eitaa logo
هیئت متحده ابوالفضلی آسیابان
1.5هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
699 ویدیو
15 فایل
تاسیس کانال ١۴٠١/٠٧/٢٣ *برای جلسات اهل بیت رسانه باشید* ارسال انتقادات،پیشنهادات،تصاویر،فیلم،متن و...👇 👉 @shafiei73 👉 @mj_fallah7 خراسان جنوبی، شهرستان درميان، شهر قهستان، آسیابان
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 عقلانیت وارسته ▫️ وجود مبارك ابی ابراهیم امام كاظم (سلام الله علیه) پدر بزرگوار كریمه اهل بیت فاطمه معصومه (سلام الله علیها) در آن مواعظی كه به هشام بن حكم فرمود، طلیعه آن فرمایش این است كه خدای سبحان به و خردورزان و فرهیختگان بشارت داد. یك وقت است كه در قرآن كریم هست كه مؤمنان را به بهشت بشارت بدهید، هر كسی اخلاق خوبی دارد عمل خوبی دارد او را به بهشت بشارت بدهید، این آیات كم نیست؛ اما بخشی از آیات قرآن كریم ناظر به این است كه خردورزان را خردمندان را فرهیختگان را بشارت بدهید كه آنها در صدد فكر تازه ‌اند، جامد و منجمد نیستند كه در یك حوزه بگردند، می‌ دانند اقوال فراوان است آراء فراوان است و ممكن است در گفتار دیگران حقی نهفته باشد كه از او مستور است، لذا آرای متضارب را اقوال متضارب را بررسی می ‌كنند، اینها را در محك و ترازویی ارزیابی می ‌كنند و بهترین آن را می ‌گیرند: ﴿فَیتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ﴾، این یك اصل بود. ▫️ اصل دوم این است که قرآن این‌چنین نیست كه كلی بگوید و راه را نشان ندهد؛ فرمود كسی است كه اقوال را ارزیابی كند و به «احسن الاقوال» برسد، خب «احسن الاقوال» قول چه کسی است؟ فرمود: ﴿وَ مَنْ أَحْسَنُ قَوْلاً مِمَّنْ دَعَا إِلَی اللّهِ وَ عَمِلَ صَالِحَاً وَ قالَ إِنَّنی مِنَ الْمُسْلِمینَ﴾؛ «احسن الاقوال» حرف كسی است كه را بزند به بهترین وجه بگوید، به بهترین وجه باور كند و به بهترین وجه عمل كند. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1384/02/29 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌
اطلاعیه کمک مومنانه باسلام واحترام خدمت همشهریان وخیرین محترم به اطلاع می رساند قراراست طبق روال سالهای قبل درآستانه سال نو تعدادی سبدغذایی تهیه وتوزیع گردد . بزرگوارانی که قصدمشارکت دارند کمک نقدی خودرا به شماره کارت ۵۸۵۹۸۳۷۰۰۲۳۰۶۹۰۶ نزد بانک تجارت بنام موسسه خیریه حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام قهستان _آسیابان واریز وبه شماره تلفن ۰۹۱۵۱۶۳۸۷۸۴پیام ارسال نمایند .همچنین می توانند تصویر رسیدواریزی رابه شماره ۰۹۱۵۸۶۳۶۱۷۲ درپیام رسانهای ایتا وروبیکا ارسال نمایند . موسسه خیریه حضرت ابوالفضل العباس (ع) قهستان _ آسیابان . خواهشمنداست واسطه خیر شوید واطلاع رسانی فرمایید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| جشن بزرگ عید مبعث : امشب ١۴٠١/١١/٢٨ همزمان با نماز مغرب و عشاء : حسینیه ابوالفضلی آسیابان 🏳 کانال هیات متحده ابوالفضلی آسیابان تلگرام و ایتا و سروش و اینستاگرام @asiaban_heyat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏵دعای ندبه هفتگی صبح های جمعه 🌹 ١۴٠١/١١/٢٨ حسینیه ابوالفضلی آسیابان 🌺 نثار اموات بانی مجلس جناب آقایان صجرانورد و بهاری حمد و اخلاص قرائت فرمائید.🙏
| برنامه نمازجمعه قهستان ١۴٠١/١١/٢٨ مکان : مسجد جامع قهستان محله درخش به امامت : حجت الاسلام والمسلمین راستگو امام جمعه قهستان
مشروعیت تبرک در آیات و روایات و گره زدن پارچه به ضریح امامان علیهم السلام !!! 🤔 : ❓این که برخی از مردم پارچه به ضریح امامان و امامزادگان گره میزنند , آیا برای این کار دلیلی هم از ادله اسلامی وجود دارد ?!!!! 💠💠 👌تبرک جستن به آثار اولیاء الهی , مساله ای است که مورد تایید آیات قرآن و روایات شیعه و اهلسنت است . ❕برخی از محققین در مورد مشروعیت تبرک در قرآن می نویسند : "1 _ تبرّك به مقام ابراهيم عليه السلام‏ : 👌خداوند، بعضى از سرزمين‏هايى را كه بدن دعوتگران توحيد را لمس كرده، عبادتگاه به شمار آورده است، مثل آنكه «مقام ابراهيم» را نمازخانه قرار داده و فرموده است: «وَ إِذْ جَعَلْنَا الْبَيْتَ مَثابَةً لِلنَّاسِ وَ أَمْناً وَ اتَّخِذُوا مِنْ مَقامِ إِبْراهِيمَ مُصَلًّى»  «خانه كعبه را محل بازگشت مردم و مركز امن قرار داديم و از مقام ابراهيم، عبادتگاهى براى خود انتخاب كنيد.» ( بقره ١٢٥ ) ❕بى‏شك، نماز از بعد ذاتى فرقى نمى‏كند كه در اين جايگاه خوانده شود، يا نقاط ديگر مسجد. ولى «مقام ابراهيم» به سبب وجود ابراهيم پيامبر، امتياز ديگرى يافته و جاى متبرّكى شده است. از اين رو نمازگزار به خاطر تبرك به آن مكان پاك، نمازش را آنجا برگزار مى‏كند. 👌در جاى ديگرى از قرآن، خداوند متعال «مسعى‏»- مسافت ميان صفا و مروه- را محلّ عبادت مى‏شمارد و اين نيست مگر به سبب آنكه بانوى پاك و يكتا پرستى همچون «هاجر»، با قدم‏هاى مبارك خود هفت بار اين زمين را در جستجوى آب، لمس كرده است و اين مسأله علتى جز اين ندارد كه به اين سرزمين مقدس كه جزئى از بدن مادر حضرت اسماعيل را لمس كرده است، تبرك جويند. 2. پيراهن يوسف عليه السلام و بينايى يعقوب عليه السلام‏ يعقوب پيامبر، مدتى طولانى در رنج هجران فرزند عزيزش يوسف عليه السلام بود و در آن مدّت آن‏قدر گريست كه به تعبير قرآن كريم، چشمانش سفيد (و نابينا) شد: «وَ ابْيَضَّتْ عَيْناهُ مِنَ الْحُزْنِ فَهُوَ كَظِيمٌ» ( يوسف ٨٤ ) 👌اراده الهى بر آن شد كه به واسطه پيراهن فرزندش يوسف، بينايى يعقوب را به او برگرداند. خداوند از زبان يوسف عليه السلام چنين نقل مى‏فرمايد:  «اذْهَبُوا بِقَمِيصِي هذا فَأَلْقُوهُ عَلى‏ وَجْهِ أَبِي يَأْتِ بَصِيراً».  «اين پيراهن مرا ببريد و به صورت پدرم بيندازيد، بينا مى‏شود.» ( یوسف ٩٣ ) ❗️شكى نيست كه پيراهن يوسف، از جهت موّاد و شكل، با پيراهن‏هاى ديگر فرقى ندارد، ولى خواست خدا آن بود كه فيض الهى از اين راه به بنده‏اش يعقوب برسد. قرآن با صراحت اين حقيقت را چنين بيان مى‏كند:  «فَلَمَّا أَنْ جاءَ الْبَشِيرُ أَلْقاهُ عَلى‏ وَجْهِهِ فَارْتَدَّ بَصِيراً» «چون مژده دهنده  آمد، آن پيراهن را به صورت او افكند، پس او بينا شد.» ( یوسف ٩٦ ) 3. تابوت سكينه بنى‏اسرائيل‏ : 👌حضرت موسى عليه السلام در اواخر عمر شريفش، الواح مقدّس را كه در بردارنده شريعت او بود، همچنين زره، سلاح و آثار ديگرش را در صندوقى گذاشت و صندوق را به وصىّ خود «يوشع بن نون» سپرد. از همين‏جا آن صندوق نزد بنى‏اسرائيل اهميت ويژه‏اى يافت. ❕در جنگ‏هايى كه ميان آنان و دشمنانشان پيش مى‏آمد، آن صندوق را به عنوان تبرك با خود مى‏بردند و به سبب آن از خداوند نصرت مى‏طلبيدند و تا وقتى كه آن صندوق ميان آنان بود، با عزّت مى‏زيستند. امّا وقتى كه در دين سست شدند و تأثير عامل بازدارنده اخلاقى در ميان ايشان كم شد، دشمنانشان توانستند آنان را شكست دهند و آن صندوق مقدس را هم به غارت ببرند. چون خداى‏سبحان پس از مدتى طالوت را به عنوان پادشاه و فرمانده بنى اسرائيل برگزيد، پيامبرشان به ايشان گفت: نشانه صدق او و اينكه طالوت از سوى خداوند به‏ فرماندهى تعيين شده است، آن است كه صندوق را نزد شما مى‏آورد. قرآن در اشاره به اين داستان مى‏فرمايد:  «وَ قالَ لَهُمْ نَبِيُّهُمْ إِنَّ آيَةَ مُلْكِهِ أَنْ يَأْتِيَكُمُ التَّابُوتُ فِيهِ سَكِينَةٌ مِنْ رَبِّكُمْ وَ بَقِيَّةٌ مِمَّا تَرَكَ آلُ مُوسى‏ وَ آلُ هارُونَ تَحْمِلُهُ الْمَلائِكَةُ إِنَّ فِي ذلِكَ لَآيَةً لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ» «پيامبرشان به آنان گفت: نشانه فرمانروايى او آنست كه تابوت را براى شما مى‏آورد، در آن مايه آرامشى از سوى خداست و بازمانده‏اى از آنچه خاندان موسى و خاندان هارون برجا گذاشته‏اند. آن صندوق را فرشتگان حمل مى‏كنند به يقين در اين موضوع، نشانه‏اى است، اگر اهل ايمان باشيد.» ( بقره ٢٤٨ ) ❕دقت در آيه مى‏رساند كه قرآن كريم، از زبان پيامبر نقل مى‏كند كه بنى‏اسرائيل به آن صندوق تبرك مى‏جستند و آن قدر ارزش و شرافت داشته كه فرشتگان آن را حمل مى‏كردند. اينك مى‏پرسيم: اگر اين كار، با اصول توحيد، ناسازگار است، چگونه آن پيامبر، اين خبر را به صورت يك مژده به آنان نقل مى‏كند؟ ▫️ادامه 👇
▫️ادامه 👇 4. تبرك به جايگاه اصحاب كهف‏ : 👌وقتى مؤمنان و يكتاپرستان، مخفى‏گاه جوانمردانِ «اصحاب كهف» را يافتند، با خود مى‏انديشيدند كه چه كنند؟ همه اتفاق نظر داشتند كه بر قبور آنان مسجدى بسازند تا محلّ عبادت باشد و وسيله‏اى براى تبرك‏جستن به عبادت در كنار آن پيكرهاى مطهّر گردد. قرآن كريم چنين نقل مى‏كند: «قالَ الَّذِينَ غَلَبُوا عَلى‏ أَمْرِهِمْ لَنَتَّخِذَنَّ عَلَيْهِمْ مَسْجِداً»  «آنان كه از راز آنان آگاه شدند، گفتند: برمدفن آنان مسجدى مى‏سازيم.» ( کهف ٢١ ) ❕مفسران مى‏گويند هدف از ساختن مسجد، برپايى نماز و تبرك به اجساد مطهّر آنان بوده است. " 📚سیمای عقاید شیعه ص ١٠٨ ❕برخی دیگر ادامه می دهند : 👌در اين زمينه روايات فراوانى است كه به برخى از آنها اشاره مى‏كنيم: 1- عايشه نقل مى‏كند: صحابه دائماً فرزندان خود را نزد رسول خدا صلى الله عليه و آله مى‏آوردند تا آنان را تحنيك كرده و مبارك گرداند. 📚مسند احمد ج ٧ ص ٣٠٣ ح ٢٥٢٤٣ 2- امّ قيس فرزندش را- كه هنوز غذا نخورده بود- نزد رسول خدا صلى الله عليه و آله آورد و او را در دامن آن حضرت صلى الله عليه و آله قرار داد .... " 📚صحیح بخاری ج ١ ص٦٢ کتاب الغسل 👌ابن حجر در شرح اين حديث مى‏گويد: «از اين حديث استفاده مى‏شود كه تحنيك طفل و تبرك به اهل فضل مستحب است». 📚فتح الباری ج ١ ص ٣٢٦ 3- انس مى‏گويد: رسول خدا صلى الله عليه و آله را ديدم كه حلّاق سر مباركش را مى‏تراشيد و اصحاب دور وجودش طواف مى‏كردند تا اگر دانه مويى از سر حضرت صلى الله عليه و آله جدا شود بر دستان آنها قرار گيرد. " 📚صحیح مسلم با شرح نووی ج ١٥ ص ٨٣ _ مسند احمد ج ٣ ص ٥٩١ 4- ابى حجيفه مى‏گويد: خدمت رسول خدا صلى الله عليه و آله رسيدم، در حالى كه وضو مى‏گرفت و مردم بر هم سبقت مى‏گرفتند تا از آب وضوى پيامبر صلى الله عليه و آله بهره ببرند. هر كس از آن آب بر مى‏داشت، براى تبرك به خود مى‏ماليد و كسى هم كه به آن دسترسى پيدا نمى‏كرد از رطوبت ديگرى استفاده مى‏برد. " 📚صحیح بخاری ج ١ ص ٥٥ کتاب الوضوء باب استعمال فضل وضوء الناس 👌عروه از مسور و ديگران نقل مى‏كند: هنگام وضوى رسول خدا صلى الله عليه و آله، نزديك بود كه مردم به دليل هجوم آوردن براى تبرك از آب وضوى پيامبر صلى الله عليه و آله خودشان راهلاك كنند. 📚همان منبع 5- سعد مى‏گويد: از اصحاب رسول خدا شنيدم كه مى‏گفتند: رسول خدا صلى الله عليه و آله كنار چاه بضاعه آمد و با دلوى از چاه آب كشيد و با آن وضو گرفت و بقيه آن را داخل چاه ريخت. بعد از اين جريان هرگاه شخصى مريض مى‏شد، از آن چاه آب مى‏كشيدند و او را مى‏شستند؛ و فوراً شفا مى‏يافت. 📚همان منبع 6- ابو ايوب انصارى مى‏گويد: بعد از آن كه رسول خدا صلى الله عليه و آله وارد خانه ما شد؛ من براى حضرتش غذا مى‏آوردم، هنگامى كه ظرف غذا را بر مى‏گرداندم، من و همسرم از محل دست‏هاى پيامبر صلى الله عليه و آله در غذا به نيت تبرك برداشته و استفاده مى‏كرديم." 📚طبقات ابن سعد ج ٥ ص ٤٠٦ ( به نقل از کتاب شیعه شناسی ج ١ ص ١٧٧ ) 👌در مورد مشروعیت تبرک در تاریخ و روایات اهلسنت ,  عالم مكّى شيخ محمّد طاهر، كتاب مستقلى به نام تبرك الصحابة دارد و دانشمند ارجمند، جناب احمدى كتاب ديگرى بنام التبرك منتشر نموده‌اند و همگى به گردآورى روايت دراين‌باره پرداخته‌اند. ▫️ادامه 👇
▫️ادامه 👇 ❕در مورد فلسفه تبرک نیز برخی می نویسند : "انگيزه تبرك يكى از دو چيز است: 1 - ترقب آثار معنوى و فيض الهى كه از مجراى علل غير طبيعى به انسانها مى‌رسد و نمونه هاى‌آن را يادآور شديم: 2 - مهر و مودّت به پيامبر و فرزندان و ياران او يكى از دستورات قرآنى است و طبعا مهر و علاقه براى خود مظهرى لازم دارد و اين مظهر، در حال حيات، به آن گونه صورت مى‌گيرد كه صحابه انجام مى‌دادند، ولى در حال ممات، ابراز چنين مهرى براى خود مظاهرى دارد كه مهمترين آنها، ابراز شادى در سالگرد ولادت، و ابراز اندوه در ايام وفات آنها و به هنگام حضور در مشاهد آنان بوسيدن در و ديوار مرقد و ضريح مطهر است و همۀ اينها برخاسته از مهر ريشه‌دار و ديرينه است كه در قلوب مسلمين جاى گرفته و در حقيقت اين گروه كه در و ديوار و ضريح پيامبر رامى بوسند به تخته و آهن عشق نمى‌ورزند بلكه به خود پيامبر عشق مى‌ورزند ولى چون دستشان به معشوق نمى‌رسد به آثار منتسب به وى ابراز علاقه مى‌كنند " 📚فرهنگ عقاید و مذاهب اسلامی ج ٣ ص ٣١٣ ❕همینطور در روایات ما به تبرک جستن از قبور امامان علیهم السلام تاکید شده است : " بَابُ اسْتِحْبَابِ التَّبَرُّكِ بِمَشْهَدِ الرِّضَا وَ مَشَاهِدِ الْأَئِمَّةِ ع‏ " 📚وسائل الشیعه ج ١٤ ص ٥٦١ باب ٨٣ _ مستدرک الوسائل ج ١٠ ص ٣٥٧ باب ٦٥ 👌در مورد گره زدن پارچه به ضریح اولیاء الهی نیز گفتنی است : ❕اگر غرض آن است که پارچه گره زده شده متبرک شود و بعد باز شود و  مورد استفاده و تبرک قرار گیرد , این عملکرد صحیح است اما اگر غرض آن است که پارچه گره زده تا مدت زمان طولانی به ضریح بماند و وقتی به مرور زمان خود به خود گره پارچه باز شد , این با ز شدن نشان از برآورده شدن حاجت تلقی شود , چنین عملکردی مستند و مورد تایید نیست و از خرافات تلقی می شود , چنان که آیت الله مکارم شیرازی در این رابطه می گوید : "سجده كردن بعضى از عوام در برابر اين قبور مقدّس، تعبيراتى كه بوى الوهيّت نسبت به آنان مى‏دهد، گره زدن چيزى به ضريح آنان و مانند اين‏ها، همه از امور ناشايست و مشكل آفرين است و چهره يك كار مثبت و بسيار سازنده (زيارت) را دگرگون مى‏سازد، و بهانه به دست اين و آن مى‏دهد تا مردم را از بركات زيارت محروم سازند. " 📚شیعه پاسخ می گوید ص ١١٢ ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌