به اتفاق مورّخان و مفسّران و سیره نویسان، اقدام عملی پیامبر(صلی الله علیه وآله و سلّم) بر فرزندخواندگی زید پیش از بعثت، پس از ازدواج با خدیجه (سلام الله علیها) در همان اوایل رخ داده است و تا زمان نزول آیات فوق (سال پنجم هجری) حدوداً سی سال و بلکه بیشتر طول کشیده است. زیرا اگر ازدواج حضرت محمد (صلّی الله علیه وآله و سلّم) با خدیجه (سلام الله علیها) را در سنّ 25 سالگی آن حضرت بدانیم، داستان آمدن پدر زید برای آزادی او یکی دو سال پس از آن و بعثت پیامبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) را در سن 40 سالگی بدانیم. حدوداً 13 سال کم و بیش قبل از بعثت، فرزندخواندگی زید رخ داده است و پس از بعثت تا زمان نزول آیات، یعنی سال پنجم هجری هجده سال طول کشیده است.
بنا بر این فرزندخواندگی زید پیش از 30 سال ادامه داشته است. از مسلمات تاریخ و آیات قرآن این است که این اقدام توسّط نبیّ مکرّم اسلام صورت پذیرفته است و حتّی بسیاری از مفسّران معتقدند که نسخ السّنّه به قرآن صورت پذیرفته و آیات 4 و 5 و 37 سوره احزاب، ناسخ سنّت نبوی است.
ر.ک فرزندخواندگی در اسلام نوشته حسن عالمی طامه صفحه 84
تنها مرکز تخصصی مشاوره پیرامون محرمیت و فرزندخواندگی در کشور.
موسسه فرهنگی هنری آشیانه پرتو مهر نبوی
شماره ثبت: ۱۹۵۴
تلفکس:۰۲۵۳۲۸۵۸۴۰۲
همراه:۰۹۱۹۸۵۲۶۰۴۵
وبسایت: www.mehrenabavi.ir
ماده5- افراد زير ميتوانند سرپرستي کودکان و نوجوانان مشمول اين قانون را از سازمان درخواست نمايند.
الف ـ زن و شوهري که پنج سال از تاريخ ازدواج آنان گذشته باشد و از اين ازدواج صاحب فرزند نشده باشند، مشروط به اينکه حداقل يکي از آنان بيش از سي سال سن داشته باشد .
ب ـ زن و شوهر داراي فرزند مشروط بر اينکه حداقل يکي از آنان بيش از سي سال سن داشته باشد .
ج ـ دختران و زنان بدون شوهر، درصورتيکه حداقل سي سال سن داشته باشند، منحصراً حق سرپرستي اناث را خواهند داشت.
تبصره1: چنانچه به تشخيص سازمان پزشکي قانوني امکان بچه دار شدن زوجين وجود نداشته باشد، درخواست کنندگان از شرط مدت پنج سال مقرر در بند (الف) اين ماده مستثني ميباشند .
تبصره2: چنانچه درخواست کنندگان سرپرستي از بستگان کودک يا نوجوان باشند ، دادگاه با اخذ نظر سازمان و با رعايت مصلحت کودک و نوجوان ميتواند آنان را از برخي شرايط مقرر در اين ماده مستثني نماید.
تبصره3: اولويت در پذيرش سرپرستي به ترتيب با زن و شوهر بدون فرزند، سپس زنان و دختران بدون شوهر فاقد فرزند و در نهايت زن و شوهر داراي فرزند است .
تبصره4: درخواست کنندگان کمتر از پنجاه سال سن، نسبت به درخواست کنندگاني که پنجاه سال و بيشتر دارند، درشرايط مساوي اولويت دارند .
تبصره5: در مواردي که زن و شوهر درخواست کننده سرپرستي باشند، درخواست بايد به طور مشترک از طرف آنان تنظيم و ارائه گردد .
تنها مرکز تخصصی مشاوره پیرامون محرمیت و فرزندخواندگی در کشور.
موسسه فرهنگی هنری آشیانه پرتو مهر نبوی
شماره ثبت: ۱۹۵۴
تلفکس:۰۲۵۳۲۸۵۸۴۰۲
همراه:۰۹۱۹۸۵۲۶۰۴۵
وبسایت:
www.mehrenabavi.ir
قانون حمایت از کودکان بی سرپرست و بد سرپرست: ماده۶ ـ درخواست کنندگان سرپرستي بايد داراي شرايط زير باشند:
الف ـ تقيّد به انجام واجبات و ترک محرمات
ب ـ عدم محکوميت جزائي مؤثر با رعايت موارد مقرر در قانون مجازات اسلامي
ج ـ تمکن مالي
دـ عدم حجر
هـ ـ سلامت جسمي و رواني الزام و توانايي عملي براي نگهداري و تربيت کودکان و نوجوانان تحت سرپرستي
وـ نداشتن اعتياد به مواد مخدر، مواد روان گردان و الکل
زـ صلاحیت اخلاقی
ح ـ عدم ابتلاء به بيماريهاي واگير و يا صعب العلاج
ط ـ اعتقاد به يکي از اديان مصرح در قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران
تبصره1ـ رعايت اشتراکات ديني ميان سرپرست و افراد تحت سرپرستي الزامي است. دادگاه صالح با رعايت مصلحت کودک و نوجوان غيرمسلمان، سرپرستي وي را به درخواست کنندگان مسلمان مي سپارد .
تبصره2ـ درصورتي که متقاضي سرپرستي، ادعاي يافتن طفلي را بنمايد و ادعاي وي در دادگاه ثابت شود، چنانچه واجد شرايط مندرج در اين قانون براي سرپرستي باشد در اولويت واگذاري سرپرستي قرار ميگيرد .
#محرم_شدن #قانون_حمایت_از_کودکان_بی_سرپرست #زن #شوهر #محرمیت #سرپرستی #فرزندخوانده #پدرخوانده #مادرخوانده #فرزندخواندگی #کودک #بی_سرپرست #بد_سرپرست #محرم #راه_های_محرمیت #یتیم #پرورشگاه #بهزیستی #فرزند_پذیر #اسلام #فقه_پویا #فقه #مسائل_فقهی #مسائل_محرمیت #محرمیّت #شرع #نسبی #1254_راه_محرمیت
تنها مرکز تخصصی مشاوره پیرامون محرمیت و فرزندخواندگی در کشور.
موسسه فرهنگی هنری آشیانه پرتو مهر نبوی
شماره ثبت: ۱۹۵۴
تلفکس:۰۲۵۳۲۸۵۸۴۰۲
همراه:۰۹۱۹۸۵۲۶۰۴۵
وبسایت: www.mehrenabavi.ir
مسائل محرمیت برای افراد ترنس را از ما بپرسید.
#ترنس #ترنسکشوال #ترنسکشوال_انسان_است_و_حق_زندگی_کردن_دارد #محرم_شدن #محرمیت #کودک #محرم #راه_های_محرمیت #اسلام #فقه_پویا #فقه #مسائل_فقهی #مسائل_محرمیت #محرمیّت #شرع #1254_راه_محرمیت #فتوا
تنها مرکز تخصصی مشاوره پیرامون محرمیت و فرزندخواندگی در کشور.
موسسه فرهنگی هنری آشیانه پرتو مهر نبوی
شماره ثبت: ۱۹۵۴
تلفکس:۰۲۵۳۲۸۵۸۴۰۲
همراه:۰۹۱۹۸۵۲۶۰۴۵
وبسایت:
www.mehrenabavi.ir
اینستا:
instagram.com/mehre_nabavy/
سروش:
sapp.ir/ashiane.parto.ve.mehre.nabavy
بله:
ble.im/mahramyyat
ایتا:
eitaa.com/joinchat/3555983378Ce49434a58b
مسائل محرمیت افرادی که تغییر جنسیت داده اند را از ما بپرسید.
#تغییر_جنسیت #محرم_شدن #محرمیت #محرم #راه_های_محرمیت #اسلام #فقه_پویا #فقه #مسائل_فقهی #مسائل_محرمیت #محرمیّت #شرع #1254_راه_محرمیت #فتوا #مراجع
تنها مرکز تخصصی مشاوره پیرامون محرمیت و فرزندخواندگی در کشور.
موسسه فرهنگی هنری آشیانه پرتو مهر نبوی
شماره ثبت: ۱۹۵۴
تلفکس:۰۲۵۳۲۸۵۸۴۰۲
همراه:۰۹۱۹۸۵۲۶۰۴۵
وبسایت:
www.mehrenabavi.ir
اینستا:
instagram.com/mehre_nabavy/
سروش:
sapp.ir/ashiane.parto.ve.mehre.nabavy
بله:
ble.im/mahramyyat
ایتا:
eitaa.com/joinchat/3555983378Ce49434a58b
پرسشنامه محرمیت خنثی ها
جهت مشاوره; این پرسشنامه را تکمیل نموده و به تلفکس موسسه فکس نمایید. (شماره تلفکس در فرم موجود است)
در همان روز با شما تماس گرفته خواهد شد
#خنثی #دو_جنسه #دو_جنسیتی #اختلال_جنسی #مشاوره #محرم #محرمیت #عالمی #قم
موسسه آشیانه پرتو مهر نبوی
تنها مرکز تخصصی مشاوره پیرامون محرمیت و فرزندخواندگی در ایران
تلفکس: 02532858402
تلفن همراه: 09198526045
پرسشنامه محرمیت ترنسکشوال ها (صفحه اول)
جهت مشاوره; این پرسشنامه را تکمیل نموده و به تلفکس موسسه فکس نمایید. (شماره تلفکس در فرم موجود است)
در همان روز با شما تماس گرفته خواهد شد
#ترنسکشوال #ترنس #ترنسها #اختلال_جنسی #مشاوره #محرم #محرمیت #عالمی #قم
موسسه آشیانه پرتو مهر نبوی
تنها مرکز تخصصی مشاوره پیرامون محرمیت و فرزندخواندگی در ایران
تلفکس: 02532858402
تلفن همراه: 09198526045
پرسشنامه محرمیت فرزندخوانده
جهت مشاوره; این پرسشنامه را تکمیل نموده و به تلفکس موسسه فکس نمایید. (شماره تلفکس در فرم موجود است)
در همان روز با شما تماس گرفته خواهد شد
#فرزندخوانده #فرزند_پروری #فرزند_پذیر #پرورشگاه #بهزیستی #سرپرست #مشاوره #محرم #محرمیت #عالمی #قم
موسسه آشیانه پرتو مهر نبوی
تنها مرکز تخصصی مشاوره پیرامون محرمیت و فرزندخواندگی در ایران
تلفکس: 02532858402
تلفن همراه: 09198526045
پرسشنامه محرمیت فرزندان حاصل از رحم جایگزین (اهدای گامت)
جهت مشاوره; این پرسشنامه را تکمیل نموده و به تلفکس موسسه فکس نمایید. (شماره تلفکس در فرم موجود است)
در همان روز با شما تماس گرفته خواهد شد
#رحم #رحم_جایگزین #رحم_اجاره_ای #رحم #رحم_اجاره #اهدای_تخمک #اهدای_گامت #گامت #مشاوره #محرم #محرمیت #عالمی #قم
موسسه آشیانه پرتو مهر نبوی
تنها مرکز تخصصی مشاوره پیرامون محرمیت و فرزندخواندگی در ایران
تلفکس: 02532858402
تلفن همراه: 09198526045
پرسشنامه محرمیت فرزندان ناپدری با فرزندان نامادری
جهت مشاوره; این پرسشنامه را تکمیل نموده و به تلفکس موسسه فکس نمایید. (شماره تلفکس در فرم موجود است)
در همان روز با شما تماس گرفته خواهد شد
#ناپدری #نامادری #طلاق #مشاوره #محرم #محرمیت #عالمی #قم
موسسه آشیانه پرتو مهر نبوی
تنها مرکز تخصصی مشاوره پیرامون محرمیت و فرزندخواندگی در ایران
تلفکس: 02532858402
تلفن همراه: 09198526045
رسا ـ چطور شد به موضوع فرزندخواندگی و مسائل پیرامونی آن علاقهمند شدید؟
سال 83 میهمانی به منزل ما آمد. ایشان دختر دو سه ماههای را از بهزیستی گرفته بود که در حرم حضرت معصومه سلام الله علیها رها شده بود. وقتی چشمم به این دختربچه افتاد، تمام این مباحث و معضلات فقهی، فیالبداهه به ذهن من آمد! به عبارتی قدم این کودک، بسیار مبارک بود و باعث شد که من به این فضا وارد شوم.
دغدغه طلبگی من همیشه این بود که خدمتی کنم و خیلی مشتاق بودم که عرصهای باشد برای نوکری امام زمان (عج). همیشه در فکر بودم که چکار کنم؛ تا این که خدا توفیق داد و این باب تحقیق را به روی من باز کرد.
#حسن_عالمی_طامه #عالمی #فرزندخوانده #فرزندخواندگی #بهزیستی
کتاب بعدی «بررسی راههای محرمیّت از دیدگاه فقه امامیه» بود که مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام در سال 1394، آن را منتشر کرد. از اول هم دغدغه من این بود که مهمترین مسأله و نخستین مشکلی که فرزندپذیران با آن مواجه میشوند را حل کنم. مشکل این خانوادهها بحث محرمیت است. شاید به ذهن افراد برسد که اگر دختر یا پسر را محرم کنیم کافی است؛ ولی دیدم که این فرزندخواندهها با بستگان درجه یک خود رفت و آمد دارند و این بچه عمو، عمه، خاله و دایی خوانده پیدا میکند ولی محرم نیست! پس باید آنجا هم محرمیت ایجاد کنیم و حتی فکر کردم که در آینده وقتی اینها بزرگ شدند، چطور باید عروسخوانده را با پدرخوانده محرم کنیم؟ چطور دامادخوانده را با مادرخوانده محرم کنیم؟
گاهی خانوادهای که یک فرزند میپذیرند، خدا به آنها یک فرزند دیگر هم میدهد! حالا این فرزند را با آن فرزندخوانده چطور محرم کنیم؟ این هم یک موضوع بود که در این کتاب، مطرح شد.
یا اگر خانواده پذیرنده بعد از چند سال تمایل داشت، فرزندی با جنس مخالف فرزندخوانده اول را بپیذیرد، اینجا راه محرمیت، چیست؟ در مجموع بیش از هزار و دویست مسیر محرمیّت بررسی و ارائه شد که لازم بود در یک اثر جامع، منتشر شود و در اختیار مخاطبان قرار بگیرد.
من برای حل این مسائل، بررسی عمیق و ریشهای کردم که ببینم چطور میتوانیم بحث محرمیت را حل کنیم. شما راهکارهای ارائه شده در این کتاب را در هیچ کتابی نمیبینید الا چند راه. همه این راهکارها را خودم مطرح کردم که البته به اتفاق نظر فقها، صحیح است؛ چون همه این راهکارها از بیش از 15 نفر از مراجع معظم تقلید استفتاء شده است.
رسا ـ آیا حساسیت درباره محرمیّت وجود دارد و رعایت میشود؟
شخصی با من تماس گرفته بود که چرا محرمیت را سخت میگیرید! این بحثها چیست؟ میگفت من معتقدم اگر بچه بیاید نان سفره ما را بخورد محرم میشود! متأسفانه محرمیت نان و نمکی، در تهران باب شده است! گفتم آقاجان اسلام که سخت نمیگیرد، مؤسسه «آشیانه پرتو مهر نبوی» با یک تماس تلفنی حرف خدا و پیامبر را عمل میکند. این خیلی سخت است؟ یک تماس تلفنی خیلی هزینه دارد؟! من آمدهام کار شما را تسهیل کنم، اگر بخواهید نظر خدا و پیامبر را عمل کنید؛ مگر اینکه بگویید مسلمان نیستید! من هدفم این بود که عسر و حرج را بردارم.
متأسفانه کسانی بدون توجه به پیامدها و آسیبهای این سخنان غلط، مطالبی را از باب عسر و حرج، مطرح کردهاند که به جای حل شرعی و فقهی مسئله، کودک را درگیر این مسائل نکنیم تا عسر و حرج پیش نیاید! من این شبهات را مفصّل در کتاب فرزندخواندگی و جاهای دیگر، پاسخ دادم. قلمرو قاعده لا حرج را بحث کردم و ثابت کردم بحث فرزندخواندگی چیز دیگری است. وقتی بیش از هزار و دویست راهکار برای محرم شدن وجود دارد و با یک تماس تلفنی حل میشود آیا این عسر و حرج است و مشقت و زحمت دارد؟! اما رواج این بحثها ریشه در جای دیگری دارد چون مشاورههای غلط میدهند و نمیخواهند مسائل شرعی رعایت شود. بنابر این ترویج محرمیّت نان و نمکی، بیشتر برای دور زدن شرع و قانون است وگرنه خودشان هم میدانند که مبنای صحیح شرعی ندارد و در واقع زیر پا گذاشتن شرع است! #محرمیت_نان_نمکی #محرمیت_سختگیری_نیست #محرمیت #فرزندخوانده #فرزندخواندگی
رسا ـ شما به برخی مخالفتهای حقوقی اشاره داشتید. در حالی که به نظر میرسد ولایت بر صغار از شئون فقیه است و در کشور اسلامی و حکومت اسلامی، تعیین تکلیف سرنوشت کودکانی که سرپرست ندارند یا بدسرپرست هستند از شئون ولایت فقیه است؛ نه آنکه در قانون فقط بنویسیم فرزندپذیری با مشاوره دینی باشد.
در تأیید فرمایش شما اتفاقاً یکی از نکاتی که اینجا داریم همین ولایت کودک است. کودک یا ولی خاص دارد یا ولی عام. ولی خاص کودک، پدر یا جد پدری است، اگر نباشد فقیه جامع الشرایط و ولی عام است؛ بحث ولایت فقیه هم که جای خودش هست. آقایان در قانون گفتند که این کار به اذن مقام معظم رهبری است، اما در عمل، پیاده نشد! نکته بعدی که نمیدانم چه دستی در کار است؟ زیر سؤال بردن فقه و شرع در این مسئله است. ما در ایران شاید سه مورد هم ازدواج میان فرزندخوانده و فرزندپذیر، نداشته باشیم اما به همین بهانه، هزاران مقاله، پایاننامه، خبر بیبیسی، سیانان، دویچهوله آلمان و مصاحبه علیه فقه امامیه منتشر شده است! من از این سوختم و به خبرگزاری جمهوری اسلامی رفتم و گفتم ما پاسخ این شبهات را داریم و راهکارهای ما چیز دیگری است. اگر واقعاً دغدغه دارند که چنین ازدواجی صورت نگیرد، چرا شانتاژ میکنند؟ به جای آن بیایند و طبق شرع، نسخه محرمیت بپیچند که اصلاً راه ازدواج این دو نیست کسی هم نخواسته ازدواج کند! یکی از مصیبتهای ما همین است؛ چون به جاهای غیر تخصصی مراجعه کردهاند و شنیدهاند که راهی نیست! بعد میگویند اسلام چقدر سخت میگیرد! من میگویم یک تلفن زدن که سختی ندارد، ما پاسخگو هستیم!
#کودک_همسری #ازدواج_با_فرزند_خوانده #محرمیت
رسا ـ این پرسشها و پاسخهای احتمالی که لابد به آن رسیدید در جایی هم منتشر شده است؟
من پس از 7 سال تحقیق این مباحث فرزندخواندگی چه در مبانی و چه در مسائل و حل آن را در کتابی به نام «فرزندخواندگی در اسلام» آوردهام. این کتاب را پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، منتشر کرد. آنجا مطرح کردم که تبنّی یک عقد است بر خلاف نظر آقای کاتوزیان که به ایقاع بودن آن معتقد بود. من در این کتاب، نظریه ایشان را با دلایلی در یک بحث مستوفی رد کردم و اثبات نمودم که نمیتواند ایقاعی باشد و حتماً باید عقدی باشد چون ما میخواهیم شرایطی ضمن عقد مطرح کنیم، تعهداتی برعهده طرف مقابل قرار بدهیم، میخواهیم از طرف مقابل چیزی بگیریم و این نمیتواند ایقاع باشد چون کشش این همه شرایط را ندارد. بحثهای تخصصی دیگری هم در کتاب هست.
رسا ـ آیا این بحثها مورد استقبال هم قرار گرفت؟ جایی عرضه شد که نقد بشود یا ابعاد جدیدی پیدا کند؟
بله! اتفاقاً یک نشست با موضوع «فرزندخواندگی از دیدگاه فقه و حقوق» 8 آذر 1388 در مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام برگزار شد که آیتالله ابوالقاسم علیدوست ناقد و آقای دکتر محمد مهدی مقدادی دبیر نشست بودند. بنده هم به عنوان نظریهپرداز، مطالب را مطرح کردم که بحث خیلی خوبی بود و مورد استقبال قرار گرفت. (مابقی در متن بعدی)
(مابقی از متن قبلی) نشست دیگری هم با موضوع «بانک محرمیّت» 12 آذر 1393 در مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام برگزار شد که حجت الاسلام و المسلمین سید علی علوی قزوینی، ناقد و حجت الاسلام و المسلمین قاسمی دبیر نشست بودند و بنده هم به عنوان نظریهپرداز که نشست با برکتی بود. در این نشست، مسئله «بانک محرمیّت» را مطرح کردم. با توجه به این که راههای محرمیّت در ازدواج، نسب و رضاع، منحصر است، برای محرمیّت کودکان بیسرپرست یا بدسرپرست میتوان از راه عقد یا رضاع یا ترکیب این دو راه، راهکارهای متعددی ایجاد کرد. در قم چند جلسه پیشکرسی به همت پژوهشگاه اندیشه اسلامی و انجمن فقه و حقوق گذاشته شد. از جمله نشستی داشتیم با آقایان رشاد، علیدوست، جواد فاضل، شبیری، حکمتنیا، عندلیب و بزرگان حوزوی که تدریس خارج هم داشتند و به قول معروف این بحث فرزندخواندگی را ورزیدند تا به اینجا رسید که «عقد تبنّی» میتواند دارای چنین آثاری باشد.
با حضور آقایان قائنی، علوی قزوینی، سید محمد علی مدرسی، نکونام، قرباننیا و حکمتنیا هم نشست دیگری داشتیم برای دفاع از این مقوله و آثاری را که این عقد میتواند داشته باشد. بعد از این بود که بحمد الله، کتاب چاپ شد و رتبه اول کتابسال بهزیستی را هم کسب کرد.
رسا ـ این داستان زید در قرآن هم آمده اما نکته اینجا است که گویا اسلام، چندان با مسئله فرزندخواندگی با آن رسوم عربی، زردشتی، ایرانی و روم باستان، موافق نیست و لحن آیه، لحن مخالفت است. حتی در مورد همسر زید و ازدواج وی با پیامبر، نوعی تفاوت فرزندخوانده با فرزند، تشریع شده است، در آیه 37 احزاب که میفرماید: « ... فَلَمّٰا قَضىٰ زَیدٌ مِنْهٰا وَطَراً زَوَّجْنٰاکهٰا لِکی لاٰ یکونَ عَلَى اَلْمُؤْمِنِینَ حَرَجٌ فِی أَزْوٰاجِ أَدْعِیٰائِهِمْ إِذٰا قَضَوْا مِنْهُنَّ وَطَراً وَ کٰانَ أَمْرُ اَللّٰهِ مَفْعُولاً».
بله! همین طور است. ما در آیه 4 همین سوره احزاب، حتی تصریح داریم که میفرماید :« مٰا جَعَلَ أَدْعِیٰاءَکمْ أَبْنٰاءَکمْ ذٰلِکمْ قَوْلُکمْ بِأَفْوٰاهِکمْ وَ اَللّٰهُ یقُولُ اَلْحَقَّ وَ هُوَ یهْدِی اَلسَّبِیلَ» یعنی «خدا فرزندخواندههای شما را فرزند حقیقی شما قرارنداده است؛ این سخن (باطل و بیپایه) شماست که به دهان خود میگویید!». برای همین باید مشخص میشد اصل آن سنّت پیامبر که فرزندخواندگی زید و مورد تأیید قرآن هم هست با این نفی که در سال پنجم هجری در آیه آمده چگونه قابل جمع است!؟ با مطالعه تفاسیر و تحقیق در این مورد، آشکار شد که این آیات در مقام نفی آثار بنوّت حقیقی از فرزندخواندگی است نه این که اصل آن را رد کند. یعنی حکم این آیه، جعل ترکیبی است و لسان آن چنین است که شما فرزندخوانده را مانند فرزند خودت نبین، نه اینکه فرزندخوانده نداشته باش. پس دو موضوع متفاوت است و میگوید این آثاری که فرزندان حقیقی دارند، بر فرزندان تبنّی بار نکنید.
به لطف خدا، در آغاز، کار را با پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی شروع کردیم. من خدمت آقای دکتر حکمتنیا رسیدم و مباحث را به ایشان گفتم. ایشان هم خیلی استقبال کردند و فرمودند شما میتوانید این پروژه را قبول کنید و جلو بروید.
از روزی که این مسئله، دغدغه اصلی و جدی من شد برای خدمت در این زمینه حتی به بهزیستی قم و تهران رفتم و درخواست کردم سئوالات، اشکالات و ابهامات خود را مطرح کنند، البته خیلی استقبال نکردند! تنها در قم، یک کارشناس محترم فرزندخواندگی، دو سه مسأله را روی کاغذ نوشت و به من داد. همین بحث محرمیت و چند مسأله دیگر را مطرح کرد. و کار را از اینجا شروع کردم. در واقع مسئله را از تحقیق میدانی به دست آوردم و برای پاسخ به مسئله به همه کتابخانههای قم؛ کتابخانه آیت الله نجفی، آیت الله سیستانی، آیت الله حائری در فیضیه و کتابخانه مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی در مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام رجوع کردم.
من باید درمییافتم اصلاً ریشه فرزندخواندگی و داستانش چیست و چگونه است. باید بررسی میکردم که ببینم فرزندخوانده با فرزند معمولی چه تفاوتهایی دارد. با تحقیقات اولیه، متوجه شدم که سی چهل اثر درباره نسب هست که در جاهای دیگر نیست. پس از مطالعه دو هزار کتاب فقهی، تفسیری، تاریخی و حقوقی در باره این موضوع به این جا رسیدم که فرزندخواندگی به تعبیری، سنت سی ساله پیامبر اکرم صلوات الله علیه بوده، چون داستان زید، یک سنت سی ساله بوده است نه یک کار یکی دو روزه. در واقع باید مطالب جسته و گریخته را از میان منابع مختلف، گردآوری و مشابهسازی میکردم تا به یک محتوای جامع برسم.