🔻امیرالمؤمنین عليه السلام:
ميوه خردمندى، رهانيدن جان از زرق و برق دنيا است
رَدعُ النَّفسِ عَن زَخارِفِ الدُّنيا ثَمَرَةُ العَقلِ
📚غررالحكم حدیث 5399
📜 اساطیر نامه | مروری بر تاریخ
https://eitaa.com/joinchat/2868183226Cfce63ae436
📸 ایران زیبا/ طبیعت بهاری اشترانکوه، لرستان
📜 اساطیر نامه | مروری بر تاریخ
https://eitaa.com/joinchat/2868183226Cfce63ae436
📸 بر تخت نشستن رضاشاه ۲۴ آذر۱۳۰۴
📜 اساطیر نامه | مروری بر تاریخ
https://eitaa.com/joinchat/2868183226Cfce63ae436
🔻 حکایت
✍مردی به نزد حلوا فروشی رفت وگفت : «مقداری حلوای نسیه به من بده»
حلوا فروش قدری حلوا برایش در کفی ترازو گذاشت و گفت :
« امتحان کن ببین خوب است یانه .»
مرد گفت : « روزه ام، باشد موقع افطار » حلوا فروش گفت:
« هنوز ۱۰ روز به ماه رمضان مانده ؛ چطور است که حالا روزه گرفته ای.»
مرد گفت :« قضای روزه پارسال است .»
حلوا فروش حلوایش را از کفه ترازو برداشت وگفت :
«تو قرض خدا را به یکسال بعد می اندازی قرض من را به این زودی ها نخواهی داد .
من به تو حلوا نمی دهم!
📜 اساطیر نامه | مروری بر تاریخ
https://eitaa.com/joinchat/2868183226Cfce63ae436
🔻هشدار حکومت نظامی به مداحان:
✍ فقط ذکر مصیبت مجاز است و ورود به مسائل سیاسی ممنوع سال 1300
📜 اساطیر نامه | مروری بر تاریخ
https://eitaa.com/joinchat/2868183226Cfce63ae436
✍ حال و هوای مردمان عهد قاجار در ماه رمضان (قسمت۱)
✍سه شبِ اِحیا، شبهاى عبادت بود. مردم بعد از افطار به مسجدها میرفتند. شش شبانه روز (صد ركعت) نماز قضا میخواندند. بعد از آن، واعظ یا پیش نماز به منبر میرفت. اكثر، تفسیر سورهٔ قدر و فضیلت عبادت شب قدر را براى مردم میگفت و چون یكى از عبادات هم گریه از خوف خداست، آنها را میگریاند و بعد قرآن سر میگرفتند و به مسلمانان دعا میكردند و نزدیك سحر به منزل بر میگشتند.
در ماه رمضانهاى بعدتر كه ما قدرى بزرگتر هم شده بودیم، براى اینکه خود را بزرگ جلوه بدهیم، خیلى میل داشتیم روزه بگیریم؛ ولى ما را منع میكردند و مىگفتند: بر شما واجب نیست. ما میگفتیم: نماز هم بر ما واجب نیست، چرا اگر یك روز صبح دیرتر از خواب برخیزیم، آقا (پدرم) مىآید ما را براى نماز از خواب ورمىكشد؟ در مقابلِ این استدلال به ما میگفتند: براى سلامت شما مضرّ است.
اوّل روزى كه من روزه گرفتم، روز بیست و یكم رمضان و بلندترین روزهاى ماه خرداد بود، زیرا خوب در نظر دارم كه گوجه تازه آب افتاده، ولى نزدیك افطار واقعاً بیحال بودم. سال دیگر دو سه روز، و همینطور سال به سال زیادتر كردم تا از چهارده سالگى تمام ماه را روزه گرفتم
پدرم تا هشتاد سالگى روزه میگرفت. در سه سال آخر زندگیاش به حكم اطبّاء از روزه دارى ممنوع شد؛ ولى باز هم به حال روزه بود. سحرها كه براى سحر خوردن برمیخاستند، او هم بیدار شده، مشغول تهجّد خود میشد و بعد از تعقیبات نماز صبح، دومرتبه یك ساعتى میخوابید
📚 منبع: شرح زندگانی من، ج۱؛ عبدالله مستوفی
📜 اساطیر نامه | مروری بر تاریخ
https://eitaa.com/joinchat/2868183226Cfce63ae436
🔻ناصرالدین شاه قاجار در ماه مبارک رمضان نامه ای به مرجع تقلید آن زمان میرزای شیرازی به این مضمون نوشت :
✍من وقتی روزه میگیرم از شدت گرسنگی و تشنگی عصبانی میشوم و ناخود آگاه دستور به قتل افراد بی گناه میدهم لذا جواز روزه نگرفتن مرا صادر بفرمایید!
آیت الله میرزای شیرازی در جواب ناصر الدین شاه نوشت:
بسمه تعالی
حکم خدا قابل تغییر نیست لکن حاکم قابل تغییر است اگر نمیتوانی به اعصابت مسلط شوی از مسند حکومت پایین بیا تا شخص با ایمانی در جایگاه تو قرار گیرد و خون مؤمنین بیهوده ریخته نشود
📜 اساطیر نامه | مروری بر تاریخ
https://eitaa.com/joinchat/2868183226Cfce63ae436
🔻سند خطی از ازدواج محارم در زمان اشکانیان
☝️در این سند خطی غیر قابل خدشه به وضوح آمده است که خواهر پادشاه اشکانی همسرش نیز می باشد
پروفسور ماریا برسیوس نیز به این سند خطی اشاره کرده اند
https://b2n.ir/h05320
📜 اساطیر نامه | مروری بر تاریخ
https://eitaa.com/joinchat/2868183226Cfce63ae436
🔻 حال و هوای مردمان عهد قاجار در ماه رمضان (قسمت ۲)
✍در این ماه، مردم اطعام زیاد میكردند. اكثر اعیان هر شب در بیرونى افطار كرده، پنج شش الى ده پانزده نفر حاشیه و بعد نوكرهاى در خانه افطار میخوردند. آنها كه توانائىِ این قبیل اطعامها را نداشتند، خرما میخریدند و به مسجد میرفتند و به مؤمنین میدادند. اگر در میان اهل مسجد اعیانى هم بود، این خرما را رد نمیكرد و به آن افطار مینمود كه خود به ثواب اجابت دعوت برادر دینى رسیده و برادر دینى را هم به ثواب اطعام رسانده باشد. زیرا پیغمبر فرموده است: اتّقو النّار ولو بشقّ تمرة.
محال بود وقت افطار، صداى فقیرى از كوچه بلند شود و چندین نفر داوطلب براى غذا دادن به او از خانهها بیرون نیایند. در این ماه كارها تقریباً تعطیل میشد و مردم به عبادت مشغول بودند. اگر كسى طلبى از كسى داشت تا احتیاج مبرم محرّك او نمیشد، سروقت بدهكار خود نمیرفت. عروسى كمتر اتّفاق میافتاد. خرید و فروش و معاملهاى كه حاجت به تنظیم قباله داشت كم، بلكه هیچ نبود. مرافعات شرعى در محاضر علماء متوقّف میگشت. ادارات دولتى باز بود، ولى كسى رجوعى نمیكرد. اگر كسى از دولت طلبى داشت، در این ماه به مطالبه نمیرفت، و محصّلین دیوانى هم دنبال مطالبهٔ بدهكارىِ افراد نمیرفتند. حتّى در خانهها هم جز كارهاى ناگزیرِ زندگانى، كار دیگرى از نوكر و خدمتكار توقّع نمیكردند.
به همین جهت، كارهاى سنگین خانه را یا قبل از ماه انجام داده بودند، یا به بعد از این ماه محوّل میكردند. اگر بنّائى نیمه تمام بود، صاحبكار به عمله و بنّاها مزد تمام میداد، ولى بیشتر از نصف روز تقاضاى كار نمیكرد. و در دهات هم كارهاى سنگین زراعتى را حتّى المقدور تعطیل میكردند و اگر مثلاً درو و خرمن كوبى و از این كارها كه تعطیل آن خسارت جبران ناپذیر داشت پیش میآمد، با رعایت بیشتر از كارگرها انجام میدادند. خلاصه اینكه ماه عبادت بود و در همه چیز مردم از همدیگر رعایت میكردند
📚 منبع: شرح زندگانی من، ج۱؛ عبدالله مستوفی
📜 اساطیر نامه | مروری بر تاریخ
https://eitaa.com/joinchat/2868183226Cfce63ae436
🔻 حکایت
✍ بهلول را گفتند فلانی هنگام تلاوت قرآن چنان از خود بیخود میشود که نقش بر زمین شده و غش میکند!
بهلول گفت: او را بر سر دیوار بگذارید تا تلاوت کند، اگر غش کرد در عمل خود صالح است
https://eitaa.com/joinchat/2868183226Cfce63ae436