💰پرداخت ماکارونی بعنوان کفاره روزه 🍝
‼️ آیا میشود برای کفاره بجای ۷۵۰ گرم گندم ۷۵۰ گرم ماکارونی به فقیر بدهیم ؟
💠 آیت الله خامنه ای: اشکال ندارد.
💠 آیت الله مکارم شیرازی: با توجه به اینکه غذای یک نفر را می توان با آن تامین کرد مانعی ندارد.(نظر جدید معظم له)
💠 آیت الله وحید : اشکالی ندارد.
💠 آیت الله شبیری: واجب است حدودا 900 گرم پرداخت شود و هر طعامی بدهد کافی است اما احتیاط مستحب آن است که تنها گندم 🌾 یا جو یا آرد آن داده شود.
⚠️ در مورد مقدار مد و جنس طعام تفاوتی میان کفاره تاخیر و عمدی نیست.
💠 ایت الله سیستانی: اشکال ندارد
💠 آیت الله فاضل : ماکارونی به تنهایی طعام گفته نمی شود لذا دادن 750 گرم ماکارونی یا 900 گرم آن به تنهایی کفایت نمیکند بلی اگر ماکارونی را بپزید و مخلفات مثل روغن و امثال آن در آن اضافه کنید 🍝 و با ماکارونی فقیر را سیر طعام کنید کفایت میکند یاهمراه با 750 گرم ماکارونی مخلفات آن را نیز ضمیمه کنیداشکال ندارد.
—---------—
💻 استفتاءاز سایت مراجع
#احکام_روزه
#احکام_نوع_کفاره_روزه
➖➖➖➖➖
پایگاه تخصصی فقه و احکام
🍂🍁 https://eitaa.com/ask_ahkam
💠 حکم روزه بیمار 💠
🔺🔺🔺🔺
❇️ روزه بيمار در صورتى كه ضرر داشته باشد ( چه موجب شود بيمارى زياد شود ، يا مدت درمان را طولانى كند ، يا درد را تشديد نمايد) صحيح نيست
✴️ البته در همه آنها باید ضرر به مقداری باشد كه معمولا قابل تحمل نیست،
↙️ فرقى نيست بين اينكه يقين به ضرر داشته باشد يا گمان به آن, بلكه حتى اگر احتمال ضرر بدهد (البته اين احتمال باید به نحوى باشد كه موجب ترس شود واين ترس ِ ضرر بر اساس موجبات عقلايى باشد) ،
✴️ تفاوتی نمیکند این تشخیص را خودش متوجه شود یا با سؤال از پزشک یا شخص دیگری به دست آورد.
❇️ بيمار باید بعد از بهبودی ، آن روز را قضا کند وکفاره بر او واجب نيست ،
❎ اما اگر بيمارى تا ماه رمضان سال بعد ادامه داشت قضا از او ساقط مى گردد و بايد براى هر یک روز ۷۵۰ گرم نان يا گندم وامثال آن را به يک فقير فديه بدهد .
🍁🍂 سایت اسک احکام
پایگاه تخصصی فقه و احکام
➖➖➖➖➖
پایگاه تخصصی فقه و احکام
🍂🍁 https://eitaa.com/ask_ahkam
❇ آیا فرو بردن خلط روزه را باطل می کند؟ ❇
🔺🔺🔺🔺
همه مراجع (به جز سیستانی و بهجت): فرو بردن خلط (چنانچه به فضای دهان نیامده باشد) اشکالی ندارد, ولی اگر به فضای دهان برسد احتیاط واجب ان است که فرو نبرد.
آیت الله بهجت: فرو بردن خلط (اگر در حال غیر روزه امری عادی باشد و به فضای دهان نیز نیامده باشد) اشکال ندارد, ولی اگر به فضای دهان برسد احتیاط واجب آن است که فرو نبرد.
آیت الله سیستانی: فرو بردن خلط (چنانچه به فضای دهان نیامده باشد) اشکال ندارد, ولی اگر به فضای دهان برسد احتیاط مستحب آن است که فرو نبرد.
❇ تبصره. مرز فضای دهان و حلق, مخرج حرف (خ) می باشد.
➖➖ ➖➖
🍂🍁سایت اسک احکام
پایگاه تخصصی فقه و احکام www.askahkam.ir 🍂
https://eitaa.com/ask_ahkam
🔞 🔞 🔞
⛔️ حکم فکر و خیال شهوانی برای روزه دار ⛔️
⁉️سوال: آیا فکر و خیال شهوانی روزه را باطل می کند؟
🔰 پاسخ:
✍ امام (ره): اگر برای کسی فکر و خیال شهوانی پیش آید، ولی از بیرون آمدن منی جلوگیری کند، روزه اش باطل نمی شود. [1]
✍ آیات عظام بهجت، سبحانی، سیستانی، صافی و مکارم:
👈 در صورتی که با این کار قصد بیرون آمدن منی نداشته باشد، روزه اش باطل نمی شود و اگر چنین قصدی داشته باشد، هر چند منی بیرون نیاید، روزه باطل می شود. [2]
✍ آیت الله سیستانی: اگر دوباره نیت روزه نکند، روزه اش باطل است و اگر نیت روزه کند باید بنابر احتیاط لازم روزه را تمام کند و سپس قضای آن را به جا آورد.
✍ آیت الله خامنه ای: اگر با این کار قصد بیرون آمدن منی داشته باشد، هر چند مرتکب آن نشود، صحت روزه او محل اشکال است و احتیاط واجب آن است که روزه را تمام کند و بعدا آن را قضا نماید. [3]
—----------
📚 منبع:
[1]. امام، توضیح المسائل، م 1594.
[2]. توضیح المسائل ده مرجع، م 1594؛ بهجت: استفتا؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 1513.
[3]. خامنه ای، سایت، استفتائات جدید، روزه و اجوبه الاستفتائات، س 758.
#احکام_روزه
#احکام_فکر_خیال_شهوانی
➖➖➖➖➖
کانال تخصصی فقه و احکام
https://eitaa.com/ask_ahkam
☘🍁☘🍁☘🍁☘
❇️ حکم مسواک زدن و استفاده از نخ دندان در حال روزه ❇️
⁉️ سوال: آیا مسواک زدن و استفاده از نخ دندان در حال روزه اشکال دارد؟
✅ پاسخ:
✍ همه مراجع:
😌 مسواک زدن با خمیر دندان در حال روزه اشکال ندارد، ولی باید از فرو رفتن آب دهان جلوگیری شود و دهان را بعد از آن بشوید. [1]
↙️ استفاده روزه دار از نخ دندان – که ماده فلوراید و طعم نعنا دارد – اگر آب دهان را فرو نبرد، اشکال ندارد. [2]
—------------------
📘 منبع:
[1]. امام، استفتائات، ج1، روزه، س 11 و تحریرالوسیله، ج1، القول فیما یکره اللصائم ارتکابه، ص 526، م 2؛ امام و مکارم، العروه الوثقی مع تعلیقات، ج2، (المفطرات)، قبل از م 1، الثانی؛ بهجت، استفتائات، ج2، س 2801 و استفتا؛ سبحانی: استفتا؛ سیستانی، منهاج الصالحین، ج1 فم 1004 و العروه الوثقی مع تعلیقه، ج2، (المفطرات)، قبل از م1، الثانی؛ صافی، هدایه العباد، ج1، کتاب الصوم، م 1317؛ مکارم، استفتائات جدید، ج3، س 294.
[2]. امام، بهجت، سبحانی، سیستانی، صافی، مکارم: استفتا؛ خامنه ای، سایت، استفتائات جدید، احکام روزه (مبطلات روزه).
#احکام_روزه
#احکام_مسواک_نخ_دندان_روزه
➖➖➖➖➖
کانال تخصصی فقه و احکام
https://eitaa.com/ask_ahkam
🌐 #سرمه_روزه
🌐 #آرایش_روزه_دار
❓ سؤال: حکم آرایش کردن برای شخص روزه دار چگونه است؟
💠 پاسخ: ⬇️⬇️
⬅️ آرایش صورت، برای خانم ها در صورتی که در معرض دید نامحرم قرار گیرند جایز نیست، فرقی نمی کند در حال روزه باشند یا خیر.
اما در هر حال آرایش کردن روزه را باطل نمىکند؛ مگر آنکه رژ لب، وارد دهان شده و فرو داده شود.
✅ سرمه کشیدن به چشمها برای روزه دار اشکالی ندارد. فقط اگر مزه یا بوی آن به حلق برسد کراهت دارد.
🌐 منبع:
√ العروه الوثقى، احکام المفطرات، فصل 4 و 5.
🌐 https://eitaa.com/ask_ahkam
هدایت شده از 🇮🇷 رسانه تخصصی فقه و احکام 🇵🇸
دوستان گرامی، لطفا در کانال احکام روزانه مصور در پیام رسان گپ عضو بشید
https://Gap.im/ask_ahkam
🚿 🚿 🚿
♻️ حکم روزه در صورت فراموشی غسل
💎سوال(1): حکم روزه کسی که غسل جنابت را در ماه رمضان فراموش کرده است، چیست؟
✅ پاسخ:
✍ همه مراجع: اگر کسی غسل جنابت را در ماه رمضان فراموش کند و پس از چند روز به یاد آورد باید روزه و نمازهای آن چند روز را قضا کند، ولی روزه هایش کفاره ندارد.
آیت الله شبیری زنجانی: اگر در ماه رمضان یادش بیاید قضا واجب نیست[1]
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃
🎈سوال(2): اگر کسی شب جنب شود، ولی غسل را فراموش کند و در روز به یادش بیاید، آیا روزه اش باطل است؟
✅ پاسخ:
✍ همه مراجع: آری، روزه باطل ❌می شود، و باید تا افطار از خوردن، آشامیدن و مبطلات دیگر پرهیز کند و بعدا قضای آن را به جا آورد، ولی کفاره بر او واجب نیست. [2]
—----------------
📎منبع:
[1]. توضیح المسائل ده مرجع، م 1622؛ امام، تحریر الوسیله، ج1، القول فیما یترتب علی الافطار، ص 530، م 12؛ بهجت، وسیله النجاه، ج1، م 1089؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 1541؛ سیستانی، منهاح الصالحین، ح1، م 988؛ صافی، هدایه العباد، ج1، کتاب الصوم، م 1283.
[2]. توضیح المسائل ده مرجع، م 1619؛ همه مراجع: استفتا.
#احکام_روز
#احکام_فراموشی_غسل_جنابت
➖➖➖➖➖
کانال تخصصی فقه و احکام
https://eitaa.com/ask_ahkam
✴️ اذن و اجازه شوهر در روزه های قضا ✴️
🔺🔺🔺🔺🔺🔺
❓ سوال : آیا زن برای گرفتن روزه قضا باید اجازه از شوهرش بگیره ؟ مثلا روزه های سال گذشته را بخواد بگیره و من اجازه ندم
🔻🔻🔻🔻🔻
💠 آیت الله خامنه ای : در انجام واجبات اجازه همسر شرط نیست و قضای روزه هم از واجبات می باشد. و شوهر هم نمی تواند او را این کار منع کند.
💠 آیت الله وحید خراسانی : گرفتن روزه ی قضاء واجب است و ربطی به شوهر ندارد و اجازه ی شوهر لازم نیست.
💠 آیت الله مکارم شیرازی : در روزه ماه مبارک رمضان و روزه هاي قضايي که وقت آن کم است(مثلا 10 روزه قضا از رمضان گذشته مانده و 10 روز نيز تا رمضان فرصت دارد) نيازي به اجازه شوهر نيست و بايد روزه بگيرد. ولي در روزه هاي نذر، مستحبي و روزه هاي قضايي که تا ماه رمضان وقت کافي دارد و روزه گرفتن مزاحم حقوق شوهر مي شود بايد از شوهر اجازه بگيرد. البته در قضاي روزه رمضان که وقت کافي دارد اگر بدون اطلاع شوهر روزه گرفت و بعد از اذان ظهر شوهر تقاضاي تمکين و مانند آن نمود زن بايد روزه خود را ادامه دهد.
💠 آیت الله سیستانی : باید در اوقاتی بگیرد که مزاحم حق شوهر نباشد.
💠 آیت الله شبیری زنجانی: اگر وقت روزه تنگ نشده بنابر احتیاط اجازه لازم است.
آیت الله فاضل : گرفتن روزه قضا برزن واجب است و شوهر حق ندارد از انجام واجبات زن جلوگیری کند، منتها اگر شوهر نیاز شدید به مسائل جنسی داشته باشد و وقت گرفتن روزه قضا برای زن زیاد باشد در این صورت می تواند درآن زمان خاص زن را از روزه گرفتن منع کند و یک روز دیگر قضای آن را بگیرد، در غیراین صورت حق منع زن را از روزه قضا ندارد.
🔹🔹🔹🔹🔹🔹
استفتاءاز سایت مراجع
#احکام_بانوان
#احکام_روزه
▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️
كانال تخصصی فقه و احکام در تلگرام
https://eitaa.com/ask_ahkam
🔴 #قطع_خون_حیض
#نیت_روزه
🔷 قطع خون حیض قبل از ظهر و لزوم نیت روزه 🔷
❓ سوال: خانمی با دیدن خون حیض در وقت آن و یا در غیر آن - که البته همراه صفات بوده و به حیض بودن آن یقین داشته است - نیت روزه نمی کند و وارد صبح می شود؛ و لکن قبل از ظهر خون او قطع می شود؛ اگر این خانم نیت روزه کند و روزه بگیرد، آیا روزه اش صحیح است؟
✅ پاسخ: ⬇️⬇️
◀️ آیت الله خامنه ای: اگر کاری که روزه را باطل می کند انجام نداده باشد، بنابر احتیاط واجب باید نیت روزه کند و روزه بگیرد و بعدا آن را قضا کند.
◀️ آیت الله زنجانی: اگر سه شبانه روز در مجموع خون می بیند، حیض است و روزه امساک ندارد و الا در ماه رمضان باید بقیه روز را امساک کند و احتیاط نیت روزه کند، ولی بعدا آن را قضا کند.
◀️ آیت الله مکارم: صحیح نیست و باید قضا کند.
➖➖➖➖➖➖➖➖
✅ منبع: ⬇️⬇️
◀️ کتاب جامع احکام نموداری، اسماعیل زارعی نصرالله پور، احکام روزه، ص 318؛ استفتاء کتبی در مرکز ملی پاسخگویی: رهبری: ش 564679؛ زنجانی: ش 19153؛ مکارم: ش 603155.
✅ رسانه تخصصی فقه واحکام در ایتا
▶️ https://eitaa.com/ask_ahkam
🔶 #افطار همزمان با شروع #اذان_مغرب
➖➖➖➖➖➖➖➖
🔴 سوال: آيا با شروع اذان مغرب، افطار روزه جايز است؟
🔷 پاسخ: 👇👇
➖ اگر روزه دار يقين دارد با شروع اذان، وقت داخل شده، افطار هم زمان با شروع اذان اشكال ندارد و اگر شك يا گمان داريد، افطار روزه جايز نيست.
➖➖➖➖➖➖➖➖
🔷 منبع: 👇
➖ توضيح المسائل مراجع، م 742.
🔷 https://eitaa.com/ask_ahkam
✴ حکم تزریق آمپول در حال روزه ماه رمضان چیست؟ ✴
🔺🔺🔺🔺🔺
💠 آیت الله خامنه ای: احتياط واجب آن است که روزهدار از آمپولهاى مقوّى يا مغذّى و هر آمپولى که در رگ تزريق مىشود و نيز انواع سرمها خوددارى کند، ◀ لکن آمپولهاى دارويى که در عضله تزريق مىشود و نيز آمپولهايى که براى بىحسّ کردن به کار مىرود، مانعى ندارد.
💠 آیت الله مکارم شیرازی: تمام تزریقات دارویى و تقویتى و بى حسّى و واکسن هر گاه در عضله باشد براى روزه دار اشکال ندارد، ◀ ولى از تزریق در رگ مطلقاً پرهیز شود.
💠آیت الله سیستانی: تزريق آمپول روزه را باطل نمى كند؛ خواه جنبه غذايى و تقويتى داشته باشد، يا جنبه دوايى و مانند آن.
💠 آیت الله وحید خراسانی: تزريق آمپولى كه به جاى دوا به كار مىرود يا عضو را بى حس مىكند ، اشكال ندارد و همچنين آمپول كه به جاى آب وغذا به كار مىرود نيز مانعى ندارد ولى احتياط مستحب آن است كه از استعمال آمپولى كه به جاى آب و غذا به كار مىرود خوددارى كند.
➖➖➖➖➖➖
📝برگرفته از سایت مراجع عظام
#احکام_آمپول_تزریق_روزه
#احکام_روزه
➖➖➖➖➖➖
☑ کانال تخصصی فقه و احکام
🆔https://eitaa.com/ask_ahkam
سلام
لطفا بزرگواران نشر دهید در کانالها و گروهها و به دوستانتان تا در ایام ماه مبارک با احکام روزه داری آشنا شوند ...
https://gap.im/ask_ahkam
https://eitaa.com/ask_ahkam
شادی روح شهدای مدافع ۳ صلوات
✳️ بهبودی مریض در طول روز و وجوب روزه ماه رمضان
#مریض_روزه
#ماه_مبارک_رمضان
================
✳️ سوال: آیا روزه بر مریضی که در طول روز ماه رمضان بهبود می یابد، واجب است؟
✅ پاسخ: 👇👇
👈 1. قبل از ظهر خوب شود و مبطل روزه انجام نداده باشد:
🔸 آیات عظام: امام، نوری، بهجت و فاضل: باید نیت روزه کند و آن روز را روزه بگیرد.
🔸 آیت الله صافی: واجب نیست نیت روزه کند و روزه بگیرد، اما باید بعدا قضا کند.
🔸 آیت الله سیستانی: بنابر احتیاط واجب باید روزه بگیرد و بعدا قضا کند.
🔸 آیات عظام: وحید، تبریزی و خویی: روزه صحیح نیست و باید بعدا قضای آن را بگیرد.
🔸 آیت الله مکارم: باید نیت روزه کند و روزه بگیرد و به احتیاط واجب باید بعدا قضا کند.
👈 2. قبل از ظهر خوب شود اما مبطل انجام داده باشد و یا بعد از ظهر بهبود یابد:
🔸 همه مراجع: روزه او صحیح نیست و باید قضای آن را بگیرد. (هر چند امساک در طول روز، واجب است.)
=================
✅ منبع: 👈 توضیح المسائل 16 مرجع، ج 1، م 1567.
💠 رسانه تخصصی فقه واحکام
🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
⭕️ #چگونگی_نیت_روزه
❓ سوال: نيت روزه چگونه است؟
✅ پاسخ: 👇
💢 نيت «روزه»؛ يعنى، شخص تصميم داشته باشد براى انجام دادن فرمان خداوند، از اذان صبح تا مغرب، كارى كه روزه را باطل مى كند، انجام ندهد و لازم نيست آن را از قلب خود بگذراند و يا بر زبان جارى كند.
—-------------------
✅ منبع: 👈 العروة الوثقى، ج 2، نية الصوم.
💠 رسانه تخصصی فقه واحکام
🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
❓سوال: آیا روزه کسی که قصد انجام یکی از مبطلات ⛔️ را داشته است صحیح است؟
🔰پاسخ:
اگر کسی قصد انجام یکی از باطل کننده های روزه واجب معینی (مانند روزه ماه رمضان و روزه نذر معین) را داشته باشد:
💥 امام(ره): در صورت انجام ندادن آن روزه اش باطل نمی شود. [1]
💥 آیات عظام: بهجت، سبحانی، صافی: هر چند مرتکب آن نشود، روزه اش باطل می شود و باید آن را قضا نماید.[2]
💥 آیت الله مکارم: اگر نيّت كند چيزي كه روزه را باطل مي كند بجا آورد مثلاً تصميم بر خوردن غذا بگيرد، روزه اش باطل مي شود هر چند اصلاً غذا هم نخورد مگر اين كه در آن حال توجه نداشته باشد كه فلان عمل روزه را باطل مي كند.
💥 آیت الله سیستانی: اگر دوباره نیت روزه نکند، روزه اش باطل است و اگر نیت روزه کند باید بنابر احتیاط لازم روزه را تمام کند و سپس قضای آن را به جا آورد.
💥 آیت الله خامنه ای: هر چند مرتکب آن نشود، صحت روزه او محل اشکال است و احتیاط واجب آن است که روزه را تمام کند و بعدا آن را قضا نماید. [3]
—------—
📚 منبع:
[1]. امام، توضیح المسائل، م 1570.
[2]. توضیح المسائل ده مرجع، م 1594؛ بهجت: استفتا؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 11513.
[3]. خامنه ای، سایت،استفتائات جدید، روزه و اجوبه الاستفتائات، س 758.
#احکام_روزه
#احکام_مبطلات_روزه
➖➖➖➖➖
کانال تخصصی فقه و احکام
https://eitaa.com/ask_ahkam/125
سلام
لطفا بزرگواران نشر دهید در کانالها و گروهها و به دوستانتان تا در ایام ماه مبارک با احکام روزه داری آشنا شوند ...
https://gap.im/ask_ahkam
https://eitaa.com/ask_ahkam
شادی روح شهدای مدافع ۳ صلوات
⛔️ 👀 📛 👀 ⛔️
⁉️ سوال: آیا نگاه به نامحرم روزه را باطل می کند؟
✳️پاسخ:
💥همه مراجع:
👀 نگاه حرام، روزه را باطل نمی کند ولی از ثواب و ارزش آن می کاهد.🙁
—---------—
📝 منبع: امام، بهجت، خامنه ای، سبحانی، سیستانی، صافی و مکارم: استفتا؛ بهجت، استفتائات، ج2، س 2942.
#احکام_روزه
#احکام_نگاه_به_نا_محرم
➖➖➖➖➖
کانال تخصصی فقه و احکام
https://eitaa.com/ask_ahkam
🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿
🌼 تکلیف نمازهای عشاء بعد از نیمه شب 🌼
#نماز_عشاء
#نيمه_شب
==============
🤔 سوال: اگر کسی از وقتی به سن تکلیف رسیده طبق گفته اطرافیان فرصت نماز عشاء را تا موقع نماز صبح بداند، تکلیف نمازهایی که در این مدت خوانده چیست؟
🤗 پاسخ: 👇👇
🌸 امام خامنه ای: نمازهای قبل محکوم به صحت است. [1]
🌸 آیت الله مکارم: احتیاط آن است آن مقدار از نمازها که یقین دارید بعد از نیمه شب خوانده اید را به تدریج اعاده کنید. [2]
🌸 آیت الله سیستانی: نمازها صحیح است. [3]
🌸 آیت الله شبیری زنجانی: نیازی به اعاده نمازها نیست. [4]
🌸 آیت الله وحید: نمازهایی که بعدِ نیمه شب خوانده اید اگر به قصدِ انجامِ وظیفه خوانده اید و مقیَّدِ به اداء نخوانده اید لازم نیست قضاء نمایید ولی به هر حال گناه کرده اید چون باید نظرِ مرجعتان را در رساله ی او پیدا کنید و در رساله این مطلب آمده است. [5]
🌸 آیت الله فاضل: آخر وقت نماز عشا، نصف شب است، اگر کسی به واسطه عذرى نماز مغرب يا نماز عشا را تا نصف شب نخواند بنابر احتياط واجب بايد تا قبل از اذان صبح بدون اينكه نيّت ادا و قضا كند بجا آورد. اگر بدون عذر تا نصف شب نماز را نخواند به نیت قضا بخواند. بنابراین نمازهایی را که تا نصف شرعی شب نخواندید و بعد ازآن به نیت ادا خواندید باید قضا کنید. [6]
===============
🌿 پی نوشت: 👇👇
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 3ex20aWrIXg.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9610250004.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتا: 695268.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 49370.
[5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید.
[6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9613290.
🎋 https://eitaa.com/ask_ahkam