مجموعه استدلالهای قرآنی در امامت و خلافت بلافصل امیرالمومنین (علیه السلام)
📌 ۲۹. آیه علم الکتاب
و یَقُولُ الَّذِینَ کَفَرُواْ لَسْتَ مُرْسَلًا قُلْ کَفَى بِاللَّهِ شَهِیدَا بَیْنىِ وَ بَیْنَکُمْ وَ مَنْ عِندَهُ عِلْمُ الْکِتَاب
کافران میگویند که تو پیامبر نیستى. بگو: خدا و هر کس که از کتاب آگاهى داشته باشد، به شهادت میان من و شما کافى است.
و صاحب کتاب بصائر الدرجات به سند خود از عبد اللّه بن بکیر و او از حضرت امام صادق (علیه السّلام) روایت کرده گفت در حضور آن حضرت راجع به حضرت سلیمان و حشمت و سلطنت و مقام علمى و منزلتش بحث و مذاکره شد فرمودند خداوند به سلیمان فقط یک حرف از اسم اعظم عطا فرموده بود ولى مصاحب شما (که مراد خود آن حضرت است) کسى است که خداوند در بارهاش میفرماید قُلْ کَفى بِاللَّهِ شَهِیداً بَیْنِی وَ بَیْنَکُمْ وَ مَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْکِتابِ. سپس فرمودند بخدا قسم علم کتاب نزد امیر المؤمنین (علیه السّلام) و ما ائمه میباشد عرض کردم فدایت شوم راست فرمودید.
و نیز از حضرت امام باقر (علیه السّلام) روایت کرده که فرمود این آیه در حق حضرت على امیر المؤمنین (علیه السّلام) نازل شده بعد از پیغمبر اکرم (صلّى اللّه علیه و آله و سلّم) حضرتش عالم امت میباشد و پس از امیر المؤمنین (علیه السّلام) ائمه معصومین (علیهم السّلام) صاحب علم کتاب هستند.
تفسیر جامع، جلد سوم، صفحه 415
http://sharieh.com/news/392
۲۹ روز تا #غدیر
🆔 @asheghane128
📌 مجموعه صوتی جشن میلاد با سعادت حضرت سلطان علی ابن موسی الرضا المرتضی (علیه آلاف تحیه و الثنا)
🗓 جمعه ۲۰ خرداد ماه
🔸 قرائت قرآن :
#کربلایی_محمد_جواد_بهمن_آبادی
🔸 سخنران :
#حجت_الاسلام_سید_علی_اکبر_حسینی
🔸مدیحه سرایی :
#خادم حرم مطهر امام رضا (ع)
#حاج_محمود_طاهری
#کربلایی_محمد_بیابانی
#کربلایی_حسین_صاحب_جمعی
#کربلایی_مهدی_جلا
دانلود یا #پخش_آنلاین از لینک زیر 👇:
🌐 http://sharieh.com/news/487
#هیئت_عاشقان_حسینی_علیه_السلام
🆔 @asheghane128
مجموعه استدلالهای قرآنی در امامت و خلافت بلافصل امیرالمومنین (علیه السلام)
📌 ۲۸. آیه خیر البریه
إنَّ الَّذِینَ ءَامَنُواْ وَ عَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ أُوْلَئکَ هُمْ خَیر الْبریَّةِ
کسانى که ایمان آوردهاند و کارهاى شایسته میکنند بهترین آفریدگانند .
روَى الْجُمْهُورُ عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ لَمَّا نَزَلَتْ هَذِهِ الْآیَةُ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص هُمْ أَنْتَ یَا عَلِیُّ وَ شِیعَتُکَ تَأْتِی أَنْتَ وَ شِیعَتُکَ رَاضِینَ مَرْضِیِّینَ وَ یَأْتِی أَعْدَاؤُکَ غِضَاباً مُقْمَحِین.
به اتفاق آرا پیشوایان حدیث و تفسیر و تاریخ از ابن عباس آوردهاند هنگامى که این آیه نازل شد پیامبر(ص) فرمود: «اى على تو و شیعه تو مراد آیه هستید. تو و شیعهات راضى و مورد رضایت هستید و دشمنان تو را به گونهاى مىآورند که خشمگین رانده مىشوند.»
الدرّ المنثور، جلد 6، صفحه 379
الصواعق، صفحات 96 و 159
تفسیر آلوسی، جلد 30، صفحه 207
علامه مجلسى (رحمه اللّه) از حضرت امام باقر (علیه السّلام) روایت نموده چون این آیه نازل شد، حضرت رسول (صلّى اللّه علیه و آله و سلّم) به حضرت امام امیر المؤمنین (علیه السّلام) فرمود: مصداق این آیه تو و شیعیان تو هستند و شیعیان روز قیامت خواهند آمد. تو و شیعیان تو راضى و پسندیده و خدا از شما راضى است و دشمنان تو غضبناک و با غل و زنجیرى بر گردن ایشان خواهند آمد.
تفسیر اثنا عشری، جلد14، صفحه 301
بحار الانوار ، جلد 35، صفحه 347- 346
به این مضامین در تفسیر فرات الکوفى، صفحه 219- 218
http://sharieh.com/news/392
۲۸ روز تا #غدیر
🆔 @asheghane128
مجموعه استدلالهای قرآنی در امامت و خلافت بلافصل امیرالمومنین (علیه السلام)
📌 ۲۷. آیه 1 و 2 سوره نبأ
عمَّ یَتَسَاءَلُونَ * عَنِ النَّبَإِ الْعَظِیمِ.
از چه چیز مى پرسند؟ از آن خبر بزرگ.
حافظ ابو نعیم از اکابر اهل سنت از سدّى روایت نموده که حضرت پیغمبر (ص) فرمود: مراد از نبأ عظیم، ولایت حضرت على بن أبی طالب (ع) است که در قبر درباره آن از مردم سؤال کنند و هیچ میّتى نیست در شرق و غرب عالم و در برّ و بحر مگر آنکه منکر و نکیر همان طور که از پروردگار او و پیغمبر او سؤال کنند، از ولایت على بن أبی طالب (علیه السّلام) نیز از او پرسند فطوبى للمصدّق بولایته و الویل للمکذّب بولایته: پس خوشا حال آن نیک بختى که به ولایتش تصدیق نموده باشد و او را امام و پیشواى خود دانسته باشد و واى بر آن جاحد که از ولایتش بیبهره باشد.
تفسیر اثنا عشری، ج14، صفحه 9
از حضرت امام باقر (علیه السّلام) سؤال شد از تفسیر این آیه، فرمود: او امیر المؤمنین (علیه السّلام) است و خود آن حضرت فرمود: براى خداى عزّ وّ جلّ آیتى از من بزرگتر نیست و براى خدا نبأ عظیمتر از من نیست.
تفسیر اثنا عشری، ج14، صفحه 10
حضرت حسین بن على (ع) فرمودند که رسول اکرم (ص) فرمودند: یا علىّ انت حجّة اللّه و انت باب اللّه و انت الطّریق الى اللّه و انت النّبا العظیم و انت الصّراط المستقیم و انت المثل الاعلى ... .
ای علی تو حجت خداوند و باب الله و طریق رسیدن به خدا هستی و تو آن خبر عظیم و صراط مستقیم و تو مثل اعلی هستی.
تفسیر اثنا عشری، جلد14، صفحه 10
عیون اخبار الرضا (علیه السّلام)، جلد 2، صفحه 6
http://sharieh.com/news/392
۲۷ روز تا #غدیر
🆔 @asheghane128
📌 ایام زیارت مخصوص و به روایتی شهادت امام رضا علیه السلام
🗓 پنجشنبه ۲ تیر ماه
🕰 شروع مراسم از اذان مغرب
🔸سخنران :
#حجت_الاسلام_شیخ_علی_اخوان
🔸مرثیه سرایی :
ذاکرین اهل بیت علیهم السلام
⬅️ آدرس : میدان قیام، خیابان ری، کوچه شهید رقیب دوست
#حسینیه_هیات_عاشقان_حسینی_ع
🌐 http://sharieh.com/news/489
#برنامه_جلسات
#هیئت_عاشقان_حسینی_علیه_السلام
🆔 @asheghane128
مجموعه استدلالهای قرآنی در امامت و خلافت بلافصل امیرالمومنین (علیه السلام)
📌 ۲۶. آیه 19 سوره مبارکه الرحمن
مرَجَ الْبَحْرَیْنِ یَلْتَقِیَانِ
دو دریا را پیش راند تا به هم رسیدند.
روَى الْجُمْهُورُ قَالَ ابْنُ عَبَّاسٍ عَلِیٌّ وَ فَاطِمَةُ بَیْنَهُما بَرْزَخٌ لا یَبْغِیانِ النَّبِیُّ(ص)یَخْرُجُ مِنْهُمَا اللُّؤْلُؤُ وَ الْمَرْجانُ الْحَسَنُ وَ الْحُسَیْنُ وَ لَمْ یَحْصُلْ لِغَیْرِهِ مِنَ الصَّحَابَةِ هَذِهِ الْفَضِیلَة.
به اتفاق آرا پیشوایان حدیث و تفسیر و تاریخ از ابن عباس نقل کردهاند که میان على و فاطمه (علیهما السّلام) برزخ و فاصلهاى است که آن پیامبر (صلی الله علیه و آله) است و از آن دو گوهر و مرجان حسن و حسین (علیهما السّلام) هستند که پدید آمدهاند و این مرتبت براى هیچ یک از یاران پیامبر به دست نیامده است.
الدرّ المنثور، جلد ششم، صفحه 146
روح المعانی، جلد 27، صفحه 93
مناقب ابن ابی مغازلی، صفحه 339
نور الابصار، صفحه 101
ینابیع الموده، صفحه 118
http://sharieh.com/news/392
۲۶ روز تا #غدیر
🆔 @asheghane128
مجموعه استدلالهای قرآنی در امامت و خلافت بلافصل امیرالمومنین (علیه السلام)
📌 ۲۵.آیه صلوات بر پیامبر آیه 56 سوره مبارکه احزاب
إنَّ اللَّهَ وَ مَلائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَى النَّبِیِّ یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلِیماً
خدا و فرشتگانش بر پیامبر صلوات مىفرستند. اى کسانى که ایمان آوردهاید، بر او صلوات فرستید و سلام کنید، سلامى نیکو.
فی صَحِیحِ مُسْلِمٍ قُلْتُ یَا رَسُولَ اللَّهِ أَمَّا السَّلَامُ عَلَیْکَ فَقَدْ عَرَفْنَاهُ وَ أَمَّا الصَّلَاةُ عَلَیْکَ فَکَیْفَ هِیَ فَقَالَ قُولُوا اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ کَمَا صَلَّیْتَ عَلَى إِبْرَاهِیمَ وَ آلِ إِبْرَاهِیم.
در صحیح مسلم آمده است: «گفتم اى پیامبر خدا، معنى سلام بر تو را مىدانیم اما «صلوات» چگونه است؟ فرمود: بگویید: خدایا بر محمّد و آل محمّد درود فرست چنانکه بر ابراهیم و آل او فرستادى.
صحیح مسلم، جلد اول، صفحه 152
التاج فی الاصول، جلد چهارم، صفحه 312
صحیح بخاری، جلد 6، صفحه 151
📌 آیه ۴ سوره رعد
یسْقَى بِمَاءٍ وَاحِدٍ
به یک آب، سیراب میشوند.
در تفسیر برهان و رازى جابر بن عبدالله انصارى روایت نموده که شنیدم از رسول خدا (صلّى اللّه علیه و آله و سلّم) به امیرالمؤمنین على (علیه السّلام) فرمودند: النّاس من شجر شتّى و انا و انت من شجرة واحدة. بعد قرائت نمود «و فى الارض قطع متجاورات و جنّات من اعناب و زرع و نخیل صنوان ...»
و بر روى زمین قطعههایى است در کنار یکدیگر و باغهاى انگور و کشتزارها و نخلهایى که دو تنه از یک ریشه رسته است یا یک تنه از یک ریشه و همه به یک آب سیراب میشوند و در ثمره، بعضى را بر بعض دیگر برترى نهادهایم. هرآینه در اینها براى خردمندان عبرتها است.
تفسیر برهان ج 2، ص 278
تفسیر ابو الفتوح ج 6، ص 460
تفسیر اثنا عشری، ج6، ص: 333
http://sharieh.com/news/392
۲۵ روز تا #غدیر
🆔 @asheghane128
مجموعه استدلالهای قرآنی در امامت و خلافت بلافصل امیرالمومنین (علیه السلام)
📌 ۲۴. آیه 274 سوره مبارکه بقره
قوْلُهُ تَعَالَى الَّذِینَ یُنْفِقُونَ أَمْوالَهُمْ بِاللَّیْلِ وَ النَّهارِ سِرًّا وَ عَلانِیَةً
آنانکه اموال خویش را در شب و روز، در پنهان و آشکار انفاق مىکنند.
روَى الْجُمْهُورُ أَنَّهَا نَزَلَتْ فِی عَلِیٍّ (ع) کَانَتْ مَعَهُ أَرْبَعَةُ دَرَاهِمَ أَنْفَقَ فِی اللَّیْلِ دِرْهَماً وَ بِالنَّهَارِ دِرْهَماً وَ فِی السِّرِّ دِرْهَماً وَ فِی الْعَلَانِیَةِ دِرْهَماً.
به اتفاق آرا پیشوایان حدیث و تفسیر و تاریخ نقل کردهاند که آیه درباره حضرت على (علیه السّلام) است که چهار درهم داشت، شب، روز، نهان و آشکارا، درهمى از آن انفاق کرد تا چهار درهم به پایان رسید.
اسباب نزول واحدی، صفحه 64
تفسیر کبیر، جلد هفتم، صفحه 89
تفسیر کشاف، جلد اول، صفحه 164
تفسیر الخازن، جلد اول، صفحه 214
http://sharieh.com/news/392
۲۴ روز تا #غدیر
🆔 @asheghane128
مجموعه استدلالهای قرآنی در امامت و خلافت بلافصل امیرالمومنین (علیه السلام)
📌 ۲۳. آیه صدیقون : آیه 19 سوره مبارکه حدید
و الَّذِینَ ءَامَنُواْ بِاللَّهِ وَ رُسُلِهِ أُوْلَئکَ هُمُ الصِّدِّیقُونَ
کسانى که به خدا و پیامبرانش ایمان آوردهاند، راستگویان و راستکارانند.
ابن شهر آشوب از ابن عباس روایت کرده است که گفت پیغمبر اکرم (صلّى اللّه علیه و آله و سلّم) فرمودند: على صدیق اکبر این امت و فاروق اعظم است.
تفسیر جامع، جلد7، صفحه67
روَى أَحْمَدُ بْنُ حَنْبَلٍ أَنَّهَا نَزَلَتْ فِی عَلِیٍّ(ع)
احمد بن حنبل روایت کرده است این آیه درباره حضرت علی بن ابیطالب نازل شده است.
منهاج السنه، جلد چهارم، صفحه 60
شواهد التنزیل، جلد دوم، صفحه 224
الصواعق، صفحه 123
http://sharieh.com/news/392
۲۳ روز تا #غدیر
🆔 @asheghane128
🏴 السَّلامُ عَلَیْکُمْ یا اَهْلَ بَیْتِ النُّبُوَّةِ
محفل عزاداری شهادت ابن الرضا حضرت جوادالائمه (علیه السلام)
🗓 چهارشنبه ۸ تیرماه
🕰 از اذان مغرب
🔸سخنران :
#حجت_الاسلام_شیخ_مجتبی_جمعیان
🔸مرثیه سرایی :
مادحین اهل بیت علیهم السلام
⬅️ آدرس : میدان قیام، خیابان ری، کوچه شهید رقیب دوست، حسینیه هیئت عاشقان حسینی (ع)
🌐 http://sharieh.com/news/490
#برنامه_جلسات
#هیئت_عاشقان_حسینی_علیه_السلام
🆔 @asheghane128
مجموعه استدلالهای قرآنی در امامت و خلافت بلافصل امیرالمومنین (علیه السلام)
📌 ۲۲. آیه ۵۴ سوره مبارکه مائده
فسَوْفَ یَأْتِی اللَّهُ بِقَوْمٍ یُحِبُّهُمْ وَ یُحِبُّونَهُ
به زودى خدا گروهى [دیگر] را میآورد که آنان را دوست میدارد.
حضرت صادق (علیه السّلام) روایت کرده فرمودند آیه (مَنْ یَرْتَدَّ مِنْکُمْ عَنْ دِینِهِ فَسَوْفَ یَأْتِی اللَّهُ بِقَوْمٍ یُحِبُّهُمْ وَ یُحِبُّونَهُ) درباره امیرالمؤمنین و اصحاب با وفایش که در جنگ بصره در رکاب آن حضرت جهاد میکردند نازل شده است و این آیه خطاب به اصحاب پیغمبر است آنهایی که غصب نمودند حقوق آل محمد را و از دین اسلام خارج شدند بزودى اصحاب حضرت حجة (علیه السّلام) بیایند و با آنها جهاد کنند و از هیچ چیز ترس و واهمه ندارند.
تفسیر جامع، جلد دوم، صفحه 224
ثعلبى مىگوید: «آیه در شأن على بن ابیطالب (علیه السّلام) فرود آمده است.»
تفسیر الکبیر، جلد 12، صفحه 20
مستدرک الحاکم، جلد سوم، صفحه132
کنزالعمال، جلد 5، صفحه 42
http://sharieh.com/news/392
۲۲ روز تا #غدیر
🆔 @asheghane128
مجموعه استدلالهای قرآنی در امامت و خلافت بلافصل امیرالمومنین (علیه السلام)
📌 ۲۱. آیه ۶۴ سوره مبارکه انفال
یأَیهَّا النَّبىُّ حَسْبُکَ اللَّهُ وَ مَنِ اتَّبَعَکَ مِنَ الْمُؤْمِنِین
اى پیامبر! خداوند و مؤمنانى که از تو پیروى میکنند، براى حمایت تو کافى است پیشوایان حدیث و تفسیر و تاریخ گفتهاند: «این آیه در حق على علیه السّلام نازل شده است.»
مناقب مرتضوی، صفحه 54
کشف الغمه، صفحه 92
الغدیر، جلد دوم، صفحه 15
📌 آیه 107 سوره مبارکه آل عمران
وَأَمَّا الَّذِینَ ابْیَضَّتْ وُجُوهُهُمْ فَفِی رَحْمَةِ اللَّهِ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ
و اما سپیدرویان همواره در رحمت خداوند جاویدانند.
در تفسیر برهان از حضرت پیغمبر (صلّى اللّه علیه و آله و سلّم) در حدیث طولانى که اجمالش آنکه: روز قیامت پنج عَلَم را با هر یک جماعتى حاضر مینمایند: با یک عَلَم گوساله این امت و با دومى فرعون این امت و با سومى سامرى این امت و با چهارمى ذو الثّدیه با اوّلین نفر از خوارج و آخرین آنها. بعد از سؤال و جواب از اعمال آنها و سیاه شدن رویهاى آنها به بردن آنها به جهنم امر میشود و با علم پنجم حضرت امیر المؤمنین (علیه السّلام) حاضر میشوند بعد از سؤال و جواب از آن حضرت، آن بزرگوار با تابعین او با رویهاى سفید داخل بهشت میشوند. آنگاه حضرت پیغمبر (صلّى اللّه علیه و آله و سلّم) این آیه را تلاوت نمود: یَوْمَ تَبْیَضُّ وُجُوهٌ وَ تَسْوَدُّ وُجُوهٌ.
تفسیر اثنا عشری، جلد دوم، صفحه 206 تفسیر برهان، جلد اوّل، صفحه 308، ذیل آیه 107 آل عمران- ذو الثدیه رهبر خوارج بود که در جنگ نهروان کشته شد.
http://sharieh.com/news/392
۲۱ روز تا #غدیر
🆔 @asheghane128
🏴 سالروز شهادت مظلومانه شهید دکتر سید محمد حسینی بهشتی و یارانش گرامی باد.
#هیئت_عاشقان_حسینی_علیه_السلام
🆔 @asheghane128
مجموعه استدلالهای قرآنی در امامت و خلافت بلافصل امیرالمومنین (علیه السلام)
📌 ۲۰. آیه نصر : آیه ۶۲ سوره مبارکه انفال
و إِنْ یُریدُوا أَنْ یَخْدَعُوکَ فَإِنَّ حَسْبَکَ اللَّهُ هُوَ الَّذی أَیَّدَکَ بِنَصْرِهِ وَ بِالْمُؤْمِنینَ.
و اگر بخواهند تو را فریب دهند، خدا براى تو کافى است او همان کسى است که تو را، با یارى خود و مؤمنان، تقویت کرد.
ابن بابویه از ابى هریره روایت کرده در ذیل این آیه گفت رسول اکرم (صلّى اللّه علیه و آله و سلّم) فرمودند که بر ساق عرش نوشته شده است: «انا الله لا اله الا انا وحدى لا شریک لى محمد عبدى و رسولى و ایدته بعلى»
نزول آیه دلالت بر آن دارد که خداوند پیغمبر (ص) را به على (ع) نصرت داد و هم آن جناب با سایر مؤمنین شریک در نصرت و یارى نبى مکرم هستند و این روایت را ابن فارسى نیز در کتاب روضه نقل نموده و ابن شهرآشوب این حدیث را از انس بن مالک و او از پیغمبر (صلّى اللّه علیه و آله و سلّم) نقل کرده است.
تفسیر جامع، جلد سوم، صفحه 66
http://sharieh.com/news/392
۲۰ روز تا #غدیر
🆔 @asheghane128
🏳️ السَّلامُ عَلَیْکُمْ یا اَهْلَ بَیْتِ النُّبُوَّةِ
📌 جشن پیوند آسمانی حضرت زهرا و حیدر (علیهم السلام)
🗓 جمعه ۱۰ تیرماه
🕰 از اذان مغرب
🔸سخنران :
#استاد_محسن_حبیبی_دولابی
🔸 مدیحه سرایی :
#کربلایی_علی_عشرتی
#کربلایی_محسن_عراقی
#کربلایی_سید_مهدی_هوشی_السادات
⬅️ آدرس : میدان قیام، خیابان ری، کوچه شهید رقیب دوست، حسینیه هیئت عاشقان حسینی (ع)
🌐 http://sharieh.com/news/491
#برنامه_جلسات
#هیئت_عاشقان_حسینی_علیه_السلام
🆔 @asheghane128
مجموعه استدلالهای قرآنی در امامت و خلافت بلافصل امیرالمومنین (علیه السلام)
📌 ۱۹. سوره هل أتی
محدثان و مفسران و تاریخ نویسان روایت کردهاند که حسن و حسین بیمار شدند، پیامبر خدا (ص) و عموم عرب از آنها عیادت کردند. حضرت على، فاطمه (علیهما السّلام) و خدمتکارشان فضه نذر کردند که در صورت سلامتى یافتن آنها سه روز روزه بدارند. آنان عافیت یافتند و چون نزد آل محمّد کم و بیشى نبود، امیر مؤمنان (ع) سه صاع جو قرض گرفت و فاطمه (علیها السّلام) از یک صاع چند گرده نان پخت و به هر کس یکى رسید. على (علیه السّلام) نماز مغرب گزارد و به منزل بازگشت. نان را براى افطار بر خوان نهاد که تهیدستى بر در آمد. هر یک از ایشان نان خود را بر او ایثار کرد و شب و روز را بدون خوردن چیزى گذراندند. روز دوم روزه بداشتند و فاطمه از صاع دیگرى نان پخت و شامگاه یتیمى آمد و نان بر او ایثار کردند. روز سوم نیز روزه بودند که شبانگاه اسیرى آمد و قوت خود او را بخشیدند و سه روز جز آب ننوشیدند.
روز چهارم، پیامبر آنان را چنان دید که از گرسنگى میلرزیدند و دیدگان فاطمه غبار آلود گشته بود. رسول اللّه فرمودند: واى خدایا! خاندان محمّد از گرسنگى بمیرند؟ جبرئیل فرود آمد و گفت: بگیر آنچه را که خدایت در حق خاندانت، گواراى تو، فرود آورده! فرمودند: چه بگیرم؟ فرشته خواند: «هل اتى»
نهج الحق و کشف الصدق، ص: 185
http://sharieh.com/news/392
✅ بر شیر خدا و نطق قرآن صلوات
بر مرحم جمله ی یتیمان صلوات
خیر البشر است و شاه میدان نبرد
بر جان علی(ع) به جسم و با جان صلوات
«اللّهم صلّ علی مُحمّد و آلِ محمّد و عجّل فرجهم»
۱۹ روز تا #غدیر
🆔 @asheghane128
مجموعه استدلالهای قرآنی در امامت و خلافت بلافصل امیرالمومنین (علیه السلام)
📌 ۱۸. آیه ۱۲ سوره مبارکه حاقه
لنَجْعَلَها لَکُمْ تَذْکِرَةً وَ تَعِیَها أُذُنٌ واعِیَةٌ.
تا آن را وسیله تذکّرى براى شما قرار دهیم و گوشهاى شنوا آن را دریابد و بفهمد.
محمد بن عباس بسى سند از طرف عامه و خاصه روایت کرده که پیغمبر اکرم (صلّى اللّه علیه و آله و سلّم) به امیر المؤمنین (علیه السّلام) فرمود یا على از خداوند درخواست نمودم که اذن واعیه گوش تو باشد و این حدیث را ثعلبى که از علماء عامه است در تفسیر خود بیان کرده است.
تفسیر جامع، جلد7، صفحه 231
در کافى ذیل آیه فوق از حضرت امام صادق (علیه السّلام) روایت کرده است که فرمود وقتى آیه مزبور بر پیغمبر اکرم (صلّى اللّه علیه و آله و سلّم) نازل شد به امیر المؤمنین علیه السّلام فرمود یا على آن گوش شنوا تو هستى.
تفسیر جامع، جلد7، صفحه 230
http://sharieh.com/news/392
🌺 برلحظه تعیین امامت صلوات
بر نقطه جوشش ولایت صلوات
بگرفت به دستِ خویشتن دست علی
کاین لحظه به تکمیل دیانت صلوات
«اللّهم صلّ علی مُحمّد و آلِ محمّد و عجّل فرجهم»
۱۸ روز تا #غدیر
🆔 @asheghane128
مجموعه استدلالهای قرآنی در امامت و خلافت بلافصل امیرالمومنین (علیه السلام)
📌 ۱۷. آیه ۴۵ سوره مبارکه زخرف
و سْئَلْ مَنْ أَرْسَلْنا مِنْ قَبْلِکَ مِنْ رُسُلِنا أَجَعَلْنا مِنْ دُونِ الرَّحْمنِ آلِهَةً یُعْبَدُونَ.
و از رسولان ما که پیش از تو گسیل داشتیم جویا شو آیا در برابرِ [خداى] رحمان، خدایانى که مورد پرستش قرار گیرند مقرّر داشتهایم؟
روایت میکنند که پیامبر در شب معراج با پیامبران دیگر دیدار کرد. خداوند به او فرمود: اى محمّد از آنان بپرس براى چه فرستاده شدند؟
پاسخ دادند: بر شهادت لا إِلهَ إِلَّا اللَّهُ، اعتراف به پیامبرى تو و ولایت على بن ابیطالب فرستاده شدیم.»
نهج الحق و کشف الصدق، 183
ینابیع الموده، 82
مناقب الخوارزمی، 121
کنزالعمال، جلد ششم، 156
http://sharieh.com/news/392
🌺 بر صاحبِ ذوالفقار و حیدر صلوات
آن شیر شجاع و میرِ لشکر صلوات
ســـــردارِ نبی؛ وصیِّ پیغمبـــرِ مــا
برجمله بشر، امیر و رهبر صلوات
«اللّهم صلّ علی مُحمّد و آلِ محمّد و عجّل فرجهم»
۱۷ روز تا #غدیر
🆔 @asheghane128
مجموعه استدلالهای قرآنی در امامت و خلافت بلافصل امیرالمومنین (علیه السلام)
📌 ۱۶. آیه نجوا : آیه ۱۲ سوره مبارکه مجادله
یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا إِذا ناجَیْتُمُ الرَّسُولَ فَقَدِّمُوا بَیْنَ یَدَیْ نَجْواکُمْ صَدَقَةً ذلِکَ خَیْرٌ لَکُمْ وَ أَطْهَرُ فَإِنْ لَمْ تَجِدُوا فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحیمٌ
اى کسانى که ایمان آوردهاید هنگامى که میخواهید با رسول خدا نجوا کنید، قبل از آن صدقهاى (در راه خدا) بدهید این براى شما بهتر و پاکیزهتر است و اگر توانایى نداشته باشید، خداوند غفور و رحیم است.
در جمع بین صحاح سته، بخارى در تاریخ خود، ابن مغازلى از على بن علقمة ثعلبى از مجاهد و موفق بن احمد، حموینى، ابو نعیم الحافظ تمام این جماعت در کتب خود از حضرت امیر المؤمنین (علیه السّلام) نقل کردهاند که:
انّ فى کتاب اللّه لآیة لا عمل بها احد قبلى و لا یعمل بها احد بعدى:
امیرالمومنین (علیه السلام) فرمودند : در کتاب خدا آیتى نازل شد که هیچ کس به آن عمل نکرد قبل از من و عمل نمیکند بعد از من.
بعد از آن فرمود: بی خفّف اللّه عن هذه الامّة و لم تنزل فى احد قبلى و لم تنزل فى احد بعدى:
به سبب من خداى تعالى تخفیف نمود از این امت و این آیه نه پیش از من در حق کسى نازل شده، و نه در حق کسى بعد از من نازل شود.
منهج الصادقین، جلد 9، صفحه 213
تفسیر اثنا عشری، جلد سیزدهم، صفحه 73
ابن عمر میگوید: «على سه فضیلت داشت که اگر من داراى یکى از آنها بودم برایم دوست داشتنیتر بود تا آنکه نعمتهاى عظیم میداشتم: همسرى با فاطمه، پرچمدارى جنگ خیبر و آیه نجوا.»
نهج الحق و کشف الصدق، صفحه 183
کفایت الطالب، صفحه 137
http://sharieh.com/news/392
🌺 به علی فاتح خیبر صلوات
به علی شافع محشر صلوات
به علی همسر والای بتول
به علی ساقی کوثر صلوات
«اللّهم صلّ علی مُحمّد و آلِ محمّد و عجّل فرجهم»
۱۶ روز تا #غدیر
🆔 @asheghane128
مجموعه استدلالهای قرآنی در امامت و خلافت بلافصل امیرالمومنین (علیه السلام)
📌 ۱۵. آیه صدق : آیه ۳۳ سوره مبارکه زمر
وَ الَّذی جاءَ بِالصِّدْقِ وَ صَدَّقَ بِهِ أُولئِکَ هُمُ الْمُتَّقُونَ
امّا کسى که سخن راست بیاورد و کسى که آن را تصدیق کند، آنان پرهیزگارانند.
على بن ابراهیم قمى (رحمه اللّه) از ائمه هدى (علیهم السلام ) روایت کرده است که: مراد از «جاء بالصدق» حضرت پیغمبر (صلّى اللّه علیه و اله) و مراد «صدق به» حضرت امیر المؤمنین (علیه السلام) است.
تفسیر اثنا عشری، ج11، صفحه 243
تفسیر قمى، جلد دوم، صفحه 249
نورالثقلین، جلد چهارم، صفحه 489
📌 آیه ۱۰۴ سوره مبارکه آل عمران
وَلْتَکُن مِّنکُمْ أُمَّةٌ یَدْعُونَ إِلَى الْخَیْرِ وَیَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنکَرِ ۚ وَأُولَٰئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ
و باید از میان شما، گروهی، [مردم را] به نیکی دعوت کنند و به کار شایسته وادارند و از زشتی بازدارند، و آنان همان رستگارانند.
در نهج البلاغه حضرت امیر المؤمنین (علیه السّلام) میفرماید: انّ اللّه سبحانه لم یلعن القرن الماضى بین ایدیکم الّا لترکهم الامر بالمعروف و النّهى عن المنکر، فلعن السّفهاء لرکوب المعاصى و الحکماء لترک التّناهى.
به تحقیق خداوند سبحان مردمان قرون گذشته را لعن نفرمود مگر به سبب ترک کردن امر به معروف و نهى از منکر. پس سفها را به جهت به جا آوردن معاصى و حکماء را به جهت ترک نهى از مناهى لعن نمود.
تفسیر اثنا عشری، جلد دوم، صفحه 201
نهج البلاغه، خطبعه قاصعه (190)
علامه مجلسى رضوان اللّه علیه از حضرت پیغمبر (صلّى اللّه علیه و آله و سلّم) روایت نموده: لا یزال النّاس بخیر ما امروا بالمعروف و نهوا عن المنکر و تعاونوا على البرّ، فاذا لم یفعلوا ذلک نزعت منهم البرکات و سلّط بعضهم على بعض و لم یکن لهم ناصر فى الارض و لا فى السّماء.
مردم به خیر هستند مادامى که امر به معروف و نهى از منکر نمایند و در امور خیر یاری نمایند. پس وقتى که این امور را به جای نیاورند از میان ایشان برکات بر کنده شود و بعضى بر بعض دیگر مسلط شوند و نه در آسمان و نه در زمین براى آنها یاورى نباشد.
تفسیر اثنا عشری، جلد دوم، صفحه 201
بحار الانوار، جلد 100، صفحه 94، حدیث 95
http://sharieh.com/news/392
🌺 شاهنشه لامکان ، مکان را صلوات
آن جان جهان ، جهان را صلوات
زیبنده زندگی جاوید علی ع است
آن مظهر حی مستعان را صلوات
«اللّهم صلّ علی مُحمّد و آلِ محمّد و عجّل فرجهم»
۱۵ روز تا #غدیر
🆔 @asheghane128
🏴 السَّلامُ عَلَیْکُمْ یا اَهْلَ بَیْتِ النُّبُوَّةِ
محفل عزاداری شهادت حضرت باقرالعلوم (علیه السلام)
🗓 چهارشنبه ۱۵ تیرماه
🕰 از اذان مغرب
🔸سخنران :
#حجت_الاسلام_شیخ_مهدی_ابوحمزه
🔸مرثیه سرایی :
مادحین اهل بیت علیهم السلام
⬅️ آدرس : میدان قیام، خیابان ری، کوچه شهید رقیب دوست، حسینیه هیئت عاشقان حسینی (ع)
🌐 http://sharieh.com/news/492
#برنامه_جلسات
#هیئت_عاشقان_حسینی_علیه_السلام
🆔 @asheghane128
مجموعه استدلالهای قرآنی در امامت و خلافت بلافصل امیرالمومنین (علیه السلام)
📌 ۱۴. آیه ۱۹ و ۲۰ سوره مبارکه توبه
أَجَعَلْتُمْ سِقایَةَ الْحاجِّ وَ عِمارَةَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ کَمَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الْآخِرِ وَ جاهَدَ فی سَبیلِ اللَّهِ لا یَسْتَوُونَ عِنْدَ اللَّهِ وَ اللَّهُ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الظَّالِمینَ*الَّذینَ آمَنُوا وَ هاجَرُوا وَ جاهَدُوا فی سَبیلِ اللَّهِ بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ أَعْظَمُ دَرَجَةً عِنْدَ اللَّهِ وَ أُولئِکَ هُمُ الْفائِزُونَ.
آیا سیراب ساختن حاجیان و آباد کردن مسجد الحرام را همانند [کار] کسى پنداشتهاید که به خدا و روز بازپسین ایمان آورده و در راه خدا جهاد میکند؟ [نه، این دو] نزد خدا یکسان نیستند، و خدا بیدادگران را هدایت نخواهد کرد. کسانى که ایمان آورده و هجرت کرده و در راه خدا با مال و جانشان به جهاد پرداختهاند نزد خدا مقامى هر چه والاتر دارند و اینان همان رستگارانند.
پیشوایان حدیث و تفسیر و تاریخ در جمع میان صحاح شش گانه روایت کردهاند: «این آیه درباره على بن ابیطالب (علیه السّلام) است هنگامى که طلحة بن شیبه و عباس بر هم مفاخرت مینمودند طلحه گفت: من نسبت به خانه کعبه سزاوارترم زیرا کلیددار هستم. عباس گفت: من شایستهترم زیرا سیراب کردن حاجیان با من است. على (علیه السّلام) فرمود. من نخستین مؤمن هستم و از همه بیشتر جهاد کردهام. خداوند این آیه را براى بیان برترى على نازل کرد.»
📚 الدرر المنثور، جلد سوم،صفحه 219، 318
📚 تفسیر ابن کثیر، جلد دوم، صفحه 224
📚 تفسیرالکبیر، جلد16، صفحه 10
http://sharieh.com/news/392
🌺 آن ناد علی سینجلی را صلوات
آن شیر خدا شاه ولی را صلوات
بفرست اگر شیعه ی مخلص هستی
پیوسته ز جان و دل علی را صلوات
«اللّهم صلّ علی مُحمّد و آلِ محمّد و عجّل فرجهم»
۱۴ روز تا #غدیر
🆔 @asheghane128
مجموعه استدلالهای قرآنی در امامت و خلافت بلافصل امیرالمومنین (علیه السلام)
📌 ۱۳. آیه ۱۰ سوره مبارکه واقعه
وَ السَّابِقُونَ السَّابِقُونَ
آنها که سبقت جسته بودند و اینک پیش افتادهاند، اینان مقربانند.
به اتفاق آرای پیشوایان حدیث و تفسیر و تاریخ از ابن عباس روایت کردهاند که *پیشى و سبقت گرفته این امت، على بن ابیطالب است.*
📚 تفسیر ابن کثیر، جلد چهارم،صفحه 283
📚 دُرَرالمنثور، جلد ششم، صفحه 154
📚 صواعق المحرقه، 123
📚 روح المعانی، جلد 27، صفحه 114
ینابع الموده، 60
http://sharieh.com/news/392
🌺 به نور چهره مولای مؤمنین صلوات
به پیشوای خداجوی مسلمین صلوات
به شیر بیشه ایمان، علی ولی خدا
که بود خصم تمامی مشرکین صلوات
«اللّهم صلّ علی مُحمّد و آلِ محمّد و عجّل فرجهم»
۱۳ روز تا #غدیر
🆔 @asheghane128
مجموعه استدلالهای قرآنی در امامت و خلافت بلافصل امیرالمومنین (علیه السلام)
📌 ۱۲. آیه لحن القول ؛ آیه ۳۰ سوره محمد (ص)
و لَوْ نَشَاءُ لَأَرَیْنَکَهُمْ فَلَعَرَفْتَهُم بِسِیمَهُمْ وَ لَتَعْرِفَنَّهُمْ فىِ لَحْنِ الْقَوْلِ وَ اللَّهُ یَعْلَمُ أَعْمَالَکم
و اگر ما بخواهیم آنها را به تو نشان میدهیم تا آنان را با قیافههایشان بشناسى، هر چند میتوانى آنها را از طرز لحن آنان بشناسى و خداوند اعمال شما را میداند.
جابر بن عبد اللّه انصارى روایت نموده است: کنّا نعرف المنافقین على عهد رسول اللّه (صلّى اللّه علیه و آله) ببغضهم علىّ بن أبی طالب (علیه السّلام).
یعنی زمان پیغمبر خدا (صلّى اللّه علیه و آله) منافقان را به دشمنى ایشان با على بن ابى طالب علیه السّلام میشناختیم.
📚 تفسیر اثنا عشری، جلد دوازدهم، صفحه 128
📚 مجمع البیان، جلد پنجم، صفحه106
در کشاف از انس نقل نموده که بعد از نزول این آیه هیچ منافقى نبود مگر آنکه حضرت او را به سیما و لحن قول میشناخت.
📚 کشاف، جلد سوم، صفحه 459
📚 تفسیر اثنا عشری، جلد دوازدهم، صفحه 129
http://sharieh.com/news/392
🌺 بر چهره سرخ فام مولی صلوات
برسینه پر زشور غوغا صلوات
بر اشک یتیمان فرو خفته به غم
بر خوان تهی زِ نان و خرما صلوات
«اللّهم صلّ علی مُحمّد و آلِ محمّد و عجّل فرجهم»
۱۲ روز تا #غدیر
🆔 @asheghane128