11.safaee_ekhbatTSB-1.mp3_98383.mp3
6.57M
🎙 #علی_صفایی_حائری
🔰موضوع : مبحث « #اخبات»
(ذلت باطنی در برابر حق، تواضع، خشوع)
⬅️بخشهایی از مباحث مطرح شده در جلسه اول :
🔷اگر روزى به ما بگویند آیا حاضرى نبى یا امامی را بکشى؟ اگر بگویند آیا حاضرى حلقوم على اصغر ابا عبداللَّه الحسین (ع) را بِبُرى؟ آیا مى توانى حسین فاطمه (س) را تکّه تکّه کنى و فرق على (ع) را بشکافى؟ مى گوییم خیر! تمام جواب ها منفى است و خودمان را از این اعمال بسیار دور مى بینیم و حتى از این سؤال، وحشت هم مى کنیم. احساس مى کنیم که این گناهان، گناهان ما نیست و بین ما و آنها، حائل ها و واسطه هاى زیادى وجود دارد.
🔷اعتقادم این است که ما هنوز در فضاى این گناهان قرار نگرفته ایم. هنوز مجبور نشده ایم که به خاطر محبوب هایمان دست به هرکارى بزنیم
اگر این معنا را از خود دور ندیدیم، این سؤال مطرح مى شود که پس چه چیزى ما را سر پا نگاه مى دارد و به ما استقامت مى دهد؟!
⏱زمان: ٢٧:٢۰دقیقه
📶حجم:۶ مگابایت
🔍با دقت بشنوید
🌐 @ashora_karbala
🔰 #ارتجاع_روشنفکران یا #ارتجاع_روشنفکری (بخش ششم)
#رهبر_معظم_انقلاب
💢بدترین کاری که ممکن بود یک مجموعه روشنفکری در ایران بکند، کارهایی بود که روشنفکران ما در دوره پانزده ساله #نهضت_اسلامی انجام دادند؛ بهکل کنار رفتند! نتیجه هم معلوم شد: مردم مطلقاً از آنها بریدند.
⬅️یکی از نمونههای جالبش، آدم معروفی بود که چند سالی است فوت شده است (حالا نمیخواهم اسمش را بیاورم) کتابش را میگویم؛ هر کس فهمید، که فهمید ؛ این شخص، قبل از انقلاب نمایشنامهای به نام: «آ باکلاه، آ بیکلاه» نوشته بود.
🔍آن وقتها ما این نمایشنامه را خواندیم. او نقش روشنفکر را در این نمایشنامه مشخّص کرده بود. در آن بیانِ سمبلیک، منظور از «آ بیکلاه» انگلیسیها بودند و منظور از «آ باکلاه» امریکاییها! 🔹در پرده اوّل، نمایشنامه نشاندهنده دوره نفوذ انگلیسیها بود
🔹 و در پرده دوم، نشاندهنده دوره نفوذ امریکاییها ؛
و در هر دو دوره، قشرهای مردم به حسب موقعیت خودشان، حرکت و تلاش دارند؛ اما روشنفکر - که در آن نمایشنامه «آقای بالای ایوان» نام دارد - بهکل برکنار میماند!البته میبیند، احیاناً کلمهای هم میگوید، اما مطلقاً خطر نمیکند و وارد نمیشود. این نمایشنامه را آن آقا نوشت.
⬅️من همان وقت در مشهد بعد از نماز برای دانشجویان و جوانان صحبت میکردم؛ این کتاب به دست ما رسید، من گفتم که خود این آقای نویسنده کتاب هم، همان «آقای بالای ایوان» است! در حقیقت خودش را تصویر و توصیف کرده است؛ بهکلّی برکنار!
⬅️ البته تا حدودی، تعداد خیلی معدودی وسط میدان بودند. از جمله خود مرحوم آل احمد بود. حتّی شاگردان و دوستان و علاقهمندانش وارد این میدان نشدند؛ خیلی دورادور حرکتی کردند.
⬅️زندانها از مردم، از روحانیون، از دانشجویان، از طلبهها، از آحاد مردم، از کارگر و از کاسب پُر بود. تمام طول این سالهای متمادی، بیشترین تعداد زندانیان را، زندانیان مربوط به نهضت امام تشکیل میدادند؛ چون تلاششان، تلاشی بود که دستگاه را به ستوه میآورد. این چهرههای معروفی که همه میشناسید، زندان رفتند و ساعتهای متمادی زیر شکنجه فریاد کشیدند؛ اما آن آقایان نه!
💢البته بعضی از اینها که به خاطر چیز مختصری به زندان میافتادند، تقریباً به فوریت به توبهنامه میرسیدند! الان در میان همین چهرههای معروفی که میخواهند عامل ارتجاع روشنفکری در زمان ما شوند (که بعد عرض میکنم ) کسانی بودند که در زندان؛ نامه مینوشتند و التماس و گریه میکردند!
ما اینها را کاملاً از نزدیک میشناسیم؛ خودشان هم میدانند که ما آنها را میشناسیمِشان؛ اما جوانان اینها را نمیشناسند.
⬅️ آن مجموعه آن روز، تا زمان انقلاب نشان داد که یک قشر غیر قابل اعتماد برای رهبری فکری مردم است.
💢البته یکی، دو سال به انقلاب، حرکتی به وجود آمد. این حرکت هم به این شکل بود که موج نهضت، با بار معرفتی و اعتقادی خودش، وارد محافل گوناگون شد. خیلی ها بودند که به اسلام اعتقاد نداشتند؛ اما به برکت نهضت، به اسلام اعتقاد پیدا کردند.
⬅️خیلی از دختران بودند که به حجاب هیچ اعتقادی نداشتند؛ اما در دوران نهضت، بدون اینکه کسی به آنها حتّی یک کلمه بگوید، خودشان باحجاب شده بودند؛ یعنی نهضت امام، نهضت اسلامی، با گسترش خودش، با اوج خودش، با کربلایی شدن خودش، هرچه بیشتر تلفات میداد، هرچه بیشتر شهید میداد، هرچه بیشتر فدایی میداد، طرفداران بیشتر و پیام گستردهتری پیدا میکرد.
⬅️هرچه پیام انقلاب پیش میرفت، پیام نهضت هم که همان پیام دین و پایبندی به اصول و معارف اسلامی بود، گسترش پیدا میکرد و البته مجموعهای را هم شامل شد. اینها ( اشخاص مشخصی که البته من نمیخواهم اسم بیاورم ) وارد میدان شدند، تا انقلاب شد.
💢بعد از پیروزی انقلاب، روشنفکری در ایران برنیفتاد (روشنفکری وجود داشت) اما در واقع یک روشنفکری نوین به وجود آمد.
⬅️در دوره انقلاب، شاعر، نویسنده، منتقد، محقّق، کارگردان، سینماگر، نمایشنامهنویس و نقّاش، از دو قشر پدید آمد:
1⃣یکی از عناصری که انقلاب اینها را به وجود آورده بود
2⃣ و دوم عناصری که از دوره قبل بودند و انقلاب اینها را بهکلّی قلب ماهیّت کرده بود.
💢 برای اوّلین بار بعد از گذشت تقریباً صد سال از آغاز تحرّک روشنفکری در ایران، #روشنفکری_بومی شد. آن کسانی که در مقولههای روشنفکری فعّالترند و در مرکز دایره روشنفکری قرار دارند ( یعنی نویسندگان و شعرا ) تا برسد به قشرهای گوناگون، مثل هنرمندان و نقّاشان و ... اینها برای اوّلین بار در این کشور مثل یک ایرانی فکر کردند، مثل یک مسلمان حرف زدند، محصول روشنفکری و هنری و ادبی تولید کردند؛ این شد یک دوران جدید.
#امام_خامنه_ای
#ارتجاع_روشنفکران
#ارتجاع_روشنفکری
#دوران_انقلاب
#روشنفکری_بیمار
#روشنفکری_معیوب
🌐 @ashora_karbala
🔰 سیره مؤمن؛ آداب سلوک با خانواده
✍ #مقام_معظم_رهبری
💠یکی از خصوصیّات و علامات مؤمن این است که طبق میل اهل خود؛ خانوادۀ خود، زن و فرزند خود، همانهایی که با هم زندگی میکنند؛ غذا را انتخاب میکند و میخورد ؛ میبیند زن و بچّه چه دوست دارند، چه اشتها دارند و چه میخواهند. این علامت مؤمن است
💠ِطبق تعریف روایات و تصویری که روایات از مؤمن میکنند، همۀ جهات در مؤمن جمع است ؛ از ایمانِ قلبی، سلوکِ عملی، خصوصیّات اخلاقی، معاشرت، رفتار، ادب، و همۀ اینها. مؤمن یعنی این! ؛ نه اینکه؛ حالا صرفاً کسی ایمان قُرص و محکمی دارد ، نماز و روزۀ خوبی هم بجا میآورد، امّا بداخلاق است!
💠گاهی اوقات ، افراد به ظاهر مؤمناَند، امّا خلقیّات و رفتارشان به قدری با تعریفی که در روایات و منابع اهل بیت دارد متفاوت است که انسان واقعاً شک میکند که اصلاً میشود اسم او را مؤمن گذاشت یا نه؟
💠نقطۀ مقابلش، منافق است. البتّه اینجا مراد کسی است که ظواهرِ دین را دارد ولی اعماق کار او منطبق با دین نیست. ایشان هرچه میل دارند باید ظهر ناهار درست کنند و شب شام درست کنند! ، زن و بچّه هم میخواهند دوست بدارند یا دوست ندارند، ناراحت باشند یا نباشند؛ مجبورند!
💠در امور دیگر هم همینطور است فرض کنید میخواهید مسافرتی با خانواده بروید ؛ شما بگویید حتماً باید برویم فلان جا و فلان روز و این چند روز هم بمانیم؛ حالا زن و بچّه میگویند دو روز عقب بیندازید؛ قبول نیست!یک روز بیشتر بمانیم؛ یک روز زودتر حرکت کنیم برگردیم ؛ قبول نیست! ؛ همان که آقا خواسته؛ بایستی همان انجام بگیرد! اینها همه اش مذموم است
🌐 @ashora_karbala
#شرح_نهج_البلاغه
(ادامه شرح حکمت ٣٨)
💠سومين كسى را كه امام(ع) فرزندش را از دوستى با او نهى مىكند افراد فاجر وفاسق و بىبند و بار اند مىفرمايد:
🍃 وَإِيَّاکَ وَمُصَادَقَةَ الْفَاجِرِ، فَإِنَّهُ يَبِيعُکَ بِالتَّافِهِ
از دوستى با انسان فاجر بپرهيز، چرا كه تو را به اندك چيزى مىفروشد
💠 اینکه حضرت میفرماید از رفاقت با فاجر بپرهیزید، معنایش این نیست که با گناهکار قطع رابطه کنید؛ بلکه منظور کسی است که گناهان بزرگ و پرده دری، سبک زندگی و کار همیشگی او شده است. قرار نیست کسی که یک گناه مرتکب شده از لیست دوستی ما خط بخورد؛ چون در این صورت باید با افراد بسیاری از برادران دینی خود قطع رابطه کنیم
💠در روایات ما از مصاحبت و ارتباط با فاجر نهی شدیم چه برسد به مصادقت و دوستی ؛حتی گفته شده با اهل فسق و فجور تا حد ممکن معامله هم نکنید. در روایت است طرح دوستی ریختن با فاجر و فاسق ، مانند این است که طرح دشمنی با خدا ریخته ایم
💠امام صادق(ع) میفرماید: با افراد شرور و فاجر همنشینی نکن که طبع تو بدون آن که متوجه باشی، از آنها اثر می پذیرد ؛ مثل پرهیز از مبتلایان به بیماریهای واگیر دار
💠اشاره به همین خصیصه تأثیر پذیری انسان در علم روانشناسی دارد؛ یعنی نتیجه همنشینی و مصادقت این است که نفس تأثیر میگیرد؛ سلامت بینش از بین میرود ؛ موجب سوءظن به خوبان میشود و قبح گناه ریخته میشود
💠حضرت می فرماید پسرم ؛فاجر به دنبال خواسته خودش است و خواسته خود را بر خواسته خدا ترجیح داده؛ کسی که حرمت میان خود و خدایش را رعایت نمیکند، چطور حرمت تو را نگه دارد؟ یقینا او تو را تنها رها میکند
🌐 @ashora_karbala
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 دُوَل آمریکا و انگلیس از #اخبثِ_خبائث روی زمیناند!
📽 آیت الله العظمی #بهجت (قدسسره):
💢نمیتوانیم ما #سعادتمند شویم مگر اینکه در یک دستمان #قرآن باشد و یک دستمان #عترت باشد و الا در همین دنیا پشیمان میشویم. و الا همین دنیایمان از دستمان گرفته میشود، کما اینکه گرفته شد! دست برداشتند از قرآن و عترت، رضاخان وطن و #مملکت_شیعه را فروخت. مصطفی کمال هم مملکت عثمانی اسلامی را فروخت. ابنسعود هم حجاز را فروخت و تسلیم همینهایی که آلان هستند کرد.
💢 یجوز الاستعانة بالکفار لحمایة الحرمین. بابا، راستش را بگو؛ یجوز الاستعانة بالکفار لهدم الحرمین! یجوز الیوم کما جاز بالأمس. بروید نگاه کنید اینها هدّاماند؟ یا نه، بانیاند؟ بانی حرمیناند یا هدّام حرمیناند؟
💢باید بدانند به اینکه گم کرده بودیم راه را که اینطور گرفتار شدیم. الآن ما دوَل اسلامیه شدیم ذلیلِ دوَل آمریکا و انگلیس و اینها، که از اخبث خبائث روی زمیناند! بلکه از متوحشترین کسانیاند که اسم انسانیت گذاشتهاند روی خودشان!
🌐 @ashora_karbala
1_8661477.pdf
1.07M
📚 پیشنهاد دانلود و #مطالعه_کتاب
"جریان شناسی نفوذ در صدر اسلام"
تحلیل تاریخ صدر اسلام "زمان پیامبر (ص) و حضرت امیرالمؤمنین علی (ع) از منظر مفهوم نفوذ
📕باید توجه داشت که جریانات نفوذ در آن دوران بیشتر به صورت درونی بودهاند و تحت تأثیر این ویژگی، تاکتیکهای نفوذ نیز چندان توسط مردم عادی قابل تشخیص نبوده است. در واقع آن چیزی که برای جبهۀ مقابل اسلام حربۀ کارآمدتری بوده و هست، بحث نفوذ و از آن طریق تغییر روندها و ذهنیتها بوده است. در واقع میتوان گفت که دشمن با کاشتن درخت نفوذ در زمین اسلام مقاوم و متحد، با در پیش گرفتن سیاست صبر و انتظار از دور صحنهای را تماشا میکند که در آن این درخت به بار نشسته است و میوههای آن نیز تشتت، چند دستگی، تفاسیر تحریف شده، تضاد، درگیری، جنگ قومی و فرقهای و ارتداد و بیدینی است و حاصل این وضعیت چیزی خواهد شد که تفسیر امام علی (ع) از کل روند آیندۀ تاریخ اسلام است؛ یعنی «روزگاری بر مردم بیاید که از قرآن جز نشانی بر جای نماند و از اسلام نیز جز نامی نماند»
📕در این کتاب تلاش شده تا با استفاده از منابع کتابخانهای و مقالات پژوهشی، به تحلیل و تبیین جریانهای نفوذی تاریخ صدر اسلام به طور دقیق پرداخته شود
📖بخشی از فهرست کتاب
▫️جریانهای نفوذی صدر اسلام
▫️جریان نفوذ عریان
▫️جریان نفوذ نقابدار
▫️تاکتیکهای نفوذ در صدر اسلام
▫️تأثیرات نفوذ
▫️نفوذ در ذهنیت اجتماعی مردم
▫️بسترهای زمانی و مکانی نفوذ
▫️انفعال و گمراهی خواص صدر اسلام
▫️شیوههای مقابله با جریان نفوذ
و..
📕 این کتاب که توسط مرکز مطالعات راهبردی تربیت اسلامی منتشر شده است.
🆔 @ashora_karbala
💠با دو قطره اشک فکر می کنیم جای ما در بهشت است !
✍ #علی_صفایی_حائری
🍃گاهی با حرف زدن با خدا ، با دو قطره اشکی که از چشمان ما جاری می شود می خواهیم به ما بهشت را بدهند و اسرافیل و عزراییل و مکاییل و جبرئیل چهارگوشه زندگی ما را بگیرند یکی بچه ام را بزرگ کند یکی نازم را بکشد و یکی هم ... اینجاست که متوقع می شویم
🍃یکی از گرفتارهایی که در چنین سلوکی بعد از ریاضت ها شکل می گیرد، اغترار و طلبکاری است؛ یعنی انسان از خدا متوقع و طلبکار می شود و خدا را بدهکار می داند. متوقع و منتظر است. و اینجاست که اگر دری هم به رویش باز کنند، جز اینکه دور شود چیزی دیگری برایش نخواهد بود
📚اخبات صفحه ۴۹ و ۵۰
🌐 @ashora_karbala
#تفسیر_قرآن_کریم
(ادامه تفسیر آیه ۱۴٢ سوره آل عمران)
💠 {وَلَمَّا يَعْلَمِ اللّهُ الَّذِينَ جَاهَدُواْ مِنكُمْ وَيَعْلَمَ الصَّابِرِينَ} برای ورود به این جنّت لازم است این دو ویژگی (جد و جهد و صبر _جاهدوا ... الصابرین) را داشته باشید.
💠بدون جدّ و جهد و بدون مقاومت دینی، انتظار رسیدن به مقامات خاص؛ ممکن نیست. مؤمن برای طلب جنّت؛ باید جدّ و جهد داشته باشد و تمام تلاشش را به بندگی معطوف کند؛ اگر کسی گمان کند به صرف آرزو میتواند به مقامات عالیه راه پیدا کند در هلاکت افتاده است، آرزو آرزوی باطلی است
💠به عبارت دیگر ؛ در نظام عالَم ورود به جنت تصادفی و شانسی نیست؛ بلکه باید زحمتی متحمّل شد و توانمندیهایی به نمایش گذاشته شود تا در این جایگاه رفیع قرار گیرند. همچنانکه اگر مؤمن بخواهد خُلق نیکویی؛ برایش ملکه بشود؛ باید زحمت زیادی متحمل شود والا با صرف دعا و آرزو و بدون عمل و تلاش؛امکان ندارد تا خُلق مثبت ملکه کسی شود
💠ویژگی دیگر صبر است؛ معلوم میشود این راه سختی زیاد دارد و باید صبور باشد. اما ؛صابر کیست؟صابر آنستکه در مقابل آسیبهای مختلف جزع و فزعی ندارد ؛ علت اینکه شتر مظهر صبر است به این جهت است که جزع و فزع ندارد؛ راه طولانی را با غذا و آب کم طی میکند؛چون چشمش پایان سفر را میبیند.
💠اگر هر یک از ما؛ عمق جدّ و جهد و عاقبت صبوریمان را بدانیم به یقین جزع و فزع نداریم و بدانیم که مقاومت دینی؛ چه جایگاهی را نصیب ما میکند و این تلاش بیوقفه ما چه عنایتی را شامل حالمان میسازد. اصلاً در عرصه تلاش عقبنشینی نکرده و معترض به خدای سبحان نمیشویم.
🌐 @ashora_karbala
🔰 فرصتها منتظر شما نمی مانند تا آماده شوید
✍ استاد سید محمد مهدی میرباقری:
💠کسی که در اين عالم میخواهد به امام(ع) برسد و با امام خودش سالک شود و راه را با امامش طی کند، منتظر آن لحظه است؛ همۀ عمر مراقب است که ثانيهها از کف او نرود. اين میشود «سرعت». دیگر حادثهها بر او سبقت نمیگيرند.
💠گاهی انسان صبر میکند، حادثهها هم میآيند و از انسان جلو میزنند! هيچ وقت شب جمعه منتظر من نمیماند. من اگر میخواهم شب جمعه را درک کنم، بايد از قبل آماده شده باشم. هيچ وقت سحر منتظر من نمیماند که من سير خواب شوم و بعد بيدار شوم. من اگر میخواهم سحر را درک کنم، بايد خوابم را تنظيم کنم تا فرصت از من سبقت نگيرد. اگر این نباشد تا بفهمم که سير خواب شدهام یا نه، سحر گذشته است. نماز اول وقت هم همينطور است.
💠جوانی مثل باد میرود؛ هيچوقت منتظر نمیماند که شما مهيا شويد و از اين جوانی استفاده کنید. اکثر انسانها اينگونهاند که وقتی جوانی از کفشان میرود، تازه به پشت سر نگاه میکنند و میفهمند که چه استفادههايی میتوانستند بکنند.
💠اينها اهل سرعت نيستند. «اهل سرعت» کسی است که قبل از اينکه جوانی تمام شود، بار جوانیاش را بسته است. بعد که به پشت سرش نگاه میکند ميبيند همه بهرهاش را برده است. اگر از نو هم تکرار شود، همينطور است. بيش از اين، کاری از او نمیآيد. او خودش را برای شب امتحان آماده کرده است. اهل سرعت بودن يعنی همین.
🌐 @ashora_karbala
12.safaee_ekhbatTSB-2.mp3_98382.mp3
6.6M
🎙 #علی_صفایی_حائری
🔰موضوع : مبحث « #اخبات »
( تواضع، خشوع؛ انکسار؛ باعث قرب به حق می شود)
⬅️بخشهایی از مباحث مطرح شده در جلسه دوم :
🔹آیا خیال مى کنى قتل ابا عبداللَّه کار مشکلى است؟ وقتی من شخصیتم را دوست دارم، عنوانم را دوست دارم، پرستیژم را دوست دارم، رفتارم را دوست دارم. وقتى شهوت و نیاز، تبدیل به حبّ و محبت، تبدیل به یک نوع جنبه عقلانى و ذهنى شد، که تو باید این طور رفتار کنى و باید این گونه باشى، دیگر احتمال خلاف نمى دهى.
🔹عقل، تجربه، توهّم، تخیّل، تفکّر، تأمّل، مشورت و قلب و شهوت تو، همه به یک نتیجه مى رسند، که حسین را بکشى. آیا خیال مى کنید بعد از این انسان مى ایستد یا براى کشتن او از هر وسیله ممکن استفاده مى کند؟!
🔹این وضعیت ماست. پس با خوفى که در اینجا مى آید، چه چیزى براى ما باقى مى ماند؟ به چه چیزى رجاء و امید داشته باشیم؟ به رحمت حق؟! که حتى به محسن قریب است، نه واصل!
⏱زمان: ٢٧:٢٨دقیقه
📶حجم:۶ مگابایت
🔍با دقت بشنوید
🌐 @ashora_karbala
🔰 همه ضرر و زیانهای افراد و اجتماع در اثر چهار صفت
✍ #مقام_معظم_رهبری
💠من مواعظ علی (علیهالسلام):
من استطاع أن یمنع نفسه من أربعة اشیاء فهو خلیق بأن لاینزل به مکروهٌ أبداً قیل: وما هنّ یا أمیرالمؤمنین! قال: العجلة واللجاجة والعُجب والتّوانی - ۱
💢هرکس این چهار صفت را از خود دور کند خواه فرد باشد، خواه مجموعه دستاندرکاران و رؤسأی جامعه، هیچگاه حادثه و واقعه ی ناخوشایندی، متوجه او نخواهدشد:
1⃣ عجله: بدون تأنّی و دقت، تصمیمگیری کند یا کاری را اجراء نماید (عجله غیر از سرعت در عمل است).
2⃣لجاجت: یکی از مسائل خطرناک و بلاهای دامنگیر، اصرار و پافشاری ناحق، در مسألهای است که چون این حرف را گفته و یا چنین موضعی اتخاذ کرده حاضر نیست عقبنشینی کند و لو خلاف آن ثابت شود.
3⃣ غرور : مغرورشدن و خودشگفتی
که انسان نقصها و ضعفهای خود را ندیده و احیاناً محسناتش را بزرگ بشمرد.
4⃣ کاهلی و سستی: کار امروز را به فردا افکندن و تأخیر انداختن.
💢بنده، در اثر تجربیاتی که در سالهای متمادی پیدا کردم به این نتیجه رسیدم که این سخن علی(علیه السلام) واقعاً حکمت تمامی است و همه ضرر و زیانهایی که متوجه جامعه شده است در اثر این امور بوده. خداوند ان شاءاللّه ما را با مجاهدت خودمان و با توفیق خودش از این صفات دور بدارد. -٢
▫️۱- (تحف العقول صفحه۲۲۲)
▫️٢- مطرح شده در آغاز جلسه چهلم درس خارج فقه
🌐 @ashora_karbala
🔰 #ارتجاع_روشنفکران یا #ارتجاع_روشنفکری ( بخش هفتم)
♦️#مقام_معظم_رهبری
💢این را شما بدانید که هر فکری، هر قلمزدنی، هر کار کردنی، مقدّمه حرکتی است؛ مثل حرکتی که در #انقلاب برای کشور پدید آمد؛این حرکت؛ بزرگترین برکات را برای کشور دارد؛ لذا موج آن؛ خودی و اسلامی و بومی روشنفکری، با شعبههای گوناگونش در کشور، همه چیز را تحتالشّعاع قرار داد.
💢از آهنگساز گرفته، تا موسیقیدان، تا هنرمند، تا ادیب، تا شاعر، #اسلامی فکر کردند، اسلامی کار کردند؛ لااقل تلاش کردند که اینگونه باشند. این، پدیده بسیار نو و مبارکی بود و ادامه هم پیدا کرد.
💢 طولی نکشید که جنگ شروع شد؛
جنگ هم، میدانی برای بروز استعدادها در این زمینه شد. میدانید یکی از عواملی که هنر و ادبیّات را در هر کشوری به شکوفایی میرساند،
⬅️ #حوادث_سخت، از جمله جنگ است. زیباترین رُمانها، بهترین فیلمها و شاید بلندترین شعرها، در جنگها و به مناسبت جنگها نوشته شده، به تصویر کشیده شده، سروده شده و به وجود آمده است. در جنگ ما هم همینطور بود.
💢ما در جنگ #مظلوم بودیم. ما در جنگ، ملتی بودیم یکجا مظلوم و مورد ستم. ما که تجاوزی به کسی نکرده بودیم؛ ما هیچ بهانهای دست کسی نداده بودیم؛ ما حتّی یک تیر هم به داخل مرزهای عراق پرتاپ نکرده بودیم؛ اما #طبیعت_انقلاب این بود که به ما حمله نظامی بشود.
👤یکی از رهبران ملی آفریقا «احمد سکوتوره» رئیس جمهور گینه کوناکری بود. او در دوران ریاست جمهوری من چند بار به ایران آمد. یکی از دفعاتی که آمد، زمان جنگ بود. گفت از این جنگی که بر شما تحمیل شده، تعجّب نکنید. هر انقلابی که علیه دستگاههای استعماری و استکباری و قدرتهای نافذ جهانی باشد، وقتی به وجود آید، یکی از اوّلین کارهایی که علیه آن میشود، این است که یکی از همسایگانش را به جانش میاندازند!
⬅️ شما هم مشمول این قانون کلّی شدهاید؛ تعجّب نکنید. او به من گفت: به شما از یک مرز حمله کردهاند؛ اما به من، از پنج جای مرزم، پنج کشور حمله کردهاند! چون کشور کوچکی است و اطرافش کشورهای متعدّدی وجود دارد. او هم چون یک فرد انقلابی بود و با یک انقلاب بر سر کار آمده بود، مورد حمله قرار گرفته بود.
💢همه مردم در جنگ شرکت داشتند. در حادثه جنگ، #نقش_رهبری، نقش #طراز_اوّل بود. رهبری با خودش، حضور یکپارچه مردم را آورد. این بسیج، تشکیل سپاه، تحرّک عظیم ارتش، کارهای فراوانی که انجام گرفت، کمک مردم، همراهی مردم و ... هم، آن فضایی را که روشنفکری برای رشد و شکوفایی خودش لازم داشت، در همان جهت درست تشدید کرد.
💢البته اینهایی که میگویم، مسأله اغلب است؛ نه عمومی؛ استثناهایی دارد. در همان دوران جنگ، نویسنده و داستاننویسی، داستانی درباره جنگ نوشت؛ لیکن داستانی که ایران را در این جنگ محکوم میکند! ببینید؛ وقتی کسی حاضر نیست به هیچ قیمتی از مواضع غلط خودش منصرف شود، اینطوری درمیآید. ایرانی که اهواز و آبادان و خرمشهرش، بدون اراده و بدون اختیار او، مورد هجوم نظامی دشمن قرار گرفته و جمهوری اسلامی ؛ از رهبری، از دولت، از نیروهای مسلّح و از مردم؛ با همه وجود وارد میدان شده است، چه ایرادی باید به این گرفت؟
⬅️ این رمان، اوّل تا آخر، ایراد به مردم و مسؤولان آن منطقه و تمسخر و اهانت به آنهاست. از این چیزها، از بعضی از آن قدیمیها صادر شد؛ لیکن روال عمومی اینگونه نبود. تا بعد از جنگ و تا بعدها، روال عمومی در #جهت_صحیح بود.
💢در عالمِ حرکتِ روشنفکری، این یک پیشرفت و یک ترقّی و یک کار منطبق با طبیعت روشنفکری بود؛👈 چون روشنفکری طبیعتش #پیشروی است و درستش همین بود که از آن اشتباه و از آن بیماری نجات پیدا کند؛ اما در شرایط قبل از انقلاب امکان نداشت؛ شرایط انقلاب این تحوّل را ممکن و عملی کرد.
🔰یک کلمه از بحث من باقی مانده و آن یک کلمه، همه آن مطلبی است که اسم این بحث به مناسبت آن است. آن یک کلمه این است:
⬅️ از بعدِ جنگ؛ تلاشهایی جدّی شروع شده برای اینکه روشنفکری ایران را به همان حالت بیماری قبل از انقلاب برگردانند؛ برگشت به عقب، #ارتجاع ؛ یعنی باز قهر کردن با مذهب، قهر کردن با بنیانهای بومی، رو کردن به غرب، دلبستگی و وابستگی بی قید و شرط به غرب، پذیرفتن هرچه که از غرب ؛از اروپا و از امریکا ؛ میآید، بزرگ شمردن هر آنچه که متعلّق به بیگانه است و حقیر شمردن هر آنچه که مربوط به خودی است؛ که در باطن خودش، تحقیر ملت ایران و تحقیر بنیانهایش را همراه دارد. من این را مشاهده میکنم.
🔹 بیانات رهبری سال ٧٧ در دانشگاه تهران
#امام_خامنه_ای
#روشنفکری_در_ایران
#روشنفکری_معیوب
#روشنفکران_دوره_انقلاب
#روشنفکران_دوره_جنگ
#روشنفکری_حقیقی
#ارتجاع_روشنفکری
♻️ادامه دارد...
🌐 @ashora_karbala
🔰 دادن مسئولیت؛ در مکاتب الهی بر اساس مکتبی بودن و تعهد است؛ سپس تخصص
✍ #شهید_بهشتی
💢مدیر بد؛ بیش از رفیق بد؛ روی کارکنان اثر میگذارد
«أَلنّاسُ عَلی دِینِ مُلُوکِهِمْ» مردم به آن بالاها نگاه میکنند. این یک واقعیت است. اینکه ما در مسئله امامت این همه مته به خشخاش میگذاریم و میگوییم امامت و رهبری باید از آن کسانی باشد که آن خصلتهای متعالی را داشته باشند، برای همین است
💢در چنین جامعهای؛ دیگر نمیتوان اول به تخصص بها داد. تخصص بها دارد، ولی بهای درجه دو. مکتب در درجه اول قرار دارد. بنابراین، اگر میخواهیم مدیر کارخانه انتخاب کنیم، مهندس مسئول ماشین آلات کارخانه انتخاب کنیم، اول میپرسیم که آیا عَرق خور، فاسد، قمارباز، دروغگو، فرعون صفت، متکبّر و مردم آزار نیست؟
💢انساندوست است، پاک است، چشم پاک است، نماز میخواند، دلش با خداست؟ وقتی در کارخانه میآید کارگرها با دیدن او به یاد خدا میافتند؟ اول اینها را میپرسیم، اگر گفتند خوب است، میگوییم حال کاردانی او چه طور است؟ این کار را بلد است؟ از این ماشین آلات اطلاع درستی دارد؟ سابقه کار دارد؟ تجربه دارد؟ زرنگ و پُرکار هست؟ اینها را هم میپرسیم. اگر نتیجه مثبت بود، او را به کار دعوت میکنیم
💢میبینید که اصلاً شیوه انتخاب عوض میشود. در جامعههایی که مکتب الهی، شکل و جهت آن جامعه را تعیین میکند، در انتخاب افراد برای سمتها و کارها، پرسش اول از پایبندی این افراد به آن مکتب الهی و پرسش دوم از وارد بودن او و تخصص او و مهارت او است و این مطلب، مطلبی روشن است
📚 بایدها و نبایدها (صفحه ۱۷۹ و ۱۸۰)
🌐 @ashora_karbala
🔰اتصال به حق و انقطاع از خلق
✍استاد #علی_صفایی_حائری
💠عده اى خدمت رسول اللَّه (ص) آمدند و گفتند: بر ما بهشت را تضمين كن.
حضرت به دو گروهى كه آمده بودند، دو جواب دادند:به يك عده گفتند به شرط اينكه سجده هايتان را طولانى كنيد ؛ و به عده ديگر گفتند به شرطى كه از غير خدا چيزى نخواهيد.
💠در روايت هست، آنهايى كه بنا بود از غير خدا چيزى نخواهند، به حدى رسيده بودند كه اگر بالاى استَر بودند و تازيانه شان مى افتاد، از همراهشان که پیاده بودند؛ نمى خواستند كه به آنها بدهد، خودشان پايين مى آمدند و برمى داشتند. غناى از غير حقّ، خود، درهاى بهشت را باز مى كند.
💠سجود هم قرب است و اتصال و طولانى شدنش، يك نوع چشيدن باطنى مى خواهد. پس جواب حضرت، هر دو راه را باز كرده است.
💠اتصال به حق و انقطاع از خلق، نفوس را بهشتى مى كند و ضمانت بهشت را به دنبال دارد.
📚 اخبات، صفحه ۱۰۴
🌐 @ashora_karbala
🔰ما دنبال ساختن جامعه ای هستیم که اروپا و آمریکا از ساختنش عاجزند...
✍ دکتر #علی_شریعتی
💢چقدر غربی ها ما را #تحقیر کرده اند...!مگر ما را، ما دنیای سومی ها، ما شرقی ها، ما مسلمان ها را چه کار کردند ؟
💠اول مذهبمان، زبانمان، ادبیاتمان، فکرمان، گذشته مان، تاریخمان و اصلاً نژادمان را و همه چیزمان را چنان تحقیر کردند، و ما را به قدری آدم های #دست_دوم حساب کردند، که ما نشستیم خودمان، خودمان را مسخره کردیم !
💠و در عوض، خودشان را آنقدر برتر و بالاتر و عزیزتر نشان دادند، به ما باوراندند، که ما تمام تلاش و دعوت و آرزو و مبارزه مان برای #نوکری_فرنگ شد، تا اینکه ادای آنها را در بیاوریم، شبیه به آنها حرکت کنیم، حرف بزنیم، راه برویم...!
💠اما ما؛ نه میخواهیم اروپا بسازیم و نه آمریکا، ما می خواهیم یک جامعه ی انسانی بسازیم، که هم اروپا و هم آمریکا از ساختنش عاجز ماندند و همیشه حرفش را زدند و ادعایش را کردند و همیشه بر ضدش عمل کردند و انسانها را که در کوچه های اروپا و بازارها که می دیدند می کشتند و می کشند و مسخش می کنند.
💠ما هرگز نمی خواهیم به فرانسه برسیم یا به انگلستان یا آمریکا، هرگز ! بنابراین ما هیچ وقت وسوسه ی اینکه به قرن بیستمی این چنین برسیم نداریم.
📚 چه باید کرد( ص صفحه ۲۰۶_۵۰۸)
🌐 @ashora_karbala
#شرح_نهج_البلاغه
(آخرین بند از شرح حکمت ٣٨)
حضرت امیر(ع) در آخرين و چهارمين جمله پرنور و حكمتآميزش مىفرمايد:
🍃وَ إِيَّاکَ وَمُصَادَقَةَ الْكَذَّابِ، فَإِنَّهُ كَالسَّرَابِ: يُقَرِّبُ عَلَيْکَ الْبَعِيدَ، وَيُبَعِّدُ عَلَيْکَ الْقَرِيبَ
💠کذّاب مبالغه است و دوستى با آدم کذّاب؛ خطرناك است؛ یعنی بسیار دورغگو بودن؛ با این افراد نباید دوستی کرد؛ نه با شخصی که شاید در مورد یک مسئله ای مرتکب دروغ شده است.
عده ای هستند عادتا؛ مرتب دروغ میگویند؛ یا اين رذيله ی اخلاقىاش ناشى از بىبند و بارى و ضعف ايمان است يا بر اثر علاقه به منافع زودگذرِ خود این کار را میکند.
💠 آسیب دوستی با اینها را حضرت بیان میکنند که چون انسان با دوستان خود در بسیاری از مسائل مشورت میکند؛اینها به خاطر دارا بودنِ این صفت رذیله؛ در مورد کاری که عوامل پيروزى براى رسيدن به آن کار فراهم است؛در عین حال؛ رسيدن به آن را غير ممكن و محال مىشمرد و فرصتها از اين طريق از دست مىرود و گاه به عكس، كارهايى پيش روى انسان است كه شرايط آن فراهم نشده و ورود در آن مايه شكست است؛ اما اين دروغگوى بىبند و بار چنان سخن مىگويد كه گويى فردا انسان به مقصود مىرسد.
💠لذا فرمودند با انسان کذاب مشورت نکنید؛ چون کذاب خائن است. پيامبر گرامي اسلام(ص) میفرماید: خيانت بزرگي است که با برادرت سخني بگويی که او تو را تصديق کند و تو به او دروغ گفته باشی
💠امير مؤمنان (ع) مخصوصاً روى اين مطلب تكيه فرموده كه دورغگويان، دور را نزديك و نزديك را دور مىسازند و اين نوعى تغيير واقعيت است مثل سراب
🌐 @ashora_karbala