eitaa logo
🇮🇷 رسانه تخصصی فقه و احکام 🇵🇸
6هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
479 ویدیو
25 فایل
✔️سبک نوین پاسخگویی به سوالات شرعی ✔️ارسال سوالات #احکام از طریق آیدی زیر: @Pasokhgoo_ahkam ❌ #تبادل پیام ندین❌ لینک گروه اقایان https://eitaa.com/joinchat/899350551C822ecf2997
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 #مسواک و #نخ دندان هنگام #روزه ❓ سوال: آیا مسواک زدن و استفاده از نخ دندان در حال روزه اشکال دارد؟ ✅ پاسخ: مسواک زدن با خمیر دندان در حال روزه اشکال ندارد، ولی باید از فرو رفتن آب دهان جلوگیری شود و دهان را بعد از آن بشوید. ✔️ همچنین استفاده روزه دار از نخ دندان - که ماده فلوراید و طعم نعنا دارد - اگر آب دهان را فرو نبرد، اشکال ندارد. ---------------------- 📚 منبع: کتاب «آموزش مصور احکام» مطابق با فتاوای آیت الله العظمی خامنه ای، احکام عبادات، بخش روزه، ص 360. 💻 رسانه تخصصی فقه واحکام 💠 @ask_ahkam
حکم محتلم شدن در ماه مبارک رمضان روزه👆👆 ☑️ کانال تخصصی فقه و احکام https://eitaa.com/ask_ahkam 🆔 https://Sapp.ir/ask_ahkam 🆔 t.me/ask_ahkam
آیا با شروع اذان مغرب افطار جایز است؟👆👆 ☑️ کانال تخصصی فقه و احکام https://eitaa.com/ask_ahkam 🆔 https://Sapp.ir/ask_ahkam 🆔 t.me/ask_ahkam
📚 یا شیرده ۱. چنانچه روزه برای خود مادر ضرر دارد: ✅ اگر در طول سال (بدون اینکه روزه برای او ضرر داشته باشد) قضای آن را بجا آورده وظیفه دیگری ندارد. اگر قضای روزه را بجا نیاورد، به این جهت که روزه گرفتن در طول سال برای خود مادر ضرر داشت: ✅ قضا ساقط است و فقط فدیه بدهد. اگر قضای روزه را بجا نیاورد، به این جهت که روزه گرفتن در طول سال برای فرزند شیر خوار یا جنین ضرر داشت: ✅ کفاره تأخیر ندارد ولی قضای روزه را در سال های بعد انجام دهد. اگر بدون عذر، قضای آن را بجا نیاورده است: ✅ کفاره تأخیر بدهد و قضای روزه را در سالهای بعد انجام دهد. ۲. اگر روزه برای جنین یا فرزند شیرخوار ضرر دارد: ✅ وظیفه او فدیه به همراه قضا است که بنا بر احتیاط باید تا رمضان سال بعد انجام دهد. اگر قضای روزه را بجا نیاورد: الف: چنانچه بدون عذر شرعی بجا نیاورد: ✅ علاوه بر فدیه، کفاره تأخیر بدهد و قضای روزه را در سالهای بعد بجا آورد. ب: چنانچه به جهت ضرر برای خودش یا فرزند بجا نیاورد: ✅ همان فدیه کفایت میکند وکفاره تأخیر ندارد، ولی سالهای بعد قضای روزه را بجا آورد. -------------------- * هرگاه تأخير قضاى روزه ماه رمضان تا ماه رمضان ديگر بر اثر سهل‌انگارى و بدون عذر شرعى باشد، كفاره تأخير واجب است. * مادری که روزه هم برای خودش ضرر دارد و هم برای جنین یا فرزند شیرخوارش، مطابق احکام مادری که روزه برای خودش ضرر دارد عمل می کند. * فديه و کفاره تأخير براي هر روزه عبارت است از یک مد طعام (معادل 750 گرم گندم، آرد، برنج و مانند آن) که بايد به فقير داده شود. * دادن پول فديه و کفاره به فقير كافى نيست، ولى اگر اطمينان داشت كه فقير به وكالت از صاحب پول، طعام (حداقل معادل 750 گرم برای هر روز) می خرد و سپس آن را به عنوان كفاره قبول مى ‏كند، اشكال ندارد. ☑️ کانال تخصصی فقه و احکام https://eitaa.com/ask_ahkam 🆔 https://Sapp.ir/ask_ahkam 🆔 t.me/ask_ahkam
کفاره خوردن عمدی روزه ماه رمضان طبق نظر آیت الله مکارم شیرازی ☑️ کانال تخصصی فقه و احکام https://eitaa.com/ask_ahkam 🆔 https://Sapp.ir/ask_ahkam 🆔 t.me/ask_ahkam
خوف ضرر بر اثر روزه - شیرده حامله
♻️ روزه و کفاره افرد پیر و کهنسال ♻️ 🔺🔺🔺🔺 ❇️ آیت الله خامنه ای: کسی که به واسطه پیری نمی تواند روزه بگیرد یا برای او مشقت دارد، روزه بر او واجب نیست؛ ولی در صورت دوم(مشقت)، باید برای هر روز یک مد که تقریبا ده سیر است گندم یا جو و مانند اینها به فقیر بدهد. ❇️ آیت الله مکارم شیرازی: مرد و زن پير که روزه گرفتن براي آنها مشکل است مي توانند روزه را ترک کنند، ولي بايد براي هر روز يک مد (تقريبا 750 گرم) گندم يا جو و مانند اينها به فقير دهند و بهتر آن است به جاي گندم و جو نان را انتخاب کنند و در اين صورت احتياط واجب اين است به اندازه اي باشد که گندم خالص آن مقدار يک مد شود. ❇️ آیت الله شبیری زنجانی: اگر به طور کلی از روزه گرفتن عاجز و ناتوان است کفاره ندارد ولی اگر می تواند روزه بگیرد ولی با سختی و مشقت همراه است کفاره واجب است. ❇️ آیت الله وحید: .برکسی کفاره واجب نیست که اصلاً نمی تواند اما کسی که با زحمت ومشقت فراوان میتواند کفاره دارد. آیت الله سیستانی:‌ کسی که به واسطه پیری نمی‌تواند روزه بگیرد یا برای او مشقّت دارد، روزه بر او واجب نیست، ولی در صورت دوّم ( مشقت ) باید برای هر روز یک مُد طعام ـ گندم یا جو، یا نان یا ماکارونی و مانند اینها ـ به فقیر بدهد. ➖➖➖➖➖ استفتاء از سایت مراجع عظام ➖➖➖➖➖ کانال تخصصی فقه و احکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
📡 💠حائض و هاي_سجده_دار💠 ============= ❓سوال: آیا زن حائض می تواند و را تلاوت کند؟ ✅ پاسخ: الف) قرائت آیه ای که سجده واجب دارد، بر حرام است. ب) اما نسبت به قرائت بقیه آیات این سور، نظر مراجع عبارت است از: ✴️ آیات عظام: امام، بهجت،‌ فاضل و نوری: خواندن تمام سوره ای که سجده واجب دارد بر زن حائض، حرام است. (حتی «بسم الله» آن) ✴️ آیات عظام: رهبری،‌ خویی، مکارم، سیستانی و صافی: فقط خواندن بر زن حائض حرام است و خواندن بقیه آیات این سور،‌ اشکالی ندارد. ✴️ آیات عظام: زنجانی و وحید: بنابر احتیاط واجب،‌ قرائت تمام سوره هایی که دارد، بر زن حائض (نفساء و شخص جنب) حرام است. ============= ✔️منبع: توضیح المسائل مراجع، م 355؛ توضیح المسائل آیت الله وحید، م 361؛ اجوبه الاستفتائات، س 199. ✅ رسانه تخصصى فقه و احکام https://eitaa.com/ask_ahkam
❓سؤال: آیا #استفراغ سبب باطل شدن #روزه می شود؟ ✅ پاسخ: ⬇️⬇️ ✳️ ۱. هرگاه روزه‌دار عمداً قی کند اگر چه به واسطه‌ی بیماری و مانند آن ناچار به این کار باشد، روزه‌اش باطل می‌شود، ولی اگر سهواً یا بی‌اختیار قی کند اشکال ندارد. ✳️ ۲. اگر در هنگام آروغ زدن، چیزی در دهانش بیاید باید آن را بیرون بریزد و اگر بی‌اختیار فرو رود روزه‌اش صحیح است. _______________ 📚 رساله آموزشی آیت الله خامنه ای - احکام روزه ______________ 💻 رسانه تخصصى فقه واحكام 💠 @ask_ahkam
در این روزهای کرونایی، ما ملت مسلمان ایران باید بیش از پیش متوجه خداوند شده و قدر امتیازاتی را که نمی‌دانستیم، بیش از پیش دانسته و از درس‌های کرونا عبرت بگیریم. خدای بزرگ در قرآن می‌فرماید: أَ وَ لا یَرَوْنَ أَنَّهُمْ یُفْتَنُونَ فی کُلِّ عامٍ مَرَّهً أَوْ مَرَّتَیْنِ ثُمَّ لا یَتُوبُونَ وَ لا هُمْ یَذَّکَّرُونَ (1): آیا نمی‌بینند که آنان در هر سال یک یا دو بار آزموده می‌شوند باز هم توبه نمی‌کنند و عبرت نمی‌گیرند. خداوند در این آیه از ما می‌خواهد که از بلایا و آزمایشات پیش آمده، عبرت گرفته و بیش از پیش متوجه او شویم؛ هنگامی که کرونا آمد، تازه خیلی‌ها متوجه شدند که عجب! سلامتی چه نعمت خوبی بود و ما قدرش را نمی‌دانستیم، صله‌رحم چه نعمت بزرگی بود که از آن محروم شدیم. ویروس منحوس کرونا باعث شد که خیلی از ما تازه قدر پدر و مادر را بدانیم؛ قدر درآمد خود که روزی خداست را بدانیم و خیلی از نعمت‌های دیگر؛ و خلاصه متوجه خدا شویم که در این روزها برخی خانواده‌ها با آنکه هم زن و هم مرد آن شاغل بودند و زندگی مرفهی داشتند و سفر و خرید روزانه و هزاران تفریح دیگر داشتند و به در و همسایه و افراد مذهبی کم‌پول، فخر می‌فروختند (2) و از طرف دیگر مدام غر می‌زدند که نمی‌شود با ۵ ــ ۶ میلیون زندگی کرد؛ حالا می‌فهمند که همه‌چیز پول نیست؛ به عبارت دیگر آن‌ها فهمیدند که هم روزی دست خداست و هم سلامتی بدن (که با آن کار می‌کنند). بنابراین یکی از فلسفه‌های مشکلات و سختی‌ها؛ توجه به نعمت‌های خداوند و قدر دانستن آن‌ها است. پی‌نوشت: 1) توبه، آیه 126 2) بقره، آیه 212: زُیِّنَ لِلَّذِینَ کَفَرُواْ الْحَیَوهُ الدُّنْیَا وَ یَسْخَرُونَ مِنَ الَّذِینَ ءَامَنُواْ؛ حیات (عاریت و متاع) دنیوى براى کافران جلوه نمود و آن‌ها اهل ایمان را مسخره می‌کنند. 💻 رسانه تخصصى فقه واحكام 💠 @ask_ahkam
⭐️🌙⭐️🌙🌟 ⭐️🌙⭐️🌟 ⭐️🌙🌟 ⭐️🌟 ❓سؤال: حکم باقی بر جنابت تا اذان صبح در ماه مبارک رمضان چیست؟ ✅ پاسخ: 👇👇 کسی که در شب ماه رمضان دچار جنابت است باید تا پیش از اذان صبح غسل کند و اگر عمداً تا آن هنگام غسل نکند روزه‌اش باطل است. این حکم در مورد روزه‌ی قضای ماه رمضان نیز جاری است. 🌙 #باقی_برجنابت 🌙 #ماه_مبارک_رمضان =========== 📚 رساله آموزشی آیت الله خامنه ای - احکام روزه 💻 رسانه تخصصی فقه واحکام ⌨ @ask_ahkam
🍃🌸🍃🌸🍃🌸 🍃🌸🍃🌸 🍃🌸 ✴️ #کفاره_تاخیر_وعذر_روزه ✳️ پاسخ ☝️☝️ ___---___--___--___ 🍃🌸 رسانه تخصصی فقه واحکام ✴️ @ask_ahkam
♦️ #خوردن_سحری 🔻سوال: خوردن سحری چه حکمی دارد و در چه صورتی واجب می شود؟ 🕓🍞 پاسخ : سحری خوردن واجب نیست مگر برای کسانی که بدانند بدون آن مجبور به افطارمی شوند . ------------------- 💻 سایت آیت الله مکارم شیرازی - makarem.ir ♦️ @ask_ahkam
❌ #نگاه_کردن_به_نامحرم 🌟 #روزه ⭕️❓ آیا نگاه به نامحرم روزه را باطل می کند؟ ✅ پاسخ: 👇👇 🔻 نگاه حرام،‌ روزه را باطل نمی کند. با این عمل از ثواب و ارزش روزه کاسته مىشود ؛ از این رو واجب است چشم، گوش، زبان، قلب و همه اعضا، از ارتکاب خلاف و گناه حفظ شوند. ----------------------- 💻 سایت آیت الله صافی پاسخ کوتاه «به 570 پرسش از احکام» - saafi.com 🌐 رسانه تخصصی فقه احکام 💻 @ask_ahkam
🔷 ✅ کسی که می‌داند روزه برای او ضرر دارد یا خوف ضرر داشته باشد باید روزه را ترک کند و اگر روزه بگیرد صحیح نیست بلکه حرام است، خواه این یقین و خوف از تجربه‌ی شخصی حاصل شده باشد یا از گفته‌ی پزشک امین یا از منشأ عقلایی دیگر. ✅ پزشکانی که بیماران را از روزه گرفتن به دلیل ضرر داشتن منع می‌کنند گفته‌ی ایشان در صورتی معتبر است که اطمینان آور باشد یا باعث خوف ضرر شود و در غیر این صورت اعتباری ندارد. ✅ در صورتی که بیماری تا سال آینده ادامه داشت، وظیفه ای برای روزه ندارد و باید به جای آن برای هر روز یک مد طعام (‌750 گرم، معادل ده سیر طعام از قبیل برنج، آرد، گندم، خرما و کشمش می باشد) به فقیر بدهد. 🔷 ^√^√^√^√^√^√^√^ ◀️ رسانه تخصصی فقه واحکام 🔷 https://eitaa.com/ask_ahkam
🔻 #پرکردن #کشیدن #جرم_گیری_دندان 🔻❗️ آیا پرکردن،‌ کشیدن یا جرم گیری دندان برای روزه دار جایز است؟ ❇️ پاسخ: ⬇️ برای روزه‌دار اگر بواسطه پرکردن،‌ کشیدن یا جرم گیری دندان چيزى وارد حلق نشود، مانعى ندارد و ضررى به صحت روزه وارد نيست، ولى اگر با علم به اينكه چيزى وارد حلق مى‌شود به دندانپزشك مراجعه شود، روزه باطل است و علاوه بر قضا كفاره نيز لازم است. -------------------- 📚 رساله مصور ج 2 ص 254 🔳 @ask_ahkam
✳️ ✅ کسیکه میداند روزه برای او ضرر دارد، یا خوف ضرر داشته باشد، باید روزه را ترک‌کند، واگر روزه بگیردصحیح نیست، بلکه حرام است، خواه این یقین وخوف از تجربه شخصی حاصل شده باشد، یا به گفته پزشک امین، یا منشاء عقلايي ديگر. 🔻 ادامه....☝️☝️ ✴️ رسانه تخصصی فقه واحکام 🔻 @ask_ahkam
🌌 #افطار_روزه_نماز 🌃 آیا افطار روزه بعد از نماز ثواب بیشتری دارد؟ 🏝 پاسخ ⬆️⬆️ 💻 رسانه تخصصی فقه واحکام 🖥 @ask_ahkam
📚 باطل كردن روزه بر اثر جهل به حكم 💠 سؤال: شخصى که بر اثر جهل به مسأله، عمداً روزه‌‏اش را کرده، چه وظیفه ای دارد؟ آيا فقط بر او واجب است يا اين‌که هم بايد بدهد؟ ✅ جواب: اگر به سبب بى‌اطلاعى از حکم شرعى، کارى را انجام دهد که روزه را باطل مى‌‌کند ـ مثل اينکه نمى‌‌دانست خوردن دارو نيز مانند ساير خوردنى‌ها روزه را باطل مى‌‌کند و در روز ماه رمضان دارو خورد ـ روزه‌اش باطل است و بايد آن را قضا کند ولى کفّاره بر او واجب نيست. 🆔رسانه تخصصی فقه واحکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam 🆔 https://Sapp.ir/ask_ahkam 🆔 t.me/ask_ahkam
وظیفه بیمار در مورد روزه👆👆 🆔رسانه تخصصی فقه واحکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam 🆔 https://Sapp.ir/ask_ahkam 🆔 t.me/ask_ahkam
گفته پزشک در منع از روزه بیمار 🆔رسانه تخصصی فقه واحکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam 🆔 https://Sapp.ir/ask_ahkam 🆔 t.me/ask_ahkam
⁉️ فرق بین فدیه و کفاره چیست؟ 👈 پاسخ : کفاره: نوعی جریمه به حساب می‌آید مثل اینکه شخصی روزه‌ی ماه مبارک رمضان را به جهتی افطار کرده ولی بدون مجوز تا ماه مبارک آینده آنرا قضا نمی کند که به ازاء هر روز روزه، یک مد طعام بایستی به فقیر بدهد. فدیه: جریمه حساب نمی شود ولکن از جهت مقدار با کفاره فرق نمی کند و در حقیقت به جای روزه نگرفتن پرداخت می شود. ✖️✖️✖️✖️✖️✖️✖️✖️✖️✖️✖️✖️✖️ ↙️موارد فدیه: 1️⃣- مرد و زن پیری که روزه گرفتن برای آنها مشقت دارد. 2️⃣- فرد بیماری که روزه برای او ضرر دارد و بیماری او تا ماه رمضان سال بعد ادامه پیدا کند. 3️⃣- زن بارداری که وضع حمل او نزدیک است و روزه برای حملش ضرر دارد. 4️⃣- زن شیرده که شیره او کم است و روزه برای بچه ای که شیر می دهد ضرر دارد. -------------- رساله مراجع ص 540- رساله آموزشی ص 265 ➖➖➖➖➖➖ ☑️کانال تخصصی فقه و احکام https://eitaa.com/ask_ahkam 🆔 https://Sapp.ir/ask_ahkam 🆔 t.me/ask_ahkam
🚫كفاره افطار عمد روزه ماه رمضان🚱 ✍️ آیت الله خامنه ای: کفاره افطار عمدی روزه عبارت است از: 🔺 شصت روز روزه 🔺 یا اطعام شصت فقیر 🔺یا دادن شصت مدّ طعام به شصت مسکین که سهم هر کدام یک مُدّ است 👈 و چنانچه قدرت بر روزه دو ماه و یا اطعام شصت مسکین برای هر روز نداشته باشد، باید به هر تعداد فقیر که قادر است، غذا 🍲 بدهد و احتیاط آن است که استغفار نیز بکند.🔸 و اگر به هیچ وجه قادر بر دادن غذا به فقرا نیست فقط کافی است که استغفار کند، یعنی با دل و زبان بگوید «اَستَغفِرُالله» (از خداوند بخشایش میطلبم). 🙁 کسی که به‌خاطر عدم توانایی بر روزه و غذا دادن به فقیر، وظیفه‌اش استغفار است، اگر بعدها تمکّن پیدا کرد که روزه بگیرد یا به فقرا غذا دهد، انجام کفّاره لازم نیست گرچه احتیاط مستحب آن است که انجام داده شود. 📝 (اجوبة الاستفتائات، س۸۱۱ و۸۱۲ و۸۱۴) ✍️ ایت الله مکارم :( مسأله 1402ـ) 🔹هرگاه هيچ يک از اين این دو کار یعنی 60 روز روزه یا 60 نفر اطعام ممکن نشود هر چند «مُد» که مى تواند به فقرا اطعام کند و اگر نتواند بايد 18 روز روزه بگيرد و اگر نتواند هر چند روز که مى تواند به جا آورد و اگر نتواند استغفار کند و همين اندازه که در قلب بگويد: «استغفراللّه» کافى است و واجب نيست بعداً که قدرت پيدا کرد کفّاره رابدهد. ✍️ آیت الله سیستانی: مسأله ۱۶۳۰ ـ در کفاره افطار روزه ماه رمضان، باید یک بنده آزاد کند، یا دو ماه روزه بگیرد، یا شصت فقیر را سیر کند یا به هرکدام یک مُد که تقریباً «۷۵۰» گرم است، طعام ـ یعنی گندم یا جو یا نان و مانند اینها ـ بدهد، و چنانچه اینها برایش ممکن نباشد، باید به قدر امکان تصدّق دهد، و اگر ممکن نیست، استغفار نماید. و احتیاط واجب آن است که هر وقت بتواند، کفاره را بدهد. ✍️ آیت الله وحید: مسأله ۱۶۶۸ ـ كفّاره افطار روزه ماه رمضان اين است كه يك بنده آزاد كند ، يا دو ماه روزه بگيرد ، يا شصت فقير را سير كند ، يا به هر كدام يك مُد ـ كه تقريباً ده سير است ـ طعام ، يعنى گندم يا آرد يا نان يا خرما و مانند اينها بدهد ، و چنانچه اينها برايش ممكن نباشد بنابر احتياط واجب بين تصدّق به هر اندازه كه مى تواند و استغفار جمع نمايد ، و اگر امكان تصدّق نبود استغفار كند ، اگر چه يك مرتبه بگويد «اَسْتَغْفِرُ اللّهَ» و احتياط واجب آن است كه هر وقت بتواند كفّاره را بدهد. ✍️آیت الله شبیری: مسأله 1669- كسى كه كفاره روزه ماه رمضان بر او واجب است، بايد يك بنده آزاد كند، يا به دستورى كه در مسائل بعد گفته مى‌شود دو ماه روزه بگيرد، يا شصت فقير را اطعام كند يا به هر كدام يك مد طعام بدهد. و اگر مقدار شصت مد برايش ممكن نباشد، هر چند مد كه مى‌تواند، به فقرا طعام بدهد و اگر يك مد هم نتواند طعام دهد استغفار مى‌كند و احتياط مستحب آن است كه هر مقدار كه مى‌تواند به فقير طعام دهد، و احتياط واجب آن است كه هر وقت بتواند، كفاره بدهد و اگر مقدارى داده، آن را تكميل كند. ➖➖➖➖➖ کانال تخصصی فقه و احکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam 🆔 https://Sapp.ir/ask_ahkam 🆔 t.me/ask_ahkam
⁉️ سوال: حکم روزه جنب که با احتمال بیدار شدن قبل از اذان بخوابد ولی بیدار نشود، چیست؟ 👈 پاسخ : 🚩 شخص جنب در شب ماه رمضان اگر می داند یا احتمال می دهد که در صورت خوابیدن پیش از اذان صبح بیدار می شود، چنانچه غفلت داشته باشد که بعد از بیداری باید غسل کند، در صورتی که بخوابد و تا اذان صبح خواب بماند، روزه اش صحیح است. 🚩 آیات عظام بهجت و سبحانی به جای «احتمال می دهد» فرموده اند: اطمینان دارد. 🚩 آیت الله سیستانی به جای «می داند یا احتمال دارد» فرموده اند: اطمینان ندارد. 🚩 آیت الله صافی عبارت «احتمال یا اطمینان» در توضیح المسائل نیامده است. 🚩آیت الله بهجت: در صورتی که بخوابد و تا اذان صبح خواب بماند، بعدا باید قضای روزه را بگیرد. [2] 🚩آیت الله سیستانی: در صورتی که بخوابد و تا اذان صبح خواب بماند، بنابر احتیاط واجب قضا بر او واجب می شود. [3] 🚩آیت الله صافی: در صورتی که بخوابد و تا اذان صبح خواب بماند، اگر خواب اول او باشد روزه اش صحیح است و قضا و کفاره ندارد، ولی در خواب دوم و سوم، قضای روزه بر او واجب می شود. [4] ------------------- منبع: [1]. توضیح المسائل ده مرجع، م 1628؛ العروه الوثقی مع تعلیقات، ج 2، (ما یجب الامساک عنه فی الصوم من المفطرات)، با استفاده از م 56؛ سبحانی، توضیح المسائل، م1547. [2]. بهجت، وسیله النجاه، م 1097. [3]. سیستانی، توضیح المسائل، م 1601. [4]. صافی، توضیح المسائل، م 1637. ➖➖➖➖➖➖ ☑️ کانال تخصصی فقه و احکام 🆔 telegram.me/ask_ahkam