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
http://Telegram.me/Asaas_discourse
⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
http://Eitaa.com/Asaas_discourse
🖋«آموزه حسینی برای اساس جمهوری اسلامی»
🔸عنوان «ولايت فقيه» در مقدمه قانون اساسي با اشاره به حديثي از امام حسين عليهالسلام، ثمره اعتقاد به اصل مستمر امامت در اسلام و بروز خارجي و عملي آن در عرصه اجتماع را به تصوير کشیده است و در عبارتي كوتاه، كه تقريباً همان مفاد اصل پنجم قانون اساسي است، مبنا و هدف امامت و شيوه تحقق آن در جامعه را تبيين ميكند:
🇮🇷«بر اساس ولايت امر و امامت مستمر، قانون اساسي زمينه تحقق رهبري فقيه جامعالشرايطي را كه از طرف مردم به عنوان رهبر شناخته ميشود (مجاري الامور، بيدالعلماء بالله الامناء علي حلاله و حرامه)؛[تحف العقول عن آل الرسول صلىاللهعليهوآله ، قم: جامعه مدرسين، چاپ دوم: 1404ق ص238] آماده ميكند تا ضامن عدم انحراف سازمانهاي مختلف از وظايف اصيل اسلامي خود باشند.
🔸اسلام شناسان صالح، امانتداران حلال و حرام الهی در عرصه جامعه اسلامی هستند و در شمار رسالات اساس، آن است که زمینه تحقق پیشوایی چنین عالمان ربانی را فراهم آورد تا محور جامعه اسلامی بر مدار احکام الهی استوار گردد. امنای امت در ردای امامت، تضمین کننده تداوم سیر حکومت در چارچوب قوانین اسلام هستند.
🔸لذا برجستهترین بازتاب اندیشه امت و امامت را میتوان در عنوانی یافت که قانون اساسی جمهوری اسلامی برای اشاره به شأن و جایگاه عالیترین مقام سیاسی کشور یعنی رهبر به عنوان ولی امر و امام امت برگزیده است. در حقیقت، ولایتفقیه جانشین ولایت و امامت امام معصوم علیهالسلام است و از این رو، رابطه فقیه جامعالشرایط رهبری با مردم مسلمان رابطه امام و امت است.
@asaas_discourse
اَساس را در :
توییتر
تلگرام
اینستاگرام
دنبال بفرمایید .
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
http://twitter.com/Asaas_discourse
http://instagram.com/asaas_discourse1
http://telegram.me/Asaas_discourse
http://eitaa.com/Asaas_discourse
اســــاس
❓مطابق قانون، فروض مختلف واکنش کمیسیون تلفیق، مجلس و دولت چیست؟ و در عمل به چه شکل رخ داده است؟ آیا مسائل مربوط به بودجه 1400 مطابق قانون بوده است؟
🎙️بهطور کلی نظام حقوقی و خاصه آییننامه داخلی مجلس شورای اسلامی فاقد تکلیف مشخص در این خصوص است.
در خصوص فروض برخورد با لایحه دولت در قانون آییننامه داخلی دو فرض پیشبینی شده است:
🔸 نخست؛ فرضی که هم کمیسیون و هم صحن مجلس، کلیات لایحه دولت را رد میکند:
در این حالت لایحه بودجه به دولت عودت داده میشود تا ظرف دو هفته لایحه را اصلاح کرده و آن را برگرداند.
🔸دوم؛ فرضی که کمیسیون تلفیق کلیات لایحه را رد کند اما صحن مجلس کلیات را تایید کند:
در این صورت نیز لایحه دولت به کمیسیون عودت داده میشود تا گزارش خود را به صحن مجلس متعاقباً اعلام کند.
🔹اما در صورتی که کمیسیون، کلیات لایحه دولت را تأیید کند و وارد جزئیات شود و آن گزارش کمیسیون برای صحن مجلس ارسال شود و مجلس کلیات را رد کند، تکلیف مشخص نشده و به نظر باید همانطور که در خصوص همه طرحها و لوایح عادی یک فوریتی عمل میشود، در این حالت هم مطابق همان قواعد عمل شود.
🔹در حال حاضر، اصل بر رسیدگی یک شوری همه طرحها و لوایح هست. سابقاً قبل از اصلاحاتی که در چند سال گذشته در آیین نامه داخلی صورت پذیرفت رسیدگی به لایحه بودجه یک شوری و رسیدگی به سایر طرح ها و لوایح دو شوری بود. اما بعد از اصلاح آییننامه داخلی، اصل بر این شد که رسیدگی به همه طرحها و لوایح یک شوری خواهد بود، مگر در موارد خاص که در آیین نامه ترتیبات آن پیشبینی شده است.
🔹در صورتی که کمیسیون کلیات را تأیید کند، اما صحن آن را رد کند، همچون سایر طرح ها و لوایح در این حالت لایحه یا طرح مجلس کلاً منتفی شده و از دستور کار خارج میشود و اگر دولت بنا داشته باشد که در مورد سایر طرحها و لوایح دوباره آن را پیگیری کند باید با اعمال تغییرات مورد نظری که موجب رد آن در صحن شده است، مجددا آن را به مجلس تقدیم کند.
🔹اما با توجه به ویژگی و ضرورت خاص لایحه بودجه که نمیتوان ارائه آن را به اراده و اختیار دولت واگذار کرد ، قطعاً در رابطه با بودجه دولت ملزم است که آن تغییرات را اعمال کند و مجدداً به مجلس ارسال نماید.
@asaas_discourse
🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸
http://twitter.com/Asaas_discourse
http://instagram.com/asaas_discourse1
http://telegram.me/Asaas_discourse
http://eitaa.com/Asaas_discourse
❓اثر حقوقی تصویب یا رد کلیات در کمیسیون تلفیق چیست؟ سلباً یا ایجاباً پس از تصمیم کمیسیون تلفیق، دولت و مجلس چه صلاحیت و اختیاری دارند؟
🎙️در صورتی که کمیسیون و مجلس کلیات را رد کنند، دولت مکلف است ظرف مهلت مشخصی لایحه اصلاحی بودجه را تقدیم مجلس کند، اما اگر کمیسیون کلیات را رد کند و صحن مجلس کلیات را تأیید نماید، کمیسیون مکلف است که وارد رسیدگی شود و گزارش خود را در خصوص جزئیات به مجلس ارائه کند.
@asaas_discourse
🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸
http://twitter.com/Asaas_discourse
http://instagram.com/asaas_discourse1
http://telegram.me/Asaas_discourse
http://eitaa.com/Asaas_discourse
اســــاس
🖊️اساس تولید
🔸از برکات انقلاب اسلامی ملت ایران، آغاز فصل استقلال اقتصادی بود. اقتصاد وابسته و برونزای طاغوتی، ستون فقرات جامعه را معیوب کرده بود.
🔸ناگفته پیداست که خودکفایی و خوداتکایی اقتصادی، ابعاد دیگر استقلال جامعه مخصوصا استقلال سیاسی را به جد تحت تأثیر قرار می دهد. اگر اقتصادی وابسته باشد، نظام حکمرانی مردم مداری نخواهد داشت. اقتصاد آویزان به اراده های بیرونی، پشتوانه مردمی نخواهد داشت.
🔺اساس جمهوری اسلامی به استقلال همه جانبه توجه جدی داشته است (نک: اصول ۲، ۳، ۹، ۴۳ و ۱۵۳)🔺
🔸اصل ۴۳ قانون اساسی، اسراف و تبذیر را در شمار موانع جدی تولید قلمداد کرده که ضوابط اقتصاد جمهوری اسلامی آن را منع و نفی می کند. همین اصل، بر افزايش توليدات كشاورزی، دامي و صنعتی تاکید می کند كه نيازهای عمومی را تامين كند و كشور را به مرحله خودكفايي برساند و از وابستگی برهاند.
نیز امکانات نیروهای نظامی در زمان صلح، باید از جمله در خدمت تولید و جهاد سازندگی قرار گیرد.
🔸استقلال اقتصادی، خود استوار بر مدار تولید است. قوام بخشی به عرصه های تولید انواع کالاها و نیازمندی ها گامی محکم و مستقیم در جهت تحکیم و تثبیت و تقویت استقلال اقتصادی است.
🔸رونق و جهش تولید بدون حمایت مردمی و حکومتی نه ممکن است نه مطلوب.
مهمترین مانع اساسی رونق تولید، بی اعتمادی به ظرفیتهای عظیم درون کشور است. حکومت و مردم باید به این استعدادهای نهفته در جای جای کشور فرصت بروز و ظهور دهند. حرکت موثر حکومتی و مردمی به تولید داخل، هم مانع زدا از مسیر تولید است هم پشتیبان تولید.
🔸حمایت مردمی از تولیدات داخل، چرخ اشتغال را به حرکت در می آورد؛ درآمد ملی را افزون می کند؛ سرمایه گذاری را توجیه می کند؛ برونگرایی اقتصادی را زمینه ساز می شود. عزت ملی در عرصه جهانی و افزایش مولفه های درونی قدرت، ثمره این حمایتگری است.
🔸 مانع زدایی را اما بیشتر از نهاد دولت باید انتظار داشت. گام اول آن است که بروکراسی های طاغوتی و زائد دولتی برچیده شود. به کارگیری صحیح ابزارهای سیاست مالی همچون مالیات و تعرفه گذاری و مبارزه پیگیر با پدیده شوم قاچاق رسمی و غیررسمی در این راستا اولویت دارند.
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹
@asaas_discoursr
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹
http://twitter.com/Asaas_discourse
http://Instagram.com/asaas_discourse1
http://Telegram.me/Asaas_discourse
http://Eitaa.com/Asaas_discourse
اســــاس
✍️ایران و تحریم ها؛ ذلت یا مقاومت
🔰 محاصره و تحریم اقتصادی، یکی از جلوه های جنایت و ستمگری دنیا علیه ملت هاست، اما پذیرش و تن دادن به این ستم و آثار آن قطعا یکی از جلوه های ستم پذیری است که اساس جمهوری اسلامی ایران آن را نفی کرده است.(بند ج اصل دوم) و برای تحقق عزت و استقلال و نیل به اهداف ، بر تامین خود کفایی در علوم و فنون و صنعت و کشاورزی و امور نظامی و مانند این ها تاکید نموده است.(بند ۱۳ اصل سوم)
🔰این بنیاد مبتنی بر بینش توحیدی ، در مقابله با تحریم با نفی مسیر خواهش و ذلت که نتیجه ای جز ذلت، عقب ماندگی و انحطاط نداشته و حد یقفی برای آن متصور نیست، بر مقاومت فعالانه و اتکا به نیروهای داخلی تاکید دارد .
🔰هر نظام سیاسی با مواجهه با دشمنانش ۴ راه حل را در پیش میگیرد. چالش احمقانه، سازش ذلیلانه، نرمش قهرمانانه و چالش عاقلانه. قرآن کریم و سیره اهل بیت علیهم السلام دو روش اول را قاطعانه رد میکنند؛ اولی را به دلیل احمقانه بودن و دومی را به خاطر ذلیلانه بودن.
🔰در میان دو روش دیگر که مورد تایید اسلام و عقل است نیز باید گفت نرمش قهرمانانه، راه حلی تاکتیکی است که بنا به برخی شرایط اجرا میشود و قرآن کریم نیز در برخی شرایط خاص این راه حل تاکتیکی را مجاز شمرده است (۱). نمونه تاریخی نرمش قهرمانانه، ماجرای صلح حدیبیه است.
🔰بررسی انبوه آیات قرآن و سیره اهل بیت علیهم السلام نشان از راه حل چهارم دارد. راهبرد چالش عاقلانه یا همان «مقاومت فعالانه» که به دلیل دائمی بودن مورد تایید اسلام است؛ چرا که نظام اسلامی و جامعه سیاسی را از گزند و آسیب دشمنان مصون میدارد.
🔰برخلاف تصور عدهای که اقتصاد را به تحریم گره زده و مقاومت را بستر اعمال فشار بیشتر و درنتیجه از دست دادن امنیت کشور تلقی میکنند، مقاومت فعالانه به شرط رعایت تقوا مانع آسیب دیدن جامعه اسلامی شده و امنیت را در همه ابعاد در جامعه حکمفرما میکند.
🔰اگر نظام اسلامی و انقلاب قصد پاسداری از کرامت و آرمان هایش را دارد و نخواهد ذلیل و مطیع شود، راهبردی جز مقاومت فعالانه که کاملا منطقی است، ندارد. طبیعی است که عمل به این راهبرد در ابتدای امر و در کوتاه مدت سختی هایی به دنبال دارد اما بلاشک در بلند مدت پیشرفت همه جانبه در همه ابعاد را در جامعه حاکم میکند.
🔰این وعده الهی است که اگر انسان و جوامع در سختی ها صبر، تقوا، و توکل داشته باشد گشایش قطعی است(۲) و اگر جامعه در راه خدا استقامت داشته باشد ترس و اندوه آن جامعه از بین میرود(۳). خداوند وعده داده: استقامت و تقوا مدد الهی را به دنبال دارد(۴).
۱. آیات ۱۵ و ۱۶سوره انفال.
۲. آیات ۲ و ۳ سوره طلاق.
۳. آیه ۱۳ سوره احقاف.
۴. آیات ۱۲۵سوره آل عمران و ۶۵ سوره انفال.
🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸
@asaas_discourse
🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸
http://twitter.com/Asaas_discourse
http://Instagram.com/asaas_discourse1
http://Telegram.me/Asaas_discourse
http://Eitaa.com/Asaas_discourse