eitaa logo
پایگاه جریان‌شناسی اسباط
730 دنبال‌کننده
594 عکس
30 ویدیو
3 فایل
"اسباط"، پایگاه تخصصی جریان‌شناسی حوزه و روحانیت، وابسته به موسسه مطالعات راهبردی بعثت 💻 asbaat.ir 🔸 eitaa.com/asbaat_ir 📷 www.instagram.com/asbaat_ir 💠 @Asbaatadmin
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 آشنایی با / بخش پایانی 🔰 مکتب‌های فمینیسم 9️⃣ فمینیسم اسلامی 🔺 در جهان اسلام نیز گروهى از زنان و مردان روشنفكر در قالب این جنبش بروز و ظهور داشته‏اند و گرایش دیگرى را در فمینیسم ایجاد كرده‏اند كه به «فمینیسم اسلامى» مشهور شده است. 🔺 این گرایش به دنبال تلفیق بین اسلام و فمینیسم است و بیان می‌دارد، مى‏توان از فمینیسم، نسخه‏اى بومى و متناسب با عقاید دینى ارائه داد. غافل از اینكه بین اسلام و فمینیسم به قدری ناسازگارى مبنایى وجود دارد كه این اصطلاح، و متناقض‏نما به نظر مى‏رسد. 🔰 پیامدهای اندیشه فمینیسم 🔺 گرچه فمینیسم، حركتى در اعتراض به تبعیض‏هاى ناروا نسبت به زنان بود، ولى به لحاظ تأثیر شدید از فلسفه از یكسو و افراط در شعارهایش از سوى دیگر، پیامدها و عواقب وخیمى را به دنبال داشت و موجب فروپاشى نظام خانواده، شیوع فساد جنسى، تحقیر نقش مادرى، دامن زدن به تقابل بین زن و مرد و از همه مهمتر، موجب بردگى و اسارت زن به شكل جدیدى شد كه هر یك از این پیامدها، خود سلسله پیامدهاى دیگرى را به دنبال داشت. 🔺 این پیامدها به قدرى ناخوشایند است كه برخى از سردمداران نهضت آزادى زنان را نیز دچار حیرت كرده و آنان را وادار نموده است كه اعتراف كنند: «ممكن است زنان، امروزه به آزادى و برابرى رسیده باشند ولیكن هیچ‌گاه به این فلاكت و بدبختى نبوده‏اند» و به گفته مونا شارن، نویسنده آمریكایى: 🔸 «آزادى زنان براى افزایش درآمد، سیگار ویژه زنان، حق انتخاب براى تنها زیستن و تشكیل خانواده یك نفره، ایجاد مراكز بحران تجاوز، اعتبارات فردى، عشق آزاد و زنان متخصص بیمارى‏هاى زنان را به ارمغان آورد ولیكن در ازاى آن، چیزى را به غارت برده كه خوشبختى بسیارى از زنان در گروی آن است و آن وجود و است.» ✍️ حجت الاسلام والمسلمین مصطفی اسکندری 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=1962 🆔 @asbaat_ir
📌 انقلاب اسلامی و جریان‌شناسی رویکرد حوزه علمیه به #حج/ بخش پایانی 📝 #یادداشت| بایسته‌های حج ابراهیمی از منظر رهبری 🔺 مقام معظم رهبری علاوه بر ابعاد معنوی و فقهی حج، بر ابعاد #سیاسی و #اجتماعی حج نیز بسیار توجه دارند و می‌فرمایند: «حج بی‌برائت، حج بی‌وحدت، حج بی‌تحرك و قیام، حجی كه از آن تهدید كفر و شرك برنخیزد، حج نیست و روح و معنای حج را فاقد است». 🔺 بر این اساس ایشان بایسته‌های حج ابراهیمی را چنین بیان می‌کنند: «این اجتماع عظیم برای مقاصد و مفاهیم عالی سیاسی و الهی ـ سیاسی است كه مربوط به همه مسلمین و برای #وحدت و برای حل مشكلات دنیای اسلام و برای اجتماعِ دل‌ها و نزدیك شدن آن‌ها به یكدیگر است.» 🔺 «در حج باید مسایل جهان اسلام بررسی شود. بزرگترین مسأله عمومی مسلمین پس از لزوم آمادگی برای دفاع از اسلام و #هویت_جمعی_مسلمین، مسأله ملت‌های زیرستم و #مبارزی است كه دست طغیان و كفر و #استكبار، آنان را مقهور و مظلوم ساخته و سخت‌ترین شرایط زندگی را برآنان تحمیل كرده است.» 🔺 نکته جالب این است که توجه امام خمینی و مقام معظم رهبری به ابعاد سیاسی و اجتماعی حج هیچگاه توجه آن‌ها را از ابعاد معنوی و اخلاقی حج باز نداشت. لذا یکی از مهم‌ترین آثار حج از منظر رهبری، انسان‌سازی و ارتقای درجات روح حج‌گزار است. 🔺 اهمیت بیشتر این کارکرد در اندیشه ایشان نیز از این جهت است که پیش از هر کار دیگری که برای اصلاح جامعه چه در سطح ملت و چه در دو سطح امت اسلامی و بشریت، صورت می‌پذیرد، انسان‌سازی و ارتقای درجات معنوی انسان است. ✍️ حجت الاسلام محسن محمدی 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3679 🆔 @asbaat_ir
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان 3️⃣ #علی_یونسی/ بخش نهم 🔰 #یونسی_و_اظهارات_جنجالی/ قسمت سوم 🔹 ج) انتقاد از شیعیان در جمع یهودیان!👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔖 | روحانیون در گذر زمان 3️⃣ / بخش نهم 🔰 / قسمت سوم 🔹 ج) انتقاد از شیعیان در جمع یهودیان! 🔸 همانگونه که در پست قبلی بیان شد، علی یونسی در سفری به شیراز در اردیبهشت سال 93 با توجه به اینکه بسیاری از برنامه‌هایش لغو شده بود با حضور در کنیسه یهودیان در جمع آنان سخنرانی کرد. 🔸 دستیار وقت ویژه رئیس جمهوری در امور اقوام و اقلیت‌های دینی، در آن دیدار ضمن مطرح کردن نماد شیر و خورشید برای پرچم هلال احمر، به نقاط ‌ضعف جامعه ایمانی مسلمان و شیعه ورود کرد. 🔸 وی درباره و عزاداری شیعیان گفت: «فرهنگ ایران عرفان طلب است و بیشتر روح دین و مذهب را طلب می کند تا ظواهر را، اما می بینیم که گاه سینه زنی را تا پاسی از شب انجام می دهند اما زمان اندکی برای نماز اختصاص می دهند.» 🔸 علی یونسی افزود: «البته من در این مقام نیستم که مناسک را رد کنم؛ من روحانی هستم و مناسک‌گرا، اما روح ایرانیان اینگونه است.» 🔸 وی با ابراز خرسندی از حضور خود در یک کنیسه یهودیان، خطاب به آنها گفت: «شخصا هنگام عبادت شما حس خوبی داشتم، کنیسه شما را هم خیلی ساده و بدون پیرایه دیدم، این خیلی مهم است که یک معبد، ظواهرش مردم را جلب نکند که از خداوند باز بمانند، عبادتگاه هرچه ساده‌تر باشد، بهتر است.» 🔺 در مورد این سخنان بايد از آقای يونسی پرسيد؛ اولاً اين اظهارات چه ارتباط و ضرورتی برای هموطنان يهودی دارد؟! مگر مسئله آنها، «سينه‌زنی» يا دغدغه برای است؟! كه دستيار ارشد(!) رئيس‌جمهور نگران است مبادا سينه‌زنی آنها زياد طول بكشد و خدای نخواسته نماز صبحشان قضا شود؟! 🔺 ثانیاً طرح بحث سینه‌زنی در جمع یهودیان که خود از منتقدان آیین و اندیشه‌های هستند، به نوعی همذات‌پنداری سخنران با آن جمع را تداعی می کند. 🔺 ثالثاً از بُعد روانی این اقدام بخش قابل ملاحظه‌اش ناشی از حس نزدیکی به مخاطب است و ناشی از حس یک ناراحتی مشترک که در واقع یک خطای بسیار قابل ملاحظه از سوی فردی است که عنوان مشاور و دستیار رئیس‌جمهور کشوری به بزرگی ایران را یدک می‌کشد. ✍️ پژوهشگر اسباط 🆔 @asbaat_ir
📌 سوابق فکری – سیاسی و عملکرد #فریدمدرسی/ بخش چهارم 🔺 فرید مدرسی دنبالِ محمد قوچانی 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
📌 سوابق فکری – سیاسی و عملکرد / بخش چهارم 🔺فرید مدرسی دنبالِ محمدقوچانی 6️⃣ روزنامه نگاری تخصصی در اکثر حوزه‌های خبری شکل گرفته است، اما با توجه به نقش متنفذ روحانیون در ساختار سیاسی و اجتماعی ایران، در حوزه با این اقدام روبرو نیستیم. 🔸 البته در گذشته و حتی در حال حاضر روزنامه نگاران یا محققانی هستند که به صورت تخصصی به این حوزه می‌نگرند، اما آنان یا در برخورد با حوزه دچار افراط شده‌اند و به بیان اطلاعاتی اغراق گونه علیه می‌پردازند، یا برخی تفریط می‌کنند و نهاد روحانیت را یک شکل به نمایش می‌گذارند. 7️⃣ آنچه بیش از همه، این مسیر را سخت و مشکل می‌کرد، نبود منابع مکتوب منسجم و جامع بود. فضای حوزه بسیار اطلاعاتی را به صورت شفاهی در میان هم لباسان حوزوی نگاه داشته است که باید با آنان نشست و حشر و نشر داشت تا آن مطالب را فراگرفت. 🔸 این امور، مهم‌ترین دلایلی بود که راه اندازی صفحات یا سرویس «حوزه» را با مشکل روبرو می‌کرد. این پیشنهاد اجرایی نشد، اما گاهی به صورت پراکنده مطالبی را در نشریات می‌نوشتم تا اینکه، در روزنامه «» باردیگر این ایده از سوی «» مطرح شد.» 🔸 آنچه در این میان باقی می‌ماند، هموار شدن این راه بود که با عنایت حوزویان مقدور نبود و باید از تک تک آنان که مرا یاری کردند، تشکر و سپاسگزاری کنم؛ به ویژه دوست گرامی‌ام «» و سایر عزیزانی که مقالات ذی قیمت خود را به ما هدیه دادند و در شهروند منتشر شد.» 🔹 بر پایه این گزارش اولاً زمینه ساز ورود تخصصی فرید مدرسی به حوزه فردی به نام «محمد قوچانی» است. ثانیاً فرید مدرسی به صراحت خود را متعلق به جریان اصلاح طلبی معرفی کرده و سابقه فعالیت خود را در روزنامه‌هایی بیان می‌کند که همه یا بیشتر آن‌ها سابقه توقیف دارند. 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3798 🆔 @asbaat_ir
📝 #یادداشت| بررسی اندیشه‌های تجدیدنظر طلبانه شیخ علی اکبر حکمی‌زاده 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
📝 | بررسی اندیشه‌های تجدیدنظر طلبانه شیخ علی اکبر حکمی‌زاده 🔸 وابستگی به حوزه علمیه و آراسته بودن به لباس روحانیت، موجب نمی‌شود که همیشه افراد مصون از اخلاقی و فکری و غیره باشند. 🔸 متاسفانه برخی از افراد پس از فراگیری علوم دینی و پس از سال‌ها تکیه زدن بر کرسی خطابه و سخنرانی، آرام آرام در مسیر انحراف از مسیر امامت اهل بیت (علیهم السّلام) و تمایل به اندیشه‌های اهل سنت و یا وهابیت قرار می‌گیرند. 🔸 البته عوامل گوناگونی در شکل‌گیری و بروز اینگونه انحرافات، وجود دارد که از مهم‌ترین آن‌ها تاثیرپذیری از اندیشه‌های افراد طلب است. 🔸 شیخ علی اکبر و سید ابوالفضل برقعی نمونه‌ای از این افراد هستند که با تاثیرپذیری از تفکرات انحرافی، دچار انحرافات اساسی شدند و با نوشتن کتاب و ایراد سخنرانی‌های مختلف، اندیشه‌های انحرفای خود را بروز دادند. 🔸 علی اکبر حکمی‌زاده از جمله نویسندگان تاریخ معاصر ایران و از ارادتمندان به در دوره است که شهرت خود را به واسطه نگارش کتابچه «» بدست آورد او در این کتاب با حمله به روحانیت، علمای دین و آداب و سنن مکتب تشیع، التهابی در جامعه ایران به وجود آورد. 🔸 اقدام حکمی‌زاده با عکس‌العمل تند حوزه، علمای دین و مردمان متدین مواجه شد و حضرت (ره) را ناگزیر به پاسخ در قالب کتاب «کشف الاسرار» نمود. 🔸 علی اكبر حکمی‌زاده فرزند شيخ مهدی حکمی‌زاده (مدیر مدرسه رضویه در قم) و داماد آيت الله سيد ابوالحسن طالقانی (پدر مرحوم سيد محمود طالقانی) است. 🔸 علی اکبر خود یکی از طلاب مدرسه رضویه قم بود(۱) او در ابتدا پای‌بند سنن شیعه از جمله در برگزاری مراسم عزاداری برای اهل بیت(ع) بود بطوریکه در مجالس روضه‌ای که همه ساله در روز عاشورا در برگزار می‌گردید، شرکت می‌کرد و خود در جمع عزادارن منبر مي‌رفت. 🔸 اما کم‌کم به تجدیدنظر نسبت به عقاید شیعه روی آورد و با انتشار نشریاتی به نقد عقاید تشیع پرداخت. این در حالی بود که اشتغال اصلی وی در دوران طلبگی صحافی کتاب بود و از سواد و علم کافی برای نقد عقاید شیعه برخوردار نبود. 🔸 امام خمینی(ره) با اشاره به این نکته در نقد وی در می‌فرماید: «همه اشتباه شما از همين پيدا شده كه گمان كرديد كه صحافی كه مدتی شغل شما بود با فن اجتهاد تناسب دارد!». ✍️ حجت الاسلام محمد ملک‌زاده 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3769 🆔 @asbaat_ir
📸 #عکس_نوشته| عمال داخلی آمریکایی‌ها!!! 💠 #امام_خمینی (ره): اگر بنا باشد که شما به جای اینکه #اقتصاد مردم را درست کنید، به جای اینکه این کشور را بررسی کنید، ببینید کجاهاست که #مخروبه است و مردم از همه چیز ساقط هستند، به جای این اگر بنشینید سر مسند و با حرف و با فحاشی به هم، مسائل را #غفلت از آن بکنید، این همان است که قدرت‌های بزرگ می‌خواهند تا این مملکت خرابه بماند و صدای مردم درآید. این همان است. شماهم #عمال_آمریکایید، منتها ملتفت نیستید! 📚 صحیفه امام، ج 13، ص 202 #غربگرایان #اعتدالیون 🆔 @asbaat_ir
🔰 جریان‌شناسی #دفتر_تبلیغات_اسلامی_حوزه_علیمه_قم/ بخش دوم 💠 گزارش تاسیس دفتر تبلیغات با دو نقل/ گزارش اول: سید حسین موسوی تبريزی 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔰 جریان‌شناسی / بخش دوم 💠 گزارش تاسیس دفتر تبلیغات با دو نقل/ گزارش نخست: سید حسین موسوی تبريزی 🔺 درباره تأسیس دفتر تبلیغات دو نقل از سوی مؤسسین این مرکز بیان شده است و از آنجایی که این دو نقل درباره منشا و ایده پیدایش دفتر تبلیغات متفاوتند، لذا به جهت امانت داری لازم است هر دو نقل مورد اشاره قرار گیرد. 🔺 این اختلاف از آنجایی ظاهر می‎شود که سیدحسین موسوی تبریزی منشأ ایده تأسیس دفتر را حضرت امام(ره) می‎داند اما جعفری گيلانی جرقه ايده تأسيس چنين مركزی را مشاهده فروش كتب ضاله در تهران توسط مردم می‎داند. 1️⃣ که از مهمترین موسسین دفتر به شمار می‎آید درباره تاریخچه دفتر اینگونه بیان می‎کند که پس از پیروزی انقلاب اسلامی ‎در ؛ ستاد انقلاب شکل گرفت. 🔺 این پاساژ توسط حجت الاسلام مولایی؛ تولیت وقت حرم حضرت معصومه(علیها السلام) در اختیار انقلابیون قرار داده شد. بخش تبلیغات این ستاد انقلاب را آیت الله طاهری خرم‎آبادی به همراه آیت الله مؤمن و دو سه نفر دیگر برعهده داشتند. 🔺 مسئولیت کل این ستاد را جامعه مدرسین به که از جهت مدیریت قوی و کارآمد بود واگذار کرد. اما به دلايلی اين مركز تعطيل شد و از آنجا که فصل تابستان نزدیک بود و ضرورت حضور مبلغین در مناطق کشور احساس می‎شد، لذا (مسئول امور مالی دفتر حضرت امام) شخصی را پیش سیدحسین موسوی می‎فرستد و می‌گوید حضرت امام(ره) می‎خواهند او را ببینند. 🔺 وی درباره این دیدار می‎گوید: «وقتی خدمت امام رسیدم،‏‎ ‎‏ایشان فرمود: من از شما می‎خواهم که فوراً مرکزی را برای امر تبلیغات تأسیس کنید و به‏‎ ‎‏امور تبلیغی سر و سامان بدهید و این توان را من در شما می‎بینم و می‎دانم که به خوبی از‏‎ ‎‏عهده کار برمی‎آیید و بعد بلافاصله برخاست و از اتاق دیگر مقداری پول آورد و به من‏‎ ‎‏داد و فرمود: بروید کار را شروع کنید. 🔸 من نیز فردای آن روز با دعوت از آقایان ری‎شهری،‏‎ ‎‏شهید حقانی، عبایی، جعفری گیلانی و فهیم کرمانی و تقسیم استانها بین آنها کارم را‏‎ ‎‏شروع کردم و در عرض یک ماه برای حدود 2500 نفر از طلاب پرونده تبلیغی تشکیل‏‎ ‎‏دادیم و آماده اعزام برای تبلیغ کردیم». 🔺 بدین ترتیب سیدحسین موسوی به همراه جمعی از روحانیون که اولین هیئت مدیره دفتر تبلیغات را تشکیل می‎دادند با دستور حضرت امام(ره)، کارهای مبلغان را سروسامان دادند. این هیئت به منظور آماده سازی مبلغان، همایشی سه روزه برگزار کرد. 🔺 بعد از برگزاری همایش سه روزه و سخنرانی حضرت امام(ره) و اعزام مبلغان در ماه مبارک رمضان 58، امام خمینی(ره) در تاریخ 18 مردادماه همان سال که مصادف با نیمه ماه مبارک رمضان و تولد امام حسن مجتبی(ع) بود، در حکمی‎آیت الله مومن را مأمور رسیدگی به امور دفتر تبلیغات می‎کند. ادامه دارد ... ✍️ پژوهشگر اسباط 🆔 @asbaat_ir