eitaa logo
رسانه تخصصی فقه و احکام
6هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
458 ویدیو
23 فایل
✔️سبک نوین پاسخگویی به سوالات شرعی ✔️ارسال سوالات #احکام از طریق آیدی زیر: @Pasokhgoo_ahkam ❌ #تبادل پیام ندین❌ لینک گروه اقایان https://eitaa.com/joinchat/899350551C822ecf2997
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️ ⁉️ آیا نماز خواندن مرد با شلوارک، اشکال دارد؟ ✅ پاسخ: 👇 ✳️ بر مردان واجب است در حالت ( و ) خود را بپوشانند؛ بقيه بدن واجب نيست ولي از آداب نماز اين است که نيز داشته باشند. بنا بر اين ٠_خواندن با برای مردان اشکال ندارد و گناه نيست. ___________________ 📚 منبع: توضيح المسائل مراجع، ج 1، مسئله 788. 💻 رسانه تخصصى فقه واحكام 💻 https://eitaa.com/ask_ahkam
🌧🌾🌧🌾☁️✨ 🌾☁️🌾✨ 🌾☁️✨ ☁️✨ ✨ الویت همسرداری ومادری ✨ ❓ آیا و ، در شرایط فعلی ، برای حضور در عرصه در سطح جامعه (مثل ، گری و ...) تکلیف دارد؟ ➖ اگر این حضور باعث آسیب به ، داری و در شود، جایز است؟ ✅ جواب: انجام امور مربوط به و همسری، برای زن در اولویت قرار دارد، البته اگر بتوانند افزون بر فرزندان صالح و که خود جهاد محسوب می شود، با ضوابط شرعی، در عرصه های مختلف فرهنگی تلاش کنند، بسیار پسندیده است. 🌾🐾🌾🐾🌾🐾🌾🐾 💻 پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری 💻 @ask_ahkam
🌟 حکم و شده به ❓ سوال: در مسجد محله ما، راهرو و حیاط بعدا به آن اضافه شده است، آیا این قسمت ها حکم مسجد دارند؟ ✅ پاسخ: 👇 ☀️ امام خامنه ای: اگر راهرو و حیاط مسجد، نبوده و بعدا اضافه به قصد راهرو و حیاط مسجد اضافه شده باشد و مسجد بودن نکرده باشند حکم مسجد را ندارد. اما اگر کسی که زمین را کرده به قصد اینکه زمین مسجد بزرگ و به قصد مسجد بودن زمین را اضافه کرده حکم مسجد را دارد. اگر به قصد اینکه جزء مسجد باشداضافه نشده باشد هرچند نماز جماعت هم در آن خوانده شده باشد حکم مسجد را ندارد. [1] ⭐️ آیت الله مکارم: در يکي از اين دو صورت، يک زمين حکم مسجد را پيدا مي کند: 1⃣ صيغه مسجد بر آن بخوانند(بگويد اين محل را براي خدا وقف مسجد کردم). 2⃣ بدون خواندن صيغه، با اجازه مالکش آن را براي مسجد قرار دهند و به نيت مسجد، در آن نماز بخوانند. [2] ⭐️ آیت الله وحید: بله مسجد است. [3] ✨⭐️🌙✨⭐️🌙✨⭐️🌙 ⭐️ پی نوشت: 👇 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 9401369. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9404080376. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید؛ شماره سوال: 7726. ⭐️ رسانه تخصصی فقه واحکام 💻 https://eitaa.com/ask_ahkam
🚫 #نجس_بودن_بدن_یالباس_نمازگزار ❓ اگر نمازگزار یقین داشته باشد که نجاستى بر بدن یا لباسش وجود ندارد و نماز بخواند، بعداً #معلوم شود که بدن یا لباس او نجس بوده است. آیا نماز وى باطل است؟ ⬅️⬅️ پاسخ: ⬇️⬇️ ✔️ اگر اصلاً #یقین به نجس بودن لباس یا بدن نداشته باشد و بعد از نماز متوجه آن شود، نماز او صحیح است و #اعاده و #قضا واجب نیست. 〰🔻〰🔻〰🔻〰🔻 ☑️ پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری ◀️ رسانه تخصصی فقه واحکام ✔️ @ask_ahkam
🌱☘✨🌧✨☘⛈🌱 🍀🌱🌧✨⛈☘ 🌱☘✨🌧☘ ☘🌱🌧✨ 🌱☘✨ 🌱✨ رجب فصل گـ🌸ــل دادن نَفْس‌مان رسید... هر جوری که بودیم؛ هر جوری که زندگی کردیم؛ مهم نیست... می تونیم از سرِ خط، شروع کنیم! اگـــر بخواهیم ... ✨رجب؛ با همه ی عظمتش، یه نردبانِ، که خدا برای نجاتمون فرستاده! با اراده‌ی محکم ازش بالا بریم؛ آسمون نزدیکه آی اهلِ رجب؛ باران مغفرت خدا، مبارکتان!🌹 🌱⛅️☘🌸🌱⛅️☘🌸🌱⛅️☘🌸🌱 🌸 https://eitaa.com/ask_ahkam
🍃🌺🌿🍃🌺🌾 🌿🌺🍃🌿🌾 🍃🌺🌿🌾 🌿🌺🌾 🍃🌾 🍃🌺 و برای ❓ سوال: آیا برای تقلید کردن، خرید رساله و خواندن تمام آن لازم است؟ 🍃🌺 پاسخ: برای عمل به باید فتوای او را یاد گرفت؛ لذا بر فرد مسلمان واجب است برای دسترسی به فتوای خویش و آموختن ، امکانات مورد نیاز را برای خود فراهم کند و از آسان ترین راه های به فتوای مرجع تقلید، (توضیح المسائل) ایشان است. ✔️ البته همان طور که ذکر شد، نباید این گونه تصور شود که تقلید از مجتهد جامع الشرایط به معنای خرید رساله و دانستن نام مرجع تقلید است و یا فقط از مجتهدی می توان تقلید کرد که رساله توضیح المسائل دارد؛ بلکه تقلید در احکام، عمل کردن به دستور مجتهد است. خواه مجتهد رساله داشته باشد یا نداشته باشد. [1] ✅ برای تقلید از یک مجتهد، خواندن تمام رساله او و جاری ساختن نام او بر زبان لازم نیست؛ ولی مسائلی را که انسان به طور معمول به آنها نیاز دارد، واجب است یاد بگیرد. [2] 🍃🌺🌿🍃🌺🌿🍃🌺🌿 ✅ پی نوشت: 👇 [1]. توضیح المسائل ده مرجع، مسأله 2؛ بهجت، استفتائات، جلد1، س 61؛ خامنه ای، اجوبة الاستفتائات، سوال 9. [2]. توضیح المسائل ده مرجع، مسأله 11؛ العروة الوثقی مع تعلیقات، جلد1، التقلید، مسأله62؛ خامنه ای، اجوبة الاستفتائات، سوال 6؛ سبحانی، توضیح المسائل، مسأله 10. 🍃🌺 رسانه تخصصی فقه واحکام 🍃🌺 https://eitaa.com/ask_ahkam
🍃🌿🌺🌱🌱🌾 🌿🍃🌺🌱🌾 🍃🌺🌱🌾 🌿🌱🌾 🌱🌾 🌾 سؤال: آیا برای از مجتهدی، خریدن رساله آن وخواندن تمام آن لازم است؟ 🍃🌺 خیر لازم نیست، ولی كه به طور معمول انسان به آنها دارد باید بگیرد. 🍃🌺 @ask_ahkam
🍀♦️ «قرار گرفتن چادر بین پیشانی و مهر در سجده» 🍀🔻 🍀🔻 🍀🔻 ~🔻~🔻~🔻~🔻~🔻~ ❓ سوال: اگر هنگام سجده در نماز، چادر بین پیشانی و مهر قرار گیرد و امکان آن نباشد مگر با جدا کردن از مهر؛ تکلیف چیست؟ ✅ پاسخ: 👇👇 ☀️ امام خامنه ای: در فرض سؤال پیشانی را بلند کند و مانع را از پیشانی برطرف کند و بنا بر احتياط نماز را تمام کند و نيز نماز را اعاده کند. [1] ⭐️ آیت الله مکارم: بايد به طوري که پيشاني از روي مهر بلند نشود و سجده زياد نگردد، آن را کنار بزند و بعد از استقرار پيشاني روي مهر، ذکر سجده را بگويد. البته اگر پيشاني، مقداري با مهر در تماس باشد، کنار زدن لازم نيست. در فرض سوال در صورتی که پیشانی را عمدا از مهر بردارد و دوباره بگذارد، نماز باطل است. [2] ⭐️ آیت الله شبیری زنجانی: اگر به اندازه‌ى قدر واجب از سجده روى مهر باشد، مانعى ندارد و اگر نباشد بدون آن كه سر را بلند كند، آن مو يا چادر را از روى پيشانى بكشد. و اگر این هم امکان ندارد، در حال خمیده - به گونه ای که عرفاً در همان حال سجده محسوب شود- چادر را بردارد و بر مهر سجده کند و احتیاط مستحب پس از اتمام نماز، آن را اعاده کند و اگر نمی تواند در حال خمیده چادر را بر دارد، بنا بر احتیاط مستحب نماز را نشکند، بلکه سر را بردارد و بر جايى كه سجده بر آن صحيح است بگذارد ولی بعد از اتمام نماز، باید نمازش را دوباره بخواند. [3] ⭐️ آیت الله سیستانی: اگر بعد از ذکر واجب باشد نماز را ادامه دهد و اگر قبل از ذکر واجب متوجه شد و نتواند پیشانی خود را بکشد نماز باطل است. [4] ⭐️ آیت الله وحید: باید به کمترین مقداری که چادر از بین مهر و پیشانی جدا شود سر را از مهر فاصله دهد(چند میلیمتر کافی است) و نماز باطل نمی شود. [5] ⭐️ آیت الله فاضل: اگر بتواند چادر را بکشد که پیشانی کاملا از مهر جدا نشود و حداقل به اندازه یک بند انگشت پیشانی روی مهرقرار بگیرد در این صورت نماز صحیح است اما اگر کسی نتواند بدون برداشتن کامل پیشانی از مهر چادر را بکشد نماز باطل می شود و باید نماز را بشکند و از اول بخواند. [6] ~🍀~🍀~🍀~🍀~🍀~ 🍀 پی نوشت: 🔻 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: c2a22a9ba75a1090f90de9cbc9b5a40e. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9503050039. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 30222. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی؛ شماره سوال: 483123. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید؛ شماره سوال: 19563. [6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9500624. ⭐️ رسانه تخصصی فقه واحکام 🍃🌾 https://eitaa.com/ask_ahkam
✅ #پذیرش سراسری حوزه‌های علمیه برادران سال تحصیلی 98- 99 آغاز شد. ✍ با یاری خداوند متعال و در ظّل توجهات حضرت ولی عصر(عج) مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه از برادران واجد شرایط برای تحصیل در حوزه‌های علمیه ثبت نام می‌نماید. 📝دفترچه راهنما: yon.ir/iEqsG 🗓 زمان آزمون: 98/1/30 🔗لینک ثبت‌نام: HOWZEH-QOM.IR 🌺 #اطلاع_رسانی_کنید 🌺 آدرس کانال پذیرش مرکز مدیریت حوزه های علمیه👇 https://eitaa.com/pazireshhowzeh
👨🏻اذن همسر برای ازدواج مجدد شوهر👰🏻 ⁉️سوال : در سند ازدواج، شوهر تعهد می کند بدون اذن همسر ازدواج نکند. آیا مبادرت به ازدواج بدون اذن همسر شرعا حرام است؟ آیا ازدواج موقت بدون اذن جایز است؟ پاسخ: ✍اگر ضمن عقد نکاح یا عقد لازم دیگری آن را شرط کرده باشند، باید به شرط عمل کند و بدون اذن همسر، ازدواج دائم یا موقت جایز نیست. —------ 💻 سایت آیت الله خامنه ای (‌استفتائات جدید) ✨🍂🌙🌾✨🍂🌙🌾✨🍂🌙🌾✨ ☑️کانال تخصصی فقه و احکام 💻 https://eitaa.com/ask_ahkam
🔷 در ❓ سوال: حد ضرورت رعایت قبله در نماز چیست؟ ✅ پاسخ: 👇 🔷 کسی که نماز واجب را ایستاده می خواند، لازم نیست هنگام ایستادن نوک انگشتان پایش رو به قبله باشد یا موقع نشستن سر زانوهایش به طور دقیق رو به قبله قرار گیرد؛ بلکه همین اندازه که بگویند: رو به قبله ایستاده یا نشسته کفایت می کند. [1] 🔷 آیات عظام: سیستانی و صافی: باید سینه و شکم و صورت او رو به قبله باشد و احتیاط مستحب آن است که انگشتان پای او هم رو به قبله باشد؛ به طوری که بگویند: پای او رو به قبله است. [2] _______________ ✔️ پی نوشت: [1]. توضیح المسائل ده مرجع، م 777؛ امام و مکارم، العروه الوثقی مع تعلیقات، ج1، ما یستقبل له، م 1؛ خامنه ای: استفتا؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 749. [2]. سیستانی، توضیح المسائل، م 765؛ صافی، توضیح المسائل، م 785. 〰〰〰〰〰〰 ✅ رسانه تخصصی فقه واحکام 🔷 https://eitaa.com/ask_ahkam
🔘 حکم نذر زن برای نامگذاری فرزند و عمل نکردن به آن 🔷 ~🔹~🔹~🔹~🔹~ ❓ سوال: من کردم که را علی بگذارم ولی الان دوست دارم اسم او را حسین بگذارم آیا چون نذر من بدون اجازه شوهر بوده، می توانم به آن عمل نکنم؟ ◀️ پاسخ: ⬇️ 🔷 امام خامنه ای: نذر زن در صورت حضور شوهر بايد بنا بر احتياط واجب با اجازه شوهر باشد. [1] 🔹 آیت الله مکارم: چنانچه فرزند در نام گذاري رعايت شود و نيز به اين نام دهد نذر مزبور صحيح و عمل به آن واجب است. ضمنا چنانچه را به هر زباني خوانده باشد(مثلا گفته باشد نذر مي کنم اگر حاجتم را گرفتم فلان کار را انجام دهم) تغییر آن جايز نيست و اگر نخوانده است مانعي ندارد. [2] 🔹 آیت الله شبیری زنجانی: برای ثبت اسم در بر همسرتان لازم نیست به گفته شما عمل کند. در نامگذاری خودتان برای فرزند، بنابر احتیاط باید به نذر عمل کنید. البته در صورت و ، نذرتان ندارد. [3] 🔹 آیت الله سیستانی: اگر در دل نذر کرده اید، جایز است. [4] 🔹 آیت الله وحید: واجب است به نذرتان عمل کنید و همان اسمی را که نذر کرده اید بر روی او بگذارید و ربطی به شوهرتان ندارد و رضایت او لازم نیست. [5] 🔹 آیت الله فاضل: اگر بدون اجازه شوهر نذر کرده اید و شوهر بگوید راضی به نذر نیستم باطل است و عمل کردن به آن واجب نیست و ندارد بلکه در مورد اسم فرزند، عمل کردن به نذر بدون رضایت شوهر جایز نیست. [6] ~🔹~🔹~🔹~🔹~ 🔹 پی نوشت: ⬇️ [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 616486. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9410150182. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 25650. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی؛ شماره سوال: 432071. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید. [6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9404086. ✅ رسانه تخصصی فقه واحکام 🔷 https://eitaa.com/ask_ahkam
✳️ #وضو_غسل_با_دست_شكسته ⭕️ سوال: کسی که دستش شکسته، گچ گرفته و به دستور #پزشک نباید آن را #تکان دهد، برای وضو و غسل چگونه عمل نماید؟ ✅ پاسخ: 👇 🔴 امام خامنه ای: باید به وظیفه #جبیره عمل نمایید بدین صورت که هنگام غسل این قسمت، به #نیت_غسل #دست_تر_روی_گچ و یا اگر گچ، نجس است و یا امکان دست کشیدن روی آن نباشد چیز پاکی مانند پلاستیک روی آن قراردهید و دست بکشید؛ و در صورتی که گچ بیشتر از حد معمول محل شکستگی را گرفته و برداشتن آن ممکن نیست، بنابر احتیاط واجب تیمم هم بنمایید. 🔺🔻🔺🔻🔺🔻 ✔️ منبع: ⬅️ [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: Ny6fz2pQ1yc. ✳️ رسانه تخصصى فقه واحكام 🆔 @ask_ahkam
🏩 ⬅️ از: 💸 🏘^🔺^🔺^🏞🔺^🔺^🏘 ❓ سوال: من مدیر ساختمان هستم مقداری از پول شارژ را با انداز کرده ام تا درصورت نیاز به وارد نشود ولی آن را با پول خودم در یک حساب گذاشته ام تا یابد آیا این کار اشکال دارد؟ 👈 پاسخ: ⬇️⬇️ 🔆 امام خامنه ای: بطور کلی در باید با آن باشد و بدون اذن آنها جايز نیست. [1] 🔶 آیت الله مکارم: این کار جایز نیست، مگر اینکه با رضایت تمام صاحبان پول باشد. [2] 🔶 آیت الله سیستانی: بدون اجازه صاحبین پول جایز نیست. [3] 🔶 آیت الله شبیری زنجانی: اگر از داشته باشید برای این کارها هم رضایت دارند اشکالی ندارد. [4] 🔶 آیت الله فاضل: اگر شارژ را با رضایت افرادی که در ساختمان هستند و پول برای شارژ داده اند در حساب خود گذاشته اید و یا در مواقع نیاز از پول شارژ به صورت برای استفاده می‌کنید اشکال ندارد، اما اگر صاحبان پول ندارند که پول شارژ نزد شما اضافه مانده و یا رضایت آن ها را برای پس انداز کردن نگرفته اید گذاشتن آن به برای گرفتن امتیاز وام و یا کردن آن برای امور شخصی، می‌باشد. [5] 🏘^🔺^🔺🏙^🔺^🔺🏘 🔻 پی نوشت: 🔻🔻 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 599228. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9408200057. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی؛ شماره سوال: 413217. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 23647. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9403327. ✳️ رسانه تخصصی فقه واحکام ♦️ https://eitaa.com/ask_ahkam
🔷 #حجاب_با_غیر_چادر ❓ سوال: اینجانب #دانشجو هستم و با #اصرار_زیاد #والدین چادر می پوشم، آیا می توان #پوشش_مناسبی جایگزین #چادر کرد؟ ✅ پاسخ: در هر صورت چادر #حجاب_برتر است و انسان #خردمند در هر چیزی، بهترین را انتخاب میکند. 〰🔹〰🔹〰🔹〰 ✅ پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری 🔷 https://eitaa.com/ask_ahkam
🌟✨ امام جواد علیه السلام فرمودند: ✨ "مَنِ استَحسَنَ قَبیحاً ‌کانَ شَریکاً فیهِ" ✨"هر کس کار زشتی را نیکو بشمارد، در آن زشتی شریک است." ✨✨✨✨✨✨ 🌚 🌚 ❓سوال:آیا لایک عکس افراد بی حجاب در ، جایز است؟ ✅ پاسخ: اگر تأیید و ترویج باطل و گناه محسوب شود، جایز نیست. _________________ ✅ پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری ✅ @ask_ahkam
🔴 #روزه_مستحبی_باداشتن_روزه_قضا ❓ سؤال: کسی که #قضای روزه ماه رمضان بر عهده دارد آیا می‌تواند روزه مستحبی بگیرد؟ و اگر گرفته باشد #وظیفه اش چیست؟ 🔻🔻🔻🔻🔻🔻 📢 جواب: کسی که روزه‌ی قضای ماه رمضان بر او واجب است، نمی‌تواند روزه‌ی مستحبی بگیرد و چنانچه فراموش کند و روزه‌ی مستحبی بگیرد در صورتی که در #اثنای روز یادش بیاید روزه مستحبی او #باطل می‌شود حال اگر #پیش_از_ظهر باشد می‌تواند #نیت روزه‌ی قضای ماه رمضان کند و روزه‌اش درست است. ♦️‌ پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای ♦️ https://eitaa.com/ask_ahkam
(🍀🌺) 🍀 ؟سوال: اگر هنگام از نماز، مهر به پیشانی بچسبد، تکلیف چیست؟ (🌺) پاسخ: ⬇⬇ 🍀🌺⬅ همه مراجع(‌غیر از آیات عظام فاضل و بهجت): "هرگاه در مهر به پيشانى بچسبد بايد آن را براى سجده دوم از پيشانى جدا كند و اگر به همان حال به سجده دوم رود نماز است و بايد كند. 🍀🌺⬅ آیت الله فاضل: اشكال ندارد و دو سجده حساب مي شود ولي بهتر است مهر را از پيشاني جدا كند. 🍀🌺⬅ آیت الله بهجت: اشكال ندارد اگر چه خلاف احتياط است. ☘∆☘∆☘∆☘∆☘ (🌺) منبع: توضیح المسائل مراجع م 1086 🍀 https://eitaa.com/ask_ahkam
"🌸" ⬅️ یا "🌸" های_کوتاه_هنگام_خطبه_های_نماز_جمعه "🌿" سوال: هنگام گوش دادن به خطبه نماز جمعه، حکم ذکر گفتن زیر لب یا خواندن سوره های کوتاه قرآنی چیست؟ ⬅️ پاسخ: "⬇️⬇️" "🌸 واجب است مأمومین به خطبه هاى فرا دهند و احتیاط مستحب آن است که ساکت باشند و از بپرهیزند که کردن در وقت خطبه ها است، بلکه اگر سخن گفتن موجب خطبه و از بین رفتن فائده آن باشد، لازم است.[1] "⬅️ اما در مورد ذکر گفتن در هنگام ایراد خطبه ها، برخی از بیان می شود: "⬇️" "🌸 امام خامنه ای: اشکال ندارد و در فرض سؤال، نماز جمعه و از است، ولى از حرف زدنى که خطبه را کند، اجتناب لازم است." [3] "🌸 آیت الله بهجت: ذکرى که مانع از گوش دادنِ خطبه ها نباشد اشکال ندارد."[2] "🌸 گلپایگانی: احوط در حال خطبه ترک ذکر و نماز مستحبّى است، بلکه احوط اصغاء (گوش دادن) و استماع است." [4] _-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_ "🌸" پی نوشت: "⬇️" [1] توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج1، ص 852، م 38. [2] سایت معظم له، بخش استفتائات، سؤال 1027. ___________________________ [3] توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج1، ص 858 – 859: در جواب این سؤال: معمولًا در بین خطبه هاى «نماز جمعه» نمازگزاران با گفتن سه تکبیر و دادن شعارهایى، سخن امام جمعه را تأیید مى نمایند، و هنگام شنیدن اسم مبارک حضرت ولىّ عصر (عج) قیام مىکنند و صلوات مى فرستند و موقعى که امام جمعه دعا مى کند آمین مىگویند و گاهى عده اى حرکت مى کنند و با یکدیگر حرف مى زنند آیا همه اینها جایز است؟ و نماز جمعه صحیح مى شود یا نه؟ ______________________ [4] مجمع المسائل (للگلپایگانی)، ج1، ص 248، س 6. "🌸" منبع: رسانه تخصصی فقه واحکام "🌸" https://eitaa.com/ask_ahkam
🍃🌸 ☘ سوال: آيا انسان مى‌تواند در شهر ديگرى شود؟ 🍃🌺 پاسخ: 🔻🌸🔻 🍃🌺 اعتكاف در سفر صحيح نيست مگر اين‌که کرده باشد در سفر بگيرد؛ و بنا بر احتياط واجب اين نذر بايد انجام گيرد یا اینکه داشته باشد. 🔻🌸🔻🌺🔻🌸🔻 اگر قصد داشته باشید که روزه نذری را بعد از روزه قضا بگیرید نذرتان صحیح است. صیغه شرعی نذر: « براى خدا بر من است كه در سفر به فلان مكان روزه بگيرم» 🔻🌸🔻🌺🔻🌸🔻 ✅ پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای ✳️ @ask_ahkam
⁉️ 52 👇 سوال: خانمی در عده ازدواج موقت به خاطر جهل به مسئله با کسی عقد موقت می خواند آیا با فرد دوم حرام ابدی می شود؟ گزینه 1⃣: اگر هيچ کدام در عده بودن زن يا حرمت عقد در عده را نمي دانسته اند چنانچه نزديکي کرده اند زن بر او حرام مي شود و اگر نکرده اند حرام نمي شود گزینه 2⃣: چون جاهل به مسئله بوده در هر صورت حرام ابد نیست و می تواند بعد از اتمام عده دوباره محرم شوند گزینه 3⃣: حتی اگر دخول صورت نگرفته حرام ابدی هستند. . . . 📩 لطفا فقط شماره گزینه صحیح را به آیدی @ask_ahkam3 ارسال کنید 📩 جوابهای ویرایش/ادیت شده قابل قبول نمی باشند🚫 ⏱مهلت ارسال گزینه: تا پایان روز شنبه ،25 اسفند ۹۷⏱ 🎁 به دو نفر که پاسخ صحیح را ارسال کنند به قید قرعه دو عدد کارت شارژ هدیه داده میشود 🎁 ☑️ کانال تخصصی فقه و‌ احکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
🍃🌿🌺🍃🌺 🌿🌺🍃🌺 🌺🍃🌺 🍃🌺 🌺 ❓ سوال: آیا می شود نمازهای مستحب را به جماعت خواند؟ 〰〰〰〰〰〰〰〰 🍃🌺 پاسخ: 👇 _ نمازهای مستحبی را نمی شود [1] به جماعت خواند؛ مگر: 1⃣ نماز «استسقا» که برای آمدن باران می خوانند. (همه مراجع) 2⃣ نماز عید فطر و قربان. [2] (همه مراجع جز امام) ⬅️ امام: احتیاط واجب آن است که نماز عید فطر و قربان را در زمان غیبت امام علیه السلام با جماعت نخوانند، ولی به قصد رجا مانعی ندارد. [3] 3⃣ نماز غدیر. [4] (آیت الله بهجت) 〰〰〰〰〰〰〰〰 ☘ پی نوشت: 👇 [1]. سیستانی: بنابر احتیاط واجب. [2]. توضیح المسائل ده مرجع، م 1407؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 1342. [3]. امام، توضیح المسائل، م 1407. [4]. بهجت: مستحب است به امید مطلوبیت نزد خدای متعال خوانده شود. توضیح المسائل، م 1132. 〰〰〰〰〰〰〰 🍃 رسانه تخصصی فقه واحکام ☘ https://eitaa.com/ask_ahkam
🌦☁️✨ 🌦✨ ✨ ✳️ و در 🌤 با توجه به فراررسیدن یکی از اعمالی که در این ماه پرخیرو برکت معمولا انجام می‌‌پذیرد اعتکاف در و ایام میلاد پر خیرو برکت امام علی(علیه السلام) است. 🌤 در این ایام به مساجد رفته و سه روز در انجا کرده و معتکف می شوند. شاید در میان معتکفین و محترم هم باشند. ❓سؤال: آیا می توان در این ایام با توجه به معتکف بودن خرید و فروش و اجام داد؟ 🔆 آیت الله خامنه‌ای 👇👇 ☘ سوال: آيا در صورت ضرورت يا عدم ضرورت مى‌توان شخصاً در ايام اعتکاف خريد و فروش نمود و يا بايد توکيل يا نقل به غير بيع نمود؟ ✅ جواب: خريد و فروش بر معتکف حرام است ولى هرگاه براى تهيه مواد خوراکى ناچار از خريد و فروش شود و شخص غيرمعتکفى که اين کار را انجام دهد، نيابد و تهيه اجناس مذکور بدون خريد نيز امکان نداشته باشد، در اين صورت خريد و فروش مانعى ندارد. 〰〰〰〰〰〰 ☘ سوال. آيا جايز است كه معتكف كسى را براى خريد ـ چه ضرورى و چه غير ضرورى ـ وكيل نمايد؟ ✅ جواب: اگر براى خريد نيازمندى‌هاى هنگام اعتكاف باشد، اشكال ندارد و اما در غير آن موارد اگر وكيل كردن در هنگام اعتكاف باشد، اشكال دارد. 〰〰〰〰〰〰 ☘ سوال: موارد ضرورى كه خريد و فروش در آنها براى معتكف جايز است چيست؟ جواب: مواردى كه در هنگام اعتكاف براى خودش و نفقه خانواده‌اش به آن نياز دارد. 〰〰〰〰〰〰 ☘ سوال: آيا اجاره و ديگر معاملات غير از خريد و فروش در هنگام اعتكاف جايز است؟ ✅ جواب: ساير معاملات (غير از خريد و فروش) بنابر احتياط واجب در هنگام اعتكاف جايز نمى‌باشد. 〰〰〰〰〰〰 ☘ سوال: آيا اجراى عقود و ايقاعات (غير از معاملات) در هنگام اعتكاف جايز است؟ ✅ جواب: مانعى ندارد. [1] 〰〰〰〰〰〰 ♦️ پی‌نوشت:👇 1). آیت الله خامنه‌ای، استفتائات جدید، مبطلات و محرمات اعتكاف. 〰〰〰〰〰〰 ✳️ رسانه تخصصی فقه واحکام ✅ https://eitaa.com/ask_ahkam
⁉️ 52 👇 سوال: خانمی در عده ازدواج موقت به خاطر جهل به مسئله با کسی عقد موقت می خواند آیا با فرد دوم حرام ابدی می شود؟ گزینه 1⃣: اگر هيچ کدام در عده بودن زن يا حرمت عقد در عده را نمي دانسته اند چنانچه نزديکي کرده اند زن بر او حرام مي شود و اگر نکرده اند حرام نمي شود گزینه 2⃣: چون جاهل به مسئله بوده در هر صورت حرام ابد نیست و می تواند بعد از اتمام عده دوباره محرم شوند گزینه 3⃣: حتی اگر دخول صورت نگرفته حرام ابدی هستند. . . . 📩 لطفا فقط شماره گزینه صحیح را به آیدی @ask_ahkam3 ارسال کنید 📩 جوابهای ویرایش/ادیت شده قابل قبول نمی باشند🚫 ⏱مهلت ارسال گزینه: تا پایان روز شنبه ،25 اسفند ۹۷⏱ 🎁 به دو نفر که پاسخ صحیح را ارسال کنند به قید قرعه دو عدد کارت شارژ هدیه داده میشود 🎁 ☑️ کانال تخصصی فقه و‌ احکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
حکم قرائت در رکعت های اول و دوم نماز سوال: حکم قرائت در رکعت اول و دوم نماز چیست و چه سوره هایی را می توان خواند؟ پاسخ: همه مراجع: در رکعت اول و دوم نمازهای واجب شبانه روز قرائت واجب است. نمازگزار باید ابتدا حمد و بعد از آن [1] یک سوره کامل (به جز سوره های سجده دار) را بخواند. [2] توجه: دو سوره «ضحی و الم نشرح» و همچنین «فیل و قریش» [3] در نماز یک سوره محسوب می شوند؛ بنابر این نمی توان به یکی از آنها به عنوان سوره واجب در نماز اکتفا کرد. [4] —---------------------- پی نوشت: [1]. بهجت، خامنه ای، سیستانی و مکارم: بنابر احتیاط واجب. [2]. توضیح المسائل ده مرجع، م 978؛ امام، تحریرالوسیله، ج1، لاقول فی القرائه و الذکر، ص 299، م 1؛ امام و مکارم، العروه الوثقی مع تعلیقات، ج1، القرائه، قبل از م 1؛ بهجت، وسیله النجاه، م 701؛ خامنه ای،‌ اجوبه الاستفتائات، س 475 و استفتا؛ سبحانی،‌ توضیح المسائل، م 945؛ سیستانی، المسائل المنتخبه، اجزاء الصلاه و واجباتها،‌ الثالث،‌ ص 127 و منهاج الصالحین، ج1،‌الفصل الرابع، فی القرائه، ص 205؛ صافی، هدایه العباد، ج1، م 756 و جامع الاحکام، ج1، س 212. [3]. سیستانی: بنابر احتیاط واجب. [4]. امام، تحریر الوسیله، ج1، القول فی القرائه و الذکر، ص 298،‌ م 6؛ امام و مکارم، العروه الوثقی مع تعلیقات، ج1، القرائه، م 9؛ بهجت، وسیله النجاه، م 701؛ خامنه ای، اجوبه الاستفتائات، س 469؛ سیستانی، المسائل المنتخبه، اجزاء‌الصلاه و واجباتها، الثالث، ص 127 و منهاج الصالحین، ج1،‌ الفصل الرابع فی القرائه، ص 205؛ صافی، توضیح المسائل، م 987 و هدایه العباد،‌ج1، م 763.