eitaa logo
🇮🇷 رسانه تخصصی فقه و احکام 🇵🇸
6هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
481 ویدیو
25 فایل
✔️سبک نوین پاسخگویی به سوالات شرعی ✔️ارسال سوالات #احکام از طریق آیدی زیر: @Pasokhgoo_ahkam ❌ #تبادل پیام ندین❌ لینک گروه اقایان https://eitaa.com/joinchat/899350551C822ecf2997
مشاهده در ایتا
دانلود
احکام بسم‌الله الرحمن الرحیم کانال تخصصی فقه و احکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
❇️ سوال : آیا طبق نظر همه مراجع خواندن دعا در قنوت به زبان فارسی جایز است؟ ➖➖➖➖ ✅✅پاسخ: به فتوای اکثر فقها خواندن دعا، به زبان فارسى و غیر فارسى در قنوت چه در نماز واجب و چه در نماز مستحبی مانند نماز وتر جائز است. 👈🔹البته برخى از مراجع آن را خلاف احتیاط مى دانند و احتیاط را در خواندن به عربی می‌دانند. آیت الله مکارم شیرازی جایز ندانسته و آیت الله فاضل لنکرانی(ره) خلاف احتیاط وجوبى می دانند منبع سایت مراجع عظام کانال تخصصی فقه و احکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
✴️با وجود نماز و روزه قضا آيا مي تواند از طرف ميت روزه و نماز خوند (‌استيجاري يا تبرعی )‌؟ ✴️ 🔺🔺🔺 💠آیت الله خامنه ای:‌ نسبت به نماز اشکالی ندارد ولی نسبت به روزه، اگر روزه استيجارى باشد مانعى ندارد ولی اگر در تبرعی باشد صحيح نيست. 💠آیت الله فاضل لنکرانی : اگر نماز قضا داشته باشد می تواند نماز استیجاری یا مستحبی بخواند و اگر روزه قضا داشته باشد در صورتی می تواند روزه استیجاری بگیرد که وقت برای گرفتن روزه قضا زیاد باشد، اما روزه مستحبی مطلقا نمی تواند بگیرد. 💠آیت الله سیستانی:‌ اگر میت واقعا مدیون باشد روزه اشکال ندارد واما به هر حال نماز اشکالی ندارد 💠آیت الله مکارم شیرازی :‌. در هر دو صورت اشکال ندارد. 💠آیت الله وحید خراسانی:‌ اگر نماز قضاء داشته باشد می تواند از طرف میت نماز بخواند هم به صورت تبرعی و هم به صورت استیجاری و اگر روزه قضاء داشته باشد می تواند از طرف میتی به صورت استیجاری روزه بگیرد ولی اگر روزه قضاء داشته باشد نمی تواند به صورت تبرعی از میت روزه بگیرد ➖➖➖ استفتاء از سایت مراجع. ♦️♦️♦️ کانال تخصصی فقه و احکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam ♦️♦️
احکام تراشیدن ریش کانال تخصصی فقه و احکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
♦️ بی تفاوتی نسبت به مسائل دینـــی ♦️ ▂.▂.▂.▂.▂.▂.▂.▂.▂.▂.▂.▂ 💠 ┘◄سوال : چند سالى است که ازدواج کرده ام و به مسائل شرعى و امور دینى اهمیت فراوانى مىدهم ، ولى متأسفانه همسرم به مسائل دینى اهمیت چندانى نمىدهد، گاهى بعد از مشاجره لفظى، یک بار نماز مىخواند، ولى باز دوباره ترک مىکند و این رفتار او مرا بسیار رنج مىدهد، وظیفه من در برابر او چیست؟ ✅ جواب : وظیفه شما فراهم نمودن زمینه اصلاح او به هر وسیله ممکن است، و باید از هرگونه خشونت که حاکى از بداخلاقى و ناسازگارى شما باشد، خوددارى کنید، و اطمینان داشته باشید که شرکت در مجالس دینى و رفت و آمد با خانوادههاى متدیّن تأثیر بسیار زیادى در اصلاح او دارد. ➖➖➖➖➖ ( استفتائات مقام معظم رهبری ) کانال تخصصی فقه و احکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
💠 احکام نگاه 💠 ✳️سوال: 🔸 حکم اپیلاسیون عورت زن توسط خانم دیگری که این کار شغل اوست چیست؟ ⬅️آیت الله مکارم شیرازی: ✅پاسخ: نگاه به عورت دیگری، خواه برای زائل کردن مو باشد یا چیز دیگر جایز نیست، ولی زایل کردن موهای زیر بغل و مانند آن، به وسیله ی هم جنس مانعی ندارد.[۱] ✳️سوال: بنده خانمى هستم كه تخت كوچكى در خانه دارم كه از طریق آن به كار اپیلاسیون (از بین بردن موهاى زائد بدن از طریق موم سرد) مشغول مى‌باشم و خرج خودم و بچه‌هایم را از این راه تأمین مى‌كنم. 🔹آیا كار من حرام محسوب مى‌شود؟ در حالى كه بدون قصد و غرض بوده چون من خودم خیلى پایبند مسائل اسلامى و شرعى هستم. 🔹آیا این پول حرام بوده و فعل حرام انجام داده‌ام؟ در حالى كه هیچ تخصصى در هیچ زمینه‌اى ندارم و فقط همین كار را بلد هستم كه آن‌ هم تنها منبع درآمد خودم و بچه‌هایم مى‌باشد. ⬅️آیت الله خامنه ای: ✅پاسخ: در مورد غیر عورت اشكال ندارد، لكن نگاه به عورت و دست زدن به آن جایز نیست.[۲] ➖➖➖➖➖➖➖ ۱- برگرفته از سایت حضرت آیت الله مکارم شیرازی ۲- برگرفته از سایت حضرت ایت الله خامنه ای( استفتاات جدید، بخش نگاه و پوشش) کانال تخصصی فقه و احکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
احکام روزه زنان باردار و زنان شیرده در ماه مبارک رمضان طبق نظر آیت الله خامنه ای کانال تخصصی فقه و احکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
❇️ حق الماره ✳️ ✅ سوال : وقتی شخصی از كنار درختی یا باغی می‌گذرد می‌تواند از میوه و محصول آن باغ استفاده كند یا خیر؟ 🔴 حق الماره و رهگذر در رابطه با خوردن میوه جات سه گونه است : 1⃣- نسبت به میوه هایی که در خیابان و راه های عموی است که مانعی ندارد.مگر خلاف قانون و مقررات باشد 2⃣- استفاده از میوه های باغات مردم با شرائطی حلال است : ◀️ الف: به طوری اتفاقی از کنار انها عبور کنید نه با قصد خوردن. ◀️ ب: منجر به افساد نگردد بدین معنا که شاخه ی درخت و شاخه گیاه را نشکند. ◀️ ج: به خوردن بسنده کند و چیزی از محصول را با خود نبرد. ◀️ د: باغ و زراعت فاقد دیوار و در باشد. ◀️ ه:علم یا ظن به ناخشنودی صاحب باغ نداشته باشد. 3⃣ - مواردی که شرادط فوق را ندارد حرام است . ✴️ دو نکته درباره درختان میوه 1⃣- از میوه شاخه ی درخت همسایه بدون اجازه نمی تواند استفاده نمود. 2⃣ - طلب حلالیت از مردم بخاطر چیدن یا خوردن میوه هایشان لازم است. ➖➖➖➖ استفتاثات امام (ره)، ج 2، ص 510 کانال تخصصی فقه و احکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
✳️من ۵۷۰ عدد از مهریه خود را که ۶۰۰ سکه بود شب عروسیمون بدون تحویل و گرفتنی به همسرم بخشیدم. آیا می توان آن را پس بگیرم؟ پاسخ: 📝آیت الله خامنه ای: اگر از گرفتن آن گذشت كرده ايد نمى توانيد پس بگيريد. 📝آیت الله مکارم شیرازی: هرگاه بر ذمّه شوهر بوده و زوجه آن را بخشيده است قابل بازگشت نيست مگر اينكه بخشيدن به قصد ادامه زوجيّت بوده ولى زوج بخواهد او را طلاق دهد كه در اين صورت مى‌تواند بازپس بگيرد. و هرگاه مَهر عين خارجى بوده. تنها در صورتى كه مهر بدون تغيير مهمّى موجود باشد و بين زن وشوهر خويشاوندى نسبى نباشد عدول مانعى ندارد. 📝آیت الله وحید: در فرض سئوال این کار ابراء ذمه است اگر ذمه شوهر را از 570 عدد سکه بدون حیله و نیرنگ دیگران برئی کرده اید نمی توانید از ابراء خود برگردید. 📝آیت الله سیستانی: نمى توانيد. 📝آیت الله فاضل : . آن مقداری مهریه را که با رضایت قلبی به شوهر خود بخشیده اید و به او گفته اید که این مقدار مهریه را ام را بخشیده ام دیگر حق مطالبه ان مقدار مهریه را ندارید . استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات اداره تبلیغ اینترنتی حوزه های علمیه
احکام روزه زنان باردار و زنان شیرده در ماه مبارک رمضان طبق نظر آیت الله مکارم
✳️ پرداخت اقساط ما های آینده قبل از سال خمسی ✳️ ➖➖➖➖ ♻️ سال خمسي بنده 31 خرداد است مي خواستم ببينم ميشه قبل از سال خمسي اقساط ماه هاي آينده تير مرداد شهريور را پرداخت كنم؟ 💠 آیت الله خامنه ای (مدظله العالی): مانعی ندارد. 💠 آیت الله مکارم شیرازی (مدظله العالی): اشکالی ندارد ولی از فیض خمس محروم خواهید شد. استفتا سایت مراجع عظام کانال تخصصی فقه و احکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
احکام عقیقه
♻️ حکم استفاده از ظرفهاى طلا و نقره ♻️ 🔹🔹🔹🔹🔹 ❇️ آیا استفاده از ظرفهاى طلا و نقره جایز است؟ 🔷 پاسخ: ✅ آیت الله خامنه ای: نگه دارى و بكارگیرى آنها در زینت اطاق اشكال ندارد؛ ولى استفادههاى دیگر مانند خوردن و آشامیدن از آنها حرام است. ✅ آیت الله مکارم شیرازی: مساله 247ـ خوردن و نوشیدن از ظرف «طلا» و «نقره» و استعمال آنها حرام است، بلکه استفاده از آنها براى زینت اتاق و یا هر منظور دیگر نیز جایز نیست (بنابراحتیاط واجب). ✅ آیت الله وحید خراسانی: مسأله ۲۳۴ ـ خوردن و آشاميدن از ظرف طلا و نقره حرام است ، و بنابر احتياط واجب مطلق استعمال آنها هر چند زينت نمودن اطاق باشد ، جايز نيست ، ولى نگاه داشتن آنها مانعى ندارد ، و ساختن ظرف طلا و نقره و اجرت گرفتن بر آن و خريد و فروش آنها جايز است ، مگر براى زينت نمودن كه محلّ اشكال است. ✅ آيت الله سيستاني: مسأله ۲۴۹. خوردن و آشامیدن از ظروف طلا و نقره، بلکه بنابر احتیاط واجب، هر استفاده‌ معمول و متعارفی از آنها، مانند استعمال آنها برای وضو و غسل یا تطهیر اشیاء نجس، جایز نیست؛ ولی زینت نمودن اتاق و مانند آن و نگه‌داشتن آنها مانعی ندارد، هرچند احتیاط مستحب، در ترک آن است و همچنین ساختن ظروف طلا و نقره و دریافت اجرت در برابر ساخت آنها و خرید و فروش آنها به خودی خود جایز است ولی احتیاط مستحب است که ترک گردد. ➖➖➖➖➖ کانال تخصصی فقه و احکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
حکم پوشیدن شلوارک برای آقایان ➖➖➖➖➖➖➖ 1⃣➖ پوشیدن شلوارک (‌شلوار کوتاه تا روی زانو یا یه کم یایین تر)‌ برای آقایان در عمومی(‌کوچه، خیابان و مهمانی های عمومی ) چه حکمی دارد ؟ 2⃣➖ با توجه به اینکه بعضی از آقایان رعایت نمی کنند و تذکر برای آنها فایده ای ندارد تکلیف و وظیفه خانم چیست نگاه به پای این افراد بدون قصد لذت و به صورت معمولی چه حکمی دارد ؟ 🔶🔶🔶🔶🔶🔶 ✅ آیت الله خامنه ای: ♦️ 1- مردان اگر بدانند که هرگاه بدنشان لخت باشد زن های نامحرم به آنان نگاه می‌کنند، احوط آن است که غیر از سر و گردن ودست‌ها را بپوشانند. ♦️2-نگاه زن به سر و صورت و گردن و دستهاى مرد نامحرم، تا جايى كه معمولاً نمى‌پوشانند بدون قصد لذت و ريبه اشكال ندارد؛ و در غیر این صورت جایز نیست 🔶♣️♣️♣️♣️♣️♣️🔶 ✅آیت الله مکارم شیرازی: ♦️1- مردان مي توانند سر و گردن و مقداري از سينه و دستها و پاها را نپوشانند، ولي بقيه بدن که معمولا پوشانده مي شود را بايد بپوشانند. ♦️2-نگاه کردن به بدن مرد نامحرم به آن مقدار که معمولاً آن را نمى پوشانند مانند سر و صورت و گردن و مقدارى از پا و دست اگر به قصد لذّت نباشد و مايه فساد و گناه نگردد اشکال ندارد. 🔶♣️♣️♣️♣️♣️♣️🔶 ✅آیت الله شبیری زنجانی: ♦️1- در فرضی که می داند یا در معرض این است که نامحرم به این مواضع -که معمولا پوشیده می شود-نگاه کند جایز نیست. ♦️2-نگاه كردن زن بدون قصد لذّت به مواضعى از بدن مرد كه معمولًا پوشيده است جایز نیست، و نگاه كردن به قصد لذّت به تمام مواضع مرد حرام است. 🔶♣️♣️♣️♣️♣️🔶 ✅آیت الله فاضل : ♦️پوشیدن شلوارک (‌شلوار کوتاه تا روی زانو یا یه کمی یایین تر)‌ برای آقایان در فضای عمومی مفسده دارد و جایز نیست. البته در غیر از موارد عمومی، پوشش برای مرد به مقدار پوشاندن عورتین یا از ناف تا زانو کفایت میکند ولی برای خانم ها واجب است نگاه نکنند . 🔸♣️♣️♣️♣️♣️♣️🔸 ✅آیت الله وحید : 1و 2- حرام است. ➖➖➖➖➖ استفتاء از سایت مراجع عظام. کانال تخصصی فقه و احکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
احکام مخصوص سگ
⛔️ حکم تقاص از بدهکار ⛔️ ▪️▪️▪️▪️ ✳️سوال: 🔸 اگر از کسی طلب داشته باشیم میشه بدون اینکه خودش اطلاع داشته باشه بخاطر رو دربایستی طلب را برداریم از اموالش؟ ⬅️ آیت الله خامنه ای: در فرض سؤال جايز نيست. ⬅️ آیت الله فاصل لنکرانی: برداشتن طلب از اموال بدهکار بدون اجازه او حرام است، باید طلب خود را مطالبه کنید، اگر او حاضر به دادن طلب شما نشد و از راه قانونی نیز نتوانید طلب خود را بگیرید آن وقت می توانید بدون اجازه او طلب خود را از اموالش بردارید ⬅️ آیت الله شبیری زنجانی: - جایز نیست ⬅️ آیت الله مکارم شیرازی: انجام این کار جایز نیست و باید به شخص اطلاع داده شود. ⬅️ آیت الله وحید خراسانی:‌ خیر ➖➖➖➖➖ استفتاء‌ از سایت مراجع عظام کانال تخصصی فقه و احکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
❇️ حکم جوشیدن آب انگو – سرکه – غوره ❇️ ➖➖➖➖ ✳️سوال: 1⃣- جوشیدن آب انگو چه حکمی دارد ؟ 2⃣- جوشیدن آبغوره چه حکمی دارد ؟ 3⃣- جوشیدن سرکه چه حکمی دارد ؟ ✅✅ پاسخ: آیت الله خامنه ای:‌ ج1) به طور کلی اگر انگور جوش بیاید یا جوشانده شود نجس نمی شود ولی خوردنش حرام است و هر گاه دو سوم آن با جوشاندن کم گردد حلال می شود. ج2) اشکال ندارد و خوردن آن مانع ندارد. ج3) اشکال ندارد و خوردن آن مانع ندارد. 🔴 آیت الله مکارم شیرازی: 1- هرگاه آب انگور با آتش بجوشد نجس نیست، ولی خوردنش حرام است، اما اگر آن قدر بجوشد که دوقسمت آن بخار شود و یک قسمت بماند، حلال میشود و اگر خود به خود به جوش آید و مست کننده شود حرام و نجس است و تنها با سرکه شدن پاک و حلال میشود. 2و3- اشکالی ندارد. ➖➖➖➖➖ استفتاء‌ از سایت مراجع عظام کانال تخصصی فقه و احکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
احکام مضاربه
♻️ حکم گریه در نماز ♻️ 💠💠💠💠 ❇️ گریه کردن در نماز برای گناهی که کردیم یا برای کار های دنیوی چه حکمی داره؟ 🔷 پاسخ: ✅ آیت الله خامنه ای: از مبطلات نماز آن است كه براى كار دنيا عملاً با صدا گريه كند ولى اگر براى كار دنيايى بى صدا گريه كند اشكال ندارد ولى اگر از ترس خدا يا براى آخرت گريه كند آهسته باشد يا بلند اشكال ندارد بلكه از بهترين اعمال است. ✅ آیت الله مکارم شیرازی: گریه کردن با صدا نماز را باطل مى کند هرچند بى اختیارشود، بلکه بنابر احتیاط واجب گریه بى صدا نیز نماز را باطل مى کند اینهادر صورتى است که گریه از ترس خدا و براى آخرت نباشد، و الاّ نه تنها نماز را باطل نمى کند، بلکه از بهترین اعمال و از کارهاى اولیاى خداست. ✅ آیت الله وحید خراسانی: اگر کسی برای کار دنیا عمدا گریه کند بنابراحتیاط واجب باید نماز را تمام کند و دوباره بخواند مگر این که مساله را نداند و در یادگیری مساله کوتاهی نکرده باشد یعنی در ندانستن مساله معذور باشد ولی اگر از ترس خدا یا برای آخرت گریه کند از بهترین اعمال است. ✅ آيت الله سيستاني: از مبطلات نماز بنابر احتیاط واجب برای کار دنیا عمدا با صدا یا بی صدا گریه کند ولی اگر از ترس خدا یا از روی شوق به سوی او یا برای آخرت گریه کند آهسته باشد یا بلند اشکال ندارد بلکه از بهترین اعمال است بلکه اگر برای خواستن حاجت دنیوی از خدا روی تذلل در پیشگاه او گریه کند اشکال ندارد و همچنین گریه برای مصائب اهل بیت (ع ➖➖➖➖➖ استفتاء‌از سایت مراجع عظام کانال تخصصی فقه و احکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
#غائبـحاضر کانال تخصصی فقه و احکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
احکام قرائت نماز 🔺🔺🔺🔺 ❇️ سوال: حکم گفتن ذکر "اعوذ بالله من الشیطان الرجیم" در نماز و قبل از قرائت حمد چیست؟ پاسخ: مستحب است نماز گزار در رکعت اول، پیش از خواندن حمد، آهسته بگوید: «اعُوذُ بِاللّٰهِ مِنَ الشَّیْطٰانِ الرَّجیمِ». ➖➖ ➖➖ توضیح المسائل (محشّی) ج‌1، ص 559 کانال تخصصی فقه و احکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
احکـــــــام نــــــــامزدی
❇️ حکم لکه بینی بیش ازعادت ماهیانه ❇️ ➖➖➖ 💠 سوال : من چند روزی بعد از عادت ماهیانه یک لکه زرد رنگ شده و ذرات ریزی از خون در آن دیده میشود . این موضوع از نظر شرعی چه حکمی دارد. ایا در این روزها باید نماز خواند؟ 💠 🔵 پاسخ : اگر مجموع روزهای که خون می بینید و سپس لکه بینی دارید، بیش از 10 روز نیست، همه حیض است و باید احکام آن رعایت شود. ◀️ ولی اگر بیش از 10 روز است، اضافه بر 10 روز، استحاضه محسوب می شود و در استحاضه با توجه به اقسام آن باید به حکم استحاضه عمل شود. مگر این كه عادت وقتیه معینه داشته باشید یعنی هم زمان و هم تعداد ایام عادت مشخص است، در این صورت اگر بیش از 10 روز شد، به تعداد روزهای عادت، حیض است و بقیه استحاضه است. ♦️♦️♦️♦️ کانال تخصصی فقه و احکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
💠 حکم محل انتخاب سوره در نماز 💠 👈 محل انتخاب سوره قبل از (( بسم الله الرحمن الرحیم )) است یا بعد از آن ؟ 🔻🔻🔻🔻🔻 ( به این معنا که اوّل (( بسم الله الرحمن الرحیم )) را بگوییم و بعد تصمیم بگیریم که چه سوره ای را بخوا نیم ) ❇️ پاسخ: ◀️ آیات عظام امام ، خوئی ، وحید ، بهجت : محل انتخاب سوره قبل از بسم الله است . ◀️ آیات عظام صافی، فاضل : بنابر احتیاط واجب قبل از بسم الله است . ◀️ آیات عظام سیستانی ، مکارم ، رهبری : جایز است بعد از گفتن بسم الله سوره ای را انتخاب کنیم.[۱] ➖➖➖ [۱] . عروه الوثقی القول فی القرائه مسئله ۱۱ ، ، أجوبه الإستفتاءات س ۴۶۶ . کانال تخصصی فقه و احکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam