eitaa logo
گنجینه معارف واحکام
163 دنبال‌کننده
2هزار عکس
560 ویدیو
35 فایل
امام جماعت مسجد امیر المؤمنین علیه السلام را وند کاشان بیان نکاتی جهت پرورش روح ونهاد باطنی انسانها
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 جایگاه سخاوت در روایات 💠 ✍ واژه سخاوت از ریشه سَخا، به معنای جود و بخشش است. جود و سخاوت از فضائل اخلاقی است كه دین اسلام بر آن تأكید نموده است. سخاوت موجب روشنائی و گرم كردن كانون خانواده‌ها و زمینه‌سازی برای بهره‌مندی بینوایان است. 🌷 امام صادق علیه‌السلام می‌فرماید: «السخّی الكریم الذی ینفق ماله فی حقٍّ؛ سخاوتمند كریم، كسی است كه مال خود را در امور حق و شایسته به مصرف برساند».(1) 🌹 پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله فرمود: «السخی قریب من الله، قریب من الناس، قریب من الجنه؛(2) انسان سخاوتمند به خدا و به مردم و به بهشت نزدیك است». 🌺 امام علی علیه‌السلام نیز فرمود: «السخاء یكسب المَحَبّة وَ یُزیِّن الاخلاق؛(3) سخاوت موجب جلب محبت افراد شده و اخلاق انسان‌ها را می‌آراید و زینت می‌دهد. ---------------------------------- (1) بحارالانوار، ج 71، ص 353. (2) همان، ج 73، ص 308. (3) میزان الحكمه، ج 4، ص ۲۲۰
نیّت نماز مغرب و عشا بعد از گذشتن وقتالف: به واسطه عذری مثل فراموشی و خواب، نماز نخوانده 🔹 : بنا بر احتیاط واجب، تا قبل از اذان صبح، بدون نیّت ادا و قضا (ما‌فی‌الذّمه) به جا آورد. 🔸 آیات عظام و : به نیّت ادا به جا آورد. ✅ ب: اگر عمداً یا از روی معصیت، نماز نخوانده 🔹 آیات عظام و : بنا بر احتیاط واجب، تا قبل از اذان صبح، بدون نیّت ادا و قضا (مافی‌الذّمه) به جا آورد. 🔸آیت‌الله : نماز او قضا است. 🏷 پی‌نوشت: توضیح المسائل مراجع، مسئله 775. 🖋 🆔
📚 احکام نذرسوال: اگر کسی مبلغی را نذر حضرت ام‌البنین، مادر محترم حضرت ابوالفضل (سلام‌الله علیهما)، کرد، این مبلغ را باید به کجا و به چه شکلی پرداخت نماید؟جواب: 🔹 : می‌توانید به نیت حضرت ام‌البنین صرف عزاداری برای حضرت ابوالفضل و مادر گرامی ایشان (سلام الله علیهما) بنمایید و به نیت ایشان، صدقه بدهید. 🔹 آیت‌الله : از طرف ایشان به فقرا می‌دهد و یا برای زوار ایشان هزینه می‌کند. 🔹 آیت‌الله : چنانچه هنگام خواندن صیغه نذر، مصرف خاصی ذکر نشده، می‌توان این مبلغ را در کلیه امور خیر مانند کمک به فقرا و نیازمندان و یا برگزاری مراسم روضه هزینه نمود و ثواب آن را به روح حضرت ام‌البنین (سلام‌الله‌علیها) هدیه کرد. 🏷 پی‌نوشت: استفتائات پایگاه اطلاع رسانی رهبر معظم انقلاب، استفتا آنلاین از مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی 🖋
باران وقتى رحمت الهى(باران) قطع شود و چشمه‏ها و قنات‏ها بخشكد و كمبود آب پديد آيد، براى نزول رحمت الهى و آمدن باران، نمازمى‏خوانند. نام اين نماز، نماز استسقاء، يا نماز باران است. اين نيز، يك درس توحيدى و توجه دادن به قدرت و رحمت الهى است، زيرا در خشكسالى و قحطى و بى آبى،از دست هيچكس، كارى‏بر نمى‏آيد، تنها خداست كه مى‏تواند با فرستادن ابرهاى باران‏زا، رحمت‏خويش را بر سر مردم بگسترد . خداوند مى‏فرمايد: «قل ارايتم ان اصبح ماؤكم غورا فمن ياتيكم بماءمعين؟» (1) بگو:اگر آب شما بخشكد،چه كسى براى شما آب گوارامى‏آورد؟ بى آبى يك منطقه و نيامدن باران، نشان از قهر خداوند و گاهى به سبب گناهانى است كه مردم جامعه انجام مى‏دهند. پس توجه به خدا و گريه ‏و التماس و توبه و تضرع، سبب مى‏شود خداوند عنايت كند و كم‏آبى را برطرف سازد. نماز باران براى جلب رحمت‏ خداوند است. علت نيامدن باران هم‌چنان كه اشاره شد، گاهى بى بارانى، نتيجه معاصى مردم و نوعى‏عقوبت و تنبيه الهى است. رسول خدا (ص) فرموده است: “وقتى خداوند بر امتى غضب كند و عذاب بر آنان نفرستد،نرخ‏هاگران مى‏شود و عمرها كوتاه مى‏گردد، تجار سود نمى‏برند و درخت‏ها ميوه ‏نمى‏دهند و نهرها پر آب نمى‏شود و باران از مردم قطع مى‏شود و اشرار برآنان تسلط مى‏يابند.” (2) در حديث ديگرى، امام صادق (ع) فرموده است: «...و اذا جار الحكام فى القضاء امسك القطر من‏السماء» (3) “هر گاه زمامداران و حاكمان، در دادرسى ستم كنند، باران‏از آسمان قطع مى‏شود.” طبق روايات، غير از آنچه ياد شد، شيوع گناه، كفران نعمت، منع حقوق، كم‌فروشى، ظلم و حيله، ترك امر به معروف و نهى از منكر، ندادن ‏زكات و… نيز، گاهى سبب قطع باران مى‏شود. (4) در حديث آمده است: حضرت سليمان (ع) با اصحاب خود براى نماز باران ‏بيرون مى‏رفت. در راه، به مورچه‏اى برخورد كرد كه يكى از پاهايش را به ‏آسمان بلند كرده بود و مى‏گفت: “خدايا! ما مخلوقات ضعيف تو هستيم و از روزى تو بى‌نياز نيستيم، پس به سبب گناهان بنى‌آدم، ما را به هلاكت ‏مرسان. حضرت سليمان (ع) به اصحاب خود فرمود: برگرديد! همانا به‌خاطر دعاى غير خودتان سيراب شديد. (5) پس خيلى هم نبايد مغرور يا مايوس بود،خداوند گاهى به خواسته‌ي مورچه‏اى، رحمت‏خود را بر بندگان نازل مى‏كند. حتى گاهى دعاى كافرى چون‏ فرعون را مى‏پذيرد و باران و فراوانى آب را عطا مى‏كند.   در حديث است از قول امام صادق (ع) كه ياران فرعون از كاهش آب نيل پيش او سخن‏ گفتند و اظهار كردند كه اين باعث هلاكت ما خواهد شد. فرعون از آنان‏خواست كه آن‌روز برگردند. شب كه شد، به ميان رود نيل رفت و دست‏ به سوى آسمان بلند كرد و گفت: “خدايا!  مى‏دانى كه مى‏دانم، كه جز تو، كسى توان آب آوردن ندارد، پس به ما آب بده.” صبح كه شد، رود نيل فوران زد و سرشار از آب شد. (6) صبح كه شد،رود نيل فوران زد و سرشار از آب شد. ايمنى ديدند و نا ايمن شدند دوستى كردم، مرا دشمن شدند ما كه دشمن را چنين مى‏پروريم دوستان را از نظر چون مى‏بريم؟ (7) آرى! خداى مهربان، دعاى بندگان و تضرع آنان را بى‌بهره و بدون ‏پاسخ نمى‏گذارد. فقط بايد اقبال و روى آوردنى از صميم دل و خالصانه ‏از سوى بندگان باشد،تا لطف الهى شامل گردد. به قول سعدى: اى كريمى كه از خزانه‌ي غيب گبر و ترسا وظيفه خور دارى دوستان را كجا كنى محروم؟ تو كه بر دشمنان نظر دارى(8) در قرآن کریم سوره‌ي اعراف آیه 96 چنین آمده است: “و لو ان اهل القری آمنوا واتقوا لفتحنا علیهم برکات من السماء والارض ولکن کذبوا فاخذناهم بما کانوا یکسبون.” اگر مردم ایمان بیاورند و تقوای الهی را پیشه سازند، ما برکات خود را از آسمان و زمین بر آنها نازل می‌کنیم، لکن آنها تکذیب کردند و ما نیز بر آنها سخت گرفتیم. از این آیه و آیات و روایات فراوان دیگر كه اندكي از آن نقل شد، می‌توان چنين نتیجه گرفت که گناهان، علاوه بر اینکه عذاب الهی را در پی دارند، مانع برکات و رحمت‌های الهی نيز می‌شوند. یعنی هر چه گناه بیشتر شود، زندگی‌ها سخت‌تر و برکات کمتر می‌گردد. اميرالمومنين عليه‌السلام می‌فرمود: “وقتی بندگان کارهای زشت انجام دهند و دست به گناه بزنند، میوه کم می‌شود و برکات و خیرات نازل نمی‌شوند تا هنگامی که آنان از راه خطا برگردند و توبه کنند.” خداوند در سوره‌ي نوح آیه‌ي 10 می‌فرماید: “نوح عرض کرد خداوندا، من به این  مردم  گفتم از گناهان خود توبه  کنید، تا آسمان بر شما ببارد.” (ماجرا به زمانی مربوط می‌شود که قوم نوح دعوت او را نپذیرفتند و بر گناهان خود اصرار ورزیدند، و به مدت 40 سال بر آنها باران نبارید.) امام محمد باقر عليه‌السلام می‌فرمود: “مقدار باران در همه‌ي سال‌ها به یک اندازه است، لیکن وقتی قومی معصیت کنند بارانی که باید بر زمین‌های آنها ببارد، بر بیابان‌ها و دریاها و کوه‌ها می‌بارد.”
🤔 اگر واسطه اتصال در جماعت، کودک ممیز باشد، چنانچه ندانند نماز او باطل است اتصال چه حکمی دارد: 🔹 آیات عظام صافی، وحید و مکارم: نمی‌تواند وسیله اتصال نماز باشند و اتصال برقرار نیست. 🔹 بقیه مراجع: اتصال درسته و نماز جماعت صحیح است. 👌 ممیز یعنی بچه‌ای که خوب و بد را میفهمد. ✅ اگر کودک وسیله اتصال نباشد یعنی با نمازگزار کناری، فاصله کمتر از یک متر باشد نماز صحیح است. ✅ اگر بچه بالغی وسیله اتصال باشد، اتصال درست است و جماعت صحیح است و نیاز به تحقیق در صحت نماز او نیست. نماز در جای بچه نابالغ 🤔 آیا در مساجد میتوان‌ بچه نابالغ را به سمت صفوف عقبی مسجد هدایت و به‌جای او به نماز ایستاد؟ ✍️ در صورتی‌که نماز آن اطفال شرعاً صحیح باشد حق ممانعت ندارند و اینکار غصب محسوب می‌شود. و اگر نماز آنها صحیح نیست باید در این موارد یک بزرگتر با محبت و صورت خندان 😊 در کنار آنها بایستد تا اتصال برقرار شود. 📚 توضیح المسائل مراجع م 1417؛ آقا رساله نماز و روزه م 723؛ کانال آموزش احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/1704656951C26f5cc23f1 گروه پاسخگویی به احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/3498377813Ce48e9cafcc 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/81003182C3b95b5aa7e
💢 جنب شدن در اعتکاف ⁉️ سؤال: اگر کسی در حال اعتکاف جنب شود، وظیفه اش چیست؟ ✍️ پاسخ: 🔹 در فرض سؤال، باید سریعاً جهت غسل از مسجد خارج شده و بلافاصله بعد از انجام غسل، به مسجد برگردد و اعتکافش صحیح است. 📚 پی نوشت: بخش استفتائات پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله خامنه ای 🖇 لینک مطلب: https://btid.org/fa/news/277893 📎
💫پروردگارا 💫شب را بر همه عزیزانمان 💫سرشار از آرامش بفـــرما 💫و در پناهت حافظشان باش 💫شبتون رویایی ❄️
🟦🟦چهارشنبه 👈 4 بهمن / دلو 1402 👈12 رجب 1445 👈24 ژانویه 2024 🏛 مناسبت های دینی و اسلامی. 🔥 مرگ معاویه " 60 هجری ". 🏴 وفات عباس عموی پیامبر صلی الله علیه و اله. 🐪 ورود امیر مؤمنان علیه السلام به کوفه پس از جنگ جمل " ۳۶ هجری. ❤️شکافته شدن دیوار کعبه شریفه و ورود فاطمه بنت اسد علیها السلام به درون کعبه برای تولد امیرمؤمنان علیه السلام. 🌙⭐️ احکام دینی و اسلامی. 📛تقارن نحسین، صدقه صبحگاهی رفع نحوست می کند.(روز نحس ماه رجب) 👶مناسب زایمان و نوزاد صالح و عفیف و متدین باشد. 🚘مسافرت: مسافرت مکروه است و در صورت ضرورت همراه صدقه باشد. 🔭 احکام و اختیارات نجومی. 🌓 امروز قمر در برج سرطان و از نظر نجومی روز مناسبی برای امور زیر است: ✳️بذر افشانی و کاشت. ✳️درختکاری. ✳️کندن چاه و کانال و حفاریها. ✳️خرید و فروش ملک و مستغلات. ✳️خرید اجناس و کالا. ✳️و استحمام خوب است. 📛ولی ازدواج خوب نیست. 🟣 نگارش ادعیه و برای نماز حرز و بستن آن خوب نیست. ✳️ برای مطالب بیشتر و دریافت تقویم نجومی هر روز باجستجوی کلمه" تقویم همسران" به کانال ما در تلگرام و ایتا بپیوندید. 👩‍❤️‍👨 حکم مباشرت امشب. ( شب پنج شنبه ) ، فرزند حاکمی از حاکمان یا عالمی از عالمان خواهد شد. ان شاءالله. 💉حجامت. خون دادن و فصد باعث سلامتی می شود. 💇‍♂💇 اصلاح سر و صورت باعث هیبت و شکوه می شود. 😴🙄 تعبیر خواب. خوابی که (شب پنجشنبه) دیده شود تعبیرش طبق ایه ی 13 سوره مبارکه " رعد" است. یسبح الرعد بحمده و الملائکه من خیفته... و مفهوم آن این است که چیزی باعث ملال خاطر خواب بیننده گردد صدقه بدهد تا برطرف شود. ان شاءالله. و شما مطلب خود را در این مضامین قیاس کنید. ✂️ ناخن گرفتن 🔵 چهارشنبه برای ، روز مناسبی نیست و باعث بداخلاقی میشود. 👕👚 دوخت ودوز چهارشنبه برای بریدن و دوختن روز بسیار مناسبی است و کار آن نیز آسان افتد و به سبب آن  وسیله و یا چارپایان بزرگ نصیب شخص شود.ان شاالله ✴️️ وقت در روز چهارشنبه: از طلوع آفتاب تا ساعت ۱۲ ظهر و بعداز ساعت ۱۶عصر تا عشای آخر( وقت خوابیدن) ❇️️ روز چهارشنبه : یا حیّ یا قیّوم  ۱۰۰ مرتبه ✳️️ ذکر بعد از نماز صبح ۵۴۱ مرتبه که موجب عزّت در دین میگردد @taghvimehamsaran 💠 ️روز چهارشنبه طبق روایات متعلق است به #امام_رضا_علیه السلام_ و . سفارش شده تا اعمال نیک و خیر خود را در این روز به پیشگاه مقدس ایشان هدیه کنیم تا ثواب دوچندان نصیبمان گردد .
💐 فرا رسیدن ایام البیض و شب های اعتکاف، شب هایی که از روز سپیدترند و میلاد مسعود مولی الموحدین امیر المومنین علی علیه السلام و اعیاد روح پرور رجب، بر یکایک شما خداجویان، خجسته و مبارک باد. التماس دعا 🌺🌺🌺🌺🌺 💠 سه توصیه و سفارش راه گشا 🌷 امير المؤمنين علی عليه السّلام فرمودند: شيوه فقها و حكما اين بود كه در نگارشات خود به یکدیکر، سه چيز مي نوشتند که چهارمى نداشت. 1⃣ هر كه هَمّ خود را آخرتش كند، خدا دنيايش را كفايت كند. 2⃣ هر كه درونش را اصلاح كند، خدا برونش را اصلاح كند. 3⃣ هر كه ميان خود و خدا را اصلاح كند، خدا ميان او و خلق را اصلاح نمايد. 🌹 كَانَتِ الْفُقَهَاءُ وَ الْحُكَمَاءُ إِذَا كَاتَبُوا بَعْضُهُمْ بَعْضاً كَتَبُوا بِثَلاَثٍ لَيْسَ مَعَهُنَّ رَابِعَةٌ مَنْ كَانَتِ اَلْآخِرَةُ هَمَّهُ كَفَاهُ اَللَّهُ هَمَّهُ مِنَ اَلدُّنْيَا وَ مَنْ أَصْلَحَ سَرِيرَتَهُ أَصْلَحَ اَللَّهُ عَلاَنِيَتَهُ وَ مَنْ أَصْلَحَ فِيمَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَصْلَحَ اَللَّهُ لَهُ فِيمَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ اَلنَّاسِ. 📚 الأمالی للصدوق، ج 1، ص 34.
موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم—تبریک ایام پیامبر (صلی الله علیه و آله ) فرمود: اگر تمام درختان قلم، و دریاها مرکب و همه جنیان شمارشگر و همه انسانها نگارشگر باشند قادر به شمارش فضائل علی ابن ابی طالب علیه السلام نخواهند بود. (مناقب خوارزمی، ص ۳۲) برخی ازفضایل ویژه امام علی (علیه السلام) را ذکر میکنیم: 1. ایشان پدر همه ائمه علیهم السلام است و تنها کسی بود که کفو حضرت زهرا بود و همسرش و دو پسرش معصوم بودند و شامل آیه تطهیر بودند. (صحیح مسلم؛ ، ج۴، ص۱۸۸۳.) 2. امام (علیه السلام) «قسیم‏ النار و الجنة» مى‏باشد،عده‏اى آن را چنین معنى کرده‏ اند که چون دوستان او بهشتى و دشمنانش جهنمى است از این جهت او تقسیم کننده، بهشت و جهنم است و عده‏اى گفته ‏اند او حقیقتا تقسیم کننده بهشت و دوزخ است عده ‏اى را به آتش مى‏ فرستد و عده ‏اى را به بهشت داخل مى ‏نماید. (کافی، ج۴، ص۵۷۰. ؛ شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج۲، ص۲۶۰) 3. امام علی علیه السلام ،راه ورود به شهر علم است . (انا مدینه العلم و علی بابها)( مستدرک حاکم، ج٣، ص١٢۶) 4. در غزوۀ تبوک مولا علی علیه السلام را از مدینه به جای خود گذاشت، چون از فراق رسول خدا صلی الله علیه و آله در آن سفر گریه کرد، فرمود: «آیا راضی نمی شوی که منزلت تو نسبت به من همان منزلت هارون باشد نسبت به موسی، مگر آنکه بعد از من پیغمبری نیست؟ همانا سزاوار نیست که من بروم مگر اینکه تو خلیفه باشی.»( صحیح مسلم ، ج۷، ص۱۱۹) 5. علی علیه السلام عابدترین مردم و عباد بود و عبادت هیچ کس به عبادت آن حضرت نمی رسید و برخی شبانه روزها هزار رکعت نماز میکرد. (وسائل الشیعة، ج4، ص 100-97) 6. رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: یا علی! اگر بنده ای از بندگانْ عبادت خدا کند به قدر آنچه نوح علیه السلام در قوم خود به عبادت و رسالت مشغول بود و آن بنده را مثل کوه اُحدْ طلا باشد در راه حق تعالی همه آن را به فقرا و مساکین رسانَد و آن قدر عمرش دراز شود که هزار حج پیاده کند و بعد از اینها در میان صفا و مروه مظلوم کشته شود و با این همه، تو را ای علی! دوست نداشته باشد، بوی بهشت به مشام او نخواهد رسید و داخل جَنّت نخواهد شد.( مناقب خوارزمی، ص 67ـ68) خداوندا محبت و ولایت همراه با اطاعت را به همه ما عنایت بفرمابد به برکت صلوات برمحمد و ال محمد
❗️با شرایطی عمل به ، واجب می‌شود. این شرایط عبارتند از: 1⃣ خوانده شود 🗣 و لازم نیست انسان آن را به عربی بخواند، پس اگر بگوید: چنانچه مریض 🤧 من خوب شود برای خدا بر من است که هزار تومان به فقیر بدهم، او صحیح ✅ است. 2⃣ کاری را که نذر می‌کند، انجام آن برایش مقدور✔️ باشد. 3⃣ نذر کننده باید مکلف، عاقل 🧔‍♂ بوده و با اختیار و قصد خود، نذر کند. 4⃣ متعلق نذر او رجحان داشته باشد، یعنی انجام دادنش بهتر ✨ باشد. 📚منبع: کتاب "احکام نذر، عهد، قسم صفحه ۹۰" 🌷صلوات برای تعجیل درفرج امام زمان‌ فراموش نشه🌷 ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ ❤️
📚 مسئولیت کودک برای خسارت زدن به دیگران 💠 سؤال: آیا کودک نسبت به خسارت های مالی که وارد کرده، ضامن است یا والدین او؟ ✅ جواب: خود کودک، ضامن است و ولیّ او می تواند از مال کودک، خسارت را بپردازد و اگر نپرداخت، پس از بلوغ بر خودش واجب است که جبران کند یا از شخصِ خسارت دیده، حلالیت طلب کند.
🌴حیا و دین همراه عقل 🌴 🌴هَبَطَ جَبرَئیلُ عَلی آدَمَ(ع) فَقالَ: یا آدَمُ، إنّی اُمِرتُ أن اُخَیرَک واحِدَةً مِن ثَلاثٍ، فَاختَرها ودَعِ اثنَتَینِ، فَقالَ لَهُ آدَمُ: یا جَبرَئیلُ، ومَا الثَّلاثُ؟ فَقالَ: العَقلُ وَالحَیاءُ وَالدّینُ، فَقالَ آدَمُ: إنّی قَدِ اختَرتُ العَقلَ، فَقالَ جَبرَئیلُ لِلحَیاءِ وَالدّینِ: اِنصَرِفا ودَعاهُ، فَقالا: یا جَبرَئیلُ، إنّا اُمِرنا أن نَکونَ مَعَ العَقلِ حَیثُ کانَ، قالَ: فَشَأنَکما، وعَرَجَ. 🌴جبرئیل(ع) بر آدم(ع) فرود آمد و گفت: «ای آدم! من فرمان دارم که تو را در انتخاب یکی از سه چیز، مخیر گردانم. پس یکی از آنها را بر انتخاب و دوتای دیگری را رها کن . آدم گفت: ای جبرئیل! آن سه چیست؟ جبرئیل گفت: «عقل و آزَرْم (حیا) و دین». آدم گفت: من عقل را برگزیدم. جبرئیل به حیا و دین گفت: «شما دو بروید و او را رها کنید . (حیا و دین) به جبرئیل گفتند: ای جبرئیل! ما دستور داریم که هر کجا عقل باشد، با او باشیم. جبرئیل گفت: «پس خود دانید» و بالا رفت. نتیجه : هر کس از عقلش استفاده کند حیا و دین نیز دارد . الکافی: ج ۱ ص ۱۰ ☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘
🟢 «ملائکه»، راه را شلوغ کرده‌اند ... امام صادق علیه‌السّلام در روایتی فرمودند: 📋 إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص كَانَ جَالِساً فِي مَلَإٍ مِنْ أَصْحَابِهِ إِذْ قَامَ فَزِعاً فَاسْتَقْبَلَ جِنَازَةً 🔻روزی رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله در جمع اصحاب نشسته بودند که هراسان از جای خود بلند شده و حرکت کردند و به استقبال جنازه‌ای رفتند. 🔹 هنگامی که جنازه را آوردند، فرمودند که آن را روی زمین بگذارند و امر کردند که صورتش را باز کنید و خطاب به مردمی که در آنجا جمع بودند فرمودند: چه کسی این شخص را می‌شناسد؟ 🔸 امیرالمؤمنین علیه‌السّلام که آنجا حضور داشتند، صدا زدند: من او را می‌شناسم؛ او از قبیله «بنی‌ریاح» است؛ او هرگاه مرا می‌دید، می‌ایستاد و می‌گفت: 📋 أَنَا وَ اللَّهِ أُحِبُّكَ 🔻 من به خدا تو را دوست دارم! 🔹رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله فرمودند: ای‌علی‌جان! جز مؤمن تو را دوست ندارد و جز کافر با تو دشمنی ندارد؛ هفتاد هزار قبیله از فرشتگان که هر قبیله بر هفتاد هزار قبیله زعامت دارد، در تشییع جنازه‌اش شرکت کرد‌ه‌اند. 🔸 سپس خود رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله او را از درون جامه‌های کهنه به در آورد و غسل داده، کفن نمود و بر وی نماز گزارد و فرمود: 📋 إِنَّ الْمَلَائِكَةَ تُضَايِقُ بِهِ الطَّرِيقَ وَ إِنَّمَا فُعِلَ بِهِ هَذَا لِحُبِّهِ إِيَّاكَ يَا عَلِيُ‌ 🔻فرشتگان راه را شلوغ کرده‌اند و همه این‌ها بدان خاطر است که این میّت تو را دوست داشته است ای علی‌جان! 📚المحاسن ج۱ ص۱۵۱ ✍ به محشر آخرين حرفم همين است كه مولايم اميرالمؤمنين است در اين دنيا و آن دنيا شُعارم «خدايا من علی را دوست دارم»
. شب میلاد علی مرتضی آمد در جهان آیینه ی ایزد نما آمد شیعه شادی کن که یار آشنا آمد نفس رسول الله حیدر رسید از راه تبریک رسول الله۲ شب میلاد علی حیدر کرار است شادمان از مقدمش احمد مختار است هدیه‌ای حیدر ز سوی حی دادار است نفس رسول الله حیدر رسید از راه تبریک رسول الله۲ خانه ی کعبه چنان وادی طور امشب فاطمه بنت اسد غرق سرور امشب مکه از یمن وجودش غرق نور امشب نفس رسول الله حیدر رسید از راه تبریک رسول الله۲ همره مادر علی مهمان داور شد بحر دین را این پسر یگانه گوهر شد از کرامات خدا یار پیمبر شد نفس رسول الله حیدر رسید از راه تبریک رسول الله۲ عاشقان ای عاشقان میلاد حیدر شد زینت بیت خدا نفس پیمبر شد نور چشم مادرش ساقی کوثر شد نفس رسول الله حیدر رسید از راه تبریک رسول الله۲ مصطفی بعد از سه روز در انتظار اوست روبروی کعبه آمد بی‌قرار اوست این علی تا روز محشر اعتبار اوست نفس رسول الله حیدر رسید از راه تبریک رسول الله۲ تا که آمد خنده بر ختم رسالت کرد بر رسول الله ابراز ارادت کرد بر روی دست نبی قرآن تلاوت کرد نفس رسول الله حیدر رسید از راه تبریک رسول الله۲ از کرامت کودکی احمد صفات آمد روح قرآن و دعا جان صلات آمد شیعیان مرتضی باب النجات آمد نفس رسول الله حیدر رسید از راه تبریک رسول الله۲ از کرامات خدا من حیدری هستم از زمان کودکی دل بر علی بستم در تمام عمر من گرفته او دستم نفس رسول الله حیدر رسید از راه تبریک رسول الله۲ مهر و حب او بود تمامی دینم شد ولای مرتضی مذهب و آیینم آمدم در محفلش با کام شیرینم نفس رسول الله حیدر رسید از راه تبریک رسول الله۲
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
سرای مولا

🔹 بیان آیت الله العظمی جوادی آملی درباره شعر استاد شهریار : به جای «برو ای گدای مسکین، در خانه علی زن» باید می‌ گفت: «مرو ای گدای مسکین، تو در سرای مولا، که علی همیشه می زد در خانه گدا را»...
گنجینه معارف واحکام:   تولد در کعبه، فضیلت اختصاصی امام علی(ع) «علامه امینی» درباره ولادت امام علی(ع) در کعبه می گوید: «این حقیقتی آشکار است که شیعه و سنی در اثبات آن متفق هستند و احادیث آن متواتر و کتاب‌ها از آن لبریز است، پس ما از داد و فریاد یاوه سرایان و سخن گویان بى‏ هدف، بعد از تصریح جمع زیادى از بزرگان شیعه و سنّى بر تواتر اتفاق این حادثه تاریخى، باکى نداریم».(5) وی سپس نام تعداد زیادی از علمای اهل سنت و شیعه را که به این مطلب تصریح کرده اند ذکر می کند.(6) همچنین عالم مشهور اهل سنت، حاکم نیشابورى درباره فضیلت تولد امام علی(ع) در کعبه این چنین ادعای تواتر نموده ‌است: «اخبار متواتر است که فاطمه بنت اسد، امیرالمؤمنین على بن ابى طالب را در درون خانه کعبه به دنیا آورد».(7) مسعودی نیز به جریان تولد امام علی(ع) در کعبه اشاره کرده است.(8) حافظ کنجی از علمای اهل سنت نیز می گوید: «ولد امیرالمومنین علی بن أبی طالب بمکه فی بیت الله الحرام لیله الجمعه لثلث عشره لیله خلت من رجب سنه ثلثین من عام الفیل و لم یولد قبله و لا بعده مولود فی بیت الله الحرام سواه إکراما له بذلک و إجلالا لمحله فی التعظیم»(9)؛ (امیر مؤمنان(ع) شب جمعه سیزده رجب، سال سی ام بعد از واقعه عام الفیل در داخل خانه خدا به دنیا آمد. کسی پیش از آن حضرت و بعد از آن، در داخل کعبه به دنیا نیامده است و این، از فضایل اختصاصی آن حضرت است که خداوند به جهت بزرگداشت مقامش به او عنایت کرده است). ابن صباغ مالکی از علمای اهل سنت نیز در الفصول المهمه نزدیک به همین عبارات را آورده است.(10) شیخ مفید در کتاب «الإرشاد فی معرفه حجج الله على العباد» راجع به فضیلت منحصر به فرد تولد حضرت می گوید: «غیر از امام علی(ع)، هیچ مولودی چه پیش از او و چه پس از او در خانه خدا (کعبه) زاییده نشده است و این به جهت اکرام و تجلیل از عظمت مقام آن حضرت از جانب خداوند متعال بوده است».(11) و ... .   در نتیجه تولد اعجاز آمیز امام علی(علیه السلام) در کعبه، فضیلتی منحصر به ایشان و غیر قابل انکار است که طبق اخبار متواتر و مستند بسیاری از اهل سنت و شیعه به قطعیت رسیده است،
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
 پدر ربّانی

🔸 ولید كعبه، وجود مبارك امیر مؤمنان (علیه آلاف التحیة و الثناء) است و برای امت اسلامی، همانند قرآن، منشأ بركت است. 🔸 وجود مبارك پیامبر (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) فرمودند: «أَنَا وَ عَلِی أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّةِ»؛ من و علی‌ بن ‌ابی طالب هستیم; من و علی ‌بن ‌ابیطالب حاضریم شما را به عنوان فرزندی بپذیریم. شیعیان به این ندا پاسخ دادند که «لَبَّیكَ یا رَسُولَ اللَّه‏» ما آمدیم فرزند شما بشویم؛ «لَبَّیكَ یا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِین» ما آمدیم فرزند شما بشویم؛ فرمود: «أَنَا وَ عَلِی أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّةِ». 🔸 وجود مبارك حضرت امیر مثل سیزده معصوم دیگر (علیهم السلام)، قرآن ناطق‌ هستند, عِدل قرآن كریم هستند. در سوره مباركه «آل ‌عمران» فرمود شما بكوشید بشوید، عالم ربّانی شدن ممكن است: ﴿كُونُوا رَبَّانِیینَ﴾. یكی از بیانات نورانی ، علی بن ابی طالب (سلام الله علیه) این است كه من ربّانی ‌ام‏: «أَنَا رَبَّانِی هَذِهِ الْأُمَّة». در نامه ‌ای كه برای دربار اموی نوشت فرمود اسلام به ما فرمود خودستایی نكنید وگرنه ما می ‌گفتیم چه كسی هستیم. ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/DCPYI ↙️ یوتیوب: https://youtu.be/krmwUbiu5K0 📚 سخنرانی روز میلاد امیرالمؤمنین (علیه السلام) تاریخ: 1395/02/02
هدایت شده از نغمه ها
2.94M
❁﷽❁ 📺 المرجب۱۴۴۵ ۱۴۰۲/۱۱/۴ 🎤سخنران: حجت الاسلام والمسلمین حاج آقای عسگری موضوع : 🔹 مولود کعبه 🔹وظایف پدران مکان: مسجد امیرالمومنین ( علیه السلام )راوند ؏َـجِّـلْ لِوَلـیِڪْ ألْـفَـرَج
💢 خرید و فروش در حال اعتکاف ⁉️ سؤال: آیا معتکف می تواند، کارهای ضروری و خرید و فروش اینترنتی (خرید شارژ و یا بسته اینترنتی) بدون اینکه از مسجد خارج شود، انجام دهد؟ ✍️ پاسخ: 🔹 خرید و فروش بر معتکف حرام است، ولی هرگاه برای تهیه مواد خوراکی، ناچار به خرید و فروش شود و شخص غیر معتکفی که این کار را انجام دهد نیابد و تهیه اجناس مذکور، بدون خرید نیز امکان نداشته باشد، در این صورت خرید و فروش مانعی ندارد. 📚 پی نوشت: بخش استفتائات پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله خامنه ای 🖇 لینک مطلب: https://btid.org/fa/news/278391 📎 🔰