eitaa logo
گنجینه معارف واحکام
163 دنبال‌کننده
2هزار عکس
558 ویدیو
35 فایل
امام جماعت مسجد امیر المؤمنین علیه السلام را وند کاشان بیان نکاتی جهت پرورش روح ونهاد باطنی انسانها
مشاهده در ایتا
دانلود
🔷🔹🔸🔸🔶🔸🔸🔹🔷 ✳️ چگونه بهشتی شویم؟ 🔹خداوند متعال می فرماید 🔸وَ أَقْبَلَ بَعْضُهُمْ عَلىَ‏ بَعْضٍ یَتَسَاءَلُونَ(۲۵)قَالُواْ إِنَّا كُنَّا قَبْلُ فىِ أَهْلِنَا مُشْفِقِینَ(۲۶) فَمَنَّ اللَّهُ عَلَیْنَا وَ وَقَئنَا عَذَابَ السَّمُومِ(۲۷)إِنَّا كُنَّا مِن قَبْلُ نَدْعُوهُ إِنَّهُ هُوَ الْبرَّ الرَّحِیمُ(۲۸- طور) 🔹و بهشتیان به یكدیگر روى کرده و از هم این سوال را می پرسند که در دنیا چه حالى داشته و چه عملى او را به سوى بهشت كشانیده است؟ 🔸 در جواب می گویند: ما در دنیا نسبت به خانواده خود اشفاق داشتیم‏ و خدا بر ما منت نهاد و ما را از عذاب مرگبار حفظ كرد و چون او پروردگارى نیكوكار و مهربان بود ما همواره او را مى‏ خواندیم‏. 🔹در این آیات، بهشتیان به یکی از مهم ترین عوامل ورودشان به بهشت اشاره می کنند عاملی که به رغم اهمیت فوق العاده اش در رسیدن به سعادت دنیا و آخرت گاه مورد غفلت جدی قرار می گیرد. در این آیات که گزارشی از حال خوش و گفتگو های شیرین بهشتیان است اهل بهشت از حال و احوال دنیای یکدیگر می پرسند و اینکه در دنیا چه حالى داشته و چه عملى آنها را به سوى بهشت و نعیم الهى كشانده است؟ که در جواب می گویند 🔹 «ما نسبت به خانواده مان مشفق بودیم» «اشفاق» به معناى توجه ای آمیخته با ترس است چون مشفق نسبت به كسى كه به او اشفاق دارد هم محبت دارد و هم مى ‏ترسد كه مبادا دامنگیر او شود. این كلمه هر وقت با حرف «مِن» بیاید معناى ترس در آن بیشتر از محبت است و هرگاه که با حرف «فى» همراه شود مانند همین آیه معناى توجه و محبت در آن بیشتر از معنای ترس به ذهن مى‏رسد. پس معناى آیه چنین مى‏شود 🔸ما در دنیا نسبت به خانواده خود اشفاق داشتیم؛ یعنی هم آنان را دوست ‏داشتیم و به سعادت و نجاتشان از مهلکه ها و ضلالت‏ها عنایت داشتیم و هم از اینكه مبادا گرفتار انحراف و تباهی شوند مى ‏ترسیدیم؛ به همین منظور به بهترین وجهى با آنان معاشرت مى‏ كردیم و از نصیحت و دعوت آنان به سوى حق چیزی کم نمی گذاشتیم 📚📚 منبع المیزان جلد ۱۹ صفحه ۱۵ 📯
✿‍✵✰ هـر شــ🌙ــب یـک ✰✵✿‍ داســتــان مـعـنــوی ✧✾════✾✰✾════✾✧ آورده‌اند که روزى یکى از بزرگان عرب به سفر حج می‌رفت نامش عبدالجبار بود هزار دینار طلا در کمر داشت چون به کوفه رسید، قافله دو سه روزى از حرکت باز ایستاد، عبدالجبار براى تفرج و سیاحت گرد محله‌هاى کوفه بر آمد از قضا به خرابه‌اى رسید زنى را دید که در خرابه می‌گردد و چیزى می‌جوید در گوشه‌ای مرغک مردارى (مرغ مرده) افتاده بود آن را به زیر لباس کشید و رفت عبدالجبار با خود گفت: بی‌گمان این زن نیازمند است و نیاز خود را پنهان می‌دارد در پى زن رفت تا از حالش آگاه گردد چون زن به خانه رسید کودکان دور او را گرفتند که اى مادر براى ما چه آورده‌اى که از گرسنگى هلاک شدیم مادر گفت: عزیزان من غم مخورید که برایتان مرغکى آورده‌ام و هم اکنون آن را بریان می‌کنم عبدالجبار که این را شنید گریست و از همسایگان احوال وى را باز پرسید گفتند: سیده‌اى است زن عبدالله بن زیاد علوى که شوهرش را حجاج ملعون کشته است او کودکان یتیم دارد و بزرگوارى خاندان رسالت نمی‌گذارد که از کسى چیزى طلب کند عبدالجبار با خود گفت: اگر حج می‌خواهی اینجاست بى درنگ آن هزار دینار را از میان باز کرد و به زن داد عبدالجبار آن سال به ناچار در کوفه ماند و حج نرفت و به سقایى مشغول شد هنگامى که حاجیان از مکه باز گشتند وى به پیشواز آنها رفت مردى در پیش قافله بر شترى نشسته بود و می‌آمد چون چشمش بر عبدالجبار افتاد خود را از شتر به زیر آورد و گفت: اى جوانمرد از آن روزى که در سرزمین عرفات ده هزار دینار به من وام داده‌اى تو را می‌جویم اکنون بیا و ده هزار دینارت را بستان عبدالجبار دینارها را گرفت و حیران ماند و خواست که از آن شخص حقیقت حال را بپرسد که وى به میان جمعیت رفت و از نظرش ناپدید شد عبدالجبار حیران در این داستان مانده بود که در این هنگام آوازى شنید: اى عبد الجبار هزار دینارت را ده هزار دادیم و فرشته‌اى به صورت تو آفریدیم که برایت حج گزارد و تا زنده باشى هر سال حجى در پرونده عملت می‌نویسیم تا بدانى که هیچ نیکوکارى بر درگاه ما تباه نمی‌گردد °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☫﷽☫ چطور پيدا كنيم يكى از مشايخ ما اصرار مى ‏فرمود: اگر مى ‏خواهيد بصيرت پيدا كنيد و چشم دلتان باز شود در محضر قرآن باشيد. درس و بحث نيز مغتنم است، زيرا همه اين علوم، شعبه ‏ها و جدول‏هايى ‏اند كه به كتاب الله پيوند دارند، ولى اين طور نباشد كه اينها رهزن باشند و ما را از حريم قرآن دور كنند، به طورى كه صبح كه از خواب برخاستيم به فلان درس و مباحثه و يا تأليف كتاب و مقاله برويم و بعد ببينيم كه شب و روز بر ما مى ‏گذرد و در محضر الله و كتاب الله نبوديم و همه گونه درس‏ها را داشتيم ولى درس اصلى را كه قرآن بود فراموش كرديم. پس درس و بحث باشد ولى در محضر قرآن بودن اصل باشد كه قرآن به انسان ديد و روشنايى و صفا و نور و توحد مى‏ دهد. روايات نيز همانند اين چنين‏ اند. 📚دروس شرح فصوص الحکم
علت تفاوت نوع معجزه پیامبران ✨🔖 ابن سکیت اهوازی، از دانشمندان بزرگ و مشهور عصر امام دهم حضرت هادی 🌹 علیه السلام بود از امام پرسید: ✨ 🔖 خداوند چرا حضرت موسی علیه السلام را با معجزه عصا و ید و بیضا و وسائل باطل کننده جادوی جادوگران فرستاد؟ ✨🔖 و چرا حضرت عیسی علیه السلام را با وسائل طبابت و درمان بیماریها و شفای دردمندان و بیماران جسمی فرستاد؟ ✨🔖 ولی حضرت محمد پیامبر اسلام صلوات الله علیه و آله را، با معجزه بیان و شیوا خطبه‌های غرا و سخنان دلنشین فرستاد؟ ✨🔖 امام هادی 🌹علیه السلام در پاسخ فرمود: در عصر موسی علیه السلام آنچه که بیشتر رواج داشت، جادوگری بود ، او کارهایی کرد که ساحران از انجام آن عاجز ماندند و جادوهای جادوگران را باطل کرد و به این ترتیب، حجت و برهان را بر آنها ثابت نمود. ✨🔖 چون در عصر عیسی علیه السلام بیماری فلج و زمین گیری زیاد شده بود و مردم به پزشک و درمان، نیاز شدید داشتند، از این رو عیسی علیه السلام در همین راستا، از جانب خدا چیزی آورد، که پزشک های عصرش، نظیرش را نداشتند، او به اذن خدا، مردگان را زنده می‌کرد، کور مادر زاد را بینا می‌نمود، اشخاص مبتلا به بیماری پیسی را شفا می‌داد و به این ترتیب حجت را بر آنها ثابت نمود. ✨🔖 ولی حضرت محمد🌹 پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله در عصری به پیامبری مبعوث گردید که شیوه سخنوری و خطبه خوانی و شعر سرائی، زیاد شده بود، آن حضرت، مطالب بلند پایه و دقیق با بیان رسا و شیوا آورد، که بر آنها برتری داشت و به این ترتیب حجت را بر آن ها تمام کرد. ✨🔖 ابن سکیت از پاسخ دلنشین امام هادی🌹 علیه السلام قانع شد و عرض کرد: سوگند به خدا چنین پاسخی را از هیچکس نشنیده بودم. آنگاه ابن سکیت پرسید: در این زمان، حجت خدا بر مردم چیست؟ ✨🔖 امام هادی 🌹علیه السلام فرمود: آن حجت و دلیل، عقل است، که انسان به وسیله عقل، رهبر راستین را می‌شناسد و او را می‌پذیرد و رهبر دروغین را می‌شناسد و او را تکذیب می‌نماید. ✨🔖 این سکیت: هذا والله هو الجواب: سوگند به خدا پاسخ درست، همین است. 🔴🔴⚪🟢🟢
🌹ویژگیهای مومنان متوکل🌹 🌺🍀🌺🍀🌺🍀🌺🍀 1⃣دوری از گناهان کبیره و فحشاء ✅ وَالَّذِينَ يَجْتَنِبُونَ كَبَائِرَ الْإِثْمِ وَالْفَوَاحِشَ ﻭ [ ﻫﻤﺎﻥ ] ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺍﺯ ﮔﻨﺎﻫﺎﻥ ﺑﺰﺭﮒ ﻭ ﺍﺯ ﻛﺎﺭﻫﺎﻱ ﺯﺷﺖ ﺩﻭﺭﻱ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ(شوری٣٧) 2⃣چشم پوشی موقع غضب✅ وَإِذَا مَا غَضِبُوا هُمْ يَغْفِرُونَ ﻭ ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ [ ﺑﻪ ﻣﺮﺩم ] ﺧﺸﻢ ﻣﻰ ﮔﻴﺮﻧﺪ ، ﺭﺍﻩ ﭼﺸﻢ ﭘﻮﺷﻲ ﻭ ﮔﺬﺷﺖ ﺭﺍ ﺑﺮﻣﻰ ﮔﺰﻳﻨﻨﺪ(شوری٣٧) 3⃣اجابت دعوت و تسلیم خدا✅ وَالَّذِينَ اسْتَجَابُوا لِرَبِّهِمْ ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﻛﻪ ﺩﻋﻮﺕ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺷﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﺟﺎﺑﺖ ﻛﺮﺩﻧﺪ(شوری٣٨) 4⃣اقامه نماز ✅ وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ ﻭ ﻧﻤﺎﺯ ﺭﺍ ﺑﺮﭘﺎ ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ(شوری٣٨) 5⃣مشورت ✅ وَأَمْرُهُمْ شُورَىٰ بَيْنَهُمْ ﻭ ﻛﺎﺭﺷﺎﻥ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﺧﻮﺩﺷﺎﻥ ﺑﺮ ﭘﺎﻳﻪ ﻣﺸﻮﺭﺕ ﺍﺳﺖ(شوری٣٨) 6⃣انفاق✅ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ ﻭ ﺍﺯ ﺁﻧﭽﻪ ﺭﻭﺯﻱ ﺁﻧﺎﻥ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﻳﻢ ، ﺍﻧﻔﺎﻕ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ(شوری٣٨) 7⃣ظلم ستیزی✅ وَالَّذِينَ إِذَا أَصَابَهُمُ الْبَغْيُ هُمْ يَنتَصِرُونَ ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﻛﻪ ﻫﺮﮔﺎﻩ ﺳﺘﻤﻰ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺳﺪ [ ﺗﺴﻠﻴﻢ ﺳﺘﻢ ﻭ ﺳﺘﻤﻜﺎﺭ ﻧﻤﻰ ﺷﻮﻧﺪ ، ﺑﻠﻜﻪ ﺍﺯ ﺩﺷﻤﻦ ﺑﻪ ﺣﻜﻢ ﺣﻖ ﻭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺑﺎ ﻗﻮﺍﻧﻴﻦ ﺍﺳﻠﺎم ] ﺍﻧﺘﻘﺎم ﻣﻰ ﮔﻴﺮﻧﺪ(شوری٣٩) 🌹🌹🍀🍀🌹🌹🍀🍀
💠حدیث روز💠 🔸قال الباقر (علیه السلام): ثَلاثٌ لَمْ يَجعَلِ اللّه ُ عَزَّوَجَلَّ فيهِنَّ رُخصَةً: أداءُ الاَمانَةِ إلَى البَرِّ وَ الفاجِرِ وَ الوَفاءُ بِالعَهْدِ لِلبَرِّ وَ الفاجِرِ وَ بَرُّ الوالِدَينِ بِرَّيْنِ كانا أوْ فاجِرَينِ. 🔹سه چيز است كه خداى عزوجل به هيچ كس رخصت و اجازه نقض آن را نداده است: ۱. اداى امانت به نيكو كار و بدكار. ۲. وفاى به پيمان در برابر نيكوكار و بد كار. ۳. خوشرفتارى و نيكى نسبت به پدر و مادر، چه نيك باشند و چه بد كار. 📚اصول كافى، 3، ص 236 •┈┈••✾••┈┈•
🌸🍃🌸🍃 1 - ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ ﻫﺪﯾﻪ ﺑﺮﺍﯼ ﭘﺪﺭ ﻋﺰﺕ ﺍﺳﺖ. 2 - ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ ﻫﺪﯾﻪ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﺎﺩﺭ ﺍﺣﺘﺮﺍﻡ ﺍﺳﺖ. 3 - ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ ﻫﺪﯾﻪ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﺳﺘﺎﺩ ﺍﺣﻮﺍﻝ ﭘﺮﺳﯽ ﺍﺳﺖ. 4 - ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ ﻫﺪﯾﻪ ﺑﺮﺍﯼ ﻓﺮﺯﻧﺪ ﻣﻬﺮﺑﺎﻧﯽ ﺍﺳﺖ. 5 - ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ ﻫﺪﯾﻪ ﺑﺮﺍﯼ ﻋﺸﻖ ﻣﺤﺒﺖ ﺍﺳﺖ. 6 - ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ ﻫﺪﯾﻪ ﺑﺮﺍﯼ ﻃﻔﻞ ﺗﺮﺑﯿﺖ ﺍﺳﺖ. 7 - ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ ﻫﺪﯾﻪ ﺑﺮﺍﯼ ﺩﻭﺳﺖ ﻭﻓﺎ ﺍﺳﺖ. 8 - ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ ﻫﺪﯾﻪ ﺑﺮﺍﯼ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺧﺪﻣﺖ ﺍﺳﺖ. 9 - ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ ﻫﺪﯾﻪ ﺑﺮﺍﯼ ﻫﻤﺴﺎﯾﻪ ﻫﻤﺪﺭﺩﯼ ﺍﺳﺖ. 10 - ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ ﻫﺪﯾﻪ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﺮﺩﻩ ﺩﻋﺎ ﺍﺳﺖ. 11 - ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ ﻫﺪﯾﻪ ﺑﺮﺍﯼ ﺁﺧﺮﺕ ﻧﯿﮑﯽ ﺍﺳﺖ. ﭘﺲ ﻫﻤﻴﺸﻪ ﺑﺎ ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﻫﺎ ﺍﻧﺲ ﺑﮕﯿﺮﯾﺪ، ﺑﻬﺘﺮﯾﻨﻬﺎ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﯾﺘﺎﻥ ﺍﺯ ﺩﺭﮔﺎﻩ پروردگار آرزو میکنم
هدایت شده از  داستان راستان
س صبح ظهيري 18-5-1402.mp3
23.66M
منبر صوتی: شرح زیارت امین الله جلسه ۱۱ گوهر محبت و عشق روایت معروف اذا شربوا سکروا... حجت الاسلام ظهیری @DastaneRastan
🔷🔹🔸🔸🔶🔸🔸🔹🔷 💐👈 امام عسگری علیه السلام- فرزند بازوی پدر عيسى بن صبيح مى‏گويد امام حسن عسكرى عليه السّلام در زندان بر ما وارد شد و من او را مى‏شنا ختم. به من گفت تو ۶۵ سال و يك ماه و دو روز، عمر دارى. و من كتاب دعايى داشتم كه تاريخ تولدم در پشت آن نوشته شده بود. به آن نگاه كردم كه همان گونه يافتم. بعد حضرت از من پرسيد آيا صاحب فرزندى شده ‏اى؟ گفتم نه حضرت، دعا كرد و فرمود: خدايا به او فرزندى بده كه بازويش باشد. و چه خوب است كه كمك و يار و بازوى انسان، فرزندش باشد. و به اين شعر تمثل جست من كان ذا عضد يدرك ظلامته‏انّ الذّليل الّذي ليست له عضد هر كس كه ياورى داشته باشد، گرفتاری او را می فهمدو ذليل كسى است كه ياور ندارد گفتم آيا شما هم فرزندى داريد؟ فرمود به خدا سوگند من فرزندى خواهم داشت كه زمين را پر از عدل و داد خواهد كرد. ولى اكنون وجود ندارد. و باز به شعر ديگر تمثّل كرد و چنين فرمود لعلّك يوما ان ترانىكأنّما بنى حوالىّ الاسود اللوابد شايد تو، روزى مرا ببينى كه پسرم در كنار من چون شير ايستاده است. فان تميما قبل ان يلد الحصى‏ اقام زماناو هو في النّاس واحد چون تميم، قبل از اينكه سنگ ريزه‏ هاى زيادى باشند،در ميان مردم تنها بود 📚 منبع جلوه ‏هاى اعجاز معصومين عليهم السلام ترجمه الخرائج و الجرائج قطب الدين راوندى، قم ۱۳۷۸ صفحات ۳۶۳- ۳۶۴
💠 سوال: آیا شخصی که مسافر است می‌تواند در صف اول نماز جماعت بایستد؟ ⁦✍️⁩ پاسخ: آیت الله خامنه‌ای: اگر اتصال صفوف توسط دیگر مأمومین باقی بماند، یا پس از تمام شدن نماز شکسته، بلافاصله نماز واجب دیگری را اقتدا کند، اشکال ندارد. آیت‌الله مکارم: سزاوار است در صف‌های بعدی بایستد. در ضمن: اگر يک يا چند قدم ميان امام و مأموم يا مأمومين با يکديگر فاصله باشد، به‌طوری که به آن جماعت گويند مانعی ندارد، بنابراين فاصله شدن يک يا دو نفر که نماز جماعت نمی‌خوانند مانعی ندارد، ولي مستحب است صفوف کاملاً به هم متصل باشد.[1] پی‌نوشت: [1]. سایت آیات عظام خامنه‌ای و مکارم شیرازی.
🎴 👈🏼👈🏼 مرحوم در [۱] از حضرت سکینه (سلام‌الله‌علیها) روایت مى‌کند که: چون پدرم کشته شد، آن بدن نازنین را در آغوش گرفتم و حالت اغما و بیهوشى برایم روى داد، در آن حال شنیدم پدرم مى‌فرمود: شِیعَتِی مَا إِنْ شَرِبْتُمْ رَی عَذْبٍ فَاذْکُرُونِی أَوْ سَمِعْتُمْ بِغَرِیبٍ أَوْ شَهِیدٍ فَانْدُبُونِی‏ وَأَنا السِّبْطُ الَّذی مِنْ غَیرِ جُرْمٍ قَتَلُونی وَبِجَرد الخَیلِ بَعْدَ القَتْلِ عَمْداً سَحِقُونی لَیتَکُم فی یوْمِ عاشُورا جمیعاٌ تَنْظُرونی کَیفَ أَسْتَسْقی لِطِفْلی فَاَبَوْا أَن یرْحَمُونی وسَقَوهُ سَهْمَ بَغْىٍ عِوَضَ الماءِ المَعینِ یا لَرُزْءٍ وَمُصابٍ هَدَّ أرْکانَ الحَجِونِ وَیلَهُم قَدْ جَرَحُوا قَلْبَ رَسُولِ الثَّقَلَینِ فَالْعَنُوهُم مَا اسْتَطَعْتُم شِیعَتِى فِى کُلِّ حِینٍ[۲] ▪️ اى پیروان من! هرگاه آب گوارا نوشیدید، مرا یاد کنید، و هرگاه داستان غربت غریبى یا شهادت شهیدى را شنیدید، بر من بگریید. ▪️ من نبیره رسول‌خدا هستم ، مرا بى گناه کشتند و سپس با تاختن اسب عمدا بدنم را خرد کردند. ▪️ اى کاش همه شما در روز عاشورا بودید و مى‌دیدید که چگونه براى طفل صغیرم آب طلبیدم و آنان از ترحم به من خوددارى کردند. ▪️ به جاى آب گوارا تیر ستم را به کودک کوچکم چشانیدند، واى از این مصیبت بزرگ و دردناکى که پایه‌هاى کوه بلند حجون (در مکه) را به لرزه در آورد. ▪️واى بر آن که قلب رسول جن و انس را جریحه دار کردند! پس اى شیعیان من! همیشه و هر چه در توان دارید آنان را لعنت کنید[۳]. ➖ مرحوم مقرم نیز در این شعر را آورده است[۴] البته برخی نیز می‌گویند این شعر زبان حال است[۵]. 📚 منابع: ۱. المصباح‏، کفعمی ص۷۴۱؛ طباطبائى قمى، سیدتقى، شهیدکربلا، ج۱، ص۱۹۷ ۲. موسوى وادقانى، سید احمد، یاران کوچک امام حسین علیه السلام، ص۱۳۲؛ به نقل از اسرار الشهادة، فاضل دربندى، ص۴۶۲؛ دمعة الساکبة، ملاباقر بهبهانى، ص۳۵۰؛ معالى السبطین، محمدمهدى، مازندرانى، ج۲ ص۳۱ ۳. چهره درخشان حسین بن على علیهماالسلام، ص۸ ۴. عبدالرزاق، مقرم، مقتل الحسین، ص۳۰۷ ۵. الخصائص الحسینیه، شوشتری، ص۹۹ 🔆
خوشا آنان که با عزت ز گیتی بساط خویش برچیدند و رفتند ز کالاهای این آشفته بازار شهادت را پسندیدند و رفتند دفاع مقدس، نام آشناترین واژه در قاموس حماسه های عزت آفرین ایران است که خاطرات دلاوری های آن، در تاریخ شکوهمند این دیار به یادگار مانده و خواهد ماند. ایران هرگز به منظور فزون خواهی و قدرت طلبی وارد عرصه جنگ نشد، بلکه روحیه حمیت و غیرت فرزندان این آب خاک بود که به تأسی از مولا و سالارشان حضرت حسین بن علی (ع) در تحقق شعار «هیهات منّا الذله» کوشیدند تا هرگز تسلیم ننگ و ذلّت و زبونی نشوند و از کیان و حیثیت اعتقادی خود دفاع کنند . "فرا رسیدن هفته دفاع مقدس که نمودار مجموعه ای از برجسته ترین افتخارات ملت ایران در دفاع از مرزهای میهن اسلامی و جان فشانی دلاورانه در پای پرچم برافراشته اسلام و قرآن است را به ساحت مقدس حضرت بقیة ا… الاعظم (عج)، رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت ا… العظمی خامنه ای (مد ظله العالی) و ملت شهید پرور ایران اسلامی تبریک عرض نموده و از خداوند متعال توفیق ادامه راه شهیدان جنگ تحمیلی را  برای خود و همگان مسألت مینمایم"
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃 🍃🌸🍃 🌸🍃 🍃 💐 امام حسن عسکری علیه السلام فرمودند که اِتَّقوا اللهَ و کونوُا زَیْناً و لا تکونوا شَیناً، جُرُّوا إلَینا کُلَّ مَودَّهٍ وادْفَعوا عَنّا کُلَّ قبیحٍ 🌿👈 از خدا پروا کنید و زینت ما باشید نه مایه ی عار و ننگ. هر محبّت و مهرورزی را به سوی ما بکشانید و هر زشتی را از ما دور کنید. ♻️♻️ شرح حدیث رابطه ی ما با خاندان رسالت و پیشوایان معصوم، رابطه ی «پیشوایی» و«پیروی» است. آنان «امام» هستند و ما مأموم و پیرو. آنان اسوه و الگویند، ما تابع و سرمشق گیرنده از آنان. آنان پاک و متقّی و عادلند، ما هم باید در پی طهارت و تقوا و عدالت و صداقت باشیم، تا در ادّعای تشیع و پیروی، ‌راست گفته باشیم و با رفتار خوب و اخلاق شایسته خویش، مایه ی خوشنامی و زینت آنان باشیم، نه سبب بدنامی و ناراحتی شان گاهی یک پدر، انسان خوب و صالحی است، اما فرزندی بد و شرور دارد. بدیهای او را از چشم پدرش می بینند و رفتارش مایه شرمساری پدر می گردد. امامان، پدران معنوی ما هستند. رفتارمان باید به گونه ای باشد که برای آنان کسب آبرو کند، نه آن که مایه ی آبروریزی برای ایشان باشد. کسی به نام زکریا، قبلاً مسیحی بود و زمان امام صادق علیه السلام مسلمان شد. در مدینه خدمت آن حضرت رسید. از توصیه های امام به او یکی هم این بود که مراقب مادرش باشد و به او نیکی کند. با آن که مادرش مسیحی بود، رفتار خوب پسر که در اثر مسلمانی و به توصیه امام صادق علیه السلام بود، در مادر هم تأثیر گذاشت و او هم تمایل پیدا کرد مسلمان شود. مادر به فرزندش گفته بود: این گونه سفارشها، از سوی پیامبران به پیروانشان می شود. به هر حال، مادر هم مسلمان شد این رفتار شایسته، سبب می شود دلها و محبتها به سوی خاندان عصمت و طهارت علیهم السلام جذب شود. شیعه باید این گونه رفتار کند، ‌تا مردم جایگاه والا و آسمانی امامان را بشناسند و به سوی آنان گرایش یابند. 📚 پی نوشت 1⃣ تحف العقول، صفحه ۴۸۸ 2⃣ اصول کافی، جلد ۲ صفحه ۱۶۰ تفصیل داستان را در کتاب «داستان راستان» شهید مطهری، جلد دوم، حکایت «حق مادر» بخوانید 📯 با منتشرڪردن پیامها ↯با لینک↯ درثواب آنها شریڪ شوید
🔷🔹🔸🔸🔶🔸🔸🔹🔷 💠 انتظار فرج در کلام امام حسن عسکری علیه السلام 🔸نامه ‌ای نوشت برای دوستان خاصش، درباره‌ غیبت پسرش 🔹برای ابن ‌بابویه نوشت: 🔸" آن زمانی که همه ‌جا را ظلم می ‌گیرد، از خدا صبر بخواهید و برای فرجش دعا کنید. 🔹جدم رسول‌ خدا هم گفته بهترین عبادت انتظار فرج است. 🔸وقتی می ‌آید با خودش خوشی می‌آورد بعد همه‌ مشکلات و ناراحتی ‌ها تمام می ‌شود. 🔹پس منتظر باشید تا ظهور کند. 📚 منبع برگرفته از کتاب آفتاب نيمه شب از مجموعه کتب ۱۴ خورشید و یک آفتاب 📯 با منتشرڪردن پیامها ↯با لینک↯ درثواب آنها شریڪ شوید 📯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از علی شیرازی
۴. نتیجه و دستاوردهای دفاع مقدس چه بود؟ دفاع مقدس قابل شمارش نیست. در تدوین دستاوردهای جنگ ۸ ساله، نیاز به هزاران برگ کاغذ داریم تا شاید نمایی از همه آن دستاورد قلمی شود. الف: همه‌ دنیا پشت سر صدّام جمع شدند برای اینکه مرز ایران اسلامی را بشکنند، هشت سال هم زور زدند، آخرش هم یک وجب از خاک این کشور نرفت؛ ب: ملّت ایران عظمت توانایی‌های خودش را کشف کرد؛ آن‌قدر در دفاع مقدّس توانایی‌های ملّت ایران آشکار شد که امروز همه می خواهند در همه‌ بخش های مدیریّتی کشور و پیشرفت و اعتلای کشور از آن برنامه‌ها تبعیّت و پیروی کنند؛ ج: در دوران قاجار و پهلوی، همیشه به ما تلقین شده بود که ما نمی توانیم، ما کسی نیستیم، ما قابل نیستیم و قدرت های جهانی می توانند با یک اشاره‌ ما را از روی زمین محو کنند؛ این‌جور به ما گفته بودند که باید از آن ها یاد بگیریم، باید دنبال آن ها راه بیفتیم، دفاع مقدّس نشان داد که نه، همان کسانی که رشته‌ حیات و امید بعضی‌ها به آن ها وصل است، همان ها همه‌ همدست می شوند، می‌آیند علیه یک ملّت حرکت می کنند و هیچ غلطی نمی توانند بکنند؛ د: ما در دفاع مقدس، مظلومانه و تنها، بر‌مشکلات بسیاری از طرح و عملیات و بسیج و آموزش نیروها تا نیاز تسلیحاتی کشورمان فائق آمدیم؛ ه: ما در دفاع مقدس با ساخت و اختراع ده ها وسایل پیشرفته و مدرن نظامی، آن هم بدون حضور هیچ مستشاری و بدون هیچ گونه کمک خارجی، به خودکفایی دست یافتیم؛ و: ما در دفاع مقدس، و جمهوری اسلامی و قدرت قوای نظامی و انتظامی ایران و متعهد را به نمایش گذاشتیم؛ ز: ما در دفاع مقدس، جهانخواران و وابستگان و پیوستگان به آنان را رسوا کردیم؛ ح:  ما انقلابمان را در جنگ به جهان صادر نمودیم، ما مظلومیت خویش و ستم متجاوزان را در جنگ ثابت کردیم، ما در جنگ، پرده از چهرۀ کنار زدیم، ما در جنگ، دوستان و دشمنانمان را شناختیم، ما در جنگ به این نتیجه رسیدیم که باید روی پای خودمان بایستیم، ما در جنگ ابهت دو ابرقدرت شرق و غرب را شکستیم، ما در جنگ ریشه های انقلاب پر بار اسلامی مان را محکم کردیم، ما در جنگ حس برادری و وطن دوستی را در نهاد یکایک مردممان بارور کردیم، ما در جنگ به مردم جهان و خصوصاً مردم منطقه نشان دادیم که علیه تمامی قدرت ها و ابرقدرت ها سالیان سال می توان مبارزه کرد، جنگ ما کمک به افغانستان را به دنبال داشت، جنگ ما فتح فلسطین را به دنبال خواهد داشت، جنگ ما موجب شد که تمامی سردمداران نظام های فاسد در مقابل اسلام احساس ذلت کنند، جنگ ما بیداری پاکستان و هندوستان را به دنبال داشت، تنها در جنگ بود که صنایع نظامی ما از رشد آنچنانی برخوردار شد و از همۀ این ها مهم تر استمرار روح اسلام انقلابی در پرتو جنگ تحقق یافت؛ ط: یکی از آثار دفاع مقدّس، رشد و استحکام فکر مقاومت در داخل کشور ایران است. ما خیلی فتنه‌انگیزی داشتیم؛ همه‌ این فتنه‌ها را از بین بردیم و امروز جوان های ما می توانند همه‌ مشکلات کشور را حل کنند؛ ی: ما خودمان را نمی‌شناختیم، دیگران هم ما را نمی‌شناختند، دنیا هم ما را نمی‌شناخت؛ در دفاع مقدّس، هم ما خودمان، خودمان را شناختیم و هم دیگران ما را شناختند؛ آنهایی که در دنیا صاحب ادّعا بودند فهمیدند؛ ک: یکی دیگر از دستاوردهای دفاع مقدّس ایمن‌سازی کشور است؛ کشور را از تهاجم های نظامیِ محتمل تا حدود زیادی ایمن کرد. ل: ایمان های عمیق و صادق، عزم های قوی و راسخ، هوشمندی جوانان ایرانی، قدرت ابتکار و نوآوری‌ها از سوی عناصر نظامی و غیر نظامی، ظرفیّت غلبه‌ بر قلدرهای جهانی، این ها چیزهایی بود که در دفاع مقدّس از ملّت و رزمندگان ما آشکار و دیده شد؛ م: دفاع مقدّس مرزهای فکری و معرفتی ما را گسترش داد. مرز «» را گسترش داد؛ در منطقه غرب آسیا، در فلسطین، در عراق، در سوریه، در یمن، در آفریقا، در آمریکای لاتین؛ ن: این مهم‌ترین موفّقیّت یک ملّت است که بتواند فرهنگ خودش را، معارف خودش را، دانسته‌ها و خواسته‌های خودش را در دنیا گسترش بدهد؛ این اتّفاق عمدتاً به وسیله‌ دفاع مقدّس افتاد؛ س: دفاع مقدس فرهنگ اتّکاء به نفس و فرهنگ مقاومت در مقابل حضور قلدرانه‌ قدرت هایی که مقابل ملّت ایران ناکام ماندند را گسترش داد؛ چون ملّت ایران فرهنگ مقاومت را در خود نهادینه کرده است. حرف بسیار است، ما در این نوشتار به همین اکتفا می کنیم و اهل قلم و هنر را دعوت می نماییم تا یافته های دفاع مقدس را زیباتر از نگارنده قلمی کنند. https://eitaa.com/alishirazi_ir
«ابو حنیفه» از امام صادق(علیه السلام) درباره تفسیر این آیه سؤال کرد، امام(علیه السلام) سؤال را به او برگردانده، فرمود: «نعیم به عقیده تو چیست»؟ عرض کرد: غذا است و طعام و آب خنک. فرمود: «اگر خدا بخواهد تو را روز قیامت در پیشگاهش نگه دارد تا از هر لقمه اى که خورده اى و هر جرعه اى که نوشیده اى از تو سؤال کند، باید بسیار در آنجا بایستى»! عرض کرد: «پس نعیم چیست»؟ فرمود: «ما اهل بیت هستیم که خداوند به وسیله وجود ما به بندگانش نعمت داده، و به وسیله ما میان آنها بعد از اختلاف، الفت بخشیده، دل هاى آنان را به وسیله ما به هم پیوند داده، و برادر خود ساخته بعد از آن که دشمن یکدیگر بودند، و به وسیله ما آنها را به اسلام هدایت کرده... آرى، نعیم همان پیامبر(صلى الله علیه وآله) و خاندان او است».(2) تفسیر این روایاتِ ظاهراً مختلف، چنین است: «نعیم» یک معنى بسیار گسترده دارد که همه مواهب الهى را اعم از «معنوى» مانند: دین، ایمان، اسلام، قرآن و ولایت، و انواع نعمت هاى «مادى» را اعم از فردى و اجتماعى شامل مى شود، منتها نعمت هائى که اهمیت بیشترى دارند مانند: نعمت «ایمان و ولایت» بیشتر از آنها سؤال مى شود، که آیا حق آنها ادا شده یا نه؟ و ظاهراً روایاتى که نعمت هاى مادى را از شمول این آیه نفى مى کند، ناظر به این معنى است که شما نباید مصداق هاى مهمتر را رها کرده، به مصداق هاى کوچک تر روى آورید، و در حقیقت هشدارى است به مردم، در زمینه سلسله مراتب مواهب و نعمت هاى الهى و این که در برابر آنها مسئولیت سنگین دارند. و چگونه ممکن است از این نعمت ها سؤال نشود، در حالى که سرمایه هاى بزرگى هستند که در اختیار بشر قرار داده شده، و باید از هر کدام دقیقاً قدردانى کنند و شکر آن را به جاى آورند و در موارد خود صرف کنند.(3) پی نوشت: (1). وسائل ‏الشيعة، جلد 25، صفحه 24، باب جملة من الأطعمة التي ينبغي اختیارها. (2). مجمع البیان، جلد 10، صفحه 535. (3). گرد آوري از کتاب: تفسیر نمونه، آيت الله العظمي مکارم شيرازي، دارالکتب الإسلامیه، چاپ سی و ششم، ج 27، ص 311.
❓پرسش: در ییلاق منزلی🏡 ساختم که معمولاً آخر هفته به آنجا می‌روم (از اواسط بهار تا آخر تابستان) و قصد وطن هم نکردم، نماز و روزه من در آنجا به چه صورت است؟ ▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️ ✅ پاسخ: آیت‌الله خامنه‌ای: اگر قصد دارید برای همیشه یا سالیان متمادی، سالی حداقل سه چهار ماه (مانند تابستان و ایام تعطیل) در آن مکان زندگی کنید، نماز در آنجا کامل بوده و روزه، صحیح است؛ اما اگر مدت اقامت در آن مکان به مقداری نباشد که عرفاً آنجا، محل استقرار و زندگی شما محسوب شود، نماز در آنجا قصر بوده و روزه، صحیح نیست. آیت‌الله سیستانی: کسی که در دو محل زندگی می‌کند، مثلاً شش ماه در شهری و شش ماه در شهر دیگر می‌ماند، هر دو محل، وطن اوست و نیز اگر بیشتر از دو محل را برای زندگی خود انتخاب کرده باشد، همۀ آنها وطن او محسوب می‌شود؛ مثل اینکه سه شهر عرفاً به عنوان وطن فرد به حساب آید و فرد در چهار ماه از سال که هوا گرم است در شهر اوّل سکونت می‌کند و در چهار ماه که هوا سرد است در شهر دوّم ساکن می‌شود و در بقیّۀ سال در شهر سوّم ساکن می‌گردد. آیت‌الله مکارم: چنانچه هفته‌ای حداقل سه روز در آنجا بمانید و اين کار برای مدت حداقل دو سال ادامه داشته باشد، آنجا در حکم وطن خواهد بود و نيازی به قصد ده روز ندارید و نماز در آن محل کامل و در بين راه شکسته است. ولی اگر کمتر از دو سال باشد، حکم کثير السفر را دارید و نماز و روزه در بين راه و در آن محل، کامل است. ▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️ 📚 منابع: استفتا سایت دفتر رهبر معظم انقلاب، توضیح المسائل جامع آیت‌الله سیستانی، جلد۱، مسئله ۱۷۶۹، استفتا از سایت آیت‌الله مکارم
📣به مناسبت ۳۱ شهریور 1️⃣پیاده روی اربعین روسالهای قبل این بزرگ مردان شروع کردندوراه راهموارکردند 2️⃣تا ما به راهپیمایی اربعین چندمیلیونی برگزار کنیم
هدایت شده از سمات | Samaat
📢 سمات برگزار می‌کند 🕚 همزمان با ایام شهادت امام حسن عسکری علیه‌السلام (هشتم ربیع الأول/ دوم مهرماه)؛ 📖 مسابقۀ کتابخوانی یازدهمین ستاره 💠 شما عزیزان می‌توانید با مطالعه کتاب یازدهمین ستاره (فایل پی‌دی‌اف) و یا گوش دادن به فایل صوتی کتاب و پاسخ دادن به سؤالات پرسشنامه، در مسابقه شرکت کنید. [لینک پرسشنامه] https://survey.porsline.ir/s/tUJkktbp @samaat_group
🔰 برگ برنده سه گانه 💠یک روز عکس حاج قاسم را روبروی چشم جهانیان بلند می کنی و روزی هم عزیز را روی دست می گیری و گفتی " این کتاب هیچ وقت نمی سوزد " و 👈 برای اینکه همه بفهمند هیچوقت نسوختن یعنی چه ، مثالی از فرعون و نمرود زدی چونکه همه کار کرده بودند برای از بین بردن و اما در نهایت نام آن دو طاغوت در گور و خروارها خاک است و نام آن دو پیامبر خدا در افق اعلی . مثالت عالی بود سید ، چون همه ادیان ابراهیمی این دو پیامبر را قبول دارند و داستانشان را می دانند 🌀 باز هم مثال از حاج قاسم زدی و تارو مار کردن داعش توسط او ، تا همه بدانند حاج قاسمی که سال قبل عکسش را بلند کردی ، پیرو و تابع راه همان قرآنی است که امروز آن را روی دست گرفتی. به همه نشان دادی راه قرآن این است ، نه آن راهی که و رسانه های غربی آمریکایی نشان می دهند. ✅ کوتاه اما جانانه از منطق جمهوری اسلامی دفاع کردی و در مقابل هجمه و تهمت سانسور به نظام ، سانسور ظلم هایی که به این کشور در جنگ و تحریم و... شد توسط رسانه های غربی را به رخ آنان کشیدی. از کمک به صدام و اهدای بمب شیمیایی و... 👈👈 اگر آنان از اعتراض به حجاب در ایران گفتند ، تو هم از منع تحصیل افراد با حجاب در فرانسه گفتی ✅ سید جان سخن کوتاه میکنم، اما اوج کلامت آنجا بود که نام را آوردی، وعده آمدن او را دادی، موعودی که همه جهان منتظر آمدنش هستند ، خدا خیرت دهد که در مجمع جهانی ، هم نام را آوردی، هم و هم را. حضرت حجت (عج) یار و یاورت باشد سید. ✍️ احسان عبادی