#تفسیر_قرآن_کریم
(ادامه تفسیر آیه ۱۴٢ سوره آل عمران)
💠 {وَلَمَّا يَعْلَمِ اللّهُ الَّذِينَ جَاهَدُواْ مِنكُمْ وَيَعْلَمَ الصَّابِرِينَ} برای ورود به این جنّت لازم است این دو ویژگی (جد و جهد و صبر _جاهدوا ... الصابرین) را داشته باشید.
💠بدون جدّ و جهد و بدون مقاومت دینی، انتظار رسیدن به مقامات خاص؛ ممکن نیست. مؤمن برای طلب جنّت؛ باید جدّ و جهد داشته باشد و تمام تلاشش را به بندگی معطوف کند؛ اگر کسی گمان کند به صرف آرزو میتواند به مقامات عالیه راه پیدا کند در هلاکت افتاده است، آرزو آرزوی باطلی است
💠به عبارت دیگر ؛ در نظام عالَم ورود به جنت تصادفی و شانسی نیست؛ بلکه باید زحمتی متحمّل شد و توانمندیهایی به نمایش گذاشته شود تا در این جایگاه رفیع قرار گیرند. همچنانکه اگر مؤمن بخواهد خُلق نیکویی؛ برایش ملکه بشود؛ باید زحمت زیادی متحمل شود والا با صرف دعا و آرزو و بدون عمل و تلاش؛امکان ندارد تا خُلق مثبت ملکه کسی شود
💠ویژگی دیگر صبر است؛ معلوم میشود این راه سختی زیاد دارد و باید صبور باشد. اما ؛صابر کیست؟صابر آنستکه در مقابل آسیبهای مختلف جزع و فزعی ندارد ؛ علت اینکه شتر مظهر صبر است به این جهت است که جزع و فزع ندارد؛ راه طولانی را با غذا و آب کم طی میکند؛چون چشمش پایان سفر را میبیند.
💠اگر هر یک از ما؛ عمق جدّ و جهد و عاقبت صبوریمان را بدانیم به یقین جزع و فزع نداریم و بدانیم که مقاومت دینی؛ چه جایگاهی را نصیب ما میکند و این تلاش بیوقفه ما چه عنایتی را شامل حالمان میسازد. اصلاً در عرصه تلاش عقبنشینی نکرده و معترض به خدای سبحان نمیشویم.
🌐 @ashora_karbala
🔰 فرصتها منتظر شما نمی مانند تا آماده شوید
✍ استاد سید محمد مهدی میرباقری:
💠کسی که در اين عالم میخواهد به امام(ع) برسد و با امام خودش سالک شود و راه را با امامش طی کند، منتظر آن لحظه است؛ همۀ عمر مراقب است که ثانيهها از کف او نرود. اين میشود «سرعت». دیگر حادثهها بر او سبقت نمیگيرند.
💠گاهی انسان صبر میکند، حادثهها هم میآيند و از انسان جلو میزنند! هيچ وقت شب جمعه منتظر من نمیماند. من اگر میخواهم شب جمعه را درک کنم، بايد از قبل آماده شده باشم. هيچ وقت سحر منتظر من نمیماند که من سير خواب شوم و بعد بيدار شوم. من اگر میخواهم سحر را درک کنم، بايد خوابم را تنظيم کنم تا فرصت از من سبقت نگيرد. اگر این نباشد تا بفهمم که سير خواب شدهام یا نه، سحر گذشته است. نماز اول وقت هم همينطور است.
💠جوانی مثل باد میرود؛ هيچوقت منتظر نمیماند که شما مهيا شويد و از اين جوانی استفاده کنید. اکثر انسانها اينگونهاند که وقتی جوانی از کفشان میرود، تازه به پشت سر نگاه میکنند و میفهمند که چه استفادههايی میتوانستند بکنند.
💠اينها اهل سرعت نيستند. «اهل سرعت» کسی است که قبل از اينکه جوانی تمام شود، بار جوانیاش را بسته است. بعد که به پشت سرش نگاه میکند ميبيند همه بهرهاش را برده است. اگر از نو هم تکرار شود، همينطور است. بيش از اين، کاری از او نمیآيد. او خودش را برای شب امتحان آماده کرده است. اهل سرعت بودن يعنی همین.
🌐 @ashora_karbala
12.safaee_ekhbatTSB-2.mp3_98382.mp3
6.6M
🎙 #علی_صفایی_حائری
🔰موضوع : مبحث « #اخبات »
( تواضع، خشوع؛ انکسار؛ باعث قرب به حق می شود)
⬅️بخشهایی از مباحث مطرح شده در جلسه دوم :
🔹آیا خیال مى کنى قتل ابا عبداللَّه کار مشکلى است؟ وقتی من شخصیتم را دوست دارم، عنوانم را دوست دارم، پرستیژم را دوست دارم، رفتارم را دوست دارم. وقتى شهوت و نیاز، تبدیل به حبّ و محبت، تبدیل به یک نوع جنبه عقلانى و ذهنى شد، که تو باید این طور رفتار کنى و باید این گونه باشى، دیگر احتمال خلاف نمى دهى.
🔹عقل، تجربه، توهّم، تخیّل، تفکّر، تأمّل، مشورت و قلب و شهوت تو، همه به یک نتیجه مى رسند، که حسین را بکشى. آیا خیال مى کنید بعد از این انسان مى ایستد یا براى کشتن او از هر وسیله ممکن استفاده مى کند؟!
🔹این وضعیت ماست. پس با خوفى که در اینجا مى آید، چه چیزى براى ما باقى مى ماند؟ به چه چیزى رجاء و امید داشته باشیم؟ به رحمت حق؟! که حتى به محسن قریب است، نه واصل!
⏱زمان: ٢٧:٢٨دقیقه
📶حجم:۶ مگابایت
🔍با دقت بشنوید
🌐 @ashora_karbala
🔰 همه ضرر و زیانهای افراد و اجتماع در اثر چهار صفت
✍ #مقام_معظم_رهبری
💠من مواعظ علی (علیهالسلام):
من استطاع أن یمنع نفسه من أربعة اشیاء فهو خلیق بأن لاینزل به مکروهٌ أبداً قیل: وما هنّ یا أمیرالمؤمنین! قال: العجلة واللجاجة والعُجب والتّوانی - ۱
💢هرکس این چهار صفت را از خود دور کند خواه فرد باشد، خواه مجموعه دستاندرکاران و رؤسأی جامعه، هیچگاه حادثه و واقعه ی ناخوشایندی، متوجه او نخواهدشد:
1⃣ عجله: بدون تأنّی و دقت، تصمیمگیری کند یا کاری را اجراء نماید (عجله غیر از سرعت در عمل است).
2⃣لجاجت: یکی از مسائل خطرناک و بلاهای دامنگیر، اصرار و پافشاری ناحق، در مسألهای است که چون این حرف را گفته و یا چنین موضعی اتخاذ کرده حاضر نیست عقبنشینی کند و لو خلاف آن ثابت شود.
3⃣ غرور : مغرورشدن و خودشگفتی
که انسان نقصها و ضعفهای خود را ندیده و احیاناً محسناتش را بزرگ بشمرد.
4⃣ کاهلی و سستی: کار امروز را به فردا افکندن و تأخیر انداختن.
💢بنده، در اثر تجربیاتی که در سالهای متمادی پیدا کردم به این نتیجه رسیدم که این سخن علی(علیه السلام) واقعاً حکمت تمامی است و همه ضرر و زیانهایی که متوجه جامعه شده است در اثر این امور بوده. خداوند ان شاءاللّه ما را با مجاهدت خودمان و با توفیق خودش از این صفات دور بدارد. -٢
▫️۱- (تحف العقول صفحه۲۲۲)
▫️٢- مطرح شده در آغاز جلسه چهلم درس خارج فقه
🌐 @ashora_karbala
🔰 #ارتجاع_روشنفکران یا #ارتجاع_روشنفکری ( بخش هفتم)
♦️#مقام_معظم_رهبری
💢این را شما بدانید که هر فکری، هر قلمزدنی، هر کار کردنی، مقدّمه حرکتی است؛ مثل حرکتی که در #انقلاب برای کشور پدید آمد؛این حرکت؛ بزرگترین برکات را برای کشور دارد؛ لذا موج آن؛ خودی و اسلامی و بومی روشنفکری، با شعبههای گوناگونش در کشور، همه چیز را تحتالشّعاع قرار داد.
💢از آهنگساز گرفته، تا موسیقیدان، تا هنرمند، تا ادیب، تا شاعر، #اسلامی فکر کردند، اسلامی کار کردند؛ لااقل تلاش کردند که اینگونه باشند. این، پدیده بسیار نو و مبارکی بود و ادامه هم پیدا کرد.
💢 طولی نکشید که جنگ شروع شد؛
جنگ هم، میدانی برای بروز استعدادها در این زمینه شد. میدانید یکی از عواملی که هنر و ادبیّات را در هر کشوری به شکوفایی میرساند،
⬅️ #حوادث_سخت، از جمله جنگ است. زیباترین رُمانها، بهترین فیلمها و شاید بلندترین شعرها، در جنگها و به مناسبت جنگها نوشته شده، به تصویر کشیده شده، سروده شده و به وجود آمده است. در جنگ ما هم همینطور بود.
💢ما در جنگ #مظلوم بودیم. ما در جنگ، ملتی بودیم یکجا مظلوم و مورد ستم. ما که تجاوزی به کسی نکرده بودیم؛ ما هیچ بهانهای دست کسی نداده بودیم؛ ما حتّی یک تیر هم به داخل مرزهای عراق پرتاپ نکرده بودیم؛ اما #طبیعت_انقلاب این بود که به ما حمله نظامی بشود.
👤یکی از رهبران ملی آفریقا «احمد سکوتوره» رئیس جمهور گینه کوناکری بود. او در دوران ریاست جمهوری من چند بار به ایران آمد. یکی از دفعاتی که آمد، زمان جنگ بود. گفت از این جنگی که بر شما تحمیل شده، تعجّب نکنید. هر انقلابی که علیه دستگاههای استعماری و استکباری و قدرتهای نافذ جهانی باشد، وقتی به وجود آید، یکی از اوّلین کارهایی که علیه آن میشود، این است که یکی از همسایگانش را به جانش میاندازند!
⬅️ شما هم مشمول این قانون کلّی شدهاید؛ تعجّب نکنید. او به من گفت: به شما از یک مرز حمله کردهاند؛ اما به من، از پنج جای مرزم، پنج کشور حمله کردهاند! چون کشور کوچکی است و اطرافش کشورهای متعدّدی وجود دارد. او هم چون یک فرد انقلابی بود و با یک انقلاب بر سر کار آمده بود، مورد حمله قرار گرفته بود.
💢همه مردم در جنگ شرکت داشتند. در حادثه جنگ، #نقش_رهبری، نقش #طراز_اوّل بود. رهبری با خودش، حضور یکپارچه مردم را آورد. این بسیج، تشکیل سپاه، تحرّک عظیم ارتش، کارهای فراوانی که انجام گرفت، کمک مردم، همراهی مردم و ... هم، آن فضایی را که روشنفکری برای رشد و شکوفایی خودش لازم داشت، در همان جهت درست تشدید کرد.
💢البته اینهایی که میگویم، مسأله اغلب است؛ نه عمومی؛ استثناهایی دارد. در همان دوران جنگ، نویسنده و داستاننویسی، داستانی درباره جنگ نوشت؛ لیکن داستانی که ایران را در این جنگ محکوم میکند! ببینید؛ وقتی کسی حاضر نیست به هیچ قیمتی از مواضع غلط خودش منصرف شود، اینطوری درمیآید. ایرانی که اهواز و آبادان و خرمشهرش، بدون اراده و بدون اختیار او، مورد هجوم نظامی دشمن قرار گرفته و جمهوری اسلامی ؛ از رهبری، از دولت، از نیروهای مسلّح و از مردم؛ با همه وجود وارد میدان شده است، چه ایرادی باید به این گرفت؟
⬅️ این رمان، اوّل تا آخر، ایراد به مردم و مسؤولان آن منطقه و تمسخر و اهانت به آنهاست. از این چیزها، از بعضی از آن قدیمیها صادر شد؛ لیکن روال عمومی اینگونه نبود. تا بعد از جنگ و تا بعدها، روال عمومی در #جهت_صحیح بود.
💢در عالمِ حرکتِ روشنفکری، این یک پیشرفت و یک ترقّی و یک کار منطبق با طبیعت روشنفکری بود؛👈 چون روشنفکری طبیعتش #پیشروی است و درستش همین بود که از آن اشتباه و از آن بیماری نجات پیدا کند؛ اما در شرایط قبل از انقلاب امکان نداشت؛ شرایط انقلاب این تحوّل را ممکن و عملی کرد.
🔰یک کلمه از بحث من باقی مانده و آن یک کلمه، همه آن مطلبی است که اسم این بحث به مناسبت آن است. آن یک کلمه این است:
⬅️ از بعدِ جنگ؛ تلاشهایی جدّی شروع شده برای اینکه روشنفکری ایران را به همان حالت بیماری قبل از انقلاب برگردانند؛ برگشت به عقب، #ارتجاع ؛ یعنی باز قهر کردن با مذهب، قهر کردن با بنیانهای بومی، رو کردن به غرب، دلبستگی و وابستگی بی قید و شرط به غرب، پذیرفتن هرچه که از غرب ؛از اروپا و از امریکا ؛ میآید، بزرگ شمردن هر آنچه که متعلّق به بیگانه است و حقیر شمردن هر آنچه که مربوط به خودی است؛ که در باطن خودش، تحقیر ملت ایران و تحقیر بنیانهایش را همراه دارد. من این را مشاهده میکنم.
🔹 بیانات رهبری سال ٧٧ در دانشگاه تهران
#امام_خامنه_ای
#روشنفکری_در_ایران
#روشنفکری_معیوب
#روشنفکران_دوره_انقلاب
#روشنفکران_دوره_جنگ
#روشنفکری_حقیقی
#ارتجاع_روشنفکری
♻️ادامه دارد...
🌐 @ashora_karbala
🔰 دادن مسئولیت؛ در مکاتب الهی بر اساس مکتبی بودن و تعهد است؛ سپس تخصص
✍ #شهید_بهشتی
💢مدیر بد؛ بیش از رفیق بد؛ روی کارکنان اثر میگذارد
«أَلنّاسُ عَلی دِینِ مُلُوکِهِمْ» مردم به آن بالاها نگاه میکنند. این یک واقعیت است. اینکه ما در مسئله امامت این همه مته به خشخاش میگذاریم و میگوییم امامت و رهبری باید از آن کسانی باشد که آن خصلتهای متعالی را داشته باشند، برای همین است
💢در چنین جامعهای؛ دیگر نمیتوان اول به تخصص بها داد. تخصص بها دارد، ولی بهای درجه دو. مکتب در درجه اول قرار دارد. بنابراین، اگر میخواهیم مدیر کارخانه انتخاب کنیم، مهندس مسئول ماشین آلات کارخانه انتخاب کنیم، اول میپرسیم که آیا عَرق خور، فاسد، قمارباز، دروغگو، فرعون صفت، متکبّر و مردم آزار نیست؟
💢انساندوست است، پاک است، چشم پاک است، نماز میخواند، دلش با خداست؟ وقتی در کارخانه میآید کارگرها با دیدن او به یاد خدا میافتند؟ اول اینها را میپرسیم، اگر گفتند خوب است، میگوییم حال کاردانی او چه طور است؟ این کار را بلد است؟ از این ماشین آلات اطلاع درستی دارد؟ سابقه کار دارد؟ تجربه دارد؟ زرنگ و پُرکار هست؟ اینها را هم میپرسیم. اگر نتیجه مثبت بود، او را به کار دعوت میکنیم
💢میبینید که اصلاً شیوه انتخاب عوض میشود. در جامعههایی که مکتب الهی، شکل و جهت آن جامعه را تعیین میکند، در انتخاب افراد برای سمتها و کارها، پرسش اول از پایبندی این افراد به آن مکتب الهی و پرسش دوم از وارد بودن او و تخصص او و مهارت او است و این مطلب، مطلبی روشن است
📚 بایدها و نبایدها (صفحه ۱۷۹ و ۱۸۰)
🌐 @ashora_karbala
🔰اتصال به حق و انقطاع از خلق
✍استاد #علی_صفایی_حائری
💠عده اى خدمت رسول اللَّه (ص) آمدند و گفتند: بر ما بهشت را تضمين كن.
حضرت به دو گروهى كه آمده بودند، دو جواب دادند:به يك عده گفتند به شرط اينكه سجده هايتان را طولانى كنيد ؛ و به عده ديگر گفتند به شرطى كه از غير خدا چيزى نخواهيد.
💠در روايت هست، آنهايى كه بنا بود از غير خدا چيزى نخواهند، به حدى رسيده بودند كه اگر بالاى استَر بودند و تازيانه شان مى افتاد، از همراهشان که پیاده بودند؛ نمى خواستند كه به آنها بدهد، خودشان پايين مى آمدند و برمى داشتند. غناى از غير حقّ، خود، درهاى بهشت را باز مى كند.
💠سجود هم قرب است و اتصال و طولانى شدنش، يك نوع چشيدن باطنى مى خواهد. پس جواب حضرت، هر دو راه را باز كرده است.
💠اتصال به حق و انقطاع از خلق، نفوس را بهشتى مى كند و ضمانت بهشت را به دنبال دارد.
📚 اخبات، صفحه ۱۰۴
🌐 @ashora_karbala
🔰ما دنبال ساختن جامعه ای هستیم که اروپا و آمریکا از ساختنش عاجزند...
✍ دکتر #علی_شریعتی
💢چقدر غربی ها ما را #تحقیر کرده اند...!مگر ما را، ما دنیای سومی ها، ما شرقی ها، ما مسلمان ها را چه کار کردند ؟
💠اول مذهبمان، زبانمان، ادبیاتمان، فکرمان، گذشته مان، تاریخمان و اصلاً نژادمان را و همه چیزمان را چنان تحقیر کردند، و ما را به قدری آدم های #دست_دوم حساب کردند، که ما نشستیم خودمان، خودمان را مسخره کردیم !
💠و در عوض، خودشان را آنقدر برتر و بالاتر و عزیزتر نشان دادند، به ما باوراندند، که ما تمام تلاش و دعوت و آرزو و مبارزه مان برای #نوکری_فرنگ شد، تا اینکه ادای آنها را در بیاوریم، شبیه به آنها حرکت کنیم، حرف بزنیم، راه برویم...!
💠اما ما؛ نه میخواهیم اروپا بسازیم و نه آمریکا، ما می خواهیم یک جامعه ی انسانی بسازیم، که هم اروپا و هم آمریکا از ساختنش عاجز ماندند و همیشه حرفش را زدند و ادعایش را کردند و همیشه بر ضدش عمل کردند و انسانها را که در کوچه های اروپا و بازارها که می دیدند می کشتند و می کشند و مسخش می کنند.
💠ما هرگز نمی خواهیم به فرانسه برسیم یا به انگلستان یا آمریکا، هرگز ! بنابراین ما هیچ وقت وسوسه ی اینکه به قرن بیستمی این چنین برسیم نداریم.
📚 چه باید کرد( ص صفحه ۲۰۶_۵۰۸)
🌐 @ashora_karbala
#شرح_نهج_البلاغه
(آخرین بند از شرح حکمت ٣٨)
حضرت امیر(ع) در آخرين و چهارمين جمله پرنور و حكمتآميزش مىفرمايد:
🍃وَ إِيَّاکَ وَمُصَادَقَةَ الْكَذَّابِ، فَإِنَّهُ كَالسَّرَابِ: يُقَرِّبُ عَلَيْکَ الْبَعِيدَ، وَيُبَعِّدُ عَلَيْکَ الْقَرِيبَ
💠کذّاب مبالغه است و دوستى با آدم کذّاب؛ خطرناك است؛ یعنی بسیار دورغگو بودن؛ با این افراد نباید دوستی کرد؛ نه با شخصی که شاید در مورد یک مسئله ای مرتکب دروغ شده است.
عده ای هستند عادتا؛ مرتب دروغ میگویند؛ یا اين رذيله ی اخلاقىاش ناشى از بىبند و بارى و ضعف ايمان است يا بر اثر علاقه به منافع زودگذرِ خود این کار را میکند.
💠 آسیب دوستی با اینها را حضرت بیان میکنند که چون انسان با دوستان خود در بسیاری از مسائل مشورت میکند؛اینها به خاطر دارا بودنِ این صفت رذیله؛ در مورد کاری که عوامل پيروزى براى رسيدن به آن کار فراهم است؛در عین حال؛ رسيدن به آن را غير ممكن و محال مىشمرد و فرصتها از اين طريق از دست مىرود و گاه به عكس، كارهايى پيش روى انسان است كه شرايط آن فراهم نشده و ورود در آن مايه شكست است؛ اما اين دروغگوى بىبند و بار چنان سخن مىگويد كه گويى فردا انسان به مقصود مىرسد.
💠لذا فرمودند با انسان کذاب مشورت نکنید؛ چون کذاب خائن است. پيامبر گرامي اسلام(ص) میفرماید: خيانت بزرگي است که با برادرت سخني بگويی که او تو را تصديق کند و تو به او دروغ گفته باشی
💠امير مؤمنان (ع) مخصوصاً روى اين مطلب تكيه فرموده كه دورغگويان، دور را نزديك و نزديك را دور مىسازند و اين نوعى تغيير واقعيت است مثل سراب
🌐 @ashora_karbala
payambar.pdf
2.1M
📚پیشنهاد دانلود و #مطالعه_کتاب
(اعلام الهدایه _ #پیشوایان_هدایت ) پیشنهادی برا مطالعه سیره اهل بیت(ع)
✍مؤلف:سید منذر حکیم
📕 جلد اول➖زندگانی حضرت محمد (صلی الله علیه وآله وسلم)
📕زندگی پیغمبر را میلیمتری باید مطالعه کرد. هر لحظهی این زندگی یک حادثه است، یک درس است، یک جلوهی عظیم انسانی است؛ تمام این ۲۳ سال همینجور است. جوانهای ما بروند تاریخ زندگی پیغمبر را از منابع محکم و مستند بخوانند و ببینند چه اتفاقی افتاده است.» (۱۳۸۷/۰۵/۰۹)
📕گفتن اینکه تاریخ ۲۵۰ سالهی اهل بیت(ع) حکایت درخشش نوری واحد است، به زبان، ساده است اما نشاندادن آن با جزئیات و در قالب بیش از چهار هزار صفحه کتاب و ذیل سرفصلهای مختلف و با بهرهگیری از منابع متعدد، کار دشواری است که مجموعهی ۱۴ جلدی اعلامالهدایة از عهدهی آن برآمده است.
📕آشنایی با هر معصوم در سه سطح
در هر جلد، ابتدا خلاصهای چند صفحهای از تاریخ زندگی هر معصوم و مهمترین فراز و فرودهای تاریخی زندگی ایشان ارائه میشود. پس از آن، مخاطب در سه سطح مختلف که از اجمال به تفصیل میرود، فهم عمیقتری از زندگی و سیرهی آن امام و شرایط تاریخی آن مقطع پیدا میکند. کتاب زمینهی تاریخی دارد و پرداختن به مباحث کلامی یا فقهی و حدیثی متناسب با هر معصوم باعث نمیشود خط کلی خود را گم کند.
📕کتابی بسیار ارزنده است که در عین موجز بودن و فشردگی بحث، از غنای کامل برخوردار است و با تحقیقی کافی و وافی که برای آن انجام پذیرفته، میتواند به عنوان یکی از منابع بسیار خوب تاریخی مورد استفادهی عموم مردم و نیز محققان حوزوی و دانشگاهی قرار گیرد.
🆔 @ashora_karbala
💠هزار سینه سخن
🍃
رفیق جان ،مرا دوره ی رفاقت نیست
سر گلایه ندارم که جای صحبت نیست
🍃
یکی به مفتی شهر از زبان ما گوید
اطاعتی که تو را می کنند طاعت نیست
🍃
چگونه نقشه ی آسایش جهان بکشیم
به خانه ای که در آن جای استراحت نیست
🍃
همه به سایه ی هم تیر می زنند اینجا
میان سایه و دیوار هیچ الفت نیست
🍃
چقدر بی تو در این شام ها دلم خون شد
چقدر بی تو در این روزها صداقت نیست
🍃
مجو عدالت از این تاجران بازاری
که در ترازویشان نیم جو مروّت نیست
🍃
حرامیان همه دولت شدند و دولتمند
گناه دولتیان و گناه دولت نیست...
🍃
به جز سکوت و تبسم چه می توانم گفت
به واعظی که گمان می کند قیامت نیست
🍃
هوای کعبه به سر دارد و دلش گرم است
که در طریق هوی سختی و جراحت نیست
🍃
"کجا روم چه کنم ؛ چاره از کجا یابم"
هزار سینه سخن مانده است و رخصت نیست...
✍ #علیرضا_قزوه
🌐 @ashora_karbala
#تفسیر_قرآن_کریم
(تفسیر آیه ۱۴۱ سوره آل عمران)
💠وَلِيُمَحِّصَ اللّهُ الَّذِينَ آمَنُواْ..
ولِيُمَحِّصَ از باب تفعیل و برای تدریج بکار میرود؛ تمحیص؛ به معنای تخلیص؛خالص کردن است.
💠مؤمنین در گرفتاریها به تدریج از هرچه غیر خدا است جدامیشوند؛ گرفتاریها جایگاه تصفیه مؤمنین است، یعنی گرفتاری موجب مصفّا شدن مؤمنین میشود؛مثل طلا در کوره آتش.
💠در جنگ احد؛ امیرالمؤمنین (ع) در حلقه اولِ دفاع از پیامبر (ص) قرار داشت و همراه ایشان سه یا چهار یار وفادار و دسته سوم سایر مؤمنین بودند که این دسته برای بدست آوردن غنیمت رفتند. خداوند میفرماید؛ میخواهیم شما با این آزمایش ؛خالص کنیم؛ تا مؤمنین ردهی بالا مشخص شوند،تمحیص و تخلیص؛ شما را نسبت به گرایشات مادیتان آگاه میکند؛ که چقدر از درجه آنها دور هستید.
💠به هیچ عنوان؛ گرفتاری به ضرر مؤمن نیست. پیرایشی است که مؤمن با آن آرایش میشود. بعد از این پیرایشها چهرهای از ایمان مؤمنین به نمایش گذاشته میشود، که اصلاً آنان؛ چنین ایمانی را برای خود تصور نمیکردند. گمان نمیکردند چنین چهرهای در وجودشان مخفی بوده باشد. شاید از همین روست که مؤمن در گرفتاریها جزع و فزع نمیکند، چون به بعد از آن فکر میکند و باور دارد که پس از این گرفتاری چه چیزی نصیب او میشود
💠وَيَمْحَقَ الْكَافِرِينَ ؛ محق به معنی کم کردن آهسته آهسته چیزی است. در گرفتاری ها سرمایه کفار آهسته آهسته نابود میشود. کفار در معرض زوال هستند. همان کوره ای که ناخالصی های مؤمنین را پاک میکند برای کفار خاکستر کننده است؛ مثل چوبی که در کوره آتش بیاندازی
🌐 @ashora_karbala
🔰 ما بهبهانهٔ عبادت، ترکِ کار میکنيم و بهبهانهٔ کار، ترکِ عبادت!
✍ استاد سید محمّدمهدی میرباقری:
💠امثال بنده بهبهانهٔ عبادت، ترکِ کار میکنيم و بهبهانهٔ کار، ترکِ عبادت.
خدا نکند در يک شب ماه رمضان دوساعت به مسجد برویم و بيدار باشيم، فردا تا بعدازظهر میخوابيم و همه کارهای روزمان تعطيل است!
💠اين را خدایمتعال نمیپسندد. نمیگويم انسان استراحت نکند، ولی تدبيری بايد داشته باشد تا بتواند جمع بين اين امور کند؛ هم به کارش برسد هم به عبادتش برسد. اين شدنی است؛ بزرگان اينگونه بودند.
💠مرحوم آيتالله العظمی بهجت از قول يکی از اساتيدشان میفرمودند: يک جور درس میخواندند که آدم میگفت: او چه موقع عبادت میکند؟! و يکجوری عبادت میکردند که آدم میگفت: او کِی درس میخواند؟! يکی از کارهايشان زيارت عاشورایِ هر روز و "نماز جعفرِ" هر روز بود و هزارمرتبه در روز "انا انزلناه" میخواندند. آنوقت به کارهايشان هم میرسيدند و بیشتر از ديگران هم به کارشان میرسيدند.
🌐 @ashora_karbala
13.safaee_ekhbatTSB-3.mp3_98381.mp3
6.28M
🎙 #علی_صفایی_حائری
🔰موضوع : مبحث « #اخبات »
( تواضع، خشوع؛ انکسار؛ باعث قرب به حق می شود)
⬅️بخشهایی از مباحث مطرح شده در جلسه سوم :
🔹کسانی که در حد اولیاء حق ایثار کردند؛ مزد نخواستند، سپاس هم نخواستند؛ ولی مایی که منتظریم صدایمان بکنند؛ وضعیتمان مشخص است؛ مایی که دعوت حوادث را نمیفهمیم.
🔹آدم میبیند اهل باطل در مسیرشان بیش از من در حق خودم از من توانا هستند ؛امیرالمؤمنین میفرمود ای کاش با معاویه معامله صرافی میکردم؛ ۱۰نفر از شما را میدادم و یک نفر از آنها را میگرفتم
🔹 درجاتی که انسان به آن وصول می کند دلیل بر رجیم شدن و زمین گیر شدنش نیست و دلیلش به کم رضایت دادن است؛ وحشتی که وجود دارد این است که در هر مرحله پیشرفت، مراحلی از سقوط وجود خواهد داشت و این آن چیزی است که همیشه باید از آن ترس داشته باشیم.
⏱زمان: ٢۶:۰٨ دقیقه
📶حجم: ۵ مگابایت
🔍با دقت بشنوید
🌐 @ashora_karbala