🔰 این، منطق قرآن است...
🔹 #امام_خامنه_ای
🔸 در منطق قرآن، عزت واقعی و کامل متعلق به خداوند و متعلق به هر کسی است که در جبههی خدائی قرار میگیرد. در مصاف بین حق و باطل، بین جبههی خدا و جبههی شیطان، عزت متعلق به کسانی است که در جبههی خدائی قرار میگیرند. این، منطق قرآن است. در سورهی فاطر میفرماید: "من کان یرید العزّة فللّه العزّة جمیعا"
🔸 همّت امام (ره) بر این گماشته شد که روح عزت را در این مردم احیاء کند؛ عزت آنها را به آنها برگرداند. امام بزرگوار فرهنگ "ما میتوانیم" را به دهان مردم انداخت و در دل آنها جایگزین کرد؛ این همان فرهنگ قرآنی است که فرمود: "و لا تهنوا و لا تحزنوا و انتم الاعلون ان کنتم مؤمنین"
🔸 عزت عبارت است از اینکه یک ملت در خود و از خود احساس حقارت نکند. نقطهی مقابل احساس عزت، احساس حقارت است؛ یک ملت وقتی به درون خود؛ به سرمایههای خود، به تاریخ خود، به مواریث تاریخی خود، به موجودی انسانی و فکری خود؛ نگاه میکند، احساس عزت و غرور کند، احساس حقارت و ذلت نکند
🔸 آن کسانی که منتظرند ملت ایران از خود ضعف نشان بدهد، بدانند که ملت ایران در مسیر عزت و اقتدار ملی و استقلالِ خود، در مقابل هیچ تهدیدی ضعف نشان نخواهد داد. اگر مسؤولانی بر سر کار باشند که نتوانند اقتدار ملی و عزت این ملت را نشان بدهند، نمایندهی این ملت نیستند.
🔸 انقلاب؛ پرچم عزت این ملت است و ملّت؛ این پرچم را در دست استوار خود محکم نگه خواهد داشت و به فضل پروردگار تسلیم امام زمان (ارواحنا فداه) خواهد کرد.
۱۳۸۱/۱۱/۲۸
🆔 @ashora_karbala
🔰 با تهذیب نفس علم به بار می نشیند
✍ آیت الله #بهاءالدینی
🔹 مفاسد و تاریکی جهل؛ از تاریکی شب زیادتر است. اسلام می خواهد بشر آگاه شود؛ از این رو می گوید: " طلب العلم فریضه علی کل مسلم و مسلمه " آگاهی بر هر مرد و زن مسلمان واجب است. انسان تا فهم انسانی پیدا نکند؛ قرآن به درد او نمی خورد؛ نصایح و مواعظ به کار او نمی آید. باید اول با تزکیه و تقوا انسان شود تا بفهمد این حرف ها درست است. ولی تا زمانی که انسان نشده است مثل حیوان است. همانطور که اگر به حیوان بگویند: [داخل مردم نشو؛ خیانت نکن] درک نمی کند. انسان بدون تزکیه نیز چنین است. اگر تزکیه پیدا کرد آن وقت کار درست می شود.
🔹 مرحله ی اول اخلاق اسلامی؛ تهذیبِ نفسِ خود است؛ که انسان به واسطه ی آن آتش را از خود دور می کند. انسان باید قبل از اینکه در اجتماع قبول مسئولیتی بکند خودش را بسازد. همراه با داشتن پست و مقام؛ خودسازی بسیار مشکل است. شخص غیر خود ساخته هم به درد اجتماع نمی خورد. تا انسان مراحلی از سازندگی را طی نکرده است نباید در کارهای اجتماعی وارد شود.
🔹 اگر اراده کنی انسان شوی؛ اراده کنی خوب شوی؛ راهش راه انبیاست. با این حرکت؛ انسان ولیّ درگاه الهی می شود. این حرکت اختیاری است؛ تا اراده نکنی به مقصد نمی رسی. باید درس را با حوصله و دقت خواند؛ از محضر استاد استفاده برد؛ با او بود و حرکاتش را دید تا در نفس انسان تأثیر کند. . اگر از خود غفلت کنیم عاقبت خوبی نخواهیم داشت. با تهذیب نفس است که علم به بار می نشیند و قدرت مفید می شود و خدمت ارزش می یابد.
📚 کتاب شهره ی آفاق؛ ص ٧٢
🆔 @ashora_karbala
🔰 اسیر شهوت بودن، منشأ همه اسارتها
✍ #امام_خمینی (ره)
🔸 به اندازهای که انسان اسیر شهواتش باشد در چشم دیگران ذلیل است و شخصیت او پایین میآید، به میزانی که تابع هوس باشد عبد آن میشود و دیگر آزاد نیست. فرمانده او نفس اماره است که دائم به او دستور سوء میدهد و از خیرات دور میکند، مثلاً دستور به تجسّس و غیبت و … میدهد. پس این فرد عبدِ نفس اماره میگردد عبدی که خوار، ذلیل و بیمقدار است در حالیکه اگر عبد خدای سبحان بود عزیز و مقتدر میشد: «سَخَّرَ لَکمْ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الْأَرْضِ» خداوند آنچه را در آسمانها و آنچه را در زمین است براى شما مسخّر کرده. یعنی همه آسمانها و زمین را خداوند برای او سند زده است. با وجودی که عبد، مالک چیزی نیست ولی عبدِ خدا، مالک همه چیز میشود. عبدِ نفس اماره بیمقدار بودن، انسان را بیمقدار میکند و عبدِ خدای عزیز بودن، انسان را عزیز میکند.
🔸 عبدی که از همه تعلقها - غیر از تعلق به حق - رهاست، در حقیقت آزاد است گر چه ظاهراً عبد است. کسی که عبد نفس بشود برای اینکه به شهوات جنسی یا مقامی یا بطنیِ خود برسد، حاضر است در مقابل هرکس و ناکسی سر خم کرده و هر خلافی را مرتکب شود و از هیچ خلاف شرعی مضایقه نمیکند. این فرد هرچند در ظاهر ممکن است، اظهار استغنا و بینیازی کند و وانمود کند عزت نفس دارد و اهل پُست، مقام و شکم و … نیست، ولی باطناً امور نفسانی در نظرش اهمیت به سزائی دارد؛ تا حدی که این امور نفسانی او را بنده خود کرده است.
📚 اربعین حدیث؛ شرح حدیث ۱۶. #حدیث امام صادق (ع)؛ اصول کافی ج ٢ ص ٨٩
🆔 @ashora_karbala
🔰 عظمت مذهب در این است...
✍استاد #علی_صفایی_حائری
🔹 عظمت مذهب در همين است كه با آن روشها و آموزشها؛ انسان را به آزادى مىرساند و راكِدها را راه مىاندازد و يخها را آب مىكند و تبخير مىكند و آزاد مىنمايد و پس از رسيدن به اين آزادى و پس از دست يافتن به وسعت تبخير، به آنها شكل مىدهد و آنها را به عبوديّت مىرساند و نمىگذارد كه اين نيروىِ عظيمِ تبخير، هرز و هدر برود؛ كه آن را در توربينها مهار مىكند و به آن شكل مىدهد و جهت مىدهد؛ تا حركتى و نورى به وجود بيايد. و اين رسالت پس از رسيدن به عبوديّت عملى مىشود ...
🔹 مذهب در اين سطح عالى قرار دارد و مذهب راه انسان (صراط) و روش حركت او (نظامها و احكام) و جهت حركت اوست (توحيد) و آدمى را رهبرى مىكند (رسالت و امامت). و اين است كه از مذهب اصيل نمىشود جدا شد و آزاد شد؛ كه اين مذهب پس از رسيدن به آزادى در سطح عالى و پس از شناخت نيازهاى عظيم، بخارهاى هرزِ آزاد را شكل مىدهد و به نور و حركت تبديل مىنمايد و مسئول و رسالت شناس بار مىآورد.
📚 حرکت؛ ص ۵۱
🆔 @ashora_karbala
💠 زمان، همه چیز را کهنه می کند؛ مگر خون شهید را
🔹 #امام_خامنه_ای
🌿 اگر دهها سال دیگر هم بگذرد، آنچه باید به عنوان بالاترین ارزشها محسوب بشود، همین ارزش شهادت و فداکاری شهیدان عزیز ماست. زمان، همه چیز را کهنه می کند؛ مگر خون شهید را. ببینید از زمان شهادت سیدالشهداء (علیهالصّلاة والسّلام) قرنها گذشته است؛ اما یاد شهیدان و خون شهیدان، روزبهروز اثرش برجستهتر شده است.
🌿 همهی شهیدان عزیزند. در همهی زمانها، شهید ذی قیمت است؛ اما بعضی از شهیدان عزیزترند. شهیدان عزیزتر چه کسانی هستند؟ آن کسانی که در مقاطع حساس به داد اسلام رسیدند و خودشان را فدا کردند. اگر این حساب درست باشد، به نظر من شهیدان انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی، از جملهی عزیزترین شهدای طول تاریخند. چرا؟ چون در این زمان، اسلام از همیشه غریبتر شد.
🌿 دشمنان اسلام، ابرقدرتها و مستکبران، دنیاطلبان و وحشی صفتان، در طول سالهای متمادی به جان اسلام و مسلمین افتادند؛ همهی ابزارها را برای کوبیدن اسلام به کار بردند؛ چه پولها خرج کردند، چه نقشهها کشیدند، و در طول سالهای استعمار، چه لطماتی بر ملتهای مسلمان وارد کردند. در چنین روزگار غربتی بود که انقلاب بزرگ ما و رهبر عظیمالشأن و ملت بزرگوارمان بهپاخاستند. این جوانان و فرزندان و عزیزان شما که در جبههها و پشت جبههها به شهادت رسیدند، در مقابل همهی قدرتهای ظالم عالم قد علم کرده بودند؛ این شوخی نیست.
🎙بیانات در دیدار جمعی از خانوادههای شهدای استان لرستان ۱٣٧۰/۵/٣۰
🆔 @ashora_karbala
🔰 تعریف و تفاوت رهایی، آزادی و اختیار
✍ #علامه_جعفری
🔸محققان حرفهای، اغلب در بیان سه مرحلهی رهایی، آزادی و اختیار تفاوتی نمیگذارند، در صورتی که این مراحل دارای اختلافات اساسی هستند.
▫️ رهایی، عبارت است از برداشته شدن قید و زنجیری که به نوعی پایند انسان شده است. اعم از این که آن «قید و زنجیر جسمانی» باشد، یا «تعهدی قرارداری یا روانی».
▫️ آزادی، این پدیده عبارت است از رها بودن از قید و زنجیر، به اضافهی داشتن توانایی انتخاب یکی از راههایی که انسان در مقابل خود دارد. انسان در این مرحله، که آزادی نامیده میشود، از استقلال و احساس شخصیت، بیشتر از مرحلهی رهایی برخوردار است، ولی خود این آزادی، تعیین کنندهی نیکی، بدی، عظمت، پستی، زشتی و زیبایی راهی که انسان آزاد انتخاب خواهد کرد، نیست.
▫️ اختیار، عبارت است از نظارت و سلطهی شخصیت به دو قطب مثبت و منفی کار، برای بهرهبرداری از آزادی، در راه وصول به خیر و رشد.
🔸 اگر آزادی را به عقل تشبیه کنیم، اختیار عبارت است از به دست آوردن معقول به وسیلهی فعالیت عقلانی، اختیار عبارت است از بهرهبرداری شخصیت از آزادی، در رویانیدن عوامل عظمتها و رشد انسانی. هر اندازه که یک فرد و یا یک جامعه، در بهرهبرداری از آزادی، در راه اختیار پیشرفت داشته باشد، به همان اندازه از حیات معقول بیشتر برخوردار است.
🔸 جای تردید نیست که تکاپوی اختیاری، هم در معنای سبقت نهفته است، و هم در خیرات. زیرا هدفهایی که با اجبار، در سر راه آدمی قرار میگیرد، فقط هنگامی با عنوان خیر قابل توصیف است که با اختیار به دست آید
📚 حيات معقول، ص ٨٧
🆔 @ashora_karbala
هدایت شده از کلُّ یَومٍ عاشُورا وَ کلُّ اَرضٍ کَربَلا
13980102_Shab3Etekaf98_Monajat_Bazri_12MB.mp3
13.11M
🎧روضه #شب_جمعه
#شب_زیارتی امام حسین(علیه السلام)
🎤 مداح: حاج محمد رضا بذری
💠 امام صادق (علیه السلام)
هركس شب جمعه قبر امام حسين (عليه السلام) را زيارت كند تمام گناهان او بخشيده خواهد شد، و از دنيا نميرود درحالي كه حسرتي از ان به دل داشته باشد، و مسكن او همراه حسين بن علي عليه السلام خواهد بود
-"-"-"-"-"-"-"-"-"-"-"-"-"-"-"-"-"-"-"-"-"-"-"
💠آیت الله سید علی قاضی:
در عزاداری و زیارت امام حسین (علیه السلام) مسامحه ننمایید
روضه هفتگی ولو دوسه نفر باشد، اسباب گشایش امور است
-"-"-"-"-"-"-"-"-"-"-"-"-"-"-"-"-"-"-"-"-"-"
قرار بود دمادم به پات غم بخورم
هر آنچه غصه نوشتند دم به دم بخورم
من عاشق تو شدم تا که آخر عمرى
شبیه زلف بهم خورده ات بهم بخورم
قلم بدست گرفتى مرا کنار نزن
مرا قلم کن و نگذار تا قلم بخورم
حرم حرم نکنم پس بگو چکار کنم
شده ست طالع من حسرت حرم بخورم….
-"-"-"-"-"-"-"-"-"-"-"-"-"-"-"-"-"-"-"-"-"-"-"
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا اَبا عَبْدِاللّهِ وَ عَلَى الاَْرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِنآئِكَ عَلَيْكَ مِنّى سَلامُ اللّهِ اَبَداً ما بَقيتُ وَ بَقِىَ اللَّيْلُ وَ النَّهارُ وَلا جَعَلَهُ اللّهُ اخِرَالْعَهْدِ مِنّى لِزِيارَتِكُمْ اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
-"-"-"-"-"-"-"-"-"-"-"-"-"-"-"-"-"-"-"-"-"-"-"
🌐 @ashora_karbala
🔰 سواری از دور می آید....
✍ مرحوم #حاج_اسماعیل_دولابی
🔹 تلاطمات و نا آرامی هایی که در روزگار ما در سراسر عالم بروز نموده است حاوی بشارت بزرگی است. جهان از درد زایمان به خود می پیچد و عن قریب فرزندی را بیرون خواهد داد. قبل از بارش باران؛ تند بادی بر می خیزد و غبار زیادی بر پا می کند؛ همه ی خس و خاشاک ها و آشغال ها را از روی زمین جارو می کند. اما اگر کمی صبر کنیم باد آرام می گیرد و باران می بارد و سپس ابرها کنار می روند و هوا لطیف و آفتابی می شود.
🔹 آشوب ها و نا بسامانی هایی که در روزگار ما در سراسر جهان پدیدار شده است؛ نزدیک شدن هوای لطیف و آسمان صاف و آفتابی "عصر ظهور" را بشارت می دهد. سواری که از دور می آید ؛ پیش از آنکه خودش برسد و دیده شود؛ گرد و غباری که از زیرپای اسبش بر می خیزد دیده می شود. گرد و غبار آشوب ها و نا آرامی های جهان در روزگار ما؛ خبر از نزدیک شدن "فارس الحجاز" ؛ یعنی امام زمان(ع) می دهد. عن قریب صدا بلند می شود.
🔹 امام صادق (ع) فرمود: "یصلح اللّه امره فی لیلهٍ؛ خداوند امر ولیَّش را در یک شب اصلاح می کند"؛ زمین یک مرتبه پاک می شود. همه ی خلق خسته شده اند و شب و روز عقب صلح و نجات می گردند و به محض اینکه اعلام شود؛ همه زود قبول می کنند. وقتی مضطرّ شدند زود قبول می کنند.
📚 مصباح الهدی؛ ص ٣٢٢ و ٣٢۴
🆔 @ashora_karbala
🔰 وظایف جامعه ی منتظر؛ [ زنده کردن روح انتظار و آمادگی برای ظهور ]
🔻 #امام_خامنه_ای
🔸 ما امروز براي انتظار، باید باب به خصوصی در زندگی خود بازکنیم. حقیقتاً مّلت ما باید روح انتظار را به تمام معنا درخود زنده کند. درسطح دنیا انسانیت فرج می طلبد؛ اما راه فرج را نمیداند. شما مّلت انقلابی مسلمان، باید با حرکت منظّم خود در تداوم انقلاب اسلامی، به فرج جهانی انسانیت نزدیک بشوید و شـما باید به سوی ظهور مهدی موعود (عج) و انقلاب نهایی اسلامی بشریت؛ که سطح عالَم راخواهد گرفت و همه ی این گره ها را باز خواهد کرد قدم به قدم، خودتان نزدیک بشوید و بشرّیت را نزدیک کنید. انتظار فرج این است.
🔸 شما باید زمینه را آماده کنی، تا آن بزرگوار بتواند بیاید و در آن زمینه ی آماده اقدام بکند. از صفر که نمی شود شروع کرد!
جامعه ای می تواند پذیرای مهدی موعود باشد که در او آمادگی و قابلیت باشد؛ و الاّ مثل انبیاء و اولیای طول تاریخ می شود. چه عّلتی داشت که بسیاری از انبیای بزرگ آمدند ونتوانستند دنیا را از بدی ها، پاك و پیراسته کنند؟
چرا؟ چون زمینه ها آماده نبود.
🔸 چرا امیرالمؤمنین (ع) در زمان خودش -با آن قدرت الهی، با آن علم
متصلّ به معدن الهی- نتوانست ریشه بدی را بخشکاند و حتّی خود حضرت را هم از سر راه؛ در آن مدّت کوتاه برداشتند چرا؟ چون زمینه را نا مساعد کرده بودند زمینه را زمینه ی دنیاطلبی کرده بودند. عدم آمادگی، این طور فاجعه
به بار می آورد! آن وقت اگر #امام_زمان (عج) در یک دنیای بدون آمادگی تشریف بیاورند، همان
خواهد شد! باید آمادگی باشد.
🎙بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم ۱٣٧۶/٩/٢۵
🆔 @ashora_karbala
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 ببینید |
🔰سخنان حماسی #شهید_مطهری
در مورد معنای "انتظار فرج"
🔷 انتظار ظهور یعنی چه؟ "افضلُ الاعمالِ انتظارُ الفرج" یعنی چه؟ بعضی خیال می کنند اینکه افضل اعمال انتظار فرج است، به این معناست که انتظار داشته باشیم امام زمان (عج) با عده ای که خواص اصحابشان هستند یعنی سیصد و سیزده نفر و عده ای غیرخواص ظهور کنند، بعد دشمنان اسلام را از روی زمین بردارند، امنیت و رفاه و آزادی کامل را برقرار کنند، آن وقت به ما بگویند بفرمایید! ما انتظار چنین فرجی را داریم و می گوییم افضل اعمال هم انتظار فرج است! (یعنی بگیر و ببند، بده به دست من پهلوان!) نه.
🔷 انتظار فرج داشتن یعنی انتظار در رکاب #امام_زمان بودن و جنگیدن و احیاناً شهید شدن، یعنی آرزوی واقعی و حقیقی مجاهد بودن در راه حق، نه آرزوی اینکه تو برو کارها را انجام بده، بعد که همه ی کارها انجام شد و نوبت استفاده و بهره گیری شد آن وقت من می آیم! مانند قوم موسی(ع)
🔷 انتظار فرج داشتن یعنی واقعاً در نیت ما این باشد که در رکاب امام زمان و در خدمت ایشان دنیا را اصلاح کنیم. در زیارت اباعبدالله (ع) می گوییم: «یا لیتنا کنّا معک فنفوز فوزاً عظیماً» (که برای ما یک ورد شده و به معنای آن هم توجه نمی کنیم) یا اباعبدالله! ای کاش ما با تو بودیم و رستگاری عظیم پیدا می کردیم. معنایش این است که ای کاش ما در خدمت تو بودیم و شهید می شدیم و از راه شهادت، رستگاری عظیم پیدا می کردیم. آیا این ادعای ما از روی حقیقت است؟ افرادی هستند که از روی حقیقت ادعا می کنند ولی اکثر ما که در زیارتنامه ها می خوانیم، لقمه ی زبان است
📚 آزادی معنوی، ص ۱٧۱
🆔 @ashora_karbala
🌿 فضیلت صلوات در روز جمعه
🍂 عَنِ النَّبِیِّ (ص) قَالَ: أَکْثِرُوا مِنَ الصَّلَاةِ عَلَیَّ فِی کُلِّ جُمُعَةٍ فَمَنْ کَانَ أَکْثَرَکُمْ صَلَاةً عَلَیَّ کَانَ أَقْرَبَکُمْ مِنِّی مَنْزِلَةً وَ مَنْ صَلَّى عَلَیَّ یَوْمَ الْجُمُعَةِ مِائَةَ مَرَّةٍ جَاءَ یَوْمَ الْقِیَامَةِ وَ عَلَى وَجْهِهِ نُورٌ وَ مَنْ صَلَّى عَلَیَّ فِی یَوْمِ الْجُمُعَةِ أَلْفَ مَرَّةٍ لَمْ یَمُتْ حَتَّى یَرَى مَقْعَدَهُ مِنَ الْجَنَّةِ»؛
🍂 از پیامبراکرم (ص) نقل شده است: در هر جمعه بر من زیاد درود بفرستید، هر کسی از شما که بر من درود بیشتری فرستد، جایگاهش به من نزدیکتر خواهد بود. کسی که صد مرتبه درود فرستد، روز قیامت با چهرهای نورانی محشور میشود. و کسی که هزار مرتبه درود بفرستد، از دنیا نمیرود، مگر آنکه جایگاهش را در بهشت ببیند.
📚بحار الانوار، ج ٨۶، ص ٣۵٨
🆔 @ashora_karbala
28.mp3
5.41M
🎧 بشنوید | صوت سخنرانی
🎙استاد سید محمدمهدی #میر_باقری
🔰 موضوع: "حقیقت صلوات ما نسبت به اولیاء الهی و بررسی آثار آن / صلوات رسیدن به سرچشمه طهارت و کفاره سیئات"
☑️ صلواتی که ما می فرستیم درخواست رحمت و تجدید آن عهدهایی است که با رسول خدا و اهل بیت بسته ایم و همچنین اقرار به طهارت، پاکی و تزکیه نفس آنها است بنابراین نتیجه صلوات این است که ابواب قلب انسان باز می شود و ولایت نبی اکرم در قلب او جاری می شود.
☑️ ورود ولایت به قلب انسان یعنی طهارت او؛ چراکه نبی اکرم سرچشمه طهارت هستند ایشان معتصم بالله، معصوم و پاک هستند و اگر انسان به ایشان و اهل بیتشان معتصم شد پاک و مطهر می شود. صلوات انسان را معتصم می کند تواضع و خشوع به همراه دارد؛ صلوات مانند سجده ملائکه است همانگونه که سجده ملائکه بر حضرت آدم آنها را تطهیر کرد، صلوات هم ما را مطهر می کند. چنین انسانی نمی تواند از عمق وجود گناه کند
⏰ مدت: ۴۰:۱٨ دقیقه
📶 حجم: ۵ مگابایت
🗓 ۵ بهمن ماه ٩۴ استان البرز
🆔 @ashora_karbala
14411-fa-ma montazerim.pdf
4.22M
📚 پیشنهاد دانلود و #مطالعه_کتاب
"ما منتظريم" خورشيد مهدويت در منظومه فكری امام خامنه ای
✍مؤلف: حسن مولایی
📘 ویژگیهای ممتازی که حضرت امام خامنهای در خود جمع کردهاند لزوم بررسی مقوله مهدویت را از دیدگاه ایشان حتمی میکند. زیرا ایشان نه تنها فقیه و اسلامشناس هستند بلکه مسئولیت امامت و رهبری ملت بزرگ ایران را نیز بر عهده دارند و همین امر موجب میشود تا آموزهی مهدویت با انبوه ریز موضوعات آن را با نگاه یک رهبر اسلامشناس که آوازه قدرت رهبری او جهانی شده و دوست و دشمن به آن اعتراف کردهاند، بازخوانی کنیم.
📘این کتاب مجموعه از بیانات، پیامها، نامهها و مکتوبات #امام_خامنه_ای در حوزه معارف مهدوی است که در طی چهل سال یعنی از سالهای ۱۳۵۳ تا پایان ۱۳۹۳ ایراد شده و هم اکنون پس از جستجوهای فراوان و تحمل سختیهای زیادی که به خاطر عدم دسترسی به منابع مربوط به ایشان در قبل از زعامت ایشان و به ویژه قبل از انقلاب اسلامی وجود داشته، منتشر شده است.
📘 در این کتاب برای دستیابی دقیقتر به منظومه فکری ایشان در حوزه مهدویت، مطالب مهمی از سخنان دیگر معظم له که به صورت غیر مستقیم به مهدویت مرتبط بوده نیز استفاده شده است؛ به عنوان نمونه ایشان در جایی، مهدویت را آرمان نهایی جمهوری اسلامی معرفی و در سخنی دیگر برای رسیدن به آرمانهای انقلاب اسلامی، ساخت تمدن نوین اسلامی را لازم میدانند. جمع این دو فرمایش ما را به این نتیجه منطقی میرساند که منتظران حضرت مهدی در انجام وظایف اجتماعی خویش و در راستای زمینهسازی برای ظهور؛ باید تمدنسازی را جزو سیاست های کلان خود محسوب کنند.
🆔 @ashora_karbala
🔰 نحوه ی تحقق ظهور...
✍استاد #اصغر_طاهر_زاده
🔹 همیشه ظهور رحمت حق؛ خیلی غیر منتظره است. مثلاً كسانی که در فعالیت های مبارزاتی انقلاب اسلامی بودند گاهی فکر میکردند باید حدود ٢۰ سال با ارتش شاه جنگید تا آرام آرام و سنگر به سنگر پیروز شد. ولی اصلاً معلوم نشد که چطور یک دفعه شاه رفت، بختیار از ساختمان نخست وزیری فرار کرد و انقلاب پیروز شد. ما فكر نمیكردیم كه رژیم شاهنشاهی به این سرعت سرنگون شود. باید حواسمان باشد که ما با اسلحه و مهمات پیروز نشدیم. این ها بهانه بود!
🔹 این ها مثل این است که آدمی بخواهد بمیرد؛ بالاخره یک طوری میمیرد؛ حالا یا از کلیه اش میمیرد، یا از قلبش و یا ازمغزش میمیرد. شاه بر اساس سنت الهی بنا بود برود، یک طوری رفت. شوروی هم بنا بود برود، یك طوری رفت. "ظهور رحمت حق هم همینطور است، ناگهانی است". این که شما بگویید ما مینشینیم برنامه های پنج ساله تنظیم میکنیم برای این که آقا بیایند و آقا در برنامه پنج ساله تشریف میآورند، این طوری نیست! امام زمان که رحمت کل حضرت حق به بشریت است یک دفعه تشریف میآورند.
🔹عمده این است که ما بدانیم که ظهور و خفای آن نور مقدس دست ماست. شما دیدید ملت شیعه یك مقداری تلاش كرد و یك ظهور و انكشاف نسبتاً با ارزشی به نام انقلاب اسلامی با این همه بركت؛ نصیبش شد. ظهور انقلاب اسلامی و ظهور حضرت امامخمینی (ره) ظهور خیلی خوب و مباركی بود ولی مگر با ظهور حضرتحجت (عج) قابل مقایسه است؟ ظهور تام یعنی ظهور وجود مقدس امامزمان(عج). همین که ما آماده آمدن حضرت شویم، حضرت میآیند.
📚 مبانی معرفتی مهدویت؛ ص ۱۴٢
🆔 @ashora_karbala
💠 این جمعه هم گذشت...
ساعات عمر من همگی غرق غم گذشت
دست مرا بگیر که آب از سرم گذشت
مانند مرده ای متحرک شدم، بیا
بی تو تمام زندگی ام در عدم گذشت
می خواستم که وقف تو باشم تمام عمر
دنیا خلاف آنچه که می خواستم گذشت
دنیا که هیچ، جرعه آبی که خورده ام
از راه حلق تشنه من، مثل سم گذشت
بعد از تو هیچ رنگ تغزل ندیده ایم
از خیر شعر گفتن، حتی قلم گذشت
تا کی غروب جمعه ببینم که مادرم
یک گوشه بغض کرده که این جمعه هم گذشت
مولا شمار درد دلم بی نهایت است
تعداد درد من به خدا از رقم گذشت
حالا برای لحظه ای آرام می شوم
ساعات خوب زندگی ام در حرم گذشت
✍غزل سید حمید رضا برقعی درباره #امام_زمان(عج)
🆔 @ashora_karbala
🔰 طریق خداشناسی منحصر است به بندگی...
✍ #حاج_شیخ_حسنعلی_نخودکی
🔹 از نزد خدا آمده ایم و بازگشت ما نیز به سوی اوست؛ امّا برای چه کار آمده ایم؟ برای عبادت و خداشناسی؛ ولی چرا خداوند "لِیَعبدِون" گفت و "لِیَعرِفون" نفرمود؟ برای اینکه بفهماند طریق خداشناسی منحصر است به بندگی و عبادت؛ زیرا آدمی به هر کس که نزدیکتر شد؛ شناسایی اش از او بیشتر می شود و شناسایی هر کس نسبت به خداوند؛ به اندازه ی قُرب او به خداست. این است که در همه ی عبادات ؛ نیت و قُرب شرط است و هر عبادتی را به وقت نیت میگویی "قربهً اِلی اللّه"
🔹 پس بدان ای عزیز اگر در "ایاّکَ نَعبُدُ" راستگو شدی؛ به یقین که در "ایاّکَ نَستَعین" هم صادقی؛ زیرا اگر کسی خدا را شناخت و به عنوان عبودیّت او را سجده کرد؛ نمی تواند از دیگری استعانت جوید؛ امّا اگر او را نشناخت و نتوانست او را سجده کند؛ در کارهای خود حیران و سرگردان می ماند و هر لحظه؛ به جایی نگران است؛ زیرا رسم است که بنده از مولای خود استعانت جوید. حال اگر انسان خدای خود را نشناخت و سجده اش به قلب نبود؛ بلکه به صورت بود؛ همچون گدایان کوچه و بازار؛ در به در و سر گردان خواهد بود.
📚 پای درس عارفان؛ صاحب کرامت ص ۶٢
🆔 @ashora_karbala