eitaa logo
هیئت عاشقان حسینی علیه السلام
332 دنبال‌کننده
813 عکس
40 ویدیو
14 فایل
تارنمای هیات عاشقان حسینی(ع) www.sharieh.com ایتا: eitaa.com/asheghane128 بله: ble.ir/asheghane128 تلگرام: t.me/asheghane128 اینستاگرام: Instagram.com/asheghane128 سروش: sapp.ir/asheghane128
مشاهده در ایتا
دانلود
مجموعه استدلال‌های قرآنی در امامت و خلافت بلافصل امیرالمومنین (علیه السلام) 📌 ۳۰. قسمتی از آیه ۸ سوره مبارکه تحریم یوْمَ لا یُخْزِی اللَّهُ النَّبِیَّ وَ الَّذِینَ آمَنُوا مَعَهُ‏ «در آن روز خداوند پیامبر و کسانى را که با او ایمان آورده‌‏اند فرو نگذارد.» ابن شهر آشوب عن تفسیر مقاتل: عن عطاء، عن ابن عباس: یَوْمَ لا یُخْزِی اللَّهُ النَّبِیَّ لا یعذب الله محمدا وَ الَّذِینَ آمَنُوا مَعَهُ لا یعذب علی بن أبی طالب و فاطمة و الحسن و الحسین و حمزة و جعفرا نُورُهُمْ یَسْعى‏ یضی‏ء على الصراط لعلی و فاطمة مثل الدنیا سبعین مرة فیسعى نورهم بین أیدیهم و یسعى عن أیمانهم، و هم یتبعونه، فیمضی أهل بیت محمد أول مرة على الصراط مثل البرق الخاطف، ثم یمضی قوم مثل الریح، ثم یمضی قوم مثل عدو الفرس، ثم قوم مثل شد الرجل ثم قوم مثل المشی، ثم قوم مثل الحبو ثم قوم مثل الزحف و یجعله الله على المؤمنین عریضا، و على المذنبین دقیقا، یقول الله تعالى: یَقُولُونَ رَبَّنا أَتْمِمْ لَنا نُورَنا حتى نجتاز به على الصراط، قال: فیجوز أمیر المؤمنین (علیه السلام) فی هودج من الزمرد الأخضر و معه فاطمة على نجیب من الیاقوت الأحمر و حولها سبعون ألف حوراء کالبرق اللامع. البرهان فی تفسیر القرآن، جلد پنجم، صفحه 428 قالَ ابْنُ عَبَّاسٍ عَلِیٌّ وَ أَصْحَابُه‏. ابن عباس گفته، مراد على و یاران و شیعیان اوست. تعلیقه احقاق الحق، جلد سوم، صفحه 285 http://sharieh.com/news/392 ۳۰ روز تا 🆔 @asheghane128
مجموعه استدلال‌های قرآنی در امامت و خلافت بلافصل امیرالمومنین (علیه السلام) 📌 ۲۹. آیه علم الکتاب و یَقُولُ الَّذِینَ کَفَرُواْ لَسْتَ مُرْسَلًا قُلْ کَفَى‏ بِاللَّهِ شَهِیدَا بَیْنىِ وَ بَیْنَکُمْ وَ مَنْ عِندَهُ عِلْمُ الْکِتَاب‏ کافران می‌گویند که تو پیامبر نیستى. بگو: خدا و هر کس که از کتاب آگاهى داشته باشد، به شهادت میان من و شما کافى است. و صاحب کتاب بصائر الدرجات به سند خود از عبد اللّه بن بکیر و او از حضرت امام صادق (علیه السّلام) روایت کرده گفت در حضور آن حضرت راجع به حضرت سلیمان و حشمت و سلطنت و مقام علمى و منزلتش بحث و مذاکره شد فرمودند خداوند به سلیمان فقط یک حرف از اسم اعظم عطا فرموده بود ولى مصاحب شما (که مراد خود آن حضرت است) کسى است که خداوند در باره‌‏اش می‌فرماید قُلْ کَفى‏ بِاللَّهِ شَهِیداً بَیْنِی وَ بَیْنَکُمْ وَ مَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْکِتابِ. سپس فرمودند بخدا قسم علم کتاب نزد امیر المؤمنین (علیه السّلام) و ما ائمه می‌باشد عرض کردم فدایت شوم راست فرمودید. و نیز از حضرت امام باقر (علیه السّلام) روایت کرده که فرمود این آیه در حق حضرت على امیر المؤمنین (علیه السّلام) نازل شده بعد از پیغمبر اکرم (صلّى اللّه علیه و آله و سلّم) حضرتش عالم امت می‌باشد و پس از امیر المؤمنین (علیه السّلام) ائمه معصومین (علیهم السّلام) صاحب علم کتاب هستند. تفسیر جامع، جلد سوم، صفحه 415 http://sharieh.com/news/392 ۲۹ روز تا 🆔 @asheghane128
📌 مجموعه صوتی جشن میلاد با سعادت حضرت سلطان علی ابن موسی الرضا المرتضی (علیه آلاف تحیه و الثنا) 🗓 جمعه ۲۰ خرداد ماه 🔸 قرائت قرآن : 🔸 سخنران : 🔸مدیحه سرایی : حرم مطهر امام رضا (ع) دانلود یا از لینک زیر 👇: 🌐 http://sharieh.com/news/487 🆔 @asheghane128
مجموعه استدلال‌های قرآنی در امامت و خلافت بلافصل امیرالمومنین (علیه السلام) 📌 ۲۸. آیه خیر البریه إنَّ الَّذِینَ ءَامَنُواْ وَ عَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ أُوْلَئکَ هُمْ خَیر الْبریَّةِ کسانى که ایمان آورده‌‏اند و کارهاى شایسته می‌کنند بهترین آفریدگانند . روَى الْجُمْهُورُ عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ لَمَّا نَزَلَتْ هَذِهِ الْآیَةُ قَالَ‏ رَسُولُ اللَّهِ ص هُمْ أَنْتَ یَا عَلِیُّ وَ شِیعَتُکَ تَأْتِی أَنْتَ وَ شِیعَتُکَ رَاضِینَ مَرْضِیِّینَ وَ یَأْتِی أَعْدَاؤُکَ غِضَاباً مُقْمَحِین‏. به اتفاق آرا پیشوایان حدیث و تفسیر و تاریخ از ابن عباس آورده‌اند هنگامى که این آیه نازل شد پیامبر(ص) فرمود: «اى على تو و شیعه تو مراد آیه هستید. تو و شیعه‌‏ات راضى و مورد رضایت هستید و دشمنان تو را به گونه‏‌اى مى‌‏آورند که خشمگین رانده مى‌شوند.» الدرّ المنثور، جلد 6، صفحه 379 الصواعق، صفحات 96 و 159 تفسیر آلوسی، جلد 30، صفحه 207 علامه مجلسى (رحمه اللّه) از حضرت امام باقر (علیه السّلام) روایت نموده چون این آیه نازل شد، حضرت رسول (صلّى اللّه علیه و آله و سلّم) به حضرت امام امیر المؤمنین (علیه السّلام) فرمود: مصداق این آیه تو و شیعیان تو هستند و شیعیان روز قیامت خواهند آمد. تو و شیعیان تو راضى و پسندیده و خدا از شما راضى است و دشمنان تو غضبناک و با غل و زنجیرى بر گردن ایشان خواهند آمد. تفسیر اثنا عشری، جلد‏14، صفحه 301 بحار الانوار ، جلد 35، صفحه 347- 346 به این مضامین در تفسیر فرات الکوفى، صفحه 219- 218 http://sharieh.com/news/392 ۲۸ روز تا 🆔 @asheghane128
مجموعه استدلال‌های قرآنی در امامت و خلافت بلافصل امیرالمومنین (علیه السلام) 📌 ۲۷. آیه 1 و 2 سوره نبأ عمَّ یَتَسَاءَلُونَ * عَنِ النَّبَإِ الْعَظِیمِ. از چه چیز مى ‏پرسند؟ از آن خبر بزرگ. حافظ ابو نعیم از اکابر اهل سنت از سدّى روایت نموده که حضرت پیغمبر (ص) فرمود: مراد از نبأ عظیم، ولایت حضرت على بن أبی طالب (ع) است که در قبر درباره آن از مردم سؤال کنند و هیچ میّتى نیست در شرق و غرب عالم و در برّ و بحر مگر آنکه منکر و نکیر همان طور که از پروردگار او و پیغمبر او سؤال کنند، از ولایت على بن أبی طالب (علیه السّلام) نیز از او پرسند فطوبى للمصدّق بولایته و الویل للمکذّب بولایته: پس خوشا حال آن نیک بختى که به ولایتش تصدیق نموده باشد و او را امام و پیشواى خود دانسته باشد و واى بر آن جاحد که از ولایتش بی‌‏بهره باشد. تفسیر اثنا عشری، ج‏14، صفحه 9 از حضرت امام باقر (علیه السّلام) سؤال شد از تفسیر این آیه، فرمود: او امیر المؤمنین (علیه السّلام) است و خود آن حضرت فرمود: براى خداى عزّ وّ جلّ آیتى از من بزرگتر نیست و براى خدا نبأ عظیم‌تر از من نیست. تفسیر اثنا عشری، ج‏14، صفحه 10 حضرت حسین بن على (ع) فرمودند که رسول اکرم (ص) فرمودند: یا علىّ انت حجّة اللّه و انت باب اللّه و انت الطّریق الى اللّه و انت النّبا العظیم و انت الصّراط المستقیم و انت المثل الاعلى ... . ای علی تو حجت خداوند و باب الله و طریق رسیدن به خدا هستی و تو آن خبر عظیم و صراط مستقیم و تو مثل اعلی هستی. تفسیر اثنا عشری، جلد‏14، صفحه 10 عیون اخبار الرضا (علیه السّلام)، جلد 2، صفحه 6 http://sharieh.com/news/392 ۲۷ روز تا 🆔 @asheghane128
📌 ایام زیارت مخصوص و به روایتی شهادت امام رضا علیه السلام 🗓 پنجشنبه ۲ تیر ماه 🕰 شروع مراسم از اذان مغرب 🔸سخنران : 🔸مرثیه سرایی : ذاکرین اهل بیت علیهم السلام ⬅️ آدرس : میدان قیام، خیابان ری، کوچه شهید رقیب دوست 🌐 http://sharieh.com/news/489 🆔 @asheghane128
مجموعه استدلال‌های قرآنی در امامت و خلافت بلافصل امیرالمومنین (علیه السلام) 📌 ۲۶. آیه 19 سوره مبارکه الرحمن مرَجَ الْبَحْرَیْنِ یَلْتَقِیَانِ دو دریا را پیش راند تا به هم رسیدند. روَى الْجُمْهُورُ قَالَ ابْنُ عَبَّاسٍ عَلِیٌّ وَ فَاطِمَةُ بَیْنَهُما بَرْزَخٌ لا یَبْغِیانِ‏ النَّبِیُّ(ص)یَخْرُجُ مِنْهُمَا اللُّؤْلُؤُ وَ الْمَرْجانُ‏ الْحَسَنُ وَ الْحُسَیْنُ وَ لَمْ یَحْصُلْ لِغَیْرِهِ مِنَ الصَّحَابَةِ هَذِهِ الْفَضِیلَة. به اتفاق آرا پیشوایان حدیث و تفسیر و تاریخ از ابن عباس نقل کرده‌اند که میان على و فاطمه (علیهما السّلام) برزخ و فاصله‏‌اى است که آن پیامبر (صلی الله علیه و آله) است و از آن دو گوهر و مرجان حسن و حسین (علیهما السّلام) هستند که پدید آمده‌‏اند و این مرتبت براى هیچ یک از یاران پیامبر به دست نیامده است. الدرّ المنثور، جلد ششم، صفحه 146 روح المعانی، جلد 27، صفحه 93 مناقب ابن ابی مغازلی، صفحه 339 نور الابصار، صفحه 101 ینابیع الموده، صفحه 118 http://sharieh.com/news/392 ۲۶ روز تا 🆔 @asheghane128
مجموعه استدلال‌های قرآنی در امامت و خلافت بلافصل امیرالمومنین (علیه السلام) 📌 ۲۵.آیه صلوات بر پیامبر آیه 56 سوره مبارکه احزاب إنَّ اللَّهَ وَ مَلائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَى النَّبِیِّ یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلِیماً خدا و فرشتگانش بر پیامبر صلوات مى‌‏فرستند. اى کسانى که ایمان آورده‏‌اید، بر او صلوات فرستید و سلام کنید، سلامى نیکو. فی صَحِیحِ مُسْلِمٍ قُلْتُ یَا رَسُولَ اللَّهِ أَمَّا السَّلَامُ عَلَیْکَ فَقَدْ عَرَفْنَاهُ وَ أَمَّا الصَّلَاةُ عَلَیْکَ فَکَیْفَ هِیَ فَقَالَ قُولُوا اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ کَمَا صَلَّیْتَ عَلَى إِبْرَاهِیمَ وَ آلِ إِبْرَاهِیم.‏ در صحیح مسلم آمده است: «گفتم اى پیامبر خدا، معنى سلام بر تو را مى‏‌دانیم اما «صلوات» چگونه است؟ فرمود: بگویید: خدایا بر محمّد و آل محمّد درود فرست چنانکه بر ابراهیم و آل او فرستادى. صحیح مسلم، جلد اول، صفحه 152 التاج فی الاصول، جلد چهارم، صفحه 312 صحیح بخاری، جلد 6، صفحه 151 📌 آیه ۴ سوره رعد یسْقَى‏ بِمَاءٍ وَاحِدٍ به یک آب، سیراب می‌شوند. در تفسیر برهان و رازى جابر بن عبدالله انصارى روایت نموده که شنیدم از رسول خدا (صلّى اللّه علیه و آله و سلّم) به امیرالمؤمنین على (علیه السّلام) فرمودند: النّاس من شجر شتّى و انا و انت من شجرة واحدة. بعد قرائت نمود «و فى الارض قطع متجاورات و جنّات من اعناب و زرع و نخیل صنوان ...» و بر روى زمین قطعه‌‏هایى است در کنار یکدیگر و باغ‌هاى انگور و کشتزارها و نخل‌هایى که دو تنه از یک ریشه رسته است یا یک تنه از یک ریشه و همه به یک آب سیراب می‌‏شوند و در ثمره، بعضى را بر بعض دیگر برترى نهاده‌‏ایم. هرآینه در اینها براى خردمندان عبرت‌ها است. تفسیر برهان ج 2، ص 278 تفسیر ابو الفتوح ج 6، ص 460 تفسیر اثنا عشری، ج‏6، ص: 333 http://sharieh.com/news/392 ۲۵ روز تا 🆔 @asheghane128
مجموعه استدلال‌های قرآنی در امامت و خلافت بلافصل امیرالمومنین (علیه السلام) 📌 ۲۴. آیه 274 سوره مبارکه بقره قوْلُهُ تَعَالَى الَّذِینَ یُنْفِقُونَ أَمْوالَهُمْ بِاللَّیْلِ وَ النَّهارِ سِرًّا وَ عَلانِیَةً آنان‌که اموال خویش را در شب و روز، در پنهان و آشکار انفاق مى‏‌کنند. روَى الْجُمْهُورُ أَنَّهَا نَزَلَتْ فِی عَلِیٍّ (ع) کَانَتْ مَعَهُ أَرْبَعَةُ دَرَاهِمَ أَنْفَقَ فِی اللَّیْلِ دِرْهَماً وَ بِالنَّهَارِ دِرْهَماً وَ فِی السِّرِّ دِرْهَماً وَ فِی الْعَلَانِیَةِ دِرْهَماً. به اتفاق آرا پیشوایان حدیث و تفسیر و تاریخ نقل کرده‏‌اند که آیه درباره حضرت على (علیه السّلام) است که چهار درهم داشت، شب، روز، نهان و آشکارا، درهمى از آن انفاق کرد تا چهار درهم به پایان رسید. اسباب نزول واحدی، صفحه 64 تفسیر کبیر، جلد هفتم، صفحه 89 تفسیر کشاف، جلد اول، صفحه 164 تفسیر الخازن، جلد اول، صفحه 214 http://sharieh.com/news/392 ۲۴ روز تا 🆔 @asheghane128
مجموعه استدلال‌های قرآنی در امامت و خلافت بلافصل امیرالمومنین (علیه السلام) 📌 ۲۳. آیه صدیقون : آیه 19 سوره مبارکه حدید و الَّذِینَ ءَامَنُواْ بِاللَّهِ وَ رُسُلِهِ أُوْلَئکَ هُمُ الصِّدِّیقُونَ کسانى که به خدا و پیامبرانش ایمان آورده‌‏اند، راستگویان و راستکارانند. ابن شهر آشوب از ابن عباس روایت کرده‌ است که گفت پیغمبر اکرم (صلّى اللّه علیه و آله و سلّم) فرمودند: على صدیق اکبر این امت و فاروق اعظم است. تفسیر جامع، جلد7، صفحه67 روَى أَحْمَدُ بْنُ حَنْبَلٍ أَنَّهَا نَزَلَتْ فِی عَلِیٍّ(ع) احمد بن حنبل روایت کرده است این آیه درباره حضرت علی بن ابیطالب نازل شده است. منهاج السنه، جلد چهارم، صفحه 60 شواهد التنزیل، جلد دوم، صفحه 224 الصواعق، صفحه 123 http://sharieh.com/news/392 ۲۳ روز تا 🆔 @asheghane128
🏴 السَّلامُ عَلَیْکُمْ یا اَهْلَ بَیْتِ النُّبُوَّةِ محفل عزاداری شهادت ابن الرضا حضرت جوادالائمه (علیه السلام) 🗓 چهارشنبه ۸ تیرماه 🕰 از اذان مغرب 🔸سخنران : 🔸مرثیه سرایی : مادحین اهل بیت علیهم السلام ⬅️ آدرس : میدان قیام، خیابان ری، کوچه شهید رقیب دوست، حسینیه هیئت عاشقان حسینی (ع) 🌐 http://sharieh.com/news/490 🆔 @asheghane128
مجموعه استدلال‌های قرآنی در امامت و خلافت بلافصل امیرالمومنین (علیه السلام) 📌 ۲۲. آیه ۵۴ سوره مبارکه مائده فسَوْفَ یَأْتِی اللَّهُ بِقَوْمٍ یُحِبُّهُمْ وَ یُحِبُّونَهُ به زودى خدا گروهى [دیگر] را می‌‏آورد که آنان را دوست می‌دارد. حضرت صادق (علیه السّلام) روایت کرده فرمودند آیه (مَنْ یَرْتَدَّ مِنْکُمْ عَنْ دِینِهِ فَسَوْفَ یَأْتِی اللَّهُ بِقَوْمٍ یُحِبُّهُمْ وَ یُحِبُّونَهُ) درباره امیرالمؤمنین و اصحاب با وفایش که در جنگ بصره در رکاب آن حضرت جهاد می‌کردند نازل شده است و این آیه خطاب به اصحاب پیغمبر است آنهایی که غصب نمودند حقوق آل محمد را و از دین اسلام خارج شدند بزودى اصحاب حضرت حجة (علیه السّلام) بیایند و با آنها جهاد کنند و از هیچ چیز ترس و واهمه ندارند. تفسیر جامع، جلد دوم، صفحه 224 ثعلبى مى‏گوید: «آیه در شأن على بن ابیطالب (علیه السّلام) فرود آمده است.» تفسیر الکبیر، جلد 12، صفحه 20 مستدرک الحاکم، جلد سوم، صفحه132 کنزالعمال، جلد 5، صفحه 42 http://sharieh.com/news/392 ۲۲ روز تا 🆔 @asheghane128
مجموعه استدلال‌های قرآنی در امامت و خلافت بلافصل امیرالمومنین (علیه السلام) 📌 ۲۱. آیه ۶۴ سوره مبارکه انفال یأَیهَّا النَّبىُّ حَسْبُکَ اللَّهُ وَ مَنِ اتَّبَعَکَ مِنَ الْمُؤْمِنِین‏ اى پیامبر! خداوند و مؤمنانى که از تو پیروى می‌کنند، براى حمایت تو کافى است‏ پیشوایان حدیث و تفسیر و تاریخ گفته‌‏اند: «این آیه در حق على علیه السّلام نازل شده است.» مناقب مرتضوی، صفحه 54 کشف الغمه، صفحه 92 الغدیر، جلد دوم، صفحه 15 📌 آیه 107 سوره مبارکه آل عمران وَأَمَّا الَّذِینَ ابْیَضَّتْ وُجُوهُهُمْ فَفِی رَحْمَةِ اللَّهِ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ و اما سپیدرویان همواره در رحمت خداوند جاویدانند. در تفسیر برهان از حضرت پیغمبر (صلّى اللّه علیه و آله و سلّم) در حدیث طولانى که اجمالش آنکه: روز قیامت پنج عَلَم را با هر یک جماعتى حاضر می‌نمایند: با یک عَلَم گوساله این امت و با دومى فرعون این امت و با سومى سامرى این امت و با چهارمى ذو الثّدیه با اوّلین نفر از خوارج و آخرین آنها. بعد از سؤال و جواب از اعمال آنها و سیاه شدن روی‌هاى آنها به بردن آنها به جهنم امر می‌شود و با علم پنجم حضرت امیر المؤمنین (علیه السّلام) حاضر می‌شوند بعد از سؤال و جواب از آن حضرت، آن بزرگوار با تابعین او با روی‌هاى سفید داخل بهشت می‌شوند. آنگاه حضرت پیغمبر (صلّى اللّه علیه و آله و سلّم) این آیه را تلاوت نمود: یَوْمَ تَبْیَضُّ وُجُوهٌ وَ تَسْوَدُّ وُجُوهٌ. تفسیر اثنا عشری، جلد دوم، صفحه 206 تفسیر برهان، جلد اوّل، صفحه 308، ذیل آیه 107 آل عمران- ذو الثدیه رهبر خوارج بود که در جنگ نهروان کشته شد. http://sharieh.com/news/392 ۲۱ روز تا 🆔 @asheghane128
🏴 سالروز شهادت مظلومانه شهید دکتر سید محمد حسینی بهشتی و یارانش گرامی باد. 🆔 @asheghane128
مجموعه استدلال‌های قرآنی در امامت و خلافت بلافصل امیرالمومنین (علیه السلام) 📌 ۲۰. آیه نصر : آیه ۶۲ سوره مبارکه انفال و إِنْ یُریدُوا أَنْ یَخْدَعُوکَ فَإِنَّ حَسْبَکَ اللَّهُ هُوَ الَّذی أَیَّدَکَ بِنَصْرِهِ وَ بِالْمُؤْمِنینَ. و اگر بخواهند تو را فریب دهند، خدا براى تو کافى است او همان کسى است که تو را، با یارى خود و مؤمنان، تقویت کرد. ابن بابویه از ابى هریره روایت کرده در ذیل این آیه گفت رسول اکرم (صلّى اللّه علیه و آله و سلّم) فرمودند که بر ساق عرش نوشته شده‏ است: «انا الله لا اله الا انا وحدى لا شریک لى محمد عبدى و رسولى و ایدته بعلى‏» نزول آیه دلالت بر آن دارد که خداوند پیغمبر (ص) را به على (ع) نصرت داد و هم آن جناب با سایر مؤمنین شریک در نصرت و یارى نبى مکرم هستند و این روایت را ابن فارسى نیز در کتاب روضه نقل نموده و ابن شهرآشوب این حدیث را از انس بن مالک و او از پیغمبر (صلّى اللّه علیه و آله و سلّم) نقل کرده است‏. تفسیر جامع، جلد سوم، صفحه 66 http://sharieh.com/news/392 ۲۰ روز تا 🆔 @asheghane128
🏳️ السَّلامُ عَلَیْکُمْ یا اَهْلَ بَیْتِ النُّبُوَّةِ 📌 جشن پیوند آسمانی حضرت زهرا و حیدر (علیهم السلام) 🗓 جمعه ۱۰ تیرماه 🕰 از اذان مغرب 🔸سخنران : 🔸 مدیحه سرایی : ⬅️ آدرس : میدان قیام، خیابان ری، کوچه شهید رقیب دوست، حسینیه هیئت عاشقان حسینی (ع) 🌐 http://sharieh.com/news/491 🆔 @asheghane128
مجموعه استدلال‌های قرآنی در امامت و خلافت بلافصل امیرالمومنین (علیه السلام) 📌 ۱۹. سوره هل أتی محدثان و مفسران و تاریخ نویسان روایت کرده‌‏اند که حسن و حسین بیمار شدند، پیامبر خدا (ص) و عموم عرب از آنها عیادت کردند. حضرت على، فاطمه (علیهما السّلام) و خدمتکارشان فضه نذر کردند که در صورت سلامتى یافتن آنها سه روز روزه بدارند. آنان عافیت یافتند و چون نزد آل محمّد کم و بیشى نبود، امیر مؤمنان (ع) سه صاع جو قرض گرفت و فاطمه (علیها السّلام) از یک صاع چند گرده نان پخت و به هر کس یکى رسید. على (علیه السّلام) نماز مغرب گزارد و به منزل بازگشت. نان را براى افطار بر خوان نهاد که تهیدستى بر در آمد. هر یک از ایشان نان خود را بر او ایثار کرد و شب و روز را بدون خوردن چیزى گذراندند. روز دوم روزه بداشتند و فاطمه از صاع دیگرى نان پخت و شامگاه یتیمى آمد و نان بر او ایثار کردند. روز سوم نیز روزه بودند که شبانگاه اسیرى آمد و قوت خود او را بخشیدند و سه روز جز آب ننوشیدند. روز چهارم، پیامبر آنان را چنان دید که از گرسنگى می‌‏لرزیدند و دیدگان فاطمه غبار آلود گشته بود. رسول اللّه فرمودند: واى خدایا! خاندان محمّد از گرسنگى بمیرند؟ جبرئیل فرود آمد و گفت: بگیر آنچه را که خدایت در حق خاندانت، گواراى تو، فرود آورده! فرمودند: چه بگیرم؟ فرشته خواند: «هل اتى» نهج الحق و کشف الصدق، ص: 185 http://sharieh.com/news/392 ✅ بر شیر خدا و نطق قرآن صلوات بر مرحم جمله ی یتیمان صلوات خیر البشر است و شاه میدان نبرد بر جان علی(ع) به جسم و با جان صلوات «اللّهم صلّ علی مُحمّد و آلِ محمّد و عجّل فرجهم» ۱۹ روز تا 🆔 @asheghane128
مجموعه استدلال‌های قرآنی در امامت و خلافت بلافصل امیرالمومنین (علیه السلام) 📌 ۱۸. آیه ۱۲ سوره مبارکه حاقه لنَجْعَلَها لَکُمْ تَذْکِرَةً وَ تَعِیَها أُذُنٌ واعِیَةٌ. تا آن را وسیله تذکّرى براى شما قرار دهیم و گوش‌هاى شنوا آن را دریابد و بفهمد. محمد بن عباس بسى سند از طرف عامه و خاصه روایت کرده که پیغمبر اکرم (صلّى اللّه علیه و آله و سلّم) به امیر المؤمنین (علیه السّلام) فرمود یا على از خداوند درخواست نمودم که اذن واعیه گوش تو باشد و این حدیث را ثعلبى که از علماء عامه است در تفسیر خود بیان کرده است. تفسیر جامع، جلد‏7، صفحه 231 در کافى ذیل آیه فوق از حضرت امام صادق (علیه السّلام) روایت کرده است که فرمود وقتى آیه مزبور بر پیغمبر اکرم (صلّى اللّه علیه و آله و سلّم) نازل شد به امیر المؤمنین علیه السّلام فرمود یا على آن گوش شنوا تو هستى. تفسیر جامع، جلد‏7، صفحه 230 http://sharieh.com/news/392 🌺 برلحظه تعیین امامت صلوات بر نقطه جوشش ولایت صلوات بگرفت به دستِ خویشتن دست علی کاین لحظه به تکمیل دیانت صلوات «اللّهم صلّ علی مُحمّد و آلِ محمّد و عجّل فرجهم» ۱۸ روز تا 🆔 @asheghane128
مجموعه استدلال‌های قرآنی در امامت و خلافت بلافصل امیرالمومنین (علیه السلام) 📌 ۱۷. آیه ۴۵ سوره مبارکه زخرف و سْئَلْ مَنْ أَرْسَلْنا مِنْ قَبْلِکَ مِنْ رُسُلِنا أَجَعَلْنا مِنْ دُونِ الرَّحْمنِ آلِهَةً یُعْبَدُونَ. و از رسولان ما که پیش از تو گسیل داشتیم جویا شو آیا در برابرِ [خداى‏] رحمان، خدایانى که مورد پرستش قرار گیرند مقرّر داشته‌‏ایم؟ روایت می‌‏کنند که پیامبر در شب معراج با پیامبران دیگر دیدار کرد. خداوند به او فرمود: اى محمّد از آنان بپرس براى چه فرستاده شدند؟ پاسخ دادند: بر شهادت لا إِلهَ إِلَّا اللَّهُ‏، اعتراف به پیامبرى تو و ولایت على بن ابیطالب فرستاده شدیم.» نهج الحق و کشف الصدق، 183 ینابیع الموده، 82 مناقب الخوارزمی، 121 کنزالعمال، جلد ششم، 156 http://sharieh.com/news/392 🌺 بر صاحبِ ذوالفقار و حیدر صلوات آن شیر شجاع و میرِ لشکر صلوات ســـــردارِ نبی؛ وصیِّ پیغمبـــرِ مــا برجمله بشر، امیر و رهبر صلوات «اللّهم صلّ علی مُحمّد و آلِ محمّد و عجّل فرجهم» ۱۷ روز تا 🆔 @asheghane128
مجموعه استدلال‌های قرآنی در امامت و خلافت بلافصل امیرالمومنین (علیه السلام) 📌 ۱۶. آیه نجوا : آیه ۱۲ سوره مبارکه مجادله یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا إِذا ناجَیْتُمُ الرَّسُولَ فَقَدِّمُوا بَیْنَ یَدَیْ نَجْواکُمْ صَدَقَةً ذلِکَ خَیْرٌ لَکُمْ وَ أَطْهَرُ فَإِنْ لَمْ تَجِدُوا فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحیمٌ اى کسانى که ایمان آورده‌‏اید هنگامى که می‌خواهید با رسول خدا نجوا کنید، قبل از آن صدقه‌‏اى (در راه خدا) بدهید این براى شما بهتر و پاکیزه‏‌تر است و اگر توانایى نداشته باشید، خداوند غفور و رحیم است. در جمع بین صحاح سته، بخارى در تاریخ خود، ابن مغازلى از على بن علقمة ثعلبى از مجاهد و موفق بن احمد، حموینى، ابو نعیم الحافظ تمام این جماعت در کتب خود از حضرت امیر المؤمنین (علیه السّلام) نقل کرده‌‏اند که: انّ فى کتاب اللّه لآیة لا عمل بها احد قبلى و لا یعمل بها احد بعدى: امیرالمومنین (علیه السلام) فرمودند : در کتاب خدا آیتى نازل شد که هیچ کس به آن عمل نکرد قبل از من و عمل نمی‌‏کند بعد از من. بعد از آن فرمود: بی خفّف اللّه عن هذه الامّة و لم تنزل فى احد قبلى و لم تنزل فى احد بعدى: به سبب من خداى تعالى تخفیف نمود از این امت و این آیه نه پیش از من در حق کسى نازل شده، و نه در حق کسى بعد از من نازل شود. منهج الصادقین، جلد 9، صفحه 213 تفسیر اثنا عشری، جلد سیزدهم، صفحه 73 ابن عمر می‌گوید: «على سه فضیلت داشت که اگر من داراى یکى از آنها بودم برایم دوست داشتنی‌‏تر بود تا آنکه نعمت‌هاى عظیم می‌‏داشتم: همسرى با فاطمه، پرچمدارى جنگ خیبر و آیه نجوا.» نهج الحق و کشف الصدق، صفحه 183 کفایت الطالب، صفحه 137 http://sharieh.com/news/392 🌺 به علی فاتح خیبر صلوات به علی شافع محشر صلوات به علی همسر والای بتول به علی ساقی کوثر صلوات «اللّهم صلّ علی مُحمّد و آلِ محمّد و عجّل فرجهم» ۱۶ روز تا 🆔 @asheghane128
مجموعه استدلال‌های قرآنی در امامت و خلافت بلافصل امیرالمومنین (علیه السلام) 📌 ۱۵. آیه صدق : آیه ۳۳ سوره مبارکه زمر وَ الَّذی جاءَ بِالصِّدْقِ وَ صَدَّقَ بِهِ أُولئِکَ هُمُ الْمُتَّقُونَ امّا کسى که سخن راست بیاورد و کسى که آن را تصدیق کند، آنان پرهیزگارانند. على بن ابراهیم قمى (رحمه اللّه) از ائمه هدى (علیهم السلام ) روایت کرده است که: مراد از «جاء بالصدق» حضرت پیغمبر (صلّى اللّه علیه و اله) و مراد «صدق به» حضرت امیر المؤمنین (علیه السلام) است. تفسیر اثنا عشری، ج‏11، صفحه 243 تفسیر قمى، جلد دوم، صفحه 249 نورالثقلین، جلد چهارم، صفحه 489 📌 آیه ۱۰۴ سوره مبارکه آل عمران وَلْتَکُن مِّنکُمْ أُمَّةٌ یَدْعُونَ إِلَى الْخَیْرِ وَیَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنکَرِ ۚ وَأُولَٰئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ و باید از میان شما، گروهی، [مردم را] به نیکی دعوت کنند و به کار شایسته وادارند و از زشتی بازدارند، و آنان همان رستگارانند. در نهج البلاغه حضرت امیر المؤمنین (علیه السّلام) می‌فرماید: انّ اللّه سبحانه لم یلعن القرن الماضى بین ایدیکم الّا لترکهم الامر بالمعروف و النّهى عن المنکر، فلعن السّفهاء لرکوب المعاصى و الحکماء لترک التّناهى. به تحقیق خداوند سبحان مردمان قرون گذشته را لعن نفرمود مگر به سبب ترک کردن امر به معروف و نهى از منکر. پس سفها را به جهت به جا آوردن معاصى و حکماء را به جهت ترک نهى از مناهى لعن نمود. تفسیر اثنا عشری، جلد دوم، صفحه 201 نهج البلاغه، خطبعه قاصعه (190) علامه مجلسى رضوان اللّه علیه از حضرت پیغمبر (صلّى اللّه علیه و آله و سلّم) روایت نموده: لا یزال النّاس بخیر ما امروا بالمعروف و نهوا عن المنکر و تعاونوا على البرّ، فاذا لم یفعلوا ذلک نزعت منهم البرکات و سلّط بعضهم على بعض و لم یکن لهم ناصر فى الارض و لا فى السّماء. مردم به خیر هستند مادامى که امر به معروف و نهى از منکر نمایند و در امور خیر یاری نمایند. پس وقتى که این امور را به جای نیاورند از میان ایشان برکات بر کنده شود و بعضى بر بعض دیگر مسلط شوند و نه در آسمان و نه در زمین براى آنها یاورى نباشد. تفسیر اثنا عشری، جلد دوم، صفحه 201 بحار الانوار، جلد 100، صفحه 94، حدیث 95 http://sharieh.com/news/392 🌺 شاهنشه لامکان ، مکان را صلوات آن جان جهان ، جهان را صلوات زیبنده زندگی جاوید علی ع است آن مظهر حی مستعان را صلوات «اللّهم صلّ علی مُحمّد و آلِ محمّد و عجّل فرجهم» ۱۵ روز تا 🆔 @asheghane128
🏴 السَّلامُ عَلَیْکُمْ یا اَهْلَ بَیْتِ النُّبُوَّةِ محفل عزاداری شهادت حضرت باقرالعلوم (علیه السلام) 🗓 چهارشنبه ۱۵ تیرماه 🕰 از اذان مغرب 🔸سخنران : 🔸مرثیه سرایی : مادحین اهل بیت علیهم السلام ⬅️ آدرس : میدان قیام، خیابان ری، کوچه شهید رقیب دوست، حسینیه هیئت عاشقان حسینی (ع) 🌐 http://sharieh.com/news/492 🆔 @asheghane128
مجموعه استدلال‌های قرآنی در امامت و خلافت بلافصل امیرالمومنین (علیه السلام) 📌 ۱۴. آیه ۱۹ و ۲۰ سوره مبارکه توبه أَجَعَلْتُمْ سِقایَةَ الْحاجِّ وَ عِمارَةَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ کَمَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الْآخِرِ وَ جاهَدَ فی‏ سَبیلِ اللَّهِ لا یَسْتَوُونَ عِنْدَ اللَّهِ وَ اللَّهُ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الظَّالِمینَ*الَّذینَ آمَنُوا وَ هاجَرُوا وَ جاهَدُوا فی‏ سَبیلِ اللَّهِ بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ أَعْظَمُ دَرَجَةً عِنْدَ اللَّهِ وَ أُولئِکَ هُمُ الْفائِزُونَ. آیا سیراب ساختن حاجیان و آباد کردن مسجد الحرام را همانند [کار] کسى پنداشته‏‌اید که به خدا و روز بازپسین ایمان آورده و در راه خدا جهاد می‌‏کند؟ [نه، این دو] نزد خدا یکسان نیستند، و خدا بیدادگران را هدایت نخواهد کرد. کسانى که ایمان آورده و هجرت کرده و در راه خدا با مال و جانشان به جهاد پرداخته‏‌اند نزد خدا مقامى هر چه والاتر دارند و اینان همان رستگارانند. پیشوایان حدیث و تفسیر و تاریخ در جمع میان صحاح شش گانه روایت کرده‌‏اند: «این آیه درباره على بن ابیطالب (علیه السّلام) است هنگامى که طلحة بن شیبه و عباس بر هم مفاخرت می‌‏نمودند طلحه گفت: من نسبت به خانه کعبه سزاوارترم زیرا کلیددار هستم. عباس گفت: من شایسته‌‏ترم زیرا سیراب کردن حاجیان با من است. على (علیه السّلام) فرمود. من نخستین مؤمن هستم و از همه بیشتر جهاد کرده‏‌ام. خداوند این آیه را براى بیان برترى على‏ نازل کرد.» 📚 الدرر المنثور، جلد سوم،صفحه 219، 318 📚 تفسیر ابن کثیر، جلد دوم، صفحه 224 📚 تفسیرالکبیر، جلد16، صفحه 10 http://sharieh.com/news/392 🌺 آن ناد علی سینجلی را صلوات آن شیر خدا شاه ولی را صلوات بفرست اگر شیعه ی مخلص هستی پیوسته ز جان و دل علی را صلوات «اللّهم صلّ علی مُحمّد و آلِ محمّد و عجّل فرجهم» ۱۴ روز تا 🆔 @asheghane128
مجموعه استدلال‌های قرآنی در امامت و خلافت بلافصل امیرالمومنین (علیه السلام) 📌 ۱۳. آیه ۱۰ سوره مبارکه واقعه وَ السَّابِقُونَ السَّابِقُونَ آنها که سبقت جسته بودند و اینک پیش افتاده‌‏اند، اینان مقربانند. به اتفاق آرای پیشوایان حدیث و تفسیر و تاریخ از ابن عباس روایت کرده‌‏اند که *پیشى و سبقت گرفته این امت، على بن ابیطالب است.* 📚 تفسیر ابن کثیر، جلد چهارم،صفحه 283 📚 دُرَرالمنثور، جلد ششم، صفحه 154 📚 صواعق المحرقه، 123 📚 روح المعانی، جلد 27، صفحه 114 ینابع الموده، 60 http://sharieh.com/news/392 🌺 به نور چهره مولای مؤمنین صلوات به پیشوای خداجوی مسلمین صلوات به شیر بیشه ایمان، علی ولی خدا که بود خصم تمامی مشرکین صلوات «اللّهم صلّ علی مُحمّد و آلِ محمّد و عجّل فرجهم» ۱۳ روز تا 🆔 @asheghane128