eitaa logo
پایگاه جریان‌شناسی اسباط
707 دنبال‌کننده
594 عکس
30 ویدیو
3 فایل
"اسباط"، پایگاه تخصصی جریان‌شناسی حوزه و روحانیت، وابسته به موسسه مطالعات راهبردی بعثت 💻 asbaat.ir 🔸 eitaa.com/asbaat_ir 📷 www.instagram.com/asbaat_ir 💠 @Asbaatadmin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 جریان‌شناسی / بخش سیزدهم 🎙 | پیوند عاطفی با علمای اهل سنت لبنان 🔺 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔰 جریان‌شناسی / بخش سیزدهم 🎙 | پیوند عاطفی با علمای اهل سنت لبنان 🔺 : 🔹 ارتباط حوزه‌های علمی اهل سنت و جمهوری اسلامی ایران وجود دارد، شما بدانید که آن‌ها دارند تکلیف خودشان را انجام می‌دهند، ما داریم کم‌کاری می‌کنیم حالا جالب هم این است که [شیخ عبدالناصر جبری] می‌گفت من در دنیا در ده تا کشور نمایندگی دارم، مثلاً از جمله مالزی، پاکستان و مصر. 🔹 می‌گفت دولت آن‌ها دانشگاه من را به رسمیت می‌شناسد، طلبه‌هایشان می‌آیند اینجا درس می‌خوانند، ما پول نمی‌گیریم، بنابراین برای ما سودی ندارد که بگویم آقا ما را به رسمیت بشناسید. 🔹 می‌گفت من دوست دارم که ایران اسلامی همیشه همین‌گونه بماند، در آن رشد نکند، می‌گفت اگر یک سُنی از مثلاً بیاید دانشگاه من درس بخواند و برگردد، اگر نگران باشم، باید نگران باشم که این آقا احتمال دارد بشود، وهابی نمی‌شود که هیچی، این احتمال وجود دارد که این برگردد شیعه بشود. 🔹 ، ایشان در کشور سکته کرد، چون می‌رفت به حوزه‌هایش در دیگر کشوها سر می‌زد. جالب است این‌ را بدانید که به خاطر یک سنی، که این خیلی برای من ارزش دارد، به می‌گوید که شیخ جبری آنجا سکته کرده، آنجا نباید بمیرد، این را باید بیاوریم اینجا. 🔹 حاج قاسم از طریق شرکت هواپیمایی یک هواپیمای آمبولانس اگر اشتباه نکنم هفده هزار دلار اجاره می‌کند و ایشان را از مالی منتقل می‌کنند به بیروت، در همان حوزه علمیه‌اش که آنجا می‌نشست قرآن می‌خواند و طلبه‌هایش را می‌گفت قرآن را اینجا بنشینید بخوانید. من‌ بعد از فوتش فهمیدم که نگو وصیت کرده آنجا دفن شود و همان‌جا هم دفن شد. 🔹 پسرهایش بعد از فوت پدر که در لبنان هر چه باشد آداب ‌و رسوم عربی را دارند، همه مردم لبنان، دانشگاه‌های مختلف، آمده‌اند عرض تسلیت و سرسلامتی به او بدهند، ایشان بعد از این مراسم اولین سفرش به تهران بود، من با بچه‌هایش ارتباط دارم، به من می‌گویند داداش، یعنی یک ارتباط صمیمی داریم. 🔹 شیخ عبدالناصر جبری، سه پسر دارد، شیخ عبدالله، شیخ بلال و شیخ احمد که شما ببینید چقدر بچه‌های ناز، مؤدب. درست است که سنی هستند اما آدم‌های خوبی‌اند، نمی‌دانم تقریبی هستید یا نه، از این حرف من خوشتان بیاید یا نه؟ شاید بگویید که مگر می‌شود سنی خوب باشد؟ اما اگر با این‌ها تعامل بکنید می‌بینید که من چی می‌گویم، چقدر انسان‌های وارسته و خوبی هستند. 🔹 شما سؤالتان این بود که این‌ها چه ارتباطی با جمهوری اسلامی دارند؟ من معتقدم که اگر ما پانصد طلبه مثلاً در حد اعزام کنیم به زاهدان و سیستان بلوچستان به همان مسجد مَکّی این تأثیرش بیشتر است یا یک نفر مانند شیخ بلال از فرزندان شیخ عبدالناصر؟ 🔹 آنجا همه اینگونه نگاه می‌کنند که یک نفر از تهران آمده در نتیجه پیش خودشان می‌گویند: صحبت کن و برو. اما شیخ بلال سنی است، از خودشان است در نتیجه تاثیر سخنش بیشتر است. ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4759 🆔 @asbaat_ir
🔰 جریان‌شناسی #موسسه_تنظیم_و_نشر_آثار_حضرت_امام (ره)/ بخش هشتم 💠 محمدعلی انصاری، تأثیرگذارترین فرد در موسسه 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔰 جریان‌شناسی (ره)/ بخش هشتم 💠 محمدعلی انصاری، تأثیرگذارترین فرد در موسسه 🔺 با درگذشت مرحوم ، فرزند وی سید حسن، تولیت موسسه تنظیم‌ و نشر آثار حضرت امام‌ و حرم‌ مطهر امام راحل را بر عهده گرفت. 🔺 اردیبهشت ۱۳۷۴ سید حسن خمینی در نامه‌ای به توضیح می‌دهد که طبق وصیت مرحوم پدر به‌ عنوان‌ تولیت‌ مؤسسه‌ تنظیم‌ و نشر آثار امام‌ و منصوب‌ شده و با توجه به این نکته که ‌ اعتبار همه‌ امور را بنا به‌ فتوای‌ امام‌ راحل‌، به‌ مقام‌ شامخ‌ ولایت‌ می‌داند‌ و اینکه‌ این‌ نظام‌ مقدس‌ تنها در پرتو و گام‌ نهادن‌ در مسیر اندیشه‌های‌ تابناک‌ خمینی‌ کبیر می‌تواند به‌ لطف‌ الهی‌ نجات‌ بخش‌ انسانیت‌ از ورطه‌ هلاکت‌ و ظلمت‌ باشد، از محضر ایشان تقاضا می‌کند‌ در صورت‌ صلاحدید، آن‌ عزیز سفرکرده‌ را فرمایند. 🔺 حضرت‌ آیت‌ الله‌ خامنه‌ای‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ در پاسخ‌ به‌ این‌ نامه‌ چنین‌ مرقوم‌ فرموده‌اند: «با طلب‌ رحمت‌ و مغفرت‌ برای‌ پدر گرامی‌ شما و برادر عزیز ما مرحوم‌ حجت‌الاسلام‌ والمسلمین‌ آقای‌ حاج‌ سید احمد آقا(طاب‌ ثراه‌) وصیت‌ مزبور را می‌کنم‌ و توفیقات‌ الهی‌ را برای‌ شما صمیمانه‌ مسألت‌ می‌نمایم.»‌ 🔺 که پس از اخذ دیپلم برای تحصیل علوم حوزوی ساکن شهر قم شده بود؛ در نیمه تیرماه سال ۷۴ با اعتماد به مسئولیت وی را - با توجه به اینکه وی از معتمدین پدر مرحومش بوده - به عنوان سرپرست موسسه تنظیم و نشر آثار و حرم امام خمینی(ره) تمدید می‌کند. وی همچنین مسئولیت برادر دیگر محمدعلی انصاری را در سمت قائم مقام سرپرست تمدید می‌نماید. 🔺 برادران انصاری از ابتدای تأسیس موسسه تاکنون - آذرماه ۹۸ - در مسئولیت‌های خود کماکان حضور دارند. باتوجه به عدم حضور دائمی سیدحسن در تهران، عملا همه امور مربوط به موسسه و حرم به وسیله برادران انصاری مدیریت می‌شود. 🔺 البته در زمان مرحوم سیداحمد خمینی با تلاش‌های دلسوزانه ایشان، عمده کارهای مربوط به حفظ و نگهداری آثار حضرت امام شکل ‌گرفت. 🔺 با درگذشت مرحوم سید احمد، محمدعلی انصاری را می‌توان تأثیرگذارترین فرد در موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام از ابتدای تأسیس تاکنون برشمرد. ادامه دارد ... ✍️ پژوهشگر اسباط 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4824 🆔 @asbaat_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 | ایجاد تفرقه میان حوزه و دانشگاه، مأموریت استعماری رضاخان 💠 آیت الله (ره): دستگاه استعمار آمد فاصله انداخت بین این دو نوع و این دو دسته از دانشمندان؛ علوم اسلامی و علوم دیگر، و فاصله تا آن حدی شد که یادمان هست به خصوص در دوران که یک مأموریت داشت و می‌دانست برای پیش برد مقاصد استعماری چاره‌ای جز ایجاد تفرقه بین قشر روحانی و دانشگاهی نیست. 🔺 آن چنان تبلیغات آن روز شدید بود که اصلا یک و یک نمی‌توانستند یک‌جا بنشینند و با هم صحبت کنند و یک فاصله عمیق به وسیله به وجود آمد. 🗓 به مناسبت 27 آذر سالروز شهادت آیت الله مفتح و روز وحدت و دانشگاه 🆔 @asbaat_ir
🚩 نگاهی گذرا به #حوزه_علمیه_اصفهان/ بخش 15 💠 جریان‌ها و ویژگی‌های #مکتب_عرفانی_اصفهان/ قسمت 4 🔰 حکیمان اصفهانی سرآمد عرفان عملی 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🚩 نگاهی گذرا به / بخش 15 💠 جریان‌ها و ویژگی‌های / قسمت 4 🔰 حکیمان اصفهانی سرآمد عرفان عملی 🔹 به جز عرفای نجف دسته‌ای دیگر نیز به خصوص در اصفهان طریقه خود را به آقامحمد می‌­رسانند. این دسته دوم در بحث کنونی ما مهمترند؛ چراکه مرکز آن در اصفهان بوده و نسل به نسل در اصفهان ادامه داشته است. 🔹 اینها که عمدتا از حکیمان اصفهان هستند، در عرفان عملی نیز سرآمد بوده­‌اند. گفته شده که آقا (۱۳۰۶) شاگرد آقا سیدرضی لاریجانی (۱۲۷۰) معتقد به سلوک به طریقه آقامحمد بیدآبادی بوده است. 🔹 (۱۳۲۸) و (۱۳۳۳) و سپس آقا و حکیم خراسانی (۱۳۵۵) و شیخ محمود مفید (۱۳۸۲)، از نوادگان آقا محمد بیدآبادی و … همگی از بزرگان عرفان و سیر و سلوک بوده‌اند. 🔹 شیوه عرفانی و سیر و سلوک این افراد در اصفهان از طریق آقا محمدرضا قمشه‌ای به آقا سیدرضی‌الدین لاریجانی و از ایشان به میرزا عبدالجواد شیرازی و از میرزا عبدالجواد به آقامحمد بیدآبادی می­‌رسد. 🔹 فرد مهم دیگری که در اصفهان در زمره همین عارفان شیعی محسوب می‌شود و شاگردان بسیاری در اصفهان داشته است، حاج محمدجواد سرجویی بید‌آبادی (۱۳۴۴) است. 🔹 وی از جمله ادامه دهندگان راه آقا محمد بیدآبادی است. از شاگردان او می‌توان به میرزا ابوالهدی کلباسی، حاج شیخ حسنعلی اصفهانی، حاج ملا حسینعلی صدیقین و حاج ملا محمد هرتمنی، سیدزین العابدین طباطبایی ابرقویی، سید ابوالقاسم دهکردی، آخوند گزی، حاج محمد طبیب­‌زاده، شیخ مرتضی مظاهری، سید علی‌اکبر هاشمی، سید محمد صادق کتابی و حاج شیخ مهدی نجفی مسجدشاهی اشاره کرد. ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4736 🆔 @asbaat_ir
🔰 #جریان_مخالف_دخالت_دین_در_سیاست/ بخش 6 📝 #یادداشت| جریان حامی طیف #ملی‌گرا 1️⃣ #سیدکاظم_شریعتمداری 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔰 / بخش 6 📝 | جریان حامی طیف 1️⃣ 🔸 آقای سید کاظم شریعتمداری با اعتقاد به عدم توانایی عالمان دینی برای دخالت در و حکومت و لزوم جدایی نهاد دین از سیاست از همان آغاز نهضت حضرت (ره) خود را در برابر امام و مبارزات رهبر انقلاب قرار داد. 🔸 وی در بحبوحه انقلاب گرچه به صورت ظاهر کمی از حمایت‌های خود از رژیم کاست اما اسناد حاکی از ان است که وی تا آخرین لحظات به حفظ رژیم سلطنت امید داشت و از حمایت‌های خود نسبت به رژیم دست بر نداشت. 🔸 چهار ماه قبل از پیروزی انقلاب، مقامات ارشد رژیم در ملاقاتی با آقای شریعتمداری با او در خصوص وضعیت آن روز به تبادل نظر پرداختند در بخشی از گزارش این دیدار آمده است: 🔹 «آقای شریعتمداری اظهار نمود سلام مرا به پیشگاه اعلیحضرت برسانید … من برای حفظ مملکت و صیانت سلطنت فکر می‌کنم… (امام)خمینی و کسانی که مانند او فکر می‌کنند که حکومت اسلامی برای مملکت مناسب است، در خراب کردن، قدرت دارد و برای سازندگی، نه سازمانی دارد و نه توانایی. 🔹 من صریحا می‌گویم که با (امام)خمینی و اعمال او مخالفم. تعدادی از علما به من مراجعه می‌کنند و یا بحث راجع به روش من و (امام)خمینی سوال می‌کنند که آیا اختلافی داریم؟ من می‌گویم بلی. او مخالف شاه است در حالی که من این طور نیستم»! 🔸 آقای شریعتمداری پس از پیروزی انقلاب اسلامی جلساتی با اعضای و جریان‌های دیگر ملی‌گرا برگزار می‌کرد یکی از اعضای نهضت آزادی در این خصوص می‌گوید: 🔹 «در اوایل تشکیل جمع هیات امنا ما یکسری تماس‌ها با شریعتمداری برقرار کرده بودیم به خاطر می‌آورم که شریعتمداری، خود صریحا به ما گفت: آقایان باید بنشینند و فکری کنند که کار مملکت از دست آخوند خارج شود»! ✍️ حجت الاسلام محمد ملک‌زاده ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2141 🆔 @asbaat_ir
🔖 #نقش_علما_در_تحولات_ایران_معاصر/ بخش 2 🔰 #سیدعبدالحسین_لاری پیشگام تشکیل حکومت بر مبنای #ولایت_فقیه 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔖 / بخش 2 🔰 پیشگام تشکیل حکومت بر مبنای 🔺 پس از داستان مشروطه، علمای اصولی به دو دسته تقسیم شدند: گروهی به مشروطه بی‌اعتماد شدند و دسته دیگر همچنان آن را پی‌گیری می‌کردند. از کوشاترین افراد دسته دوم می‌توان به آیت اللّه و آیت اللّه سیدابوالقاسم اشاره کرد. 🔺 به دنبال جنگ جهانی اول، نیروهای به و بین النهرین اعزام شدند. بر این اساس، در حدود یک میلیون سرباز، که غالباً از هند و دیگر مناطق جهان اجیر شده بودند، وارد عراق شدند تا علیه عثمانی‌ها نبرد کنند. در جنگ جهانی اول، چهار تن از علمای بزرگ شیعه بر ضد انگلیسی‌ها و به نفع عثمانی‌ها فتوای جهاد صادر کردند. 🔺 این عالمان عبارت بودند از: 1️⃣ سید محمدکاظم یزدی 2️⃣ میرزا محمدتقی شیرازی که به عنوان رهبر انقلاب ۱۹۲۰ م عراق معروف است 3️⃣ شیخ الشریعه اصفهانی 4️⃣ آیت اللّه سیدمصطفی کاشانی، پدر سیدابوالقاسم کاشانی که خود در ۱۹۱۶م در جنگ با انگلیسی‌ها مجروح شد 🔺 در میان عالمانی که در ایران با انگلستان به نبرد پرداختند، می‌توان از این شخصیت‌های برجسته نام برد: 1️⃣ شیخ محمدحسین برازجانی در بوشهر 2️⃣ شیخ جعفر محلاتی 3️⃣ آیت اللّه سیدعبدالحسین لاری، مشهور به مجتهد لاری 🔺 مرحوم لاری از شاگردان بود و با همکاری اسماعیل خان صولة الدوله قشقایی، حکومتی بر مبنای در منطقه برقرار کرد. 🔺 وی با استناد به آیات و روایات، مبارزه با ظلم را ضروری می‌دانست و خواهان تحت نظر ولایت فقیه بود. بر این اساس، از ایشان به مثابه پیشگام عمل به نظریه ولایت فقیه یاد می‌شود. ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4810 🆔 @asbaat_ir
🔖 #احزاب_و_گروه_های_متاثر_از_لیبرالیسم/ بخش 2 🔰 #سازمان_مجاهدین_انقلاب_اسلامی_ایران/ قسمت دوم 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔖 / بخش 2 🔰 / قسمت دوم 🔺 نیروهای سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران در ، اقداماتی در جهت مقابله با نظام انجام دادند که نمونه‌ای از آن‌ها چنین است: 1️⃣ همکاری جدّی با در جهت تصویب 🔺 دولت دو لایحه را جهت تصویب به مجلس ششم داد که به «لوایح دوقلو» مشهور شدند؛ یکی «لایحه تبیین حدود و وظایف و اختیارت رئیس جمهور» بود که با هدف «کاهش اختیارات » تنظیم شده بود و دیگری «لایحه اصلاح قانون انتخابات» که با هدف «کاهش اختیارات » ارائه شده بود. 2️⃣ همکاری در نوشتن خطاب به رهبری 🔺 این نامه در اردیبهشت ۱۳۸۱، توسط ۱۲۷ نماینده مجلس ششم به رهبری نوشته شد و از ایشان درخواست نوشیدن جام زهر را کردند. 3️⃣ همکاری با طرح 🔺 نتیجه این امر به استعفای ۱۶ وزیر کابینه خاتمی، ۲۰۰ معاون وزیر، تمام استانداران، ۲۰۰ فرماندار، ۲۰۰ رئیس دانشگاه و ۱۳۹ نماینده مجلس ششم انجامید، گرچه با استعفاها موافقت نشد و تنها استعفای چهار نفر از نمایندگان مورد موافقت قرار گرفت. 4️⃣ شرکت در نمایندگان مجلس ششم 🔺 شرکت درتحصن نمایشی برگزارشده توسط اصلاح‌طلبان مجلس‌ششم که موفقیتی نداشت. 🔸 این سازمان بعد از انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸، در راه‌اندازی نقشی چشمگیر داشت و به همین جهت، تعداد زیادی از اعضای آن دستگیر شدند. 🔸 از اعضای بازداشت شده می‌توان به ، مصطفی ، ابوالفضل قدیانی، علی باقری، صادق نوروزی، فیض‌الله عرب‌سرخی، عبدالله ناصری، مهدی تحققی، علیرضا شریفی، احمد هاشمی، مسعود سپهر، حسن فائزی و محسن آرمین اشاره کرد. به دنبال این قضایا بود که سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران، منحل و فعالیت آن غیرقانونی اعلام گردید. ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=1829 🆔 @asbaat_ir
🔖 #ائتلاف_های_سیاسی در جمهوری اسلامی ایران/ بخش 3 🔰 #انقلاب_مشروطه، حاصل اولین #ائتلاف_نوین در ایران 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔖 در جمهوری اسلامی ایران/ بخش 3 🔰 ، حاصل اولین در ایران 🔸 پیش زمینه­‌ها و عوامل اصلی شکل­‌گیری مشروطه­‌خواهی در واقع از نیمه­‌ی دوم سده­‌ی نوزدهم آغاز شد. در این مقطع تحت نفوذ و تأثیر غرب، به ویژه از طریق نهادهای نوین آموزشی، زمینه برای رواج مفاهیم و اندیشه­‌های جدید، گرایش­‌های نو و مشاغل جدید فراهم گردید و طبقه متوسط جدیدی به نام طبقه­‌ی () به وجود آمد. 🔸 نخستین برنامه­‌ی نوسازی را آغاز کرد و اولین گروه از محصلان ایرانی را به اروپا برای آموزش برخی از رشته‌­های کاربردی از جمله علوم نظامی، مهندسی، تفنگ‌­سازی، پزشکی، چاپ و زبان­‌های مدرن به اروپا فرستاد. 🔸 در مرحله­‌ی بعد نیز در قالب اصلاحات دولتی، همین روند را ادامه داد. او علاوه بر ساختن کارخانه­‌های مختلف تولید توپ و سلاح‌های سبک نظامی و اقلام مصرفی، نخستین روزنامه­‌ی رسمی کشور را نیز به نام «» و همچنین اولین دبیرستان به سبک جدید را به نام «» بنیان نهاد. 🔸 پس از او نیز میرزا حسین‌خان سپهسالار اقدام به تأسیس دارالشورای کبری نمود تا اداره‌­ی حکومت در ایران، به شیو­ه­‌ای و بر مبنای هیئت دولت و از طریق مشورت، تصمیم‌­گیری و مسئولیت دسته جمعی، صورت گیرد. 🔸 وی همچنین اقدام به تأسیس روزنامه­‌های جدیدی چون «وقایع عدلیه»، «نظامی»، «مریخ» و «وطن» کرد. 🔸 مجموعا اصلاحات اشاره شده، و همچنین مسافرت افراد به کشورهای اروپایی و ترجمه­‌ی کتاب­‌های غربی به فارسی، باعث شکل­‌گیری افکار جدید و خواسته­‌های تازه براساس آموزه­‌ها و تجربیات غرب گردید که این موضوع، بسترساز گروه­‌بندی­‌های نوینی تحت عنوان روشنفکران جدید، شد. 🔸 این طبقه­‌ی روشنفکر، به تدریج، مفاهیم و آموزه­‌هایی چون ، و را به عنوان سه کلیدی برای ساختن جامعه­‌ای نوین، قلمداد می­‌کرد. ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4795 🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط: 🔖 پرونده ویژه| #دانشگاه_ادیان 🎙 مصاحبه با حجت الاسلام #ابوالحسن_نواب/ بخش نخست 🔰 دانشگاه ادیان یا یک جریان!! 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی : 🔖 پرونده ویژه| 🎙 مصاحبه با حجت الاسلام / بخش نخست 🔰 دانشگاه ادیان یا یک جریان!! 🔺 از زمان تاسیس دانشگاه ادیان و مذاهب تا به امروز، نگاه‌ها و نقدهای بسیاری از سوی حوزویان، درباره انگیزه تاسیس، سیاست‌ها و اهداف و برخی رفتارها و گفتارهای اساتید و دانش‌پژوهان آن در محافل علمی و سیاسی مطرح شده است، که متاسفانه اغلب از سوی مسوولان و اساتید این دانشگاه یا بی‌پاسخ گذاشته شده و یا پاسخ‌های آنان به منتقدان قانع‌کننده نبوده است و گاه نیز منتقدان با برخوردهایی چون عدم شناخت جهان!! و نداشتن درک درستی از مقوله تبلیغ در عرصه بین‌الملل!! از سوی مسوولان و اساتید این دانشگاه روبرو شده‌اند و چالش‌هایی را نیز در بدنه حوزه‌ به دنبال داشته است. 🔺 بالا گرفتن تب نقد و گفت‌وگو درباره فلسفه وجودی دانشگاه ادیان و مذاهب و آنچه از آن به ناهمخوانی اهداف و رسالتهای آن از سخن تا عمل در حوزه و خارج از آن به ویژه در بین طلاب و فضلای انقلابی یاد شده، در کنار رد پای این دانشگاه و برخی از مسوولان، اساتید و دانش‌پژوهان آن در حوادث سیاسی و اجتماعی، دانشگاه ادیان و مذاهب را عملا در فهرست یکی از پدیده‌ها و خرده جریانهای ذیل یک جریان کلان در کشور قرار داده است. 🔺 همین ویژگی، پایگاه اسباط را بر آن داشت تا جریانشناسیِ «دانشگاه ادیان و مذاهب» به صورتی شفاف و دلسوزانه در فهرست مطالعات و بررسی‌های راهبردی خود قرار دهد و به دنبال پاسخ به پرسش‌های بسیاری از منتقدان باشد به همین منظور سراغ حجت الاسلام ابوالحسن نواب، رئیس دانشگاه ادیان رفتیم و با او به گفت وگو نشستیم که متن آن در ذیل تقدیم می گردد. 🔺 حجت الاسلام نواب در پاسخ به این سؤال که ایده تأسیس این دانشگاه از کجا به ذهن شما رسید؟ و از شما نقل شده که گفتید: به امریکا رفتید و آنجا اتفاقاتی افتاد که به فکر تاسیس دانشگاه ادیان افتادید، گفت: 🔸 «من ششصد سفر خارجی رفتم، اگر خود را پرسفرترین روحانی ایران بدانم سخن گزافی نگفته‌ام. سفر خارجی را سفر تفریح، گشت و گذار و خوشگذرانی نمی‌دانم؛ تکلیف‌گرایانه به سفر می‌روم. 🔸 به یک معنا من آدم پنجاه و هفتی هستم؛ هنوز به مبانی (ره) و معتقدم و شعار نمی‌دهم؛ کار باید اصولی پیش برود؛ افراد را در مراکز فکری نیاورده‌ایم که روی آن‌ها کار کنیم. 🔸 ما سفر خارجی را یک رسالت و مأموریت می‌دانیم. الان با سفرهای خارجی که رفتم دنیا را خوب می‌شناسم و دنیا هم مرا خوب می‌شناسد. خارج از کشور که رفتم متوجه شدم کسی تشیّع و اسلام را نمی‌شناسد. 🔸 حرف‌هایی که می‌زنند بُلوف است؛ هیچ کس ما را دقیق و عمیق نمی‌شناسد؛ چیزی از ما نمی‌دانند. برای مثال در که برادرم شهید شد، کتاب «عقاید الامامیه مظفر» را دیدم؛ برایمان ترجمه کردند؛ در مقدمه‌اش نوشته بود، شیعه دست‌ساز عبدالله ابن سبأ و مذهبی دروغین است و چون این افراد در جنگ بوسنی خودنمایی کردند این کتاب را برایشان چاپ کرده‌ایم؛ بنده مانع از چاپ این مقدمه شدم. 🔸 بعد از فروپاشی شوروی به اتیوپی که در دست بود رفتم؛ سقوط کرده بود و مسلمانان از فشار رها شده بودند؛ دویست هزار نفر در هر وعده که الله اکبر می‌گفتند برای نماز جماعت به بیابان می‌آمدند چون مسجد بزرگی نداشتند. 🔸 شب به دیدن امام جماعت آنجا رفتیم؛ از ما پرسید مذهبتان چیست؟ گفتیم: جعفری؛ گفت: کتاب، فقه یا تفسیری دارید یا یک مذهب اسم تهی هستید؟ یکی از همراهان ما که از محترمان بود سرش درد گرفت، گفتم: «انهم یعلمون کما تعلمون» شما چقدر ایشان را می‌شناسید؟! 🔸 بنابراین ما تصمیم گرفتیم در قم مرکز مطالعات و تحقیقاتی تأسیس کنیم که طلبه‌ها ادیان و مذاهب را بشناسند در حالی که حتی در ایران استادی هم نبود.» ادامه دارد ... 🆔 @asbaat_ir
🔖 بررسی شخصیت #شهید_مدرس/ بخش 6 🔰 جلوگیری از نفوذ بیگانگان 🔺 انگلیسی‌ها خیلی زود فرد مورد نظر خود را در میان #قزاقان یافتند و او میرپنج[سرهنگ] #رضاخان_سوادکوهی بود که اندکی بعد به درجه سرهنگ دومی ارتقا یافت. 🔺 #ژنرال_آیرون_ساید درباره رضاخان میرپنج می‌نویسد: «به نظرم مردی قدرتمند و نترس آمد که کشورش را از صمیم قلب دوست دارد[!]. ایران برای روزگار سختی که پیش‌رو داشت[؟!] نیازمند یک رهبر بود و او بی‌تردید مردی فوق‌العاده ارزشمند به حساب می آمد.» 🔺 هنگامی که در پایان جنگ جهانی اول نیروهای انگلیسی از ایران خارج شدند، آیرون ساید، فرماندهی نیروهای قزاق را به رضاخان سپرد و به تدریج او را برای #کودتا آماده کردند. 🔺 مخالفت شهید مدرس با قرارداد ۱۹۱۹ و مقاومت وی در برابر کودتاچیان و ضدیت او با دولت و حکومت رضاخان، تماما در راستای یک سیاست بود که هدف آن مبارزه با #نفوذ_بیگانگان در ایران بود. 🔺 صبح روز کودتای سیا (سوم اسفند ۱۲۹۹) آیت الله مدرس و تعدادی از شخصیت سیاسی-مذهبی متنفذ به دستور #سیدضیاءالدین_طباطبایی رئیس دولت کودتا دستگیر و زندانی شدند. شهید مدرس تا پایان عمر دولت کودتا (خرداد ۱۳۰۰) حبس بود. ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4658 🆔 @asbaat_ir
🔰 #سلفی_گری_و_وهابیت_در_ایران/ بخش 6 💠 گروه‌های سلفی معتدل در ایران 3️⃣ #جماعت_دعوت_و_اصلاح 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔰 / بخش 6 💠 گروه‌های سلفی معتدل در ایران 3️⃣ 🔸 جماعت دعوت و اصلاح ایران یک تشکل سیاسی‌ـ مذهبی سنی ایرانی است که خود را پیرو مبانی فکری جنبش «» توصیف می‌کند. 🔸 مقدمات تشکیل آن، توسط گروهی از طلاب ایرانی تحصیل‌کرده در عراق، فراهم شد که در رأس آنان قرار داشت. وی در اواخر دهه ۶۰ اعدام شد. این جماعت در سال ۱۳۷۵ شمسی رسماً اعلام موجودیت کرد. 🔸 دبیرکل فعلی جماعت عبدالرحمن پیرانی است. وی در هر سه کنگره جماعت که در سال‌های ۱۳۸۰، ۱۳۸۵ و ۱۳۸۹شمسی، به اتفاق آرای اعضای کنگره، به عنوان دبیرکل جماعت انتخاب شده‌است. وی هم اکنون عضو هیأت رئیسه «اتحادیه جهانی علمای مسلمین» است. 🔸 اعضای شورای مرکزی به ترتیب تعداد آراء عباراتند از: ۱.عبدالرحمن پیرانی ۲.سعدالدین صدیقی ۳.محمدعلی آریانژاد ۴.مصطفی اربابی ۵.مقداد پیرصاحب ۶.کشف‌الدین محمدیان ۷.داود نارویی ۸.حسین تیباش ۹.ستار‌ اینه‌پور ۱۰.محمدرسول ابوالمحمدی ۱۱.یوسف جمالی ۱۲.عبدالباقی خاکزاد 🔸 این جماعت در ابتدای تشکیل، با تشکیلات مفتی‌زاده متحد شد و از پروژه خود مختاری کردستان حمایت کرد. پایگاه اطلاع رسانی «اصلاح» متعلق به این جماعت است. 🔸 جماعت، تمام مناطق سنی‌نشین ایران را به عنوان حوزه فعالیت خود می‌شناسد اما عملاً اکثر رهبران آن کرد هستند. محل استقرار دفتر جماعت، تهران است. جماعت ‌ایدئولوژی خویش را تلفیقی از اسلام سنی و و شعار خود را «آزادی، عدالت و برادری» اعلام کرده است. 🔸 «جماعت دعوت و اصلاح» در سال‌های اخیر سعی کرده خود را نسبت به نظام موافق جلوه دهد، گرچه برخی سران آن اظهار می‌کنند که مورد بی‌مهری نظام هستند و به برخی برخورد‌های نظام اعتراض دارند، مانند بستن دفتر جماعت در مشهد و یا تذکر به برخی هواداران، مانند تذکر به امام جماعت «سروآباد»، «دهگلان» و امام جماعت یکی از مساجد دیوان‌دره. 🔸 در ۱۳۸۸ این گروه، در پی توافق با و انعکاس مواضع ۸ ماده‌ای وی در مورد «قومیت‌ها» و «اقلیت مذهبی سنی»، از موسوی حمایت کرد و تبلیغات پرهزینه‌ای نیز برای او انجام داد. آقای پیرانی در مصاحبه با «» اعلام کرد: «مواضع تشکیلات به نزدیک‌تر است». ✍️ حجت الاسلام والمسلمین مصطفی اسکندری 📚 جریان‌شناسی احزاب و گروه‌های زاویه‌دار در ایران، ص 368 ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2362 🆔 @asbaat_ir🔰
🔰 جریان‌شناسی #موسسه_تنظیم_و_نشر_آثار_حضرت_امام (ره)/ بخش 9 💠 شناسنامه پژوهشکده امام خمینی و انقلاب! 🔺 یکی از نهادهای زیر مجموعه موسسه تنظيم و نشر آثار حضرت امام، «پژوهشكده امام خمینی‌(ره) و انقلاب اسلامی» است. هدف اين پژوهشکده كه در سال ۱۳۷۵ كار خود را آغاز كرده، پژوهش در جوانب مختلف حیات و اندیشه امام و معرفی دیدگاه های ایشان و انقلاب اسلامی و همچنین تربیت محقق در این زمینه عنوان شده است. 🔺 اما این نهاد اکنون با اهداف خود فاصله دارد و اندیشه امام آنطور که باید در جامعه و دانشگاه‌ها نهادینه نشده است. با نگاه به سابقه اساتید و مدیران این پژوهشکده، می‌توان یکی از علل دوری از اهداف این مجموعه را حاکم شدن طیف خاصی دانست که چندان به امام و راه او اعتقادی ندارند و یا تفسیر جدیدی از اندیشه امام و انقلاب ارائه می دهند تا با نظم نوین جامعه جهانی قابل جمع باشد و آرمان #استکبارستیزی امام و دفاع از #مستضعفین عالم به فراموشی سپرده شود. 🔺 از افراد موثر در پژوهشکده حضرت امام، #سیدمحمدموسوی_بجنوردی است که اکنون به عنوان #پدر_فقهی_اصلاح_طلبان از او یاد می‌شود. 🔺 وی سال ۶۸ بعد از بیرون آمدن از #شورای_عالی_قضایی تمرکز خود را بر روی مجامع دانشگاهی قرار داد. او چند صباحی در خارج از کشور هم به تدریس پرداخت. 🔺 موسوی بجنوردی به عنوان یکی از نزدیکان حضرت امام، نظرات شاذ و #نواندیشانه خود را در موضوعات مختلف مطرح و معمولا منتقدان به نظام جمهوری اسلامی از او استقبال می‌کنند. ادامه دارد ... ✍️ پژوهشگر اسباط 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4824 🆔 @asbaat_ir
🔖 بررسی شخصیت #هادی_غفاری/ بخش نخست 🔰 ردّ صلاحیت شده 🔺 هادی غفاری فرزند آیت الله #حسین_غفاری در سال ۱۳۲۹ در آذرشهر تبریز به دنیا آمد. مادرش دختر آیت­الله مقدس تبریزی بود. هادی غَفّاری عضو شورای مرکزی مجمع «#نیروهای_خط_امام» و رئیس مؤسسه‌ی الهادی است. وی نماینده سه دوره اول مجلس شورای اسلامی بود و در انتخابات مجلس چهارم، پنجم و هفتم #رد_صلاحیت شد. 🔸 هادی غفاری نقطه شروع مبارزات سیاسی خود را نه سالگی می­‌داند و می­‌گوید: «مبارزه سیاسی من از سن ۹ سالگی آغاز شد. پرونده فعالیت سیاسی من در #دبستان_رضوی، دبیرستان فخر رازی، دانشکده الهیات، ادبیات، فنی ، معماری و حتی پزشکی دانشگاه تهران عقبه سیاسی کاملا گران­‌سنگی برای من رقم می­‌زند.» 🔺 هادی غفاری در این دوران با گروه­‌های مختلف دانشجویی اعم از سیاسی و غیرسیاسی از جمله #نهضت_آزادی، #سازمان_مجاهدین_خلق، فدائیان اسلام و حتی گروه­‌های #کمونیستی مراوده داشت و بعضا در مناظره­‌های درون گروهی شرکت می­‌کرد. 🔺 وی طی دوره دانشجویی و طلبگی بر روی تفسیرهای قرآن کار کرد که ماحصل آن تفسیر سوره حمد بود که با عنوان «حمد می­‌آموزد» نوشته هادی دهخوارقانی منتشر شد. 🔺 وی سال ۱۳۵۷ با #چادر_زنانه رفت و آمد می­‌کرد. غفاری در مصاحبه با #روزنامه_اعتماد_ملی در این زمینه می­‌گوید: «با چادر زنان به مسجد می­‌رفتم، در بین زنان با عبا برمی‌خاستم و سخنرانی می‌­کردم و باز با چادر و همراه زنان از مسجد خارج می­‌شدم.» ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4815 🆔 @asbaat_ir
🚩 نگاهی گذرا به #حوزه_علمیه_اصفهان/ بخش 16 💠 جریان‌ها و ویژگی‌های #مکتب_عرفانی_اصفهان/ قسمت 5 3️⃣ عرفان زاهدانه (فقیهان زاهد) 🔺 با آنکه اکثر فقیهان و محدثان از مخالفان صوفیه به شمار می‌­روند و پاره‌­ای بدعت­‌ها و کج­روی­‌های اهل تصوف واکنش تند فقیهان را در بر داشت. 🔺 اما می­‌توان جنبه زهد صوفیان را در برخی از فقیهان زاهد این دوره مشاهده کرد. این افراد از مخالفان جدی تصوف عملی و نظری هستند، با حکمت و فلسفه رابطه­‌ای ندارند و تنها میراث‌دار زهد تصوف پیشین­اند. 🔺 این فقیهان پارسا کم‌کم در چشم مردم جانشین اقطاب صوفیه شدند و حرمتی که روزگاری مشایخ #صوفیه داشتند، نصیب آنان شد. 🔺 بزرگانی مانند #مقدس_اردبیلی، سید #بحرالعلوم و شیخ جعفر #کاشف_الغطاء از این زمره‌­اند. این افراد هر چند در دوران خود صوفی و عارف خوانده نمی­‌شدند؛ اما در اوج مقامات معنوی بوده و حتی کشف و کراماتی نیز برای آنها نقل شده است. ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4736 🆔 @asbaat_ir
🔰 / بخش 7 📝 | جریان حامی طیف 2️⃣ 🔸 حسن یوسفی اشکوری یکی از نزدیکان فکری و مروجان اندیشه و است که در مجلس اول شورای اسلامی در فراکسیون ملی- مذهبی‌ها فعالیت سیاسی داشت. 🔸 فعالیت‌های سیاسی وی بیشتر با نشریات و افراد همفکر خود در طیف بود. آقای اشکوری به طور آشکار احکام اسلامی را زیر سوال می‌برد، و بر جدایی نهاد دینی از دولت تاکید می‌ورزد. 🔸 وی در جریان مناظره‌ای در همایش « در بستر دین » که در دانشکده علوم پایه دانشگاه تهران در تاریخ ۶ اسفند ۱۳۸۵ برگزار شد گفت: 🔺 «من به حکومت مذهبی و فقهی از زمان تا زمان حاضر اعتقاد ندارم، حکومت از مقوله عرفی است و نهاد دین و نهاد حکومت را از هم جدا می‌دانم». در مجموع آقای اشکوری نیز از جمله مروجان اندیشه در برابر است. ✍️ حجت الاسلام محمد ملک‌زاده ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2141 🆔 @asbaat_ir
🔖 #نقش_علما_در_تحولات_ایران_معاصر/ بخش 3 🔰 نقش #علما در عصر #رضاشاه 🔺 کودتای رضاخان و #سیدضیاء در سوم اسفند ۱۲۹۹ (۱۹۲۱ م) به وقوع پیوست. در این دوره، همه جنبش‌ها و نهضت‌های اسلامی و غیر اسلامی در ایران سرکوب شدند. 🔺 در سال ۱۳۰۴، رضاخان پس از چهار سال به رضاشاه تبدیل شد، قانون اساسی تغییر کرد و سلطنت #پهلوی جایگزین سلطنت #قاجاریه شد. 🔺 پس از رحلت مراجع بزرگ عراق، مراجع دیگری وارد صحنه سیاسی این کشور شدند و با حضور #استعمار_انگلیس به مخالفت پرداختند: از جمله آنها آیت اللّه #نائینی (م ۱۳۱۶)، #سیدابوالحسن_اصفهانی (م ۱۳۲۵) و شیخ محمدمهدی خالصی (م ۱۳۰۲) می‌باشند. 🔺 این سه عالم به دلیل اعتراض بر پادشاه دست نشانده انگلیس، به ایران تبعید شدند. پس از ورود آنها به #قم، رضاخان از اولین کسانی بود که به دیدار آنها آمد. 🔺 در آن زمان، در تهران داستان جمهوری بر سر زبان‌ها جاری بود. رضاشاه نیز این بحث را مطرح می‌کرد که باید سلسله قاجار برکنار و سپس نظام #جمهوری تأسیس شود. 🔺 الگوی وی نیز در این باره، کشور #ترکیه بود. به هر حال، رضاخان به حضور این سه عالم در قم رسید و از جایگاه فردی که داعیه‌دار مذهب است، به گفتگو با آنان پرداخت. نتیجه این مذاکرات به #توقف جمهوری‌خواهی انجامید. ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4810 🆔 @asbaat_ir