مجموعه استدلالهای قرآنی در امامت و خلافت بلافصل امیرالمومنین (علیه السلام)
📌 ۳۷. سوره العادیات
خداوند در سوره و العادیات به اسبانى که در جهاد در راه او بکار رفتند، سوگند خورده است. در غزوه سلسله گروهى از اعراب در دره رمله گرد آمدند تا بر پیامبر در مدینه شبیخون زنند.
پیامبر به یاران خود فرمود: «چه کسانى براى نبرد با اینان حاضرند؟ گروهى از اصحاب صفه گفتند: ما را به هر سوى که خواهى روانه ساز. پیامبر میان آنها قرعه افکند و هشتاد تن از آنها و اصحاب دیگر برگزیده شدند. حضرت تا سه بار برای سپاه مسلمین سه فرمانده تعیین کرد که هر بار از بنی سلیم شکست خوردند و فرمانده سپاه گریخت. سپس رسول خدا امیرالمؤمنین (علیه السّلام) را طلب کرد و تا مسجد احزاب او را مشایعت کرد و با گروهى بر سر ایشانش فرستاد. امام شبانگاه راه میپیمود و روز کمین میکرد تا به مدخل و دهانه دره رسیدند. سپیده دم ناگاه بر آن قوم تاخت و ایشان را فرو گرفت و خداوند نازل کرد «سوگند به اسبان نفس زننده» پیامبر از على (علیه السّلام) استقبال کرد امام فرود آمد و پیامبر به او گفت اگر نگران نبودم که گروههایى از امت من درباره تو چیزى بگویند که مسیحیان درباره مسیح گفتند، در ستایشت کلامى بر زبان میراندم که بر هر قومى میگذشتى خاک پایت را برمیگرفتند. بر زین نشین، خدا و پیامبرش از تو خرسندند.»
تفسیر ابوالفتوح رازی، جلد 12، صفحه 150
مجمع البیان، جلد 10، صفحه 528
بحارالانوار جلد 21، صفحه 66
http://sharieh.com/news/392
۳۷ روز تا #غدیر
🆔 @asheghane128
مجموعه استدلالهای قرآنی در امامت و خلافت بلافصل امیرالمومنین (علیه السلام)
📌 ۳۴. آیه ۴ سوره مبارکه تحریم
إِن تَتُوبَا إِلىَ اللَّهِ فَقَدْ صَغَتْ قُلُوبُکُمَا وَ إِن تَظَاهَرَا عَلَیْهِ فَإِنَّ اللَّهَ هُوَ مَوْلَئهُ وَ جِبرِیلُ وَ صَالِحُ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْمَلَئکَةُ بَعْدَ ذَلِکَ ظَهِیرٌ.
اگر شما دو زن توبه کنید بهتر است، زیرا دلهایتان از حق باز گشته است و اگر براى آزارش همدست شوید، خدا یاور اوست و نیز جبرئیل و مؤمنان شایسته و فرشتگان از آن پس یاور او خواهند بود.
محمّد بن عباس ذیل آیه فوق از عبد اللّه بن ابى رافع روایت کرده گفت در آن روزى که پیغمبر اکرم (ص) وفات نمود حضورش بودم گاهى بیهوش میشد و زمانى به هوش میآمد من گریه میکردم و دستهاى مبارکش را میبوسیدم میگفتم کیست مولاى من و فرزندانم بعد از شما ای رسول خدا؟ فرمود وصى من صالح مؤمنین على بن أبی طالب (ع) مولاى تو است و پنجاه و دو حدیث محمّد بن عباس از طرق عامه و خاصه نقل نموده است که صالح مؤمنین امیر المؤمنین على بن ابى طالب (ع) است.
تفسیر جامع، ج7، ص 192
مفسران اجماع و جمهور روایت کردهاند که مقصود على (علیه السّلام) است.
الدر المنثور، جلد 6، صفحه 244
تفسیر ابن کثیر، جلد 4، صفحه 389
روح المعانی، جلد 28، صفحه 135
فتح الباری، جلد 13، صفحه 27
شواهد التنزیل، جلد 2، صفحه 255
📌 آیه اول و دوم سوره مبارکه نجم
وَ النَّجْمِ إِذا هَوى ما ضَلَّ صاحِبُکُمْ وَ ما غَوى
سوگند به آن ستاره چون پنهان شد. که یار شما نه گمراه شده و نه به راه کج رفته است.
از ابن عباس شده است که گفت: «با جمعى از بنى هاشم نزد پیامبر نشسته بودم که ستارهاى (شهاب سنگ) فرود آمد. پیامبر فرمود: این ستاره به سراى هر که فرو افتد، او وصى من، پس از من است. گروهى برخاستند و شهاب را با نگاه خود دنبال کردند تا به خانه على بن ابى طالب فرود آمد. قوم گفتند: اى رسول خدا، تو در مهر على گمراه گشتهاى. پس خداوند نازل کرد: وَ النَّجْمِ إِذا هَوى ما ضَلَّ صاحِبُکُمْ وَ ما غَوى.
کفایت الطالب، صفحه 261
شواهد التنزیل، جلد دوم، صفحه 201
میزان الاعتدال، جلد دوم، صفحه 45
مناقب ابن مغازلی، صفحه 267
http://sharieh.com/news/392
۳۴ روز تا #غدیر
🆔 @asheghane128
🏳️ السَّلامُ عَلَیْکُمْ یا اَهْلَ بَیْتِ النُّبُوَّةِ
📌 اطلاعیه مراسم هفتگی هیئت عاشقان حسینی (علیه السلام)
🗓 پنجشنبه ۲۶ خرداد ماه
🕰 شروع مراسم از اذان مغرب
🔸سخنران :
#حجت_الاسلام_شیخ_حسین_قربانلو
🔸 موضوع سخنرانی :
بیان احکام کسب و کار ( #مکاسب )
🔸ذکر توسل :
مادحین اهل بیت علیهم السلام
⬅️ آدرس : میدان قیام، خیابان ری، کوچه شهید رقیب دوست
#حسینیه_هیات_عاشقان_حسینی_ع
🌐 http://sharieh.com/news/483
#برنامه_جلسات
#هیئت_عاشقان_حسینی_علیه_السلام
🆔 @asheghane128
مجموعه استدلالهای قرآنی در امامت و خلافت بلافصل امیرالمومنین (علیه السلام)
📌 ۳۳. آیه ۱۷۲ سوره مبارکه اعراف
وَ إِذْ أَخَذَ رَبُّکَ مِن بَنىِ ءَادَمَ مِن ظُهُورِهِمْ ذُرِّیَّتهُمْ وَ أَشهْدَهُمْ عَلىَ أَنفُسِهِمْ أَ لَسْتُ بِرَبِّکُمْ قَالُواْ بَلىَ شَهِدْنَا أَن تَقُولُواْ یَوْمَ الْقِیَامَةِ إِنَّا کُنَّا عَنْ هَذَا غَفِلِینَ
و پروردگار تو از پشت بنى آدم فرزندانشان را بیرون آورد. و آنان را بر خودشان گواه گرفت و پرسید: آیا من پروردگارتان نیستم؟ گفتند: آرى، گواهى میدهیم. تا در روز قیامت نگویید که ما از آن بیخبر بودیم.
صاحب کتاب فردوس که یکى از علماء عامه است از حذیفه یمانى روایت کرده گفت پیغمبر اکرم (ص) فرمود اگر مردم میدانستند على (ع) در چه زمانى به امیرالمؤمنین لقب یافت محققا منکر فضیلت او نمیشدند، وقتى امیرالمؤمنین نامیده شد که هنوز روح در بدن آدم دمیده نشده بود و خداوند در عالم ذَر مردم را بر نفس خودشان گواه گرفت و فرمود آیا من پروردگار شما و محمد (ص) پیغمبر و على (علیه السّلام) ولى و امیر شما نیست؟ همه از روى میل و رغبت و یا به اکراه گفتند بلى.
تفسیر جامع، ج2، ص: 483-482
مناقب ابن مغازلی، صفحه 171
الاکلیل سیوطی، صفحه 98
تفسیر لوامع، جلد9، صفحه 307
حضرت صادق (ع) فرمود خداوند در عالم ذر از خلایق عهد گرفت به خدائى خود و به این که پیغمبر ما رسول و فرستاده از جانب اوست و نیز از پیغمبران به ولایت و امامت امیرالمؤمنین و ائمه طاهرین علیهم السّلام عهد گرفت و فرمود آیا من پروردگار شما نیستم و محمد پیغمبر شما و على و ائمه معصومین پیشوایان شما نیستند؟ گفتند چرا و اول کسى که از پیغمبران عهد و میثاق بر پروردگار خود از او گرفت حضرت خاتم بود چنانچه میفرماید وَ إِذْ أَخَذْنا مِنَ النَّبِیِّینَ مِیثاقَهُمْ وَ مِنْکَ وَ مِنْ نُوحٍ وَ إِبْراهِیمَ وَ مُوسى وَ عِیسَى ابْنِ مَرْیَمَ اول پیغمبران را بطور کلى ذکر فرموده و بعد افضل آنها را تصریح نموده و پیغمبر خاتم را بر افضل انبیا مقدم داشته چون پیغمبرى برتر از آن حضرت نبوده بعد از انبیاء براى ایمان پیدا کردن به پیغمبر خاتم عهد و میثاق گرفته و همچنین بر یارى نمودن امیرالمؤمنین وصى او چنانچه میفرماید وَ إِذْ أَخَذَ اللَّهُ مِیثاقَ النَّبِیِّینَ لَما آتَیْتُکُمْ مِنْ کِتابٍ وَ حِکْمَةٍ ثُمَّ جاءَکُمْ رَسُولٌ مُصَدِّقٌ لِما مَعَکُمْ یعنى بر رسول خدا که پیغمبر ماست ایمان آورده و یارى کنید امیرالمؤمنین را لَتُؤْمِنُنَّ بِهِ وَ لَتَنْصُرُنَّهُ و امتهاى خود را خبر بدهید به بعثت آن پیغمبر خاتم که به او ایمان آورند و او و ائمه معصومین را یارى کنند.
تفسیر جامع، ج2، ص 484-483
http://sharieh.com/news/392
۳۳ روز تا #غدیر
🆔 @asheghane128
مجموعه استدلالهای قرآنی در امامت و خلافت بلافصل امیرالمومنین (علیه السلام)
📌 ۳۲. آیه ۴۷ سوره مبارکه حجر
و نَزَعْنَا مَا فىِ صُدُورِهِم مِّنْ غِلّ إِخْوَانًا عَلىَ سُرُرٍ مُّتَقَبِلِینَ
هر کینهاى را از دلشان برکندهایم، همه برادرند، بر تختها رو به روى هم هستند.
احمد بن حنبل در مسند خود مرفوعا از زید بن ابى اوفى گفت: داخل شدم در مسجد پیغمبر (صلّى اللّه علیه و آله و سلّم) بعد ذکر کرد قصه مواخات پیغمبر را بین اصحابش.
حضرت على (علیه السّلام) به حضرت رسول (صلّى اللّه علیه و آله و سلّم) عرض کرد: روحم رفت و پشتم قطع شد وقتى دیدم آنچه را که میان اصحاب نمودى. حضرت فرمود: قسم به خدائى که مرا به حق مبعوث ساخته، مؤخر نداشتم تو را مگر براى خودم، تو در منزلت نزد من به منزله هارون هستى براى موسى، الا آنکه بعد از من پیغمبرى نیست، تو برادر من و وارث من باشى. پرسید: چه را وارث هستم؟ فرمود: آنچه انبیاى قبل از من، ارث بردند کتاب خدا و سنت پیغمبرشان، و تو در قصر من باشى در بهشت با فاطمه، تو برادر و رفیق من هستى، بعد تلاوت فرمود «إِخْواناً عَلى سُرُرٍ مُتَقابِلِینَ» متحابین فى اللّه نظر مى کنند بعضى به بعضى.
تفسیر اثنا عشری، ج7، ص 117
تفسیر شوکانی، جلد سوم، آیه 130
ینابیع الموده، صفحه 118
شواهد التنزیل، جلد اول، صفحه 317
📌 آیه ۲۹ سوره مبارکه فتح
محَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَ الَّذینَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّارِ رُحَماءُ بَیْنَهُمْ تَراهُمْ رُکَّعاً سُجَّداً یَبْتَغُونَ فَضْلاً مِنَ اللَّهِ وَ رِضْواناً سیماهُمْ فی وُجُوهِهِمْ مِنْ أَثَرِ السُّجُودِ ذلِکَ مَثَلُهُمْ فِی التَّوْراةِ وَ مَثَلُهُمْ فِی الْإِنْجیلِ کَزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطْأَهُ فَآزَرَهُ فَاسْتَغْلَظَ فَاسْتَوى عَلى سُوقِهِ یُعْجِبُ الزُّرَّاعَ لِیَغیظَ بِهِمُ الْکُفَّارَ وَعَدَ اللَّهُ الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ مِنْهُمْ مَغْفِرَةً وَ أَجْراً عَظیماً.
محمد پیامبر خدا و کسانى که با او هستند بر کافران سختگیرند و با یکدیگر مهربان. آنان را بینى که رکوع میکنند، به سجده میآیند و جویاى فضل و خشنودى خدا هستند. نشانشان اثر سجدهاى است که بر چهره آنهاست. این وصفشان در تورات و در انجیل است، که چون کِشتهاى هستند که جوانه بزند و آن جوانه محکم شود و بر پاهاى خود بایستد و کشاورزان را به شگفتى وا دارد، تا آنجا که کافران را به خشم آورد. خدا از میان آنها کسانى را که ایمان آوردهاند و کارهاى شایسته کردهاند به آمرزش و پاداشى بزرگ وعده داده است.
محمد بن عباس ذیل این آیه از ابن عباس روایت کرده گفت : اصل «زرع» عبد المطلب و «شطأه» محمد (ص) و «یُعْجِبُ الزُّرَّاعَ» وجود مقدس امیر المؤمنین (ع) است چه کفار در تماشاى حضرتش حیرانند و این آیه را پروردگار مثل آورد براى پیغمبر و اصحابش چنانچه زرع از اول سبز میشود و از میان دانه بیرون میآید سپس پیرامون آن ساقه و برگها برآید آنگاه خوشهها از اطراف آن درآیند و آن را قوى و استوار کنند همچنین اهل بیت (علیهم السلام) و اصحاب پیغمبر پیرامون او جان و مال فدا کرده و مانند شاخها و برگها حضرتش را قوى و استوار نمودهاند و هر که بنگرد به شگفت آید فرزندى بدون پدر و مادر در تحت سرپرستى ابوطالب خداى تعالى کار او را از حیث تربیت و تقویت به جائى رساند که همه عالم و جهانیان در تعجب فرو مانند و کفار از او به خشم آیند.
http://sharieh.com/news/392
۳۲ روز تا #غدیر
🆔 @asheghane128
مجموعه استدلالهای قرآنی در امامت و خلافت بلافصل امیرالمومنین (علیه السلام)
📌 ۳۱. آیه ۱۱۹ سوره مبارکه توبه. الحادیة و الثلاثون آیة الصادقین
یأَیهَّا الَّذِینَ ءَامَنُواْ اتَّقُواْ اللَّهَ وَ کُونُواْ مَعَ الصَّادِقِین
اى کسانى که ایمان آوردهاید، از خدا بترسید و با راستگویان باشید.
ابو صالح از ابن عباس که مراد على بن ابى طالب و اصحابش مىباشند.
جابر بن عبد الله انصارى از حضرت باقر علیه السّلام روایت نموده که فرمود: با آل محمّد علیهم السلام باشید.
تفسیر اثنا عشری، جلد 5 ، صفحه 229
ابراهیم حموینى و حافظ ابو نعیم و ثعلبى در کتاب کشف و خرکوشى در کتاب شرف المصطفى و ابن قعنب و ابو یوسف در تفسیر خود و ثقفى از علماى عامه هر یک به طرق خود نقل نموده که مراد صادقین، محمّد و آل محمد علیهم السلام است.
تفسیر برهان جلد 2 صفحه 170 به نقل از ثعلبى
تفسیر اثنا عشری، جلد5، صفحه 229
و ارْکَعُوا مَعَ الرَّاکِعِینَ (سوره مبارکه بقره، آیه 43)
«با رکوع کنندگان رکوع کنید.»
قوْلُهُ تَعَالَى وَ کُونُوا مَعَ الصَّادِقِینَ رَوَى الْجُمْهُورُ أَنَّهَا نَزَلَتْ فِی عَلِیٍّ وَ کَذَا قَوْلُهُ تَعَالَى وَ ارْکَعُوا مَعَ الرَّاکِعِینَ أَنَّهَا نَزَلَتْ فِی رَسُولِ اللَّهِ وَ عَلِیٍّ.
به اتفاق آرا پیشوایان حدیث و تفسیر و تاریخ بر آن هستند که آیه «وَ کُونُوا مَعَ الصَّادِقِینَ» درباره على نازل شده است. همچنین گفتار خداوند بزرگ «با رکوع کنندگان رکوع کنید.» درباره رسول خدا (ص) و على (ع) فرود آمده است.
شواهد التنزیل، جلد اول، صفحه 85
http://sharieh.com/news/392
۳۱ روز تا #غدیر
🆔 @asheghane128
مجموعه استدلالهای قرآنی در امامت و خلافت بلافصل امیرالمومنین (علیه السلام)
📌 ۳۰. قسمتی از آیه ۸ سوره مبارکه تحریم
یوْمَ لا یُخْزِی اللَّهُ النَّبِیَّ وَ الَّذِینَ آمَنُوا مَعَهُ
«در آن روز خداوند پیامبر و کسانى را که با او ایمان آوردهاند فرو نگذارد.»
ابن شهر آشوب عن تفسیر مقاتل: عن عطاء، عن ابن عباس: یَوْمَ لا یُخْزِی اللَّهُ النَّبِیَّ لا یعذب الله محمدا وَ الَّذِینَ آمَنُوا مَعَهُ لا یعذب علی بن أبی طالب و فاطمة و الحسن و الحسین و حمزة و جعفرا نُورُهُمْ یَسْعى یضیء على الصراط لعلی و فاطمة مثل الدنیا سبعین مرة فیسعى نورهم بین أیدیهم و یسعى عن أیمانهم، و هم یتبعونه، فیمضی أهل بیت محمد أول مرة على الصراط مثل البرق الخاطف، ثم یمضی قوم مثل الریح، ثم یمضی قوم مثل عدو الفرس، ثم قوم مثل شد الرجل ثم قوم مثل المشی، ثم قوم مثل الحبو ثم قوم مثل الزحف و یجعله الله على المؤمنین عریضا، و على المذنبین دقیقا، یقول الله تعالى: یَقُولُونَ رَبَّنا أَتْمِمْ لَنا نُورَنا حتى نجتاز به على الصراط، قال: فیجوز أمیر المؤمنین (علیه السلام) فی هودج من الزمرد الأخضر و معه فاطمة على نجیب من الیاقوت الأحمر و حولها سبعون ألف حوراء کالبرق اللامع.
البرهان فی تفسیر القرآن، جلد پنجم، صفحه 428
قالَ ابْنُ عَبَّاسٍ عَلِیٌّ وَ أَصْحَابُه.
ابن عباس گفته، مراد على و یاران و شیعیان اوست.
تعلیقه احقاق الحق، جلد سوم، صفحه 285
http://sharieh.com/news/392
۳۰ روز تا #غدیر
🆔 @asheghane128
مجموعه استدلالهای قرآنی در امامت و خلافت بلافصل امیرالمومنین (علیه السلام)
📌 ۲۹. آیه علم الکتاب
و یَقُولُ الَّذِینَ کَفَرُواْ لَسْتَ مُرْسَلًا قُلْ کَفَى بِاللَّهِ شَهِیدَا بَیْنىِ وَ بَیْنَکُمْ وَ مَنْ عِندَهُ عِلْمُ الْکِتَاب
کافران میگویند که تو پیامبر نیستى. بگو: خدا و هر کس که از کتاب آگاهى داشته باشد، به شهادت میان من و شما کافى است.
و صاحب کتاب بصائر الدرجات به سند خود از عبد اللّه بن بکیر و او از حضرت امام صادق (علیه السّلام) روایت کرده گفت در حضور آن حضرت راجع به حضرت سلیمان و حشمت و سلطنت و مقام علمى و منزلتش بحث و مذاکره شد فرمودند خداوند به سلیمان فقط یک حرف از اسم اعظم عطا فرموده بود ولى مصاحب شما (که مراد خود آن حضرت است) کسى است که خداوند در بارهاش میفرماید قُلْ کَفى بِاللَّهِ شَهِیداً بَیْنِی وَ بَیْنَکُمْ وَ مَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْکِتابِ. سپس فرمودند بخدا قسم علم کتاب نزد امیر المؤمنین (علیه السّلام) و ما ائمه میباشد عرض کردم فدایت شوم راست فرمودید.
و نیز از حضرت امام باقر (علیه السّلام) روایت کرده که فرمود این آیه در حق حضرت على امیر المؤمنین (علیه السّلام) نازل شده بعد از پیغمبر اکرم (صلّى اللّه علیه و آله و سلّم) حضرتش عالم امت میباشد و پس از امیر المؤمنین (علیه السّلام) ائمه معصومین (علیهم السّلام) صاحب علم کتاب هستند.
تفسیر جامع، جلد سوم، صفحه 415
http://sharieh.com/news/392
۲۹ روز تا #غدیر
🆔 @asheghane128
📌 مجموعه صوتی جشن میلاد با سعادت حضرت سلطان علی ابن موسی الرضا المرتضی (علیه آلاف تحیه و الثنا)
🗓 جمعه ۲۰ خرداد ماه
🔸 قرائت قرآن :
#کربلایی_محمد_جواد_بهمن_آبادی
🔸 سخنران :
#حجت_الاسلام_سید_علی_اکبر_حسینی
🔸مدیحه سرایی :
#خادم حرم مطهر امام رضا (ع)
#حاج_محمود_طاهری
#کربلایی_محمد_بیابانی
#کربلایی_حسین_صاحب_جمعی
#کربلایی_مهدی_جلا
دانلود یا #پخش_آنلاین از لینک زیر 👇:
🌐 http://sharieh.com/news/487
#هیئت_عاشقان_حسینی_علیه_السلام
🆔 @asheghane128
مجموعه استدلالهای قرآنی در امامت و خلافت بلافصل امیرالمومنین (علیه السلام)
📌 ۲۸. آیه خیر البریه
إنَّ الَّذِینَ ءَامَنُواْ وَ عَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ أُوْلَئکَ هُمْ خَیر الْبریَّةِ
کسانى که ایمان آوردهاند و کارهاى شایسته میکنند بهترین آفریدگانند .
روَى الْجُمْهُورُ عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ لَمَّا نَزَلَتْ هَذِهِ الْآیَةُ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص هُمْ أَنْتَ یَا عَلِیُّ وَ شِیعَتُکَ تَأْتِی أَنْتَ وَ شِیعَتُکَ رَاضِینَ مَرْضِیِّینَ وَ یَأْتِی أَعْدَاؤُکَ غِضَاباً مُقْمَحِین.
به اتفاق آرا پیشوایان حدیث و تفسیر و تاریخ از ابن عباس آوردهاند هنگامى که این آیه نازل شد پیامبر(ص) فرمود: «اى على تو و شیعه تو مراد آیه هستید. تو و شیعهات راضى و مورد رضایت هستید و دشمنان تو را به گونهاى مىآورند که خشمگین رانده مىشوند.»
الدرّ المنثور، جلد 6، صفحه 379
الصواعق، صفحات 96 و 159
تفسیر آلوسی، جلد 30، صفحه 207
علامه مجلسى (رحمه اللّه) از حضرت امام باقر (علیه السّلام) روایت نموده چون این آیه نازل شد، حضرت رسول (صلّى اللّه علیه و آله و سلّم) به حضرت امام امیر المؤمنین (علیه السّلام) فرمود: مصداق این آیه تو و شیعیان تو هستند و شیعیان روز قیامت خواهند آمد. تو و شیعیان تو راضى و پسندیده و خدا از شما راضى است و دشمنان تو غضبناک و با غل و زنجیرى بر گردن ایشان خواهند آمد.
تفسیر اثنا عشری، جلد14، صفحه 301
بحار الانوار ، جلد 35، صفحه 347- 346
به این مضامین در تفسیر فرات الکوفى، صفحه 219- 218
http://sharieh.com/news/392
۲۸ روز تا #غدیر
🆔 @asheghane128
مجموعه استدلالهای قرآنی در امامت و خلافت بلافصل امیرالمومنین (علیه السلام)
📌 ۲۷. آیه 1 و 2 سوره نبأ
عمَّ یَتَسَاءَلُونَ * عَنِ النَّبَإِ الْعَظِیمِ.
از چه چیز مى پرسند؟ از آن خبر بزرگ.
حافظ ابو نعیم از اکابر اهل سنت از سدّى روایت نموده که حضرت پیغمبر (ص) فرمود: مراد از نبأ عظیم، ولایت حضرت على بن أبی طالب (ع) است که در قبر درباره آن از مردم سؤال کنند و هیچ میّتى نیست در شرق و غرب عالم و در برّ و بحر مگر آنکه منکر و نکیر همان طور که از پروردگار او و پیغمبر او سؤال کنند، از ولایت على بن أبی طالب (علیه السّلام) نیز از او پرسند فطوبى للمصدّق بولایته و الویل للمکذّب بولایته: پس خوشا حال آن نیک بختى که به ولایتش تصدیق نموده باشد و او را امام و پیشواى خود دانسته باشد و واى بر آن جاحد که از ولایتش بیبهره باشد.
تفسیر اثنا عشری، ج14، صفحه 9
از حضرت امام باقر (علیه السّلام) سؤال شد از تفسیر این آیه، فرمود: او امیر المؤمنین (علیه السّلام) است و خود آن حضرت فرمود: براى خداى عزّ وّ جلّ آیتى از من بزرگتر نیست و براى خدا نبأ عظیمتر از من نیست.
تفسیر اثنا عشری، ج14، صفحه 10
حضرت حسین بن على (ع) فرمودند که رسول اکرم (ص) فرمودند: یا علىّ انت حجّة اللّه و انت باب اللّه و انت الطّریق الى اللّه و انت النّبا العظیم و انت الصّراط المستقیم و انت المثل الاعلى ... .
ای علی تو حجت خداوند و باب الله و طریق رسیدن به خدا هستی و تو آن خبر عظیم و صراط مستقیم و تو مثل اعلی هستی.
تفسیر اثنا عشری، جلد14، صفحه 10
عیون اخبار الرضا (علیه السّلام)، جلد 2، صفحه 6
http://sharieh.com/news/392
۲۷ روز تا #غدیر
🆔 @asheghane128
📌 ایام زیارت مخصوص و به روایتی شهادت امام رضا علیه السلام
🗓 پنجشنبه ۲ تیر ماه
🕰 شروع مراسم از اذان مغرب
🔸سخنران :
#حجت_الاسلام_شیخ_علی_اخوان
🔸مرثیه سرایی :
ذاکرین اهل بیت علیهم السلام
⬅️ آدرس : میدان قیام، خیابان ری، کوچه شهید رقیب دوست
#حسینیه_هیات_عاشقان_حسینی_ع
🌐 http://sharieh.com/news/489
#برنامه_جلسات
#هیئت_عاشقان_حسینی_علیه_السلام
🆔 @asheghane128
مجموعه استدلالهای قرآنی در امامت و خلافت بلافصل امیرالمومنین (علیه السلام)
📌 ۲۶. آیه 19 سوره مبارکه الرحمن
مرَجَ الْبَحْرَیْنِ یَلْتَقِیَانِ
دو دریا را پیش راند تا به هم رسیدند.
روَى الْجُمْهُورُ قَالَ ابْنُ عَبَّاسٍ عَلِیٌّ وَ فَاطِمَةُ بَیْنَهُما بَرْزَخٌ لا یَبْغِیانِ النَّبِیُّ(ص)یَخْرُجُ مِنْهُمَا اللُّؤْلُؤُ وَ الْمَرْجانُ الْحَسَنُ وَ الْحُسَیْنُ وَ لَمْ یَحْصُلْ لِغَیْرِهِ مِنَ الصَّحَابَةِ هَذِهِ الْفَضِیلَة.
به اتفاق آرا پیشوایان حدیث و تفسیر و تاریخ از ابن عباس نقل کردهاند که میان على و فاطمه (علیهما السّلام) برزخ و فاصلهاى است که آن پیامبر (صلی الله علیه و آله) است و از آن دو گوهر و مرجان حسن و حسین (علیهما السّلام) هستند که پدید آمدهاند و این مرتبت براى هیچ یک از یاران پیامبر به دست نیامده است.
الدرّ المنثور، جلد ششم، صفحه 146
روح المعانی، جلد 27، صفحه 93
مناقب ابن ابی مغازلی، صفحه 339
نور الابصار، صفحه 101
ینابیع الموده، صفحه 118
http://sharieh.com/news/392
۲۶ روز تا #غدیر
🆔 @asheghane128
مجموعه استدلالهای قرآنی در امامت و خلافت بلافصل امیرالمومنین (علیه السلام)
📌 ۲۵.آیه صلوات بر پیامبر آیه 56 سوره مبارکه احزاب
إنَّ اللَّهَ وَ مَلائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَى النَّبِیِّ یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلِیماً
خدا و فرشتگانش بر پیامبر صلوات مىفرستند. اى کسانى که ایمان آوردهاید، بر او صلوات فرستید و سلام کنید، سلامى نیکو.
فی صَحِیحِ مُسْلِمٍ قُلْتُ یَا رَسُولَ اللَّهِ أَمَّا السَّلَامُ عَلَیْکَ فَقَدْ عَرَفْنَاهُ وَ أَمَّا الصَّلَاةُ عَلَیْکَ فَکَیْفَ هِیَ فَقَالَ قُولُوا اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ کَمَا صَلَّیْتَ عَلَى إِبْرَاهِیمَ وَ آلِ إِبْرَاهِیم.
در صحیح مسلم آمده است: «گفتم اى پیامبر خدا، معنى سلام بر تو را مىدانیم اما «صلوات» چگونه است؟ فرمود: بگویید: خدایا بر محمّد و آل محمّد درود فرست چنانکه بر ابراهیم و آل او فرستادى.
صحیح مسلم، جلد اول، صفحه 152
التاج فی الاصول، جلد چهارم، صفحه 312
صحیح بخاری، جلد 6، صفحه 151
📌 آیه ۴ سوره رعد
یسْقَى بِمَاءٍ وَاحِدٍ
به یک آب، سیراب میشوند.
در تفسیر برهان و رازى جابر بن عبدالله انصارى روایت نموده که شنیدم از رسول خدا (صلّى اللّه علیه و آله و سلّم) به امیرالمؤمنین على (علیه السّلام) فرمودند: النّاس من شجر شتّى و انا و انت من شجرة واحدة. بعد قرائت نمود «و فى الارض قطع متجاورات و جنّات من اعناب و زرع و نخیل صنوان ...»
و بر روى زمین قطعههایى است در کنار یکدیگر و باغهاى انگور و کشتزارها و نخلهایى که دو تنه از یک ریشه رسته است یا یک تنه از یک ریشه و همه به یک آب سیراب میشوند و در ثمره، بعضى را بر بعض دیگر برترى نهادهایم. هرآینه در اینها براى خردمندان عبرتها است.
تفسیر برهان ج 2، ص 278
تفسیر ابو الفتوح ج 6، ص 460
تفسیر اثنا عشری، ج6، ص: 333
http://sharieh.com/news/392
۲۵ روز تا #غدیر
🆔 @asheghane128
مجموعه استدلالهای قرآنی در امامت و خلافت بلافصل امیرالمومنین (علیه السلام)
📌 ۲۴. آیه 274 سوره مبارکه بقره
قوْلُهُ تَعَالَى الَّذِینَ یُنْفِقُونَ أَمْوالَهُمْ بِاللَّیْلِ وَ النَّهارِ سِرًّا وَ عَلانِیَةً
آنانکه اموال خویش را در شب و روز، در پنهان و آشکار انفاق مىکنند.
روَى الْجُمْهُورُ أَنَّهَا نَزَلَتْ فِی عَلِیٍّ (ع) کَانَتْ مَعَهُ أَرْبَعَةُ دَرَاهِمَ أَنْفَقَ فِی اللَّیْلِ دِرْهَماً وَ بِالنَّهَارِ دِرْهَماً وَ فِی السِّرِّ دِرْهَماً وَ فِی الْعَلَانِیَةِ دِرْهَماً.
به اتفاق آرا پیشوایان حدیث و تفسیر و تاریخ نقل کردهاند که آیه درباره حضرت على (علیه السّلام) است که چهار درهم داشت، شب، روز، نهان و آشکارا، درهمى از آن انفاق کرد تا چهار درهم به پایان رسید.
اسباب نزول واحدی، صفحه 64
تفسیر کبیر، جلد هفتم، صفحه 89
تفسیر کشاف، جلد اول، صفحه 164
تفسیر الخازن، جلد اول، صفحه 214
http://sharieh.com/news/392
۲۴ روز تا #غدیر
🆔 @asheghane128
مجموعه استدلالهای قرآنی در امامت و خلافت بلافصل امیرالمومنین (علیه السلام)
📌 ۲۳. آیه صدیقون : آیه 19 سوره مبارکه حدید
و الَّذِینَ ءَامَنُواْ بِاللَّهِ وَ رُسُلِهِ أُوْلَئکَ هُمُ الصِّدِّیقُونَ
کسانى که به خدا و پیامبرانش ایمان آوردهاند، راستگویان و راستکارانند.
ابن شهر آشوب از ابن عباس روایت کرده است که گفت پیغمبر اکرم (صلّى اللّه علیه و آله و سلّم) فرمودند: على صدیق اکبر این امت و فاروق اعظم است.
تفسیر جامع، جلد7، صفحه67
روَى أَحْمَدُ بْنُ حَنْبَلٍ أَنَّهَا نَزَلَتْ فِی عَلِیٍّ(ع)
احمد بن حنبل روایت کرده است این آیه درباره حضرت علی بن ابیطالب نازل شده است.
منهاج السنه، جلد چهارم، صفحه 60
شواهد التنزیل، جلد دوم، صفحه 224
الصواعق، صفحه 123
http://sharieh.com/news/392
۲۳ روز تا #غدیر
🆔 @asheghane128
🏴 السَّلامُ عَلَیْکُمْ یا اَهْلَ بَیْتِ النُّبُوَّةِ
محفل عزاداری شهادت ابن الرضا حضرت جوادالائمه (علیه السلام)
🗓 چهارشنبه ۸ تیرماه
🕰 از اذان مغرب
🔸سخنران :
#حجت_الاسلام_شیخ_مجتبی_جمعیان
🔸مرثیه سرایی :
مادحین اهل بیت علیهم السلام
⬅️ آدرس : میدان قیام، خیابان ری، کوچه شهید رقیب دوست، حسینیه هیئت عاشقان حسینی (ع)
🌐 http://sharieh.com/news/490
#برنامه_جلسات
#هیئت_عاشقان_حسینی_علیه_السلام
🆔 @asheghane128
مجموعه استدلالهای قرآنی در امامت و خلافت بلافصل امیرالمومنین (علیه السلام)
📌 ۲۲. آیه ۵۴ سوره مبارکه مائده
فسَوْفَ یَأْتِی اللَّهُ بِقَوْمٍ یُحِبُّهُمْ وَ یُحِبُّونَهُ
به زودى خدا گروهى [دیگر] را میآورد که آنان را دوست میدارد.
حضرت صادق (علیه السّلام) روایت کرده فرمودند آیه (مَنْ یَرْتَدَّ مِنْکُمْ عَنْ دِینِهِ فَسَوْفَ یَأْتِی اللَّهُ بِقَوْمٍ یُحِبُّهُمْ وَ یُحِبُّونَهُ) درباره امیرالمؤمنین و اصحاب با وفایش که در جنگ بصره در رکاب آن حضرت جهاد میکردند نازل شده است و این آیه خطاب به اصحاب پیغمبر است آنهایی که غصب نمودند حقوق آل محمد را و از دین اسلام خارج شدند بزودى اصحاب حضرت حجة (علیه السّلام) بیایند و با آنها جهاد کنند و از هیچ چیز ترس و واهمه ندارند.
تفسیر جامع، جلد دوم، صفحه 224
ثعلبى مىگوید: «آیه در شأن على بن ابیطالب (علیه السّلام) فرود آمده است.»
تفسیر الکبیر، جلد 12، صفحه 20
مستدرک الحاکم، جلد سوم، صفحه132
کنزالعمال، جلد 5، صفحه 42
http://sharieh.com/news/392
۲۲ روز تا #غدیر
🆔 @asheghane128
مجموعه استدلالهای قرآنی در امامت و خلافت بلافصل امیرالمومنین (علیه السلام)
📌 ۲۱. آیه ۶۴ سوره مبارکه انفال
یأَیهَّا النَّبىُّ حَسْبُکَ اللَّهُ وَ مَنِ اتَّبَعَکَ مِنَ الْمُؤْمِنِین
اى پیامبر! خداوند و مؤمنانى که از تو پیروى میکنند، براى حمایت تو کافى است پیشوایان حدیث و تفسیر و تاریخ گفتهاند: «این آیه در حق على علیه السّلام نازل شده است.»
مناقب مرتضوی، صفحه 54
کشف الغمه، صفحه 92
الغدیر، جلد دوم، صفحه 15
📌 آیه 107 سوره مبارکه آل عمران
وَأَمَّا الَّذِینَ ابْیَضَّتْ وُجُوهُهُمْ فَفِی رَحْمَةِ اللَّهِ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ
و اما سپیدرویان همواره در رحمت خداوند جاویدانند.
در تفسیر برهان از حضرت پیغمبر (صلّى اللّه علیه و آله و سلّم) در حدیث طولانى که اجمالش آنکه: روز قیامت پنج عَلَم را با هر یک جماعتى حاضر مینمایند: با یک عَلَم گوساله این امت و با دومى فرعون این امت و با سومى سامرى این امت و با چهارمى ذو الثّدیه با اوّلین نفر از خوارج و آخرین آنها. بعد از سؤال و جواب از اعمال آنها و سیاه شدن رویهاى آنها به بردن آنها به جهنم امر میشود و با علم پنجم حضرت امیر المؤمنین (علیه السّلام) حاضر میشوند بعد از سؤال و جواب از آن حضرت، آن بزرگوار با تابعین او با رویهاى سفید داخل بهشت میشوند. آنگاه حضرت پیغمبر (صلّى اللّه علیه و آله و سلّم) این آیه را تلاوت نمود: یَوْمَ تَبْیَضُّ وُجُوهٌ وَ تَسْوَدُّ وُجُوهٌ.
تفسیر اثنا عشری، جلد دوم، صفحه 206 تفسیر برهان، جلد اوّل، صفحه 308، ذیل آیه 107 آل عمران- ذو الثدیه رهبر خوارج بود که در جنگ نهروان کشته شد.
http://sharieh.com/news/392
۲۱ روز تا #غدیر
🆔 @asheghane128
🏴 سالروز شهادت مظلومانه شهید دکتر سید محمد حسینی بهشتی و یارانش گرامی باد.
#هیئت_عاشقان_حسینی_علیه_السلام
🆔 @asheghane128
مجموعه استدلالهای قرآنی در امامت و خلافت بلافصل امیرالمومنین (علیه السلام)
📌 ۲۰. آیه نصر : آیه ۶۲ سوره مبارکه انفال
و إِنْ یُریدُوا أَنْ یَخْدَعُوکَ فَإِنَّ حَسْبَکَ اللَّهُ هُوَ الَّذی أَیَّدَکَ بِنَصْرِهِ وَ بِالْمُؤْمِنینَ.
و اگر بخواهند تو را فریب دهند، خدا براى تو کافى است او همان کسى است که تو را، با یارى خود و مؤمنان، تقویت کرد.
ابن بابویه از ابى هریره روایت کرده در ذیل این آیه گفت رسول اکرم (صلّى اللّه علیه و آله و سلّم) فرمودند که بر ساق عرش نوشته شده است: «انا الله لا اله الا انا وحدى لا شریک لى محمد عبدى و رسولى و ایدته بعلى»
نزول آیه دلالت بر آن دارد که خداوند پیغمبر (ص) را به على (ع) نصرت داد و هم آن جناب با سایر مؤمنین شریک در نصرت و یارى نبى مکرم هستند و این روایت را ابن فارسى نیز در کتاب روضه نقل نموده و ابن شهرآشوب این حدیث را از انس بن مالک و او از پیغمبر (صلّى اللّه علیه و آله و سلّم) نقل کرده است.
تفسیر جامع، جلد سوم، صفحه 66
http://sharieh.com/news/392
۲۰ روز تا #غدیر
🆔 @asheghane128
🏳️ السَّلامُ عَلَیْکُمْ یا اَهْلَ بَیْتِ النُّبُوَّةِ
📌 جشن پیوند آسمانی حضرت زهرا و حیدر (علیهم السلام)
🗓 جمعه ۱۰ تیرماه
🕰 از اذان مغرب
🔸سخنران :
#استاد_محسن_حبیبی_دولابی
🔸 مدیحه سرایی :
#کربلایی_علی_عشرتی
#کربلایی_محسن_عراقی
#کربلایی_سید_مهدی_هوشی_السادات
⬅️ آدرس : میدان قیام، خیابان ری، کوچه شهید رقیب دوست، حسینیه هیئت عاشقان حسینی (ع)
🌐 http://sharieh.com/news/491
#برنامه_جلسات
#هیئت_عاشقان_حسینی_علیه_السلام
🆔 @asheghane128
مجموعه استدلالهای قرآنی در امامت و خلافت بلافصل امیرالمومنین (علیه السلام)
📌 ۱۹. سوره هل أتی
محدثان و مفسران و تاریخ نویسان روایت کردهاند که حسن و حسین بیمار شدند، پیامبر خدا (ص) و عموم عرب از آنها عیادت کردند. حضرت على، فاطمه (علیهما السّلام) و خدمتکارشان فضه نذر کردند که در صورت سلامتى یافتن آنها سه روز روزه بدارند. آنان عافیت یافتند و چون نزد آل محمّد کم و بیشى نبود، امیر مؤمنان (ع) سه صاع جو قرض گرفت و فاطمه (علیها السّلام) از یک صاع چند گرده نان پخت و به هر کس یکى رسید. على (علیه السّلام) نماز مغرب گزارد و به منزل بازگشت. نان را براى افطار بر خوان نهاد که تهیدستى بر در آمد. هر یک از ایشان نان خود را بر او ایثار کرد و شب و روز را بدون خوردن چیزى گذراندند. روز دوم روزه بداشتند و فاطمه از صاع دیگرى نان پخت و شامگاه یتیمى آمد و نان بر او ایثار کردند. روز سوم نیز روزه بودند که شبانگاه اسیرى آمد و قوت خود او را بخشیدند و سه روز جز آب ننوشیدند.
روز چهارم، پیامبر آنان را چنان دید که از گرسنگى میلرزیدند و دیدگان فاطمه غبار آلود گشته بود. رسول اللّه فرمودند: واى خدایا! خاندان محمّد از گرسنگى بمیرند؟ جبرئیل فرود آمد و گفت: بگیر آنچه را که خدایت در حق خاندانت، گواراى تو، فرود آورده! فرمودند: چه بگیرم؟ فرشته خواند: «هل اتى»
نهج الحق و کشف الصدق، ص: 185
http://sharieh.com/news/392
✅ بر شیر خدا و نطق قرآن صلوات
بر مرحم جمله ی یتیمان صلوات
خیر البشر است و شاه میدان نبرد
بر جان علی(ع) به جسم و با جان صلوات
«اللّهم صلّ علی مُحمّد و آلِ محمّد و عجّل فرجهم»
۱۹ روز تا #غدیر
🆔 @asheghane128