eitaa logo
کلُّ یَومٍ عاشُورا وَ کلُّ اَرضٍ کَربَلا
611 دنبال‌کننده
766 عکس
95 ویدیو
160 فایل
_ هدف، ارائه طریق و الگوست _ با شبکه های اجتماعی کسی متفکر نمی شود _ باید کتاب خواند... { کارگروه فرهنگی شهید عنایت نژاد} 📬برای انتقاد و پیشنهاد به آیدی های زیر مراجعه نمائید ⬅انتقاد و پیشنهاد @sad_ein@habib133
مشاهده در ایتا
دانلود
کلُّ یَومٍ عاشُورا وَ کلُّ اَرضٍ کَربَلا
#شرح_نهج_البلاغه (شرح حکمت ٧٩) 💠 خلاصه این کلام گهربار این است که سخنان حکمت آمیز را از هر کس باید
#شرح_نهج_البلاغه (ادامه شرح حکمت ٧٩) 💠 در اینجا این سؤال مطرح مى شود که در بعضى از روایات از جمله روایتى که از امام باقر(ع) در ذیل آیه شریفه "فَلْیَنْظُرِ الاْنْسانِ إلى طَعامِهِ" آمده است که امام(ع) فرمود: منظور از طعام "عَلْمُهُ الَّذى یَأخُذُهُ مِمَّنْ یَأخُذُهُ" دانشى است که فرا مى گیرد باید نگاه کند از چه کسى فرا مى گیرد» بنابراین گرفتن سخن حکمت آمیز از منافق چه معنا دارد. 💠 پاسخ سؤال این است که گاه سخن حکمت آمیز به قدرى واضح و روشن است که از هر جا و از هر کس که باشد باید آن را پذیرفت. ولى در موارد دیگر که انسان مطالب را به اعتماد استاد فرا مى گیرد باید نزد کسى برود که از نظر دیانت و علمیت مورد اعتماد باشد. 💠در شرح نهج البلاغه علاّمه شوشترى اشاره به نکته جالبى شده است که با ذکر آن این سخن را پایان مى دهیم، نقل مى کند: 'ابن مبارک' به عنوان نظارت بر شهر در کوچه ها راه مى رفت چشمش به مرد مستى افتاد که آواز مى خواند و مى گفت:( أضَلَّنى الْهَوى وَأنَا ذَلیلٌ *** وَلَیْسَ إلى الَّذى أهْوى سَبیلٌ ) هواى نفس مرا ذلیل کرد و افسوس که راهى به آن کس که به او علاقه دارم، نیست. ابن مبارک از آستین خود کاغذى درآورد و این بیت را نوشت. به او گفتند: شعرى را از شاعر مست مى نویسى؟ او گفت: مگر ضرب المثل معروف را نشنیده اید که "رُبَّ جَوْهَرَة فى مَزْبَلَةً" اى بسا گوهرى در میان زباله ها افتاده باشد؟ گفتند: آرى. گفت: این هم گوهرى بود از مزبله 🆔 @ashora_karbala
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃 دست هایی که به هم پیوسته است از دل و دیده گرامی تر هم آیا هست؟..... آری؛ ز دل و دیده گرامی تر؛ .... دست زین همه گوهر پیدا و نهان در تن و جان؛ بی گمان دست گرانقدر تر است هر چه حاصل کنی از دنیا؛ دست آورد است هر چه اسباب جهان باشد در روی زمین دست دارد همه را زیر نگین سلطنت را که شنیدست چنین؟ شرف دست همین بس که نوشتن با اوست خوشترین مایه دلبستگی من با اوست در فرو بسته ترین دشواری در گرانبار ترین نومیدی بارها بر سر خود بانگ زدم هیچَت اَر نیست مخور خون جگر؛ دست که هست بیستون را یاد آر دستهایت را؛ بِسپار به کار کوه را چون پر کاه؛ از سر راهت بردار وَه چه نیروی شگفت انگیزیست دست هایی که به هم پیوسته است به یقین  هر که به هر جای در آید از پای دست هایش بسته است دست در دست کسی؛ یعنی.... پیوند دو جان دست در دست کسی؛ یعنی.... پیمان دو عشق دست گنجینه ی مهر و هنر است خواه بر پرده ساز خواه در گردن دوست ✍ 🆔 @ashora_karbala
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 مهم‌ترین آفت سلوک ✍ #علامه_طهرانی (ره) 🔹 قلبی که در افکار غیر صحیح و غیر واقعی دارد دور می زند، آن فیض می آید و رد می‌شود، نمی‌ایستد، گیرنده وجود ندارد، فرستنده هست، گیرنده نیست، نمی گیرد. پس باید شرایطش را آماده کرد، موانع را از سر راه برداشت تا اینکه انسان بتواند فیض بیشتری ببرد، هر چه حالت سکوت و حالت سکون و آرامش بیشتر باشد واردات بیشتر خواهد شد و بالعکس. سکوت یک وِزانى را در انسان به وجود مى‏ آورد که با حرف، یک همچنین وزان و یک همچنین متانتی بدست نمی آید. 🔹 ملائکه در جایى که تشویش و اضطراب است نمى‏ آیند، ملائکه در جاى سکون و آرامش مى ‏آیند، ملائکه در جایى که دائماً محلّ جَوَلان فکر و تخیّلات و خیالات است نمی آیند. افرادى که زیاد صحبت مى‏ کنند، قلب آنها مشوّش است، اضطراب دارد. بعضى‏ها که ما مثلًا دیدیم، مرحوم علّامه طباطبایى یا مثلًا مرحوم آقاى حدّاد، در مجلس که مى‏نشستند، تا از ایشان سؤال نمى‏کردیم حرف نمی زدند؛ با علّامه طباطبائى، یک ساعت می ‏نشستیم، همینطور به انسان نگاه مى‏کرد. 🔹 ولى بعضى‏ها مى‏گویند: آقا! یعنى چه؟ انسان بنشیند هِى همینطورى نگاه بکند، ساکت، یک حرفى بزنیم، یک چیزى. آقا! هوا گرم است، خیابان شلوغ است، جنسها گران شده، یک حرفى بالأخره بزنیم، این روش یعنى چه؟ ارتباط انسان با اینگونه افراد براى انسان مضرّ است. انسان با افرادى باید ارتباط داشته باشد که این حالت در آنها کمتر است، حالت سکون و آرامش در آنها بیشتر است و در این زمینه روایات زیاد است که ملائکه در سکون‏ اند، شیاطین در اضطرابند. 📚 پای درس عارفان؛ ص ٣٢۶ 🆔 @ashora_karbala
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰شرط رساندن یک پیام الهی این است که وسیله مشروع باشد. ✍استاد متفکر #شهید_مطهری 🔸 اولين شرط رساندن يك پيام الهى اين است كه از هرگونه وسيله‌اى نمى‌توان استفاده كرد؛ يعنى براى اينكه پيام الهى رسانده بشود و براى اينكه هدف مقدس است، نبايد انسان اينجور خيال كند كه از هر وسيله كه شد براى رسيدن به اين هدف بايد استفاده كنيم، مى‌خواهد اين وسيله مشروع باشد و يا نامشروع. 🔸 مى‌گويند: «الْغاياتُ تُبَرِّرُ الْمَبادى» يعنى نتيجه‌ها مقدمات را تجويز مى‌كنند؛ همين قدر كه هدف هدف درستى بود، ديگر به مقدمه نگاه نكن. چنين اصلى مطرود است. ما اگر بخواهيم براى يك هدف مقدس قدم برداريم، از يك وسيله مقدس و حداقل از يك وسيله مشروع مى‌توانيم استفاده كنيم. اگر وسيله نامشروع بود، نبايد به طرف آن برويم. 📚 حماسه حسینی، ج۱ ص ۳۱۳ 🆔 @ashora_karbala
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 بنویس و منتشر کن ✍ عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ اَلْبَرْقِيِّ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِهِ عَنْ أَبِي سَعِيدٍ اَلْخَيْبَرِيِّ عَنِ اَلْمُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ قَالَ قَالَ لِي أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : اُكْتُبْ وَ بُثَّ عِلْمَكَ فِي إِخْوَانِكَ فَإِنْ مِتَّ فَأَوْرِثْ كُتُبَكَ بَنِيكَ فَإِنَّهُ يَأْتِي عَلَى اَلنَّاسِ زَمَانُ هَرْجٍ لاَ يَأْنَسُونَ فِيهِ إِلاَّ بِكُتُبِهِمْ . ✍ امام صـادق (علیه السلام) به یکی از اصحاب خود فرمودند: بنویـس و منتـشر ساز دانـش خود را در میـان بـرادران دیـنی ات؛ پس چون مرگـت فرا رسـد، کتـاب های خود را میراث اولادت قـرار بده؛ زیرا بـراستی زمـان آشفتـگی و هـرج و مرجـی بر مـردم خواهـد آمـد که در آن جـُز به کتـب خودشان اُنـس نمی گیرند! 📚الکافي؛ الجزء الأول؛ كِتَابُ فَضْلِ اَلْعِلْمِ؛ بَابُ رِوَايَةِ اَلْكُتُبِ وَ اَلْحَدِيثِ وَ فَضْلِ اَلْكِتَابَةِ وَ اَلتَّمَسُّكِ بِالْكُتُبِ؛ جلد ۱؛ صفحه ۵٢ 🆔 @ashora_karbala
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 دوره ی طلایی مطالعه... ✍ #امام_خامنه_ای 🔹 من در دوران جوانی زیاد مطالعه می کردم. غیر از کتاب های درسی خودمان که مطالعه می کرد و می خواندم؛ هم کتاب تاریخ؛ هم کتاب ادبیات؛ هم کتاب شعر؛ هم کتاب قصه و رمان می خواندم. به کتاب قصه خیلی علاقه داشتم و خیلی از رمان های معروف را در دوره نوجوانی خواندم. شعر هم می خواندم. من در دوره نوجوانی و جوانی؛ با بسیاری از دیوا های شعر آشنا شدم. به کتاب های تاریخ علاقه داشتم و چون درس عربی می خواندم و با زبان عربی آشنا شده بودم؛ به حدیث علاقه داشتم. 🔹 الآن حدیثی یادم است که آنها را در دوره ی نوجوانی خواندم و یادداشت می کردم. احادیثی را که دیروز یا همین هفته نگاه کرده باشم؛ یادم نمی ماند؛ مگر اینکه یادآوری وجود داشته باشد؛ اما آن هایی را که در آن دوره خواندم؛ کاملا یادم است. 🔹 شماها واقعاً باید دوره ی نوجوانی و جوانی را قدر بدانید. هر چه امروز مطالعه کنید؛ برایتان می ماند. این دوره ی نوجوانی و جوانی؛ برای مطالعه و یاد گرفتن؛ دوره ی خیلی خوبی است؛ واقعاً یک دوره ی طلایی است و با هیچ دوران دیگری قابل مقایسه نیست. من می بینم با اینکه درس های موجود از لحاظ حجم و محتوا خیلی سنگین نیست؛ اما بعضی از جوانان ما فرصتی برای خودشان نمی بینند که بتوانند مطالعات جنبی بکنند؛ در حالی که به نظر من جوان می تواند هم درس بخواند؛ هم مطالعه کند و هم ورزش کند. 📚 من و کتاب؛ ص ۱٩ 🆔 @ashora_karbala
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا