eitaa logo
🇮🇷 رسانه تخصصی فقه و احکام 🇵🇸
6هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
479 ویدیو
25 فایل
✔️سبک نوین پاسخگویی به سوالات شرعی ✔️ارسال سوالات #احکام از طریق آیدی زیر: @Pasokhgoo_ahkam ❌ #تبادل پیام ندین❌ لینک گروه اقایان https://eitaa.com/joinchat/899350551C822ecf2997
مشاهده در ایتا
دانلود
در این روزهای کرونایی، ما ملت مسلمان ایران باید بیش از پیش متوجه خداوند شده و قدر امتیازاتی را که نمی‌دانستیم، بیش از پیش دانسته و از درس‌های کرونا عبرت بگیریم. خدای بزرگ در قرآن می‌فرماید: أَ وَ لا یَرَوْنَ أَنَّهُمْ یُفْتَنُونَ فی کُلِّ عامٍ مَرَّهً أَوْ مَرَّتَیْنِ ثُمَّ لا یَتُوبُونَ وَ لا هُمْ یَذَّکَّرُونَ (1): آیا نمی‌بینند که آنان در هر سال یک یا دو بار آزموده می‌شوند باز هم توبه نمی‌کنند و عبرت نمی‌گیرند. خداوند در این آیه از ما می‌خواهد که از بلایا و آزمایشات پیش آمده، عبرت گرفته و بیش از پیش متوجه او شویم؛ هنگامی که کرونا آمد، تازه خیلی‌ها متوجه شدند که عجب! سلامتی چه نعمت خوبی بود و ما قدرش را نمی‌دانستیم، صله‌رحم چه نعمت بزرگی بود که از آن محروم شدیم. ویروس منحوس کرونا باعث شد که خیلی از ما تازه قدر پدر و مادر را بدانیم؛ قدر درآمد خود که روزی خداست را بدانیم و خیلی از نعمت‌های دیگر؛ و خلاصه متوجه خدا شویم که در این روزها برخی خانواده‌ها با آنکه هم زن و هم مرد آن شاغل بودند و زندگی مرفهی داشتند و سفر و خرید روزانه و هزاران تفریح دیگر داشتند و به در و همسایه و افراد مذهبی کم‌پول، فخر می‌فروختند (2) و از طرف دیگر مدام غر می‌زدند که نمی‌شود با ۵ ــ ۶ میلیون زندگی کرد؛ حالا می‌فهمند که همه‌چیز پول نیست؛ به عبارت دیگر آن‌ها فهمیدند که هم روزی دست خداست و هم سلامتی بدن (که با آن کار می‌کنند). بنابراین یکی از فلسفه‌های مشکلات و سختی‌ها؛ توجه به نعمت‌های خداوند و قدر دانستن آن‌ها است. پی‌نوشت: 1) توبه، آیه 126 2) بقره، آیه 212: زُیِّنَ لِلَّذِینَ کَفَرُواْ الْحَیَوهُ الدُّنْیَا وَ یَسْخَرُونَ مِنَ الَّذِینَ ءَامَنُواْ؛ حیات (عاریت و متاع) دنیوى براى کافران جلوه نمود و آن‌ها اهل ایمان را مسخره می‌کنند. 💻 رسانه تخصصى فقه واحكام 💠 @ask_ahkam
⭐️🌙⭐️🌙🌟 ⭐️🌙⭐️🌟 ⭐️🌙🌟 ⭐️🌟 ❓سؤال: حکم باقی بر جنابت تا اذان صبح در ماه مبارک رمضان چیست؟ ✅ پاسخ: 👇👇 کسی که در شب ماه رمضان دچار جنابت است باید تا پیش از اذان صبح غسل کند و اگر عمداً تا آن هنگام غسل نکند روزه‌اش باطل است. این حکم در مورد روزه‌ی قضای ماه رمضان نیز جاری است. 🌙 #باقی_برجنابت 🌙 #ماه_مبارک_رمضان =========== 📚 رساله آموزشی آیت الله خامنه ای - احکام روزه 💻 رسانه تخصصی فقه واحکام ⌨ @ask_ahkam
🍃🌸🍃🌸🍃🌸 🍃🌸🍃🌸 🍃🌸 ✴️ #کفاره_تاخیر_وعذر_روزه ✳️ پاسخ ☝️☝️ ___---___--___--___ 🍃🌸 رسانه تخصصی فقه واحکام ✴️ @ask_ahkam
♦️ #خوردن_سحری 🔻سوال: خوردن سحری چه حکمی دارد و در چه صورتی واجب می شود؟ 🕓🍞 پاسخ : سحری خوردن واجب نیست مگر برای کسانی که بدانند بدون آن مجبور به افطارمی شوند . ------------------- 💻 سایت آیت الله مکارم شیرازی - makarem.ir ♦️ @ask_ahkam
❌ #نگاه_کردن_به_نامحرم 🌟 #روزه ⭕️❓ آیا نگاه به نامحرم روزه را باطل می کند؟ ✅ پاسخ: 👇👇 🔻 نگاه حرام،‌ روزه را باطل نمی کند. با این عمل از ثواب و ارزش روزه کاسته مىشود ؛ از این رو واجب است چشم، گوش، زبان، قلب و همه اعضا، از ارتکاب خلاف و گناه حفظ شوند. ----------------------- 💻 سایت آیت الله صافی پاسخ کوتاه «به 570 پرسش از احکام» - saafi.com 🌐 رسانه تخصصی فقه احکام 💻 @ask_ahkam
🔷 ✅ کسی که می‌داند روزه برای او ضرر دارد یا خوف ضرر داشته باشد باید روزه را ترک کند و اگر روزه بگیرد صحیح نیست بلکه حرام است، خواه این یقین و خوف از تجربه‌ی شخصی حاصل شده باشد یا از گفته‌ی پزشک امین یا از منشأ عقلایی دیگر. ✅ پزشکانی که بیماران را از روزه گرفتن به دلیل ضرر داشتن منع می‌کنند گفته‌ی ایشان در صورتی معتبر است که اطمینان آور باشد یا باعث خوف ضرر شود و در غیر این صورت اعتباری ندارد. ✅ در صورتی که بیماری تا سال آینده ادامه داشت، وظیفه ای برای روزه ندارد و باید به جای آن برای هر روز یک مد طعام (‌750 گرم، معادل ده سیر طعام از قبیل برنج، آرد، گندم، خرما و کشمش می باشد) به فقیر بدهد. 🔷 ^√^√^√^√^√^√^√^ ◀️ رسانه تخصصی فقه واحکام 🔷 https://eitaa.com/ask_ahkam
🔻 #پرکردن #کشیدن #جرم_گیری_دندان 🔻❗️ آیا پرکردن،‌ کشیدن یا جرم گیری دندان برای روزه دار جایز است؟ ❇️ پاسخ: ⬇️ برای روزه‌دار اگر بواسطه پرکردن،‌ کشیدن یا جرم گیری دندان چيزى وارد حلق نشود، مانعى ندارد و ضررى به صحت روزه وارد نيست، ولى اگر با علم به اينكه چيزى وارد حلق مى‌شود به دندانپزشك مراجعه شود، روزه باطل است و علاوه بر قضا كفاره نيز لازم است. -------------------- 📚 رساله مصور ج 2 ص 254 🔳 @ask_ahkam
✳️ ✅ کسیکه میداند روزه برای او ضرر دارد، یا خوف ضرر داشته باشد، باید روزه را ترک‌کند، واگر روزه بگیردصحیح نیست، بلکه حرام است، خواه این یقین وخوف از تجربه شخصی حاصل شده باشد، یا به گفته پزشک امین، یا منشاء عقلايي ديگر. 🔻 ادامه....☝️☝️ ✴️ رسانه تخصصی فقه واحکام 🔻 @ask_ahkam
🌌 #افطار_روزه_نماز 🌃 آیا افطار روزه بعد از نماز ثواب بیشتری دارد؟ 🏝 پاسخ ⬆️⬆️ 💻 رسانه تخصصی فقه واحکام 🖥 @ask_ahkam
📚 باطل كردن روزه بر اثر جهل به حكم 💠 سؤال: شخصى که بر اثر جهل به مسأله، عمداً روزه‌‏اش را کرده، چه وظیفه ای دارد؟ آيا فقط بر او واجب است يا اين‌که هم بايد بدهد؟ ✅ جواب: اگر به سبب بى‌اطلاعى از حکم شرعى، کارى را انجام دهد که روزه را باطل مى‌‌کند ـ مثل اينکه نمى‌‌دانست خوردن دارو نيز مانند ساير خوردنى‌ها روزه را باطل مى‌‌کند و در روز ماه رمضان دارو خورد ـ روزه‌اش باطل است و بايد آن را قضا کند ولى کفّاره بر او واجب نيست. 🆔رسانه تخصصی فقه واحکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam 🆔 https://Sapp.ir/ask_ahkam 🆔 t.me/ask_ahkam
وظیفه بیمار در مورد روزه👆👆 🆔رسانه تخصصی فقه واحکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam 🆔 https://Sapp.ir/ask_ahkam 🆔 t.me/ask_ahkam
گفته پزشک در منع از روزه بیمار 🆔رسانه تخصصی فقه واحکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam 🆔 https://Sapp.ir/ask_ahkam 🆔 t.me/ask_ahkam
⁉️ فرق بین فدیه و کفاره چیست؟ 👈 پاسخ : کفاره: نوعی جریمه به حساب می‌آید مثل اینکه شخصی روزه‌ی ماه مبارک رمضان را به جهتی افطار کرده ولی بدون مجوز تا ماه مبارک آینده آنرا قضا نمی کند که به ازاء هر روز روزه، یک مد طعام بایستی به فقیر بدهد. فدیه: جریمه حساب نمی شود ولکن از جهت مقدار با کفاره فرق نمی کند و در حقیقت به جای روزه نگرفتن پرداخت می شود. ✖️✖️✖️✖️✖️✖️✖️✖️✖️✖️✖️✖️✖️ ↙️موارد فدیه: 1️⃣- مرد و زن پیری که روزه گرفتن برای آنها مشقت دارد. 2️⃣- فرد بیماری که روزه برای او ضرر دارد و بیماری او تا ماه رمضان سال بعد ادامه پیدا کند. 3️⃣- زن بارداری که وضع حمل او نزدیک است و روزه برای حملش ضرر دارد. 4️⃣- زن شیرده که شیره او کم است و روزه برای بچه ای که شیر می دهد ضرر دارد. -------------- رساله مراجع ص 540- رساله آموزشی ص 265 ➖➖➖➖➖➖ ☑️کانال تخصصی فقه و احکام https://eitaa.com/ask_ahkam 🆔 https://Sapp.ir/ask_ahkam 🆔 t.me/ask_ahkam
🚫كفاره افطار عمد روزه ماه رمضان🚱 ✍️ آیت الله خامنه ای: کفاره افطار عمدی روزه عبارت است از: 🔺 شصت روز روزه 🔺 یا اطعام شصت فقیر 🔺یا دادن شصت مدّ طعام به شصت مسکین که سهم هر کدام یک مُدّ است 👈 و چنانچه قدرت بر روزه دو ماه و یا اطعام شصت مسکین برای هر روز نداشته باشد، باید به هر تعداد فقیر که قادر است، غذا 🍲 بدهد و احتیاط آن است که استغفار نیز بکند.🔸 و اگر به هیچ وجه قادر بر دادن غذا به فقرا نیست فقط کافی است که استغفار کند، یعنی با دل و زبان بگوید «اَستَغفِرُالله» (از خداوند بخشایش میطلبم). 🙁 کسی که به‌خاطر عدم توانایی بر روزه و غذا دادن به فقیر، وظیفه‌اش استغفار است، اگر بعدها تمکّن پیدا کرد که روزه بگیرد یا به فقرا غذا دهد، انجام کفّاره لازم نیست گرچه احتیاط مستحب آن است که انجام داده شود. 📝 (اجوبة الاستفتائات، س۸۱۱ و۸۱۲ و۸۱۴) ✍️ ایت الله مکارم :( مسأله 1402ـ) 🔹هرگاه هيچ يک از اين این دو کار یعنی 60 روز روزه یا 60 نفر اطعام ممکن نشود هر چند «مُد» که مى تواند به فقرا اطعام کند و اگر نتواند بايد 18 روز روزه بگيرد و اگر نتواند هر چند روز که مى تواند به جا آورد و اگر نتواند استغفار کند و همين اندازه که در قلب بگويد: «استغفراللّه» کافى است و واجب نيست بعداً که قدرت پيدا کرد کفّاره رابدهد. ✍️ آیت الله سیستانی: مسأله ۱۶۳۰ ـ در کفاره افطار روزه ماه رمضان، باید یک بنده آزاد کند، یا دو ماه روزه بگیرد، یا شصت فقیر را سیر کند یا به هرکدام یک مُد که تقریباً «۷۵۰» گرم است، طعام ـ یعنی گندم یا جو یا نان و مانند اینها ـ بدهد، و چنانچه اینها برایش ممکن نباشد، باید به قدر امکان تصدّق دهد، و اگر ممکن نیست، استغفار نماید. و احتیاط واجب آن است که هر وقت بتواند، کفاره را بدهد. ✍️ آیت الله وحید: مسأله ۱۶۶۸ ـ كفّاره افطار روزه ماه رمضان اين است كه يك بنده آزاد كند ، يا دو ماه روزه بگيرد ، يا شصت فقير را سير كند ، يا به هر كدام يك مُد ـ كه تقريباً ده سير است ـ طعام ، يعنى گندم يا آرد يا نان يا خرما و مانند اينها بدهد ، و چنانچه اينها برايش ممكن نباشد بنابر احتياط واجب بين تصدّق به هر اندازه كه مى تواند و استغفار جمع نمايد ، و اگر امكان تصدّق نبود استغفار كند ، اگر چه يك مرتبه بگويد «اَسْتَغْفِرُ اللّهَ» و احتياط واجب آن است كه هر وقت بتواند كفّاره را بدهد. ✍️آیت الله شبیری: مسأله 1669- كسى كه كفاره روزه ماه رمضان بر او واجب است، بايد يك بنده آزاد كند، يا به دستورى كه در مسائل بعد گفته مى‌شود دو ماه روزه بگيرد، يا شصت فقير را اطعام كند يا به هر كدام يك مد طعام بدهد. و اگر مقدار شصت مد برايش ممكن نباشد، هر چند مد كه مى‌تواند، به فقرا طعام بدهد و اگر يك مد هم نتواند طعام دهد استغفار مى‌كند و احتياط مستحب آن است كه هر مقدار كه مى‌تواند به فقير طعام دهد، و احتياط واجب آن است كه هر وقت بتواند، كفاره بدهد و اگر مقدارى داده، آن را تكميل كند. ➖➖➖➖➖ کانال تخصصی فقه و احکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam 🆔 https://Sapp.ir/ask_ahkam 🆔 t.me/ask_ahkam
⁉️ سوال: حکم روزه جنب که با احتمال بیدار شدن قبل از اذان بخوابد ولی بیدار نشود، چیست؟ 👈 پاسخ : 🚩 شخص جنب در شب ماه رمضان اگر می داند یا احتمال می دهد که در صورت خوابیدن پیش از اذان صبح بیدار می شود، چنانچه غفلت داشته باشد که بعد از بیداری باید غسل کند، در صورتی که بخوابد و تا اذان صبح خواب بماند، روزه اش صحیح است. 🚩 آیات عظام بهجت و سبحانی به جای «احتمال می دهد» فرموده اند: اطمینان دارد. 🚩 آیت الله سیستانی به جای «می داند یا احتمال دارد» فرموده اند: اطمینان ندارد. 🚩 آیت الله صافی عبارت «احتمال یا اطمینان» در توضیح المسائل نیامده است. 🚩آیت الله بهجت: در صورتی که بخوابد و تا اذان صبح خواب بماند، بعدا باید قضای روزه را بگیرد. [2] 🚩آیت الله سیستانی: در صورتی که بخوابد و تا اذان صبح خواب بماند، بنابر احتیاط واجب قضا بر او واجب می شود. [3] 🚩آیت الله صافی: در صورتی که بخوابد و تا اذان صبح خواب بماند، اگر خواب اول او باشد روزه اش صحیح است و قضا و کفاره ندارد، ولی در خواب دوم و سوم، قضای روزه بر او واجب می شود. [4] ------------------- منبع: [1]. توضیح المسائل ده مرجع، م 1628؛ العروه الوثقی مع تعلیقات، ج 2، (ما یجب الامساک عنه فی الصوم من المفطرات)، با استفاده از م 56؛ سبحانی، توضیح المسائل، م1547. [2]. بهجت، وسیله النجاه، م 1097. [3]. سیستانی، توضیح المسائل، م 1601. [4]. صافی، توضیح المسائل، م 1637. ➖➖➖➖➖➖ ☑️ کانال تخصصی فقه و احکام 🆔 telegram.me/ask_ahkam
⭕️ حالت مسافر نسبت به قصد ده روز ❓سوال: حالت مسافر نسبت به قصد ده روز ✅ پاسخ: ⬇️ 🔸 وقتی مسافر وارد محلی می شود: 1️⃣یا مطمئن است که حداقل ده روز می ماند: نماز کامل است. 2️⃣یا مطمئن است که حداقل ده روز نمی ماند: نماز شکسته است. 3️⃣یا شک در ماندن حداقل ده روز دارد: نماز شکسته است. 💠نکته: اگر به هر دلیل قصد نداشت بماند اما تا 30 روز ماندنش ادامه داشته باشد، از روز 31 در هر صورت نمازها کامل است. ------------------ ✅ پی نوشت: توضیح المسائل مراجع، ج ، ص 717 م 1336 ============== کانال تخصصی فقه و احکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam 🆔 https://Sapp.ir/ask_ahkam 🆔 t.me/ask_ahkam
⭕️ لکه بینی بانوان در حال حیض ❓سوال: چنانچه درماه مبارک رمضان خانمی از حیض پاک شود اما در ادامه لکه بینی داشته باشد، وظیفه ی او چیست؟ ✅ پاسخ: ⬇️ 🔸 چنانچه زن، عادت معين دارد (مثلا هفت روز) و روز هشتم نيز خون ديده است، بنا را بر حیض می گذارد. اگر خون در روز دهم قطع شد همه ی ده روز، حيض است و روزه تمام اين ده روز را بايد قضا کند و اگر خون تا روز يازدهم نيز ادامه داشت باید به حکم استحاضه عمل کند. بنابراین برای روزه، قبل از اذان صبح روز یازدهم غسل می کند و روزه می گیرد.. ------------------ ✅ پی نوشت: سایت آیت الله مکارم شیرازی ============== کانال تخصصی فقه و احکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam 🆔 https://Sapp.ir/ask_ahkam 🆔 t.me/ask_ahkam
نگاه به نامحرم در حال روزه
روزه ی این افراد باطل است
رفت و آمد مسافر به کمتر از حد مسافت شرعی
💠 از و عدم خروج منی هنگام روزه 💠 💠 ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ❓ سوال: حکم روزه در صورتی که به اندازه کمتر از ختنه گاه دخول صورت گیرد و منی هم خارج نشود، چیست؟ ✅ پاسخ: 👇👇 ✳️ آیت الله زنجانی: روزه باطل می شود. ✳️ آیت الله صافی: اگر صدق جماع کند به احتیاط واجب باید آن روز را روزه بگیرد و بعدا قضا کند و کفاره هم بدهد. ✳️ بقیه مراجع: روزه باطل نمی شود. ✅ منبع: توضیح المسائل 16 مرجع، ج 1، م 1585؛ عروه الوثقی، ج 2، الصوم، المفطرات، الثالث؛ منهاج الصالحین، کتاب الصوم، المفطرات، الثالث؛ صافی: هدایه العباد، ج 1، م 1279؛ زنجانی: توضیح المسائل، م 1594؛ بهجت: وسیله النجاه، م 1086. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ✅ رسانه تخصصی فقه واحکام ▶️ https://eitaa.com/ask_ahkam
🔵 نسبت دروغ به خدا، پیامبر وائمه هنگام روزه 🔵 🔹 🔹 🔹 ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ❓ سوال: تکلیف روزه و کفاره شخصی که عمدا به خدا، پیامبر و ائمه نسبت دروغ بدهد چیست؟ ✅ پاسخ: 👇👇 🔳 1. روزه: ✳️ آیات عظام: رهبری، سیستانی و مکارم: بنابر احتیاط واجب روزه اش باطل می شود؛ هر چند بلافاصله کند. ✳️ بقیه مراجع: روزه اش باطل است؛ اگر چه فورا بگوید دروغ گفتم یا توبه کند. 🔲 2. کفاره: ✳️ آیات عظام: امام، وحید، نوری، بهجت، تبریزی و خویی: بنابر احتیاط واجب، کفاره جمع بر او واجب می شود. ✳️ آیات عظام: رهبری، زنجانی و مکارم: دادن یک کفاره کافی است. ✳️ آیت الله سیستانی: کفاره ندارد. ✳️آیات عظام: صافی، گلپایگانی و اراکی: باید کفاره جمع بدهد. ✳️ آیت الله فاضل: بنابر احتیاط واجب، دادن کفاره بر او لازم است. 🔘 منبع: امام: تحریرالوسیله، روزه، مبطلات، مورد ششم و احکام باطل کردن روزه، م 2 (کفاره)؛ رهبری: استفتاء، روزه، م 30 و رساله آموزشی، ج 1، درس 6، ص 246؛ سیستانی، نوری، مکارم، فاضل، گلپایگانی و اراکی: عروه الوثقی، کتاب الصوم، المفطرات، الخامس و فصل فی کفاره الصوم، م 4؛ وحید، تبریزی و خویی: منهاج الصالحین، کتاب الصوم، المفطرات، الرابع و کفاره الصوم، م 1009؛ صافی: هدایه العباد، کتاب الصوم، م 1295 و 1319؛ زنجانی: کتاب احکام و استفتائات روزه، س 76؛ بهجت: وسیله النجاه، کتاب الصوم، م 1098؛ گلپایگانی: هدایه العباد، کتاب الصوم، م 1296؛ توضیح المسائل 16 مرجع، ج 1، م 1596 و 1666. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ☑️ رسانه تخصصی فقه واحکام 🔲 https://eitaa.com/ask_ahkam
📡 💠حائض و هاي_سجده_دار💠 ============= ❓سوال: آیا زن حائض می تواند و را تلاوت کند؟ ✅ پاسخ: الف) قرائت آیه ای که سجده واجب دارد، بر حرام است. ب) اما نسبت به قرائت بقیه آیات این سور، نظر مراجع عبارت است از: ✴️ آیات عظام: امام، بهجت،‌ فاضل و نوری: خواندن تمام سوره ای که سجده واجب دارد بر زن حائض، حرام است. (حتی «بسم الله» آن) ✴️ آیات عظام: رهبری،‌ خویی، مکارم، سیستانی و صافی: فقط خواندن بر زن حائض حرام است و خواندن بقیه آیات این سور،‌ اشکالی ندارد. ✴️ آیات عظام: زنجانی و وحید: بنابر احتیاط واجب،‌ قرائت تمام سوره هایی که دارد، بر زن حائض (نفساء و شخص جنب) حرام است. ============= ✔️منبع: توضیح المسائل مراجع، م 355؛ توضیح المسائل آیت الله وحید، م 361؛ اجوبه الاستفتائات، س 199. ✅ رسانه تخصصى فقه واحكام https://eitaa.com/ask_ahkam
▪️▪️▪️◾️◾️◾️ 🔵 استفاده از مواد آرایشی، سرمه و انفیه برای روزه دار 🔵 🔷 🔷 ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ❓ سوال: حکم استفاده از مواد آرایشی مانند و همچنین سرمه و برای روزه دار چیست؟ ✅ پاسخ: 👇👇 🔳 1. حکم استفاده از مواد آرایشی مانند رژ لب: ✳️ همه مراجع: اگر چیزی از مواد عمدا به نرسد، باطل نمی شود. [1] 🔳 2. حکم استفاده از سرمه و انفیه: ✳️ همه مراجع: اگر یا آن به حلق برسد، دارد. [2] ✅ پی نوشت: 👇👇 [1]. توضیح المسائل 16 مرجع، ج 1، م 1573. [2]. توضیح المسائل 16 مرجع، ج 1، م 1573؛ عروه الوثقی مع التعلیقات، ج 2، کتاب الصوم، فصل فیما یجب الامساک. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ☑️ رسانه تخصصی فقه واحکام 🔳 https://eitaa.com/ask_ahkam
▪️▪️▪️◾️◾️◾️ ❌ و هنگام روزه ❓ سوال: تکلیف و شخصی که در طول روز کرده و منی از او بیرون آمده است، چیست؟ ✅ پاسخ: 🔻🔻 ➖ الف) روزه: همه مراجع: روزه اش باطل می شود. ➖ ب) کفاره: 🔶 آیات عظام: رهبری، سیستانی و زنجانی: اگر یکی از خصال کفاره (اطعام شصت فقیر یا شصت روز روزه گرفتن) را انجام دهد، کفایت می کند. 🔶 آیات عظام: صافی، اراکی و گلپایگانی: باید کفاره جمع بدهد. 🔶 بقیه مراجع: بنابر احتیاط واجب کفاره جمع دارد. ✔️ توضیح: استمناء یا خودارضایی یعنی انسان با خود کاری انجام دهد، که منجر به شود. —------------------— ☑️ منبع: امام: تحریرالوسیله، روزه، مبطلات، الرابع و فیما یترتب علی الافطار، م 2؛ رهبری: اجوبه الاستفتائات، س 784 و 785؛ سیستانی، نوری، مکارم، فاضل و اراکی: عروه الوثقی، کتاب الصوم، فصل فیما یجب الامساک عنه من المفطرات، الرابع و کفاره الصوم، م 1، قسم الاول؛ وحید، تبریزی و خویی: منهاج الصالحین، کتاب الصوم، المفطرات، الثامن و کفاره الصوم، م 1009 و 1007؛ صافی: هدایه العباد، کتاب الصوم، فیما یجب الامساک عنه، الامر الرابع و م 1319؛ زنجانی: توضیح المسائل، م 1597 و 1674؛ بهجت: وسیله النجاه، م 1087 و 1118؛ گلپایگانی: هدایه العباد، کتاب الصوم، فیما یجب الامساک، الرابع، م 1320؛ توضیح المسائل 16 مرجع، ج 1، م 1588 و 1665. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ☑️ رسانه تخصصی فقه واحکام 🔲 https://eitaa.com/ask_ahkam