eitaa logo
🌸 آشنستان گلستانه 🌸
73 دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
2.5هزار ویدیو
105 فایل
گلستانی از زیباییهایی طبیعی، معنوی، تربیتی برای هم محلی های عزیز آشنستانی پیام های خود را برای اینجانب ارسال فرمایید https://eitaa.com/ma_najafi
مشاهده در ایتا
دانلود
18.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 پروژه نا آرام سازی 🔹صهيونيستها، عامل اين فلاکت و فروپاشي را هدايت مقاومت از تهران مي‌دانند! سر مار ایران است و تا آن هوشیار و قدرتمند است، ضربات بر پیکر اشرائیل ادامه خواهد داشت! برای مقابله، تهديدات نظامي عليه ايران جوابگو نخواهد بود! اسرائیلی‌ها هنوز از خفت و خواري وعده صادق 1 و 2 رهايي نيافته اند! تنها راه، به راه اندازي مجدد فتنه از درون است! بايد ايادي داخلي رژیم صهیونیستی در ایران بار ديگر فعال شوند و ، خيايان ها ناآرام گردد، تا فتنه مهساي ديگري کليد زده شود!
8.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 وضعیت اسف‌بار ساترا در نظارت بر پلتفرم ها و شبکه های سینمای خانگی *⃣ یکی از مشکلات که به شدت فضای رسانه و سینما را درگیر خود کرده بحث ابتذال و دور شدن از معیار های اخلاقی در فضای سینما خانگیست؛ سینمایی که یکی از رسالت هایش تربیت است؛ اکنون با فاصله گرفتن از اهداف تاسیسش به جهت سوء تدبیر و نظارت نادرست مسئولین به یک مهلکه برای خانواده ها و مخاطبینش تبدیل شده. 🔴 👇 @bidariymelat
گوگل اسرائیلی را بهتر بشناسید خود را فردی ژاپنی فرض کنید که بین سفر به ایران و آمریکا مردد است و در گوگل سرچ میکند... ▪️وقتی جمله زندگی در آمریکا" Life in usa" را در گوگل سرچ میکنیم: *دختر دانشجوی خوشحال *مناطق گردشگری و زیبا *برج آزادی *خانواده شاد زیر پرچم آمریکا *شهری با هوای صاف و رستوران های شلوغ ▪️وقتی جمله زندگی در ایران "Life in iran" را در گوگل سرچ میکنیم: *دختر بچه ای که در خانه با اسلحه سر مادر را نشانه گرفته است *دختری در اتوبان که روی سقف ماشین کشف حجاب کرده *ترافیک *هوای کثیف *آتش زدن سطل زباله *پیرمردی افغانی در کنار دو زنی افسرده که سربند لبیک یا حسین دارد. ▪️یکی از مصادیق جنگ شناختی به ترتیب زیر صورت می گیرد: 1- ایجاد "وابستگی" به پلتفرم 2- "مرجعیت سازی" 3- "مدیریت انتخاب" 4- در نهایت " تغییر دستگاه محاسباتی" بر اساس پروتکل های صهیونی... ⏪راستی چرا برخی استفاده از گوگل و اینستاگرام واتساپ و توئیتر و... را برای مردم واجب میدانند؟!! ✍محمد حسن عبدالصمد کارشناس علوم شناختی و رسانه 🔴 👇 @bidariymelat
❌آمریکا برای حفظ هژمونی‌اش، یک هفته صبر کرد تا بتواند ناو هواپیمابرش را بی‌سروصدا در شلوغی ژانگولربازی روز گذشته زلنسکی در اوکراین، از منطقه ما خارج کند؛ اما حقیقت، لو رفت؛ دم یمنی‌ها گرم... 🔹 ۲۹ آبان ۱۴۰۳ | ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن آمریکا به همراه گروهش، منطقه را ترک کرد؛ به این ترتیب، غرب آسیا، خالی از ناو هواپیمابر شد. 🔻هفته گذشته گفته بودند که... دیروز صدایش درآمد.🔺 🔹 ۲۲ آبان ۱۴۰۳ | سرتیپ یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن اعلام کرد: ناو هواپیمابر آبراهام که آماده حمله به یمن بود، در حین عبور از تنگه باب‌المندب در دریای سرخ با تعدادی موشک بالستیک، بالدار و پهپاد، هدف قرار گرفت و قصد آمریکا برای حمله به یمن از طریق این حمله ناکام ماند. 🔹 ۲۴ آبان ۱۴۰۳ | سید الحوثی، رهبر انصارالله یمن: مهمترین عملیات دریایی ما در این هفته، هدف قرار دادن ناو هواپیمابر آمریکایی آبراهام لینکلن در دریای عرب است که پس از هدف قرار گرفتن صدها مایل به عقب فرار کرد؛ همزمان با هدف قرار گرفتن ناو هواپیمابر در دریای عرب، دو ناو جنگی آمریکایی در دریای سرخ هدف قرار گرفتند؛ پس از فرار ناو هواپیمابر آمریکایی، از آن مدت، دشمن وارد این منطقه نشده است؛ این عملیات دریایی در حالی انجام شد که آمریکایی در آن شب، خود را برای انجام بزرگترین عملیات تهاجمی هوایی علیه یمن از زمان اعلام تجاوزی که در آن از دشمن اسرائیلی حمایت کرده بود، آماده می کرد؛ آمریکا اگر جرأت دارد ناو هواپیما‌بر را وارد دریای سرخ کند، تا ناو این کشور را هدف قرار دهیم؛ 👈 رویکرد جهاد بر اساس آموزه‌های قرآنی رویکرد حکیمانه و مدبرانه است و به همین علت، ملت عزیز ما با جرأت تمام عمل می‌کنند؛ زیرا به وعده‌های الهی ایمان و اطمینان دارند و بر اساس مسئولیت‌ بر وظایفش عمل می‌کند. 🔸مطلب مرتبط: حزب‌الله لبنان، بیخودی بودن پدافندهای گران‌قیمت‌تر آمریکا را هم نشان داد. 🔴 👇 @bidariymelat
عقب‌گرد به مفسده حق مأموریت ارزی! 🔸«علی بهادری جهرمی» عضو هیئت علمی دانشکده حقوق دانشگاه تربیت مدرس در یادداشتی نوشت: 🔹برخلاف انتظار، عادلانه‌سازی، شفافیت و نظام‌مند کردن پرداخت‌های دولتی، یک گام به عقب بازگشت! لغو یکی از مصوبه‌های مترقی پیرامون قاعده‌مندسازی حق ماموریت‌های ارزی که شهید رئیسی شخصا پیگیر آن بود، بر نگرانی‌هایی دامن می‌زند. 🔹پس‌از پیگیری‌های شخصی شهید رئیسی که مبتنی بر تجارب چندین ساله ایشان راجع‌به آفات گسترده بی‌قید‌وبند بودن سفرهای خارجی کارمندان و وابستگان به دولت بود، هیئت وزیران در جلسه ۲۹ آذرماه ۱۴۰۲ حق ماموریت‌ها را نظام‌مند کرد. 🔹به‌طور خلاصه، آن آیین‌نامه هر نهادی را که به‌نحوی از منابع عمومی بهره‌برداری می‌کند، حتی شرکت‌هایی که به‌ظاهر غیردولتی هستند اما هزینه‌های آن‌ها از محل اموال مردم تأمین می‌شود، ملزم کرده بود حق مأموریت‌های خود را به‌صورت ریالی پرداخت کنند. اخیرا مصوبه‌ای منتشر شد که در کمتر از یک‌سال مصوبه پیشین را لغو می‌کند. در این باره گفتنی‌هایی است. 🔹۱- رعایت سقف پرداختی به مدیران دولتی، شفافیت در پرداختی‌هایی که از بیت‌المال صورت می‌گیرد، عادلانه‌تر کردن پرداختی‌ها، نظارت‌پذیری بر پرداختی‌ها، اِعمال مؤثر قوانین ناظر به حقوق و مزایا، جلوگیری از سوق دادن دستگاه‌ها به عقد قراردادهای خارجیِ غیرضرور یا خرید اجناس خارجیِ دارای مشابه داخلی که از گلایه‌های همیشگی تولیدکنندگان و دانش‌بنیان‌ها بود و اجتناب از تهییج مدیران دولتی به سفرهای خارجی غیرلازم، از جمله فوایدی بود که می‌توان برای آن آیین‌نامه ذکر کرد که می‌توانست در صورت اجرا به حاصل شدن این نتایج امیدوار بود. حالا همه این فوایدی که می‌توانست حاصل شود با لغو آن مصوبه، عملا از دست رفته می‌نماید! 🔹۲- با تصمیم جدید دولت، عملا اجرای قوانین و اسناد بالادستی متعددی که رعایت سقف، عدالت و شفافیت را در پرداختی‌ها الزام می‌کند، مبهم باقی خواهد ماند. حق مأموریت ارزی، یکی از موارد قابل اعتنایی است که نظام عادلانه پرداخت‌ها را تحت‌الشعاع قرار داده بود. از این‌رو، لغو تصویب‌نامه ۱۴۰۲، چنین مشکلات حقوقی‌ای هم در پی خواهد داشت. 🔹۳- بدعت ناصواب لغو یک مصوبه پیش‌از اجرای کامل آن، به‌جای اصلاح آن، نتایج غیرقابل دفاعی خواهد داشت. ممکن است اقتضائات روز و پیش‌آمدهای جدید، یک مصوبه را نیازمند اصلاح کند و طبیعتاً اصلاح در چنین مواردی منطقی خواهد بود. اما لغو یک مصوبه، که ضرورت‌های عقلی، قانونی و عرفی آن، آن‌گونه که در بند اول اشاره شد، کماکان پابرجاست، علاوه بر این‌که شائبه‌برانگیز است، در نگاه کلی می‌تواند باعث پس‌رفت حکمرانی هم بشود. 🔹اکنون می‌توان این سوال را مطرح کرد که عقب‌گرد پرداخت حق مأموریت به شیوه ارزی و دستی که شفافیت‌گریز است، آن‌گونه که در تصویب‌نامه بیش‌از ربع قرن پیش پیش‌بینی شده بود، چه فوایدی دارد؟ 🔹موفقیت در وصول به اهداف خرد و کلان، در گرو ثبات در سیاست‌گذاری و پرهیز از اقدامات دفعی – حذفی است. عوارض اقدامات دفعی – حذفی وقتی بیشتر خواهد شد که پشتوانه این اقدامات، برآوردن مطالبات گروهی باشد که از منابع عمومی بهره‌های زیادی می‌برند و به مصادر قانون‌گذاری و آیین¬نامه¬گذاری هم دسترسی دارند. 🔹اکنون و با مصوبه جدید که تصویب‌نامه قبلی را لغو کرده است، هر کسی که یک هفته به مأموریت خارجی می‌رود، با احتساب معادل ریالی یورو که بیش‌از ۷۰ هزار تومان است، بین ۲۵ میلیون تا ۱۰۲ میلیون تومان حق ماموریت دریافت خواهد کرد، علاوه بر هزینه بلیط و اقامتگاه و سایر هزینه‌های متداول! به بیانی دیگر، اکنون کسی که یک هفته به مأموریت خارجی می‌رود، علاوه بر حقوق و پاداش‌های مندرج در حکم، بیش‌از سقف حقوق پایه یک کارمند دولتی، حق ماموریت هم دریافت خواهد کرد.  🔹نانوشته پیداست عموم کارمندان دولتی به ماموریت‌های خارجی دسترسی ندارند؛ اصحاب کارتل‌های اقتصادی و شرکت‌های خاص و برخی از افرادی که امکان ماموریت خارجی را دارند، می‌توانند از مواهب سفر خارجی بهره‌مند شوند. 🔹عجیب نیست این عده برای لغو مصوبه‌ای که منافع آن‌ها را به خطر انداخته است بکوشند؛ عجیب لغو مصوبه‌ای است که منافع عمومی را منطبق بر قانون و اخلاق بر منافع گروهی خاص ترجیح داده بود!
🌷🌹🍀🌺🌾🌲🌿🌸💦 مدرسه ی دولتی آشنستان درسال۱۳۴۲ اداره فرهنگ(آموزش و پرورش) دوکلاس و یک دفتر کوچک تیر چوبی در آشنستان احداث نمود که تعدادی از کودکان نیز جهت تعلیم و تربیت در آنجا نام نویسی کردند. چون جاده مواصلاتی روستا تاشهر خاکی و بدون شوسه و زمستانها باتلاقی بود ایاب و ذهاب تقریبا غیر ممکن می‌شد و بهمین علت آموزگاران در منازل اهالی اتراق کرده و بیتوته می‌کردند. ازجمله آنان شادروان حاج آقا خسایی داماد حاج بلال احمدی بودند بعداز ایشان آقای حسن نوروزی بود که زمان پاییز و بهار با دوچرخه به روستا می آمدند وبقدری جنم و بروشد داشت همینکه سر بارگاهها(آرامستان )دوچرخه ی او پیدا می شد دانش آموزان از دروازه با سرعت به مدرسه می دویدند ومثل ارتش از جلو نظام،  صف می ایستادند او در بازی والیبال هم تبحر داشت ودر باِغ اربابی  (عمارت ) به اهالی و جوانان آنروز بازی والیبال را به همه می آموخت. بدنبال آن جناب حاج عباسعلی احمدی فرزند شادروان حاج اصغر مرادعلی بعنوان سپاهی دانش به تدریس مشغول گردیدند آقای اکبری سکاندار مدرسه شد و مدتی مدیریت آموزشگاه را به عهده داشت آقا کبیر نوری نیز آخرین معلمی بود که قبل از انقلاب در مدرسه تدریس می‌کرد و ۵ کلاس ابتدایی را تنهایی تدریس می‌نمود آموزگارانی چون ساعد پرورش ،حسن غفوری ، شیرخانی ، صالحی ‌خانم رویا ، خانم مولود حاج آقایی، خانم شمسی ثانی خانی(ساوه ای )خانم مرجان خسروی  ، تدریس میکردند درسال۱۳۵۸ با وجود معلمی خشن و بی رحم که همه را با مشت ولگد ،کتک میزد وبعلت ناراحتی معده همیشه هم دارو مصرف می‌نمود   بنام ساعد پرورش همه دانش آموزان پنجم ابتدایی مردود شدند حتی یک نفر هم‌قبول نشد و بالعکس در ۱۳۵۹ شادروان حمید عظیمی جوانی بلند قامت و موفرفری با اخلاق و مهربان و زاده کوچه محمدیه قزوین بودند که برای اولین بار در بخش مرکزی آشنستان مقام اول را کسب کرد و تمامی ۲۷ نفر دانش آموز ابتدایی در امتحانات نهایی خرداد ماه قبول شدند  و اول راهنمایی را در آشنستان دایر نمود (روحش شاد) سال اول راهنمایی با مدیرانی چون استادحسین شفاهی (اینک رئیس کانون بازنشستگان آموزش پرورش قزوین هستند) و خانم‌ستوده ۲۰ نفر در پایه اول قبول شدند ودوم راهنمایی در روستا دایر شد خانم‌ هندی (همسر سرهنگ پلیس) و خانم محمدی با تلاش وافر خودشان توانستند ۲۰ونفر را قبول نمایند و سال دوم راهنمایی در روستا تاسیس شد درسال سوم خانم‌ اصلاحکار و آقای امید (از اکراد کردستان ) و آقای مهربان (گیلانی) ۱۵ نفر قبول شدند و راهی دبیرستانهای قزوین شدند آنزمان آقای محمد اکبری (جدید) مدیر مدرسه بود که نام آموزشگاه آشنستان شهید محمودیان بود چون فضای آموزشی نبود کلاسهای راهنمایی در منازل اهالی ازجمله منزل مرحوم احمد درودگران (حاج حسینعلی) مرحوم‌تقی درودگران ( طلعت)و مرحوم حاج رضا احمدی (تقی) تشکیل می‌شد #،نکته حائز اهمیت اینکه در آنزمان ، با امکانات محدود ، نبود ماشین ، معلم ، فضای آموزشی ،و هزاران مشکل دیگر ؛ بچه های روستا چنان درس می‌خواندند که هم سه کلاس راهنمایی را در روستا تشکیل دادند و هم در مدارج عالی پذیرفته شده و مایه مباهات روستا گردیدند حال چگونه است که الان با اینهمه امکانات روستای آشنستان مدرسه راهنمایی نداشته باشد و این یک مصیبت است و غیر قابل پذیرش مقصر کیست؟ تک فرزندی مهاجرت به شهرها و شهرکها تنبلی دانش آموزان نبود مسول دلسوز در روستا ✍تهیه کننده از ، محمد تقی احمدی
" آشنستان اصفهان  از خیابان آتشگاه به سمت اصفهان ، دست راست ، کوچه ای به نام «صد و ده » وجود دارد که از آن وارد آشنستان می شویم. محله قدیمی و چسبیده به مادی قمیش است . این محله به جهت قرار گرفتن آن در طرح ساماندهی نازوان شاهد ساخت سازهای بی رویه از جمله برج سازی و یا ساختمان های مرتفع نبوده است. محله آشنستان در جنوب منارجنبان و کوه آتشگاه قرار گرفته است و در واقع مابین آن دو می باشد. اگر چه امروزه متأسفانه بر اثر خشکسالی و کم آبی عمده مردم زحمتکش آن از استعداد باروری زمین­های خود بی بهره اند اما در ایامی نه چندان دور زیبایی و برکات ان بسیار بوده است. آشنستان در عرض جغرافیایی 38 دقیقه و 32درجه و طول جغرافیایی 34 دقیقه و 51 درجه قرار دارد و ارتفاع ان از سطح دریا 1595 متری می باشد . مولف «فرهنگ جامع نام ها و آبادی های کهن اصفهان» ویژگی های طبیعت غنی آن را نسبت به بسیاری از روستاها و یا محلات ماربین بالا ارزیابی کرده و زیبایی های این منطقه را جمع شده یا فراهم امده,؛ در آشنستان می داند.مهریار؛ از وفور درختان به و گلابی و نیز تبحر مردمان آن در تکثیر و انتشار درختان سخن گفته است. استاد جلال الدین همایی در توصیف سمت جنوب کوه آتشگاه ؛ از روستاها و مزارعی مانند مورجان و مارمار و متعلقات آشنستان یاد کرده است. در باب وجه تسمیه آشنستان مطالبی متعدد آمده است از دید فرهنگ عامه، به نقل از یکی از ساکنان آن ( حیدر علی زارع چاووشی) که  میگوید: اینجا آشپزخانه بزرگان یا کسانی بوده که در کوه آتشگاه مستقر بوده و یا به زیارت و انجام آداب و آئین ها به آنجا می رفتند، چرا که وسایل و امور پخت و پز در اینجا صورت می گرفته و در حقیقت آشنستان مطبخ و یا جایگاه طبخ آنان بوده است. به گفته آقای مجتبی نصر اصفهانی ؛ شهرت آشنستان بدین روی بوده است که همه محلات و یا مناطق اطراف، آنجا را می شناختند و اگر کسی دنبال کار یا فعالیتی بود بدانجا می رفت و برایش کاری فراهم می کردند، آنجا احساس غربت نمی کرد و به او احسان می کردند  و آشنایی و صفا در آنجا رواج داشت مرحوم محمد مهریار نیز در ابتدا به این که آشنستان محل یا جایگاه طبخ غذا و طعامی مانند آش بوده است باور داشته، اما پس از آن، گونه ای دیگر نتیجه میگیرد ومینویسد: ولی با تاملات بعدی متوجه شدم که نام این دیه از «آش» مشتق نشده است و ریشه آش و مشابه آن اَش و اَشَن و همه اینها از ریشه« ا»ُ و حرف «ش» تشکیل یافته و ترتیب اشتقاق آن در نام بسیاری از دیه ها و جاها می آید چنان که می توان فکر کرد که اصلا حرف «ش» با «آب» در واژه های اشن، آشنستان و نیز آشیان و یا آشیان یک ترکیب کهنه را نشان می دهد، مفید معنی آب. در مورد آشنستان باید دانست که واژه از سه جز ترکیب یافته« آ +ش+  ستان» جز اول واژه «آو» است به معنای آب و جز  دوم «شن»  به معنای جا و محل و خانه است و جز سوم «ستان» به معنی افزایش و کثرت در محل است چنان که در گلستان و کوهستان و روی هم رفته به معنی آب ستان یا جایگاه آب است که آب در آنجا فراوان است. از جمله آثار با قدمت آشنستان قلعه آن بوده است که امروزه جز مخروبه­ای اثری از آن برجا نیست. این قلعه از خشت و گل بوده و تزئیناتی جزئی نیز تا چند سال پیش بر نمای آن مشاهده می شد و تدریجا تخریب  و به جای آن خانه هایی احداث شده است. به گفته آقای مصطفی تیموری، چهار برادر در این قلعه سکونت داشته اند و پس از ازدیاد نسل آنها به دست فرزندان و نوادگان آنان افتاده است. روبروی قلعه مسجدی تحت نام «جواد الائمه علیه السلام» قرار دارد. این مسجد در حال حاضر بیش از هزار متر مساحت دارد و به جای مسجدی کوچک و قدیمی بنا  گردیده است. در این نهاد معنوی به جز برگزاری نماز به ویژه نماز جماعت، متناسب با ایام تعزیت و سوگواری، و یا اعیاد، آئین ها و مجالسی برپا می شود که از جمله ­ماه­های محرم ، صفر و رمضان می باشد. فاصله رودخانه زاینده رود تا مسجد و قلعه حدود 1500متر می شود. وفور آب در گذشته باعث دوبار لای روبی در مادی قمیش ( محدوده آشنستان) می شده است. فراوانی انواع محصولات باغی و مرغوبیت آن در آشنستان باعث شهرت آن گردیده بود و چنان که ذکر شد میوه هایی مانند به و گلابی و به جز آن گیلاس­، زردآلو و آلوچه ممتاز و کم نظیر بوده است که متاسفانه امروزه دیگر از این طراوت خبری نیست. ✍گرد آورنده، احمدی
🌾🌺🌾🍀🌾🌹🌾🌷🌾🌿 بنام خدا رسول خدا (ص) فرمودند: حب الوطن من الایمان دوست داشتن وطن از ایمان است 🌸همه چیز درباره آشنستان آشنستان  و وجه تسميه ی آن آشنستان یا آشنا ستان آشنستان یعنی سرزمین آبها آشنستان قزوین و خواهر خوانده آن یعنی آشنستان اصفهان آشنستان روستایی است که در ۱۶ کیلومتری شمالشرقی مرکز استان قزوین قراردارد و چهارهزار هکتار مساحت داشته که تقریبا مساحت آن به اندازه تنب کوچک ؛ تنب بزرگ و ابوموسی می باشد ولی با غارت آن توسط منابع طبیعی ، امور اراضي( تحت عنوان زمین موات) امور آب ها ( حاشیه رودخانه ها وچاهها وقنوات ) ؛ معادن ماسه شویی ، سازمان مسکن وشهرسازی ( حواشی شهرک نا مهرگان ) اینک چون گوشت قربانی فقط یک نام خشک وخالی از آن باقی خواهد ماند آشنستان دن بیر قوری آد  قالوبدور( شعر ترکی ) جانمزه هول ولا سالوبدور از آشنستان فقط،یک اسم خشک وخالی بجای مانده ، به جان ما استرس وارد کرده اند درکل جهان فقط یک آبادی بنام آشنستان وجود دارد که آنهم دربخش مرکزی قزوین بوده که قدمت آن باتوجه به شواهد و مدارک مستندی که بجای مانده بسیار قدیمی و تاریخی بوده است شما مشاهده می‌کنید که اول خیابان گلها و محوطه دروازه و احداث بازیگاه کودکان در دروازه ، پیرامون حمام حاج محمداقر درودگران ( نانوایی فعلی )و محوطه ی دهیاری و محوطه سه شنبه بازار،  و اطراف  غسالخانه های قدیمی ، تماما آرامگاه و گورستان قدیمی قرار داشته، که هنوزهم بقایای و آثار آنها موجوداست بنابراین ، همین مستندات نشان می‌دهد که آشنستان چقدر قدمت و سکنه داشته است.؟ اما چرا به اینجا آشنستان میگویند؟ نظر به اینکه در زمانهای قدیم که امامان و امام زادگان علیهما سلام توسط،دشمنان مورد شکنجه و آزار و اذیت قرار می‌گرفتند واین معصومین (ع) جهت تامین جانی و ترویج دین مبین اسلام ، بناچار به شهرها و آبادی‌های دیگر پناه می‌بردند که یکی از این بزرگواران به روستای آشنستان که یک آبادی کوچکی بوده  مشرف می‌شوند و  علی الظاهر بعلت خستگی و بعد مسافت و گرسنگی مفرط، از بانویی طلب طعامی می‌نمایند چون آنزمان مانند الان موادغذایی به وفور و فراوانی حالا نبود تنها غذایشان شیر و آش و سبزیجات محلی بوده است لذا آن خانم به خدمت امامزاده (ع)  عرض می‌نماید که من هم اینک از همسایه برای شما آشی میگیرم و می آورم، که در همین اثنا به امام زاده (ع) القا می‌شود که دشمن دارد نزدیک می‌شود و توقف نکن و از اینجا حر‌کت کن و برو درهمین هنگام امامزاده(ع) به آن خانم می‌فرمایند که،: بانو آش نستان یعنی آش نگیر من رفتم( هنوز کلمه استاندن و نستاندن -گرفتن نگرفتن ، در محاوره های قزوینی ها جریان دارد مستعمل بوده  و از آن استفاده می‌شود ) که بدینصورت آن امامزاده(ع) از این آبادی عبور کرده و خارج  میشود واین نام از همان زمان تاکنون باقی می ماند و تا ابد ، هم باقی خواهد ماند . نظریه های دیگری هم بیان شده که چون در ازمنه قدیم آب زیادی از رودخانه ی فصلی اینجا جاری می‌شده که  این سیل‌های  با دبی های بسيار زياد جاری بودند و سنگهای بسیار بزرگی را با خود آورده و اینک هم آن آثار موجود است و چشمه های پر آب زیادی داشته بنام سرزمین آبها یا  آشنستان معروف شده است برخی از اخبار بصورت سینه به سینه از قول قدیمی ها وبزرگترها به همدیگر نقل وقول شده و به زمان ما رسیده است دروازه ی آشنستان چون معمولا شهرهای بزرگ دارای دروازه بودند نه روستاها و اینکه آشنستان در آن زمان دارای این اثر زیبا آنهم در دوطبقه بوده خود دلیل مهم و بزرگ بودن این روستاست وجود گرمابه تاریخی و سه رشته قنوات  با اهمیت بودن  این روستا را نشان می‌دهد آشنستان  اصفهان در نزدیکی اصفهان مزرعه ای بهمین نام وجود دارد که گویا خواهر خوانده آشنستان قزوین است و بعلت نزدیکی به بافت شهری اهالی آنجا مترصد ساخت و ساز (برج سازی )در آن بوده که اگر این اتفاق صورت بگیرد آشنستان هم معروفتر می‌شود و هم موجب سردرگمی چون هرجایی بروی و خوت را معرفی کنی می‌گویند کدام آشنستان ، آشنستان  قزوین یا آشنستان آصفهان؟ آشنستان  روستای آباد است در شمال شرقی هند آباد است همزبانان فراوانی دارد در جنوبش شهرک شریف آباد است در شمال خاوری دستجردعلیا بعد از تپه های ظلم آباد است در شمال باختری آنجا نیز روستای زیبای عبدل آباد است روستای توریستی رزجرد بعد از باغ حاج جعفر آباد است مهرگان و‌چیمی رگ و شترک انتهای کوی کاظم آباد است هست اباذر که واجب التعظیم سرزمینی که عشق آباد است ای خدا اینهمه آبادی از چیست؟ به گمانم نانشان حلال آباد است ✍ به قلم : محمدتقی احمدی۱۴۰۳/۰۹/۰۱