💠 کیفیت سجده در صورت عدم امکان خم کردن سر 💠
⭕️ #خم_کردن_سر_سجده
⭕️ #عمل_بینی
======================
❓ سوال: من عمل بینی انجام داده و نباید سرم را خم کنم، هنگام #نماز چگونه باید سجده را به جا بیاورم؟
💠 پاسخ: ⬇️⬇️
💠 امام خامنه ای: اگر می توانید #مهر را روی جای بلندی بگذارید و سجده کنید باید چنین کنید والا باید با #ایماء (یعنی با #اشاره) سجده کنید. [1]
💠 آیت الله مکارم: كسى كه نمى تواند #پيشانى را بر #زمين بگذارد بايد به اندازهاى كه مى تواند خم شود و مهر يا چيز ديگرى كه سجده بر آن صحيح است بر محلّ بلندترى قرار دهد كه پيشانى به آن برسد و كف دستها و زانوها و انگشتان را بطور معمول بر زمين بگذارد هرگاه نتواند خم شود بايد با سر اشاره كند و الّا با #چشم ها اشاره مى نمايد، يعنى آن را به قصد سجده مى بندد و به نيّت سر برداشتن باز مى كند و در هر صورت احتياط واجب آن است كه مهر را بلند كند و بر پيشانى بگذارد، اگر هيچ يك از اينها را نتواند احتياط واجب اين است كه در قلبش نيّت سجده كند. [2]
💠 آیت الله سیستانی: با اشاره به #ركوع و #سجود نماز بخوانيد واشاره سجود را قدرى پايينتر قرار دهيد. [3]
💠 آیت الله شبیری زنجانی: اگر بدون تحمل #حرج نتوانید به اندازه صدق رکوع و سجود خم شوید، باید برای رکوع و سجده با سر اشاره کنید و بهتر این است که مقدار اشاره برای سجده کمی بیشتر از رکوع باشد. [4]
💠 آیت الله فاضل: اگر پایین آوردن #سر برای سجده ضرر دارد، به مقداری که می توانید سر را پایین بیاورید چیزی بلند مقابل خود بگذارید و مهر را روی آن بگذارید و سجده کنید. و هر مقدار از #هفت_موضع (کف دو دست و سرانگشت بزرگ پاها و نوک دو زانو) که ممکن باشد به زمین بگذارید و هر مقداری که ممکن نشود اشکال ندارد ولی کف دو دست را حتما در وقت سجده به زمین بگذارید. [5]
—------------—
💠 پی نوشت: ⬇️⬇️
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: baa852f721433b4825ea1ae74b815f5f.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9504310124.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتا: 516320.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 31900.
[5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9501396.
========================
◀️ رسانه تخصصی فقه واحکام
▶️ http://eitaa.com/ask_ahkam
🔵 #مصادیق_سفر_شغلی از دیدگاه رهبری
❓ سوال: آیا موارد ذیل از مصادیق شغلی می باشد:
1⃣ شخصی که در طول سال هر هفته یک بار در ارتباط با #شغلش به #سفر می رود نمازش #کامل است. مثل #کارمندی که در طول سال #هر_هفته یک بار در ارتباط با شغلش به سفر می ورد.
🔹 پاسخ 1: این مطلب، صحیح است.
2⃣ شخصی که در طول سال یکبار به مدت یک ماه اشتغال به کاری دارد چنانچه بنا دارد همه ساله به این کار اشتغال داشته باشد، #نمازش #کامل است. مانند #روحانی_کاروان_حج.
🔹 پاسخ 2: اگر به مدت یک #ماه در هر سال #مسافر باشد نماز کامل است.
3⃣ شخصی که قصد دارد همه ساله و حداقل یک #فصل از سال، برای شغلش به مسافرت برود که در این صورت سفرش حکم #سفر_شغلی دارد و از همان سفر اول نماز کامل است. مانند شغل رانندگی در تابستان.
پاسخ3: این مطلب، صحیح است.
4⃣ شخصی که فقط برای مدت مشخصی مثلا سه ماه ( هر چند قصد #استمرار در سالهای آینده را ندارد) برای شغلش به مسافرت برود، نمازش از همان ابتدا تمام است و #روزه هم صحیح می باشد، البته بشرطی که صدق سفر شغلی کند یعنی موکل به #عرف است ظاهرا قدر متیقن آن است که در این مدت شاغل به نحو متعارف باشد یعنی مستمرا سفر کند و به قدری که معمولا اشخاص #شاغل، کار #تعطیل می کنند(مثل ایام تعطیلی و عزاداری و امثال آن )تعطیل کند.
پاسخ 4: این مطلب، صحیح است.
----------------------
🔹 منبع: استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: l6dTqKib3Lc.
======================
◀️ رسانه تخصصی فقه واحکام
▶️ http://eitaa.com/ask_ahkam
🚫 تأخیر در پرداخت بدهی و کاهش ارزش پول
🚫 #تاخير_پرداخت_بدهی
⭕️#کاهش_ارزش_پول
======================
❓ سوال: اگر طلبکار بخاطر تأخیر در پرداخت بدهی اش از بدهکار #راضی نباشد، تکلیفی متوجه او می باشد؟
✅ پاسخ: 👇👇
✳️ امام خامنه ای: اگر تاخیر در حدی نبوده که ارزش پول کم شده باشد، بدهکار هر چند مرتکب معصیت شده اما ضمانتی ندارد. [1]
✳️ آیت الله مکارم: در صورت پرداخت بدهی، ذمه بدهکار بری می شود، اما چنانچه بدهکار در موعد مقرر بدهي خود را نپردازد و مدت قابل توجهي از سررسيد آن بگذرد بگونه اي که در اين مدت، #تورم شديد باشد لازم است #بدهي را با توجه به نرخ متوسط تورم اجناس مختلف محاسبه و پرداخت کند. ضمنا غالبا ميتوان #نرخ تورم سالهاي مختلف را از بانک مرکزي گرفت. [2]
آیت الله شبیری زنجانی: ذمه او بری می شود اما در فرض کاهش فاحش ارزش پول باید در مقدار تفاوت با طلبکار مصالحه کند. [3]
✳️ آیت الله وحید: اگر ارزشِ پول دچارِ تورم شده باشد بنابر إحتیاطِ واجب باید #طلبکار و #بدهکار با هم مصالحه نمایند. [4]
✳️ آیت الله فاضل: اگر کسی بدهی طلبکار را کامل بدهد بری الذمه می شود، اگر طلب بدهکار را سال های زیاد نگهداشته و پرداخت نکرده باشد، طوری که تفاوت فاحش در ارزش پول به وجود آمده باشد، احتیاط واجب آن است که با طلب کار #مصالحه کند و رضایت او را بگیرد. [5]
—------------—
✅ پی نوشت: 👇👇
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: NbjWLaAxI9M.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9611200061.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 50129.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید.
[5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9613607.
=========================
◀️ رسانه تخصصی فقه واحکام
▶️ http://eitaa.com/ask_ahkam
❌ #جریمه_دیرکرد #پرداخت_اقساط_خودرو
❓ سوال: دیر کرد و جریمه ای که بخاطر #تاخیر در پرداخت اقساط #خرید_خودرو از نمایندگی های معتبر کشور پرداخت می شود چه حکمی دارد؟
✅ پاسخ: 👇👇
🌸 آیت الله خامنه ای: اگر مجبور به پرداخت مبلغ مذکور باشید و کوتاهی در تأخیر پرداخت بدهی اصلی نداشته باشید، تکلیفی ندارید. [1]
🌸 آیت الله مکارم: اگر #شرط_ضمن_عقد باشد اشكالى ندارد، ولى نبايد به اين صورت باشد كه در صورت تأخير #سود پول را بگيرد. [2]
🌸 آیت الله سیستانی: گرفتن ديركرد جايز نيست. [3]
🌸 آیت الله شبیری زنجانی: اگر چیزی اضافه تر از #مبلغ_چک (قسط) دریافت شود جایز نیست. [4]
🌸 آیت الله وحید: حرام می باشد. [5]
🌸 آیت الله فاضل: گرفتن جریمه دیر کرد حرام است. و هم چنین #عدم_پرداخت اقساط ماشین در تاریخ مقرر نیز جایز نیست . [6]
—------------—
✅ پی نوشت: 👇👇
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: V3YbdxxA0OY.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9611180093.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتا: 702537.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 50077.
[5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید، شماره سوال: 25149.
[6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9613584.
=========================
◀️ رسانه تخصصی فقه واحکام
▶️ http://eitaa.com/ask_ahkam
❇️ فراموشی سوره در پایان خطبه نماز جمعه و صحت نماز
⭕️ #فراموشی_سوره
⭕️ #پایان_خطبه
⭕️ #نماز_جمعه
=========================
❓ سوال: در صورت فراموشی #قرائت_سوره در پایان خطبه از سوی #امام_جمعه، وظیفه نمازگزاران چیست؟
✅ پاسخ:
🌸 امام خامنه ای: در هر صورت نماز امام صحیح است و #اقتدا کردن جائز است. [1]
🌸 آیت الله مکارم: احتیاط اعاده نماز ظهر است. [2]
🌸 آیت الله شبیری زنجانی: در این باره با رعایت شرط اعلمیت نسبی به مجتهد دیگری رجوع شود. [3]
🌸 آیت الله وحید: احتیاطاً نمازِ ظهر خوانده شود. [4]
🌸 آیت الله فاضل: اگر امام جماعت در نماز جمعه، در آخر خطبه سوره را فراموش کند، نماز جمعه صحیح است، منتها اگر ماموم در وقت خطبه بفهمد و بتواند به امام جمعه تذکر بدهد، تذکر بدهد اگر تذکر دادن ممکن نباشد تکلیفی ندارد و نماز جمعه صحیح است. [5]
—------------—
🌸 پی نوشت: 👇👇
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: NbjWLaAxI9M.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9611200061.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 50129.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید.
[5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9613608.
========================
◀️ رسانه تخصصی فقه واحکام
▶️ http://eitaa.com/ask_ahkam
◀️ #مس_میت و #بطلان_وضو
❓ سوال: آیا مسح میت انسان، سبب بطلان وضو می شود؟
✅ پاسخ: 👇👇
🌺 آیات عظام: سیستانی، وحید، تبریزی و خویی: باطل کننده نیست.
🌺 آیات عظام: صافی، بهجت، فاضل و گلپایگانی: بنابر احتیاط واجب، باطل کننده است.
🌺 آیت الله زنجانی: بنابر احتیاط وضو باطل است.
🌺 بقیه مراجع: باطل کننده است.
—----------------
✅ منبع: توضیح المسائل 16 مرجع، ج 1، م 323؛ منهاج الصالحین، وضو، قبل م 157؛ صافی و گلپایگانی: هدایه العباد، کتاب الطهاره، م 310.
=====================
◀️ رسانه تخصصی فقه واحکام
🆔 http://eitaa.com/ask_ahkam
⭕️ استفاده از کلاه گیس در نماز
🔻#کلاه_گیس_درنماز
======================
❓ سوال: نماز خواندن با کلاه گیسی که از موی کافر یا اهل کتاب باشد، اشکال دارد؟ حتی اگر کندن آن ممکن نبوده یا دشوار باشد؟
✅ پاسخ: 👇👇
✳️ امام خامنه ای: اگر یقین ندارید که از کافر غیر کتابی است، اشکال ندارد. [1]
✳️ آیت الله مکارم: بودن موی کافر در لباس نماز گزار اشکالی ندارد اما لازم است حدود پوشش لازم در نماز رعایت شود. [2]
✳️ آیت الله سیستانی: اشكال ندارد. [3]
✳️ آیت الله شبیری زنجانی: موی کافر محکوم به طهارت است و برای نماز اشکالی ندارد اما برای وضو و غسل باید برطرف شود. [4]
✳️ آیت الله وحید: خیر، اشکال ندارد. [5]
✳️ آیت الله فاضل: نماز خواندن با کلاه گیسی که از موی کافر غیر اهل کتاب باشد نجس و باطل است. اگر از اهل کتاب باشد ذاتا پاک هستند و موی آنها نیز پاک است و اگر کلاه گیس از موی کافری اهل کتاب ساخته شود که مشرک نشده باشد یا شک دارد مشرک شده بوده یانه، در صورتی که موهای سر خانم نماز گزار کاملا پوشیده باشد و تمام قسمت های بدنش هم پوشیده باشد نماز با آن کلاه گیس فی نفسه اشکال ندارد. اگر کلاه گیس به سر چسبیده باشد و در وقت نماز قابل کندن نباشد از باب اضطرار نماز بخواند صحیح است ولی برای نمازهای بعدی هر طوری که کندن آن ممکن شود باید آن را بردارد و اگر عمدا بر ندارد نماز باطل است. [6]
—------------—
🍃 پی نوشت: 👇👇
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: qJ8gEoHMvj8.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9610130076.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتا: 691831.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 49000.
[5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید، شماره سوال: 25149.
[6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9613171 و 9613172.
◀️ رسانه تخصصی فقه واحکام
🆔 http://eitaa.com/ask_ahkam
🍃🌸 رعایت ترتیب هنگام غسل
🍃 #رعایت_ترتیب
🍃 #هنگام_غسل
=======================
❓ سوال: آیا در غسل مراعات ترتیب میان اجزاء سه گانه ( #سر و #گردن، #طرف_راست و #طرف_چپ) لازم است؟
🌸 پاسخ: 👇👇
🌸 آیات عظام: امام، بهجت، فاضل، گلپایگانی و اراکی: ترتیب اجزاء سه گانه لازم است.
🌸 آیات عظام: رهبری، وحید، صافی و نوری: ابتدا سر و گردن؛ سپس بنابر احتیاط واجب ابتدا سمت راست و بعد از آن سمت چپ شسته شود.
🌸 آیت الله سیستانی: بنابر احتیاط واجب ابتدا سر و گردن؛ سپس مابقی بدن که در این قسمت رعایت ترتیب بین راست و چپ لازم نیست.
🌸 آیات عظام: زنجانی، تبریزی و خویی: ابتدا سر و گردن؛ سپس ما بقی بدن، که در این قسمت، رعایت ترتیب بین راست و چپ لازم نیست.
🌸 آیت الله مکارم: مطلقا ترتیب لازم نیست؛ بلکه مستحب است.
—-------
🍃🌸 منبع: 👇👇
امام: تحریرالوسیله، غسل، واجبات، سوم، بعد م 4؛ رهبری: اجوبه الاستفتائات، س 191؛ سیستانی، نوری، مکارم، فاضل و اراکی: عروه الوثقی، فی الاغسال، فصل فی کیفیه الغسل، الاولی؛ وحید، تبریزی و خویی: منهاج الصالحین، غسل، الفصل الرابع، واجبات غسل، اولاهما، الترتیب؛ صافی، گلپایگانی: هدایه العباد، غسل، م 190؛ بهجت: وسیله النجاه، الغسل، م 202؛ توضیح المسائل 16 مرجع، ج 1، ص 274 و 361.
==========================
🍃 رسانه تخصصی فقه واحکام
🌸 http://eitaa.com/ask_ahkam
🍃🌺 #نماز و #روزه #ما_بین_دو_وطن
❓ سوال: کسی که دارای 2 وطن بوده و فاصله بین آنها 30 #کیلومتر است، حکم نماز و روزه اش ما بین این دو وطن چیست؟
✅ پاسخ: 👇👇
🌺 امام خامنه ای: در فرض سوال نماز تمام و روزه صحیح است. [1]
🌺 آیت الله مکارم: در بین راه نمازش #شکسته است مگر اینکه شرایط #کثیر_السفر را پیدا کند که نماز و روزه اش در #مقصد و بین راه تمام خواهد بود و در يکي از اين چهار حالت، کثير السفر مي شود:
1⃣ در مدت زمان يک ماه، #هر_روز (هرچند بدون جمعه ها) رفت و آمد کند.
2⃣ در مدت زمان 45 روز، 5 روز در هفته رفت و آمد کند.
3⃣ در #مدت_زمان دو ماه و بيشتر، حداقل سه روز در #هفته (يا 12 روز در ماه) رفت و آمد کند.
4⃣ در مدت حداقل دو ماه و کمتر از #دو_سال، حداقل سه روز در هفته در جايي بماند. [2]
🌺 آیت الله سیستانی: نماز بین دو وطن تمام است. [3]
🌺 آیت الله شبیری زنجانی: نماز تمام است مگر قصدش این باشد که بعد از طی حداقل بیست کیلومتر بدون ورود به وطن بعدی دوباره به همان وطنی که از آنجا حرکت کرده برگردد. [4]
🌺 آیت الله وحید: اگر شخصی دو وطن دارد یعنی شش ماه از سال تا آخرِ عمرش در یک شهر است و شش ماه از سال تا آخرِ عمرش در شهر دیگر و فاصله ی این دو شهر سی کیلومتر است وقتی از این شهر به آن شهر می رود نمازش تمام است و لطمه ای به روزه اش نمیزند. [5]
---------------------------------------------
🍃 پی نوشت:👇👇
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: f05BqNspsJE.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9702300164.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتا: 735211.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 53338.
[5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید.
---------------------------------------
◀️ رسانه تخصصی فقه واحکام
🆔 http://eitaa.com/ask_ahkam
🌺 #جواب_سلام و باطل شدن #نماز
🍃🌸 سوال: اگر در اثناء نماز در جواب کسی که سلام می دهد بگوییم: #سلام_علیک و رحمه الله و برکاته، در صورتی که (و رحمه الله و برکاته) عمدی باشد، مبطل نماز است؟
✅ پاسخ: 👇👇
🍃 امام خامنه ی: بنابر احتیاط واجب باطل است. [1]
🍃 آیت الله مکارم: نمازگزار نبايد در حال نماز به ديگرى سلام كند، ولى اگر ديگرى به او سلام كند جواب او واجب است، امّا جواب بايد مانند سلام باشد، مثلًا اگر گفت: «السلام علیک» در جواب بگويد «السلام علیک» و اگر بگويد «سلام علیکم» در جواب بگويد «سلام علیکم»، حتّى اگر بگويد «سلام» در جواب بايد بگويد «سلام». بنابراین در فرض سوال احتیاط این است که نماز را اعاده کند. [3]
🍃 آیت الله شبیری زنجانی: خلاف احتیاط استحبابی است البته اگر سلامکننده «علیکم» و مانند آن را بر سلام مقدّم داشت، باید با صیغههای سلامی که در قرآن وارد شده است مانند «سَلامٌ عَلَيْکَ» یا «سَلامٌ عَلَيْکُمْ» به قصد این که از قرآن است جواب بگوید و اگر به این قصد نگفته اید و مساله را نمی دانستید باید نماز را اعاده کنید.. البته در هر صورت اضافه رحمه الله و برکاته اگر به قصد دعا باشد مانعی ندارد. [4]
🍃 آیت الله وحید: در حال نماز ، انسان نبايد به ديگرى سلام كند و اگر ديگرى به او سلام كند، بايد همان طور كه او سلام كرده جواب دهد، مثلا اگر گفته (سَلامٌ عَلَيْكُمْ) در جواب بگويد: (سَلامٌ عَلَيْكُمْ) ، مگر در جواب (عَلَيْكُمْ السَلامْ) كه بنابر احتياط واجب بايد بگويد (سَلامٌ عَلَيْكُمْ).و اگر عمداً غیر از آنچه گفته شد بگوید چنانچه مسأله را میدانسته یا در یادگیریِ آن کوتاهی کرده نمازش باطل است. [5]
🍃 آیت الله فاضل: اگر کسی در حال نماز به انسان سلام کند بايد طورى جواب دهد كه سلام #مقدّم باشد مثلاً بگويد: «اَلسّلامُ عَلَيْكُم» يا «سَلام عَلَيْكم»و نبايد «عَلَيْكُمُ السَّلامُ» بگويد. و هم چنین به احتیاط واجب از گفتن و رحمه الله و برکاته خودداری شود و اگر کسی بداند که نباید ورحمه الله را بگوید و عمدا بگوید به احتیاط واجب نماز باطل می شود. [6]
—------------—
🍃 پی نوشت: 👇👇
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: V3YbdxxA0OY.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9611180093.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتا: 702537.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 50077.
[5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید، شماره سوال: 25149.
[6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9613585.
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🍃 رسانه تخصصی فقه واحکام
🆔 http://eitaa.com/ask_ahkam
⭕️ #شاهد بودن مرد با ریش تراشیده برای طلاق
❌ #مرد_ریش_تراش
✅ #شاهد_عادل
🚫 #طلاق
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
❓ سوال: اگر دو مرد عادلی که به عنوان شاهد طلاق هستند ریششان را تراشیده باشند، عادل نبوده و طلاق صحیح نمی باشد؟
✅ پاسخ:
✳️ امام خامنه ای: اگر از راه های شرعی عدالت آنها برای کسی که صیغه طلاق را جاری کرده، ثابت شود، کفایت می کند و مجرد آنچه در سؤال آمده دلیل فاسق بودن نیست و در صورتی که شک دارید، توجه نکنید و وظیفه بررسی کردن هم ندارید. [1]
✳️ آیت الله مکارم: هرگاه از كسى تقليد كند كه اين كار را جايز بداند و از جهات ديگر نيز عادل باشد، مى تواند شاهد قرار گيرد. [2]
✳️ آیت الله سیستانی: بايد طلاق در حضور دو شاهد عادل باشد و ممكن است ريش تراش عادل نباشد. [3]
✳️ آیت الله شبیری زنجانی: بنا بر احتیاط کسی که اصرار بر ریش تراشی دارد -و احتمال اینکه از روی عذر مثل تقلید ریشش را زده باشد ندهیم- عادل نیست و احکامی که مترتب بر عدالت است را نمی تواند انجام دهد. مراد از عادل کسی است که از روی ملکه عدالت از گناهان کبیره اجتناب نماید و و نشانه عدالت این است که در ظاهر شخص خوبی باشد یعنی اگر از اهل محل یا همسایگان او یا کسانی که با او معاشرت دارند حال او را بپرسند بگویند خلاف شرعی از او سراغ نداریم لذا شناخت اجمالی لازم است. [4]
✳️ آیت الله وحید: صیغه طلاق باید در پاکی از حیض که در آن پاکی شوهر با زن نزدیکی نکرده نزدِ دو مردِ عادل خوانده شود و مردی که ریشش را می زند بنابر إحتیاطِ واجب عادل نیست و اگر شاهد هیچ گناهی جز زدنِ ریش انجام نمی دهد، طلاق بنابر إحتیاطِ واجب باطل است و بنابر إحتیاطِ واجب باید دوباره در پاکی از حیض که در آن پاکی شوهر با زن نزدیکی نکرده نزدِ دو مردِ عادل به وسیله شوهر یا وکیلِ شوهر، خوانده شود. [5]
✳️ آیت الله فاضل: طلاق صحیح است. [6]
—------------—
🌿 پی نوشت: 👇👇
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 3b0HhJ2NX0E.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9608020073.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 671220.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 46854.
[5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید.
[6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9612146.
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌿 رسانه تخصصی فقه واحکام
🆔 http://eitaa.com/ask_ahkam
⁉️#سوال_مسابقه ۳۶ 👇
اگر خانمی در بین نماز متوجه شود که موهای او از چادر بیرون آمده وظیفه اش چیست؟(طبق نظر مشهورمراجع)
گزینه1⃣ نمازش باطل است.
گزینه2⃣ باید نماز را تمام کند وسپس با حجاب کامل مجدداً آن نماز را اعاده کند.
گزینه3⃣ باید موهای بیرون آمده را بلافاصله بپوشاند و نماز را ادامه دهد و نمازش صحیح است.
.
.
.
📩 لطفا فقط شماره گزینه صحیح را به آیدی @ask_ahkam3 ارسال کنید 📩 جوابهای ویرایش/ادیت شده قابل قبول نمی باشند🚫
⏱مهلت ارسال گزینه: تا پایان روز جمعه ، 15 تیر ۹۷⏱
🎁 به دو نفر که پاسخ صحیح را ارسال کنند به قید قرعه دو عدد کارت شارژ هدیه داده میشود 🎁
☑️ کانال تخصصی فقه و احکام
🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
⛔️ آیا نگاه كردن به حیاط همسایه گناه دارد؟ ⛔️
✅ پاسخ :
باتوجه به اینکه نگاه کردن به حیاط دیگری بدون رضایت، باعث اذیت و آزار دیگران می شود و گناهانی مانند نگاه به نامحرم و مفسده بدنبال دارد،جایز نیست و حرام است
➖➖➖➖➖
☑️ کانال تخصصی فقه و احکام
🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
💠سوال:
↙️رایت کردن سی دی های خارجی و داخلی چه حکمی دارد؟💽
🔸👈آیت الله خامنه ای : بطور كلّى در كپى و استفاده و خريد و فروش نرم افزارهاى داخلى و دانلود بنابر احتياط واجب، رعايت حقوق صاحبان آن، از طريق كسب اجازه لازم است
✅ و نسبت به نرم افزارهای خارجی تابع قرارداد بين دولتها میباشد؛ و در هر صورت اگر قرائن و شواهد و يا متعارفی وجود دارد كه در اينگونه امور استفاده برای عموم مانع ندارد، اشكال ندارد و الا از استفاده و خريد و فروش و از كپیبرداری بنابر احتياط خودداری كنيد.
🔹👈آیت الله مکارم شیرازی : در مورد کپی رایت و دانلود ، این کار جز با رضایت تولید کنندگان اصلى آن جایز نیست، مگر در صورتى که از کفّار حربى باشند.
🔸👈آیت الله سیستانی: استفاده شخصی مانعی ندارد مگر این از نظر قانونی ممنوع باشد.
🔹👈آیت الله وحید: چنانچه صاحب حقِ، محترم المال (مسلمان یا کافری که در پناه اسلام است) میباشد ، استفاده از حق او بدون اجازه یا رضایت وی بنابراحتیاط واجب، حرام است و موجب ضمان می گردد و در غیر این صورت مانعی ندارد.
🔹👈آیت الله شبیری: اگرعقلا برای مؤلف یا ناشر حقی قائل باشند حتی نسبت به خصوص سوالات، و یا این کار خلاف قانون باشد، بنابر احتیاط باید رعایت شود و بدون اجازه آنها کپی نشود.
➖➖➖➖➖
☑️ کانال تخصصی فقه و احکام
🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
✳️ بخشش زمین در زمان حیات پدر بدون اطلاع فرزند
🍃 #بخشش_زمین
🍃 #در_زمان_حیات_پدر
==================
❓ سوال: در صورت بخشش زمین از سوی پدر به فرزند در #حضور_دو_عادل اگر فرزند از این بخشش خبر نداشته باشد و یا #تصرفی در آن نکرده باشد، آیا پس از #فوت_پدر این زمین مال فرزند است یا جزء #یک_سوم_اموال پدر محسوب می شود؟
🍃🌸 پاسخ:
🌸 آیت الله مکارم: هر کس مي تواند در حيات خود چيزي از اموال خود را به بعضي از فرزندان يا به افراد ديگر ببخشد و به آنها تحويل دهد. در اين صورت، #مال آن شخص خواهد شد يا #وصيت کند چيزي از #ثلث_مالش به او بدهند و در صورتي که ببخشد و تحويل ندهد #ملک آن طرف نخواهد شد. [1]
🌸 آیت الله سیستانی: متعلق به شما نيست و حكم وصيت را ندارد. [2]
🌸 آیت الله شبیری زنجانی: در فرضی که شما در زمان حیات ایشان هبه را قبول نکرده باشید یا انتقال سند در زمان حیات ایشان صورت نگرفته باشد، #مالک نشده اید و اقدام ایشان هم در حکم وصیت نیست. [4]
🌸 آیت الله وحید: خیر، مال فرزند نیست. [3]
🌸 آیت الله فاضل: اگر پدر در حضور #دو_شاهد_زمین را در برگه ای به شما هدیه کرده باشد و در صورتی که شما #بالغ بوده اید زمین را به شما تحویل نداده باشد و شما اصلا خبر نداشته باشید یا خبر داشته باشید و زمین را در ملک شما قرار نداده باشد و تملیک نکرده باشید زمین بعد از فوت پدر مال شما نمی شود بلکه مال تمام ورثه است و وصیت هم حساب نمی شود تا یک سوم آن مال شما باشد. اگر زمین را به شما تملیک کرده باشد و در ملک شما قرار داده باشد، یعنی به شما گفته باشد این زمین از حالا به بعد مال شما است و این هم سندش که در حضور دو شاهد نوشتم زمین مال شما است. اما اگر در زمانی که #سند_هدیه را نوشته است شما #صغیر بوده اید، در صورتی که دو شاهد شهادت بدهد که پدر شما گفته باشد من زمین را این پسر صغیرم هدیه میکنم و چون صغیر است از طرف ایشان به عنوان ولی او هدیه را قبول کردم و تا زمانی که بالغ شود زمین را برایش نگهداری میکنم، در این فرض نیز مالک زمین شما هستید. [4]
—------------—
🍃 پی نوشت: 👇
[1]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9508120182.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 549280.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 35029.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید، شماره سوال: 25237.
[5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9502420.
========================
🍃 رسانه تخصصی فقه واحکام
🆔https://eitaa.com/ask_ahkam
➖ https://eitaa.com/ask_ahkam
❌ #گناه_لواط و #کفایت_غسل_یا_وضو
❓ سوال: اگر کسی مرتکب گناه لواط شود، آیا #غسل_جنابت کفایت می کند یا باید وضو نیز بگیرد؟
✔️ پاسخ:
➖ امام خامنه ای: در فرض سؤال غسل کافی است و وضو لازم نیست. [1]
➖ آیت الله مکارم: چنانچه با خروج منی همراه بوده همان غسل کفایت از وضو می کند. [2]
➖ آیت الله شبیری زنجانی: اگر منی خارج شده غسل لازم است و در غیر اینصورت وضو کافی است و احتیاط مستحب این است غسل هم انجام دهد. اگر مساله را می دانستند نمازشان صحیح است در غیر اینصورت بنابر احتیاط نماز را دوباره بخوانند. [3]
➖ آیت الله وحید: بنابر احتياط واجب در جماع با مرد جمع كند بين غسل و وضو در صورتى كه قبلا وضو نداشته باشد وگرنه اگر قبل از این عملِ شنیع وضوء داشته، غسل كفايت مى كند. [4]
➖ آیت الله فاضل: اگر نعوذبالله کسی مرتکب لواط شود و #دخول صورت بگیرد، هرچند #منی هم خارج نشود جنب میشوند و غسل جنابت واجب میشود و بعد از غسل جنابت نیاز به وضو نیست و جمع بین غسل و وضو لازم نیست بلکه بعد ازغسل جنابت تا زمانی که یکی از مبطلات وضو پیدا نشود، نباید برای نماز وضو بگیرد.مسئله جمع بین غسل و وضو در مورد دیگری می باشد، اگر نعوذ بالله #حيوانى را #وطى كند يعنى با او نزديكى نمايد و منى از او بيرون آيد غسل تنها كافى است، و اگر منى بيرون نيايد چنانچه پيش از وطى، وضو داشته باز هم غسل تنها كافى است، و اگر وضو نداشته باشد احتياط واجب آن است كه غسل كند و وضو هم بگيرد. [5]
_______________________
➖ پی نوشت: ⬇️
_____________________________
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: xf6HlhN8OBQ.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9508090141.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 34891.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید، شماره سوال: 25096.
[5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9502381.
_______________________________________
⚪️ رسانه تخصصی فقه واحکام
➖ https://eitaa.com/ask_ahkam
#اطلاعیه همکار افتخاری
پایگاه تخصصی فقه و احکام از عموم طراحان گرامی جهت ترویج و نشر احکام اسلامی در زمینه 🌅 #طرحعکسنوشته 🌅 دعوت به همکاری افتخاری در این پایگاه می نماید.
لطفا علاقمندان، مشخصات و میزان همکاری خود را به آیدی زیر اعلام فرمایند 👇
@Pasokhgoo_ahkam
✳️eitaa.com/Pasokhgoo_ahkam