eitaa logo
گنجینه معارف واحکام
162 دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
528 ویدیو
35 فایل
امام جماعت مسجد امیر المؤمنین علیه السلام را وند کاشان بیان نکاتی جهت پرورش روح ونهاد باطنی انسانها
مشاهده در ایتا
دانلود
🌹ذكرُ عليٍ عبادَةٌ🌹 1⃣ولادت در خانه کعبه در ۱۳ رجب برابر با اولین روز ایام اعتکاف 2⃣شهادت در مسجد کوفه در ۲۱ رمضان برابر با دومین شب قدر 3⃣پرورش و تربیت در دامان پیامبر خدا 4⃣ایمان به رسالت در ۱۰ سالگی و اولین نفر از مردان ایمان آورنده 5⃣ در جریان یوم دار در ۱۳ سالگی به عنوان برادر و وصی و جانشین پیامبر معرفی شد. 🚨قوی ترین و شجاعترین جنگاور عرب در جنگ بدر 6⃣در جنگ‌ بدر جزو اولین کسانی بود که به جنگ جنگاوران نامی مشرکان شتافت و ضربه کاری برلشکر دشمنان زد. 7⃣در جنگ احد جبرئیل از آسمان ندا داد لافتی الاعلی لاسیف الا ذالفقار 8⃣در جنگ خندق با ضربه ای عمربن عبدود را شکست داد و پیامبر درباره اش فرمود: ضربه علی یوم الخندق افضل من عباده الثقلین 9⃣در جنگ خیبر مولا علی چشم درد داشت پیامبر به سپاه فرموده بود "این پرچم را فردا بدست کسی می‌دهم که خدا وپیامبر را دوست دارد و خدا و پیامبر هم او رادوست می‌دارند و خداوند این دژ را بدست او می‌گشاید. او مردی است که هرگز پشت به دشمن نکرده و از صحنه نبرد فرار نمی‌کند" در این جنگ امام علی علیه السلام مرحب خیبری را شکست داد و در دژ خیبر را از جا کند . امام در این جنگ با رجز (به معنی شیر نامی که مادرحضرت برایشان گذاشته بود) به میدان رفت و حسابی حماسه آفرید. 🔟در جنگ ذات السلاسل سوره عادیات در شانش نازل شد. 1⃣1⃣ درغزوه حمراء الاسد و نازل شدن آیات ۱۴۶ و ۱۷۲ سوره مبارکه آل عمران در حق حضرت امیرالمومنین (علیه السّلام) نازل شد. 2⃣1⃣در جنگ تبوک همراه پیامبر نبود و مسئولیت داخل شهر مدینه را به عهده داشت که پیامبر درباره اش فرمود : انت منی بمنزله هارون من موسی الا انه لانبی بعدی، تونسبت به من مثل هارون نسبت به موسی هستی جز آنکه بعد از من پیامبری نیست 3⃣1⃣مولا علی در زمان خلافت بر قرآن جنگیدند(پیامبر بر تنزیل جنگیدند)ایشان سه جنگ داشتندکه حق و باطل را نشان می دهد 👈 جنگ جمل:جنگ با پول پرستان 👈جنگ صفین:جنگ با منافقین 👈جنگ نهروان:جنگ با خوارج یعنی خشک مقدسان ✅امام علی به قوی ترین عدالت گستر و قوی ترین قضاوت کننده معروف بودند عج هم مانند خواهد بود ✅امام علی قوی ترین خطیب و سخن ور است که کتاب شریف نهج البلاغه از ایشان است . 4⃣1⃣در علم او همین بس که پیامبر فرمود: انامدینه العلم و علی بابها فمن اراد المدینه والحکمه ✅در منصب از سوی خدا در آیات متعدد قرآن از ایشان به عناوین مختلف تقدیر شده 5⃣1⃣در شب لیله المبیت با خوابیدن در بستر پیامبر مورد مباهات خدا در میان فرشتگان قرار گرفت(بقره/۲۰۷) 6⃣1⃣در آیه مودت که مولا علی جزو خاندان پیامبر محسوب شده و دوست داشتن واجب است(شوری/۲۳) 7⃣1⃣آیه مباهله که جان پیامبر لقب گرفت(آل عمران/۶۱) 8⃣1⃣آیه تطهیر که طهارتوپاکی او و باقی ۱۴ معصوم را نشان میدهد (احزاب/۳۳) 9⃣1⃣ آیه ولایت و جریان اهدای انگشتر در نماز (مائده/۵۵) 0⃣2⃣آیه اولی الامر اطاعت مطلق از او و اولادش (نساء/۵۹) 1⃣2⃣آیه تبلیغ (مائده/۶۷)و اکمال(مائده/۳) در جریان غدیر نازل شد و ولایت و جانشینی او را تصریح کرد 2⃣2⃣آیه علم الکتاب(رعد/۴۳) 3⃣2⃣آیه اطعام در حق خودش و خانواده اش(هل اتی یا انسان آیات ۷_۲۲) 🌹🌹فخر ازدواج با بهترین زمان عالم فاطمه زهرا 🌹🌹خانه ایشان جزو خانه هایی است که یاد خدا در آن میشود (نور / ۳۷) 🌹در حدیث سدالابواب، پیامبر از طرف خدا مامور شده بود که همه درها به مسجد را ببندد به جز درخانه خود و درخانه علی 🌹در حدیث و حدیث و حدیث هم پیوستن و تمسک به اهل بیت و نجات یافتن اشاره شده 🌹در حدیث نیز امام رضا علیه السلام به ولایت علی و اهل بیتش به عنوان رمز نجات اشاره کرده ✨ولایه علی بن ابیطالب حصنی فمن دخل حصنی امن من عذابی ✨ 🌹مولا علی القاب زیبایی دارد: امیرالمومنین، اسدالله ،حیدر ، یعسوب الدین ،امام المتقین ،قسیم النار والجنه و فاروق(جداکننده حق و باطل) است که پیامبر درباره اش فرمود: "علی مع الحق و الحق مع علی" ✅به قول استاد شهریار 🌹به جز علی که گوید به پسر که قاتل من چو اسیر توست اکنون با اسیر کن مدارا 🌹به جز از علی که آرد پسر ابوالعجایب که علم کند به عالم شهدای کربلا را 🚨با این همه فضائل مولا علی علیه السلام مظلوم ترین فرد تاریخ است ◾️مولای ‌که با اینهمه فضائل ۲۵ سال به خاطر حفظ اسلام خانه نشین شد ◾️مولایی که سالها حرفهای دل خود را به چاه میزد ◾️مولای مظلومی که بعد از پیامبر برخی مردم از سر جهالت در کوچه ها جواب سلامش را نمی دادند ◾️مولای مظلومی که بعد از شهادتش سالها قبرش مخفی بود سالها در منابر لعنش میکردند. 🌹الحمدالله الذی جعلنامن المتمسکین بولایه علی بن ابیطالب و اهل بیته🌹 📝گوشه ای فضائل مولا علی علیه السلام
بسم الله الرحمن الرحیم 🔰موضوع: ➕امام کاظم علیه السلام با روشهایی موجب تقویت شیعه شده اند که برخی ذکر میشود: 1. نفوذ شیعه در دستگاهها: از زمان امام کاظم علیه السلام به بعد ائمه اطهار علیهم السلام وارد عرصه سیاست می‌شوند و به مردم نسبت به فساد دستگاه خلافت هشدار می‌دهند و تلاش می کردند با نفوذ دادن برخی از افراد برجسته مثل علی بن یقطین در دستگاه خلافت بتوانند ضمن جلوگیری از برخی اشکالات و ضربات به اسلام، زمینه نشر فرهنگ اصیل اسلام که همان مکتب شیعه است را فراهم کنند. 2. سازمان وکالت، مجموعه‏اى متشکل از امامان معصوم علیهم السلام و عده‏اى از پیروان نزدیک و وفادار آنان بود که با همکارى یکدیگر، تشکیلات هماهنگ و منسجمی را پدید آوردند تا با اتکا بر آن پیشبرد اهداف دینی خود را محقق سازند. وظایف این سازمان به امور مالی منحصر نبود و وظایف سیاسی، دینی و ارشادی را نیز شامل می‌شد. این تشکیلات تا پایان عصر غیبت صغرا استمرار داشت. 3. بنیانگذاری دهه اول محرم : طبق فرموده امام رضا علیه السلام اولین امام بنیانگذار دهه محرم پدرشان بودند که از اول محرم تا عاشورا گریه میکردند. 4. تربیت شاگردان و آرمان تشکیل حکومت اسلامی: از جمله یاران و تربیت شدگان مکتب کاظمی، رشد و نمو شخصیت هائی مانند علی بن یقطین، هشام بن حکم، عبدالله بن یحیی کاهلی، صفوان بن یحیی، و… می‌باشند که نقش فراوانی در حفظ و گسترش مبانی و معارف مکتب اهل بیت علیهم السلام و حمایت از شیعیان و علویان ایفا نمودند. ✍️یک روز هارون، به امام هفتم علیه السلام عرض کرد که حاضر است «فدک» را به ایشان برگرداند!. حضرت موسی بن جعفر علیه السلام فرمود: «در صورتی حاضرم فدک را تحویل بگیرم که آن را با تمام حدود و مرزهایش به من بدهی» ؟!.هارون پرسید که حدود و مرزهای آن چیست؟.امام علیه السلام فرمود: «حد و مرز اولش، عدن؛ حد و مرز دومش، سمرقند؛ حد و مرز سومش، آفریقا؛ حد و مرز چهارمش، سرزمین ارمینه و بَحر (دریای) خزر است».هارون با شنیدن این سخنان، رنگ چهره اش تغییر کرد و با خشم وعصبانیت گفت: «با این وضع، چیزی برای ما باقی نمی‌ماند» ؟!.امام کاظم علیه السلام فرمود: «می‌دانستم که نخواهی پذیرفت» !.( مناقب آل ابی طالب (ع) ۳۲۰:۴) خداوند ما را در مسیر اسلام حقیقی ثابت قدم بدارد به برکت صلوات برمحمد وآل محمد
✍️ مناسبت روز: امروز مناسبت خاصی نداریم؛ اما فردا، بیست و چهارم ماه ذی‌الحجه، مقارن با روز بسیار مهم «مباهله» است؛ لذا با گرامیداشت این روز بزرگ، سخن امروز را به این موضوع اختصاص می‌دهیم؛ «مُباهله» به معنای درخواست لعن و نفرین الهی برای اثبات حقانیت است که بین دو طرفی رخ می‌دهد که هر دو ادعای بر حق بودن دارند؛ که در تاریخ اسلام آمده که رسول خدا (ص) پس از نامه‌نگاری و دعوت مسیحیانِ نجران به اسلام و مناظره با آنها و متأسّفانه ایمان نیاوردن آنان، پیشنهاد «مباهله» دادند و مسیحیان نیز پذیرفتند؛ اما در روز موعود، «ابوحارثه» بزرگ مسیحیان نجران با دیدن چهره نورانی پیامبر اکرم (ص)، امیرالمؤمنین (ع)، حضرت زهرا (س) و حسنین (ع)، از این کار منصرف شد و خطاب به مسیحیان گفت: «من صورت‌هایی را می‌بینم که اگر از خدا درخواست کنند که کوهی را از جای خود بركَنَد، هر آینه کنده خواهد شد؛ پس مباهله نکنید که هلاک می‌شوید و حتی یک مسیحی بر روی زمین باقی نخواهد ماند!» سپس «ابوحارثه» نزد پیامبر اکرم (ص) آمد و گفت: «ای ابوالقاسم، از مباهله با ما درگذر و با ما مصالحه کن بر چیزی که قدرت ادای آن را داشته باشیم»؛ پس، حضرت پیشنهاد او را پذیرفتند و به وسیله امیرالمؤمنین (ع) با ایشان مصالحه نمودند که هر سال، دو هزار حلّه (لباس نو) بدهند که قیمت هر حلّه، چهل درهم باشد، و همچنین اگر جنگی با یمن روی دهد، سی زره، سی نیزه و سی اسب را به مسلمانان، عاریه دهند، و بالاخره پس از نوشته‌شدن صلحنامه، آنها برگشتند و رسول خدا (ص) فرمودند: «سوگند به آن خداوندی که جانم در قبضه قدرت اوست، که هلاکت اهل نجران نزدیک شده بود و اگر با ما مباهله می‌کردند هر آینه همگی به میمون و خوک مسخ می‌شدند و هر آینه تمام این وادی برایشان آتش می‌شد و می‌سوختند و حق تعالی جمیع اهل نجران را نابود می‌کرد و حتی پرنده‌ای بر سر درختانشان باقی نمی‌ماند و همه نصاری پیش از اتمام سال می‌مردند» [مفید، الارشاد، ج۱، ص۱۶۶-۱۷۱] ✍️ بنابر اعتقادات شیعیان، جریان مباهله علاوه بر این‌که نشانگر حقانیت رسول خدا و دین مبین اسلام است، بر افضلیت همراهان پیامبر (ص) در این ماجرا دلالت می‌کند؛ و حضرت علی(ع) که بر اساس آیه مباهله، به منزله‌ی «نَفْس و جان پیامبر خدا» معرفی شدند، افضل بر تمام امت حضرت هستند؛ چنانچه خدا می‌فرماید: «فَمَنْ حَاجَّكَ فِیهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَ أَبْنَاءَكُمْ وَ نِسَاءَنَا وَ نِسَاءَكُمْ وَ أَنفُسَنَا وَ أَنفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَل‌لَّعْنَتَ اللَّـهِ عَلَی الْكَاذِبِینَ»: «(ای پیامبر) پس هر كه با تو، بعد از (وحی) علم و دانشى كه به تو رسيده است، درباره او (حضرت عيسى ع) به ستيز و محاجّه برخيزد (و از قبول حقّ شانه خالى كند) بگو: بيائيد پسرانمان وپسرانتان، وزنانمان وزنانتان، وخودمان را (كسى كه به منزله خودمان است) وخودتان را بخوانيم، سپس (به درگاه خدا) مباهله و زارى كنيم و لعنت خدا را بر دروغگويان قرار دهيم» (آل‌عمران/۶١) ماجرای این واقعه عظیم و نزول آیه مباهله در شأن اهل‌بیت (ع) علاوه بر کتب شیعه، در منابع معتبر اهل سنت آمده، چنانچه در کتاب «احقاق الحق» حدود شصت منبع از منابع اهل سنت ذکر شده که در آنها تصریح گردیده که آیه مباهله درباره پیامبر اکرم (ص)، امیرالمؤمنین (ع)، حضرت زهرا (س) و حسنین (ع)، نازل شده است و «قاضی نورالله شوشتری (ره)» می‌گوید، این موضوع که «ابناءنا» در آیه فوق اشاره به «حسن و حسین (ع)» و «نساءنا» اشاره به «فاطمه(س)» و «انفسنا» اشاره به امیرالمؤمنین (ع) دارد، مورد اجماع مفسرین شیعه و سنی است‌؛ [إحقاق الحق، ص۴۶-۷۲]؛ همچنین علامه مجلسی (ره) احادیث دلالت کننده بر این‌که آیه مباهله در شأن آل‌عبا (اهل‌بیت) نازل شده را متواتر دانسته است؛ [حق الیقین، ج‏۱، ص۶۷] ✍️ در پایان سخن امروز، بر اساس آیه مباهله و تفاسیر آن به چند نکته مهم اشاره می‌نمائیم: 1️⃣ سندی بر حقانیت رسالت پیامبر اکرم (ص) و دین مبین اسلام؛ 2️⃣ سند حقانیت شیعه و أفضلیت حضرت علی (ع) بر تمام امت، چراکه ایشان، بر اساس کلام الهی، نَفس و جان رسول خدا (ص) هستند: «أَنفسنا»؛ 3️⃣ سندی بر عظمت مقام اهل بیت (ع)، و مستجاب‌الدعوه بودن آنها؛ 4️⃣ آخرین برگ برنده و سلاح مؤمن، دعاست: «فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ»؛ 5️⃣ در مجالس دعا، كودكان را نيز با خود ببريم، چراکه دعای آنها مؤثر است؛ «أبنائنا» 6️⃣ در دعا، کیفیت و حالات اهل دعا مهم است، نه تعداد افراد؛ چنانچه گروه مباهله کننده تنها پنج نفر بودند؛ 7️⃣ در نگاه اسلام، زن و مرد در کنار همدیگر مؤثرند
هدایت شده از فیش منبر و مرثیه
▪️منبر را ترک نکن ▪️نوکری اباعبدالله الحسین علیه السلام 💠شهید مطهری : من در سال 41 (سال فوت مرحوم آقای بروجردی) که دو سه ماه بود (ایشان فوت کرده بودند، ایشان در ماه شوال فوت کردند) در مثال همین ایام که محرم نزدیک بود و چند روزی به محرم بیشتر نمانده بود، ایشان را در خواب دیدم، حال آن خواب کیفیتی دارد و به تفصیل است، و خودم معنی این خواب را نفهمیدم. ♦️ شخصی بود به نام آقای حاج آقا احمد که قمی بود و فوت کرد. او عجیب تعبیر خواب می کرد. حتی خود مرحوم آقای بروجردی گاهی یک خواب هایی که می دیدند حاج آقا احمد را برای تعبیر می خواستند. من به آقای حاج آقا احمد تلفن کردم و تعبیر خواب را خواستم. ▪️من حقیقتش وجهش را نفهیدم که او از کجای آن خوابی که من دیده بودم این جور فهمید. (آن وقت ها من منبر نمی رفتم، مدتی بود منبر را ترک کرده بودم.) گفت معنی این خواب این است که منبر را ترک نکن، یعنی معنی این خواب این است که -حال تعبیر او چه بود یادم نیست- نوکری امام حسین (ع) را به کلی رها نکن. من دیگر به همان که او گفت عمل کردم و به تعبیری که او کرد ترتیب اثر دادم. ♦️دیروز صبح بعد از نماز -که من معمولا می خوابم- خوابیدم، خواب دیدم که یک مجلس معظمی است، همه اهل علم و علما هستند و ما یک جایی نشسته ایم و مثل اینکه انتظار داریم که آقای بروجردی وارد شوند و بعد گفتند ایشان عن قریب می خواهند وارد شوند. مجلس از جا حرکت کرد، مثل همان زمان حیاتشان، من هم به سرعت (تلاش) کردم که بلند شوم، عبایم پیچید به دست و پایم، خودم را کشیدم به یک طرف و بعد عبایم را از دست و پایم باز کردم و بلند شدم. ایشان هم اتفاقا آمدند همان جا که من نشسته بودم. جا را خالی کردم. مثل اینکه من می دانستم ایشان همین جا باید بنشینند که جا را آنجا خالی کردم، بعد دیدم ایشان رفتند روی صندلی و می خواهند برای مردم صحبت کنند، آن هم نمی خواهند درس بگویند، می خواهند منبر بروند. دیدم ایشان در منبر گفتند که "ما واعظها". ♦️من در عالم خواب تعجب کردم، با خود گفتم آقای بروجردی! (می دانستم ایشان در همان زمان منبر هم می رفتند، در دوره مرجعیتشان مخصوصا در بروجرد در ماه رمضان گاهی منبر هم می رفتند ولی بالأخره ایشان مرجع تقلید بودند نه واعظ) چطور ایشان می گویند "ما واعظها"؟! بعد هم نگاه کردم دیدم شال سفید هم به سرشان است. تعجب کردم. بعد -خواب است، صحنه ها عوض می شود- دیدم ایشان در شهر دیگری هستند و در آنجا هم باز همین طور منبر می روند ولی با همان احترامات مرجعیتی که دارند. در یک باغی بود، همین قدر که آمدم پایین، یک وقت دیدم که ایشان در کنار آبی هستند و آنجا مثل اینکه می خواهند وضو بگیرند. فکر کردم بروم جلو، که یادم افتاد (ما) شاگرد ایشان بودیم، گفتم بروم دست آقا را ببوسم. ♦️رفتم آنجا و دیدم ایشان پشت سر هم صورتشان را زیر آب می کنند، بعد یکدفعه متوجه شدم، مثل اینکه جوی آبی بود و آب صافی داشت می آمد، دیدیم ایشان صورتشان را داخل آب گذاشته اند، نصف صورتشان داخل آب است و نصف صورت بیرون، چشم ها را هم روی همدیگر گذاشته اند، یک حالی، مثل حال استغرق عارفانه ای، مثل یک عارفی در حال استغراق که از دنیا و مافیها غافل است، حال گریه ای و این قلب مثل اینکه همین جور تپش می کند و ناله می کند و اسم مبارک امام حسین (ع) را می آورند: ای حسین، ای حسین فرزند علی، ای حسین فرزند زهرا، همین جور ناله می کند و ناله می کند، برای خودش، یعنی خودش برای خودش دارد روضه می خواند و خودش هم دارد همین جور گریه می کند آن هم چه جور گریه ای، نه گریه ای که اثرش در اشکش خیلی نمایان باشد، یک حالتی که اصلا مثل اینکه حس نمی کند که دنیایی هم وجود دارد، یعنی این طور غرق شده در امام حسین! بعد که بیدار شدم، یادم افتاد که آن خوابی هم که من چند سال پیش دیدم دو سه روز قبل از محرم بود. 💠منـابـع : مرتضی مطهری- آشنایی با قرآن جلد 6صفحه 259 📩دانلود فیش منبر و مرثیه👇 ╭┅───────┅╮ ↪️ @fishemenbar ↩️ talabeyar.ir ╰┅───────┅╯
- اگر قسمتی از کفن  میت،‌ دوخت داشته باشد اشکالی ندارد ولی مکروه است.
💠به مناسبت واقعه حره، ۲۸ ذی الحجه سال ۶۳ قمری💠 ✍ واقعه حره مربوط به سرکوب شورش مردم مدینه توسط سپاهیان یزید به سرکردگی مسلم بن عقبه در سال ۶۳ قمری است و از آنجائی که لشکر یزید بن معاویه، در ریگزاری (در اطراف مدینه) به نام «حره» اردو زدند و از آن پایگاه به شهر حمله ور شدند، به «واقعه حره» شهرت یافته است. ✅ در این واقعه سپاه مسلم بن عقبه در یک روز شهر مدینه را به تصرف خود در آورند و از هیچ جنایتی در آن فروگذار نکردند. بنا به نقلی قريب هزار و هفتصد تن از بزرگان و بزرگ زادگان و حدود ده هزار نفر از ساير مردم مدينه در این واقعه قتل عام شدند. این واقعه در روزهای آخر ماه ذی الحجه (بنا به نقلی ۲۸ ذی الحجه) روی داده است. ✅ این واقعه هولناك را رسول خدا صلی الله علیه و آله در سفري كه به مكه معظمه مي‌رفت در سرزمين حره در يك مايلي بيرون مدينه پيش‌گويي كرد و براي آن بسيار متأثر شد.(۱) . 📚 (۱) بحارالانوار، ج ۸۱، ص ۱۲۵. ♻️ براى آگاهى بیشتر از واقعه حرّه و کشتار عظیم مردم مدینه رجوع کنید به: تاریخ طبرى، ج۴، ص ۳۷۰- ۳۸۱.
💢 نماز با خون کمتر از يک بند انگشت 💠 برداشت غلط: 🔷 برخی بر این باورند خون کمتر از یک بند انگشت پاک است، در حالی که نجس است، اما برای نماز اشکال ندارد. ◀️ نکته: این خون باید خالص باشد. بنابراین اگر رطوبتی به خون برسد مثل عرق، آب و الکل اگر به اندازه درهم یا بیشتر شود نماز باطل است. درصورتی‌که رطوبت با خون مخلوط شده و در آن مستهلک شود و مجموع آنها هم بیش از یک بند انگشت نشود در این صورت، نماز با آن صحیح است.. 🔺 رساله نماز و روزه آیت الله خامنه ای، مسأله ۷۰ کانال احکام دینی 💠@ahkaamdini313
حال باش، و بر تو باد به ولايت ما، زيرا اگر كسى سنگى را دوست داشته باشد، خداوند در روز قيامت او را با آن سنگ محشور خواهد كرد 📗امالی صدوق، ص۱۲۹_ ۱۳۰
✅خوشا به حال آن کسی که در مجلس عزا حاضر شد و نامش در دفتر نوکران حضرت زهرا ثبت شد ◼️فضیلت و خواص مجالس 🖤عزاداری سیدالشهداء علیه‌السلام ⬅️فضل می‌گوید: در اول محرّم امام صادق (علیه‌السلام) به من فرمود: دیشب کجا بودی؟ عرض کردم: دیشب بین ما کسی بود که می‌گفت: هلال ماه محرّم را دیده‌ام؛ لذا یکی از دوستان و محبین شما به مناسبت اول محرّم مجلسی منعقد نموده بود؛ و ما برای گریه و ناله و عزاداری بر جد بزرگوارتان حضرت سیدالشهداء (علیه‌السلام) و اهل‌بیت آن‌حضرت به‌خاطر مصائبی که بر آن بزرگواران در این ماه وارد شده در مجلس او شرکت کردیم و بر مصائب شما اهل‌بیت گریستیم. 💚امام صادق (علیه‌السلام) فرمود: «نَوَّرَ اللهُ قَلْبَک وَ شَرَحَ صَدْرَک وَ آجَرَک عَلی حُسْنِ صُنْعِک وَ وِلائِک لأَهلِ بَیتِ نَبیک»: «خداوند دلت را روشن کند، و به تو شرح صدر مرحمت فرماید، و تو را بر این عمل خوب و موالات تو با اهل‌بیت پیامبرت (صلی‌الله‌علیه‌وآله) پاداش دهد. ❇️ای فضل! هنگامی که از مجلس عزا بیرون آمدی جلو در خانه به چیزی برخورد نکردی؟ عرض کردم: بلی، خداوند مرا فدای شما گرداند. با مردی که جلوی در نشسته بود برخورد کردم. ❇️فرمود: آن شخص را شناختی؟ گفتم: هوا تاریک بود و نتوانستم او را بشناسم. حضرت فرمود: خود من جلوی در نشسته بودم! ⬅️گفتم: الله اکبر، پس برای چه به مجلس ما نیامدید تا در صدر مجلس باشید؟ به خدا قسم شما صاحب عزا هستید و واجب است به شما تعزیت بگوییم. 💚امام صادق (علیه‌السلام) فرمود: من خواستم وارد مجلس شوم، اما دیدم در صدر مجلس جدم پیامبر و امیرالمؤمنین و فاطمه زهرا (علیهاالسلام) حضور دارند، و با شما بر اباعبدالله الحسین‌بن علی (علیه‌السلام) می‌گریستند و نوحه و زاری می‌کردند. 📚ثمرات الاعواد ج۱ ص۱۶ 📚منابع النوراء ص۱۷ 📚دیوان مصاریع العبره ج۱ ص۱۷ عاشقان امام حُسَیْن (ع) ✍فرامین حضرت علیّ بن موسی الرّضا علیه السلام در روز اوّل محرّم عَنِ الرَّيَّانِ بْنِ شَبِيبٍ قَالَ:‏ دَخَلْتُ عَلَى الرِّضَا علیه السلام فِي أَوَّلِ يَوْمٍ مِنَ الْمُحَرَّمِ فَقَالَ لِي: ريّان بن شبيب گفت: روز اوّل محرّم نزد حضرت رضا عليه السّلام رفتم. حضرت به من فرمود: ۱) يَا ابْنَ شَبِيبٍ! إِنْ‏ كُنْتَ‏ بَاكِياً لِشَيْ‏ءٍ فَابْكِ لِلْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ علیه السلام فَإِنَّهُ ذُبِحَ كَمَا يُذْبَحُ الْكَبْشُ وَ قُتِلَ مَعَهُ مِنْ أَهْلِ بَيْتِهِ ثَمَانِيَةَ عَشَرَ رَجُلاً مَا لَهُمْ فِي الْأَرْضِ شَبِيهُونَ. يَا ابْنَ شَبِيبٍ! إِنْ بَكَيْتَ عَلَى الْحُسَيْنِ علیه السلام حَتَّى تَصِيرَ دُمُوعُكَ عَلَى خَدَّيْكَ، غَفَرَ اللَّهُ لَكَ كُلَّ ذَنْبٍ أَذْنَبْتَهُ، صَغِيراً كَانَ أَوْ كَبِيراً، قَلِيلاً كَانَ أَوْ كَثِيراً. اى ابن شبيب! اگر مي خواهى برای چیزی گريه كنى، بر حسين بن علىّ ابن ابي طالب عليهما السّلام گريه كن، زيرا او را همچون گوسفند ذبح كردند و هجده نفر از بستگانش را که روى زمين نظير نداشتند، شهید کردند. اى ابن شبيب! اگر بر حسين بن علی علیه السلام گريه كنى به گونه‏ اى كه اشك هايت بر گونه ‏هايت جارى شود، خداوند هر گناهى را كه مرتكب شده باشى، چه گناه صغیره و چه گناه کبیره، چه گناه كم و چه گناه زياد، خواهد بخشيد ۲) يَا ابْنَ شَبِيبٍ! إِنْ سَرَّكَ أَنْ تَلْقَى اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لَا ذَنْبَ عَلَيْكَ فَزُرِ الْحُسَيْنَ علیه السلام. اى ابن شبيب! اگر دوست دارى پاك و بدون گناه به ملاقات خدا بروى، حسين بن علی علیه السلام را زیارت کن ۳) يَا ابْنَ شَبِيبٍ! إِنْ سَرَّكَ أَنْ تَسْكُنَ الْغُرَفَ الْمَبْنِيَّةَ فِي الْجَنَّةِ مَعَ النَّبِيِّ وَ آلِهِ صلّی الله علیه و آله فَالْعَنْ قَتَلَةَ الْحُسَيْنِ. اى ابن شبيب! اگر دوست دارى با پيامبر اكرم و آل او صلوات الله علیهم در غرفه‏ هاى بهشت همراه باشى، قاتلان حسين بن علی علیه السلام را لعنت كن ۴) يَا ابْنَ شَبِيبٍ! إِنْ سَرَّكَ أَنْ تَكُونَ لَكَ مِنَ الثَّوَابِ مِثْلَ مَا لِمَنِ اسْتُشْهِدَ مَعَ الْحُسَيْنِ علیه السلام فَقُلْ مَتَى مَا ذَكَرْتَهُ:‏ «يا لَيْتَنِي كُنْتُ مَعَهُمْ فَأَفُوزَ فَوْزاً عَظِيماً». اى ابن شبيب! اگر دوست دارى ثوابى مانند ثواب كسانى كه همراه حسين بن علىّ عليهما السّلام شهيد شدند داشته باشى، هر گاه به ياد او افتادى بگو: «يا لَيْتَنِي كُنْتُ مَعَهُمْ فَأَفُوزَ فَوْزاً عَظِيماً» (اى كاش با آنان ‏بودم و به فوز عظيم مي رسيدم) ۵) يَا ابْنَ شَبِيبٍ! إِنْ سَرَّكَ أَنْ تَكُونَ مَعَنَا فِي الدَّرَجَاتِ الْعُلَى مِنَ الْجِنَانِ فَاحْزَنْ لِحُزْنِنَا وَ افْرَحْ لِفَرَحِنَا وَ عَلَيْكَ بِوِلَايَتِنَا فَلَوْ أَنَّ رَجُلًا تَوَلَّى حَجَراً لَحَشَرَهُ اللَّهُ مَعَهُ يَوْمَ الْقِيَامَة. اى ابن شبيب! اگر دوست دارى با ما در درجات عالى بهشت همراه باشى، در اندوه ما اندوهگين و در خوشحالى ما، خوش
🌐📝🌐📝🌐📝 💢 ✅پرسش : آیا پیامبر اكرم(ص) قبل از شهادت امام حسین(ع) برای او گریه و عزاداری نموده‌اند؟ ✍️پاسخ: در برخی روایات آمده، كه رسول خدا(ص) از شهادت امام حسین(ع) خبر داده و بر مصایب او گریه كرده است. ▪️اسماء بنت عمیس در این باره روایت می‌كند: "" در ولادت حسن و حسین قابله جده‌ات فاطمه(علیها السلام) بودم. وقتی حسین(علیه‌السلام) به دنیا آمد، رسول خدا(ص) به سراغ من آمد و فرمود: ای اسماء فرزندم را بیاور. حسین را در پارچه سفیدی قنداق كرده، به دست آن حضرت دادم. در گوش راست اذان و در گوش چپ ایشان اقامه گفتند، آنگاه او را در دامن خود گذاشته و گریستند! عرض كردم: چرا گریه می‌كنید؟ فرمود: بر این پسرم! گفتم: او كه هم اكنون متولد شده است. فرمود: ای اسماء! پسرم را گروه ستمگران خواهند كشت، خداوند شفاعتم را به ایشان نرساند! این مطلب را برای فاطمه مگو، چون تازه بچه‌دار شده است"". ▪️از ام سلمه(یكی از همسران پیامبر) نیز در این باره چنین روایت شده است: ""در یكی از شب‌ها حضرت رسول(ص) از ما دور شدند. غیبت مقداری به طول انجامید، پس از مدتی آمدند، در حالی كه غبار آلود و گرفته به نظر می‌رسیدند و دست خود را روی هم گذاشته بودند، عرض كردم: یا رسول اللَّه(ص) تو را غبار آلود می‌بینم، فرمودند: مرا در این شب به عراق بردند و در محلی به نام كربلا فرود آوردند. در آن جا محل شهادت حسین(ع) را دیدم، كه با گروهی از فرزندان و اهل بیتم در آن جا شهید خواهند شد. همواره خون آن‌ها را جمع می‌كردم و اینك مقداری از آن خون‌ها در دست من موجود است. در این هنگام پیغمبر خون‌ها را به من دادند و فرمودند: این خون را نگه دارید. خون را از آن جناب گرفتم؛ در حالی كه مانند خاك سرخی بودند، خون را در میان شیشه‌ای نگه داشتم، هنگامی كه امام حسین علیه‌السلام به طرف عراق حركت كردند، هر روز آن شیشه را نگاه می‌كردم و او را می‌بوئیدم و به مصیبت او می‌گریستم. روز دهم محرم كه فرا رسید، اول روز به شیشه نگاه كردم. به حال اول دیدم و در آخر روز بار دیگر نگاه كردم. مشاهده كردم، تبدیل به خون غلیظی شده، ناگهان فریادی كشیدم، لیكن از ترس دشمنان مطلب را مخفی داشتم. همواره در انتظار بودم، كه ناگهان خبر قتل حسین بن علی علیهما السّلام را در مدینه اعلام كردند. ▪️از ام سلمه در روایتی دیگر آمده است: یكی از روزها حضرت رسول(ص) نشسته بودند و حسین علیه‌السلام نیز در دامن او بودند، در این هنگام ناگهان چشمانش پر اشك شد، عرض كردم: یا رسول اللَّه(ص) تو را گریان مشاهده می‌كنم. فرمود: جبرئیل نزد من آمد و مرا نسبت به حسین تسلیت گفت و به من اطلاع داد، كه گروهی از امت من او را خواهند كشت، خداوند آنان را از شفاعت من محروم می‌گرداند. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
✨﷽✨ ✍️توصیه های ناب بزرگان در مورد مجلس روضه و اشک بر حضرت امام حسین عليه السلام ؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛ 1⃣ﺁﯾﺖ ﺍﻟﻠﻪ ﻗﺎﺿﯽ (رحمة الله عليه): ﺩﺭ ﻋﺰﺍﺩﺍﺭﯼ ﻭ ﺯﯾﺎﺭﺕ ﺣﻀﺮﺕ ﺳﯿﺪﺍﻟﺸﻬﺪﺍ علیه السلام ﻣﺴﺎﻣﺤﻪ ﻧﻨﻤﺎﯾﯿﺪ ، ﻭﻟﻮ ﺩﻭ ﺳﻪ ﻧﻔﺮ ﺑﺎﺷﺪ، ﺍﺳﺒﺎﺏ ﮔﺸﺎﯾﺶ ﺍﻣﻮﺭ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﮔﺮ ﻫﻔﺘﮕﯽ ﻫﻢ ﻧﺸﺪ ﺩﻫﻪ ﺍﻭﻝ ﻣﺤﺮﻡ ﺗﺮﮎ ﻧﺸﻮﺩ. ؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛ 2⃣ ﺁﯾﺖ ﺍﻟﻪ ﺑﻬﺠﺖ (رحمة الله عليه) : ﮔﺮﯾﻪ ﺑﺮ ﺳﯿﺪ ﺍﻟﺸﻬﺪﺍ علیه السلام ﺍﺯ ﻧﻤﺎﺯﺷﺐ ﺑﺎﻻﺗﺮ ﺍﺳﺖ . ؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛ 3⃣ ﺁﯾﺖ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻼﻣﻪ ﻃﺒﺎﻃﺒﺎﯾﯽ (رحمة الله عليه) : برای رسیدن به عرفان کامل دو راه و دو مکان بیشتر وجود ندارد ؛ یا در حرم اباعبدالله یا در ابا عبدالله… ؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛ 4⃣ شیخ جعفر شوشتری(رحمة الله عليه) : کسانی که نام این بزرگوار را می شنوند و تغییر حالی در خود نمی بینند، جداً نگران ایمان خود باشند! نام آقا امام حسین علیه السلام ایمان است. ؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛ 5⃣ آیت الله علامه امینی (رحمة الله عليه) : به هنگام شنیدن مدایح و مراثی آل محمد چنان بی قرار می شد که بر اثر شادی یا اندوه، زمان و مکان را از یاد میبرد و روحش چنان به پرواز در می آمد که گویی هم اکنون در همان صحنه ای است که اشعار و مدایح و مراثی از آن سخن می گوید. ؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛ 6⃣ آیت الله آشیخ عبدالکریم حائری (رحمة الله عليه) : روضه خوانی و بر سیدالشهدا علیه السلام عمل مستحبی است که هزار واجب در آن است. ؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛ 7⃣ حاج میرزا اسماعیل دولابی (رحمة الله عليه) : محبت و عزاداری برای امام حسین علیه السلام انسان را زود به مقصد می رساند. کلنا سفن النجاه و سفینه الحسین اسرع. همه ی ما اهلبیت کشتی نجاتیم ولی کشتی امام حسین علیه السلام سریعتر است . هنگام عزاداری انسان در دلش را باز میکند و امام حسین علیه السلام داخل میشوند ؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛ 8⃣ آﯾﺖ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻼﻣﻪ ﻃﺒﺎﻃﺒﺎﯾﯽ (رحمة الله عليه) : ﻫﯿﭻ ﮐﺲ ﺑﻪ ﻫﯿﭻ ﻣﺮﺣﻠﻪ ﺍﯼ ﺍﺯ ﻣﻌﻨﻮﯾﺖ ﻧﺮﺳﯿﺪ، ﻣﮕﺮ ﺩﺭ ﺣﺮﻡ ﻣﻄﻬﺮ ﺍﻣﺎﻡ ﺣﺴﯿﻦ علیه السلام ﻭ ﯾﺎ ﺩﺭﺗﻮﺳﻞ ﺑﻪ ﺁﻥ ، «این کتیبه های سیاه که بر در و دیوار حسینیه و محل عزاداری نصب کرده اند، ما را می کنند». ؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛ 9⃣ ﺁﯾﺖ ﺍﻟﻠﻪ ﮔﻠﭙﺎﯾﮕﺎﻧﯽ (رحمة الله عليه) : ﺩﻟﻢ ﻣﯽ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﻧﺎﻡ ﻣﺮﺍ ﻫﻢ ﺟﺰﺀ ﺭﻭﺿﻪ ﺧﻮﺍﻥ ﻫﺎﯼﺣﻀﺮﺕ ﺳﯿﺪ ﺍﻟﺸﻬﺪﺍﺀ علیه السلام ﺛﺒﺖ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ . ؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛ 🔟 آیت الله بهاءالدینی (رحمة الله عليه) : دستگاه امام حسین علیه السلام فوق فقه است… نباید به دستگاه امام حسین علیه السلام اهانت شود، این عزاداری ها احیا کننده نماز و مساجد است.
موضوع: مناسبت: تاسوعای حسینی سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت تاسوعای حسینی ‌امام حسین علیه السلام در عصر روز نهم محرم به برادرشان ابالفضل علیه السلام فرمودند نزد دشمن برو و از آنان بخواه که جنگ را تا سپیده دم فردا به تأخیر بیاندازند تا در این شب به درگاه خداوند نماز بگذاریم چراکه هُوَ یَعْلَمُ أَنّی کُنْتُ اُحِبُّ الصَّلاةَ لَهُ ... . خدا ‌می‏داند که من (حسین) چقدر نماز را دوست دارم. (الارشاد، شیخ مفید، ج2 ، ص: 91) یکی از درسهای کربلا که روز عاشورا آن را در خود ثبت کرده است نماز اول وقت سید الشهدا علیه السلام و اصحاب ایشان است؛ بنا داریم چند مساله شرعی درباره اهمیت نماز خدمت شما عزاداران حسینی تقدیم کنیم: 1. نماز از مهمترین واجبات دینی است و تاکید فراوانی شده است که شخص مسلمان نمازش را اول وقت و به جماعت بخواند و در اهمیت نماز و جماعت خواندن آن همین بس که امام حسین علیه السلام با وجود جنگ در ظهر عاشورا نماز را اول وقت و به جماعت خواندند. 2. اگر کسی عمدا حتی یک رکعت ‌نمازش را در وقت‌ نخواند و‌ یا کوتاهی‌ کند تا قضا شود گناه ‌کبیره انجام داده و ‌باید فورا توبه کرده و نباید در انجام نمازهای قضایش کوتاهی کند. (1) 3. نماز در هیچ حالتی از انسان عاقل و بالغ ساقط نمی شود حتی اگر انسان در حال مریضی است یا داخل وسایل نقلیه است و نماز در حال قضا شدن است باید نماز را با رعایت شرائطی که مقدور است، بخواند و امثال این موارد بهانه‌ای برای ترک نماز نمی شود. 4. بنابر این حتی کسی که مریضی دارد که به طور کلی نمی تواند بایستد (ولو با تکیه به عصا) باید نشسته نماز بخواند و حتی اگر وضعیت کسی به نحوی است که حتی توان نشستن هم ندارد باید به پهلوی راست رو به قبله نماز بخواند و اگر نمی تواند به پهلوی چپ رو به قبله بخواند و اگر این را هم نتواند، به پشت بخوابد که کف پایش رو به قبله باشد و نمازش را بخواند. (2) خداوند متعال به حق امام حسین علیه السلام همه ما را از نمازگزاران واقعی قرار بدهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) (رساله مراجع م 1370 و م 1372) (2) (رساله مراجع
هدایت شده از طب سنتی و اسلامی🍎]
🏴 تسلیت عاشورا 🏴 🖤 علیه السلام فرمودند: روز عاشورا این‌طور به هم تسلیت بگویید: 🍀 أعْظَمَ اللَّهُ أُجُورَنَا بِمُصَابِنَا بِالْحُسَيْنِ وَ جَعَلَنَا وَ إِيَّاكُمْ مِنَ الطَّالِبِينَ بِثَأْرِهِ مَعَ وَلِيِّهِ‏ الْإِمَامِ الْمَهْدِيِّ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ 🍃 خداوند اجر ما را در مصیبت امام حسین علیه السلام زیاد گرداند و ما و شما را از خون‌خواهان او در رکاب حضرت مهدی علیه السلام قرار دهد. 📖 مصباح المتهجد، ج ۲، ص ۷۷۳ 🆔 http://Eitaa.com/ahadith اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج🎋
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️صحنه‌ای تکان دهنده از امام حسین علیه السلام که عمر بن سعد را به گریه انداخت. آیت الله جوادی آملی ___ 🇮🇷 به جمع طلاب حوزه علمیه بپیوندید 📡@pdf_hawzehhttps://eitaa.com/joinchat/1175978083C2816a371ce
🌹وَ مَنْ قُتِلَ مَظْلُوماً فَقَدْ جَعَلْنَا لِوَلِيِّهِ سُلْطَاناً🌹 ☘و هركس مظلوم [و به ناحق‌] كشته شود، برای وارثش تسلّطی بر قاتل [جهت خونخواهی و دیه] قرار داده ایم.☘ (سوره اسراء، آیه ۳۳) 🍃🍃🍃 📚 در کتاب تفسیر عیّاشی ذیل این آیه شریفه، از حضرت امام محمّد باقر علیه‌السّلام روایت شده است که فرمودند: 🥀 مقتول، امام حسين علیه السَّلام و ولىِّ دَم او، عَلیهِ السَّلام هستند و دنيا پایان نيابد تا اينكه شخصى از خاندان رسول خدا صَلّی‌اللّهُ‌ عَلیهِ ‌وَ ‌آلِهِ‌ ‌وَ ‌سَلّم قيام فرماید و بر دشمنان، پيروز شود و زمين را از قسط و عدل پر نماید، همچنانكه از ظلم و جور پر شده باشد.🥀 🍃 ✍ از ابوالصّلت هِروى نیز نقل شده كه گفته است: از حضرت امام رضا عَلیهِ السَّلام پرسیدم چه مى فرمائید درباره حديثى كه از حضرت امام صادق عَليهِ‏ السَّلام روايت شده و فرموده اند: ☘وقتى كه عَلیهِ السَّلام خروج نمایند، از دودمان قاتلان حسين عَلیهِ السَّلام بواسطه اعمال پدرانشان آنها را مى كُشد؟☘ 👌 حال آنکه خداوند مى فرمايد: 🌹وَ لَا تَكْسِبُ كُلُّ نَفْسٍ إِلَّا عَلَيْهَا ۚ وَلَا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَىٰ🌹 ☘و هیچ كس جز به زیان خود [عمل زشتی‌] مرتكب نمی‌شود و هیچ سنگین باری، بار گناه دیگری را بر نمی‌دارد؛☘ (سوره انعام، آیه ۱۶۴) ❤️ حضرت امام رضا عَلیهِ السَّلام فرمودند: ☘خداوند در تمام سخنان و گفتارش صادق است؛ وليكن نسل و ذرّيه قاتلين حسين عَلیهِ السَّلام به كارها و افعال پدرانشان راضى و خشنودند و بدان افتخار مى كنند و هر كس راضى به كارى باشد، همچون كسى است كه آن را انجام داده باشد و اگر كسى در مشرق كشته شود و فرد ديگری در مغرب بدان قتل راضى باشد، شخص راضى هم نزد خداوند، شريک قاتل محسوب می شود و البته هم وقتى كه خروج نماید آنان را بوسيله رضايت به فعل پدرانشان مى كُشد.☘ 📚 بحار الأنوار، ج 52، ص313 🥀🥀🥀🥀🥀 🏴
👨‍👧‍👦 💠 راز نفوذ کلام عالم عامل، متخلّق به اخلاق حسنه، حضرت آیت الله آقای حاج سیّد احمد فقیه امامی [ره] فرمودند: اولین بار که حضرت حجت الاسلام و المسلمین آقای حاج شیخ احمد کافی واعظ مشهور به اصفهان برای تبلیغ و سخنرانی آمدند، با عده ای از طلاب به دیدن ایشان رفتیم. رسم بین علماء این است که اگر عالمی یا واعظ تأثیرگذاری وارد شهری شد به عناوین مختلف از او تجلیل می‌کنند، از جمله به دیدار او می‌روند و آن مهمان هم بازدید انجام می‌دهد و در بین این رفت و آمدها مسائل و مشکلات آن منطقه به استحضار آن عالِم یا منبری رسانده می‌شود و او نیز بر حسب وظیفه در بین سخنرانی مشکلات و رفع آن را تذکر داده و همگان را آگاه می‌کند. این یکی از برکات این احترامات و تشریفات ساده ولی پر محتوا و پر فیض می‌باشد. حضرت آیت الله امامی فرمودند: در بین راه که به ملاقات آقای کافی می‌رفتیم دوستان طلبه عنوان کردند: چگونه است که منبرهای آقای کافی این قدر تأثیرگذار است، در حالی که مطالب ایشان چیزی تازه و نو ظهور نیست. موضوعات مورد گفتگوی او همان مطالبی است که در کتاب‌ها و مورد استناد دیگر سخنرانان مذهبی می‌باشد، اما ایشان که روی منبر آنها را ذکر می‌کند افراد فاسق و فاجر را هم پای منبر خود می‌کشاند و آنها را منقلب می‌کند و گروهی از آنها، انسان‌های سر به راه و خوبی شده اند. حضرت آقا فرمودند: از خود ایشان این علّت را سؤال می‌کنیم، تا اینکه ملاقات انجام شد من گفتم: آقای کافی! آیا ممکن است برای ما بفرمایید علّت موفقیت شما در تبلیغ دین چیست؟ آقای کافی اظهار کردند که این راز را تا به امروز برای احدی حتی خانواده خود نگفته ام اما به احترام تشریف فرمایی حضرت عالی که بزرگواری فرمودید و دیدنِ منِ بچه طلبه آمده اید عرض می‌کنم. اوائل طلبگی‌ام بود، چند منبر مختصر داشتم دچار بیماری قلب شدم. اطباء گفتند: اینجا امکانات وجود ندارد و شما باید برای معالجه به انگلستان عازم شوید و تحت عمل جراحی قلب قرار گیرید. به همین جهت سخنرانِ اول مملکت آقای حاج شیخ محمد تقی فلسفی که مرد دانشمند و محقّق بودند به بنده فرمودند: برای شما ویزای انگلستان می‌گیرم شما باید خود را درمان کنید و برگردید به تبلیغ دین مشغول شوید. آقای فلسفی ویزای انگلستان را گرفتند به ایشان عرض کردم آقا شما که لطف فرمودید یک ویزای عراق هم برایم بگیرید تا قبل از عمل جراحی به زیارت مشاهد مشرّفه عتبات عالیات عراق بروم ایشان ویزای عراق را هم گرفتند، به عراق رفتم. شب جمعه ای بود دیدم حرم سالار شهیدان، کعبه آزادگان عالم توسط خادمین آستان مقدس حسینی نظافت نشده است. آنان به امر حزب بعث عراق مأمور بودند که جز مختصر نظافت نکنند و سیاست این بود که این چهار شهر مذهبی عراق که بارگاه شش امام معصوم و تعدادی از بستگان و اصحاب آن بزرگواران است مرتّب، منظم و نظیف نباشد. خیلی دلم سوخت از رئیس آستانه اجازه گرفتم که تا صبح در حرم مطهّر سالار شهیدان بمانم آنها مرا می‌شناختند چون زمانی که در نجف اشرف مشغول تحصیل علم بودم شب‌های جمعه دعای کمیل را در صحن مطهّر امام حسین (علیه السلام) قرائت می‌کردم، خادمین و کفشداران با من آشنایی داشتند ؛ لذا اجازه دادند تا صبح در حرم بمانم. رفتم مقداری وسائل نظافت تهیه کردم و زیر عبا گرفتم و به حرم مشرّف شدم. موقعی که در حرم مطهّر را بستند داخلِ حرم ، تا نزدیک اذان صبح که هنگام باز کردن در حرم بود نظافت نمودم. با خود گفتم تا کسی نیامده برای شفای قلبم دعا کنم. اما کجای حرم بایستم و دعا کنم مُلهَم شدم که شاهزاده حضرت علی اکبر علیه السلام پائین پای مبارک امام حسین (علیه السلام) آرمیده اند. آمدم پائین پای مبارک و عرض کردم: آقاجان یا اباعبدالله! شما را به جان این علی اکبر این نگاهی که همواره به حضرت علی اکبر علیه السلام دارید که گویا هنوز سر نازنین او را به زانو گذارده اید یک لحظه این نگاه را به کافی معطوف بفرمایید. این خادم شما دو حاجت دارد: یکی اینکه نیاز به عمل جراحی آن هم در انگلستان و توسط غیر مسلمانان نداشته باشم و دیگر اینکه از شما می‌خواهم سخنرانی‌ها و منبرهای مرا برکت و تأثیرگذاری عنایت فرمایید تا وقت دیگران و خود را ضایع نکنم و حرف هایم به دل‌های مستمعین بنشیند و تأثیر کند و آنها را متحوّل و به راه راست هدایت کند. پس از بازگشت از کربلا احساس کردم قلبم ناراحتی ندارد. به پزشکان مراجعه کردم آنان گفتند: شما اصلاً نیاز به عمل جراحی ندارید و حاجت دوم هم برآورده شد و آن همین تأثیر نفس است که امام حسین (علیه السلام) به من مرحمت فرمودند. ادامه⬇️
ادامه⬇️ لازم به ذکر است شبی که آیت الله امامی در مسجد حاج محمد جعفر آباده ای اصفهان قضیه فوق را ذکر کردند فرزند مرحوم کافی در مجلس حضور داشت. پس از منبر آقای حاج شیخ محسن کافی آمدند خدمت حضرت آیت الله امامی و عرض کردند: خدا گواه است تاکنون من، مادر و دیگر اعضاء خانواده‌ام از این اتفاق اطلاع نداشتیم. خداوند روح این عاشق دلباخته امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف را با اولیائش محشور فرماید. 📚خاطراتی آموزنده و ماندگار - علی رضا مهرپرور - صفحه ۴۶ (با مقداری ویرایش) ┈••┈•••°🦋°🌹°🦋°•••┈••┈ 🌺... قُلْ لَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَىٰ ۗ وَمَنْ يَقْتَرِفْ حَسَنَةً نَزِدْ لَهُ فِيهَا حُسْنًا ۚ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ شَكُورٌ 🖋... بگو: من هیچ پاداشی از شما بر رسالتم درخواست نمی‌کنم جز دوست‌داشتن نزدیکانم [= اهل بیتم‌]؛ و هر کس کار نیکی انجام دهد، بر نیکی‌اش می‌افزاییم؛ چرا که خداوند آمرزنده و سپاسگزار است. 📖 سوره شوری آیه ۲۳ 🌸الإمامُ الحسينُ عليه السلام : دَخَلتُ عَلى رسولِ اللّه ِ صلى الله عليه و آله وَعِندَهُ أبي ابنُ كَعبٍ ، فَقالَ لي رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله مَرحَبا بِكَ يا أبا عَبدِاللّه ِ ، يا زَينَ السَمَواتِ وَالأرَضينَ ، قالَ لَهُ أبَيٌّ : وَكَيفَ يَكونُ يا رسولَ اللّه ِ صلى الله عليه و آله زَينُ السَّماواتِ وَالأرَضينَ أحَدٌ غَيرُكَ ؟! قالَ : يا أبَيُّ وَالَّذي بَعَثَني بِالحَقِّ نَبيّا إنَّ الحُسَينَ بنَ عَليٍّ في السَّماءِ أكبَرُ مِنهُ في الأرضِ ، وَإنَّهُ لَمَكتوبٌ عَن يَمينِ عَرشِ اللّه ِ عزّ وجلّ : مِصباحُ هُدىً وَسَفينَةُ نَجاةٍ وَإمامٌ غَيرُ وَهنٍ وَعِزٌّ وَفَخرٌ وَعَلَمٌ وَذُخرٌ . 🖋امام حسين عليه السلام : بر رسول خدا صلى الله عليه و آله وارد شدم . ابن ابى كعب در خدمت ايشان بود . پيامبر خدا صلى الله عليه و آله به من فرمود : خوش آمدى اى ابا عبداللّه ، اى زيور آسمانها و زمينها ! اُبىّ به پيامبر عرض كرد : اى رسول خدا ! چگونه ممكن است كسى غير از شما زيور آسمانها و زمينها باشد ؟ ! پيامبر فرمود : اى ابىّ ! سوگند به آن كسى كه به حق مرا به پيامبرى برانگيخت ، مقام و منزلت حسين بن على در آسمان ، بالاتر از منزلت او در زمين است . در سمت راست عرش خداوند عز و جل نوشته شده است : [حسين] چراغ هدايت و كشتى نجات و امامى سستى ناپذير ، با عزّت، افتخارآفرين، راهنما، و ذخيره[اى گرانبها] است . 📚 عيون أخبار الرضا : ۱ / ۵۹ / ۲۹ - منتخب میزان الحکمة شماره ۱۳۹ 🌻مشاوره مذهبی مجتمع آموزشی رفاه🌻 ایتا https://b2n.ir/751711 تلگرام https://b2n.ir/289273
هدایت شده از مفاخر
💠وقایع روز دوازدهم محرم سال ۶۱ق؛ ورود اهل بیت(علیهم السلام) به کوفه💠   ✍ چون به ابن زیاد خبر رسید که اهل بیت(علیهم السلام) به کوفه نزدیک شده اند امر کرد سرهاى شهداء را که عمر بن سعد از پیش فرستاده بود خارج کرده و نزد اهل بیت(علیهم السلام) ببرند و در کوچه و بازار بگردانند تا سلطنت یزید بر مردم معلوم شود. ✅ مردم کوفه چون از ورود اهل بیت(علیهم السلام) خبردار شدند از کوفه بیرون آمدند و اهل بیت(علیهم السلام) را سوار بر شتران وارد کوفه نمودند در حالى که زنان کوفه براى تماشا بالاى بامها رفته بودند. زنى از بام صدا زد: من اىّ الاسارى انتنّ. شما از کدام مملکت و قبیله هستید؟ گفتند: نحن اسارى آل محمد(صلى الله علیه وآله). چون آن زن این را شنید هر چه چادر و مقنعه داشت درآورد و بر ایشان پخش نمود. مخدّرات گرفتند و خود را با آنها پوشانیدند. 💧سهل گوید: چون وارد کوفه شدم، دیدم بوق مى زدند و پرچمها را افراشته بودند که ناگاه لشکر وارد شد، و سرهاى شهداء را که بر فراز نیزه نصب کرده بودند، آوردند. صداى ضجه و ناله برخاست و سرهاى شهدا را كه بر فراز نيزه نصب كرده بودند آوردند در پيش سرها، سر مبارك امام حسين(ع) مثل ماه مى درخشيد. 🌺 سر امام(ع) در نوک نیزه آیه مبارکه را تلاوت مى نمود: اَمْ حَسِبْتَ أَنّ أَصْحابَ الْکَهْفِ وَ الْرَقیمِ کانُوا مِنْ ایاتِنا عَجَباً، سهل گوید: گریه کنان گفتم: یا ابن رسول اللّه رأسک اعجب، یعنى تکلّم رأس شریف تو از قصه اصحاب کهف و رقیم عجیب تر است. سپس حضرت زینب(علیها السلام) مردم را امر به سکوت نمود و شروع به خواندن خطبه اى نمود.(1) -------------------------------- 1- حوادث الایام، صفحه 42. http://eitaa.com/joinchat/2697003010C86ca0b02c5
هدایت شده از آموده
کربلا در روز عاشورا محل بروز و درگیری صفات نیک و بد، و فضائل و رذائل است. امام‌حسین(ع) و یاران باوفایش مظهر تام فضیلت‌های اخلاقی بودند که در برابر همه رذیلت‌ها و خباثت‌ها و زشتی‌هایی که لشکر امویان به فرماندهی عمرسعد از خود نشان دادند، جنگیدند. تاریخ عاشورا زیباترین القاب را برای سپاه امام‌حسین(ع) ثبت کرده است. همانطور که آن حضرت(ع) و اصحاب وفادارش، لشکر امویان را با اوصافی که حکایت از خباثت و رذالت و فرومایگی می‌کند، توصیف کرده‌اند. مقایسه خصلت‌ها و ویژگی‌های رفتاری این دو لشکر، برای امروز ما درس‌آموز و عبرت‌انگیز است. ۱- ‌شجاعت و بصیرت: یکی از القاب سپاه سیدالشهدا(ع) «اهل‌البصائر» است. خوارزمی حنفی‌مذهب می‌گوید:«در نبرد میان دو لشگر در روز عاشورا، «عمروبن الحجاج» رو به لشگریان عمر بن سعد کرد و درباره‌ی لشکر امام‌حسین(ع) گفت:«همانا شما با افرادی می‌جنگید که شیران زمان و دارای بصیرت هستند.» عمرسعد هم سخن عمربن الحجاج را تصدیق کرد و گفت: «راست گفتی، نظر ما همان نظر توست»(مقتل‌الحسین(ع)، ج۲، ص۱۸ ..و اهل‌البصائر) به راستی که جمله «فضیلت آن است که دشمنان بدان گواهی دهند» اینجا مصداق پیدا می‌کند؛ در حالی که به گفته ابن‌اعثم، یکی از ویژگی‌های لشکریان عمربن سعد، «جهل» و «بی‌بصیرتی» آنان بوده است.(الفتوح ابن‌اعثم‌کوفی، ج۵، ص۱۳۴) داشتن بصیرت و آگاهی در هر زمان ضروری است؛ مخصوصا دوران ما که اگر دارای این ویژگی نباشیم، ای بسا در زمین دشمن بازی کنیم و همان حرفهای دشمن را تکرار نماییم. ۲ـ‌ جان‌نثاری در راه امام(ع): یکی دیگر از ویژگی‌های سپاه سیدالشهداء(ع) اطاعت از امام زمان خودشان بود و مرگ در راه او را عزّت و افتخار می‌دانستند و هرگز حاضر نبودند لحظه‌ای از آن امام(ع) جدا شوند. در روز عاشورا گفتگویی میان جناب زهیربن القین و شمر رخ داد. شمر به زهیر گفت:«خیلی حرف می‌زنی!» زهیر پاسخ داد: «من هرگز طرف خطابم تو نیستی! تو حیوانی بیش نیستی!» شمر گفت: «خداوند تو را و صاحبت را (یعنی امام‌حسین(ع)) خواهد کشت!» ـ‌سخنی که با منطق «جبر» تناسب داردـ زهیر گفت:«آیا مرا از مرگ می‌ترسانی؟ به خدا مرگ در راه او برایم از زندگی جاودان با شما بهتر است.»(ابصارالعین، ص۱۴۴ افبالموت‌تخوفنی؟..) ۳ـ ‌حاملان حدیث پیامبر(ص): یکی دیگر از ویژگی‌های سپاه سیدالشهداء(ع) آشنایی کامل ایشان با احادیث رسول‌خدا(ص) بود. مرحوم سماوی درباره شوذب‌بن عبدالله که یکی از شهدای کربلاست، می‌نویسد: «کان حافظا للحدیث، حاملا له عن امیرالمؤمنین(ع)» «او یکی از حافظان حدیث پیامبر(ص) از طریق امیرالمؤمنین(ع) بود» در حالی که لشکر عمرسعد با تعبیر «خاموش‌کنندگان سنّت پیامبر(ص)» (مُطفئوالسُنَن) توصیف شده‌اند. جناب خوارزمی می‌گوید: «امام‌حسین(ع) در آن روز(عاشورا) خطاب به لشکر دشمن کرد و فرمود: «شما افرادی هستید که کتاب را تحریف و سنّت‌ها را خاموش کردید.»(المقتل، ج۲، ص۹) واقعا بنی‌امیه در هزار ماهی که حکومت کردند، با تمام سنّتهای رسول‌خدا(ص) مبارزه نمودند و تلاش کردند تا شریعت پیامبر(ص) را تحریف نمایند. امّا قیام امام حسین(ع) و اقدامات مدبّرانه ائمّه(ع) مانع تحقّق اهداف شوم امویان گردید. ۴ـ پرهیزگاران نیکوکار: از اصحاب امام‌حسین(ع) با القابی چون: «عبادت‌کنندگان»، «خداترسان»(العُبّاد النُّساک)، «پرهیزگاران» و «نیکوکاران» (الاتقیاء الابرار) یاد شده است.(ابصارالعین، ص۹؛ الفتوح ابن‌اعثم، ج۵، ص۱۷۷) همچنین خوارزمی‌حنفی عنوان «بندگان شایسته‌خدا»(عبادالله الصالحین) را درباره «بُرَیر» یکی از شهدای کربلا به کار برده است؛ در حالی که در لشکریان عمرسعد، پستی و فرومایگی دیده می‌شود. این ویژگی را امام‌حسین(ع) هنگام یورش لشکریان عمرسعد به اهل و عیال خود، به کار بردند. آن حضرت(ع) فرمودند: «کاروان مرا از حمله فرومایگان و جاهلان خود باز بدارید.»(وقعة‌الطف، ص۲۵۲ امنعوا رحلی و اهلی من طغامکم..» همچنین امام‌حسین(ع) در روز عاشورا در لحظات آخر، لشکریان مقابل را که می‌خواستند به خیمه‌های آن حضرت(ع) حمله‌ور شوند، پیرو شیطان خواندند و فریاد زدند: «ای پیروان شیطان! سفیهان خود را از زنان و کودکان باز بدارید!»(نورالابصار، ص۲۶۳ ویحکم یا شیعة الشیطان...) ۵ـ ‌سحرخیزان نیایشگر: یکی دیگر از صفات رفتاری لشکریان سیدالشهداء(ع) آن است که در وقت سحر، اهل نیایش و راز و نیاز با خداوند یکتا بودند. «حبیب‌بن‌مظاهر» یکی از اصحاب برجسته امام‌حسین (ع) در روز عاشورا می‌گوید: «چه بد قومی‌اند آنان که ذریه رسول‌خدا(ص) و افرادی را که اهل نیایش در سحرگاهان هستند، می‌کشند.»(ابصارالعین، ص۱۰۳ المجتهدین‌بالاسحار..) در حالی که از لشکریان عمرسعد با تعبیر«الملیئةبطونهم‌من‌الحرام» «کسانی که شکمشان را از حرام پرکرده‌اند، توصیف‌شده‌اند.(المقتل، خوارزمی،ج۲،ص۹، ۳۹) خصلت نیایش در سحرگاهان، از جمله آموزه‌های مورد تأک
هدایت شده از آموده
ید اهل‌بیت(ع) است. رسول‌خدا(ص) سه‌مرتبه به امیرالمؤمنین(ع) فرمودند: «علیک بصلاة‌اللیل» «بر تو باد به نماز شب»(الکافی،ج۸، ص۷۹) خصوصا برای رهایی از شرائط سخت کرونایی، باید بیشتر به این خصلت نیک توجّه نمود. ۶ـ ‌قرائت‌قرآن: درباره «بُریربن خضیر» ـ‌یکی از شهدای کربلاـ گفته شده که از قاریان قرآن بوده است.(ابصارالعین، ص۱۲۱) این خصلت نیک یعنی قرآن خواندن و تدبّر در معنای آن، در روایات اهل‌بیت(ع) بسیار مورد تأکید قرار گرفته است. از رسول ‌خدا(ص) نقل شده که فرمود: «هنگامی که فتنه‌ها شما را مانند شب تاریک فرا گرفت، به قرآن روی آورید..»(الکافی،ج۲، ص۵۹۹ فاذا التبست علیکم‌ الفتن..) این در حالی است که لشکریان عمربن سعد با عناوین «فاسق»،(مع‌الرکب‌الحسینی، ج۴، ص۲۲۰) «شارب‌الخمر»(تذکرة‌الخواص، سبط ابن‌الجوزی، ص۲۱۸) و «فرزندان نامشروع»(تاریخ‌طبری، ج۳،ص۳۲۱) معرّفی شده‌اند. واقعا با یک مقایسه کوتاه میان این دو لشکر، معلوم می‌شودکه در روز عاشورا چه افرادی با پسر دختر رسول‌خدا(ص) جنگیدند و چه انسان‌های ارزشمند و پاک‌سیرتی در رکاب امام‌حسین(ع) به درجه رفیع شهادت نائل آمدند
هدایت شده از منبرک فاطمی
⬛️ اسارت اهل بیت علیهم السلام سری به نیزه بلند است در مقابل زینب سری که سایه کشیده ست روی محمل زینب سری که معجزه اش روی نی تلاوت وحی است مسیح ِ روی صلیب است در مقابل زینب   چه دلفریب صدایی ، چه آیه های به جایی که بعد خطبه خواهر شده مکمِل زینب پس از خطابه منبر زمان نوحه سرایی ست بخوان که گرم شود با دم تو محفل زینب چگونه نفی کنم خارجی خطاب شدن را بخوان که حل شود از خواندن تو مشکل زینب برایشان بگو از روضه های بازِ دل ما به استناد روایاتی از مقاتل زینب بگو به کوفه،که در کربلا چه ها که نکردند بگو چه ها که نشد با سر تو و دل زینب بگو که این اسرا از حریم شیر خدایند بگو که ناقه عریان نبوده منزل زینب یتیم ِعترت و نان تصدقی که حرام است اضافه می شود اینگونه بر مسائل زینب ز دست قافله باید بگیرم این همه نان را ولی اگر بگذارند این سلاسل زینب اسیر این همه خفاش شب پرستم و اینجا تویی هلال و اباالفضل ماه کامل زینب هزار گرگ گرسنه، هزار چشم حرامی به جای قاسم و اکبر به دور محمل زینب به پیش هجمه سنگین و شوم چشم چرانها تویی و چند سرِ روی نیزه حائل زینب تو را به نیزه و شمشیرشان به قتل رساندند ولی ز هلهله حالا شدند قاتل زینب حسین ، جانِ عزیزت به من نگاه بینداز ببین عوض نشده بعد تو شمایل زینب؟ تنم ز کعب نی و تازیانه خورد شد آخر بعید نیست ز هم وا شود مفاصل زینب سر تو رفته به نی، پس شکسته باد سر من ز تو عقب نمی افتد در این معامله زینب شاعر: علی صالحی   @fatemi222