AUD-20220728-WA0033.mp3
28.12M
🎙صوت شانزدهمین نشست علمی اساس
با موضوع:
الزامات افشاگری فساد در نظام حقوقی ایران
با حضور
🔹دکتر مهدی شمسایی لشگریانی
دانش آموخته دکتری حقوق عمومی دانشکدگان فارابی و عضو کانون وکلای مرکز
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇
همراه ما باشید ...⚖📜
@asaas_discourse
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | قسمت اول نشست «الزامات افشاگری فساد در نظام حقوقی ایران»
✔️ گزارشگری عمومی در اسناد سری و مراجع صالح برای رسیدگی به آن.
✔️ تجربه بینالمللی گزارشگری عمومی و الگوهای فساد موضوع گزارش
✔️ نسبت گزارشگری عمومی با گزارشگری اولیه و اثرات آن.
🔹 برای دسترسی به صوت کامل نشست، به کانالهای اساس در تلگرام و ایتا مراجعه نمایید.🔹
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇
همراه ما باشید...⚖📜
@asaas_discourse
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | قسمت دوم نشست «الزامات افشاگری فساد در نظام حقوقی ایران»
✔️ تبیین وضعیت افشاگری/گزارشگری در نظام حقوقی ایران
✔️ خلأهای موجود در مجموعه نهادهای افشاگری/گزارشگری
✔️ خلأهای قانونی افشاگری/ گزارشگری در نظام تقنین
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇
همراه ما باشید...⚖📜
@asaas_discourse
هدایت شده از اســــاس
🖋️ایجاد دارالشورای اسلامی؛رسالت اصل طراز
🔺انقلاب مشروطه در سال 1285ه.ش به پیروزی رسید. این جنبش برای مشروطکردن قدرت حاکمیت، نهادینهسازی آزادی سیاسی، برقراری عدالت قضایی و حکومت قانون آغاز شد و با پایاندادن به دوران سلطنت مطلق، تاریخ سیاسی ایران را وارد مرحله جدیدی کرد.
🔺هدف و خواسته انقلابیون، حاکمیت قانون و تأسیس عدالتخانه بود که نهایتاً منجر به تأسیس مجلس شورای ملی و تدوین قانون اساسی شد.
🔺دراینبین فقیهان نسبت به انقلاب مشروطه مواضع متفاوتی اتخاذ کردند. یکی از علمای مطرح تهران، شیخ فضلالله نوری بود که بعد از یک دوره همکاری با مشروطهخواهان با آنان اختلافنظر پیدا کرده و بهمرور که اهداف اجتماعیون و مشروطهخواهان تندرو عیان گشت مخالفتهای وی نیز علنی شد.
🔺ایشان بهرغم حضور فعال در جنبشهای ضداستبدادی نظیر جنبش تنباکو و جنبش عدالتخانه، بهعنوان مخالف سرسخت جنبش مشروطه شناخته شد.
🔺یکی از موارد اختلاف، اعتقاد افراطیون مشروطهخواه به جدایی مذهب از سیاست بود. اما شیخ فضلالله نوری که خواهان مجلسدارالشورای اسلامی بود، مشروطه مشروعه را مطرح کرد.
🔺در واقع شیخ فضلالله نوری بر انطباق قوانین با شرع اعتقاد داشت و چون این موضوع آسان نمینمود باید سازوکار آن وضع میشد. تصویب اصل دوم متمم قانون اساسی، حاصل تلاشهای شیخ فضلالله نوری در همین راستا بود.
🔺اصل مذکور معروف به اصل طراز، به هیأتی از مجتهدین و فقهای متدینین اشاره دارد که باید آگاه به مقتضیات زمان بوده و کمتر از پنج نفر نیز نباشند.
🔺علما و مراجع تقلید شیعه، اسامی بیست نفر از علما را که دارای صفات مذکوره باشند به مجلس شورای ملی معرفی میکنند و پنج نفر از آنها یا بیشتر بالاتفاق یا بهحکم قرعه تعیین میشوند.
🔺 بدین ترتیب نباید در هیچ عصری از اعصار، مواد قانونی مصوب مجلس شورای ملی، مخالفتی با قواعد مقدس اسلام داشته باشد و تشخیص این امر برعهده علمای اسلام است.
🔺در مجلس اول جز به درخواست یکی از نمایندگان مجلس مبنیبر ارسال نامهای به نجف و تقاضای معرفی بیست مجتهد از ایشان و خواندن نامه مرحوم آیتالله سید محمدکاظم خراسانی و فرار مجلس در پاسخدادن به آن حرکتی دیده نشد.
🔺 در مجلس دوم با تحرکات گسترده گروهها و علما این اصل به اجرا درآمد و بیست نفر از سوی علمای نجف معرفی شدند که از میان ایشان پنج نفر انتخاب گردید.
🔺در دوره سوم سیدحسن مدرس و امامجمعه خویی که در دوره دوم عضو هیأت مجتهدین طراز اول بودند نه بهعنوان عضو هیأت مذکور بلکه نماینده مردم تهران در مجلس شدند. در این دوره در خصوص اجرا نکردن این اصل از سوی هیچیک از نمایندگان اعتراض و ایرادی صورت نگرفت.
🔺در مجلس چهارم و مجلس پنجم که همزمان با کودتای 1299 و روی کار آمدن رضاخان بود، اقلیت مجلس که سید حسن مدرس نیز در این طیف قرار داشت، پیگیر اجرای این اصل شدند و اکثریت مجلس که هواداران رضاخان بودن رضایتی به اجرای این اصل نداشتند.
🔺در نهایت تحقق مشروعیت مصوبات مجلس شورای ملی در گرو پذیرش عملی اصل طراز امکانپذیر بود که به جز مجلس دوم اهتمامی بر اجرای آن از سوی نمایندگان وجود نداشت.
🔺فقهای دیگری نیز نسبت به انقلاب مشروطه طرح بحث کردهاند. علامه میرزا محمدحسین نایینی بهعنوان موافق مشروطیت از جایگاه ویژهای برخوردار بوده که با تألیف کتاب " تنبیه الامه و تنزیه المله " مبانی فکری خود را بیان کرد.
🔺علامه نایینی به لزوم وجود حکومت پرداخته اما درعینحال اظهار میدارد که حکومت مشروطه بهتر از حکومت مطلق است. اساس استدلال وی از یک قاعده فقهی تحت عنوان "واجب بودن مقدمه واجب" نشأت میگیرد. وی از این قاعده فقهی برای اثبات ضرورت قانون اساسی و برقراری مجلس استفاده میکند.
🔹 از نظر او نه مجلس و نه قانون اساسی فینفسه واجب نیستند و آنچه واجب است صرفاً حفظ بیضه اسلام است.
🔺به نظر میرسد مبانی و اصول فکری شیخ فضلالله نوری و علامه نایینی یکی است اما با توجه به برداشتهای مختلف از مشروطه و میزان آشنایی با آن، تفاوت در نگرش آنان به موضوع مشروطه دیده میشود.
_________________
@asaas_discourse
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | قسمت سوم نشست «الزامات افشاگری فساد در نظام حقوقی ایران»
✔️ چگونگی روند حمایت از افشاگران/ گزارشگران در نظام حقوقی
✔️ معضلات و خلأهای حقوقی حمایت از افشاگران/ گزارشگران
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇
همراه ما باشید...⚖📜
@asaas_discourse
▪️نهضت حسینی؛ چراغ امرِبه معروف و نهی از منکر
بررسی عوامل مؤثر در نهضت حسینی
با تدبر در قیام حسینی میتوان فهمید که عوامل متعددی در وقوع آن تاثیر داشتهاند. تعدد عوامل سبب میشود تا علیرغم اینکه این حادثه، طول و تفصیل زیادی از نظر تاریخی ندارد؛ اما به لحاظ تفسیری ماهیت بسیار پیچیدهای داشته باشد. یکی از وجوه آن، بیعت خواستن از امام حسین (ع) و امتناع ایشان از بیعت با یزید ابن معاویه است. در یک جا سخن از دعوت مردم کوفه به میان آمده است و در جای دیگر امام به طورکلی بدون توجه به مسئله بیعت خواستن از ایشان و دعوت مردم کوفه، از اوضاع زمان و وضع حکومتِ وقت انتقاد میکنند و شیوع فساد که سبب تغییر ماهیت اسلام شده است را یادآوری میکنند. وظیفه مسلمان میدانند که در مقابل چنین شرایطی ساکت نباشد. ایشان در وصیت نامهای که به محمد ابن حنفیه مینویسد صریحاً مطلب را ذکر میکنند: (أَنّی لَمْ أَخْرُجْ أَشِراً، وَ لا بَطِراً، وَ لا مُفْسِداً، وَ لا ظالِماً، وَ إِنَّما خَرَجْتُ لِطَلَبِ الاِصْلاحِ فِی أُمَّةِ جَدِّی، أُریدُ أَنْ آمُرَ بِالْمَعرُوفِ وَ أَنْهى عَنِ الْمُنْکَرِ).
اباعبدالله در بین راه، در مواقع متعدد به این اصل تمسک نموده و مسئله دعوت و بیعت را مطرح نمینمایند. از همه صریحتر آن زمانی است که به مرز عراق وارد شده و با لشکر حر ابن ریاحی مواجه گردیدهاند. امام حسین (ع) خطابه معروفی را که مورخین معتبری همچون طبری، نقل کردهاند، ایراد و در آن به سخن پیامبر ص تمسک میکنند، به اصل امر به معروف و نهی از منکر تمسک میکنند: «ایّهاالنّاس، انّ رسولاللَّه (صلّی اللَّهعلیهوآله) قال: «من رأی سلطاناً جائراً مستحلاً لحرام اللَّه، ناکثاً لعهداللَّه، مخالفاً لسنّة رسولاللَّه یعمل فی عباداللَّه بالاثم والعدوان ثم لم یغیّر بقول و لا فعل کان حقّاً علی اللَّه ان یدخله مدخله؛ اگر کسی ببیند حاکمی در جامعه، بر سرِ کار است که ظلم میکند، حرام خدا را حلال میشمارد، حلال خدا را حرام میشمارد، حکم الهی را کنار میزند - عمل نمیکند - و دیگران را به عمل وادار نمیکند؛ در میان مردم، با گناه، با دشمنی و با ظلم عمل میکند - حاکمِ فاسدِ ظالمِ جائر، که مصداق کاملش یزید بود - «و لمیغیّر بقول و لافعل» و با زبان و عمل، علیه او اقدام نکند، «کان حقّاً علی اللَّه ان یدخله مدخله»، خدای متعال در قیامت، این ساکتِ بیتفاوتِ بیعمل را هم به همان سرنوشتی دچار میکند که آن ظالم را دچار کرده است؛ یعنی با او در یک صف و در یک جناح قرار میگیرد. لیکن حقیقت مطلب آن است که همه این عناصر در حادثه کربلا دخالت داشته است. لیکن این سه عامل از نظر ارزش در یک درجه نیستند و هر کدام در حد معینی به نهضت امام ارزش میدهند. این عامل ارزش بسیار بیشتری نسبت به سایر عوامل دخیل دارد؛ زیرا نه متکی به دعوت است و نه متکی به تقاضای بیعت. این به معنی آن است که اگر دعوتی از امام به عمل نمیآمد یا کسی از ایشان تقاضای بیعت نداشت، باز هم ایشان با تکیه بر قاعده امر به معروف و نهی از منکر سکوت نمیکردند. به موجب همین عامل است که این نهضت شایستگی پیدا کرده تا به امروز زنده بماند و آموزندگی خود را حفظ کند.
منبع: حماسه حسینی، جلد اول ، استاد شهید مرتضی مطهری، صص ۱۹۵_۱۹۴.
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇
همراه ما باشید...⚖📜
@asaas_discourse
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | قسمت آخر نشست «الزامات افشاگری در نظام حقوقی ایران»
✔️ نسبت بین افشاگری و گزارشگری
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇
همراه ما باشید...⚖📜
@asaas_discourse
حقوق بشر اسلامی در پرتو قانون اساسی؛ اساس..pdf
470.3K
📝 #یادداشت_ارسالی_مخاطبان
🔰حقوق بشر اسلامی در پرتو قانون اساسی
به مناسبت روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی
✍🏼آقای معین سعدی
پژوهشگر حقوق بین الملل
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇
همراه ما باشید...⚖📜
@asaas_discourse
▪️قیام امام خارجی علیه انفعال ▪️
خروج من نه از روى سركشى و خوشگذرانى و فساد و ظلم است، بل تنها برای اصلاح در امت جدم شوریدم، میخواهم امر به معروف و نهی از منکر کنم و بر مدار سیره و سنت پدرم و جدم گام زنم.
نهضت پاک حسینی را گفتار و کردار سیدالشهدا ترسیم و تفسیر میکند. شوریدن بر غفلت جامعهی خفته، نقطه عزیمت قیام سرور آزادگان است:
أ لاَ تَرَونَ أنَّ الحَقَّ لا يُعمَلُ بهِ و أنَّ الباطِلَ لا يُتَناهى عَنهُ
خطاب اصلی فریاد «آیا نمیبینید به حق عمل نمیشود و از باطل جلوگیری نمیشود» کیست؟
دستگاه زمامداری سلطنتی اموی که کانون افساد و امر به منکر و نهی از معروف سازماندهیشده بود. بیتفاوتی دینداران به ویژه گروه خواص نسبت به ترک حقمداری و رواج باطل، امام را به خروش آورده است.
جهاد کبیر امام مظلوم، همانا احیای فریضهی احیاگر بود؛ زنده کردن امر به معروف و نهی از منکر
زیربنای فریضه احیاگر و جامعهساز امر به معروف و نهی از منکر، همین بیتفاوت نبودن و عبور از «به من چه» و «به تو چه» است. علاج جامعهای که گرفتار روزمرگی شود و یا اسیر جبر «هرچه پیش آید خوش آید» شود، قیام خونین غیرتمندانه است. بیتفاوتی هم خود محصول ترس و بیارادگی است و این هردو، نتیجه دنیادوستی.
سالار شهیدان فرمود:
الناس عبيد الدنيا و الدين لعق على ألسنتهم، يحوطونه ما درّت معايشهم، فإذا محّصوا بالبلاء قلّ الديّانون
امام آزادانه و آگاهانه تصمیم گرفت هر آنچه داشت را فدا کند تا واجب زندهساز را زنده کند.
شجاعانه تن به بیعت با دستگاه طاغوتی سنتسوز و بدعتساز اموی نداد و هزینه آن را تمام و کمال پرداخت تا حق جهاد خالصانه را ادا کرده باشد و نیز مدعیان اسلام و ایمان بفهمند شاید بشود بدون هزینه دیندار بود ولی قطعاً دینمداری بدون هزینه ممکن نخواهد بود.
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇
همراه ما باشید...⚖📜
@asaas_discourse
بررسی اجمالی نقش و جایگاه مجلس خبرگان قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران..pdf
126.5K
📝 #یادداشت_ارسالی_مخاطبان
🔰بررسی اجمالی نقش و جایگاه مجلس خبرگان قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
✍🏼آقای امیرحسین ابراهیمی توچانی
دانشآموخته دکتری حقوق عمومی دانشگاه تهران
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇
همراه ما باشید...⚖📜
@asaas_discourse
هدایت شده از اســــاس
▪️از آموزههای سجادی برای حقوق عمومی بومی؛فریضه تبعیت از امام عادل
▪️بر اساس تفکر اسلامی همه هستی از خدا است و همه حقوق از او ناشی میشود. حق و امتیاز حاکمان بر مردم نیز باید به اذن الهی باشد. چرا که همه انسانها در برابر او برابرند و او تنها کسی است که #اصالتاً بر #همه انسانها حق دارد و از این رو فقط #خداوند میتواند به فرد یا گروهی، حق و امتیاز #حکومت و مورد تبعیت واقع شدن را عطا کند.
▪️لذا یک فرد یا گروه نمیتواند به دیگران امر و نهی کند و آنان را ملزم به #اطاعت نماید و حق اطاعت باید از خداوند سرچشمه گیرد. اندیشه #امامت از همین نگاه توحیدی نتیجه و منشعب میشود.
▪️امامت رکن محوری و دائمی #منظومه_سیاسی_اسلام و محور جامعه اسلامی و کانون انسجام #امت است. با تبعیت از امام، که تعین مکتب و دینمداری است، امور بر مدار الهی جریان مییابد.
▪️در بخشی از دعای #امام_سجاد علیهالسلام در روز عرفه به تکلیف الهی تبعیت از امام اشاره شده است:
🔹«خدايا! به فرمانبردارى از اوامر او (يعنى امام و حاكم اسلامى) و بازايستادن از آنچه نهى كند، و اينكه هيچ كس بر او پيشى نجويد، و هيچ كس از او خود را پس نيندازد، فرمان دادهاى. او پناهگاه پناهندگان و ملجأ مؤمنان و دستگير متمسكان و فروغ جهانيان است.
🔹«.. و أمرت بامتثال أوامره (اوامر الامام الحاكم الاسلامي)، و الانتهاء عند نهيه، و ألّا يتقدّمه متقدّم، و لا يتأخّر عنه متأخّر؛ فهو عصمة اللّائذين، و كهف المؤمنين، و عروة المتمسّكين، و بهاء العالمين»
➖➖➖➖➖➖➖➖
@asaas_discourse
هدایت شده از اســــاس
🖋بازگشت به خویشتن خویش؛ به مناسبت تغییر تاریخ رسمی از شاهنشاهی به هجری در ۵ شهریور سال ۱۳۵۷
🔰با توجه به سابقه تاريخي تلاش نظام طاغوتی پهلوی در حذف تاريخ هجري و جايگزيني تاريخ شاهنشاهي(۱) و مخالفت امام خمینی با آن اقدام(۲)و به تبع آن جدا كردن نسلهاي آتي جامعه اسلامي از عقبه تاريخي و فرهنگي خويش اقدام قانونگذار اساسي در اساسي سازي تاریخ هجری در اصل ۱۷ قانون اساسی موجه به نظر مي رسد.
🔰قانون اساسی جمهوری اسلامی برای بزرگداشت شعائر مذهبی اصولی را اساسی سازی نموده است که تنها بر پایه التزام به اصول اعتقادی قابل تبیین و توجیه است و اساسی سازی آنها در متن بنیادین نظام حقوق اساسی نشان از پایبندی این نظام سیاسی به این امور است. در اصل ۱۷ مبدأ تاریخ رسمی کشور، یک حادثه تاریخی بسیار مهم در تاریخ اسلام یعنی هجرت تاریخ ساز پیامبر از مکه به مدینه در درسال ۱۳ بعثت قرار داده شده و هر دو تاریخ شمسی و قمری که بر پایه این تاریخ سامان یافته اند را معتبر دانسته است.
🔰توضیح آنکه يكى از شعارها كه مربوط به يكى از اصول سياسى اسلام يعنى اصل استقلال خواهى اسلام است مبدأ تاريخ هجرى است. يكى از اصول اسلام اين است كه هيچوقت نمی خواهد يك مسلمان جيره خوار يك غيرمسلمان باشد و يا دست جامعه اسلامى به طرف يك جامعه ديگر دراز باشد و بدین ترتیب مقلد جامعه ديگر باشد. مبدأ تاريخ اسلام، تاريخ هجرى است.
🔰استعمارگران كوشش بسیاری كردند تا مبدأ تاريخ هجرى را از مسلمانان بگيرند و به جاي آن مبدأ تاريخ ديگري كه همان مبدأ تاريخ ميلادى است بگذارند. مسلمين در زمان خلیفه دوم به فکر افتادند و يك شورا تشكيل دادند كه يك تاريخ مستقل براى خود ابتكار كنند. چون می دانستند دین اسلام مخالف تقلید و دنباله روى است. در میان دیدگاه ها و پیشنهادهای گوناگون (وفات پیامبر، بعثت پیامبر، ولادت پیامبر و هجرت پیامبر) پيشنهاد امام علیه السلام مبنی بر تعیین تاريخ هجرت به عنوان مبدأ تاریخ پذیرفته شد. هجرت، نماد استقلال جامعه اسلامی بود؛ چرا كه تا زمانی که مسلمانان در مكه بودند تحت نفوذ كفار قريش و در تقيه و خفا زندگي مي كردند و يك واحد مستقل نبودند و آزادی و حكومت مستقل نداشتند ولى پس از هجرت، تاریخ ورق خورد و مسلمانان حكومت مستقل تشكيل دادند و آزادى یافتند. بنابراين هجرت كه آغاز استقلال مسلمین بود آغاز تاريخ اسلامی تعیین شد. (مطهرى، لزوم تعظیم شعائر اسلامی در مجموعه آثار، ج25: 390-391)
🔰کوتاه آنکه، تعیین مبنای تاریخ رسمی بر اساس یکی از سرنوشت ساز ترین وقایع تاریخ اسلام، گامی در راستای وحدت امت اسلامی محسوب می شود. به علاوه این انتخاب، گامی در جهت لزوم استقلال جامعه اسلامی نسبت به بیگانگان به عنوان یکی از تکالیف دولت اسلامی است.
۱. برای مشاهده فرآیند اقدام رژیم پهلوی و مجلسین سابق برای تغییر مبنای تاریخ رسمی کشور از هجری به شاهنشاهی و اسناد مرتبط نک: موسیوند زهرا و زیدی، سمیه، «تغییر تقویم هجری به شاهنشاهی به روایت اسناد مجلس سنا»، پیام بهارستان، شماره ۶، صص،۴۹۶-۴۷۱
۲. برای مشاهده مخالفت امام خمینی با تغییر تاریخ هجری به شاهنشاهی و تحریم استعمال این تاریخ نک: موسوی خمینی، صحیفه امام، ج۳: ص۱۷۳
_________
@asaas_discourse
هدایت شده از اســــاس
✍️از دولت شفاف تا دولت پاسخگو
🔰در خصوص پاسخگویی_دولت در مقابل ملت تعاریف متعددی بیان شده اما در سادهترین معنای حقوقی، پاسخگویی به این معناست که ملت حق دارند بر اساس معیارهای از پیش تعیین شده، رفتار #دولت (به معنای خاص) را مورد قضاوت قرار داده و در صورت کافی نبودن پاسخ، در پرتو این معیارها، به اِعمال ضمانت اجرا بپردازند.
🔰در بسیاری از موارد، #پاسخگویی دولت با مفهوم #شفافیت یکسان انگاشته میشود. این موضوع در حالی است که شفافیت، پیشنیاز و پیششرط پاسخگویی بوده و شایسته نیست مفهوم پاسخگویی، به مفهوم شفافیت #فروکاسته شود.
🔰شفافیت، بستری #نظارتی است که حس رصد شدن از سوی عموم مردم را به وجود میآورد. با پدید آمدن این حس، دولت، تغییر رفتار داده و در نتیجه، انحرافات و #فساد در عرصه #حکمرانی کاهش مییابد. به این ترتیب که با اطلاعاتی که دولت در اختیار ملت قرار میدهد، به آنها این امکان را میدهد که از اقدامات دولت آگاه شوند.
🔰 به عبارت دیگر، شفافیت پنجرهای به سمت دولت ایجاد کرده و پاسخگویی را به عنوان ابزاری در اختیار ملت قرار میدهد تا بدان وسیله اعمال دولت را مورد #ارزیابی قرار دهند.
🔰زمانی که دولت در قبال ملتش پاسخگو است، یعنی برای ملت #شفاف_سازی میکند که یک تصمیم، چرا و از چه طریقی اتخاذ شده و ملت نیز از طریق این شفافسازی، میتوانند ارزیابی کنند که آیا دولت عملکرد موفقی دارد یا خیر.
🔰این موضوع فضای #گفتگوی_عمومی بین دولت و ملت را ایجاد و سبب میشود که دولت و ملت از #حقوق و #تکالیف متقابلی که نسبت به یکدیگر دارند آگاه شوند. ازاینرو پاسخگویی، اعتماد ملت نسبت به دولت و عملکرد آن را به ارمغان خواهد آورد.
🔰برایناساس، شفافیت، پایههای پاسخگویی حکمرانان را ایجاد میکند. از یک سو، در غیاب شفافیت اقدامات نظارتی نیز نمیتواند سرانجام مطلوبی داشته باشد و از سوی دیگر شفافیت از خصایص حکمرانی شایسته، ضمن اینکه حامی حقوق افراد است، قدرت را به نقطه #تراز رسانده و با پدیدههای شومی چون #فساد_اقتصادی نیز مقابله میکند.
🔰بنابراین میتوان گفت اساسیترین نتیجه مسئولیتپذیری دولت، پاسخگویی به ملت بوده که شفافیت در اعمال سیاست و خطمشی نیز زمینه ساز اعتماد است.
🔰 عدم توجه به شفافیت به عنوان پیشنیاز پاسخگویی، آسیبهای فراوانی به نظام سیاسی وارد ساخته و سبب جدایی مردم از حکومت میگردد. در حالی که با شفافسازی میتوان ضمن پاسخگو کردن دولت، رابطه میان دولت و ملت را #استحکام بخشید.
_________
@asaas_discourse
هدایت شده از اســــاس
تا امت شدن ...
▪️حکومت در اندیشه اسلامی بدون فهم مفهوم امام و امت، و رابطه متقابل این دو قابل تبیین نیست.
▪️امت مفهومی ساختنی است، مردم در قالب های گوناگون، فرایند امت شدن را تجربه می کنند و با باور به مبدا و مقصد مشترک در مسیری مشترک قرار می گیرند. برای رسیدن به انتهای مسیر نیازمند قرار گرفتن در مبادی اولیه این مسیر هستند. وقتی داعیه حکومت جهانی مستضعفین تحت زعامت امام زمان در مکتب تشیع قطعی و یقینی است،ضروری است که مقدمات امت شدن را برای مستضعفین فراهم نماییم.
▪️امت واحده در ظل حکومت امام زمان تحقق مییابد، اما مقدمات آن باید پیش از تشکیل حکومت جهانی آماده شده باشد.
▪️قرار گرفتن در مسیرهای مشترک، مشق کردن امت بودن میان مستضعفین ، برای تحقق آن هدف غایی، لاجرم است.
▪️پیاده روی اربعین فرصت و بستری بسیار مغتنم در این فرآیند امت سازی به حساب می آید که حکومت اسلامی موظف است آن را میان تمام مستضعفین جهان توسعه دهد.
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇
همراه ما باشید ...⚖📜
@asaas_discourse
هدایت شده از اســــاس
«آموزه نبوی برای حقوق عمومی بومی؛ سازمان امامت اسلامی به مثابه پدری مهربان»
📍لَقَدْ جَاءَكُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُمْ بِالْمُؤْمِنِينَ رَءُوفٌ رَحِيمٌ
📌 از جمله اصول بسیار مهم حاکم بر رابطه میان امت و امام در اندیشه حکمرانی ولایی اسلامی، پیوند عاطفی میان حاکم و مردم است. («وَ اخْفِضْ لِلرَّعِيَّةِ جَنَاحَكَ وَ ابْسُطْ لَهُمْ وَجْهَكَ وَ أَلِنْ لَهُمْ جَانِبَك» نامه46 نهج البلاغه «وَ أَشْعِرْ قَلْبَكَ الرَّحْمَةَ لِلرَّعِيَّةِ وَ الْمَحَبَّةَ لَهُمْ وَ اللُّطْفَ بِهِم» نهج البلاغه، نامه53).
رابطه میان امام و امت جنبه حکومتکننده و حکومتشونده آنگونه که در ادبیات سیاسی و حقوق اساسی بحث میشود ندارد. در این منظومه فکری، پیوند گریزناپذیری میان مفهوم ولایت و امامت وجود دارد و امام برآمده از متن امت و متکفل تأمین مصالح حقیقی آنها و پیشقراول امت در نیل به اهداف الهی است.
📌 در حدیثی بسیار چشمگشا چنین نقل شده که امام باقرعلیهالسلام از رسول خداصلیاللهعلیهوآله نقل کردهاند: امامت جز براى آن کس كه داراى سه خصلت باشد شايسته نيست: تقوا و ورعى كه او را از نافرمانى خدا بازدارد؛ خويشتندارى كه خشمش را كنترل كند؛ و نيكو حكومت كردن بر افراد زيرفرمانش(رعیت)، تا آنجا كه نسبت به ايشان مانند «پدرى مهربان» باشد. («لَا تَصْلُحُ الْإِمَامَةُ إِلَّا لِرَجُلٍ فِيهِ ثَلَاثُ خِصَالٍ وَرَعٌ يَحْجُزُهُ عَنْ مَعَاصِي اللَّهِ وَ حِلْمٌ يَمْلِكُ بِهِ غَضَبَهُ وَ حُسْنُ الْوِلَايَةِ عَلَى مَنْ يَلِي حَتَّى يَكُونَ لَهُمْ كَالْوَالِدِ الرَّحِيمِ. - وَ فِي رِوَايَةٍ أُخْرَى حَتَّى يَكُونَ لِلرَّعِيَّةِ كَالْأَبِ الرَّحِيمِ.»).
نکته آنکه به مردم از آن جهت كلمه «رعيت» اطلاق شده كه حكمران، عهدهدار حفظ و نگهبانى جان و مال و حقوق و آزاديهاى آنهاست. به علاوه مفهوم رعیت مشتمل بر شهروندان دولت اسلامی میشود و اعم از مسلمان و غیرمسلمان و هر آنکه تحت پوشش ولایت امام است.
📌 مطابق این تعبیر نگاه امام به مردمان و رعیت (یعنی آن کس که باید او را حفاظت و رعایت نمود)، نه نگاهی از بالا به پایین و تحکمآمیز بلکه رویکردی پدرانه، مشفقانه و خیرخواهانه است. به بیان دیگر امامی که دارای شرایط مندرج در کلام بالا یعنی تقوا، خویشتنداری و خوشفرمانروایی است، بهسان پدر خانوادهای میماند که جز به صلاح اهل خانه نمیاندیشد.
ناگفته پیدا است که این بیان بههیچوجه در پی درانداختن حکومت پدرسالار و قیممآب آنطور که در اندیشههای سیاسی مغرب زمین مطرح و تجربه شده نیست. بلکه بر لزوم پیوند عاطفی و محبتآمیز میان امام و امت پافشاری دارد. بهعلاوه امام به مفهوم شخصیت حقوقی دولت اسلامی است و این اصل برای همه مسئولان در سراسر نظام مدیریتی مبتنی بر اندیشه امامت، شرط پذیرش سمت و بقای در آن است.
اساس را دنبال بفرمایید:
⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
http://twitter.com/Asaas_discourse
⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
http://Instagram.com/asaas_discourse1
⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
http://Telegram.me/Asaas_discourse
⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
http://Eitaa.com/Asaas_discourse
هدایت شده از اســــاس
این چه توقّع بیجایی است که اگر یک کسی پایش را کج بگذارد، فوراً شروع میکنند به اصل نظام اسلامی، اصل جمهوری اسلامی، اصل حکومت اسلامی اهانت کردن
رهبرمعظم انقلاب:
«امام حسن مجتبی علیهالصّلاةوالسّلام، سردار بزرگ جنگش «عبیدالله بن عباس» بود که میدانید چه کار کرد. شبانه رفت با «معاویه» که آن طرف بود، مذاکره کرد. پول گرفت، لشکرگاه خودش را ترک کرد و به دشمن پناهنده شد!
امروز اگر یک سرباز شما به دشمن پناهنده میشود، چگونه دربارهاش قضاوت میکنید؟ آنها شب خوابیدند، صبح بلند شدند دیدند فرماندهی کلّ نیروهای امام حسن علیهالصّلاةوالسّلام، از خیمه بیرون نمیآید. یک ساعت، دو ساعت... بعد رفتند داخل خیمه، دیدند نیست! دقّت کردند، دیدند آن طرف خیمه، شکافته است. بعد، قضیه روشن شد. در رأس کار چه کسی بود؟ امام حسن مجتبی علیهالصّلاةوالسّلام.
این چه توقّع بیجایی است که اگر یک رئیس، یک مرؤوس، یک قاضی، یا مسؤول بخش خاصی از کشور، از تشکیلات حکومت اسلامی، پایش را کج بگذارد، آن آقایی که با او مواجه میشود، فوراً شروع میکند به اصل نظام اسلامی، اصل جمهوری اسلامی، اصل حکومت اسلامی اهانت کردن!»
۱۳۷۲/۰۵/۰۵
#امام_حسن_مجتبی
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇
همراه ما باشید...⚖📜
@asaas_discourse
هدایت شده از اســــاس
دولت توحیدی در سایه امامت
▪️امام رضا علیه السلام در مسیر عبور از نیشابور به طرف مرو و در جمع کثیری از محبان و مشتاقان، حدیث قدسی سلسله الذهب را بیان فرمودند:
«کلمه لااله الا الله حصني فمن دخل حصني امن من عذابي»
در ادامه حضرت میفرمایند:«فلما بشروطها و انا من شروطها»
▪️از این حدیث قابل برداشت است که توحید بدون ولایت و امامت تهی از معناست و رهرو آن به بیراهه خواهد رسید.
▪️امام در راس امت، مسئولیت تحقق توحید در بعد فردی و اجتماعی را داراست و بدون امام نه توحید فهمیده میشود و نه میتوان از تحقق عملی و اجتماعی آن سخنی به میان آورد. «بِنَا عُبِدَ اَللَّهُ وَ بِنَا عُرِفَ اَللَّهُ وَ بِنَا وُحِّدَ اَللَّهُ»
کافی جلد ۱ ص ۱۴۵
▪️اصل ۲ قانون اساسی یکی از پایه های نظام جمهوری اسلامی ایران را «امامت و رهبری مستمر» می داند و اصل ۵ ولایت فقیه را ادامه دهنده مسیر امامت در عصر غیبت معرفی می نماید.
▪️بنابراین در عصر غیبت ولی فقیه در راس جامعه و امت ، مسئول اصلی تحقق توحید در بعد فردی و اجتماعی است و وظیفه راهبری امت برای رسیدن به« امه وسطا »را داراست.
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇
با ما همراه باشید ...⚖📜
@asaas_discourse
هدایت شده از دکتر حامد نیکونهاد
عدرخواهی از ملت مظلوم ایران - نیکونهاد.pdf
406.2K
عذرخواهی از ملت ایران
✍ حامد نیکونهاد
دانشآموخته حقوق عمومی و عضو هیئت علمی دانشکده حقوق دانشگاه قم
#مهسا_امینی
#حقوق_عمومی
#ملت_ایران
@drhamednikoonahad
هدایت شده از اســــاس
لیبرالیسم پوششی؛ مداخلات دولت لیبرال در آزادی پوشش شهروندان
دولتهای لیبرال با تصویب قوانین متعدد در مورد نحوه پوشش، بر این نکته تاکید کردهاند که نوع پوشش در جامعه، جزء حریم خصوصی شمرده نمیشود و هر دولتی متناسب با مبانی پذیرفته شده خود، میتواند نوع پوشش را مدیریت نماید.
اگرچه امروزه قداست آزادی فردی بر کسی پوشیده نیست، اما بسیاری از فیلسوفان حقوق، محدود کردن آزادی، به سبب عدالت، سعادت و امنیت را به جهت پاسداشت آزادی دیگران مشروع شمردهاند تا جایی که برخی با مقدم دانستن عدالت، سعادت و امنیت بر آزادی فردی، حکومت را مجاز به مداخله در آزادیها دانستهاند.
نحوه پوشش در جامعه، از موضوعات پر چالشی است که با آزادی فردی و حریم خصوصی ارتباط مستقیمی دارد تا جایی که قوانین انتخاب پوشش جزء پر منازعهترین قواعد محسوب میشود. به عنوان نمونه، قریب به دو دهه از قانون منع پوشش روسری دانش آموزان در فرانسه میگذرد. مسلمانان بر اساس مبانی لیبرالیسم آزادی در انتخاب پوشش را "حق" تلقی مینمایند اما دولت فرانسه معتقد است که مردان با ابزار دین، حجاب را بر زنان تحمیل کردهاند و از آنجا که در قانون اساسی 1958 سکولاریسم به عنوان #اساس حکومت عنوان شده است، دولت وظیفه دارد تا در برابر اموری که دین را وارد زندگی اجتماعی مینماید مقابله نماید.
کشورهایی مانند آلمان، هلند، بلژیک، ایتالیا، انگلستان، اتریش و سویس از جمله کشورهای اروپاییاند که قانونگذار آنها به نحوی پوشش اسلامی را با ابزار قانون محدود نمودهاند .بدیهی است که قوانین محدودکننده حجاب، با حق آزادی مذهب در تعارض است و جنبشهای متعددی نیز در جهت محکوم نمودن این قوانین شکل گرفته است. به عنوان نمونه بر اساس اعلامیه حقوق و شهروند فرانسوی، هیچ کس را نمیتوان به سبب عقاید دینی محدود نمود و ماده 18 میثاق نیز بر حق آزادی انجام مناسک دینی تاکید مینماید. نقض اعلامیههای حقوق بشری توسط قانونگذاران غربی بدیهی است و این برخورد دوگانه همان چیزی است که برخی از اندیشمندان حقوقی از آن به "چالش فرا روی لیبرالیسم" یاد کردهاند.
نکته مغفول دیگر توجه به عملکرد دولتهای لیبرال در زمینه جهت دهی به قوانین پوشش است. اگرچه صیانت از حریم خصوصی جزء بدیهیترین مبانی لیبرالیسم شمرده میشود، اما دولتها با تصویب قوانین متعدد در مورد نحوه پوشش، بر این نکته تاکید کردهاند که نوع پوشش در جامعه، جزء حریم خصوصی شمرده نمیشود و هر دولتی متناسب با مبانی پذیرفته شده خود، میتواند نوع پوشش را مدیریت نماید. مداخله دولت تا آنجا پیش می رود که آدام اسمیت به عنوان پدر اقتصاد لیبرال، فرهنگ را جزو خدمات عمومی تلقی مینماید که دولت امکان مهندسی آن را دارد و هابز نیز از پیشگامان لیبرال، دولت را رکن اصلی و زمینه ساز فرهنگ میداند.
اساس را دنبال بفرمایید
⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
http://twitter.com/Asaas_discourse
⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
http://Instagram.com/asaas_discourse
⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
http://Telegram.me/Asaas_discourse
⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
http://Eitaa.com/Asaas_discourse
🔻مواضع و مطالبات اساس در خصوص اتفاقات پس از درگذشت مرحوم مهسا امینی
▪️بخش اول▪️
بسم الله الرحمن الرحیم
ضمن عرض تسلیت به مناسبت درگذشت مرحومه مهسا امینی و شهادت مظلومانه شهدای مظلوم تامین امنیت که به دستان ناپاک دشمنان مردم، آنان که با سوء استفاده از غم درگذشت فرزند عزیز این ملت، همه ی اراده خصمانه و عمق کینه خود از این ملت مسلمان را به صحنه آوردند، صریح و با صدایی رسا مواضع خود را اعلام مینماییم:
۱- سلب امنیت عمومی جامعه، توحش و جنایت علیه جان و مال و نوامیس ملت و به شهادت رساندن فرزندان آن که با بی رحمانه ترین اشکال و ابزار صورت گرفت ، تخریب اموال عمومی و شخصی مردم و برهم زدن آرامش ایشان را محکوم نموده، انزجار شدید خود را اعلام و برخورد قاطعانه، موثر، عبرت آموز و هوشمندانه با قاصران و مقصران، مسببین، محرکین و عوامل داخلی که با هر ابزار خود از قلم و لسان گرفته تا صفحات مجازی، در آتش این جنایات دمیدند را تا حصول نتیجه مجدانه مطالبه می نماییم.
۲- رسیدگی دقیق،همه جانبه،موشکافانه و عادلانه به تمامی ابعاد مختلف و متعدد حادثه فوت مرحومه امینی و در صورت احراز تخلفات و قصور، برخورد قاطعانه و قانونی با متخلفین و نیز اطلاع رسانی دقیق، روشن و به موقع به آحاد مردم را از یکایک مراجع ذیصلاح و مسئولان امر مطالبه می کنیم.
۳- زمانیکه پس از وقوع حادثه و انتشار خبر مربوط و اطلاع ابتدایی اذهان عمومی از آن با انبوهی از بی اطلاعی و چرایی و علامت سوال های متعدد در اذهان مواجه بودیم، انفعال و ضعف صدا و سیما در کنشگری فعال رسانه ای و پیشگامی آن در روایتِ واقعی ماجرا و پیگیری کسب اطلاع از نهادهای و انعکاس به مردم، خود بستر غلبه روایت ناصحیح رسانه های فرصت طلبی را فراهم کرد که دلسوزی برای مردم به قواره شان نمیخورد و سالهاست اصول حرفه ای رسانه ای نظیر تعهد به صداقت و آزادمنشی رسانه ای را به سخره گرفته اند.
معلوم نیست صدا و سیما متوجه جنگ روایت ها نیست یا به این جنگ همه جانبه باور ندارد یا نقش خود را در این میانه به درستی نیافته است!
هر چه که هست اما باید مسئولیت خسارتی که با عملکردش به سرمایه اجتماعی نظام میزند را بپذیرد و پاسخگوی این جفا باشد!
۴- تعلل فراجا در پاسخگویی، مسئولیت پذیری و روشن ساختن نگاههای پرسشگر مخاطب که می بایست در اندک زمانی پس از حادثه اتفاق می افتاد را زیانبار و ناشی از ضعف در سواد رسانهای و مدیریت افکار عمومی دانسته ولی در عین حال با هر اراده ای،سخنی،زبانی و قلمی که اقتدار سازمان قانونی تامین امنیت کشور را تضعیف کند قاطعانه مخالفیم و در برابر آن ایستادگی خواهیم کرد.
۵- ظهور و تحقق عقلانیت،تدبیر و دور اندیشی خردمندانه در قانونگذاری،سیاستگذاری،تصمیم گیری و تصمیم سازی در همه سطوح آن یکی از مهمترین عوامل پیشگیرانه در بروز نواقص و اختلالات در عرصه عمل است.
عدم اهتمام به تناسب اجزاء یک رویکرد و سیاست مدنظر در سیاستگذاری و قانونگذاریِ گاهی متوهمانه، رهیافتی جز سپردن امور غیر مرتبط و تخصصی به مراجع نامربوط ندارد!
مثلا چنانچه اقدام فراجا نسبت به امر آموزش،ارشاد،تعلیم و برگزاری کلاس های آموزشی مربوط از پشتوانه ای قانونی برخوردار و به موجب قوانین ابلاغی باشد، اما سپردن امر آموزش و تعلیم آن هم نه تعلیم نظامی بلکه تعلیم امری فرهنگی با ابعاد شرعی به قوایی نظامی و مسلح که اقتدار و قهرِ مشروع و قانونی از خصائصِ ذاتی و ضروری آن است، محل تامل جدی و غیر متناسب به نظر می رسد!
ادامه در بخش بعد...⤵️
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇
همراه ما باشید...⚖📜
@asaas_discourse
🔻مواضع و مطالبات اساس در خصوص اتفاقات پس از درگذشت مرحوم مهسا امینی
▪️بخش دوم▪️
۶- ویترینی کردن بسیاری از موازین روشن و بیّن قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران را تداوم همان اراده کلان و باطلِ منزوی سازی میثاق ملی می دانیم.میثاقی پر افتخار که حدود چهاردهه عده ای تلاش کردند این سند برخاسته از متن و بطن ملت و پشتوانه مردمی آن را نبینند و با دروغگویی و وارونه نمایی و روایت گزینشیِ منفعت طلبانه و گاها خصمانه،کلاه های گشاد و رنگارنگی با تعابیری نظیر دیکتاتوری و ناکارآمدی بر سر خود و جماعت مظلومِ طالب علم نهند.
نه تدوینِ اصل صریحِ ۲۷ قانون اساسی برای ویترین یا مطرود شدن است، نه انگ شعاریِ آرمانگرایانه ی دور از مقتضیاتِ واقع به آن میچسبد و نه تعلل، غفلت و بی توجهی دولت ها و مجالس ادوار مختلف نسبت به طراحی ساز و کاری مطلوب( و نه معیوب!) برای اجرایی ساختن آن به راحتی پذیرفتنی ست.
از دولت و مجلسی که امروز خود را منتسب به انقلاب و جریان اصیل آن می دانند،طراحی و تدارک عالمانه ساز و کار اجرایی اصل ۲۷ را نه برای اینکه صرفا کاری انجام شده باشد بلکه برای تحقق مطلوب اراده صریح قانون اساسی مطالبه می نماییم.
نظام برخاسته از این ملت،از اعتراض ملت نه واهمه دارد،نه ننگ می پندارد و نه در مقابل آن روی ترش می کند!
آن را حق مسلم مردم و حتی وظیفه برآمده از آموزههای اسلامی و قانون اساسی می داند!
۷- اجرای حداکثری و حتی المقدور احکام اجتماعی اسلام عزیز همچون حکم ضروری حجاب، شأن نزول نظام اسلامی برآمده از انقلاب اسلامی ملت مسلمان ایران و مطالبه همیشگی جامعه است. مبارزه با مفاسد گوناگون اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی که محیط پاک برای انتخابگری آزاد را آلوده میکند وظیفهی توامان دولت و ملت است. از جمله، سیاستها و تدابیر حکومتی در حوزه فرهنگ و نحوه مواجهه با فرهنگ برهنگی و مقابله با به فساد مشغول کردن نیروهای فعال جامعه بایستی هوشمندانه، همهجانبه، بدون تبعیض و اولویت بندیشده و متمرکز بر ریشه ها و گلوگاهها با تقدم کنشگری تربیتی باشد. برخورد قانونی انتظامی و کیفری با هتاکان حریم عفت عمومی و هنجارشکنان متجاهر که آگاهانه اصرار بر تداوم قانون شکنی دارند، هم موجه است و هم مورد انتظار.
والسلام علی من اتبع الهدی
مجموعه علمی اساس
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇
همراه ما باشید...⚖📜
@asaas_discourse
مواضع اساس.pdf
346K
📍 متن کامل مواضع و مطالبات مجموعه «اساس» در خصوص اتفاقات پس از درگذشت مرحوم مهسا امینی
#مهسا_امینی
#اعتراض
#حقوق_بشر
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇
همراه ما باشید...⚖📜
@asaas_discourse
صریح با مکتب ولنجک.pdf
151.2K
از اساس؛
🔴 صریح با مکتب ولنجک 🔴
#مهسا_امینی
#اعتراض
#حقوق_بشر
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇
همراه ما باشید...⚖📜
@asaas_discourse
هدایت شده از حقوق عمومی دانشگاه قم
دولت بیطرف؛ الگویی متناقضنما در اندیشه لیبرال
https://snn.ir/fa/news/1035723/دولت-بیطرف-الگویی-متناقضنما-در-اندیشه-لیبرال
✍️ خانم زهرا زندیه
دانشجوی دکتری حقوق عمومی دانشگاه قم
@qompubliclaw
هدایت شده از اســــاس
«آموزه نبوی برای حقوق عمومی بومی؛ سازمان امامت اسلامی به مثابه پدری مهربان»
📍لَقَدْ جَاءَكُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُمْ بِالْمُؤْمِنِينَ رَءُوفٌ رَحِيمٌ
📌 از جمله اصول بسیار مهم حاکم بر رابطه میان امت و امام در اندیشه حکمرانی ولایی اسلامی، پیوند عاطفی میان حاکم و مردم است. («وَ اخْفِضْ لِلرَّعِيَّةِ جَنَاحَكَ وَ ابْسُطْ لَهُمْ وَجْهَكَ وَ أَلِنْ لَهُمْ جَانِبَك» نامه46 نهج البلاغه «وَ أَشْعِرْ قَلْبَكَ الرَّحْمَةَ لِلرَّعِيَّةِ وَ الْمَحَبَّةَ لَهُمْ وَ اللُّطْفَ بِهِم» نهج البلاغه، نامه53).
رابطه میان امام و امت جنبه حکومتکننده و حکومتشونده آنگونه که در ادبیات سیاسی و حقوق اساسی بحث میشود ندارد. در این منظومه فکری، پیوند گریزناپذیری میان مفهوم ولایت و امامت وجود دارد و امام برآمده از متن امت و متکفل تأمین مصالح حقیقی آنها و پیشقراول امت در نیل به اهداف الهی است.
📌 در حدیثی بسیار چشمگشا چنین نقل شده که امام باقرعلیهالسلام از رسول خداصلیاللهعلیهوآله نقل کردهاند: امامت جز براى آن کس كه داراى سه خصلت باشد شايسته نيست: تقوا و ورعى كه او را از نافرمانى خدا بازدارد؛ خويشتندارى كه خشمش را كنترل كند؛ و نيكو حكومت كردن بر افراد زيرفرمانش(رعیت)، تا آنجا كه نسبت به ايشان مانند «پدرى مهربان» باشد. («لَا تَصْلُحُ الْإِمَامَةُ إِلَّا لِرَجُلٍ فِيهِ ثَلَاثُ خِصَالٍ وَرَعٌ يَحْجُزُهُ عَنْ مَعَاصِي اللَّهِ وَ حِلْمٌ يَمْلِكُ بِهِ غَضَبَهُ وَ حُسْنُ الْوِلَايَةِ عَلَى مَنْ يَلِي حَتَّى يَكُونَ لَهُمْ كَالْوَالِدِ الرَّحِيمِ. - وَ فِي رِوَايَةٍ أُخْرَى حَتَّى يَكُونَ لِلرَّعِيَّةِ كَالْأَبِ الرَّحِيمِ.»).
نکته آنکه به مردم از آن جهت كلمه «رعيت» اطلاق شده كه حكمران، عهدهدار حفظ و نگهبانى جان و مال و حقوق و آزاديهاى آنهاست. به علاوه مفهوم رعیت مشتمل بر شهروندان دولت اسلامی میشود و اعم از مسلمان و غیرمسلمان و هر آنکه تحت پوشش ولایت امام است.
📌 مطابق این تعبیر نگاه امام به مردمان و رعیت (یعنی آن کس که باید او را حفاظت و رعایت نمود)، نه نگاهی از بالا به پایین و تحکمآمیز بلکه رویکردی پدرانه، مشفقانه و خیرخواهانه است. به بیان دیگر امامی که دارای شرایط مندرج در کلام بالا یعنی تقوا، خویشتنداری و خوشفرمانروایی است، بهسان پدر خانوادهای میماند که جز به صلاح اهل خانه نمیاندیشد.
ناگفته پیدا است که این بیان بههیچوجه در پی درانداختن حکومت پدرسالار و قیممآب آنطور که در اندیشههای سیاسی مغرب زمین مطرح و تجربه شده نیست. بلکه بر لزوم پیوند عاطفی و محبتآمیز میان امام و امت پافشاری دارد. بهعلاوه امام به مفهوم شخصیت حقوقی دولت اسلامی است و این اصل برای همه مسئولان در سراسر نظام مدیریتی مبتنی بر اندیشه امامت، شرط پذیرش سمت و بقای در آن است.
اساس را دنبال بفرمایید:
⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
http://twitter.com/Asaas_discourse
⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
http://Instagram.com/asaas_discourse1
⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
http://Telegram.me/Asaas_discourse
⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
http://Eitaa.com/Asaas_discourse