✒
«به مناسبت 13 تیرماه 1359 سالروز پیام امام خمینی در عدم تعرض به بانوان بدحجاب»
الزام قانونی حجاب
امام خمینی رهبر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در پاسخ استعلام در مورد تعرض عدهای از افراد ناآگاه و احیاناً ضدانقلاب، به بانوان بیحجاب دستوری به این شرح صادر فرمودند: ممکن است تعرض به زنها در خیابان و کوچه و بازار، از ناحیه منحرفین و مخالفین انقلاب باشد. ازاینجهت، کسی حق تعرض ندارد و اینگونه دخالتها برای مسلمانها حرام است، و باید پلیس و کمیتهها ازاینگونه جریانات جلوگیری کنند. ۱۳ تیر ۱۳۵۹ / ۲۱ شعبان ۱۴۰۰
روحالله الموسوی الخمینی، صحیفه امام؛ ج ۱۲، ص ۵۰۲
کانون وکلا.pdf
355.7K
✍️ کانونهای وکلا در آزمون قانونمداری
🔺یادداشتی در تحلیل بیانیه «هیئت عمومی اتحادیه سراسری کانونهای وکلای دادگستری ایران» در باب قابل اجرا نبودن «آیین نامه اجرایی لایحه استقلال کانون وکلا»
@asaas_discourse
بسم الله الرحمن الرحیم
🔸قانون اساسی امروز بحرین، قانونی است که سال۲۰۰۲ میلادی و پس از “میثاق عمل وطنی”به تصویب رسید. این قانون ، توسط #شخص_پادشاه و #بدون_مشارکت و همراهی #مردم ، تنظیم شد و به تصویب رسید.
🔸مبنای پادشاه در تصویب این قانون، فرایندی بود که شورای مشورتی متخصصان طراحی کرده بودند. شورایی که توسط #خود_پادشاه تعیین شده بود.
🔸این فرایند ، اصلاحاتی را تضمین می کرد که ادعا می شد پاسخی است به مطالبه ای که در میثاق عمل ملی آمده است. که این ادعا مستلزم این نکته است که میثاق ، نه تنها در حد قانون اساسی است ، بلکه حتی بالاتر از آن است.
🔸 بنابراین کسانی که قانون اساسی و دیگر قوانین کشور را تصویب کرده اند باید میثاق و اصلاحاتی که در بر دارد را معیار قرار دهند و تمام قوانین را مطابق با آن تصویب کنند. اما سوال این جاست که چه کسی این حق را دارد که اصلاحات را معین و تصویب کند؟
🔸ماده ۱۰۴ قانون اساسی مصوب سال۱۹۷۳ می گوید: ” اصلاح احکام این قانون امکان پذیر نیست؛ مگر با موافقت دوسوم اعضای مجلس ملی و تایید شخص پادشاه؛ و این تبصره ای است بر ماده ۳۵ این قانون “
🔸اما مساله اینجاست که قانون اساسی۱۹۷۳، قبل از میثاق عمل وطنی، باطل شد. و در زمان تصویب و تایید میثاق، نه این قانون و نه مجلس ملی، هیچ کدام وجود و اعتباری نداشتند.
🔸 و در این حالت، طبیعی بود که از راه انتخاباتی آزادانه، پارلمانی تشکیل شود که یا قانون اساسی جدیدی تصویب و یا اصلاحاتی در قانون سال۱۹۷۳ ایجاد کند که از این طریق ، حاکمیت و قانون گذاری توسط مردم، صورت پذیرد.
🔸اما واقعیت چیز دیگری بود. این پادشاه بود که تمام قدرت را در اختیار داشت. و هیچ اثری از #اراده_مردمی نبود.و این مساله تبدیل به یک اصل شد که ” پادشاه در راس همه امور است.” و قانون گذاری و اصلاحات، همه در قبضه اوست.
🔸گویا ملتی که در راه بنیان نهادن اصل “مردم در راس امور هستند” فداکاری ها کرد و قربانی ها داد، نظر خودش را- که در “میثاق عمل ملی” امده بود – تغییر داده و از حق خودش فروگذاری کرده و همه چیز را در اختیار پادشاه قرار داده است!
🔸این خطایی بزرگ و مخالفتی آشکار با رای مردم و حقوق آنها است. بلکه صحیح آن است که هر گونه اصلاحات در قانون اساسی ، بوسیله پارلمانی صورت بگیرد که اعضای آن #توسط_مردم و در انتخاباتی آزادانه برگزیده شده اند. و گرنه اساس رابطه سیاسی مردم و حاکمیت، غیر قابل اتکا است. زیرا غیرقانونی است.
🔸اصلاحات گسترده و واقعی، رمز پایداری کشور و مطالبه توقف ناپذیر ملت است. این اصلاحات حاصل نخواهد شد و برقرار نخواهد ماند مگر با بازگشت به اصل اساسی” مردم در راس امور هستند” بدون هیچ خدعه و فریبی که در عمل به نقض آن بینجامد.
🔸 و تا زمانی که حق”اصلاحات در قانون اساسی” به خود مردم واگذار نشود، تمسک به دموکراسی- اگر چه به صورت جزئی- ثابت نخواهد شد.
🔸و باید این مساله را گوش زد کرد که سزاوار نیست برای مسلمانی که اسلامش راستین و حقیقی است، "قانونی را بر احکام و قوانین خدا ترجیح" بدهد. چنانکه سزاوار نیست که هیچ عهدی را مقدم بدارد بر عهد اطاعت خالص برای خداوند یگانه.
عیسی أحمد قاسم
٦ جولای ٢٠٢١
________
@asaas_discourse
لینک خبر
🔺کلاب اساس برگزار میکند🔺
🔸گفت وگویی با محوریت
«پوشش و حکومت؛نحوه و حدود مداخله»
با حضور خانم دکتر فقیهی
عضو هیئت علمی گروه حقوق دانشگاه حضرت معصومه (س)
دوشنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۰
ساعت ۱۸
کلاب اساس را دنبال بفرمایید
لینک روم
https://www.clubhouse.com/join/%D8%A7%D8%B3%D8%A7%D8%B3/e7tpUO0e/myl8KyVO
-----------
@asaas_discourse
✍️توسعه؛ مسیر پیشرفت یا پسرفت
📌اولین برنامهی ۵ سالهی توسعه اقتصادی کشور در ۲۱ تیر ماه سال ۱۳۶۲ تصویب شد.
🔸به دلیل مغایرت مبانی الگوی توسعه با مبانی جمهوری اسلامی، مدل پیشرفت در ایران اسلامی نمی تواند همسو با الگوی توسعه و اهداف آن طراحی شود. توجه ویژه به کلید واژه «رشد» مسیر پیشرفت ایران اسلامی را بیش از پیش هموار می کند.
_________
@asaas_discourse
✍️توسعه؛ مسیر پیشرفت یا پسرفت
🔸اولین قانون برنامه توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی در سال 1368 در طی یک روند و احساس ضرورت نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حین بررسی لایحه بودجه به یک برنامه مدون و تعیین سیاست گذاریهای کلان تصویب شد.
🔸تصویب #قوانین_برنامه مانند سایر قوانین عادی از طریق #مجلس_شورای_اسلامی صورت میگیرد و اختلاف نظرهایی پیرامون ماهیت این قوانین و جایگاه آن در سلسله مراتب قوانین به چشم میخورد به گونهای که برخی این قوانین را در حکم #قانون_عادی تلقی نموده و الزام آوری بیشتری نسبت به قوانین عادی برای این دسته از قوانین قائل نیستند.
🔸گذشته از همه این اختلاف نظرها و صرف نظر از تحلیل محتوایی این قانون، اولین سؤالی که شاید به ذهن متبادر شود پرسش از عنوان این قانون یعنی پرسش از چیستی #توسعه است؛
🔸 سؤالی که در وهله اول از مفاهیم بدیهی و بینیاز به پاسخ به نظر میرسد؛ اما دقت در این مفهوم، زوایای پنهان و مغفول آن را مشخص مینماید.
🔸«توسعه» یک واژه و مفهوم وارداتی، معادل لفظ انگلیسی «Developement» به معنای رشد و گسترش تدریجی و نمود و تطور یافتن، آشکار شدن و از پوسته و غلاف درآمدن است.
🔸 در علم اقتصاد، توسعه یک مفهوم کیفی و همه جانبه است که شاخصهایی متفاوت با مؤلفههای رشد اقتصادی همچون #افزایش_نقدینگی، #تولید_ناخالص_ملی و #درآمد_ملی را داراست.
🔸 در مفهوم توسعه علاوه بر توجه به افزایش کمی و مادی رفاه، تحول در زیرساختهای انسانی و اجتماعی و فرهنگی و هم سو شدن آنان با اهداف توسعه نیز مدنظر قرار میگیرد.
به عبارت بهتر؛ نقطه هدف توسعه بهمثابه مفهومی همه جانبه و #فراگیر، همه ابعاد و زیرساختهای اجتماعی، انسانی، اقتصادی و فرهنگی جامعه است که با توجه به اهداف توسعه، جوامع را برای تحقق #دهکده_جهانی و یک دستگی و همگونی فرهنگی بر پایه باورهای #مدرنیته و بر محور #انسان_مدرن آماده میسازد.
🔸با توجه به تفاوت فرهنگی و عقیدتی این مرزوبوم با برخی شاخصههای اساسی توسعه ازجمله زدودن همه امور غیر عینی و غیر قابل تجربه از متن فرهنگ و یا محور قرار گرفتن لذات و رفاه بشر بهمثابه یک غایت، لازم است مدل مطلوب پیشرفت در ایران اسلامی متناسب با ساختارهای فرهنگی و اجتماعی همین مرزوبوم طراحیشده باشد.
عدم بهکارگیری تعمدی واژه توسعه توسط امام امت در بیانات خود در نخستین نشست اندیشههای راهبردی و ذکر دلایل آن را نیز در همین راستا میتوان تحلیل و تبیین نمود.
در مقابل، توجه به واژه و مفهوم #رشد بهعنوان یک مفهوم دینی و درون فرهنگی و جامعیت همه جانبه آن میتواند کلیدواژه مهم در همه برنامهریزیها و سیاستگذاریها و قانون نویسی ها به شمار رود.
🔸«رشد» با خاستگاه قرآنی و روایی «به کمال رسیدن همه استعدادهای فردی و اجتماعی در راستای هدف غایی خلقت یعنی تقرب و بندگی معبود» تعریف میشود. ارتباط معنادار این مفهوم و پیوند گسست ناپذیر آن با هدایت و فیض الهی و هم چنین اختیار فرد و جامعه در طریق تحقق آن، تنها و تنها از بستر ولایت و به واسطه امامت، اهمیت و جذابیت این کلید واژه را دوچندان می کند.
🔸توجه و اهمیت رشد همه جانبه انسان در مقدمه قانون اساسی و در اصول مختلف این قانون از جمله بند اول اصل سه، بند 3 اصل 43 ودر فلسفه #اساسی_سازی برخی اصول همچون اصل 8 و دیگر اصول به خوبی هویداست و لازم است علاوه بر تبیین این مفهوم و تشخیص مصداقهای عملی آن در عرصههای مختلف توسط صاحب نظران، در همه برنامهریزیها و سیاست گذاریها و قانون نویسی ها به عنوان محور و شاقول مدنظر قرار گیرد.
💠اساس را دنبال بفرمایید و نظرات خود را مطرح بفرمایید💠
@Asaas_mokhatab
_______
@asaas_discourse
🖋جلوه عینی شعائر اسلامی در اساسیسازی پرچم جمهوری اسلامی ایران🇮🇷
🔴در منابع فقهی شعائر به معنای علامت و نشانه روشن برای چیزی است و شعائر الله به معنای علامت نشانی است که یاد خدا را در جانها تثبیت میکند. این علائم و نشانهها از طریق یک شیء، مفهوم یا عمل اعلامکننده نوعی همبستگی در یک گروه و یا آیین مشخص میباشد؛
⚪️بنابراین میتوان #پرچم جمهوری اسلامی ایران مزین به شعار #الله_اکبر را به سبب ماهیت نمادین در اعلام هویت مستقل و مقتدر #نظام_اسلامی جز شعائر اسلامی تلقی کرد. بهاینترتیب چون جمهوری اسلامی حکومتی اسلامی است، شعائر آن علاوه بر جنبه #ملی، جنبه اسلامی به خود میگیرند.
🔴 از سوی دیگر پرچم جمهوری اسلامی ایران علاوه بر این که نوع #حکومت را آشکارا بیان میدارد، شعار اصیل اسلامی «اللهاکبر» که شعار اصلی پیروزی و #تداوم_انقلاب_اسلامی است را در متن خود دارد همچنین نشان رسمی جمهوری اسلامی ایران واژه «الله» درواقع یک نشانواره از عبارت اسلامی «لا اله الا الله» است که این عبارت نیز در زمره شعارهای انقلابی و نمادی برای ایجاد حکومتی #توحیدی و حرکت بهسوی الله تلقی میشود.
⚪️در #مجلس_خبرگان قانون اساسی، نمایندگان بحثی در خصوص مبنای اساسی سازی پرچم کشور نداشتند؛ گویا ذکر پرچم در اساسیترین سند کشور امری عادی و مورد وفاق همگان بود. ازاینرو به نظر میرسد دلیل اصلی و شاید تنها دلیل در نظر گرفتن محملی اساسی برای پرچم کشور، به سابقه تاریخی آن برگردد به عبارت بهتر چون متمم قانون اساسی #مشروطه مصوب 1286 ه.ش به بحث پرچم رسمی کشور پرداخته بود. ازاینرو بعد از انقلاب نیز در قانون اساسی جدید این جایگاه اساسی برای پرچم رسمی کشور ابقا شد.
🔴در مجلس خبرگان قانون اساسی، تغییر رنگ و شعار پرچم محل اختلاف بود. برخی معتقد بودند پرچم دارای یک رنگ باشد ولی گروهی دیگر بنا را بر حفظ سنن جامعه گذاشته و عقیده داشتند شعاری اسلامی که نمایانگر و پیامآور انقلاب باشد در پرچم استفاده شود. نهایتاً پرچم دارای #سه_رنگ، با علامت مخصوص جمهوری اسلامی و شعار اللهاکبر که مردم در انقلاب سر میدادند تصویب شد.🇮🇷
⚪️با وقوع انقلاب نمادها و شعایر ملی از جمله پرچم دچار تغییر شده و محتوای آن متناسب با ارزشها و اهداف انقلاب دچار تحول خواهد شد. پرچم جمهوری اسلامی نیز تحت تأثیر انقلاب اسلامی و ارزشهای آن دچار تغییر شد.
🔴پرچم بهعنوان نمادی ملی و بیانگر آرمانی انقلابی، جایگاه غیرقابلانکاری در تقویت #هویت_ملی است؛ چراکه از یک سو سنتی را بنا مینهد که ضمن استمرار، در نسلهای بعد نیز جریان مییابد و نیز از سوی دیگر حس #وطن_دوستی را برانگیخته و #همبستگی_ملی را موجب میشود. علاوه بر اینها شعایر دینی که در پرچم به کار گرفته شده، جدای از همبستگی ملی، هدف مشترک را نیز مشخص میکند. چراکه همبستگی ملی بر محور #هدف_مشترک تبلور مییابد.
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
منابع :
_صورت مشروح مذاکرات مجلس بررسی نهایی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، جلد اول، صص 601_614
_صورت مشروح مذاکرات مجلس بررسی نهایی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران جلد سوم، صص 1762_1766
_مصطفوي، سيد حسن، التحقيق في كلمات القرآن الكريم، تهران: بنگاه ترجمه و نشر كتاب، جلد ششم، 1360، ص 76.
_یزدی، محمد، قانون اساسی برای همه، تهران: انتشارات امیرکبیر، 1375، ص 206.
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@asaas_discourse
✴ ششمین لایو اساس به مناسبت سالروز تاسیس شورای نگهبان
🔷️ با موضوع شأن نزول شورای نگهبان، نقد و بررسی رویه شورای نگهبان در انطباق مصوبات مجلس شورای اسلامی بر موازین اسلام و قانون اساسی
✅ با حضور دکتر ابراهیم موسی زاده، عضو هیات علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
⏰زمان: جمعه /۲۵ تیرماه ۱۴۰۰/ ساعت ۲۲
مکان: لایو اینستاگرام اساس به نشانی:
@asaas_discourse1
هدایت شده از شهید سید محمدباقر صدر
⚫رسالت امام باقر (ع)
⚫امام باقر(ع) در این مقام با مسئولیت های بسیار بزرگ و بسیار مهمی روبرو بود . نخست و پیش از هر چیز بر عهده ایشان بود که به تشیع، چارچوب و ویژگی های تفصیلیِ مشخص دهد و کار را از حیطه عمل یک یا دو یا سه نفر درآورد و به عملی تبدیل سازد که در یک گروه نمود می یابد و اسلام را در چهره حقیقی اش نمود می بخشد .
📚 کتاب امامان اهل بیت_صفحه ۵۹۰
🆔 @shahidsadr
✍️مسئولیت دلسوزانه متقابل برای سلامت محیط اجتماعی
💠به بهانه ۳۱ تیر، فرمان امام خمینی به شورای انقلاب جهت تشکیل اداره امر به معروف و نهی از منکر
💠 خصیصه بارز جامعه اسلامی پویایی آن است بدین معنا که همه افراد جامعه در برابر یکدیگر مسئولیت دارند و برای زندگی در یک محیط سالم باید به نحو همگانی مشارکت نمایند.
✍️مسئولیت دلسوزانه متقابل برای سلامت محیط اجتماعی
🔸️امر به معروف و نهی از منکر یک اصل اسلامی است که عمل به آن، فلاح و رستگاری را در پی دارد.
🔸به حکم آیه شریفه:«وَلْتَکُن مٍّنکُم امةُ یَدعُون الَی الخیرِ وَ یامُرونَ بالمعروفِ و ینهونَ عَنِ المُنکرِ و اولئکَ هُم المُفْلِحُون؛ و بايد از ميان شما گروهى [مردم را] به نیکی دعوت کنند و به كار شايسته وا دارند و از زشتي بازدارند و آنان همان رستگارانند (سوره آل عمران آیهی ۱۰۴)
🔸️اولین اراده نظام حقوقی #جمهوری_اسلامی_ایران به منظور تحقق اصل اسلامی #امر_به_معروف_و_نهی_از_منکر، در فرمان امام خمینی (۱۳۵۸) برای تشکیل اداره امر به معروف و نهی از منکر متبلور شده است:
🔸بسم الله الرحمن الرحیم🔸
شورای انقلاب اسلامی به موجب این مرقوم مأموریت دارد که اداره ای به اسم «امر به معروف و نهی از منکر» در مرکز تأسیس نماید؛ و شعبه های آن در تمام کشور گسترش پیدا کند؛ و این اداره، مستقل و در کنار دولت انقلابی اسلامی است و ناظر به اعمال #دولت و #ادارات_دولتی و تمام اقشار #ملت است. و دولت انقلاب اسلامی مأمور است که اوامر صادره از این اداره را اجرا نماید و این اداره مأمور است که در سراسر کشور از منکرات به هر صورت که باشد جلوگیری نماید و حدود شرعیه را تحت نظر حاکم شرعی یا منصوب از قِبَل او، اجرا نماید و احدی از اعضای دولت و #قوای_انتظامی حق مزاحمت با متصدیان این اداره ندارند. و در اجرای حکم و حدود الهی احدی مستثنی نیست حتی اگر خدای نخواسته #رهبر_انقلاب یا #رئیس_دولت مرتکب چیزی شد که موجب حد شرعی است باید در مورد او اجرا شود.»
روح الله الموسوی الخمینی
🔸️پیام امام(ره) حاوی نکات مهمی است. ایشان در امر نظارت قائل بر #اصل_برابری در مقابل قانون می باشند؛ یعنی اینکه شخص خاطی حتی اگر رهبر انقلاب یا رئیس دولت هم باشد حکم بر او اجرا می شود لذا تفوقی بر دیگر افراد ملت ندارد.
🔸مضافِ بر آن، نظارت بر اعمال دولت و ادارات دولتی را در اولویت قرار داده اند تا اگر قدرت اعطایی را در جهت #تضییع_حقوق_ملت به کار برند مورد عتاب و خطاب قرار گیرند.
🔸️امر به معروف و نهی از منکر در قانون اساسی نیز گنجانده شده است. #اصل_هشتم ضمن تاکید بر بُعد تکلیفی امر به معروف و نهی از منکر از سه قِسم #نظارت سخن می گوید؛ نظارت مردم بر مردم، دولت بر مردم و مردم بر دولت.
🔸️مردم بر مردم: مشارکت آحاد ملت در نظارت مسئولانه بر رفتار یکدیگر موجب ارتقا سلامت جامعه و بهسازی محیط زندگی خواهد شد.
🔸️دولت بر مردم: ارتباط تنگاتنگ دولت با مردم و ممانعت از کج روی ها از طریق ارشاد افراد منحرف و هدایت آنها به صراط مستقیم از وظایف اساسی و بنیادین #دولت_اسلامی می باشد.
🔸️مردم بر دولت: مشارکت فعال مردم به عنوان صاحبان اصلی قدرت در امر #نظارت_بر_دولت، نشان از جامعه ای پویا و موثر دارد. یکی از مصادیق بارز این نوع نظارت، استفاده از ظرفیت اصل ۲۴ قانون اساسی در برخورداری از #آزادی_نشریات و #مطبوعات در بیان مطالب است. اما از آنجا که درصورت ارشاد و تذکر به دلیل برخورداری طبقه حاکم از قدرت، امکان عدم تاثیر گذاری یا بدتر از آن خوف از برخی عواقب وجود دارد، باید از آمران به معروف و ناهیان از منکر به جِّد #حمایت و #پشتیبانی شود.
🔸️وازآنجاکه قدرت اعطا شده به طبقه حاکم، مجوز انتقاد از عملکرد آن ها را به همراه دارد، لذا زمامداران در خصوص عملکرد خود، در مقابل مردم مسئول و در مواجهه با انتقادات، موظف به #پاسخگویی می باشند.
_____________
@asaas_discourse
✍️مجلس شورای ملی» چگونه «مجلس شورای اسلامی» شد؟
روایتی تاریخی حقوقی از ۳۱ تیر ماه ۵۹
🔺اولین مصوبه مجلس پس از انقلاب اسلامی «طرح تعیین نام مجلس شورای اسلامی» بود. نمایندگان بر این باور بودند که عنوان «مجلس شورای ملی» تنها به این نهاد اشاره میکند و اسم عَلَم محسوب نمیشود لذا ایشان باید برای مجلس تعیین نام نمایند.
________
@asaas_discourse
تغییر عنوان مجلس شورای ملی و تعیین نام مجلس شورای اسلامی(1).pdf
250.7K
✍️مجلس شورای ملی» چگونه «مجلس شورای اسلامی» شد؟
روایتی تاریخی حقوقی از ۳۱ تیر ماه ۵۹
🔺اولین مصوبه مجلس پس از انقلاب اسلامی «طرح تعیین نام مجلس شورای اسلامی» بود. نمایندگان بر این باور بودند که عنوان «مجلس شورای ملی» تنها به این نهاد اشاره میکند و اسم عَلَم محسوب نمیشود لذا ایشان باید برای مجلس تعیین نام نمایند.
________
@asaas_discourse
بسمه تعالی و له الحمد
ماده واحده مصوبه نمایندگان مردم ایران در مورد نامگذاری مجلس به مجلس شورای اسلامی مغایرتی با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ندارد. از طرف اعضای حاضر شورای نگهبان
رئیس موقت شورای نگهبان
محمد رضا مهدوی کنی ۵۹/۴/۳۱
___
@asaas_discourse
جناب آقای سید ابوالحسن بنی صدر
رئیس جمهوری اسلامی ایران
قانون تعیین نام مجلس شورای اسلامی ایران که در جلسه ۵۹/۴/۳۱ با حضور شورای نگهبان به تصویب رسیده به پیوست ایفاد می گردد.
رئیس مجلس شورای اسلامی
اکبر هاشمی
۵۹/۶/۱
__
@asaas_discourse
بسمالله الرحمن الرحیم
💠آموزههای نقوی💠
❇️امام هادی علیهالسلام فرمودند:
اَلعالِمُ وَ المُتَعَلِّمُ شریکانِ فی الرُّشدِ، مأمورانِ بالنَّصیحَةِ، مَنهیّانِ عَنِالغَشِّ؛
بحارالانوار، ج75، ص 367.
❇️امام هادی (علیهالسلام) در جملهای کوتاه هدف اصلی از تعامل میان استاد و دانشجو و مهمترین قاعده لازمالرعایه در این تعامل را معرفی میکنند. بهراستی هدف از تعامل عالم و متعلم یا استاد و دانشجو چیست؟ هدف استاد از آموزش و هدف دانشجو از آموختن کدام است؟
❇️ از نظر امام دهم (علیهالسلام) استاد و دانشجو در «رشد» یعنی بالندگی شریک هستند و رو بهسوی ترقی دارند. این کلام گهربار نشان میدهد که علمآموزی موجب #رشد هر دو سوی این رابطه است و استاد و دانشجو هر دو در این رشد شریکاند. توجه به این #شراکت پرسود، استاد را از #تکبر و #بخل و دانشجو را از #تنبلی و کم همتی محفوظ میدارد.
❇️ نکته دیگر آنکه رشد علمی عالم و متعلم با تشریکمساعی و در یک رابطه دوسویه محقق میشود بنابراین استاد گوینده صرف و دانشجو شنونده صرف نیست.
❇️امام علی النقی (علیهالسلام) عالم و متعلم را موظف به #نصیحت و ممنوع از غَشّ میدانند. نصیحت در لغت از نصح به معنای خلوص و صفا است. نصح العسل یعنی عسل تصفیه شد. نصح همچنین به معنای وعظ به کار میرود.
❇️در واقع موعظه کردن و پند دادن خود از آثار بارز خلوص و خیرخواهی کسی نسبت به دیگری است. در مقابل #غش به معنای ناخالصی، ظاهرسازی و فریبکاری است. استاد و دانشجو در جایی به شراکتی پرسود یعنی پر از رشد دست مییابند که خالص و صاف و بیغش در آموختن و آموزشدادن ظاهر شوند.
❇️برخورد صادقانه با مباحث علمی بدون ظاهرسازی و بدون تعارف را میتوان #تقوای_علمی دانست. استاد و دانشجو در برخورد با اندیشهها، تجربهها و دستاوردهای علمی زلال و صادقاند، هیچ اندیشهای را #تحقیر نمیکنند و باب بحث و سؤال را نمیبندند. ایشان بر سر دفاع از یک دیدگاه علمی گرفتار #تعصب و #تصلب نمیشوند؛
❇️ بنابراین استاد و دانشجو بیش از همه با خود صادقاند و بهمحض آنکه قوتی در دیدگاهی ببینند خاضعانه به قوت آن اقرار میکنند و به جدال و مراء گرفتار نمیشوند! این کلید نیل به رشد علمی است که امام بزرگوارمان در این جملات کوتاه به دست میدهند.
🌼________________🌼
@asaas_discourse
🌼قـالَ رَسُـولُ اللّه ِ صلي الله عليه و آله:
🔹يَوْمُ غَديرِخُمٍّ اَفْضَلُ اَعْيادِاُمَّتِى وَهُوَالْيَوْمُ الَّذى اَمَرَنِىَ اللّه ُ تَعالى ذِكْرَهُ فيهِ بِنَصْبِ اَخى عَلىِّ بْنِ اَبِى طالِبٍ عَلَما لاُِمَّتِى، يَهْتَدُونَ بِهِ مِنْ بَعْدِى وَ هُوَ الْيَوْمُ الَّذى اَكْمَلَ اللّه ُ فيهِ الدّينَ وَأَتَمَّ عَلَى اُمَّتِى فيهِ النِّعْمَةَ وَرَضِىَ لَهُمُ الاِْسْلامَ دينا.
🔹 روز #غدير_خم برترين عيدهاى امّت من است و آن روزى است كه خداوند بزرگ دستور داد؛ آن روز برادرم #على بن ابى طالب را به عنوان پرچمدار (و فرمانده) امّتم منصوب كنم، تا بعد از من مردم توسط او #هدايت شوند، و آن روزى است كه خداوند در آن روز #دين را تكميل و نعمت را بر امّت من تمام كرد و #اسلام را به عنوان دين براى آنان پسنديد.
امالى صدوق: ج۸، ص ۱۲۵
🌼___________🌼
@asaas_discourse
✨بارقههای غدیری✨
✍️پیشرو بودن امام در عمل به تکالیف الهی
✳️آنگونه که مقوله #امامت در کلمات حضرات معصومین علیهمالسلام تصویر و ترسیم شده، #امام_امت همچون آن #حکمرانی نیست که در مسندی یا کنج دنجی بنشیند و به دور از واقعیات جامعه تنها حکم براند و از دیگران انتظار پیروی داشته باشد.
✳️ بلکه امام به مثابه #انسان_پرورشیافته مکتب، خود بیش و پیش از همه در عمل به تکالیف الهی و التزام به #مکتب پیشرو و پیشقدم است.
همین مؤلفه، گویا و روشنگر ضرورت پیوند مدام امام و مکتب و نقش هدایتگر او است.
✳️ امام خود شخص راهیافتهای است که بر مدار مکتب حرکت کرده و سعی دارد توده #امت را در «سیر الی الله» راهنما و راهبر باشد. از این رو بیش از هرکس، به سختی و جدیت پایبند به فرامین الهی است.
✳️حضرت #امام_علی_علیه_السلام در دوران #حکومت و امامت خویش خطاب به مردم، این پیشگامی را همچون تعهدی بر دوش امام اعلام میکند که گویی پیش از اقدام پیشروانه امام، تکلیفی متوجه امت نبوده و یا آنکه امام، صالح به فرمان دادن و اطاعت خواستن در آن مورد نبوده است:
«اى مردم! به خدا من شما را به طاعتى برنمیانگيزم، جز كه خود پيش از شما به گذاردن آن بر ميخيزم. و شما را از معصيتي باز نمیدارم، جز آنكه خود پيش از شما آن را فرو میگذارم.»(خطبه ۱۷۵)
✳️محور بودن #مسئوليت در امامت، اسوه بودن امام را ايجاب مىكند و امام قبل از آنكه از ديگران مسئوليتى بطلبد خود، پيشاپيش آن را عمل مىكند. امام از همۀ افراد امت نسبت به قانون الهی و وظایف شرعی متعهدتر و عاملتر است (خطبه ۱۶)
✳️امام علی علیهالسلام در جایی دیگر فرمودند: كسى كه خود را در مقام پيشوايى و امامت بر مردم قرار ميدهد بايد پيش از آنكه به تعليم ديگران بپردازد به تعليم خويش بپردازد و بايد تأديب و تعليم او نسبت به ديگران پيش از آنكه با زبانش باشد با عمل صورت گيرد.(حکمت ۷۳)
✳️ اطلاق كلام امام عليهالسلام، هم #رئيس_حكومت بر مردم را شامل می شود و هم تمام كسانى را كه به نوعي #ارشاد و #هدايت #مردم را بر عهده می گیرند.
✳️___________________✳️
@asaas_discourse