eitaa logo
🇮🇷 رسانه تخصصی فقه و احکام 🇵🇸
6هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
481 ویدیو
25 فایل
✔️سبک نوین پاسخگویی به سوالات شرعی ✔️ارسال سوالات #احکام از طریق آیدی زیر: @Pasokhgoo_ahkam ❌ #تبادل پیام ندین❌ لینک گروه اقایان https://eitaa.com/joinchat/899350551C822ecf2997
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️ سگ زینتی در تصادف ⭕️ ====================== ❓ سوال: آیا کشتن سگ زینتی در تصادف، موجب پرداخت خسارت است؟ 🔴 پاسخ: 🔻🔻 امام خامنه ای: این گونه امور تابع و مربوطه است و از آن جایز نیست. [1] 🔴 آیت الله مکارم: در فرض سوال وظیفه ای ندارد ولی بهتر است صدقه ای در راه خدا بپردازد. [2] 🔴 آیت الله سیستانی: سگ ماليت ندارد. [3] 🔴 آیت الله شبیری زنجانی: لازم نیست. [4] 🔴 آیت الله فاضل: در صورتی که یا یا نباشد ضامن نیست. [5] —------------— ⭕️ پی نوشت: 🔻🔻 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: o1VFTD7ISdg. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9701220096. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتا: 720883. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 51967. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9700156. ============================ ♦️ رسانه تخصصی فقه واحکام ♦️ http://eitaa.com/ask_ahkam
اگر رطوبت باقیمانده در دست که برای کشیدن مسح لازم است، خشک شود، وظیفه چیست؟
❇️‌ کارت به کارت کردن فطریه و خرج کردن مبلغ کنار گذاشته شده ♻️ ♻️ ≤≥≤≥≤≥≤≥≤≥≤≥≤≥≤≥≤≥≤≥≤≥≤≥≤≥≤≥≤≥ ♻️ سوال: وظیفه کسی که مبلغ را کنار گذاشته بود ولی آن را به صورت کارت به کارت پرداخت نموده و مبلغ کنار گذاشته شده را خرج نموده، چیست؟ ✅ پاسخ: ⬇️⬇️ ✅ امام خامنه ای: کارت به کارت کفایت نمی کند بلکه چون زکات فطره را تلف (یعنی خرج) کرده اید باید دوباره بپردازید. [1] ✅ آیت الله مکارم: احتیاط آن است که آن پول را هم به عنوان زکات فطره بپردازد. [2] ✅ آیت الله سیستانی: نبايد فطره را تبديل كند بلكه عين همان مال را به فقير بدهد واكنون است بايد دوباره بپردازد. [3] ✅ آیت الله شبیری زنجانی: در فرض سوال، اگر به از فقیر زکات فطره را قبض کرده و سپس به جای آن به حسابش واریز نموده، کافی است و گرنه ضامن است. [4] ✅ آیت الله فاضل: کارت به کارت کردن فطره زکات فطره اگر پول به فقیر برسد صحیح است، لیکن پولی که بابت زکات فطره کنار گذاشته بوده جایز نیست و مصرف کردن آن نیز جایز نبوده و اگر پولی را که بابت زکات فطره گذاشته بوده مصرف کرده چون نمی دانسته گناه حساب نمی شود. [5] —------------— ✅ پی نوشت: ⬇️⬇️ [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: baa852f721433b4825ea1ae74b815f5f. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9504310124. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتا: 516320. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 31900. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9501398. ≤≥≤≥≤≥≤≥≤≥≤≥≤≥≤≥≤≥≤≥≤≥≤≥≤≥≤≥≤≥≤≥ ◀️ رسانه تخصصی فقه واحکام ▶️ http://eitaa.com/ask_ahkam
⭕️ بدون حجاب کامل ⭕️ ...................................................... ❓ سوال: آیا همراهی خانمی که حجاب کامل ندارد، اشکال دارد؟ 🔴 پاسخ: 🔻🔻 🔴 امام خامنه ای: اگر این کار موجب تأیید یا ترویج کارحرام شود جایز نیست واگر نهی از منکر متوقف بر ترک معاشرت باشد باید ترک نماید و الا مرتکب گناه می شوید [1] 🔴 آیت الله مکارم: چنانچه همراهی با آن شخص تایید عمل او محسوب شود، جایز نبوده و گناهکار محسوب می شوید. [2] 🔴 آیت الله سیستانی: اگر اين كار تاييد رفتار او باشد گناه است. [3] 🔴 آیت الله شبیری زنجانی: در صورتی که تایید گناه وی به حساب آید و یا هتک شخصیت کسی که همراه وی است جایز نیست. [4] —------------— ⭕️ پی نوشت: 🔻🔻 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: o1VFTD7ISdg. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9701220096. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتا: 720883. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 51967. ........................................................ ♦️ رسانه تخصصى فقه واحكام ♦️http://eitaa.com/ask_ahkam
اگر کسی ناخن مصنوعی بکارد، برای وضو و غسلش چه باید بکند؟(‌کاشت ناخن)
⏺ صدق در ⬅️ سوال: آیا صدق ضرب در تیمم شرط است؟ ⬅️ پاسخ: ⬇️⬇️ ◀️ امام خامنه ای: بله شرط است. [1] ◀️‌ آیت الله مکارم: صدق ضرب شرط است، بنابراین براى تيمّم بايد اوّل كند، بعد را باهم بر چيزى كه تيمّم بر آن صحيح است بزند، سپس هردو دست را بنابر احتياط واجب به تمام پيشانى و دوطرف آن از جايى كه موى سر مىرويد تا ابروها و بالاى بينى بكشد و احتياط واجب آن است كه روى ابروها را نيز مسح كند، سپس را بر مىكشد و بعد از آن، كف دست راست را بر . [2] ◀️ آیت الله سیستانی: شرط نيست. [3] ◀️ آیت الله شبیری زنجانی: قرار دادن کفایت می کند. [4] ◀️ آیت الله وحید: بله. [5] —------------— ⬅️ پی نوشت: ⬇️⬇️ [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: nXKC1dtzasc. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9612100095. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتا: 709113. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 50740. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید. _________________________________ ◀️ رسانه تخصصی فقه واحکام ▶️ http://eitaa.com/ask_ahkam
💠 🌀 💠 🌀 💠 ➖احکام معاملات ➖ ❓سوال: ⚜ ده میلیون تومان دارم می خواهم به کسی بدهم و از او سود بگیرم چطور معامله کنم که سود حلال باشه؟ 💠 پاسخ: 👈 ابتدا باید از کسی که می خواهیم پول را به او بدهیم بپرسیم که برای چکاری به این پول نیاز دارد. 😯 اگر قرض بدهیم به شرط سود ربا و حرام است ⛔️.همینطوری هم ده میلیون بدهیم و 12 بگیریم هم حرام است 📛 مگر اینکه در قالب یک قرارداد شرعی باشد که توضیح آن در ذیل می آید: ✌️عقود از نظر شرعی بر دو قسم هستند: ✍ 1- قراردادهایی که در همان ابتدای قرارداد می شود سود قطعی را شرط کرد مثل فروش نسیه یا اجاره به شرط تملیک و .. ✍ 2- قراردادهایی که تعیین سود قطعی صحیح نیست.🔻 مثل وکالت مضاربه و مشارکت. مثلا اگر او گفت برای خرید خانه یا خودرو یا امثال اینها به پول نیاز دارد می توانیم با اوقرارداد فروش اقساطی ببندیم به این معنا که به او بگوییم با این ده میلیون یک دانگ خانه را به نیت من بخر و بعد از طرف من به خودت یکساله به 12 میلیون بفروش این سود بابت فروش اقساطی است و می شود قطعی شرط کرد و مشکلی ندارد. ↙️ اما اگر نیاز او خرید کالا نیست بلکه برای تولید یا تجارت یا احداث به پول نیاز دارد می توانیم به 2 نوع با او معامله کنیم. 💯 1- قرارداد وکالت: بگوییم تو از طرف من وکیل با پول من کار کن و هر مقدار سود بدست آوردی دستمزدت را بردار (مثلا ده درصد) دستمزد تو و مابقی سود را به من برگردان. 💯 2- قرارداد مشارکت که هم برای تولید و هم برای تجارت و .. کاربرد دارد به او بگویید من ده میلیون را به شما می دهم و در این فعالیت تولیدی یا تجاری با شما شریک می شوم هر مقداری از پول من سود بدست آمد سود را براساس توافق قبلی تقسیم می کنیم(مثلا بگوییم نصف نصف یا بگوییم یک سوم تو دوسوم من و غیره) 👌چند نکته: ✳️ 1- در این دو قرارداد سود انتظاری است و تعیین سود قطعی صحیح نیست ولی به نحو علی الحساب تعیین شود و بعد حساب دقیق یا مصالحه شود مشکلی ندارد. ✳️ 2- در این دو دسته قرارداد(وکالت و مشارکت) تضمین اصل سرمایه اشکالی ندارد.یعنی می توان به کسی که به او پول می دهیم شرط کنیم اگر ده میلیون را تلف کردی باید آن را از مال خودت جبران کنی. ولی سود را نمی شود تضمین کرد مثلا نمیشود گفت اگر سود کردی یا نکردی باید مثلا 20 درصد به من سود بدهی. 📚 منبع: رساله مراجع احکام فروش نسیه وکالت و مشارکت 🔸🔸🔸🔸🔸🔸 💥 کانال پاسخگویی به سوالات احکام ✨ ◀️ احکام تصویری ❗️ به كانال تخصصی فقه و احکام بپیوندید http://eitaa.com/ask_ahkam
اگر مأموم مساوی با امام بایستد، نماز کدامیک باطل است؟
💠 کیفیت سجده در صورت عدم امکان خم کردن سر 💠 ⭕️ ⭕️ ====================== ❓ سوال: من عمل بینی انجام داده و نباید سرم را خم کنم، هنگام چگونه باید سجده را به جا بیاورم؟ 💠 پاسخ: ⬇️⬇️ 💠 امام خامنه ای: اگر می توانید را روی جای بلندی بگذارید و سجده کنید باید چنین کنید والا باید با (یعنی با ) سجده کنید. [1] 💠 آیت الله مکارم: كسى كه نمى تواند را بر بگذارد بايد به اندازهاى كه مى تواند خم شود و مهر يا چيز ديگرى كه سجده بر آن صحيح است بر محلّ بلندترى قرار دهد كه پيشانى به آن برسد و كف دستها و زانوها و انگشتان را بطور معمول بر زمين بگذارد هرگاه نتواند خم شود بايد با سر اشاره كند و الّا با ها اشاره مى نمايد، يعنى آن را به قصد سجده مى بندد و به نيّت سر برداشتن باز مى كند و در هر صورت احتياط واجب آن است كه مهر را بلند كند و بر پيشانى بگذارد، اگر هيچ يك از اينها را نتواند احتياط واجب اين است كه در قلبش نيّت سجده كند. [2] 💠 آیت الله سیستانی: با اشاره به و نماز بخوانيد واشاره سجود را قدرى پايينتر قرار دهيد. [3] 💠 آیت الله شبیری زنجانی: اگر بدون تحمل نتوانید به اندازه صدق رکوع و سجود خم شوید، باید برای رکوع و سجده با سر اشاره کنید و بهتر این است که مقدار اشاره برای سجده کمی بیشتر از رکوع باشد. [4] 💠 آیت الله فاضل: اگر پایین آوردن برای سجده ضرر دارد، به مقداری که می توانید سر را پایین بیاورید چیزی بلند مقابل خود بگذارید و مهر را روی آن بگذارید و سجده کنید. و هر مقدار از (کف دو دست و سرانگشت بزرگ پاها و نوک دو زانو) که ممکن باشد به زمین بگذارید و هر مقداری که ممکن نشود اشکال ندارد ولی کف دو دست را حتما در وقت سجده به زمین بگذارید. [5] —------------— 💠 پی نوشت: ⬇️⬇️ [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: baa852f721433b4825ea1ae74b815f5f. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9504310124. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتا: 516320. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 31900. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9501396. ======================== ◀️ رسانه تخصصی فقه واحکام ▶️ http://eitaa.com/ask_ahkam
🔵 از دیدگاه رهبری ❓ سوال: آیا موارد ذیل از مصادیق شغلی می باشد: 1⃣ شخصی که در طول سال هر هفته یک بار در ارتباط با به می رود نمازش است. مثل که در طول سال یک بار در ارتباط با شغلش به سفر می ورد. 🔹 پاسخ 1: این مطلب، صحیح است. 2⃣ شخصی که در طول سال یکبار به مدت یک ماه اشتغال به کاری دارد چنانچه بنا دارد همه ساله به این کار اشتغال داشته باشد، است. مانند . 🔹 پاسخ 2: اگر به مدت یک در هر سال باشد نماز کامل است. 3⃣ شخصی که قصد دارد همه ساله و حداقل یک از سال، برای شغلش به مسافرت برود که در این صورت سفرش حکم دارد و از همان سفر اول نماز کامل است. مانند شغل رانندگی در تابستان. پاسخ3: این مطلب، صحیح است. 4⃣ شخصی که فقط برای مدت مشخصی مثلا سه ماه ( هر چند قصد در سالهای آینده را ندارد)‌ برای شغلش به مسافرت برود، نمازش از همان ابتدا تمام است و هم صحیح می باشد، البته بشرطی که صدق سفر شغلی کند یعنی موکل به است ظاهرا قدر متیقن آن است که در این مدت شاغل به نحو متعارف باشد یعنی مستمرا سفر کند و به قدری که معمولا اشخاص ، کار می کنند(‌مثل ایام تعطیلی و عزاداری و امثال آن )‌تعطیل کند. پاسخ 4: این مطلب، صحیح است. ---------------------- 🔹 منبع: استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: l6dTqKib3Lc. ====================== ◀️ رسانه تخصصی فقه واحکام ▶️ http://eitaa.com/ask_ahkam
آیا خواندن صیغه عقد موقت در فضای مجازی صحیح است؟
🚫 تأخیر در پرداخت بدهی و کاهش ارزش پول 🚫 ⭕️ ====================== ❓ سوال: اگر طلبکار بخاطر تأخیر در پرداخت بدهی اش از بدهکار نباشد،‌ تکلیفی متوجه او می باشد؟ ✅ پاسخ: 👇👇 ✳️ امام خامنه ای: اگر تاخیر در حدی نبوده که ارزش پول کم شده باشد، بدهکار هر چند مرتکب معصیت شده اما ضمانتی ندارد. [1] ✳️ آیت الله مکارم: در صورت پرداخت بدهی، ذمه بدهکار بری می شود، اما چنانچه بدهکار در موعد مقرر بدهي خود را نپردازد و مدت قابل توجهي از سررسيد آن بگذرد بگونه اي که در اين مدت، شديد باشد لازم است را با توجه به نرخ متوسط تورم اجناس مختلف محاسبه و پرداخت کند. ضمنا غالبا ميتوان تورم سالهاي مختلف را از بانک مرکزي گرفت. [2] آیت الله شبیری زنجانی: ذمه او بری می شود اما در فرض کاهش فاحش ارزش پول باید در مقدار تفاوت با طلبکار مصالحه کند. [3] ✳️ آیت الله وحید: اگر ارزشِ پول دچارِ تورم شده باشد بنابر إحتیاطِ واجب باید و با هم مصالحه نمایند. [4] ✳️ آیت الله فاضل: اگر کسی بدهی طلبکار را کامل بدهد بری الذمه می شود، اگر طلب بدهکار را سال های زیاد نگهداشته و پرداخت نکرده باشد، طوری که تفاوت فاحش در ارزش پول به وجود آمده باشد، احتیاط واجب آن است که با طلب کار کند و رضایت او را بگیرد. [5] —------------— ✅ پی نوشت: 👇👇 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: NbjWLaAxI9M. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9611200061. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 50129. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9613607. ========================= ◀️ رسانه تخصصی فقه واحکام ▶️ http://eitaa.com/ask_ahkam
❓ سوال: دیر کرد و جریمه ای که بخاطر در پرداخت اقساط از نمایندگی های معتبر کشور پرداخت می شود چه حکمی دارد؟ ✅ پاسخ: 👇👇 🌸 آیت الله خامنه ای: اگر مجبور به پرداخت مبلغ مذکور باشید و کوتاهی در تأخیر پرداخت بدهی اصلی نداشته باشید، تکلیفی ندارید. [1] 🌸 آیت الله مکارم: اگر باشد اشكالى ندارد، ولى نبايد به اين صورت باشد كه در صورت تأخير پول را بگيرد. [2] 🌸 آیت الله سیستانی: گرفتن ديركرد جايز نيست. [3] 🌸 آیت الله شبیری زنجانی: اگر چیزی اضافه تر از (قسط) دریافت شود جایز نیست. [4] 🌸 آیت الله وحید: حرام می باشد. [5] 🌸 آیت الله فاضل: گرفتن جریمه دیر کرد حرام است. و هم چنین اقساط ماشین در تاریخ مقرر نیز جایز نیست . [6] —------------— ✅ پی نوشت: 👇👇 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: V3YbdxxA0OY. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9611180093. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتا: 702537. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 50077. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید، شماره سوال: 25149. [6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9613584. ========================= ◀️ رسانه تخصصی فقه واحکام ▶️ http://eitaa.com/ask_ahkam
❇️ فراموشی سوره در پایان خطبه نماز جمعه و صحت نماز ⭕️ ⭕️ ⭕️ ========================= ❓ سوال: در صورت فراموشی در پایان خطبه از سوی ، وظیفه نمازگزاران چیست؟ ✅ پاسخ: 🌸 امام خامنه ای: در هر صورت نماز امام صحیح است و کردن جائز است. [1] 🌸 آیت الله مکارم: احتیاط اعاده نماز ظهر است. [2] 🌸 آیت الله شبیری زنجانی: در این باره با رعایت شرط اعلمیت نسبی به مجتهد دیگری رجوع شود. [3] 🌸 آیت الله وحید: احتیاطاً نمازِ ظهر خوانده شود. [4] 🌸 آیت الله فاضل: اگر امام جماعت در نماز جمعه، در آخر خطبه سوره را فراموش کند، نماز جمعه صحیح است، منتها اگر ماموم در وقت خطبه بفهمد و بتواند به امام جمعه تذکر بدهد، تذکر بدهد اگر تذکر دادن ممکن نباشد تکلیفی ندارد و نماز جمعه صحیح است. [5] —------------— 🌸 پی نوشت: 👇👇 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: NbjWLaAxI9M. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9611200061. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 50129. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9613608. ======================== ◀️ رسانه تخصصی فقه واحکام ▶️ http://eitaa.com/ask_ahkam
آیا زن می تواند بدون اجازه شوهر، نذر کند؟
◀️ و ❓ سوال: آیا مسح میت انسان، سبب بطلان وضو می شود؟ ✅ پاسخ: 👇👇 🌺 آیات عظام: سیستانی، وحید، تبریزی و خویی: باطل کننده نیست. 🌺 آیات عظام: صافی، بهجت، فاضل و گلپایگانی: بنابر احتیاط واجب، باطل کننده است. 🌺 آیت الله زنجانی: بنابر احتیاط وضو باطل است. 🌺‌ بقیه مراجع: باطل کننده است. —---------------- ✅ منبع: توضیح المسائل 16 مرجع، ج 1، م 323؛ منهاج الصالحین، وضو، قبل م 157؛ صافی و گلپایگانی: هدایه العباد، کتاب الطهاره، م 310. ===================== ◀️ رسانه تخصصی فقه واحکام 🆔 http://eitaa.com/ask_ahkam
⭕️ استفاده از کلاه گیس در نماز 🔻 ====================== ❓‌ سوال: نماز خواندن با کلاه گیسی که از موی کافر یا اهل کتاب باشد، اشکال دارد؟ حتی اگر کندن آن ممکن نبوده یا دشوار باشد؟ ✅ پاسخ: 👇👇 ✳️ امام خامنه ای: اگر یقین ندارید که از کافر غیر کتابی است، اشکال ندارد. [1] ✳️ آیت الله مکارم: بودن موی کافر در لباس نماز گزار اشکالی ندارد اما لازم است حدود پوشش لازم در نماز رعایت شود. [2] ✳️ آیت الله سیستانی: اشكال ندارد. [3] ✳️ آیت الله شبیری زنجانی: موی کافر محکوم به طهارت است و برای نماز اشکالی ندارد اما برای وضو و غسل باید برطرف شود. [4] ✳️ آیت الله وحید: خیر، اشکال ندارد. [5] ✳️ آیت الله فاضل: نماز خواندن با کلاه گیسی که از موی کافر غیر اهل کتاب باشد نجس و باطل است. اگر از اهل کتاب باشد ذاتا پاک هستند و موی آنها نیز پاک است و اگر کلاه گیس از موی کافری اهل کتاب ساخته شود که مشرک نشده باشد یا شک دارد مشرک شده بوده یانه، در صورتی که موهای سر خانم نماز گزار کاملا پوشیده باشد و تمام قسمت های بدنش هم پوشیده باشد نماز با آن کلاه گیس فی نفسه اشکال ندارد. اگر کلاه گیس به سر چسبیده باشد و در وقت نماز قابل کندن نباشد از باب اضطرار نماز بخواند صحیح است ولی برای نمازهای بعدی هر طوری که کندن آن ممکن شود باید آن را بردارد و اگر عمدا بر ندارد نماز باطل است. [6] —------------— 🍃 پی نوشت: 👇👇 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: qJ8gEoHMvj8. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9610130076. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتا: 691831. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 49000. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید، شماره سوال: 25149. [6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9613171 و 9613172. ◀️ رسانه تخصصی فقه واحکام 🆔 http://eitaa.com/ask_ahkam
آیا مواردی مثل خجالت، مهمان بودن در جایی، تنبلی یا
🍃🌸 رعایت ترتیب هنگام غسل 🍃 🍃 ======================= ❓ سوال: آیا در غسل مراعات ترتیب میان اجزاء سه گانه ( و ، و ) لازم است؟ 🌸 پاسخ: 👇👇 🌸 آیات عظام: امام، بهجت، فاضل، گلپایگانی و اراکی: ترتیب اجزاء سه گانه لازم است. 🌸 آیات عظام: رهبری، وحید، صافی و نوری: ابتدا سر و گردن؛ سپس بنابر احتیاط واجب ابتدا سمت راست و بعد از آن سمت چپ شسته شود. 🌸 آیت الله سیستانی: بنابر احتیاط واجب ابتدا سر و گردن؛ سپس مابقی بدن که در این قسمت رعایت ترتیب بین راست و چپ لازم نیست. 🌸 آیات عظام: زنجانی، تبریزی و خویی: ابتدا سر و گردن؛ سپس ما بقی بدن، که در این قسمت، رعایت ترتیب بین راست و چپ لازم نیست. 🌸 آیت الله مکارم: مطلقا ترتیب لازم نیست؛ بلکه مستحب است. —------- 🍃🌸 منبع: 👇👇 امام: تحریرالوسیله، غسل، واجبات، سوم، بعد م 4؛ رهبری: اجوبه الاستفتائات، س 191؛ سیستانی، نوری، مکارم، فاضل و اراکی: عروه الوثقی، فی الاغسال، فصل فی کیفیه الغسل، الاولی؛ وحید، تبریزی و خویی: منهاج الصالحین، غسل، الفصل الرابع، واجبات غسل، اولاهما، الترتیب؛ صافی، گلپایگانی: هدایه العباد، غسل، م 190؛ بهجت: وسیله النجاه، الغسل، م 202؛ توضیح المسائل 16 مرجع، ج 1، ص 274 و 361. ========================== 🍃 رسانه تخصصی فقه واحکام 🌸 http://eitaa.com/ask_ahkam
حکم بستن چشم ها در نماز
🍃🌺 و ❓ سوال: کسی که دارای 2 وطن بوده و فاصله بین آنها 30 است، حکم نماز و روزه اش ما بین این دو وطن چیست؟ ✅ پاسخ: 👇👇 🌺 امام خامنه ای: در فرض سوال نماز تمام و روزه صحیح است. [1] 🌺 آیت الله مکارم: در بین راه نمازش است مگر اینکه شرایط را پیدا کند که نماز و روزه اش در و بین راه تمام خواهد بود و در يکي از اين چهار حالت، کثير السفر مي شود: 1⃣ در مدت زمان يک ماه، (هرچند بدون جمعه ها) رفت و آمد کند. 2⃣ در مدت زمان 45 روز، 5 روز در هفته رفت و آمد کند. 3⃣ در دو ماه و بيشتر، حداقل سه روز در (يا 12 روز در ماه) رفت و آمد کند. 4⃣ در مدت حداقل دو ماه و کمتر از ، حداقل سه روز در هفته در جايي بماند. [2] 🌺 آیت الله سیستانی: نماز بین دو وطن تمام است. [3] 🌺 آیت الله شبیری زنجانی: نماز تمام است مگر قصدش این باشد که بعد از طی حداقل بیست کیلومتر بدون ورود به وطن بعدی دوباره به همان وطنی که از آنجا حرکت کرده برگردد. [4] 🌺 آیت الله وحید: اگر شخصی دو وطن دارد یعنی شش ماه از سال تا آخرِ عمرش در یک شهر است و شش ماه از سال تا آخرِ عمرش در شهر دیگر و فاصله ی این دو شهر سی کیلومتر است وقتی از این شهر به آن شهر می رود نمازش تمام است و لطمه ای به روزه اش نمیزند. [5] --------------------------------------------- 🍃 پی نوشت:👇👇 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: f05BqNspsJE. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9702300164. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتا: 735211. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 53338. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید. --------------------------------------- ◀️ رسانه تخصصی فقه واحکام 🆔 http://eitaa.com/ask_ahkam
پرداخت مستقیم حقوق شرعی به افراد مستحق
🌺 و باطل شدن 🍃🌸 سوال: اگر در اثناء نماز در جواب کسی که سلام می دهد بگوییم: و رحمه الله و برکاته، در صورتی که (‌و رحمه الله و برکاته) عمدی باشد، مبطل نماز است؟ ✅ پاسخ: 👇👇 🍃 امام خامنه ی: بنابر احتیاط واجب باطل است. [1] 🍃 آیت الله مکارم: نمازگزار نبايد در حال نماز به ديگرى سلام كند، ولى اگر ديگرى به او سلام كند جواب او واجب است، امّا جواب بايد مانند سلام باشد، مثلًا اگر گفت: «السلام علیک» در جواب بگويد «السلام علیک» و اگر بگويد «سلام علیکم» در جواب بگويد «سلام علیکم»، حتّى اگر بگويد «سلام» در جواب بايد بگويد «سلام». بنابراین در فرض سوال احتیاط این است که نماز را اعاده کند. [3] 🍃 آیت الله شبیری زنجانی: خلاف احتیاط استحبابی است البته اگر سلام‌کننده «علیکم» و مانند آن را بر سلام مقدّم داشت، باید با صیغه‌های سلامی که در قرآن وارد شده است مانند «سَلامٌ عَلَيْکَ» یا «سَلامٌ عَلَيْکُمْ» به قصد این که از قرآن است جواب بگوید و اگر به این قصد نگفته اید و مساله را نمی دانستید باید نماز را اعاده کنید.. البته در هر صورت اضافه رحمه الله و برکاته اگر به قصد دعا باشد مانعی ندارد. [4] 🍃 آیت الله وحید: در حال نماز ، انسان نبايد به ديگرى سلام كند و اگر ديگرى به او سلام كند، بايد همان طور كه او سلام كرده جواب دهد، مثلا اگر گفته (سَلامٌ عَلَيْكُمْ) در جواب بگويد: (سَلامٌ عَلَيْكُمْ) ، مگر در جواب (عَلَيْكُمْ السَلامْ) كه بنابر احتياط واجب بايد بگويد (سَلامٌ عَلَيْكُمْ).و اگر عمداً غیر از آنچه گفته شد بگوید چنانچه مسأله را میدانسته یا در یادگیریِ آن کوتاهی کرده نمازش باطل است. [5] 🍃 آیت الله فاضل: اگر کسی در حال نماز به انسان سلام کند بايد طورى جواب دهد كه سلام باشد مثلاً بگويد: «اَلسّلامُ عَلَيْكُم» يا «سَلام عَلَيْكم»و نبايد «عَلَيْكُمُ السَّلامُ» بگويد. و هم چنین به احتیاط واجب از گفتن و رحمه الله و برکاته خودداری شود و اگر کسی بداند که نباید ورحمه الله را بگوید و عمدا بگوید به احتیاط واجب نماز باطل می شود. [6] —------------— 🍃 پی نوشت: 👇👇 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: V3YbdxxA0OY. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9611180093. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتا: 702537. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 50077. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید، شماره سوال: 25149. [6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9613585. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🍃 رسانه تخصصی فقه واحکام 🆔 http://eitaa.com/ask_ahkam
⭕️ بودن مرد با ریش تراشیده برای طلاق ❌ 🚫 ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ❓ سوال: اگر دو مرد عادلی که به عنوان شاهد طلاق هستند ریششان را تراشیده باشند، عادل نبوده و طلاق صحیح نمی باشد؟ ✅ پاسخ: ✳️ امام خامنه ای: اگر از راه های شرعی عدالت آنها برای کسی که صیغه طلاق را جاری کرده، ثابت شود، کفایت می کند و مجرد آنچه در سؤال آمده دلیل فاسق بودن نیست و در صورتی که شک دارید، توجه نکنید و وظیفه بررسی کردن هم ندارید. [1] ✳️ آیت الله مکارم: هرگاه از كسى تقليد كند كه اين كار را جايز بداند و از جهات ديگر نيز عادل باشد، مى تواند شاهد قرار گيرد. [2] ✳️ آیت الله سیستانی: بايد طلاق در حضور دو شاهد عادل باشد و ممكن است ريش تراش عادل نباشد. [3] ✳️ آیت الله شبیری زنجانی: بنا بر احتیاط کسی که اصرار بر ریش تراشی دارد -و احتمال اینکه از روی عذر مثل تقلید ریشش را زده باشد ندهیم- عادل نیست و احکامی که مترتب بر عدالت است را نمی تواند انجام دهد. مراد از عادل کسی است که از روی ملکه عدالت از گناهان کبیره اجتناب نماید و و نشانه عدالت این است که در ظاهر شخص خوبی باشد یعنی اگر از اهل محل یا همسایگان او یا کسانی که با او معاشرت دارند حال او را بپرسند بگویند خلاف شرعی از او سراغ نداریم لذا شناخت اجمالی لازم است. [4] ✳️ آیت الله وحید: صیغه طلاق باید در پاکی از حیض که در آن پاکی شوهر با زن نزدیکی نکرده نزدِ دو مردِ عادل خوانده شود و مردی که ریشش را می زند بنابر إحتیاطِ واجب عادل نیست و اگر شاهد هیچ گناهی جز زدنِ ریش انجام نمی دهد، طلاق بنابر إحتیاطِ واجب باطل است و بنابر إحتیاطِ واجب باید دوباره در پاکی از حیض که در آن پاکی شوهر با زن نزدیکی نکرده نزدِ دو مردِ عادل به وسیله شوهر یا وکیلِ شوهر، خوانده شود. [5] ✳️ آیت الله فاضل: طلاق صحیح است. [6] —------------— 🌿 پی نوشت: 👇👇 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 3b0HhJ2NX0E. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9608020073. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 671220. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 46854. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید. [6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9612146. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🌿 رسانه تخصصی فقه واحکام 🆔 http://eitaa.com/ask_ahkam
پیش بینی نتیجه مسابقات