26.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
برشی کوتاه از شخصیت #شهید_رجایی و زندگی زاهدانه و بی رغبتی او به پست و مقام دنیا و اهمیت دادن به #نماز_اول_وقت
به نماز نگویید کار دارم، به کار بگویید نماز دارم
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹
😍بانک #استوری_مذهبی
🌐 پورتال جامع امام حسین (علیه السلام) و بنیاد بینالمللی عاشوراء را در شبکههای اجتماعی دنبال کنید:
در پیامرسان ایتا 👇
https://eitaa.com/ashura_i_f
https://eitaa.com/imamhusaynportal
در پیامرسان بله 👇
ble.ir/ashura_i_f
ble.ir/imamhusaynportal
در سرویس ویدیوی آپارت 👇
www.aparat.com/imamhusaynportal
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#استوری
#استاد_رفیعی
#نماز
#نماز_گذرنامه_قیامت
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹
😍بانک #استوری_مذهبی
🌐 پورتال جامع امام حسین (علیه السلام) و بنیاد بینالمللی عاشوراء را در شبکههای اجتماعی دنبال کنید:
در پیامرسان ایتا 👇
https://eitaa.com/ashura_i_f
https://eitaa.com/imamhusaynportal
در پیامرسان بله 👇
ble.ir/ashura_i_f
ble.ir/imamhusaynportal
در سرویس ویدیوی آپارت 👇
www.aparat.com/imamhusaynportal
هدایت شده از اخلاق و اعتدال (کانال علیرضا حسینی عارف)
🌙 همراه با احکام و اخلاق و آداب ماه مبارک رمضان ۱۴۴۴
7⃣2⃣ روز بیست و هفتم: روزهٔ ماه مبارک رمضان و «روح ایمان»
از امام صادق (علیه السلام) روایت است که فرمود: «مَن أفطَرَ یَوماً مِن شَهرِ رَمضان خَرَجَ روحُ الإیمانِ مِنه» یعنی: «هر کس یک روز از ماه رمضان را [بدون عذر] روزهخواری کند، روح ایمان از او جدا میشود».
(وسائل الشیعة، ج ۷، ص ۱۸۱ - من لا یحضره الفقیه، ج ۲، ص ۷۳)
🤔 «روح ایمان» چیست؟
در قرآن کریم و روایات اهل بیت (علیهم السلام) افزون بر «روح عمومی» که همه انسانها دارند، از روحی خاص ذکر به میان آمده است که «روح ایمان» نامیده میشود.
در روایتی از مولای متقیان علی (علیه السلام) آمده است که: پیامبران دارای پنج روح، مؤمنان دارای چهار روح و کفار دارای سه روح هستند.
آن حضرت(ع) با اشاره به آیات شریفه سورهٔ واقعه که مردم را به سه گروه «السابقون السابقون»، «اصحاب میمنه» و «اصحاب مشأمه» تقسیم کردند، با این مضمون:
🕋 السابقون
آنها پیامبران هستند که خداوند در آنها پنج روح قرار داده است: ۱. روح القدس، ۲. روح الایمان، ۳. روح القوة، ۴. روح الشهوة، و ۵. روح البدن.
به وسیله روح القدس بعثت آنها انجام شد و همه چیز را دانستند؛ با روح ایمان خدا را عبادت کردند و چیزی را شریک او نساختند؛ با روح قوت با دشمن خود جنگیدند و به امر معاش خود پرداختند؛ با روح شهوت از طعام و ازدواج حلال برخوردار گشتند؛ و با روح بدن حرکت کردند و راه رفتند.
😇 اصحاب المیمنة
آنها مؤمنان حقیقی هستند که خدا در آنها چهار روح نهاده است: ۱. روح الایمان، ۲. روح القوة، ۳. روح الشهوة و ۴. روح البدن.
بندهٔ مؤمن همواره درصدد تکمیل و تقویت این ارواح است و حالاتی برایش پیش آید ...
👿 اصحاب المشأمة
یهود و نصارایی هستند که پیامبر اکرم(ص) را از طریق تورات و انجیل میشناسند، همانطور که فرزندان خود را در خانههای خویش میشناسند...
و چون آنچه را شناختند و میشناسندغ انکار کردند و میکنند، خدا به این بلا گرفتارشان کرد که روح ایمان را از آنها گرفت و تنها سه روح را در پیکرشان جای داد: ۱. روح القوة، ۲. روح الشهوة و ۳. روح البدن.
سپس آنها را به چهارپایان تشبیه کرد (سورهٔ فرقان، آیه ۴۴) زیرا چهارپا هم با روح قوت بار میکشد، با روح شهوت علف میخورد و با روح بدن راه میرود.
(کافی، ج ۲، ص ۲۸۱)
بنابراین روح الایمان یکی از مراتب روح انسانی است که مبدأ حیات طیبهٔ الهی و منشأ آثار فرا مادّی - مانند عبودیت، تقوا و بصیرتِ تمیزدهنده میان حق و باطل - است.
آثار این روح در اثر اکمال و تقویت مراتب ایمان، از طریق انجام واجبات و مستحبات و ترک محرمات و مکروهات، دارای دامنههای وسیع و افزونتر میشود و انسان را به قرب الهی میرساند.
همچنین اگر انسان مؤمن مرتکب گناه شود، مثلاً بدون عذر، روزهٔ واجب ماه مبارک رمضان را نگیرد، این روح را از دست میدهد؛ و در نتیجه ممکن است بتدریج به حیاتی حیوانی دچار گردد.
----------
🍀 اخلاق و اعتدال ؛
کانال سید علیرضا حسینی (عارف)
در پیامرسان ایتا
@alirezahoseiniaref
هدایت شده از پورتال جامع امام حسین علیه السلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#استوری
#امام_رضا (ع)
السلام علیک یا نور الله فی ظلمات الارض
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹
😍بانک #استوری_مذهبی
🌐 پورتال جامع امام حسین (علیه السلام) و بنیاد بینالمللی عاشوراء را در شبکههای اجتماعی دنبال کنید:
در پیامرسان ایتا 👇
https://eitaa.com/ashura_i_f
https://eitaa.com/imamhusaynportal
در پیامرسان بله 👇
ble.ir/ashura_i_f
ble.ir/imamhusaynportal
در سرویس ویدیوی آپارت 👇
www.aparat.com/imamhusaynportal
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#استوری
#آیت_الله_فروغی
#برنامه_کلمه
ناصر، یقین به روز جزا شافعت علیست
شرم از رخ علی کن و کمتر گناه کن 😭
محبت امیرالمومنین(ع) برای زندگی انسان، امنیت می آورد، امنیت از هوای نفس...
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹
😍بانک #استوری_مذهبی
🌐 پورتال جامع امام حسین (علیه السلام) و بنیاد بینالمللی عاشوراء را در شبکههای اجتماعی دنبال کنید:
در پیامرسان ایتا 👇
https://eitaa.com/ashura_i_f
https://eitaa.com/imamhusaynportal
در پیامرسان بله 👇
ble.ir/ashura_i_f
ble.ir/imamhusaynportal
در سرویس ویدیوی آپارت 👇
www.aparat.com/imamhusaynportal
هدایت شده از اخلاق و اعتدال (کانال علیرضا حسینی عارف)
🌙 همراه با احکام و اخلاق و آداب ماه مبارک رمضان ۱۴۴۴
8⃣2⃣ روز بیست و هشتم: اندر ماجراهای رؤیت هلال 🧐
هر ساله با نزدیک شدن ماه مبارک رمضان، یکی از موضوعات مهم، "اعلام روز اول ماه مبارک" است و در پایان آن نیز، "اعلام عید سعید فطر".
البته این امر فقط اختصاص به این ماه ندارد؛ بلکه اعمال شرعی دیگر ـ مانند مناسک حج، مراسم محرم، اربعین، احیاء نیمه شعبان و... ـ نیز بستگی تامّ و تمام به رؤیت هلال دارد.
از صدر اسلام تا سده اخیر، رؤیت بهطور طبیعى و بدون استفاده از ابزارهایى مانند دوربین و تلسکوپ صورت مىگرفت؛ اما در این سالها براى رؤیت از ابزار هم استفاده مىشود. همچنین در برخی از کشورها از محاسبات نجومی استقاده میکنند.
در نوشتار امروز، برآنیم که به سؤالات عموم مردم درباره "دلایل اختلاف در اعلام اول و آخر ماه" اشاره و پاسخهایی مختصر به آنها دهیم:
🌓 انواع ماه در نجوم و اوقات
در علم نجوم، چهار نوع ماه وجود دارد: «ماه وَسَطی یا زیجى»، «ماه نجومى یا طبیعى»، «ماه اقترانى یا اصطلاحى» و «ماه هلالى عرفى یا ماه شرعى».
واژه «شهر» به معنی «ماه» در قرآن کریم و روایات شریفه، اشاره به معناى چهارم (ماه هلالی شرعی یا عرفی) دارد که با رؤیت هلال شروع و با رؤیت هلال ماه بعد خاتمه مىیابد.
این معنا نیز از ابداعات اسلام نیست؛ بلکه پیش از آن هم مردم همینگونه محاسبه میکردند.
بهعبارت دیگر، همانگونه که ملاک شروع ماه نزد عرف، رؤیتپذیرى هلال هنگام غروب آفتاب است، ملاک شروع ماه به نظر شرع هم، رؤیتپذیرى هلال هنگام غروب آفتاب میباشد.
تذکر مهم اینکه ماه هلالی، گاهى ۲۹ روز و گاهى ۳۰ روز است. ممکن است چهار ماه متوالى ۳۰ روزه و سه ماه متوالى ۲۹ روزه باشد؛ اما بیش از این ممکن نیست.
🗓 ملاک آغاز ماه
در روایات بسیار، نشانه حلول ماه یا وجوب روزه و افطار «رؤیت هلال» دانسته شده است؛ از جمله: «إذا رأیتَ الهلال فصُمْ وإذا رأیتَه فأفطر»، «لیس على أهل القبلة إلاّ الرؤیة»، «صیام شهر رمضان فریضة، یصام للرؤیة ویفطر للرؤیة»، «صوموا لرؤیته وأفطروا لرؤیته» و «لاتصم إلاّ للرؤیة». یعنی: «با دیدن هلال ماه رمضان، شروع به روزه گرفتن کنید؛ و با رؤیت ماه شوال به روزهٔ این ماه پایان دهید».
پس، بنا بر این روایات صریح، محاسبات نجومی برای تعیین اول ماه غير معتبر است و ملاک شرعی برای ثابت شده حلول ماه نيست.
🕋 آیا در زمان معصومین(ع) هم در رؤیت هلال اشکال پیش میآمد؟
اختلاف رؤیت هلال در صدر اسلام و زمان ائمه(ع) هم وجود داشته است. یعنی در آن زمان هم گاهی این مسئله موجب بروز اختلاف میشد و برخی افراد اعلام میکردند که هلال، رؤیت و اول ماه شده است و برخی دیگر قبول نداشتند.
دلیل این اختلافات این بوده است که در بسیاری از اوقات، هلال، باریک است و ممکن است به چشم خیلیها نیاید. علاوه بر این، زمان امکان رؤیت هم کوتاه است. همچنین صاف یا ابری بودن هوا و غبارآلوده بودن و وجود ریزگردها نیز بر رؤیت و عدم آن مؤثر است. لذا در روایات آمده است که اگر هلال ماه رؤیت نشد، ماه را سیروزه به اتمام برسانید.
روایتی هم وجود دارد که در زمان امیرالمؤمنین(ع) مردم برای ماه مبارک رمضان از رؤیت هلال تا رؤیت هلال ماه بعد روزه گرفتند و بعد حساب کردند و دیدند که از هلال تا هلال تنها ۲۸ روز شده است! پس از آن حضرت امیر(ع) دستور دادند که جارچیها به مردم اعلام کنند که یک روز قضا کنند؛ چراکه ماه کمتر از ۲۹ روز نیست.
🤯 اختلاف ثبوت اول ماه در عصر حاضر ناشی از چیست؟
اینکه گاهی در بین اعلام اول ماه مبارک رمضان و عید فطر ـ یا ماههای دیگر ـ بین برخی از مراجع اختلاف وجود دارد، به «مبانی مختلف فقهی» آنان بر می گردد:
1. اعتبار یا عدم اعتبار ابزار (دیده شدن با چشم مسلح یا غیر مسلح) 🔭
یک اختلاف مبنایی، «اعتبار یا عدم اعتبار ابزار دیدنِ دور، در رؤیت هلال» است. یعنی اگر هلال با ابزار دیده شود، قابل قبول است و رؤیت حاصل شده است یا خیر؟
عدهای از فقهاء معتقدند که این ابزار، معتبر هستند. به زبان ساده، اگر کسی با دوربین یا تلسکوپ، هلال را ببیند، مانند کسی است که دوست خود را با دوربین روی کوه دیده است و نمیتوان گفت که دیدن صورت نگرفته است.
حضرات آيات «خامنهای»، «فاضل لنكرانی(ره)» و «هاشمی شاهرودی(ره)» بر اين نظر هستند و بودند که رؤیت هلال با «چشم مسلح» معتبر است.
اما برخی از مراجع بر این باورند که فقه، آنچه در عرف زمان معصومین(ع) برای رؤیت وجود داشته را تأیید میکند؛ لذا دیدنِ هلال را تنها با «چشم غیرمسلح» قبول دارند...
پایانِ بخش ۱ از ۲ 👆
برای دیدن ادامه مطلب، پست بعد را ببینید.
----------
🍀 اخلاق و اعتدال ؛
کانال سید علیرضا حسینی (عارف)
در پیامرسان ایتا
@alirezahoseiniaref
هدایت شده از اخلاق و اعتدال (کانال علیرضا حسینی عارف)
🌙 همراه با احکام و اخلاق و آداب ماه مبارک رمضان ۱۴۴۴
8⃣2⃣ روز بیست و هشتم: اندر ماجراهای رؤیت هلال 🧐
بخش ۲ از ۲ 👇
... اما برخی از مراجع بر این باورند که فقه، آنچه در عرف زمان معصومین(ع) برای رؤیت وجود داشته را تأیید میکند؛ لذا دیدنِ هلال را تنها با «چشم غیرمسلح» قبول دارند.
حضرات آيات «تبريزی(ره)»، «صافی گلپايگانی(ره)»، «وحيد خراسانی»، «سیستانی»، «شبيری زنجانی»، «سبحانی» و «جوادی آملی» به عدم اعتبار رؤيت با چشم مسلح فتوا داده و دیدنِ هلال با ابزار را حجت نميدانند.
البته برخی، آن را طريقی برای كمك به چشم غير مسلح در يافتن مكان هلال میشمارند. یعنی با دوربین و تلسکوپ می توان جای هلال را پیدا کرد، اما باید با چشم عادی آن را دید.
آيات «بهجت(ره)» و «نوری همدانی» رؤيت با چشم مسلح را به شرط يقين آور بودن مؤثر میدانند.
2. افق، محدوده جغرافیایی و اشتراک در شب 🌅
یکی دیگر از اختلاف مبناها که به اختلاف فتاوا منجر شده است مسألهٔ «محدوده جغرافيايی» است.
برخی از مراجع، محدوديتی در این زمینه قائل نيستند و همافق بودن را شرط نمیدانند؛ لذا رؤيت هلال را در هر نقطهٔ زمين - به شرط آن كه در قسمتی از شب با منطقهٔ جغرافيايی مكلّف، مشترک باشد - معتبر میدانند.
حضرات آيات «فاضل لنكرانی(ره)»، «تبريزی(ره)»، «وحيد خراسانی» و «نوری همدانی» از این گروه هستند و تمامی نقاط زمین كه در قسمتی از شب با هم اشتراک دارند را تابع يک حكم بر میشمارند.
اما آيات عظام «خامنهای»، «مكارم شيرازی»، «سيستانی» و «شبيری زنجانی» رؤيت را فقط در مناطقِ همافق معتبر میدانند.
آیت الله «جوادی آملی» هم میفرماید: ثبوت اول ماه قمری برای بلاد شرقی موجب ثبوت آن برای بلاد غربی است. ثبوت اول ماه قمری برای بلاد غربی، فقط موجب ثبوت آن برای بلادی از شرق است که بر اثر قرب افق، با هم در مقداری از شب، شریک باشند.
در نتیجه اگر هلال، در یک کشور که با ایران همافق نیست دیده شود، گروه اول عید اعلام میکنند و گروه دوم خیر؛ و میشود اختلاف.
🤕 آیا عدم اعتقاد به ابزار جدید، به معنی عقب مانده بودن فقه است؟!
برخی از مردم فکر میکنند که اعتماد نکردن به رؤیت با تلسکوپ و ابزارهایی نظیر آن در اثبات اول ماه، «بیاعتنایی به علوم و دستاوردهای مدرن» است! برخی نیز از این اختلاف فتوا، «امروزی یا غیرامروزی بودنِ مراجع» را نتیجه میگیرند!
در حالی که این موضوع صرفاً به مبانی فقهی مراجع بازمیگردد؛ نه به بیاعتنایی به علم یا ابزارهای نوین.
توضیح بیشتر اینکه: آنچه موضوع حکم شرعی قرار گرفته، باید وجود آن برای عموم مردم قابل تشخیص باشد. مثلاً در موضوع ثبوت هلال، باید هر کسی چشم سالم دارد - در شهر، روستا و حتی صحرانشینانی که برای تشخیص برآمدن هلال در افق، ابزاری جز چشم خود ندارند - بتوانند مخاطب آن باشند.
به عبارت دیگر، طبق این آیه شریفه «يسْأَلُونَكَ عَنْ الأهِلَّةِ قُلْ هِيَ مَواقِيتُ لِلنَّاس...» (آیهٔ ۱۸۹ سورهٔ بقره)، تنها در صورتی هلالها، موجب معلوم شدن اوقات برای عموم مردم خواهد بود که تمام آنها بتوانند آن را تشخیص دهند. این صورت، فقط با چشم غیر مسلح حاصل میشود.
برای فهم بهتر موضوع به این مثال توجه کنید:
«حدّ ترخّص» برای مسافر این است که از وطن یا محلّ اقامتش به اندازهای دور شود که صداى اذان شهر را با گوش عادی نشنود و مردم شهر با چشم عادی او را نبینند. حال اگر ساکنان شهر با دوربین و ابزارهایی مانند آن بتوانند وی را ببینند و یا او با تلفن همراه خود با داخل شهر تماس بگیرد و آواز اذان شهر خود را بشنود، آیا حکم شرعی در مسأله حد ترخّص تغیییر می کند؟ خیر؛ حد ترخص ارتباطی به این ادوات و وسایل ندارد، بلکه آن فرد هنگامی به حد ترخّص میرسد که همشهریان او با چشم عادی او را نبینند و وی با گوش عادی خود صدای اذان شهر را نشنود؛ زیرا موضوعِ حکمِ «شکسته شدن نماز» و «جوازِ روزه نگرفتن در ماه رمضان» در سفر، صِرف دور شدن به همین مقدار از شهر است، نه عنوان دیده نشدن وی و نشنیدن صدای اذان.
😥 وظیفه ما چیست؟
یک سؤال مکرّر این است که: وظیفه مکلّف در صورت اختلاف نظر مراجع در رؤیت هلال و اعلام عید چیست؟
بزرگان پاسخ داده اند که: رؤیت هلال "حکم شرعی" نیست تا نیاز به تقلید داشته باشد؛ بلکه "تشخیص موضوع" است که باید برای مکلّف ثابت شود. یعنی یا خودش هلال را ببیند؛ یا از حرفِ افراد عادل و راستگویی که آن را دیدهاند برایش ثابت شود.
پس این امر اگر از شهادت دادنِ افراد عادل ـ از جمله، اعلام یک مرجع تقلید که بر اساس گزارش عادلان صورت میگیرد ـ برای ما ثابت شد، میتوانیم طبق آن عمل کنیم.
اما در "خواندن نماز عید فطر به جماعت"، همه باید مطابق روزی که ولی فقیه آن را اعلام میکند نماز را برگزار نمایند.
----------
🍀 اخلاق و اعتدال ؛
کانال سید علیرضا حسینی (عارف)
در پیامرسان ایتا
@alirezahoseiniaref
هدایت شده از 🏴پورتال امام حسین علیه السلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#استوری
#آیت_الله_آقامجتبی_تهرانی
خداوند به موسی(ع) فرمود: من نمی خواهم آبرویش حتی پیش تو برود!!!😭
✨✨✨✨✨
🚩#پورتال_امام_حسین_علیهالسلام
╭═••⊰💠﷽💠⊱••═╮
🚩
@ImamHusaynPortal
🚩
╰═••⊰💠⊱○⊰💠⊱••═╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#نماهنگ
نماهنگ زیبای #بی_پناه
#ردم_کنی_تمومه_کارم
#حاج_مهدی_رسولی
✨✨✨✨✨
🚩#پورتال_امام_حسین_علیهالسلام
╭═••⊰💠﷽💠⊱••═╮
🚩
@ImamHusaynPortal
🚩
╰═••⊰💠⊱○⊰💠⊱••═╯
هدایت شده از 🏴پورتال امام حسین علیه السلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بیان مکاشفه ای از آیت الله #حق_شناس توسط آیت الله #جاودان: تاثیر ذکر #یاحسین(ع) هنگام مواجه شدن با نامحرم
✨✨✨✨✨
🚩#پورتال_امام_حسین_علیهالسلام
╭═••⊰💠﷽💠⊱••═╮
🚩
@ImamHusaynPortal
🚩
╰═••⊰💠⊱○⊰💠⊱••═╯
هدایت شده از 🏴پورتال امام حسین علیه السلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#استوری
#مهربانی_بینهایت_امام_حسین(ع)
#پناهیان
✨✨✨✨✨
🚩#پورتال_امام_حسین_علیهالسلام
╭═••⊰💠﷽💠⊱••═╮
🚩
@ImamHusaynPortal
🚩
╰═••⊰💠⊱○⊰💠⊱••═╯
هدایت شده از 🏴پورتال امام حسین علیه السلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽کلیپ بسیار زیبا از #مقام_معظم_رهبری #امام_خامنهای و #حاج_حسین_یکتا
🔫در #جنگ_سخت، بدن #رزمنده متلاشی می شود ولی روحش بعد از #شهادت به بهشت می رود، ولی در
📡#جنگ_نرم اگر خدای نکرده #دشمن غلبه کند، بدنها فربه می شود و #روح به قعر #جهنم می رود.
رفقا، در زمان ما اگر تونستین #صحنه_گناه رو برای خودتون زهرمار و کوفت بکنین و فرار کنین از گناه و #دل_امام_زمان(عج) را نلرزوندین، از #شهدا سبقت می گیرین.
✨✨✨✨✨
🚩#پورتال_امام_حسین_علیهالسلام
╭═••⊰💠﷽💠⊱••═╮
🚩
@ImamHusaynPortal
🚩
╰═••⊰💠⊱○⊰💠⊱••═╯
هدایت شده از 🏴پورتال امام حسین علیه السلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سوز و گداز مردان خدا، در دقایق آخر ماه مبارک رمضان و وداع عاشقانه با این ضیافت الهی
#آیت_الله_آقا_مجتبی_تهرانی
✨✨✨✨✨
🚩#پورتال_امام_حسین_علیهالسلام
╭═••⊰💠﷽💠⊱••═╮
🚩
@ImamHusaynPortal
🚩
╰═••⊰💠⊱○⊰💠⊱••═╯
هدایت شده از 🏴پورتال امام حسین علیه السلام
📚 قوت غالب در فطریه
💠 سؤال: کسی که در طول سال، بیشتر برنج استفاده می کند تا نان، آیا باید سه کیلو برنج یا مبلغ آن را برای فطریه بدهد؟
✅ جواب: فطریه اگر از گندم، جو، خرما، برنج و مانند اینها یا پول هر کدام داده شود، کفایت می کند و منحصر به قوت غالب شخص نیست.
#احکام_فطریه #قوت_غالب
✨✨✨✨✨
🚩#پورتال_امام_حسین_علیهالسلام
╭═••⊰💠﷽💠⊱••═╮
🚩
@ImamHusaynPortal
🚩
╰═••⊰💠⊱○⊰💠⊱••═╯
هدایت شده از 🏴پورتال امام حسین علیه السلام
📚 زمان كنار گذاشتن فطریه
💠 سؤال: زمان کنار گذاشتن فطریه و پرداخت آن، چه موقع است؟
✅ جواب: از غروب شب عید فطر می تواند فطریه را بپردازد یا کنار بگذارد و بنابر احتیاط واجب، مکلف باید فطریه را پیش از نماز عید بپردازد، ولی اگر نماز عید نمی خواند، می تواند دادن فطریه را تا ظهر به تأخیر بیندازد و در صورتی که آن را از مال خود جدا کرده و کنار گذاشته، تأخیر در پرداخت چنانچه برای غرض عقلایی باشد و سهل انگاری محسوب نشود، اشکال ندارد و اگر کنار نگذاشته باشد نیز بنا بر احتیاط واجب ساقط نمی شود و باید با قصد قربت و بدون نیت ادا و قضا، فطریه را بپردازد.
#احکام_زکات_فطره
✨✨✨✨✨
🚩#پورتال_امام_حسین_علیهالسلام
╭═••⊰💠﷽💠⊱••═╮
🚩
@ImamHusaynPortal
🚩
╰═••⊰💠⊱○⊰💠⊱••═╯
هدایت شده از اخلاق و اعتدال (کانال علیرضا حسینی عارف)
🌙 همراه با احکام و اخلاق و آداب ماه مبارک رمضان ۱۴۴۴
9⃣2⃣ روز بیست و نهم: وداع با ماه خوب
کم کم غروب ماه خدا ديده میشود/
صد حيف ازين بساط که برچيده میشود...
همچون هر مهمان عزیزی که در آمدنش به استقبال او میرویم و در رفتنش با او وداع میکنیم، بجاست اگر به فکر وداعی بایسته و بدرقهای زیبا با این ماه عزیز باشیم.
عارف نامی، مرحوم آیت الله میرزا جواد ملکی تبریزی(ره) در کتاب شریف مراقبات در این باره نوشت: «بدان که زمان و مکان گرچه از نگاه ظاهر، بیجان هستند، دارای حیات و شعور میباشند، و حتی از حب و بغض برخوردار هستند. و چون زمان، دارای ادراک، حیات و شعور میباشد، دستور داده شده است که با ماه رمضان خداحافظی و وداع نمایید...»
برای این وداع، دعاها و مناجاتهایی وجود دارد که برخی از آنها اعمال شب آخر ماه مبارک رمضان هستند؛ از جمله:
🤲 دعای وداع:
روایت است: هر که در شب آخر ماه رمضان، آن ماه شریف را وداع گفته و بگوید: «اللَّهُمَّ لا تَجعَلهُ آخِرَ العَهدِ مِنْ صِیامِی لِشَهرِ رَمَضَانَ وَ أعُوذُ بِکَ أَنْ یَطْلُعَ فَجرُ هَذِهِ اللَّیلَةِ إِلا وَ قَد غَفَرتَ لی».
پیش از آنکه سپیده بر آید، حق تعالی او را بیامرزد و توبه نصیب وی کند.
🙏 دعای دیگر:
اللَّهُمَّ هذَا شَهرُ رَمَضَانَ الَّذی أنزَلتَ فِیهِ القُرآنَ وَ قَدْ تَصَرَّمَ وَ أعُوذُ بِوَجْهِکَ الکَرِیمِ یَا رَبِّ أنْ یَطلُعَ الفَجرُ مِنْ لَیلَتِی هَذِهِ أو یَتَصَرَّمَ شَهرُ رَمَضَانَ وَ لَکَ قِبَلِی تَبِعَةٌ أو ذَنبٌ تُرِیدُ أَنْ تُعَذِّبَنِی بِهِ یَومَ ألقَاک».
🌊 دعای مدبر الامور:
مکرر بخوانیم: «یا مُدَبِّرَ الاُمور، یا باعِثَ مَنْ فِی القُبورِ، یا مُجرِیَ البُحورِ، یا مُلَیِّنَ الحَدِیدِ لِداوُد، صَلِّ عَلَیٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَافعَلْ بِی کَذا وَکَذا (و به جای «کذا و کذا» حاجات خود را بخواه و بگو): اللَّیلَةَ اللَّیلَة.
📖 تلاوت قرآن و استغفار:
سورههای «انعام» و «کهف» و «یس» را بخوانیم و سپس صد مرتبه بگوییم: اَستَغفِرُ اللَّهَ وَ أتُوبُ إلَیه.
📚 قرائت دعای چهل و پنجم صحیفه سجادیه.
🕋 دعایی از حضرت رسول(ص):
اَللّهُمَّ اِنِّی اَسْئَلُکَ اِخْباتَ المُخبِتینَ، وَاِخلاصَ المُوقِنینَ، وَمُرافَقَةَ الأبرارِ، وَاسْتِحْقاقَ حَقائِقِ الإیمانِ، وَالغَنیمَةَ مِنْ کُلِّ بِرٍّ، وَالسَّلامَةَ مِنْ کُلِّ اِثْم، وَوُجوبَ رَحمَتِکَ وَعَزائِمَ مَغفِرَتِکَ، وَالفَوزَ بِالجَنَّةِ، وَالنَّجاةَ مِنَ النّارِ.
🧎♂نماز شب آخر ماه رمضان:
۱۰ رکعت نماز (هر دو رکعت به یک سلام) بخواند، در هر رکعت سوره «حمد» را یک بار، و «قل هو اللّه احد» را ۱۰ بار، و در هر یک از رکوع و سجود ۱۰ مرتبه بگوید: سُبحانَ اللَّهِ والحَمدُ لِلَّهِ ولا إلهَ إلا اللَّهُ واللَّهُ أکبَر.
و هنگامی که از ۱۰ رکعت فراغت یافت ...
(مطابق دستور در مفاتیح الجنان)
😔 توبه:
توجه داشته باشیم که با بازگشتی صادقانه، ماه را به پایان رسانده و از این پس با پروردگار و مولای خویش مخالفت نکنیم.
🕌 مناجات با نگهبان روز:
در مراقبات و اعمال، ذکر کردهاند که در هر روز به نگهبان آن روز که از معصومین (علیهم السلام) است، توسل شود.
روز جمعه متعلق به صاحب الزمان امام مهدی(عج) است و آن حضرت نگهبان روز است.
پس در ساعات پایانی روز آخر - یعنی فردا جمعه، که روز عرضه اعمال ماه است - با امام زمان(عج)، با رعایت آداب توسل، مناجات نماییم به نحوی که محبت ایشان برانگیخته گردد و باران رحمت و کرامتش بر ما ببارد.
آنگاه با عذرخواهی، اعمالی را که در این ماه انجام دادهایم را به ایشان واگذار نموده و بخواهیم که با شفاعت و دعایشان اعمالمان را اصلاح نموده و از خدا بخواهند که با عفو فراوان خود، آن را پذیرفته و به چندین برابر تبدیل نماید.
🆘 نکتهٔ مهم:
دربارهٔ وداع چیزی که اهمیت دارد این است که «صادق باشیم و راست بگوییم»، تا ماه رمضان ما با دروغ و نفاق پایان نیابد.
بزرگان دین در هنگام وداع با این ماه میگفتند: «خداحافظ ای همنشینی که دوری تو ناپسند و ناگوار است» و به خداوند عرض میکردند: «ما ماه رمضان را وداع میکنیم درحالی که وداع او بر ما گران بوده، ما را غمگین نموده، و رفتن او موجب وحشت ما شده است».
پس چنین وداعی، شکل راست و درست به خود نمیگیرد مگر برای کسی که ماه رمضان را با شوق و محبت به پایان رسانده باشد، نه با تکلّف و کراهت.
بنابراین اگر واقعاً و از صمیم قلب از پایان این ماه مبارک غمگین نیستیم، کلماتی که حاکی از آن حالات است را بر زبان نیاوریم؛ بلکه به استغفار و خواندن دعاها بسنده کنیم.
خوش به حال آنها كه ماه مهمانی خدا برای آنها ماه تغيير و زيبا شدن و زيبا اندیشیدن بود.
... در اين بهار رحمت و غفران و مغفرت/
خوشبخت آن کسی ست که بخشيده میشود
----------
🍀 اخلاق و اعتدال ؛
کانال سید علیرضا حسینی (عارف)
در پیامرسان ایتا
@alirezahoseiniaref
🚩 بنیاد بینالمللی عاشوراء
آیت الله سیستانی: شنبه عید فطر است
دفتر آیت الله العظمی سیستانی در نجف اشرف با صدور بیانیهای فردا (جمعه اول اردیبهشت ۱۴۰۲) را آخرین روز ماه مبارک رمضان ۱۴۴۴ ق. اعلام کرد.
در بیانیه دفتر آیت الله سیستانی آمده است: هلال ماه شوال امروز پنجشنبه دیده نشد؛ بنابراین فردا جمعه آخرین روز [و متمّم] ماه مبارک رمضان و شنبه اول شوال عید سعید فطر است.
متن بیانیه این دفتر به زبان اصلی به شرح زیر است:
بسم الله الرحمن الرحیم
نظراً الى عدم رؤیة الهلال فی منطقتنا بعد غروب الیوم الخمیس (٢٩/ شهر رمضان المبارك/ ١۴۴۴هـ) یکون یوم غدٍ الجمعة آخر أیام الشهر الفضیل، ویکون یوم السبت هو یوم عید الفطر السعید. أعاده الله على الجمیع بالخیر والیمن البرکات.
مکتب السید السیستاني – النجف الأشرف
▪️▫️▪️▫️▪️
🌐 پورتال جامع امام حسین (علیه السلام) و بنیاد بینالمللی عاشوراء را در شبکههای اجتماعی دنبال کنید:
در پیامرسان ایتا 👇
https://eitaa.com/ashura_i_f
https://eitaa.com/imamhusaynportal
در پیامرسان بله 👇
ble.ir/ashura_i_f
ble.ir/imamhusaynportal
در سرویس ویدیوی آپارت 👇
www.aparat.com/imamhusaynportal
🚩 بنیاد بینالمللی عاشوراء
دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی: هلال ماه شوال رؤیت نشد
شنبه عید فطر است
دفتر حضرت آیتالله العظمی خامنهای اعلام کرد: بنا بر اخبار واصله هلال ماه شوال در غروب روز پنجشنبه ۳۱ فروردین رؤیت نشد و فردا جمعه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ مطابق با ۳۰ رمضان المبارك ۱۴۴۴ هجری قمری است.
▪️▫️▪️▫️▪️
🌐 پورتال جامع امام حسین (علیه السلام) و بنیاد بینالمللی عاشوراء را در شبکههای اجتماعی دنبال کنید:
در پیامرسان ایتا 👇
https://eitaa.com/ashura_i_f
https://eitaa.com/imamhusaynportal
در پیامرسان بله 👇
ble.ir/ashura_i_f
ble.ir/imamhusaynportal
در سرویس ویدیوی آپارت 👇
www.aparat.com/imamhusaynportal
هدایت شده از بنیاد بینالمللی عاشوراء
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚩 شب جمعه است، هوایت نکنم میمیرم...
#استوری
دل من مرده و با روضهٔ تو زنده شود
یا حسین 😭
▪️▫️▪️▫️▪️
😍 بانک استوری های مذهبی
🌐 پورتال بزرگ امام حسین (علیه السلام) و بنیاد بینالمللی عاشوراء را در شبکههای اجتماعی دنبال کنید:
در پیامرسان ایتا 👇
https://eitaa.com/ashura_i_f
در پیامرسان بله 👇
ble.ir/ashura_i_f
در سرویس ویدیوی آپارت 👇
www.aparat.com/imamhusaynportal
هدایت شده از 🏴پورتال امام حسین علیه السلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«فرازی از #زیارت_امام_حسین علیه السلام در #مسجد_حنانه» 😭
🔸«اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا مَوْلاَيَ يَا أَبَا عَبْدِاللهِ،
أَتَيْتُكَ يَا مَوْلاَيَ يَابْنَ رَسُولِ اللهِ، زَائِراً عَارِفاً بِحَقِّكَ، مُوَالِياً لِأَوْلِيائِكَ»
🔸سلام بر تو ای مولای من، ای ابا عبد الله
آمدهام به زیارتت در حالی که عارف به حق تو و دوست دوستانت هستم...
#شب_زیارتی_اباعبدلله
#شب_جمعه
✨✨✨✨✨
🚩#پورتال_امام_حسین_علیهالسلام
╭═••⊰💠﷽💠⊱••═╮
🚩
@ImamHusaynPortal
🚩
╰═••⊰💠⊱○⊰💠⊱••═╯
هدایت شده از 🏴پورتال امام حسین علیه السلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#استوری
#اللهم_ارزقنی_شفاعة_الحسین
اللهم ارزقنا حرم حرم حرم ...
✨✨✨✨✨
🚩#پورتال_امام_حسین_علیهالسلام
╭═••⊰💠﷽💠⊱••═╮
🚩
@ImamHusaynPortal
🚩
╰═••⊰💠⊱○⊰💠⊱••═╯
هدایت شده از 🏴پورتال امام حسین علیه السلام
27.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#وداع_ماه_مبارک_رمضان
#آیت_الله_مجتهدی_تهرانی
#حاج_منصور_ارضی
✨✨✨✨✨
🚩#پورتال_امام_حسین_علیهالسلام
╭═••⊰💠﷽💠⊱••═╮
🚩
@ImamHusaynPortal
🚩
╰═••⊰💠⊱○⊰💠⊱••═╯
هدایت شده از 🏴پورتال امام حسین علیه السلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#استوری
#شب_عید_فطر
#شب_زیارتی_اباعبدالله_الحسین
#شیخ_حسین_انصاریان
شب عیده، مردم شیرینی میدن، خوشحالی می کنن، ولی در روایت آمده اگر میخواهی در این شب یه کار حسابی بکنی، زیارت امام حسین علیه السلام رو انجام بده.
از جایت بلند نمی شوی مگر اینکه خدای متعال سه چیز بهت میده ...
✨✨✨✨✨
🚩#پورتال_امام_حسین_علیهالسلام
╭═••⊰💠﷽💠⊱••═╮
🚩
@ImamHusaynPortal
🚩
╰═••⊰💠⊱○⊰💠⊱••═╯
هدایت شده از اخلاق و اعتدال (کانال علیرضا حسینی عارف)
🌙 همراه با احکام و اخلاق و آداب ماه مبارک رمضان ۱۴۴۴
0⃣3⃣ روز سیام: اعمال شب عید فطر (شب اول ماه شوال)
شب عید فطر، یکی از شبهای برجستهٔ سال بوده و در ثواب عبادت و احیاء آن روایات بسیاری وارد شده است؛ از جمله اینکه فرمودند: «آن شب کمتر از شب قدر نیست».
🤲 برخی از اعمال این شب:
۱. غسل کردن:
دو بار غسل وارد شده است؛ یکی در هنگامیکه آفتاب غروب کرد. دیگری در آخر شب، که پس از آن تا طلوع سپیدهدم در جای نماز خود بنشینیم.
۲. پرداخت یا کنار گذاشتن فطریه:
از غروب روز آخر ماه مبارک رمضان و شب اول ماه شوال (شب عید فطر)، پرداخت زکات فطره (یا بقول معروف «فطریه») واجب میشود.
برای کسی که نماز عید فطر میخواند، تأخیر پرداخت فطریه به بعد از نماز عید جایز نیست؛ اما اگر کسی نماز عید را نمیخواند، باید فطریه را تا ظهر عید پرداخت نماید.
اگر شخصی برای پرداخت فطریه، دسترسی به فقیر ندارد باید مبلغ آن را به نیّت فطریه جدا کرده و کنار بگذارد؛ و هر وقت که آن را مىدهد نیّت پرداخت زکات فطره کند.
۳. شبزندهداری به نماز و دعا و استغفار.
۴. احیاء و شبزندهداری در مسجد.
۵. زیارت سیدالشهداء(ع):
زیارت امام حسین (علیه السلام) در این شب مزیت و برتری بسیار دارد.
۶. تکبیر:
پس از نماز مغرب و عشاء بخواند: «اللّٰهُ أكبَرُ اللّٰهُ أكبَرُ لا إلٰهَ إِلّا اللّٰهُ وَاللّٰهُ أَكْبَرُ اللّٰهُ أكبَرُ وَ لِلّٰهِ الحَمدُ، اَلحَمدُ لِلّٰهِ عَلَىٰ ما هَدانا، وَلَهُ الشُّكرُ عَلَىٰ مَا أوْلانا».
۷. دعای بعد از نماز مغرب:
بعد از نماز مغرب و نافله آن، دستها را به جانب آسمان بلند کنیم و بگوییم: «يا ذَا المَنِّ وَالطَّوْلِ، يا ذَا الْجُودِ، يا مُصْطَفِيَ مُحَمَّدٍ وَناصِرَهُ، صَلِّ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَاغْفِرْ لِي كُلَّ ذَنْبٍ أحْصَيْتَهُ وَ هُوَ عِنْدَكَ فِي كِتابٍ مُبِين».
پس به سجده برویم و در سجده صد مرتبه بگوییم: «أَتُوبُ إِلَى اللّٰه»، سپس هر حاجتی که داریم از خدا بخواهیم که به خواست او برآورده خواهد شد.
۸. دعای در سجده:
پس از نماز مغرب به سجده برویم و بگوییم: «يا ذَا الْحَوْلِ يا ذَا الطَّوْلِ، يا مُصْطَفِياً مُحَمَّداً وَناصِرَهُ، صَلِّ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَاغْفِرْ لِي كُلَّ ذَنْبٍ أذْنَبْتُهُ وَنَسِيتُهُ أَنَا وَهُوَ عِنْدَكَ فِي كِتابٍ مُبِين».
پس صد مرتبه بگوییم: «أتُوبُ إلَى اللّٰه».
۹. دعای دائم الفضل:
ده مرتبه بگوییم: «یا دائِمَ الفَضلِ عَلَى البَرِيَّةِ، يا باسِطَ اليَدَينِ بِالعَطِيَّةِ، يا صاحِبَ المَواهِبِ السَّنِيَّةِ، صَلِّ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ خَيْرِ الوَرىٰ سَجِيَّةً، وَاغْفِرْ لَنا يا ذَا الْعُلىٰ في هٰذِهِ العَشِيَّة».
۱۰. ده رکعت نماز:
که در پست دیروز این کانال (در وداع و اعمال شب آخر ماه رمضان) گذشت.
(کیفیت خواندن آن کمی متفاوت از دیشب است. به مفاتیح الجنان مراجعه فرمایید.)
۱۱. دو رکعت نماز با «هزار و یک بار سورهٔ توحید» با ثواب بیشمار:
که امیرالمؤمنین(ع) این دو رکعت نماز را میخواند، سپس سر از سجده برمیداشت و میفرمود: «بهحق آن خدایی که جانم در دست قدرت اوست، هرکه این نماز را به جا آورد، هر حاجت که از خدا بخواهد یقیناً عطا فرماید و اگر به شماره ریگهای بیابان گناه داشته باشد، خدا آنها را بیامرزد».
(نحوهٔ خواندن در مفاتیح الجنان موجود است.)
۱۲. چهارده رکعت نماز:
چهارده رکعت نماز که در هر رکعت سوره «حمد» و «آیتالکرسی» و سه مرتبه سوره «توحید» را قرائت کنیم.
در برابر هر رکعت، ثواب چهل سال عبادت و ثواب عبادت هرکه در آن ماه روزه گرفته و نماز خوانده، برایمان خواهد بود، ان شاء الله.
🆘 نکتهٔ مهم:
بدیهی است که انجام همهٔ اعمال مستحبی لازم نیست. بلکه هر شخص، به اندازهٔ توان و نشاط خود آنها را انجام میدهد؛ و به همان اندازه نیز از ثوابهای این شب بهرهمند میشود.
----------
🍀 اخلاق و اعتدال ؛
کانال سید علیرضا حسینی (عارف)
در پیامرسان ایتا
@alirezahoseiniaref
هدایت شده از اخلاق و اعتدال (کانال علیرضا حسینی عارف)
🌙 همراه با احکام و اخلاق و آداب ماه مبارک رمضان ۱۴۴۴
1⃣3⃣ پاسخ به سؤالات مهم درباره فطریه
۱. فطریه چیست؟
ج: زکات فِطره یا فِطریه از واجبات مالی اسلام است که در شب عید فطر بر مسلمانان واجب میشود و باید پرداخت کنند.
۲. فطریه بر چه کسانی واجب است؟
ج: بر هر مسلمانی که در شب عید فطر، «فقیر نبوده» و «عاقل، بالغ و هوشیار باشد» واجب میشود. چنین شخصی باید زکات فطرهٔ خود و افراد نانخور خود (عیالش) را پرداخت کند.
۳. میزان زکات فطره چه مقدار است؟
ج: برای هر نفر یک صاع از قُوتِ غالِب یا مبلغ معادل آن است.
یک صاع برابر با سه کیلوگرم (شبیری زنجانی: سه کیلو و ششصد گرم) است.
۴. قُوتِ غالِب یعنی چه؟
ج: قوت غالب، یعنی چیزی که مردم غالباً از آن برای تغذیه استفاده میکنند. مثل گندم در بیشتر مناطق ایران؛ یا برنج در کشور تایلند یا مناطق شمالی ایران.
۵. آیا ملاک در پرداخت فطریه، قوت غالب در سال است یا ماه مبارک رمضان؟
ج: ملاک، کل سال است نه فقط ماه رمضان.
۶. آیا قوت غالبِ «خود شخص» مراد است یا قوت غالبِ «منطقه و شهر»؟
ج: به نظر اکثر مراجع، در زکات فطره، خوراک شخصی خودِ انسان ملاک نیست؛ بلکه «خوراک معمولی اهل بلد و شهر محل زندگی انسان» ملاک است.
بنابراین، کسی که بیشتر سال "برنج" میخورد اما قوت غالب مردم محل او "نان گندم" است، میتواند زکات فطره را بر مبنای گندم بدهد.
البته در صورت تمکن مالی، هر چه بیشتر از معادل قوت غالب هم داده شود، بهتر است.
۷. مبلغ معادل قوت غالب در سال ۱۴۰۲ چقدر است؟
ج: نظر مراجع تقلید دربارهٔ مبلغ فطریهٔ امسال به نحو زیر است:
حضرات آیات عظام:
خامنهای:
قوت غالب گندم: هر نفر ۶۰,۰۰۰ تومان
وحید خراسانی:
قوت غالب گندم: هر نفر ۶۰,۰۰۰ تومان
قوت غالب برنج: هر نفر ۲۰۰,۰۰۰ تومان
نوری همدانی و مکارم شیرازی:
قوت غالب گندم: هر نفر ۶۰,۰۰۰ تومان
قوت غالب برنج: هر نفر ۲۴۰,۰۰۰ تومان
سبحانی تبریزی:
قوت غالب گندم: هر نفر ۶۰,۰۰۰ تومان
قوت غالب برنج: هر نفر ۳۰۰,۰۰۰ تومان
سیستانی:
قوت غالب گندم: هر نفر ۶۰,۰۰۰ تومان
قوت غالب برنج خارجی: هر نفر ۱۰۵,۰۰۰ تومان
قوت غالب برنج ایرانی: هر نفر ۳۶۰,۰۰۰ تومان
شبیری زنجانی:
بهازای هر نفر، تقریبا سه کیلو و ششصد گرم از خوراکیهای رایج در منطقه خود (مانند گندم، برنج و …) یا مبلغ معادل آن را طبق قیمت محل زندگی خود محاسبه و به عنوان فطریه پرداخت نمایند.
قوت غالب گندم: هر نفر ۷۲,۰۰۰ تومان
جوادی آملی:
سه کیلو قوت غالب منطقه (گندم، برنج و...) یا معادل قیمت روز آنها.
مظاهری اصفهانی:
قوت غالب گندم: هر نفر بین ۵۰,۰۰۰ تا ۶۰,۰۰۰ تومان (با توجه به اختلاف قیمت در مناطق مختلف).
قوت غالب سایر مواد غذایی: با توجّه به اینکه قیمت آنها در شهرهای مختلف متفاوت است، بهازای هر نفر، معادل قیمت سه كيلوگرم از آن غذا بر اساس قیمت محلّ زندگی خود.
محفوظی گیلانی:
قوت غالب گندم یا نان: هر نفر ۶۰,۰۰۰ تومان
قوت غالب برنج خارجی: هر نفر ۱۰۵۰۰۰ تومان
قوت غالب برنج ایرانی: هر نفر ۳۳۰,۰۰۰ تومان
۸. زمان پرداخت فطریه چه وقتی است؟
ج: از غروب شب عید فطر که فطریه واجب میشود میتواند آن را بپردازد یا کنار بگذارد.
مکلّف اگر نماز عید فطر میخواند باید فطریه را پیش از نماز عید بپردازد؛ ولی اگر نماز عید نمیخواند، میتواند دادن فطریه را تا ظهر به تأخیر بیندازد.
۹. آیا میتوان مبلغ فطریه را برای دفتر مرجع یا خود فقیر، کارت به کارت کرد؟
ج: اشکالی ندارد؛ ولی اگر زکات فطریه را جدا کرده و کنار گذاشته باشد، تعویض آن جایز نیست.
۱۰. پرداخت زکات فطرهٔ غیرسادات به سادات چه حکمی دارد؟
ج: غیرسادات نمیتوانند فطریهٔ خود را به سادات فقیر پرداخت کنند؛ اما سادات میتوانند فطریهٔ خود را به سادات یا غیرسادات فقیر پرداخت کنند.
۱۱. دادن فطریه به فقیر شهر دیگر چه حکمی دارد؟
ج: همه مراجع (غیر از آیات بهجت، شبیری زنجانی و سبحانی): در صورتى که فطریه را از مال خود جدا کرده باشد اگر در محلّ خودش مستحقّ پیدا شود، احتیاط واجب آن است که فطریه را به منطقهٔ دیگر نبرد.
آیات بهجت(ره)، شبیری زنجانی و سبحانی: میتواند فطریه را به شهر دیگر ببرد؛ هرچند احتیاط مستحب این است بیرون نبرد و در شهر خود، به فقیر بدهد.
۱۲. اگر شخصی در وقت وجوب پرداخت فطریه، پول ندارد آیا قرض کردن برای پرداخت آن لازم است؟
ج: اگر گندم یا برنج در منزل دارد، باید کنار بگذارد یا به فقیر بدهد. اگر این مقدار ندارد و با قرض کردن میتواند فطریه را بدهد به طورى که نظم امور او بر هم نخورد و قرض کردن برای او سخت نباشد، بنا بر احتیاط واجب باید قرض کرده و فطریه را بدهد.
اما اگر جوری است كه مخارج سال خود و عيالش را ندارد و نیز نمیتواند از طريق كسب و كار آن را به دست آورد، پرداخت فطریه بر او واجب نيست.
----------
🍀 اخلاق و اعتدال ؛
کانال سید علیرضا حسینی (عارف)
در پیامرسان ایتا
@alirezahoseiniaref