eitaa logo
استاد عشایری منفرد
1.1هزار دنبال‌کننده
131 عکس
137 ویدیو
9 فایل
﷽ ڪانـاݪ جامع استاد محمد عشایری منفرد 👤مدیر @Adminmmeshkat 🔔 کانال با نهج البلاغه @banahjolbalaghe 🎥 آپارات https://b2n.ir/w88343 🌐 پایگاه اندیشوران https://ashaiery.andishvaran.ir/fa/ScholarMainpage.html
مشاهده در ایتا
دانلود
با عرض سلام و ادب خدمت فضلای گرامی قصد داریم که معرفی اثر گرانسنگ را تحت عنوان کتاب معنا شناسی بلاغی قرآن با بیان نوآوری های استاد در این کتاب آغاز کنیم 💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله) 🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
🔸 نو آوری های کتاب معنا شناسی بلاغی قرآن 🔹 بخش اول 🔰 نویسنده کتاب معناشناسی بلاغی قرآن را در حوزه بلاغت کاربردی نوشته است. وی ابتدا بر روی دو کلمه «بلاغت» و «کاربردی» تمرکز کرده است. برای معنا کردن کلمه «کاربردی» نخست آثار تفسیری را به دو دسته‌ی فرایندگرا و برآیندگرا تقسیم کرده است. ✅ منظور نویسنده از فرایندگرا مفسری است که خودش شخصا دارای تجربه استظهار تفسیری باشد؛ یعنی کوشش کرده باشد که با استنطاق قرآن، از متن آیه معرفتی را به دست بیاورد یا معرفت استظهار شده‌ی دیگران را نقد کند. منظور از برآیندگرا نیز مفسری است که با حاصل برداشتها و استظهارها و استنطاقهای مفسران دیگر کار میکند و خود شخصا تجربه استظهاری و تفسیری چندانی ندارد. نویسنده تفاسیر برآیندگرا را از ساحت مطالعات خود خارج کرده و به تفاسیر فرایندگرا پرداخته و سعی کرده است کاربرد بلاغت در تفاسیر فرایندگرا را نشان بدهد. منظور نویسنده از کاربرد این است که یک داده بلاغی واقعا در فرایند استظهار یک مفسر نقش ایفا کرده باشد. ✍️ ادامه دارد... 💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله) 🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 : با موضوع کلام امیرالمؤمنین در نهج البلاغه ❤️ 📅روز یکشنبه 1401.12.21 🌐 👈🏼 لینک مشاهده پخش زنده📡 LIVE 💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله) 🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بیان امیر 20_01_1402.mp3
13.55M
🔋 حجم فایل 12.9 مگابایت ⏳مدت زمان: 56 دقیقه ✍🏼در این برنامه استاد عشایری به موضوع ویژگی ها و شرایط که در خطبه های مختلف نهج البلاغه توسط (ع) شرح داده شده می پردازند✅ 📡مرکز رسانه ای ولایت 📲مدیریت فضای مجازی 🔰 @velayattv 💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله) 🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
45.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔋 حجم فایل 12.9 مگابایت ⏳مدت زمان: 56 دقیقه ✍🏼در این برنامه استاد عشایری به موضوع ویژگی ها و شرایط که در خطبه های مختلف نهج البلاغه توسط (ع) شرح داده شده می پردازند✅ 📡مرکز رسانه ای ولایت 📲مدیریت فضای مجازی 🔰 @velayattv 💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله) 🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
بسم الله مهربانی و خیرخواهی در امر به معروف و نهی از منکر امام خمینی ره در تحریر الوسیله در احکامِ مرتبه‌ی سوم از مراتب امر به معروف، نوشته است: «شایسته است شخصی که امر به معروف یا نهی از منکر می‌کند، در شیوه امر و نهی کردن، برای آن شخصِ مرتکبِ حرام چنان طبیبی دلسوز و پدری مهربان باشد که به مصلحت و خیرخواهی او می‌اندیشد و اصلا باید نهی از منکرِ او برای شخصی که مرتکب منکر شده و نیز برای کل امت اسلام، [سرشار از] لطف و مهربانی باشد. شایسته است قصد خودش را برای خدا و جلب رضایت او خالص کند و این عمل خودش را از هرگونه هوای نفس و گردن‌کشی دور کند و خویشتن خویش را پاک و پیراسته نداند و خودش را برتر و والاتر از آن کسی که مرتکب منکر شده، نداند چون ای بسا که همان شخص مرتکب منکر، حتی اگر مرتکب گناه کبیره باشد، اوصاف نفسانی پنهان و خداپسندی داشته باشد که خداوند به خاطر همان اوصاف، خودِ آن شخص را دوست داشته باشد هرچند از این یک عملش بیزار باشد و ای بسا که همین آمر و ناهی برعکس باشد (یعنی صفات ناپسند پنهانی داشته باشد که خداوند از خود او به خاطر همان صفات ناپسند بیزار باشد». ↩️متن تحریر الوسیلة مسألة 14: ينبغي أن يكون الآمر بالمعروف و الناهي عن المنكر في أمره و نهيه‌و مراتب إنكاره كالطبيب المعالج المشفق، و الأب الشفيق المراعي مصلحة المرتكب، و أن يكون إنكاره لطفا و رحمة عليه خاصة، و على الأمة عامة، و أن يجرّد قصده للّٰه تعالى و لمرضاته، و يخلص عمله ذلك عن شوائب أهوية نفسانية و إظهار العلو، و أن لا يرى نفسه منزهة، و لا لها علوا أو رفعة على المرتكب، فربما كان للمرتكب و لو للكبائر صفات نفسانية مرضية للّٰه تعالى أحبه تعالى لها و إن أبغض عمله، و ربما كان الآمر و الناهي بعكس ذلك و إن خفي على نفسه. (تحرير الوسيلة، ج‌1، ص:481). محمد عشایری منفرد 💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله) 🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ گریه های کارشناس در مظلومیت و غربت امیرالمؤمنین علی علیه السلام ... در روزهای آخر عمر شریف حضرت ، مردم کوفه کاری با مولا کردند که علی خیبرشکن کسی که به خطابه معروف بود ؛ دیگه حال خطبه خوندن و حرف زدن با مردم نداشت ...😭😭 ❌اللهم العن قتلة امیرالمؤمنین ...❌ 🎙استاد :1402/01/20 💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله) 🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله 🔵معنای کلمه خصم؛ به مناسبت روز قدس «و کونا للظّالم خصماً و للمظلوم عوناً» نامه 47 نعح البلاغة 🎤خصمِ ظالم باشید. «خصم»، غیر از «دشمن» است. یک وقت کسی دشمن ظالم است؛ یعنی از ظالم بدش می‌آید و دشمن اوست. این، کافی نیست. «خصمِ او باش»، یعنی: «مدّعی‌اش باش.» خصم یعنی: «دشمنی که مدّعی است»، «دشمنی که گریبان ظالم را می‌گیرد و او را رها نمی‌کند». 🔹بشریت بعد از امیرالمؤمنین علیه‌السّلام، تا امروز، به سبب نگرفتن گریبان ستمکاران، بدبخت و روسیاه شد. اگر دستهای با ایمان، گریبان ظالمان و ستمکاران را می‌گرفتند، ظلم در دنیا این‌قدر پیش نمی‌رفت؛ بلکه از بن برمی‌افتاد.… 🔹آیت الله خامنه ای؛ ۱۳۷۲/۱۲/۱۳🔹 💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله) 🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
بیان امیر 27 فروردین.mp3
12.42M
🔋 حجم فایل 11.8 مگابایت ⏳مدت زمان: 51 دقیقه ✍🏼در این برنامه استاد عشایری در ادامه بحث و شرح به موضوع خط ولایت و خط شیطان که در این خطبه ترسیم شده است می پردازند 💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله) 🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
43.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔋 حجم فایل 11.8 مگابایت ⏳مدت زمان: 51 دقیقه ✍🏼در این برنامه استاد عشایری در ادامه بحث و شرح به موضوع خط ولایت و خط شیطان که در این خطبه ترسیم شده است می پردازند 💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله) 🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
استادعشایری.pdf
8.36M
🔰 مصاحبه فصلنامه تخصصی رهیافت اندیشه با استاد عشایری حفظه الله با عنوان روش شناسی اجتهاد یا اجتهاد در روش شناسی 💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله) 🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
🔸 نو آوری های کتاب معنا شناسی بلاغی قرآن 🔹 بخش دوم 🔰 برای این منظور باید استدلال استظهاریِ مفسر، به دقت صورت بندی بشود تا معلوم شود کدام داده بلاغی در کجای این استدلال به کار گرفته شده است. مشکل کار نویسنده این جا است که بسیاری از تفاسیر فرایندگرا به جای بیان کامل همه اجزای استدلال استظهاری خود صرفا بخشی از استدلال خود را بیان میکنند و به قول منطقیان از قیاس ضمیر بهره می‌گیرند. نویسند در بسیاری موارد، سعی کرده است خود به بازسازی و صورت بندی قیاسی که در ذهن مفسر بوده، بپردازد تا جایگاه یک داده بلاغی در آن استدلال، روشن شود. 🔰 کار اصلی نویسنده کتاب پس از صورت بندی استدلال مفسران آغاز شده که مشخص کند مفسر آیا از قاعده بلاغی به درستی استفاده کرده یا نه. یکی از امتیازات کتاب در همین کار نهفته است که در جای جای کتاب به نقد مفسران فرایندگرا پرداخته و در ذیل عنوان «خطای تفسیری» که در بسیاری از بحثها نمونه آن وجود دارد نشان داده که مفسران بزرگ و قابل اعتنای فریقین در بهره گیری از داده‌های علم بلاغت گاه به خطا افتاده‌اند. ✍️ ادامه دارد... 💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله) 🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 آشنایی با جایگاه و اهمیت مسیر اجتهاد 🔹 قسمت سوم ❓ نقش فقاهت نسبت به سایر علوم اسلامی چیست؟ 💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله) 🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
بسم الله 🔵نعمتی که هیچ کس منزلت و قدر آن را نمیداند این روزها که توصیه‌های رهبری درباره نیاز جامعه به همگرایی و انسجام ملی، کمتر درک می‌شود، مطالعه بخش پایانی خطبه قاصعه چقدر خواندنی‌تر میشود! ✅امیرالمؤمنین علیه السلام در خطبه قاصعه رمز پیروزی امتها را در دو عامل می‌داند: 1) رهبری آسمانی. 2) وحدت امت در اطاعت از رهبری. فَانْظُرُوا إِلَى مَوَاقِعِ نِعَمِ اللَّهِ عَلَيْهِمْ حِينَ بَعَثَ إِلَيْهِمْ رَسُولًا فَعَقَدَ بِمِلَّتِهِ طَاعَتَهُمْ وَ جَمَعَ عَلَى دَعْوَتِهِ أُلْفَتَهُمْ … (پس بنگرید به مواقع نعمتهای خداوند به آنها، زمانی که به سویشان رسولی فرستاد تا طاعت آنها را به دینش گره بزند و بر مبنای دعوت خودش همگرایی و وحدت آنها را سامان دهد) بعد، آثار و برکات نعمت رهبری و وحدت در اطاعت را ذکر می‌کند که چطور این نعمت توانست منافع ملی آنان را تأمین کند (كَيْفَ نَشَرَتِ النِّعْمَةُ عَلَيْهِمْ جَنَاحَ كَرَامَتِهَا وَ أَسَالَتْ لَهُمْ جَدَاوِلَ نَعِيمِهَا وَ الْتَفَّتِ الْمِلَّةُ بِهِمْ فِي عَوَائِدِ بَرَكَتِهَا فَأَصْبَحُوا فِي نِعْمَتِهَا غَرِقِينَ وَ ‏…) سپس می‌فرماید همین امت وقتی که این دو نعمت را ناسپاسی کردند و به جان یکدیگر افتادند و بین خودشان اختلاف افکندند و … همه برکات و منافع این نعمت را از دست دادند! (… فَانْظُرُوا إِلَى مَا صَارُوا إِلَيْهِ فِي آخِرِ أُمُورِهِمْ حِينَ وَقَعَتِ الْفُرْقَةُ وَ تَشَتَّتَتِ الْأُلْفَةُ وَ اخْتَلَفَتِ الْكَلِمَةُ وَ الْأَفْئِدَةُ وَ تَشَعَّبُوا مُخْتَلِفِينَ وَ تَفَرَّقُوا مُتَحَارِبِينَ وَ قَدْ خَلَعَ اللَّهُ عَنْهُمْ لِبَاسَ كَرَامَتِهِ وَ سَلَبَهُمْ غَضَارَةَ نِعْمَتِهِ وَ …: پس بنگرید به عاقبتی که بدان رسیدند؛ زمانی که اختلاف پدید آمد، الفتشان متشتت شد، دلهایشان از هم دور شد، گروه گروه شدند، با هم درگیر شدند خداوند هم لباس کرامت را از آنان ستاند نعمتهای خرمش را از آنان گرفت و…) در ادامه خطبه صریحا میفرماید: همین «انسجام و وحدت در مسیر اطاعت از ولیّ» منافعی را برای امت به ارمغان آورد که بالاترین و ارزشمندترین منافع بود و هیچ کس قدر و منزلت آن را نمی‌تواند درک کند (…فَإِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ قَدِ امْتَنَ‏ عَلَى جَمَاعَةِ هَذِهِ الْأُمَّةِ فِيمَا عَقَدَ بَيْنَهُمْ مِنْ حَبْلِ هَذِهِ الْأُلْفَةِ الَّتِي يَنْتَقِلُونَ فِي ظِلِّهَا وَ يَأْوُونَ إِلَى كَنَفِهَا بِنِعْمَةٍ لَا يَعْرِفُ أَحَدٌ مِنَ الْمَخْلُوقِينَ لَهَا قِيمَةً لِأَنَّهَا أَرْجَحُ مِنْ كُلِّ ثَمَنٍ وَ أَجَلُّ مِنْ كُلِّ خَطَرٍ …) ⁉️آیا امروز کسی هست که صدای رهبری درباره نیاز جامعه به این «الفت و اتحاد» را دریابد؟⁉️ محمد عشایری منفرد 1402/2/7 💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله) 🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared