هدایت شده از دکتر عبدالکریم شمشیری
آنگاه که شمشیر آن شقی فرود آمد،
نه فرق مولا
بلکه آسمان را شکافت
تا
ملائک ندای
«فزت و رب الکعبه» را بشنوند.
شهادت مظلومانه حضرت علی.ع. تسلیت باد.
بسمه تعالی
حلقههای آموزش قرآن
1. ابتدای نامه با نام خداوند قوی
تا به لطفش رازی از تدریس قرآن بشنوی
2. گردِ هم بودند تعدادی مربی یک زمان
در پی آموزش قرآن به سَبکی مهدوی
3. شد نماینده یکی از بین آنها و برفت
نزد استادی مجرّب در امور معنوی
4. داد توضیحی که ما تدریسِ قرآن میکنیم
بهترین الگو چه باشد از برای پیروی؟
5. با تأمل گوش داد و با محبت آن حکیم
پاسخی موزون بدادش، با بیانی معنوی
6. گفت: حق، راهی وسط باشد، نه چپ گردد، نه راست
هر رهِ دیگر بجویی، نیست غیر از کجروی
7. ترکِ عترت یا خرد، در فهم قرآن، گمرهی است
عقلِ بیقرآن و عترت هم، نشاید پیروی
8. گر بُوَد الگوی تو آن چارده معصوم پاک
هر زمان باید که با «رفتار» خود، الگو شوی
9. ور تو داری وَعظ و علم و ادّعای بیعمل
باعث بدنامیِ آل پیمبر میشوی
10. چون بخواهی درس تو باشد مؤثر در کلاس
ابتدا باید رهِ تأدیبِ نفسِ خود رَوی
11. خود به قرآن سَنج، وقتِ خواندن آیات آن
بررسی کن کار خود، پیش از حساب اخروی
12. «تَزکیه» نسبت به «تعلیم و تعلّم»، ارجح است
تا نباشد دل مهیّا، کی بِدان وارد شوی؟
13. زندگی بر طبق قرآن را، تو آسان یاد ده
نیست شرط آن، تخصص در علوم حوزوی
14. سختگیری در کلاس درس، سمّی مهلک است
سهل و آسان گیر، تا قرآن نگردد منزوی
15. شِکوۀ پیغمبر از ظاهرگرایان، روز حشر:
«از چه شد مهجور قرآن، در حیات دنیوی؟»
16. گر تو با افراط یا تفریط، از دین دَم زنی
ای بسا با کار خود، اسباب بیزاری شوی
17. از پیمبر جملهای گویم، وز آن سبقت مجوی
تا بدانی «اولویّت» چیست، گر این بشنوی
18. گفت: «چون قرآن غلط خوانید، آید یک مَلَک
او صحیحش را بَرَد سوی خداوند قوی»
19. پس مبادا با تذکرها و تصحیح زیاد
در حضور جمع، شاگردی نمایی منزوی
20. گر کسی در خواندنش ماهر نباشد، عیب نیست
عیبِ اصلی، اینکه در رفتار، باشد کجروی
21. درس قرآن، درس امّید است و عشق و اشتیاق
کاهشِ اینها، هنر نَبوَد، کدامین سو روی؟
22. هرکسی انگیزه و امّید بخشد او به خلق
عقل او کاملتر و شایسته بَهرِ پیروی
23. تقویت کن دائماً «انگیزه» و «فهم» و «عمل»
پوچ و ابتر می شود آموزش، ار این نشنوی
24. آیۀ «حقّ تلاوت» را ببین تفسیر چیست
تا که از وِرد زبان، سوی «تدبّر» بِگرَوی
25. طبق تفسیر امام صادق از آن، خود بگو
خواندن قرآن چه سود، ار نیست رشد معنوی؟
26. هست کاریکاتورِ آموزش قرآن کنون
برخی از آنچه به نام درس قرآن بشنوی
27. گر بِلال آید برای شرکتِ در آزمون
بهر تجویدِ اذان، سازند او را منزوی
28. من نگویم: لحن و تجوید و قرائت زائد است
لیک گویم: فرق نِه بین مهمّ و ثانوی
29. اینکه باشد یک مهارت، زینتِ قرآن، دُرست
مُنتها باید تو اول، اصل آن سازی قوی
30. چون نباشد فهمِ آیاتش، چه فرقی میکند
اینکه در حفظ و قرائت رتبۀ اول شوی
31. آن شنیدم مبلسازی، بهر صد زوج جوان
داد مبل قیمتیّ و خواست اجر اخروی
32. گفت او را با تبسّم، مرد دنیادیدهای:
«خانه، بَهرِ این جوانان، به ز مبل خسروی»
33. پس مبادا شیوۀ رایج برایت بت شود
«اولویّت» را رعایت کن به جای پسروی
34. با تعصّب کی شکوفا میشود عقل بشر؟
ذهن خلّاق از کلیشه چون نماید پیروی؟
35. خانۀ تدریس خود تعمیر کن از پایبست
نقشِ ایوان را رها کن تا به حق واصل شوی
36. بستر لازم، فقط روخوانی و تجوید نیست
سادهانگاری رها کن در امور معنوی
37. اعتقاد و اقتصاد و ازدواج و اشتغال
ورزش و فرهنگ و اخلاق و سلوکِ اخروی،
38. تا مخاطب ضعف دارد در مسیر این امور
فکر او جای دگر باشد، به جای پیروی
39. رفع اینها کار آموزش بسی آسان کند
گرچه قرآن خود شفا باشد، اگر عاشق شوی
۴۰. گر کسی از مشکلات و نقصها دم زد، بگو:
نیست تکلیف شما بیش از توان دنیوی
۴۱. چون علاج کاملش از دست تو خارج بُوَد
با توکل، تا توانی کوششی کن اخروی
4۲. خوش مکن دل را که درسی دادی و کارَت تمام
با جهاد مال و جان، این راه را باید روی
4۳. از امامان راهِ آموزش فراگیر، ای عزیز
بستر تدریس را مانند آنان کن قوی
4۴. هر رهِ دیگر به غیر از راهِ آنها گمرهی
هرچه آموزش به غیر از سبک آنها پسروی
4۵. پس چو نیکو بنگری، آموزش قرآن، غریب
ادّعا بسیار اما در عمل، کمتر قوی
4۶. این همه نیّات پاک و این همه اخلاص و کار
یک نخِ تسبیح میخواهد برای پیروی
4۷. هرکسی یک گوشه و غافل ز سعی دیگران
کو یکی گردآورنده، تا نماید خسروی؟
4۸. تا کند مجموعِ نیتها چو سیمرغِ کهن
تا چو سِیلی بَر کَند بنیادِ ضعف و تکروی
4۹. شأن تو تبلیغ و اصلاح است بهرِ دین حق
در رهِ ایفای نقشت از ولی کن پیروی
۵۰. کشف کن آموزشی بر طبقِ حکم عقل و دین
بر اساس هر کلاسی که بِدان وارد شوی
51. آنچه گفتم، حلقههای چرخۀ آموزش است
حلقهای گر سست شد، کمتر موفق میشوی
52. پس به شاگردان چنان آموز قرآنِ حکیم
تا شوی شایستۀ تدریسِ عصر مهدوی
امام علی علیه السلام:
اَعْلَمُ النّاسِ بِاللّهِ اَكْثَرُهُمْ لَهُ مَسْاَلَةً؛
خداشناسترين مردم، پر درخواستترين آنان از خداست.
غرر الحكم ، ح ۳۲۶۰
زیارت غدیریه.pdf
448.1K
📖 ترجمه روان زیارت غدیریه 🌸
این زیارت از طرف امام هادی(ع) در روز غدیر صادر شده است.
محور این زیارت، تولی و تبری و محتوای آن بیان فضائل امام علی(ع) است.
هرچند زیارت غدیریه را در هر موقع از سال از نزدیک و دور میتوان خواند، ولی سفارش شده بهویژه در روز غدیر خوانده شود.
🌹🌺🌸
سلام
با اینکه چند روز از عید غدیر گذشته، دلم نیومد مدح زیبای زیر رو با ترجمه صوتیش که از استادم پرسیدم، براتون نذارم.
بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيم
بزرگواران لطفا قبل از قرائت زیارت عاشورا این مطلب رو بخونین.
حالا که به اذن خدا هر روز زیارت عاشورا می خونیم، خوبه بدونیم چه خواسته هایی داریم : 👇👇
🏴🏴🖤در زیارت عاشورا چیزی حدود هجده دعا
میکنیم که متناسب با آن، هجده مقام را از خدا میخواهیم.
درخواستهای انسان در زیارت عاشورا، دنیوی و مادی و فانی نیست، بلکه همگی معنوی است.
ما در زیارت عاشورا، همراه با این دعاها، هجده مقام را از خدا درخواست میکنیم که بعضی از آنها بهقدری بالاست که اگر زیارت عاشورا وجود نداشت، نمیتوانستیم باور کنیم که کسی جرأت درخواست آنها را از خدا داشته باشد.
اینها خیلی خواستههای بزرگی هست و انسان از آنها درجات سلوک را یاد میگیرد.
و اما آن مقامها:
۱- مقام خونخواهی امام حسین علیهالسلام
⬅️ ان یرزقنی طلب ثارک
اینکه کسی بخواهد خونخواهی امام حسین را بکند، مقام خیلی بالایی است، چون خونخواهِ اصلی ابیعبدالله، امام زمان است.
۲- مقام وجاهت عند الله
(آبرومندی نزد خدا)
⬅️ اللهم اجعلنی عندک وجیها
۳- مقام معِیَّت(همراهی) با معصوم
⬅️ ان یجعلنی معکم فی الدنیا و الآخرة
⬅️ مع امام منصور
(این درخواست، بسیار ویژه است، چون تمام
انبیا و اولیا آرزویش را داشتهاند).
۴- مقامی که درخواست میکنیم تمام مراحل زندگی ما، درهمتنیده با معصوم باشد.
⬅️ اللهم اجعل محیای محیا محمد و آل محمد...
۵- مقام شهادت
⬅️ و مماتی ممات محمد و آل محمد
چون مرگ همه معصومین از پیامبر تا امام حسن عسکری علیهمالسلام، با شهادت بوده.
۶- رسیدن به مقام محمود
⬅️ ان یُبِلِّغنی المقام المحمود
در قرآن آیهای داریم که به پیامبر میگوید: نماز شب بخوان تا به مقام محمود برسی. مقام محمود از نگاه بیشتر مفسران، یعنی مقام شفاعت.
خود شفاعت شدن، یک مقامی است که به هر کسی نمیرسد (لا یملکون الشفاعة... شفاعت به هر کس نمیرسد).
حالا یک مقامی هست که از شفاعتشدن بالاتر است و آن هم مقام شفاعتکردن است و ما در این فراز، این را از خدا میخواهیم.
۷- مقام مشارکت در مصیبت ولیّ معصوم
⬅️ لقد عظمت الرّزِیّة... بک علینا
⬅️ و اسئل الله بحقکم... ان یعطینی بمصابی بکم...
(یعنی مصیبت شما را، مصیبت خودم میدانم)
⬅️ الحمد لله علی عظیم رزِیّتی
(دقیقا در اینجاست که انسان مصیبت را برای خودش میداند)
این مقام، خیلی عظیم است و خیلی باید دربارهاش بحث کرد.
داستان زیارت عاشورا، داستانِ یکیشدن با اهلبیت است، قرار است از این طریق، به شجره حیات متصل شویم.
۸-مقام برائت
(برای دوری و تبرّیجستن از بعضی جریانها و افراد و نیز بعضی خصوصیتها)
⬅️ و بالبرائة من اعدائکم
۹- مقام لعن
این مقام، آنقدر مهم است که در زیارت عاشورا بر سلام اولویت دارد. اول صدتا لعن میدهیم و بعد صد سلام.
(جاروب کن خانه را، سپس میهمان طلب)
⬅️ اللهم العن اول ظالم ظلم حق محمد و آل محمد
نکته: چهره اصلی برائت و لعن، بعد از ظهور دیده میشود، چون ما مردم اصلا تا قبل از ظهور نمیفهمیم کسانی که باعث و بانی ماجرای کربلا بودهاند، ما را از چه نعمات زیاد و برکات بزرگی محروم کردهاند.
ما الآن از دنیای بعد از ظهور چیزی نمیدانیم و درک نمیکنیم. اصل برائت در آن زمان اتفاق میافتد.
یعنی وقتی ظهور انجام میشود و میفهمیم چه چیزی را از ما گرفتهاند، تازه حسّ واقعیِ برائت را درک خواهیم کرد.
۱۰- مقام سِلم
⬅️ انی سلم لمن سالمکم
⬅️ و ولیّ لمن والاکم
این مقام، عبارت است از مقام دوستی با دوستان و دوستداران اهلبیت، برای تشکیل یک شبکه متحد در راه تحقق منویّات این خاندان.
۱۱- مقام حَرب
⬅️ حرب لمن حاربکم
این مقام، یعنی مقام دشمنی با دشمنان اهلبیت، برای پالایش آن شبکه متحد و همچنین مبارزه با موانع رشد بشر.
آیا شما فکر میکنید هر کسی میتواند به مقام مجاهدت برسد؟
۱۲-مقام ایثار
ما در زیارت عاشورا این مقام را درخواست میکنیم و لااقل ادای آن را درمیآوریم.
ایثار یعنی بذل بهترینها، و ما زیارت عاشورا بهترین داشتههای خود را فدای امام میکنیم.
⬅️ بابی انت و امی
۱۳- مقام قربة الی الله
باید گفت: مقام قرب و نزدیکی به خدا، بالاترین مقام ممکن است، منتها مراتب بالای آن فقط به کمک و دستگیری ولیّخدا که در این مسیر پیشتاز است، ممکن میشود.
⬅️ انی اتقرب الی الله...
⬅️ اللهم انی اتقرب الیک...
۱۴- مقام دوستی و نزدیکی به اهلبیت
⬅️ انی اتقرب الی الله و الی رسوله و الی ...
این مقام نیز، امتداد مقام قربة الی الله است.
۱۵_مقام معرفت اهلبیت
(چرا که در حدیث داریم: من مات و لم یعرف امام زمانه، مات میتة جاهلیة)
⬅️ اکرمنی بمعرفتکم و معرفة اولیائکم...
۱۶- مقام ثبات قدم و اهل تزلزل نبودن
⬅️ ان یثبّت لی عندکم قدم صدق
⬅️ ثبّت لی قدم صدق عندک مع الحسین...
۱۷- مقام رجعت
که هرکسی قادر نیست به این مقام برسد و شخص باید خیلی کارها در این راه انجام دهد.
⬅️ و ان یرزقنی طلب ثارکم مع امام منصور
۱۸- مقامی که خدا به ما درود بفرستد
⬅️ اللهم اجعلنی فی مقامی هذا ممن تناله منک صلوات و رحمة و مغفرة
ما در زیارت عاشورا، خیلی از این مقامها و خواستهها را بهصورت لامکان و لازمان میخواهیم.
یعنی درخواست خود را محدود به یک زمان و مکان خاص نمیکنیم.
⬅️ فی هذا الیوم و فی موقفی هذا و ایام حیاتی
(یعنی الآن و اینجا و همه روزهای عمرم)
⬅️ و لا جعله الله آخر العهد منی...
(یعنی الیالابد باشد و محدود به حال نباشد.)
در پایان این مطلب باید گفت که هدف خلقت ما انسانها، رشد نامحدود ما از طریق کسب معرفت و محبت و خشوع در برابر خدا و همچنین ولی خداست.
لذا این درخواستهایی که ما در زیارت عاشورا به درگاه خدا عرض میکنیم، کاملاً همسو با هدف خلقت ماست.
یعنی اگر به مقامات فوق دست یابیم، در واقع تا سطوح بسیار بالایی از هدف خلقت دست یافتهایم.