eitaa logo
کلُّ یَومٍ عاشُورا وَ کلُّ اَرضٍ کَربَلا
617 دنبال‌کننده
766 عکس
95 ویدیو
160 فایل
_ هدف، ارائه طریق و الگوست _ با شبکه های اجتماعی کسی متفکر نمی شود _ باید کتاب خواند... { کارگروه فرهنگی شهید عنایت نژاد} 📬برای انتقاد و پیشنهاد به آیدی های زیر مراجعه نمائید ⬅انتقاد و پیشنهاد @sad_ein@habib133
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 ما غائبیم! ✍ آیت الله #سید_محمد_حسن_الهی 🔹 حضور و وجود ولی عصر (عج) در دنیا اینگونه است؛ که دنیا هیچ وقت از امام زمان(ع) خالی نیست. امّا ما آن آینه ای نیستیم که تصویر کامل را نشان دهد. ما هر کدام ممکن است قسمتهایی از اخلاق و رفتار و صفات حضرت را دارا باشیم؛ امّا ایشان انسان کامل و کامل انسانهاست و اینجا اِشکال از آینه هاست که نمی تواند آن کامل انسانها و کمال انسانّیت را نشان دهد. آری ایراد از ماست وگرنه ارتباط همیشه برقرار است. مسأله این است که آیا ما این ارتباط را می توانیم درک کنیم یا نه؟ شاید به همین دلیل است که به حضور حضرت در کنارمان یقین نمی کنیم. 🔹 تصرّف ولی عصر (عج) در بشریت مثل تصرّف روح در بدن است؛ آن هم نه فقط برای ما؛ بلکه برای تمام بشریت! ما همیشه تحت نظر حضرت هستیم و ارتباط ما با حضرت دائمی است. منتهی بعضی انسان ها این ارتباط را درک می کنند و می شناسند و بعضی نمی شناسند و اگر ما نمی توانیم ارتباط را درک کنیم؛ چون ما دیدمان کم است؛ ما غائبیم. 🔹 برای ارتباط با حضرت تنها باید تصفیه شد. دل را باید تصفیه کرد. اگر دل صاف باشد این امواج را درک می کند و تصویر را هم نشان می دهد. اما اگر دل صاف نباشد و گرد و خاک داشته باشد؛ تصویر را خوب نشان نمی دهد. اگر قابلیت داشته باشی و شرایط غیبت را رعایت کنی؛ در زمان غیبت ظهور انفرادی برایت حاصل خواهد شد و حضرت می آید دیدن شما؛ شما نمی روید دیدن امام. 📚 کتاب الهیه؛ به نقل از آقای سید محمد الهی ص ۱۵٣ 🆔 @ashora_karbala
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 چه کنیم تا از یاران امام زمان (عج) باشیم؟ ⚪️جواب از لسان گهر بار امام صادق (علیه السلام) : ◻️ عَنْ أبِي عَبْدِاللهِ عليه السّلام قالَ: مَنْ سَرَّهُ أَنْ يَكونَ مِنْ أَصْحابِ الْقائِمِ فَلْيَنْتَظِرْ وَلْيَعْمَلُ بِالْوَرَعِ وَمَحاسِنِ الْأَخْلاقِ وَهُوَ مَنْتَظِرٌ فَاِنْ ماتَ وَقامَ الْقائِمُ بَعْدَهُ كانَ لَهُ مِنَ الْأَجْرِ مِثْلُ أَجْرِ مَنْ أَدْرَكهُ. ◻️ امام صادق عليه السّلام فرمودند: كسي كه دوست مي‌دارد از اصحاب امام قائم بشمار آيد، پس در انتظار بسر ببرد و ورع و پارسايي را پيشه خود سازد و به محاسن اخلاق بپردازد، اين چنين كسي را منتظر گويند و اگر بميرد در حاليكه امام خود را زيارت نكرده باشد، پاداش وي بسان كساني است كه در ركاب امام حضور دارند. 📚 مستدرك سفينة البحار، ج ۶، ص ۱۸۴ 🆔 @ashora_karbala
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰دو نوع تفکّر و دو نوع انتظار.. ✍ استاد متفکر 🔸 اصل انتظار فرج از یک اصل کلی اسلامی و قرآنی استنتاج می‌شود و آن اصل «حرمت یأس از روح‌الله» است. مردم مؤمنِ به عنایات الهی، هرگز و در هیچ شرایطی امید خویش را از دست نمی‌دهند و تسلیم یأس و ناامیدی و بیهوده‌گرایی نمی‌گردند. چیزی که هست این انتظار فرج و این «عدم یأس از روح اللّه» در مورد یک عنایت عمومی و بشری است؛ نه شخصی یا گروهی و به علاوه توأم است با نویدهای خاص و مشخص که به آن قطعیت داده است. 🔸امّا از ضربات جبران ناپذیری که در طول تاریخ بر اسلام وارد شده، تحریف برخی از ارزش‌ها مثل ولایت، محبت، زهد و... است که متأسفانه انتظار فرج هم از این دَست بُرد در امان نبوده و با تحریف و تفسیر نادرستِ آن به بی‌تفاوتی و پرهیز از هرگونه اقدام اصلاحی و تعطیل امر به معروف و نهی از منکر و حتی دامن زدن به فساد برای تسریع و تعجیل ظهور حضرت، از آن ضربه‌های جبران ناپذیری بوده که بر اسلام وارد شده است. 🔸 انتظار فرج و آرزو و امید و دل بستن به آینده دو گونه است: انتظاری که سازنده و نگهدارنده است، تعهدآور است، نیرو آفرین و تحرک‌بخش است؛ به ‌گونه‌ای که می‌تواند نوعی عبادت و حق پرستی شمرده می‌شود. ‌و انتظاری که گناه است، ویرانگر است، اسارت بخش است، فلج‌کننده است و نوعی «اباحی گری» محسوب می گردد.‌ این دو نوع انتظار فرج، معلول دو نوع برداشت از ظهور عظیم مهدی موعود علیه‌السلام است و این دو نوع برداشت به نوبه خود از دو نوع بینش درباره تحولات و انقلابات تاریخی ناشی می‌شود. 📚 قیام و انقلاب امام مهدی (ع) ص ۱۴ و ۱۵ 🆔 @ashora_karbala
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
sabke-zendegi-montazerane-25.pdf
2.15M
📚پیشنهاد دانلود و #مطالعه_کتاب " سبک زندگی منتظرانه" ✍مؤلف: حسن ملایی 📖 برشی از کتاب: 📘 شما کشتی‌ای را در یک دریای طوفانی فرض کنید! اگر کسانی که در این کشتی هستند، عقیده داشته باشند که اطرافشان تا هزار فرسنگ، هیچ ساحلی وجود ندارد و آب و نان و وسایل حرکت اندکی داشته باشند، چه کار می‌کنند؟ آیا هیچ تصور می‌شود که این‌ها برای آنکه حرکت کنند و کشتی را پیش ببرند، تلاشی بکنند؟ نه؛ چون به نظر خودشان، مرگشان حتمی است. وقتی انسان مرگش حتمی است، دیگر چه حرکت و تلاشی باید بکند؟ امید و افقی وجود ندارد. 📘 طور دیگر هم این است که کسانی که در همین کشتی هستند، یقین داشته باشند و بدانند که در نزدیکی‌شان ساحلی وجود دارد. اینکه آن ساحل دور و یا نزدیک است و چقدر کار دارند تا به آن برسند، معلوم نیست؛ اما قطعاً ساحلی که در دسترس آن هاست، وجود دارد. این افراد چه کار می‌کنند؟ تلاش می‌کنند که خود را به آن ساحل برسانند و اگر یک ساعت هم به آن‌ها وقت داده شود، از آن یک ساعت برای حرکت و تلاش صحیح و جهت جهت دار، استفاده خواهند برد و فکرشان را روی هم خواهند ریخت و تلاششان را یکی خواهند کرد تا شاید بتوانند خود را به آن ساحل برسانند. امید، چنین نقشی دارد. 📘 مؤلف با استناد به دلایل دینی، معتقد است که انتظار را باید در فضای مبارزه تاریخی حق و باطل معنا کرد. لذا در این کتاب پس از تبیین مفاهیم مهم و منزلت سبک زندگی منتظرانه، مؤلفه‌های سبک زندگی منتظرانه در ارتباط با خدا و ولی خدا، خود، خانواده و جامعه و جبهه حق؛ به اجمال مورد بررسی قرار می دهد 🆔 @ashora_karbala
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 مبنای صله رحم ✍استاد #علی_صفایی_حائری ▫️ صله رحم باید مبنایی برای زیادتی و رشد ما باشد؛ در نتیجه باید به نحو برّ (خوبی) باشد نه خوشی؛ { نَصِلَ اَرحامَنا بِالبِرِّ } مطلوب این نیست که طرف از من خوشش بیاید و تعریف کند و سُورَش را این بار چرب تر کند ؛ بلکه کسریِ او باید پر بشود ؛ حتی شده مرا زیر پایش بگذارد ؛ ولی خودش حرکتش را ادامه بدهد. نه اینکه مرا روی سرش بگذارد تا کمرش بشکند! 📚 بهار رویش ص ٨۴ 🆔 @ashora_karbala
◻️ درد معلوم؛ دوا هم معلوم ✍ آیت الله #شهید_دستغیب ▫️ اهل معرفت فرموده اند : بدترین بلاها "نسیان ذات" است؛ اینکه آدمی خود را گم کند و فراموش نماید؛ که کیست و چیست؛ کجا بود و کجا هست و کجا خواهد رفت؟ همه اش سرگرم اموری باشد که خارج از ذاتش هست و ربطی به حقیقتش ندارد؛ سرگرم به مال دنیا و جاه و ریاست و شهوتش؛ زرق و برقش؛ شهرت، تقدّم و جلو افتادن ها همه سرگرمش کند که تمام دنیا سرگرمی است. آنچه مانع پیشرفت است همین آمال و آرزوهاست. تا پا روی هوس ها گذاشته نشود؛ کجا شوق "لقاءالله" پیدا می شود. ▫️ آن لحظه که دل غافل است؛ در خطر صید شیطان است. و بازگشت همه بدبختی ها به همین غفلت است. چشم بصیرت که کور شود؛ گوش باطن که از شنیدن حقایق باز مانَد؛ دل که از درک واقعیات عاجز بماند؛ می رود تا جایی که از چهارپایان هم پست تر می گردد و همه اش در اثر غفلت است. ▫️ایمان ضعیف و غفلت زیاد؛ غفلت نمی گذارد ایمانی پیدا شود؛ باید هر کسی در حدّ خودش غفلتش را کم کند و اسباب تذکّر را برای خودش فراهم کند که علاجش فقط ذکر است. درد معلوم و دوا هم معلوم است. چه کسی از غفلت فرار کرد و دلش را به نور ایمان منوّر نکردند؟ باید از خدا خواست و دنبالش رفت والّا راه به جایی نمی برد. 📚 اخلاق اسلامی؛ پای درس عارفان ص ۵۰۱ 🆔 @ashora_karbala
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 #حدیث 🍃 حضرت زهرا (سلام الله علیها) فرمودند: "جَعَلَ اللهُ... صِلَةَ الأرحامِ مَنشَأةً فیِ العُمرِ و مَنماةً لِلعَدَد" خداوند صله رحم و پیوند و نیکی به خویشاوندان را سبب طول عمر و مایه ی رشد تعداد آنان قرار داد.-۱ 🍂 #شرح_حدیث: 🔸 در یکی از سخنان والای حضرت فاطمه (سلام الله علیها) که به فلسفه ی تشریع برخی از احکام الهی و آداب و سنن دینی اشاره شده، حکمت وجوب صله ی رحم نیز افزایش عمر و تکثر و رشد خویشاوندان به شمار آمده است. 🔸 صله ی رحم توصیه ی قرآن و سفارش پیامبر خدا (صلّی الله علیه و آله و سلّم) و اهل بیت(علیهم السلام) است.  پیوند خویشاوندی از قوی ترین پیوند هاست. حفظ این رابطه و تقویت آن سبب می شود؛ افراد فامیل از حال هم باخبر باشند، در غم و شادی شریک یکدیگر شوند و به همدیگر مساعدت و یاری برسانند.  صله ی رحم عمر را طولانی و روزی را افزایش می دهد و موجب رضای خداوند است. 🔸 صله ی رحم تنها رفت و آمد به خانه ی بستگان نیست، بلکه یاری و کمک به آنان و همدردی در سختیها و مشارکت در کارهاست.  فرهنگ قرآنی با دعوت به این سنّت حسنه، رشته های پیوند میان افراد را استوار می سازد. بدون آن، افراد فامیل از هم بیگانه و بی خبر می شوند. و محبّتها نیز به تدریج کاسته می شود و روح همبستگی از بین می رود لذا باید به خویشاوندان رسیدگی کنیم و از حالشان بی خبر نباشیم.  📚 ۱) العوالم، ج ۱۱، ص ۴٧۰ 📚 ٢) حکمت های فاطمی؛ ترجمه و توضیح چهل حدیث از حضرت فاطمه «علیها السّلام» 🆔 @ashora_karbala
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 اهمیت صله رحم ✍آیت الله #جوادی_آملی 🔹 پيوند با خويشاوندان و نيكي به آنان به ويژه پدر و مادر، از راه‌هاي مهم رشد و تعالي در همه زمينه‌ها و تقرب به خداي سبحان است كه پس از ايمان به خدا از با فضيلت ترين اعمال ديني به شمار مي‌آيد و اجر و پاداش مادي و معنوي فراواني دارد. اين پيوند چنان مهم است كه به اجماع عالمان شيعه بر پايه ادله سه‌گانه كتاب، سنت و عقل از واجبات مهم ديني شمرده شده و بیان نورانی رسول خدا (ص) است که فرمود: همهٴ امّتم را از حاضر و غايب و به آنان كه تا روز قيامت در صلب مردان و رحم زنان هستند سفارش مي‌كنم به #صله_رحم، اگرچه يك سال راه ميان آنان فاصله باشد و اين از دين اسلام است 🔹 از سوی دیگر قطع ارتباط با خويشاوندان هم نوعي پيمان‌شكني با خداي سبحان به شمار مي‌آيد وآن چنان نزد خدا منفور است كه از مصاحبت و همراهي با قاطع رحم نهي شده و خداي سبحان در سه جاي قرآن او را لعن كرده است. همچنين گفته شده: بوي بهشت كه از مسافت هزار ساله به مشام مي‌رسد به مشام قاطع رحم نخواهد رسيد. 🔹 پيامبر اكرم(ص) فرمود: هركس از تأخير اجل و گسترش روزي خود خوشحال مي‌شود پس از خدا پروا كند و صله رحم كند؛ همچنين فرمود: كسي كه از عمرش جز سه سال نمانده باشد با صلهٴ رحم، خدا عمرش را به سي و سه سال امتداد مي‌بخشد. در روايتي ديگر فرمود: هركس براي من يك عمل را ضمانت كند من برايش چهار چيز را ضمانت مي‌كنم: هر كس صلهٴ رحم كند خدا او را دوست بدارد و روزي وي را گسترش دهد و عمرش را فزوني بخشد و او را به بهشتي درآورد كه وعده داده است. 📚 مفاتیح الحیات؛ بخش تعامل انسان با همنوعان ص ٢۱۱ 🆔 @ashora_karbala
🔰 دایره صله ارحام و قطع نکردن ارتباط به خاطر رعایت نکردن برخی شئونات توسط ارحام ✍استاد متفکر #شهید_مطهری 🔹 تا این مرحله از شناخت خویشاوندان (والدین و برادران و خواهران و فرزندان) را غالبا می‌دانیم، ولی دایره صله ارحام به همین جا ختم نمی‌شود. مثلا دوستی‌ ها نیز می‌تواند به این گود وارد شود، زیرا دوستی‌ها، رفاقت‌ها و معاشرت‌ها حق ‌ایجادکُن است. 🔹 امام صادق(ع) می‌فرمایند: «مَوَدَّةُ یَوْمٍ مِیْلَةٌ» یعنی یک روز دوستی فقط یک تمایل است «وَ مَوَدَّةُ شَهْرٍ قَرابَةٌ» یک ماه دوستی قوم و خویشی است «وَ مَوَدَّةُ سَنَةٍ رَحِمٌ ماسَّةٌ» و یک سال دوستی رحمی است که با یکدیگر تماس دارد، خویشاوندی نزدیک است، یعنی مثل دو تا برادر که از یک رحم به دنیا آمده ‏اند، این حکم را دارد و قطع او حکم قطع رحم را پیدا می‏ کند. در باب صله‏‌رحم چقدر ما شنیده ‏ایم: «مَنْ قَطَعَها قَطَعَهُ اللَّهُ‏» کسی که رحم را قطع کند خدای خودش را قطع کند...  🔹 حالا مواردى هست كه فرزند شما، خویش شما؛ دوست شما، جوانى، مبتلا به عادت زشتى شده است و رابطه او با شما روى عادتى است كه از گذشته داشته است. چه بسا از اينكه شما با او قطع رابطه كنيد استقبال مى‌كند تا او هم با شما قطع رابطه كند و آزادتر دنبال منكرات و كارهاى زشت برود. در اينجا قطع رابطه شما با او نه تنها اثر تنبيهى ندارد بلكه اثر تشويقى نيز دارد، يعنى او را بيشتر در كار خود آزاد مى‌گذاريد و عملًا به آن كار تشويق مى‌كنيد. در چنين مواردى اين كار درست نيست. 📚 مجموعه آثار؛ ج ‏٢۶، ص ۵۶۶ 📚 حماسه حسینی ج ۱ ص ٢٣۱ 🆔 @ashora_karbala
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 تو می خواهی گرگ باشی؟ ✍ آیت الله #بهاءالدینی 🔹 منشأ همه ی رذائل اخلاقی و افعال قبیح نفس است. یعنی اگر زبان و دست و چشم و گوش انسان؛ معصیتی انجام دهد مبدأ آن نفس است. نفوس بشری مبدأ همه ی هلاکت هاست. حتی هلاک خودش؛ خودش را هم نابود می کند. ادیان الهی؛ انبیاء؛ مواعظ و نصایح؛ همه برای این است که این نفس را از عیوب تطهیر کنند. مکتب انبیاء و اولیاء برای سازندگی این نفس است. اگر نفس شناخته شد؛ رذائل اخلاقی تمام می شود؛ باب همه ی شرارت های زبان و دست و چشم و گوش؛ مسدود می شود؛ چون مبدأ حرکت همه ی شرور؛ نفس است. این نفس را باید اصلاح کرد. 🔹 هر کسی دنبال هوی برود هلاک می شود؛ همین جا مرده است؛ منتها نمی داند مرده است. خبر از حیات علمی؛ حیات تقوایی و حیات انبیاء ندارد. زبان و چشم و دستش را اصلاح نکرده است؛ مرده ی تقواست. از حیث تقوی و علم و عاقله مرده است. آدم عاقل این غلطها را نمی کند؛ با حیوانات هیچ فرقی ندارد؛ آنها هم اَکل و شُربی دارند. گرگ یک بره را هم می خورد ولی آخرش گرگ است. آیا تو هم می خواهی گرگ باشی؟ تو باید انسان باشی! اگر بخواهی گرگ باشی! خودت ضرر کرده ای. 🔹 ادراکات نفوس بشری تا وقتی که گرفتار تعصبات و سایر امور و رذایل نفسانی است نمی تواند حقایق را درک کند. باید از این ها فراغت پیدا کند؛ آن گاه کلمات انبیاء و کتاب الله را می فهمد. همه ی آثار روحانیت؛ مال اهل عقل و فهم است. درجات ایمان و هدایت و درجات علمی؛ همه بر اساس درجات عقلی است. یعنی اگر کمال عقلی داشته باشد؛ کمال علم را هم دارد؛ کمال هدایت و ایمان را هم پیدا می کند. 📚سلوک معنوی ص ٢۱۰ و ٢۱۱ 🆔 @ashora_karbala
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
#حدیث | فضیلت معیت با قرآن 💠 پيامبر اکرم (صلّي الله عليه و آله) فرمودند: "إنّ الذي ليسَ في جَوفِهِ شيءٌ من القرآنِ كالبَيتِ الخَرِبِ" كسى كه در اندرونش چيزى از قرآن نيست، همانند خانه اى ويران است. 💠 امام علي (عليه السّلام) فرمودند: "إنّ فيهِ شِفاءً مِن أكبَرِ الداءِ ، وهُو الكُفرُ والنِّفاقُ ، والغَيُّ والضَّلالُ" در قرآن، درمان بزرگترين دردهاست : درد كفر و نفاق و تباهى و گمراهى. 💠 امام سجاد (عليه السّلام) فرمودند: "علَيكَ بالقُرآنِ ، فإنَّ اللّهَ خَلقَ الجَنّـةَ وجَعلَ دَرَجاتِها على قَدْرِ آياتِ القُرآنِ، فمَن قَرأَ القُرآنَ قالَ لَهُ: إقْرَأْ وارْقَ، ومَن دَخلَ مِنهُمُ الجَنّةَ لَم يَكُنْ في الجَنّةِ أعلى دَرَجةً مِنهُ ما خلا النَّبِيّونَ والصِّدِّيقـونَ" با قرآن باش ؛ زيرا خداوند بهشت را آفريد و درجات آن را به اندازه آيات قرآن قرار داد. پس هر كه قرآن بخواند، قرآن به او گويد: بخوان و بالا رو. و هر كس از اين افراد وارد بهشت شود در آن جا بلند مرتبه تر از او نخواهد بود مگر پيامبران و صدّيقان. 📚 منتخب ميزان الحكمه ۴۶۰ , ۴۵٨؛ بحار الأنوار : ٨ / ۱٣٣ / ٣٩ 🆔 @ashora_karbala
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
29.mp3
6.23M
🎧 بشنوید | صوت سخنرانی 🎙استاد سید محمدمهدی #میر_باقری 🔰 موضوع: "شرح بخشی از دعای آغازین تلاوت قرآن/ فضیلت قرآن و انس با آن/ شروط دریافت معارف قرآن" ☑️ قرآن كلام كيست؟ «وَ كَلَامُك». خدايا سخن تو است، تو حرف زده اي و حقايقي را كه مي خواستي به ما برساني در قالب كلام ريخته اي. «كَلَامُكَ النَّاطِق»، كلام گوياي تو است. اين كلام صامت هم نيست بلکه با هرکس به اندازه ظرفش حرف مي زند. وقتي وجود مقدس نبيّ اكرم، آيه قرآن را مي خوانند هر كسي به اندازه خودش اين كلام را مي شنود و اين كلام با او حرف مي زند. با همه به طور یکسان سخن نمی گوید. سلمان يك طور مي فهمد و مي شنود و ابوذر يك طور دیگر مي شنود. پس قرآن كلام ناطق خدا است، با هر كسي به اندازه خودش حرف مي زند و از اسرار به اندازه ظرفیتش به او مي گويد. لذا كتاب خدا كه علم خدا در او هست خزانه اسرار الهي است و كلام ناطق خدا كه با ما سخن می گوید، گويا است. ☑️ وصف دیگر در مورد قرآن این است که «حَبْلًا مُتَّصِلًا فِيمَا بَيْنَكَ وَ بَيْنَ عِبَادِك»، خدايا اين كتاب تو يك رشته و ريسماني است. مانند اینکه اگر در چاهی بیفتیم، رشته اي در چاه مي اندازند تا بتوانیم به وسيله اين رشته از چاه بيرون بياييم. بعد از هبوط حضرت آدم، ما هم هبوط كرده ايم و اکنون مي خواهيم به طرف خدا بازگردیم. قرآن رشته اي است كه آمده ما را از اين ظلمات و تاريكخانه و از اين عالم خاكي، نجات داده و به وسیله آن مسافت را طي كنيم و به قرب خدا برسيم. «حبلٌ» يك رشته است. ⏰ مدت: ۴۶:٢۴ دقیقه 📶 حجم: ۵ مگابایت 🗓 در جمع اهالی قرآن استان البرز 🆔 @ashora_karbala
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 اُنس با قرآن ▫ 🔸حقیقت این است که ما هنوز از قرآن خیلى دوریم و خیلى فاصله داریم. دلهاى ما باید قرآنى بشود. جان ما باید با قرآن انس بگیرد. اگر بتوانیم با قرآن انس بگیریم، معارف قرآن را در دل و جان خودمان نفوذ بدهیم، زندگى ما و جامعه ما قرآنى خواهد شد؛ اصل این است که دلمان، جانمان و معرفتمان حقیقتاً قرآنى باشد. انس با قرآن، آشنائى با قرآن، ما را نزدیک می کند. 🔸 من باز هم به جوانان عزیزمان توصیه می کنم که با قرآن انس بگیرید، با قرآن مجالست کنید. "و ما جالس هذا القران أحد الّا قام عنه بزیادة او نقصان، زیادة فى هُدى او نقصان من عَمى"؛ هر بارى که شما با قرآن نشست و برخاست کنید، یک پرده از پرده هاى جهالت شما برداشته می شود؛ یک چشمه از چشمه هاى نورانیت در دل شما گشایش پیدا می کند و جارى می شود. انس با قرآن، مجالست با قرآن، تفهم قرآن، تدبر در قرآن، اینها لازم است. 🔸 خواهش می کنم پدر و مادر به فرزندان کوچکشان ؛ قرآن را یاد بدهند ؛اهتمام بورزند. در فضاى زندگى ما هم ؛باید قرآن حکومت کند و برکات قرآنى موج بزند. در سایه قرآن است که معرفت و بصیرت و شجاعت و اقدام ما معنا پیدا می کند و به سمت هدف‏هاى درست متوجه می شود. همه شما برادران و خواهران، باید هر روز قرآن بخوانید و سعی کنید با آن مأنوس شوید و آن را بیاموزید و دریابید. مهم، قطع رابطه نکردن با قرآن است. چه نیم صحفه و یک ورق بخوانید، چه یک حزب و یا یک جزء؛ رابطه نباید قطع شود. به هر حال، همه، هر چقدر وقت، همّت و حوصله دارند، باید قرآن بخوانند. 🎙 بیانات در دیدار قاریان قرآن‌ ۱۳۸۹/۰۴/۲۴ 🆔 @ashora_karbala
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰سلوک با قرآن... 💠 درست به یاد دارم که در جلسۀ اوّل تشرّف به محضر استاد (علامه طهرانی) از ایشان پرسیدم: چه کتابِ سلوکی را مطالعه کنیم؛ تا در تقویت سلوکمان مؤثر باشد؟ فرمود: قرآن را با توجّه و ترتیل تلاوت کنید؛ از ۱۰۰۰ کتاب سلوکی اثرش بیشتر است. 💠 در روایت است که مؤمن در بهشت به مقدار «قرآنی بودنش» رشد و تعالی دارد. به او می‌گویند: «اقْرَأْ وَ ارْقَه» یا «اقْرَأْ وَ اصْعَدْ دَرَجَۀ» با خواندن قرآن بالا برو. 💠 می‌فرمود: «برای کسانی که تجلّی ذاتی رخ می‌دهد؛ غالباً در یکی از این دو حالت است: یا در حال قرائت قرآن و یا در حال توسّل به ساحت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) 💠 برکت قرآن در حدّی است که نگاه به خط او بهجت‌آفرین و تأثیرگذار است و حتی کسانی که عربی نمی‌فهمند، مأمورند آن را تلاوت کنند. علامه طهرانی حتی به بی‌سوادها دستور می‌داد وضو بگیرند و رو به قبله بنشینند و دست روی خط قرآن بکشند و صلوات بفرستند. 💠 می فرمود: هرچه قرآن می‌خوانید، به نیت رسول الله (ص)بخوانید و حتی اگر می‌خواهید کسی مانند روح پدر یا مادر بهره‌مند شود، بخوانید و ثوابش را از طرف آنها به رسول الله (ص) هدیه کنید. 📚کتاب سیر و سلوک؛طرحی نو در عرفان عملی شیعی، ص ۲۹۵ تا ۲۹۷ 🆔 @ashora_karbala
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 کتاب عقل؛ شک مقدس ✍استاد متفکر #شهید_مطهری 🔸 یکی از کتاب هایی که سرسختانه با تقلید مبارزه کرده است، قرآن است. شاید در دنیا کتابی پیدا نشود که این مقدار بر این موضوع تأکید و اصرار کرده باشد. یک وقتی من در آیات قرآن تتبع کردم، دیدم از زبان هر پیغمبری- بدون استثناء- تقلید و تبعیت کورکورانه از اَسلاف و گذشتگان و محیط را انتقاد کرده است. از زبان مردم می گوید: «انا وجدنا آبائنا علی امه و انا علی آثارهم مقتدون» می گوید این ها جواب پیغمبران را این جور می گفتند: ما گذشتگان و اسلاف خودمان را بر یک طریقه ای یافته ایم و دنبال همان طریقه پدران خودمان می رویم. یا گفتند راه درست همان راهی است که پدران ما رفتند. قرآن در جایی می فرماید: «او لو کان اباوهم لایعقلون شیئا و لا یهتدون» ممکن است پدران این ها شعورشان به هیچ چیزی نمی رسیده است؛ باز هم باید از پدرانشان پیروی کنند؟ 🔸قرآن وقتی که دعوت می کند به اینکه رشته تقلید را از گردن دور بیندازید، دعوت به شک می کند؛ یعنی تردید کنید در آنچه از پدران و مادران و اسلاف خودتان فرا گرفته اید. اما قرآن که می گوید تردید کنید، منظورش این نیست که تردید، خوب است؛ بلکه تردید کنید تا بتوانید تحقیق کنید. تا زمانی که انسان در سُنن محیط خودش و در تقالید پدران و مادران تردید نکند، هرگز موفق به تحقیق نخواهد شد 🔸 پس اینکه عرض کردم قرآن هم دعوت به شک کرده،می گوید در صحت این چیزها که گرفته اید، تردید کنید برای اینکه بتوانید مجالی برای تحقیق بیابید؛ من این شک را «شک مقدس» می نامم، یعنی شکی که برای تحقیق و مقدمه تحقیق است 📚 تجلی پیام؛ صفحه ٣۰ @ashora_karbala
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 صورت عمل چندان مهم نیست... ✍ (ره) 🔹 شما اگر نیت خود را خالص کنید؛ عمل خود را خالص نمائید حبّ نفس و حبّ جاه را از دل بیرون کنید؛ مقامات عالیه و درجات رفیعه برای شما تهیه و آماده می باشد. مقامی که برای بندگان خدا در نظر گرفته شده؛ تمام دنیا و ما فیها با آن جلوه های ساختگی؛ در مقابل آن به قدر پشیزی ارزش ندارد. بکوشید به چنین مقامات عالیه برسید و اگر توانستید؛ خود را بسازید و ترقی دهید. تا آنجا که این مقامات عالیه و درجات رفیعه هم بی اعتنا باشید و خدا را برای رسیدن به این امور عبادت نکنید. 🔹 هرچه مرتبه اخلاص و حضور قلب که دو رکن رکین عبادت است؛ کاملتر باشد؛ روح منفوخ در آن طاهرتر و کمالِ سعادتِ آن بیشتر و صورت غیبی ی ملکوتیه ی آن منوّرتر و کامل تر خواهد بود. و کمال عمل اولیاء(علیهم السلام) به واسطه ی جهات باطنیه ی آن بوده؛ و الّا صورت عمل چندان مهم نیست. 🔹 مثلا؛ ورود چندین آیه ی شریفه؛ از سوره "هَل اَتی" در مدح علی و اهل بیت طاهرینش(علیهم السلام) به واسطه ی چند قرصِ نان و ایثار آن ها نبوده؛ بلکه برای جهات باطنیه و نورانیت صورت عمل بوده. بلکه یک ضربت علی (علیه السلام) که افضل از عبادت ثقلین می باشد؛ نه بواسطه ی همان صورت دنیایی عمل بوده که کسی دیگر اگر آن ضربت را زده بود باز افضل بود؛ [اگرچه به ملاحظه ی موقعیت مقابله ی کفر و اسلام خیلی انجام این عمل مهم بوده]؛ ولی عمده ی فضیلت و کمالِ عملِ آن حضرت به واسطه ی حقیقت خلوص و حضور قلب آن حضرت بوده است. 📚 جهاد اکبر؛ ص ۵۶ و ۵٧ 🆔 @ashora_karbala
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا