➰♦️➰♦️➰♦️➰♦️➰
♦️ نماز خواندن با کمربند چرمی خارجی ♦️
❓ سوال: آیا نماز خواندن باکمربند #چرمی که از آلمان خریده ام و شک دارم که از #پوست_طبیعی است یا #مصنوعی و از پوست #حیوان_تذکیه شده است یا خیر، اشکال شرعی دارد؟
➖ نمازهایی که با آن خوانده ام، چه حکمی دارد؟
✅ پاسخ: اگر شک در این باشد که آن چرم طبیعی است یا مصنوعی، نماز با آن اشکال ندارد، ولی اگر بعد از احراز چرم طبیعی بودن آن، شک در این باشد که آیا از حیوانی است که شرعاً تذکیه شده یا خیر، نجس نیست، ولی نماز با آن باطل است، و نمازهای گذشته که در حال #جهل به این حکم، خوانده اید، #قضا ندارد.
➰♦️➰♦️➰♦️➰
✔️ پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله خامنه ای leader.ir
🔺〰➰〰➰〰➰〰➰〰🔺
♦️ رسانه تخصصی فقه واحکام
➰♦️https://eitaa.com/ask_ahkam
🍃☘〰🍃☘〰🍃☘〰🍃☘
⭕️ «حکم نماز شراب خوار»
⭕️ #نماز_شرابخوار
❓سؤال: آیا نماز شخص شراب خوار باطل است و باید پس از چهل روز، نمازهایش را قضا کند؟
✅ پاسخ: همان گونه که امام صادق علیه السلام فرمودند: «کسی که شراب بنوشد، تا چهل روز نمازش پذیرفته نمی شود؛ مگر آن که از این گناه بزرگ #توبه کند.»
✳️ با این حال باید توجه داشت که قبول نشدن نماز بهانه ای برای ترک آن نیست؛ بلکه شخصی که شراب خواری کرده نیز باید وظیفه خود را در خواندن نماز انجام دهد و گر نه گناه ترک نماز هم بر او نوشته می شود.
⬅️ پس نماز شخص شراب خوار باطل نیست و اگر نماز خواند، قضا ندارد؛ البته اگر کسی در حال #مستی نماز بخواند، نمازش باطل است.
🍃☘〰🍃☘〰🍃☘〰🍃☘
✅ برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج 2، ص 161.
🍃🌺 رسانه تخصصی فقه واحکام
✳️ https://eitaa.com/ask_ahkam
❌ ⬅️ مواردی که آمیزش زن وشوهر جایز نیست:
پاسخ ⬅️ تصویربالا ⬆️⬆️
✅ رسانه تخصصی فقه واحکام
🆔 @ask_ahkam
🔸🌼🔸🌼🔸🌼🔸🌼🔸
🔶 عدول از نماز ادا به نماز قضا 🔶
❓ سوال: آیا عدول از نماز ادا به نماز قضا جایز است؟
🔶🌼 پاسخ: 👇
🔶 عدول در موارد زیر مستحبّ است:
🌼 ۱. از نماز ادا به نماز قضای واجب، در صورتی که بر اثر آن وقت فضیلت ادا فوت نشود.
🌼 ۲. از نماز واجب به مستحبّ برای درک ثواب نماز جماعت.
🔶 عدول ازنیت: برگرداندن نیت از نمازی به نماز دیگر را عدول از نیت گویند.
🔸 #عدول_از_نماز
🔸 #نمازادا_نمازقضا
🌼 پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری leader.ir
🔸🌼🔸🌼🔸🌼🔸🌼🔸
🔶 رسانه تخصصی فقه واحکام
🔶 https://eitaa.com/ask_ahkam
با سلام خدمت اعضا محترم؛ بزرگواری که فرصت دارد و همچنین تجربه و اطلاع کافی در امر تبادل دارد برای همکار و تبادل و نشر احکام ؛ کانال فقه و احکام دارد لطفا پیام بدهد. با تشکر @Pasokhgoo_ahkam (https://eitaa.com/Pasokhgoo_ahkam)
🔴 بلند خواندن ذکر رکوع و سجود در نماز ظهر و عصر
🔺 #بلند_خواندن_ذکر_رکوع_سجود
🔻 #نماز_ظهر_عصر
〰🔻〰🔻〰🔻〰
❓ سوال: می دانیم که یک رکعت از نماز متشکل از نیت، تکبیرةالاحرام، حمد، سوره، رکوع و سجده است، و از طرف دیگر در نماز ظهر و عصر و رکعت سوم نماز مغرب و رکعت سوم و چهارم نماز عشا آهسته خواندن واجب است. ولی در نماز جماعتی که از رادیو و تلویزیون مستقیماً پخش می کنند، مشاهده می شود که امام جماعت ذکر رکوع و سجده رکعت سوم را بلند می خواند. با توجه به این که آن رکوع و سجده دو جزء رکعتی هستند که آهسته خواندن در آن واجب است، این مسأله چه حکمی دارد؟
✅ پاسخ: وجوبِ بلند خواندن در نمازهای مغرب و عشا و صبح و وجوبِ آهسته خواندن در نماز ظهر و عصر، مختص به قرائت حمد و سوره است. همان گونه که وجوب آهسته خواندن در غیر از دو رکعت اول نماز مغرب و عشا، فقط مخصوص قرائت حمد یا تسبیحات در رکعت سوم و چهارم است. ولی در ذکر رکوع و سجده و تشهد و سلام و دیگر ذکرهای واجب در نمازهای #پنجگانه، مکلّف بین آهسته یا بلند خواندن #مخیّر است.
______________
✅ پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری leader.ir
〰🔻〰🔻〰🔻〰🔻〰
🔴 رسانه تخصصی فقه واحکام
🔴 https://eitaa.com/ask_ahkam
⁉️ #سوال_مسابقه 49 👇
حکم نماز خواندن با بدن یا لباسی که به اندازه کمی و یا کمتر از بند انگشت اشاره به خون نجس شده باشد:
گزینه 1⃣: در هر شرایطی معیار طهارت بدن و لباس است.
گزینه 2⃣: بهتر است نمازگزار با بدن و لباسی کاملا پاک نماز بخواند.
گزینه 3⃣: در صورتی که با چیزی دیگری مثل آب مخلوط نشده باشد می تواند نماز بخواند.
گزینه 4⃣: اگر با چیزی دیگری مثل آب مخلوط شده باشد می تواند هم نماز بخواند.
.
.
.
📩 لطفا فقط شماره گزینه صحیح را به آیدی @ask_ahkam3 ارسال کنید 📩 جوابهای ویرایش/ادیت شده قابل قبول نمی باشند🚫
⏱مهلت ارسال گزینه: تا پایان روز جمعه ،21 دی ۹۷⏱
🎁 به دو یا سه نفر که پاسخ صحیح را ارسال کنند به قید قرعه دو عدد کارت شارژ هدیه داده میشود 🎁
☑️ کانال تخصصی فقه و احکام
🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
❌🚫 #سقط_جنین_بر_اثر_مشکلات_اقتصادی ⁉️
✅ پاسخ ☝️☝️
🆔 @ask_ahkam
🚫 #جلوگیری_از_بارداری
➖ جلوگیری از بچه دار شدن با شرایط ذیل اشکال ندارد:
1⃣ موجب عقیم شدن دائمی نشود.
2⃣ این کار مستلزم فعل حرامی نشود.
3⃣ شوهر رضایت داشته باشد.
⬅️ در نتیجه: به طور مثال از آنجا که نگاه و لمس #عورتین برای #غیر_شوهر حرام است. بنابراین هر روشی که #مستلزم_نگاه و لمس حرام باشد، جایز نیست حتی اگر بیننده، دکتر زن باشد.
🔷 منبع: استفتا از دفتر مراجع عظام امام – مکارم -تبریزی - فاضل
🔷 رسانه تخصصی فقه واحکام
✅ http://eitaa.com/ask_ahkam
✳️ #وجوهات_شرعيه_زن
❓ سؤال: آيا بدهى هاى شرعى زن از قبيل كفّاره، خمس، رد مظالم و.. بر عهده شوهر است؟
✅ پاسخ: 👇👇
➖ خير، پرداخت اين نوع بدهى ها، بر شوهر واجب نيست و اگر زن مال دارد، بايد خودش بدهد. در غير اين صورت، تكليفى ندارد.
✅ منهاج آیت الله سیستانی، ، ج 3، م 428
🌿🔻🌿🔻🌿🔻🌿🔻🌿
✅ http://eitaa.com/ask_ahkam
🔷 میزان تبخیر در صورت اضافه کردن آب به آب انگور
❓ سؤال: اگر روی 2 لیتر آب انگور یک لیتر آب ریخته شود، برای حلال و پاک شدن تبخیر دو سوم کل کافی است یا باید این مقدار از حجم آب انگور کم شود؟
🔆 امام خامنه ای: در فرض سؤال اگر دو سوم مجموع بخار شود، کفایت می کند. [1]
🍃🌺 آیت الله مکارم: ثلثان شدن مجموع آن موجب حلیت آن نیست بلکه تنها در صورتی که دوسوم آب انگور و بدون محاسبه آبی که بعدا به آن اضافه شده، تبخیر شود باقیمانده حلال می شود. [2]
🍃🌺 آیت الله شبیری زنجانی: در فرض سوال که یک لیتر آب در دو لیتر آب انگور عرفاً مستهلک نمی شود، با جوش آمدن مجموع آب انگور و آب مخلوط شده بنابر احتیاط نجس می شود و دیگر امکان تطهیر آن با کم شدن دوسوم وجود ندارد. [3]
🍃🌺 آیت الله وحید: آب انگورِ جوشیده به آتش نجس نیست خوردنش حرام است و اگر از مجموعِ آب انگور دو سوم بجوشد خوردنش حلال است و چنانچه چیزِ دیگری با آن، مخلوط شود باید از مجموعِ کل، دو سوم بجوشد. [4]
🍃🌺 آیت الله فاضل: اگر آب انگور به خودی خود یا در اثر آتش جوش بیاید خوردنش حرام می شود ولی نجس نیست. لیکن اگر دو لیتر آب انگور باشد و یک لیتر آب خالص به آن اضافه شود که مجموعا سه لیتر می شود، و آن را بجوشانید و دو لیتر آن در اثر جوشاندن تبدیل به بخار شود و یک لیتر آن بماند حلال می شود. چون هرچند آب خالص با آب انگور مخلوط شده شده است ولی در اثر جوشاندن دو لیتر آن تبخیر شده و الآن هم یک لیتر باقی مانده آب انگور و آب خالص باهم مانده است و خوردنش حلال است. [5]
🔷🔻🔷🔻🔷🔻🔷🔻🔷
🔷🔻پی نوشت: 👇👇
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 8766114964d2f35741024e2cea60da72.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9505160040.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 32459.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید؛ شماره سوال: 22314.
[5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9501545.
🍃🌺 رسانه تخصصی فقه واحکام
🔷 http://eitaa.com/ask_ahkam
💠 حکم سود 💶 بانکی از نظر مراجع عظام 💠
➖➖➖➖➖
✍🏻 آیت الله خامنه ای: عمليات بانكى که بانکها بر اساس قوانين مصوّب مجلس شوراى اسلامى و مورد تأييد شوراى محترم نگهبان، انجام مىدهند، بىاشكال است.✅
✍🏻 آیت الله شبیری: اگر بر اساس عقود شرعیه پرداخت شود اشکال ندارد شما می توانید بانک را وکیل در اجرای قرارداد شرعی کنید و اگر احتمال بدهیدبانک طبق آن عمل می کند سود گرفته شده حلال است.✅
✍🏻 آیت الله وحید خراسانی: به نظر معظم له چنانچه سپرده گذاری دراین بانک ها به شرط فایده و سود باشد ربا 😨و حرام 📛است و اگر شرط سود نشود و خود را طلب کار سود ندانید - اگرچه بانک به شما سود بدهد - گذاشتن پول نزد بانک جایز است.و اگر به شما سود دادند بنابراحتیاط واجب یک پنجم آن سود را به نیت ما فی الذمه به سادات فقیر بدهید و بقیه سود ازمنافع آن سال است که اگر در مؤونه آن سال صرف نشود باید خمس آن را بپردازید. و اصل پول هم بعد از گذشتن سال متعلق خمس است .
✍🏻 آیت الله مکارم : با توجه به اين که بانک ها طبق قوانين و مقررات حکومت اسلامي موظف به رعايت قراردادها و عقود شرعيه (از قبيل مضاربه و شرکت و مانند آن) هستند دريافت سود 💸 سپرده از آنها مانعي ندارد.
✍🏻 آیت الله سیستانی: بانک بر دو قسم است سود بانکهای دولتی به شرطی که سپرده گذار شرط سود نکند و نصف آن را به فقیر متدین بدهد صحیح است. ✅
🌀در مورد بانکهای خصوصی 🏬سود صحیح نیست مگر اینکه معامله شرعى صحيح با رعايت شرايط باشد و احتمال بدهند که بانک طبق قرارداد با مبلغ سپرده معامله شرعى انجام مى دهد در این صورت سود حلال است و نیاز به دادن نصف آن به فقیر نیست.
✍🏻 آیت الله صافی: اگر پول را بر مبنای یکی از عقود شرعی مثل مضاربه و مشارکت و... در اختیار مؤسسه میگذارند، با رعایت شرایط شرعی معامله، گرفتن سود اشکال ندارد. همچنین است اگر مؤسسه را وکیل کنند که با سپرده ایشان معاملات مشروع انجام دهد و قسمتی از سود را به عنوان حق الوکاله بردارد و بقیه را به سپرده گذار بدهد، امّا اگر به شرط گرفتن سود به مؤسسه، قرض میدهد، ربا و حرام است.⛔️
💻 استفتا از سایت مراجع
#احکام_معاملات_بانکها
#احکام_سود_بانکی_ربا
➖➖➖➖➖
کانال تخصصی فقه و احکام
🆔 @ask_ahkam
🍃🌺🌿🍃🌺🌿🍃🌺🌿🍃🌺🌿
🌺🍃🌺 «ولادت با سعادت
حضرت زینب سلام الله علیها
مبارکباد» 🌺🍃🌺
🍃🌺 @ask_ahkam
هدایت شده از 🇮🇷 رسانه تخصصی فقه و احکام 🇵🇸
⁉️ #سوال_مسابقه 49 👇
حکم نماز خواندن با بدن یا لباسی که به اندازه کمی و یا کمتر از بند انگشت اشاره به خون نجس شده باشد:
گزینه 1⃣: در هر شرایطی معیار طهارت بدن و لباس است.
گزینه 2⃣: بهتر است نمازگزار با بدن و لباسی کاملا پاک نماز بخواند.
گزینه 3⃣: در صورتی که با چیزی دیگری مثل آب مخلوط نشده باشد می تواند نماز بخواند.
گزینه 4⃣: اگر با چیزی دیگری مثل آب مخلوط شده باشد می تواند هم نماز بخواند.
.
.
.
📩 لطفا فقط شماره گزینه صحیح را به آیدی @ask_ahkam3 ارسال کنید 📩 جوابهای ویرایش/ادیت شده قابل قبول نمی باشند🚫
⏱مهلت ارسال گزینه: تا پایان روز جمعه ،21 دی ۹۷⏱
🎁 به دو یا سه نفر که پاسخ صحیح را ارسال کنند به قید قرعه دو عدد کارت شارژ هدیه داده میشود 🎁
☑️ کانال تخصصی فقه و احکام
🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
💻 بازی کلش و خرید و فروش اکانت آن
🔻 #بازی_کلش
🔻 #خریدوفروش
〰🔻〰🔻〰🔻〰
❓سوال: بازی و خرید و فروش کلش چه حکمی دارد؟
✳️ پاسخ: 👇👇
✳️ امام خامنه ای: بهطور کلى بازى با هر چيزى که مکلّف تشخيص دهد از آلات قمار است و يا در آن شرط بندى شود، به هيچ وجه، جايز نيست. [1]
✳️ آیت الله مکارم: در صورتي که داراي محتواي فاسدي نباشد به خودي خود اشکال ندارد. [2]
✳️ آیت الله سیستانی: اگر از الات قمار نباشد اشكال ندارد. [3]
✳️ آیت الله شبیری زنجانی: اگر اعتباری که برنده به دست می آورد قابل خرید و فروش باشد (ولو برنده نخواهد آن را بفروشد) بازی مذکور حرام است و خرید و فروش اکانت آن هم جایز نیست. [4]
✳️ آیت الله فاضل: اگر عرفا حقی ایجاد شود و از مصادیق قمار محسوب نشود اشکالی ندارد. [5]
〰〰〰〰〰〰〰
🔻 پی نوشت: 👇👇
[1]. پايگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری، اجوبه الاستفتائات، آلات قمار، شماره 1122.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9505170017.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 521750.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 32483.
[5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9501554.
✅ رسانه تخصصی فقه واحکام
✅ https://eitaa.com/ask_ahkam
🔹☘🔹☘🔹☘🔹☘🔹
🔷 #نماز_قضا_والدین
🔷 #پسر_بزرگ
_______________________
❓سؤال: اگر پسر بزرگ خودش قضای نماز و #روزه داشته باشد و قضای نماز و روزه پدر هم برآن اضافه گردد، کدام یک مقدّم است؟
✅ پاسخ: 👇👇
🔷 در این صورت #مخیّر است، و شروع به انجام هر کدام کند، صحیح است.
1⃣ بر پسر بزرگتر واجب است که نمازهایی که از پدر و مادرش فوت شده و از روی طغیان و نافرمانی نبوده، بعد از مرگ آنها به جا آورد، بلکه اگر از روی طغیان و نافرمانی هم ترک کرده باشد بنابر احتیاط مستحب باید به همین طور عمل کند.
2⃣ اگر پدر یا مادری اصلاً نماز نخوانده باشد بنابر احتیاط واجب در این صورت هم قضای نمازها بر پسر بزرگتر واجب است.
_________________________
✅ پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری leader.ir
🔷 رسانه تخصصی فقه واحکام
🔷 https://eitaa.com/ask_ahkam
☘🔹☘🔹☘🔹☘🔹☘
🍀 #نماز_خواندن در #رستورانهای_بین_راهی
❓ سوال: در #جاده ها رستورانهایی وجود دارد که در کنار آن ها مکان هایی برای خواندن نماز قرار دارد، اگر کسی در آن رستوران #غذا نخورد، آیا جایز است در آن مکان ها نماز بخواند یا این که ابتدا باید اجازه بگیرد؟
_____________________
☘🔹 پاسخ: 👇👇
«اگر احتمال دهد #نماز_خانه #ملک_صاحب رستوران است و استفاده از آن مخصوص کسانی است که در آن رستوران غذا می خورند، باید #اجازه بگیرد.»
_____________________
✅ پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری leader.ir
🔷 رسانه تخصصی فقه واحکام
🔷 https://eitaa.com/ask_ahkam
〰🔻〰🔻〰🔻〰🔻〰
♦️ حکم خرید وسایل در معرض فروش مسجد توسط هیأت امنا
♦️ #فروش_وسایل_مسجد
♦️ #هیات_امنا
❓سؤال: آیا خرید وسایلی مانند بخاری قدیمی که هیئت امنای مساجد می فروشند اشکال دارد؟
🔆 امام خامنه ای: اگر حق فروش داشته باشند خرید آن فی نفسه مانعی ندارد. [1]
✳️ آیت الله مکارم: در صورتي که در حال و آينده به هيچ وجه قابل استفاده نباشد مي توان آن خرید فروش کرد. [2]
✳️ آیت الله سیستانی: اشكال ندارد. [3]
✳️ آیت الله شبیری زنجانی: در صورتی که به هیچ عنوان حتی در مسجدی دیگر قابل استفاده نباشد می توانند بفروشند و پول آن را صرف همان مسجد کنند. [4]
✳️ آیت الله وحید: این وسائل #وقف است و #معامله چيزى كه وقف شده باطل است، ولى اگر به طورى #خراب شود يا در معرض خرابى باشد كه نتوانند استفاده اى را كه مال براى آن وقف شده از آن ببرند ـ مثلا حصير مسجد به طورى پاره شود كه نتوانند روى آن نماز بخوانند ـ فروش آن اشكال ندارد و در صورتى كه ممكن باشد، بايد عوض آن را در همان مسجد به مصرفى برسانند كه به غرض واقف نزديك تر باشد و در هر حال تصرّف در وقف به فروش و همچنين تصرّف در عوض آن بايد توسّط متولّى و در صورت نبودن او به اذن حاكم شرع باشد. [5]
〰🔻〰🔻〰🔻〰🔻〰
♦️ پی نوشت: 👇👇
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 497027.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9309210057.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 273170.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 10052.
[5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید؛ شماره سوال: 1373.
〰〰〰〰〰〰〰〰
✅ رسانه تخصصی فقه واحکام
♦️ https://eitaa.com/ask_ahkam
🔻〰🔻〰🔻〰🔻
❓ آیا بر مرد واجب است که احکام مورد نیاز زن را به او یاد دهد؟
✅ پاسخ ☝️☝️
🔻〰🔻〰🔻〰🔻
♦️ @ask_ahkam