eitaa logo
رسانه تخصصی فقه و احکام
6هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
458 ویدیو
23 فایل
✔️سبک نوین پاسخگویی به سوالات شرعی ✔️ارسال سوالات #احکام از طریق آیدی زیر: @Pasokhgoo_ahkam ❌ #تبادل پیام ندین❌ لینک گروه اقایان https://eitaa.com/joinchat/899350551C822ecf2997
مشاهده در ایتا
دانلود
ملاک برای یک بار شستن در وضو چیست؟
◀️ یا برای 🔴 سوال: اگر برای ، همجنس یا محرمی نباشد مثلا در کشورهای خارجی، تکلیف غسل میت چیست؟ 🔴 پاسخ: 🔻🔻 🔴 امام خامنه ای: در صورتى كه غسل دهنده همجنس حتى از اهل كتاب نباشد، غسل ساقط مى شود. [1] 🔴 آیت الله مکارم: در فرض سوال میت را از روی لباس غسل دهند. [2] 🔴 آیت الله شبیری زنجانی: درصورتی که غسل از روی لباس، مستلزم لمس یا نظر حرام نمی شود، بنا براحتیاط غسل داده شود و گرنه غسل ساقط است. [3] 🔴 آیت الله وحید: غسل دادن مرد زن را و زن مرد را جايز نيست و باطل است ولى زن مى تواند شوهر خود را غسل بدهد و شوهر هم مى تواند زن خود را غسل بدهد، اگر چه احتياط مستحبّ آن است كه زن شوهر خود و شوهر زن خود را غسل ندهد. مرد مى تواند دختر بچّه اى را كه مميّزه نشده غسل دهد و زن هم مى تواند پسر بچّه اى را كه مميّز نشده غسل دهد، هر چند احتياط مؤكّد آن است كه پسر بچّه و دختر بچّه اى كه بيش از سه سال دارند، اوّلى را مرد و دومى را زن غسل بدهد. اگر براى غسل دادن ميّتى كه مرد است مرد پيدا نشود، زنانى كه با او نسبت دارند و محرمند ـ مثل مادر و خواهر و عمّه و خاله ـ يا به واسطه ازدواج يا شير خوردن با او محرم شده اند، مى توانند او را غسل بدهند و نيز اگر براى غسل ميّت زن، زن ديگرى نباشد، مردهايى كه با او نسبت دارند و محرمند يا به واسطه ازدواج يا شير خوردن با او محرم شده اند، مى توانند او را غسل دهند و بنابر احتياط واجب در صورت وجود مماثل نوبت به محرم نمى رسد و غسل دادن از زير لباس واجب نيست، هر چند احوط است ولى بايد به عورت نظر نكند و بنابر احتياط عورت را بپوشاند. اگر ميّت و كسى كه او را غسل مى دهد هر دو مرد يا هر دو زن باشند، جايز است كه غير از عورت جاهاى ديگر ميّت برهنه باشد. [4] آیت الله فاضل: اگر میت زن باشد و زن مسلمان پیدا نشود که او را غسل بدهد و محارم او هم نباشد، از زن های کافر اهل کتاب کمک بگیرند اگر اهل کتاب نباشند از سایر زن های اهل کتاب کمک بگیرند به این صورت که روش غسل دادن را به زن کافر یاد بدهد و مرد مسلمان نیت غسل کند و از پشت پرده زن کافر میت زن مسلمان را غسل بدهد و احتیاط آن است که زن کافر را هم بگوید نیت غسل دادن کند. اگر زن کافر هم برای غسل دادن پیدا نشود غسل میّت ساقط می شود لیکن احتیاط مستحب است که مردها از روی لباس و پوشش زن میت او را سه مرتبه غسل بدهند طوری که به بدن او نگاه نکنند. اگر بدون نگاه کردن ممکن نشود غسل ندهند و بدون غسل دفن کنند. همین طور است درجایی که مرد مسلمان بمیرد و هم جنس مسلمان یا محارم او از بین زنها برای غسل دادن پیدا نشود، به ترتیبی که در میت زن مسلمان گفته شد عمل شود. [5] —------------— ◀️ پی نوشت:⬇️⬇️ [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: BUoMk8MuKR8. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9509200038. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 36269. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید؛ کد استفتا: 26548. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9502815. _-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_ ◀️رسانه تخصصی فقه واحکام 🆔 http://eitaa.com/ask_ahkam
♻️ کسی که برای نصب دستگاه پریودش تغییر کرده و از ۷ به ۱۱ تا ۱۲ روز رسیده اگر در همین حین هم خونریزیش ادامه دار باشد باید چه وقتی از روز دهم رو غسل کنه؟ ♻️ آیت الله خامنه ای: اگر مطمئن است خونریزی از روز دهم تجاوز میکند، باید مانند گذشته در پایان روز هفتم ( عادت ماهانه ) غسل کند و عبادات خود را انجام دهد؛ و نسبت به بقیه به وظیفه مستحاضه که در رساله های عملیه ذکر شده عمل نماید. ♻️ آیت الله مکارم شیرازی: خون حیض از سه روز کمتر و از ده روز بیشتر نمی شود و چنانچه خون حيض (حتي اگر بصورت لکه کمرنگي باشد) از ده روز بگذرد به مقداري که در ماههاي قبل خون مي ديده عادت ماهانه قرار مي دهد، و بقيه حکم استحاضه دارد. و اگر مجموع ( پاکي و خون) از ده روز تجاوز نکند همه آن حيض محسوب مي شود. چنانچه از ابتدای صبح روز اول تا غروب روز دهم حیض را ببیند شب قبل از اول و شب بعد از دهم جزء شمارش روزها نخواهد بود ولی اگر مثلاً ساعت 10 صبح روز اول خون ببیند تا ساعت 10 روز بعد یک روز محاسبه می شود. ♻️ آیت الله سیستانی: اگر از 10 روز تجاوز کند به مقدار عادت حیض است و بقیه استحاضه است ♻️ آیت الله فاضل:‌ اگر قبلا عادت ماهیانه داشته ، در صورتی که خون تا پایان روز دهم قطع نشود، روزهای عادت ماه های قبل خود را حیض قرار بدهد و خونی که بعد از آن دیده حکم استحاضه را دارد و بعد از روز دهم به احکام استحاضه عمل کند و قضای نمازهایی را که بعد از روزهای عادت ماه های قبل تا روز دهم نخوانده است بجا آورد و بعد از روز دهم نیز با عمل کردن به احکام استحاضه، نمازهای خود را بخواند. اگر خون قبل از روز دهم قطع شود، تمام خون هایی که دیده است حکم حیض را دارد. ♻️ آیت الله شبیری: اگر بیشتر از ده شبانه روز، خون دارای صفات حیض می بیند عدد عادتش است و بعد از آن مستحب است تا تکمیل ده شبانه روز استظهار کند یعنی آن را نیز حیض قرار دهد و اگر کمتر از ده شبانه روز خون دارای صفات می بیند خون نشانه دار را حیض است و بعد از آن مستحب است تا تکمیل ده شبانه روز استظهار کند و بعد از اتمام حیض، غسل کند و عبادات خود را انجام دهد وخونی که در این زمان می بیند استحاضه است. ➖➖➖ استفتاء از سایت مراجع 🍁🍂 http://eitaa.com/ask_ahkam
⚠️سفر در نماز، تأثیراتی دارد❗️ 1⃣نمازهای چهار رکعتی در سفر، دو رکعت می‌شود. 2⃣هشت رکعت نافله ظهر و هشت رکعت نافله عصر در سفر نباید خوانده شود. 3⃣ اگر در سفر نماز چهار رکعتی قضا گردد، لازم است قضای آن، دو رکعتی خوانده شود، اگر چه انسان بخواهد آن‌را در وطن بخواند. ❓آیا کسی که قصد نموده ده روز یا بیشتر، در شهری بماند می‌تواند نافله ظهر و عصر را بخواند؟ ❌پاسخ: بله می‌تواند، چنین شخصی از این جهت در حکم متوطّن است. ❓آیا نافله عشا را در سفر می‌توان خواند؟ ❗️پاسخ: انجام آن، رجاءاً (به امید قبول شدن) اشکال ندارد. 📒فقه و زندگی شماره 407 ➖➖➖➖ کانال تخصصی فقه و احکام http://eitaa.com/ask_ahkam
🔷🔹🔷🔹🔷🔹🔷 🔷 گریه وبی قراری کودک و نماز مادر 🔷 🔷 🔷 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹 🔷 سوال: مادری که به علت بی قراری فرزندش نتوانسته تا آخر وقت نماز بخواند و امکان جدا شدن از وی برایش فراهم نیست، چگونه نماز بخواند؟ 🔷 پاسخ: ⬇️⬇️ 🔹 آیت الله مکارم: در فرض سوال در حالی که کودک را در دارد، نماز بخواند و در حال و ، کودک را بر زمین بگذارد؛ البته در حال نماز خواندن باید به نحوی عمل کند که صورت نماز بهم نخورد. [1] 🔹 آیت الله شبیری زنجانی: می تواند را در حال نماز در آغوش بگیرد و امثال این امور مجوز ترک نماز نیست. [2] 🔹 آیت الله وحید: هر شخصی می تواند بچه اش را در آغوش بگیرد و را بخواند. [3] 🔹 آیت الله فاضل: اگر بچه روی زمین نمی شیند و کسی دیگر هم برای بچه نباشد و راه دیگری نباشد، باید در وقت نماز بچه را در بغل بگیرد و نماز را بخواند و در وقت سجده نیز هر طوری که می تواند بچه را یک لحظه زمین بگذارد و سجده را بجا بیاورد. ترک نماز برای نگذاشتن بچه نیز عمدا حرام و گناه است، هرطوری که بتواند باید نماز را بخواند. [4] ================ 🔷 پی نوشت: ⬇️⬇️ [1]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9509200038. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 36269. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید؛ کد استفتا: 26548. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9502816. =============== 🔷 رسانه تخصصی فقه واحکام 🔷 http://eitaa.com/ask_ahkam 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹
🔶🔸🔶🔸🔶🔸🔶 🔶 تعلق خمس به بیمه عمر کارمندان 🔶 🔶 🔶 سوال: آیا به که از به عنوان بیمه عمر شده و پس از به می گردد، خمس تعلق می گیرد؟ 🔶 پاسخ: 👇👇 🔸👈 امام خامنه ای: در فرض سؤال خمس ندارد. [1] 🔸👈 آیت الله مکارم: اگر چیزی از پول دریافتی تا سر سال خمسی باقی بماند خمس دارد. [2] 🔸👈 آیت الله سیستانی: اگر تا سر سال خمسی بماند و خرج نشود خمس دارد [3] 🔸👈 آیت الله شبیری زنجانی: اگر تا یکسال صرف در مخارج زندگی نشود باید خمس آن را بدهند. [4] 🔸👈 آیت الله وحید: بله ابتداء باید خمسِ آن داده شود سپس بینِ ورثه تقسیم گردد. [5] 🔸👈 آیت الله نوری همدانی: اگر پرداخت مبلغ از ناحیه بیمه در قالب تعهدی از شرکت بیمه کننده باشد، که در ازای دریافت مبالغ داشته خمس ندارد. [6] 🔸👈 آیت الله فاضل: پولی که شرکت بیمه بابت بیمه عمر بعد از فوت بیمه گذار به ورثه اش می دهد تابع قراردادی است که بین شرکت و بیمه گذار انجام شده، و اگر طبق وصیت میت به افراد خاصی ورثه داده می شود از در آمد همان سال است و اگر در بین سال مصرف نشود و سال بر آن بگذرد به احتیاط واجب خمس دارد. اگر قرار داد خاصی بین بیمه گذار و شرکت بیمه نشده باشد و بعد از مرگش سرمایه او را شرکت به ورثه اش منتقل کند جزء ارث حساب می شود و خمس ندارد. [7] 🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸 🔶 پی نوشت: 👇👇 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: rARbJYeknM. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9603110153. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتا: 617799. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 41981. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید. [6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله نوری همدانی، شماره سوال: 28867. [7]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9610147. =============== 🔶 رسانه تخصصی فقه واحکام 🔶 http://eitaa.com/ask_ahkam 🔶🔸🔶🔸🔶🔸🔶
🔶🔸🔶🔸🔶🔸🔶 🔶 قرائت حمد و سوره توسط مأموم در نماز جماعت 🔶 🔶 🔶 🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸 🔸👈 سوال: ‌اگر کسی در حالی که صدای قرائت امام جماعت را می شنود عمدا حمد و سوره را بخواند، نمازش باطل است یا گناه کرده است؟ 🔶 پاسخ: 👇👇 👈 آیت الله مکارم: در فرض سوال احتیاط واجب آن است که نماز را اعاده کند. [1] 👈 آیت الله سیستانی: جماعت باطل می شود. [2] 👈 آیت الله شبیری زنجانی: نمازش به جماعت صحیح نیست و در صورت عمل به وظیفه فرادا، فرادا محسوب می شود. [3] 👈 آیت الله فاضل: اگر در مواردی که ماموم نباید حمد و سوره را بخواند، عمدا حمدو سوره را به قصد ذکر نماز بخواند، نماز باطل است. [4] 🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸 🔶 پی نوشت: 👇👇 [1]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9602120063. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 604486. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 41173. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9600556. ================= 🔶 رسانه تخصى فقه واحكام 🔶 http://eitaa.com/ask_ahkam 🔶🔸🔶🔸🔶🔸🔶
احکام پوشش در مقابل محارم
🔻🔻🔻🔻🔻🔻 ⭕️ در ❓ سوال: آیا شرط بندی در مسابقات ورزشی مجاز است؟ ⭕️ پاسخ: 🔻🔻 🔴 شرط بندی در مسابقات به این معنا که طرف های مسابقه قرار بگذارند هر کس شد چیزی را به برنده بدهد یا کاری برای او انجام دهد، حرام است و همچنین حرام است اگر باهمدیگر شرط بندی کنند. البته این حرمت برای شرکت کننده های مسابقات و استثنا شده است. . 💢 نکته: اما اگر طرفین، در شرط بندی جدی نباشند و شرط الزام آوری برای مسابقه خود قرار ندهند و فقط به صورتی تفریحی و شوخی قراری بگذارند که خود را مجبور به انجام آن ندانند در اصل شرط بندی نکرده اند و اشکالی ندارد. 🔺🔺🔺🔺🔺🔺 🔴 منبع:🔻🔻 امام خمینی، توضیح المسائل (المحشی)، ج 2، ص 962، موسسه النشر الاسلامی، الطبعه الثامنه، قم، 1424 ق؛ محمودی، سید محسن، مسائل جدید از دیدگاه علما و مراجع تقلید، ج 1، ص 107، انتشارات علمی فرهنگی صاحب الزمان، چاپ 14، زمستان 1384؛ استفتائات مراجع. 🔻🔻🔻🔻🔻🔻 🔴 رسانه تخصصی فقه واحکام 🔺 http://eitaa.com/ask_ahkam
🔻🔴🔻🔴🔻🔴🔻 ⭕️ حکم وطن پس از ترک طولانی شهر محل تولد ⭕️ ⭕️ 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 ❓ سوال: من در دو سالگی شهر تبریز را ترک نمودم،‌ آیا شهر محل تولدم وطن حساب می شود؟ 🔴 پاسخ: 🔻🔻 🔴 امام خامنه ای: چون در تبریز عرفاََ رشد و نمو نکرده اید، وطن محسوب نمی شود. [1] 🔴 آیت الله مکارم: هرگاه قصد بازگشت به وطن سابق را جهت سکونت مستمر داشته باشید نماز کامل و روزه صحيح است، ولي اگر عملا مدت طولاني گذشته (مثلا پنج سال) و هنوز بازنگشته اید، اعراض عملي حاصل شده، و نماز و روزه شما در آنجا شکسته است. مگر اينکه سالي سه چهار ماه، هر چند به صورت پراکنده در آنجا سکونت داشته باشید. [2] 🔴 آیت الله سیستانی: اگر والدین هنگام خروج از تبریز از آن اعراض کرده باشند نماز شما در آنجا شکسته می باشد مگر اینکه قصد اقامت 10 روز و مانند آن کنید. [3] 🔴 آیت الله شبیری زنجانی: اگر عرف، دیگر آنجا را محل زندگی شما نداند و شما را از زندگی بالفعل در آنجا منقطع و کنده شده تلقی کند، آنجا برای شما حکم وطن را ندارد و بدون قصد اقامت در آنجا باید نماز را شکسته بخوانید. [4] 🔴 آیت الله وحید: اگر متأهل شده اید و دیگر إحتمال نمی دهید روزی برایِ زندگیِ دائمی به تبریز برگردید در آنجا مسافرید و وطنتان نیست. [5] 🔴 آیت الله فاضل: اگر دو سال بعد از دنیا آمدن از تبریز به قم آمده ایدو در تبریز رشد و نمو نکرده اید و حد اقل شش هفت سال زندگی نکرده اید تبریز وطن شما حساب نمی شود و نماز شما در تبریز بدون قصد ماندن ده روز شکسته است. [6] ================ ⭕️ پی نوشت: 🔻🔻 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: Mq6vAKFgXk. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9612100078. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتا: 709096. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 50738. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید. [6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9613815. 🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺 🔴 رسانه تخصصی فقه واحکام 🔺 http://eitaa.com/ask_ahkam
#⃣ و در ◀️ سوال: آیا در صورت وجود نامحرم برای وضوء خانم و نبود مکان دیگر باید تیمم نماید؟ *⃣ پاسخ: ⏬⏬ 🔵 امام خامنه ای: مورد مذکور مجوز تیمم نیست و باید به گونه ای که نامحرم نبیند وضو بگیرد. [1] 🔵 آیت الله مکارم: چنانچه هنگام وضو گرفتن در معرض دید نامحرم باشد و هیچ راهی غیر آن نباشد، باید تیمم کند. [2] 🔵 آیت الله سیستانی: بله. [3] 🔵 آیت الله شبیری زنجانی: در صورت عدم امکان وضو با رعایت حجاب شرعی، در وقت یا مکان دیگر تیمم کند. [4] 🔵 آیت الله وحید: زیرِ چادر باید وضوء بگیرد. [5] 🔵 آیت الله فاضل: اگر بتواند با کمک خانم های دیگر پرده قرار بدهد باید این کار را بکند و اگر ممکن نباشد، ظرف آب را درجایی که نامحرم او را نمی بیند ببرد و آنجا برود وضو بگیرد و اگر ممکن نباشد در صورتی که وقت برای نماز باشد باید صبر کند هر زمان وضو گرفتن بدون نظر کردن نامحرم ممکن شد وضو بگیرد و با فرضی که وقت کم باشد و نماز قضا می شود و راه دیگری نباشد در این فرض وظیفه اش تیمم است و با تیمم نماز بخواند. البته اگر در برابر نامحرم وضو بگیرد گناه است ولی وضو و نمازش صحیح است، ولی وظیفه اش تیمم است. [6] ================ ◀️ پی نوشت: ⬇️⬇️ [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 46DI2JhHkN4. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9510040086. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 563816. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 36812. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید. [6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9502952. ============= ◀️ رسانه تخصصى فقه واحكام 🆔 http://eitaa.com/ask_ahkam
حکم شرعی لباس روشن
🔷 تحقق استطاعت با وجود مشکل معیشت پس از بازگشت 🔷 ................................... ❓ سوال: اگر کسی برای خانه یا ماشین داشته باشد که استطاعت را به همراه بیاورد در صورتی که پس از بازگشت از حج امکان تهیه مسکن دچار مشکل شود، آیا حج واجب می شود؟ منظور از استطاعت،‌ استطاعت در ماه انجام حج است یا ماه های قبل را نیز شامل می شود؟ 🔷 پاسخ: 👇👇 📝 امام خامنه ای: با نیاز به وسائل زندگی حج بر او واجب نیست؛ اگر از هر جهت استطاعت دارد اما موسم حج نرسیده نمی تواند خود را از استطاعت ساقط کند و حج بر او واجب می شود. [1] 📝 آیت الله مکارم: در استطاعت براي حج، علاوه بر داشتن هزينه رفت و برگشت، داشتن ضروريات زندگي و آنچه در گذران زندگي به آن نياز دارد نيز شرط است، مثل خانه مسکوني (ملکي يا اجارهاي)، اثاث خانه، وسيله سواري و مانند آن البته در حدي که مناسب شأن او باشد، و چنانچه عين آنها را ندارد، پول يا معادل قيمت آن را داشته باشد؛ انجام حجی که در صورت استطاعت بر فرد مسلمان واجب می شود، است که در ماه ذی الحجه هرسال انجام می شود و در آن ماه نیز باید مستطیع باشد و استطاعت او از بین نرفته باشد. [2] 📝 آیت الله سیستانی: نیست؛ اگراحراز كند ساير شرايط تا وقت حج باقی است ودر مؤونه نيازى به آن مبلغ ندارد بايد نگهدارد. [3] 📝 آیت الله شبیری زنجانی: هزینه مال در حج اگر زندگی را مختل کند شخص مستطیع نیست وگرنه مستطیع است؛ استطاعت مالی قبل از موسم نیز کفایت می کند و باید آن را حفظ کند. [4] 📝 آیت الله فاضل: اگر کسی خانه مسکونی ندارد و پول برای خرید خانه پس انداز کند و با رفتن به حج قادر به خرید خانه نباشد و در امر سکونت با مشکل رو برو می‌شود و نداشتن برایش حرجی باشد، رفتن به حج واجب نیست. منظور از استطاعت مالی استطاعت در زمان رفتن به حج و انجام مقدمات آن ملاک است مثلا اگر قبل از موسم حج مستطیع نباشد و در زمان رفتن به حج یعنی دهه اول ماه ذی الحجه از نظر مالی مستطیع شود ولی از نظر راه رفتن ممکن نباشد مثلا بدون ثبت نام قبلی او را به حج نمی برند و نمی تواند بدون اجازه و ویزا به حج برود، مستطیع حساب نمی شود و اگر برای سال بعد استطاعتش باقی باشد برای سال بعد رفتن به حج براو واجب می‌شود. [5] ................................. ◀️ پی نوشت: 👇 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء:. UzdpM3qxJro [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9606290042. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 659645. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 45712. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9611681. ..................................... ◀️ رسانه تخصصی فقه واحکام 🔷 http://eitaa.com/ask_ahkam
karimi.mp3
3.6M
🎙شاه پناهم بده، خسته‌ی راه آمدم، غرق گناه آمدم... با نوای حاج محمود کریمی 💠روز زیارتی امام رضا(علیه‌السلام) @ask_ahkam
⁉️ سی و نه 👇 آیا روش خواندن نماز احتیاط اینگونه است: بعد از سلام نماز، بدون انجام کاری که نماز را باطل می کند، بر می خیزیم و به نیت نماز احتیاط، بدون اذان و اقامه و زبان آوردن نیت، تکبیر می گوییم. سپس یک حمد بدون سوره به صورت آهسته قرائت می کنیم بعد به رکوع و سجود می رویم و در صورتیکه نماز احتیاط مان یک رکعتی است با تشهد و سلام نماز را با پایان می بریم: گزینه 1⃣: نماز احتیاط به همین روش خوانده می شود. گزینه 2⃣: البته باید نیت را به زبان آورد. گزینه 3⃣: البته باید حمد و سوره به صورت آهسته قرائت شود. گزینه 4⃣: همه موارد صحیح است . . . 📩 لطفا فقط شماره گزینه صحیح را به آیدی @ask_ahkam3 ارسال کنید 📩 جوابهای ویرایش/ادیت شده قابل قبول نمی باشند🚫 ⏱مهلت ارسال گزینه: تا پایان روز جمعه ، 19 مرداد ۹۷⏱ 🎁 به دو نفر که پاسخ صحیح را ارسال کنند به قید قرعه دو عدد کارت شارژ هدیه داده میشود 🎁 ☑️ کانال تخصصی فقه و‌ احکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
✳️ اجبار پدر به ازدواج دختر رشیده ✳️ ✳️ ✳️ ................................. ❓ سوال: آیا پدر می تواند رشیده را به نماید؟ ✅ پاسخ: ⬇️⬇️ ✳️ امام خامنه ای: در فرض سؤال باطل است. [1] ✳️ آیت الله مکارم: اجبار برخلاف شرع است، و باید از آن پرهیز کرد، مگر این که زوج و زوجه هر دو بدون اجبار رضایت دهند. بنابراین چنانچه در هنگام عقد نیز دختر راضی به ازدواج نشده، عقد باطل است. اگر بعد از عقد شده اند، احتياط واجب آن است كه را دوباره بخوانند. [2] ✳️ آیت الله سیستانی: اگر ازدواج به مصلحت او نباشد كه معمولا هم در صورت اجبار چنين است عقد است واگر به مصلحت او باشد هم محل اشكال است بايد طلاق داده شود. [3] ✳️ آیت الله شبیری زنجانی: اگر خلاف مصلحت دختر باشد صحیح نیست. [4] ✳️ آیت الله وحید: باید با کسی إزدواج نماید که هر دو راضی باشند. [5] ✳️ آیت الله فاضل: حرام است و عقد باطل است، و پدر حق ندارد دختر را به اجبار شوهر بدهد. اگر دختر بعد از عقد به هر دلیلی راضی شود عقدش صحیح است و اگر هیچ وقت راضی نشود عقد باطل است. [6] —------------— ✅ پی نوشت: ⬇️⬇️ [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: nXKC1dtzasc. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9612100095. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتا: 709113. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 50740. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید. [6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9613824. ................................ ◀️ رسانه تخصصی فقه واحکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
آیا پوشاندن روی پا در مقابل نامحرم
🔴 نماز با لباس و بدن نجس در تنگی وقت و نبود فرصت تطهیر ⭕️ ⭕️ ⭕️ ______________________ ❓ سوال: در صورت تنگی وقت و نبود برای تطهیر لباس و بدن از نجاست، تکلیف چیست؟ ✅ پاسخ: ⏬⏬ ✳️ آیت الله مکارم: اگر وقت برای تطهیر لباس و بدن تنگ است در اینجا از باب ضرورت نماز با لباس و بدن نجس، صحیح است. [1] ✳️ آیت الله شبیری زنجانی: در فرض سوال، چنانچه لباسش به غیر منی نجس شده با همان حال نماز بخواند. البته تا می تواند باید لباس های نجس را از تن در آورد. [2] ✳️ آیت الله وحید: کسى كه يك لباس دارد، اگر بدن و لباسش نجس شود و به اندازه آب كشيدن يكى از آنها آب داشته باشد، بنابر احتياط بايد بدن را آب كشيده و با لباس نجس نماز بخواند، مگر اين كه نجاست بدن كمتر از نجاست لباس باشد، يا نجاست بدن يك مرتبه شستن و نجاست لباس دو مرتبه شستن لازم داشته باشد، كه در اين دو صورت لازم است تطهير لباس را مقدّم بدارد. كسى كه غير از لباس نجس لباس ديگرى ندارد، بايد با لباس نجس نماز بخواند و نمازش صحيح است. كسى كه دو لباس دارد، اگر بداند يكى از آنها نجس است و نداند كداميك آنها است، چنانچه وقت دارد بايد با هر دو لباس نماز بخواند، مثلا اگر مى خواهد نماز ظهر و عصر بخواند، بايد با هر كدام يك نماز ظهر و يك نماز عصر بخواند، ولى اگر وقت تنگ است با يكى از آن دو نماز بخواند و بعد از وقت با لباس ديگر يا لباس پاك نماز را به جا آورد. [3] ✳️ آیت الله فاضل: اگر لباس نجس باشد در صورتی که فرصت تطهیر کردن نباشد اگر ممکن باشد لباس را عوض کند اگر عوض کردن ممکن نباشد لباس نجس را در بیاورد و با ساتر پاک عورت را بپوشاند و نماز بخواند و اگر ساتر پاک ندارد در صورتی که ممکن باشد لباس نجس را در بیاورد و به وظیفه برهنگان عمل کند. درصورتی که به دلیل سرما یا بودن افراد دیگر در آوردن لباس نجس ممکن نباشد با همان لباس نجس نماز بخواند صحیح است، هم چنین اگر بدن نجس باشد و وقت برای شستن محل نجاست نباشد با همان بدن نجس نماز بخواند صحیح است. [4] —------------— ◀️ پی نوشت: ⏬ [1]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9509200038. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 36269. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید؛ کد استفتا: 26548. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9502817. ______________________ ◀️ رسانه تخصصی فقه واحکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
❓ سوال: آیا کسی که پس از ، آن را بر عهده گرفته و از وی اطلاع نداشته، می تواند حیاط مسجد را به حسینیه تبدیل نماید؟ ✅ پاسخ: ⬇️⬇️ ✳️ امام خامنه ای: به طور کلی خود مسجد تولیت بردار نیست و با فرض وقف مکان مذکور به عنوان مسجد، تغییر و تبدیل آن به حسینیه جایز نیست. [1] ✳️ آیت الله مکارم: 1⃣ اولا: مسجد نیاز به متولی ندارد مگر اینکه اموال و موقوفاتی داشته باشد و متولی برای آن اموال و تعیین شود لذا اگر مسجد اموالی ندارد بهترین کار این است که نمازگزاران از میان افراد با تقوا انتخاب کنند و هیئت امنا مسجد را اداره کند. 2⃣ ثانیا: از روز اول که مسجد را وقف می کنند می توانند بخشی یا طبقه ای را مسجد و بخش یا طبقات دیگر را برای امور دیگری درنظر بگیرند. (الوقوف علی حسب ما یوقفها أهلها) و آنچه را جزء مسجد نمی کنند حکم مسجد ندارد پس می توان بخشی را حسینیه و یا حتی کرد و بخش دیگر را مسجد به شرط این که مسجد را آلوده نکند. ولی اگر بعد از وقف و ساخته شدن مسجد می-خواهند بخشی از آن را تغییر دهند یا به عنوان غیر مسجد به آن اضافه کنند در مواردی که مزاحم نمازگزاران نباشد و در شأن مسجد باشد مانند حسینیه و و و مراسم عزاداری و کلاس درس، اشکال ندارد ولی در هر حال حکم مسجد را دارد؛ ولی ساخت یا تبدیل به و خانه یا محلی برای که دارند، جایز نیست. [2] ✳️ آیت الله سیستانی: نمی تواند. [3] ✳️ آیت الله شبیری زنجانی: در صورتی که قرینه ای بر مسجد بودن فضای مذکور وجود ندارد، حکم مسجد را ندارد در صورتی که وقف متعلقات مسجد بودن این مکان (مثل وقف حیاط مسجد بودن برای اعم از حیاط و دستشویی و .) معلوم نباشد متولی شرعی می تواند بر اساس مصلحت مسجد نسبت به آن تصمیم بگیرد. [4] ✳️ آیت الله فاضل: متولی جدید نمی تواند حیاط مسجد را که وقف مسجد شده، وقف حسینیه کند. [5] —------------— ✅ پی نوشت: ⬇️⬇️ [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: hzeM0MlRtJU. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9509040003. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 555252. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 35739. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9502647. ************************ ◀️ رسانه تخصصی فقه واحکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
🎵🎵 ❓ سؤال: آیا شرکت در باشگاه ورزشی که موسیقی حرام پخش می کند، جایز است، فقط به قصد ورزش کردن در باشگاه حضور پیدا کنیم؟ ✅ پاسخ: عكس نوشته، بالا ⬆️⬆️ 🆔 @ask_ahkam
🔷 با و ❓ سوال: آیا بچه های ربیبه (یعنی دخترانِ دختر یا پسر زن که از شوهر قبلی می باشند) بر ناپدری محرم هستند؟ ✅ پاسخ: ⬇️⬇️ 🔷 امام خامنه ای: بلی در مواردی که ربیبه است های او هم محرمند. [1] 🔷 آیت الله مکارم: بطور کلي اگر مردي با زني که دختر دارد کند تنها در صورتي با آن دختر محرم مي شود که با مادرش نزديکي کند. نحوه محرميت آن مرد با نوه هاي دختري و پسري آن نيز به همين شکل است. البته با عروس هاي زن از شوهر سابق محرم نيست. [2] 🔷 آیت الله سیستانی: اگر این مرد با همسرش کرده باشد ربیبه و فرزندانش به این مرد محرم هستند. [3] 🔷 آیت الله شبیری زنجانی: در فرض سؤال، اگر با آن زن نزدیکی کرده با دختر و نوۀ دخترى او محرم است. [4] 🔷 آیت الله وحید: اگر زنى را عقد كند و با او نمايد، دختر و دخترى و پسرى آن زن هرچه پايين روند، چه در وقت باشند يا بعد به دنيا بيايند، به آن مرد محرم مى شوند. [5] 🔷 آیت الله فاضل: اگر مرد، زنى را عقد كند و با او نزديكى نمايد، دختر و نوه دخترى و پسرى آن زن هر چه پائين روند، چه در وقت عقد باشند يا بعداً به دنيا بيايند، به آن مرد محرم مى شوند. بنابر این دختران دختر آن زن و دختران پسر آن زن اگر داشته باشد هرچند از شوهر قبلی باشد و هر مقداری که پایین برود ( مثل نوه های آن دختر) برمردی که با آن زن ازدواج کرده و نزدیکی نموده است، محرم می شوند. [6] —------------— ◀️ پی نوشت: ⬇️⬇️ [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: JXYU2gV7vkc. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9509210051. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 560210. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 36310. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید، شماره سوال: 26594. [6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9502831. :::::::::::::::::::::::::::::::::::: 🔷 رسانه تخصصی فقه واحکام 🔷 https://eitaa.com/ask_ahkam
ارتباط با نامحرم در فضای مجازی
🔶 از ❓ سوال: خوردن و که از لحاظ می شوند، چه حکمی دارد؟ 🔶 پاسخ: ⬇️ 🔶 امام خامنه ای: فی نفسه اشکال ندارد و حلال است. [1] 🔶 آیت الله مکارم: شبیه سازی حیوانات یا گیاهان اشکالی ندارد و چنانچه استفاده از آن محصولات ضرر مهمی برای بدن نداشته باشد مانعی ندارد. این حیوانات چنانچه ذبح شرعی شود، خوردن آن حلال است مشروط به اینکه استفاده از آن ضرر مهمی برای بدن نداشته باشد. [2] 🔶 آیت الله فاضل: گیاهان و حیواناتی که از نظر ژنتیکی می کنند و تبدیل به جنس حرام نشود خوردن آن ها حلال است. [3] —------------— 🔶 پی نوشت: ⬇️ [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: UKFcLkmIl1Q. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9702130123. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9700423. =============== ◀️ رسانه تخصصی فقه واحکام 🔶 https://eitaa.com/ask_ahkam
⁉️ سی و نه 👇 آیا روش خواندن نماز احتیاط اینگونه است: بعد از سلام نماز، بدون انجام کاری که نماز را باطل می کند، بر می خیزیم و به نیت نماز احتیاط، بدون اذان و اقامه و زبان آوردن نیت، تکبیر می گوییم. سپس یک حمد بدون سوره به صورت آهسته قرائت می کنیم بعد به رکوع و سجود می رویم و در صورتیکه نماز احتیاط مان یک رکعتی است با تشهد و سلام نماز را با پایان می بریم: گزینه 1⃣: نماز احتیاط به همین روش خوانده می شود. گزینه 2⃣: البته باید نیت را به زبان آورد. گزینه 3⃣: البته باید حمد و سوره به صورت آهسته قرائت شود. گزینه 4⃣: همه موارد صحیح است . . . 📩 لطفا فقط شماره گزینه صحیح را به آیدی @ask_ahkam3 ارسال کنید 📩 جوابهای ویرایش/ادیت شده قابل قبول نمی باشند🚫 ⏱مهلت ارسال گزینه: تا پایان روز جمعه ، 19 مرداد ۹۷⏱ 🎁 به دو نفر که پاسخ صحیح را ارسال کنند به قید قرعه دو عدد کارت شارژ هدیه داده میشود 🎁 ☑️ کانال تخصصی فقه و‌ احکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
🔶 پرداخت کفاره روزه به فقیر بی نماز 🔶 🔶 🔶 ==================== ❓ سوال: آیا می توان کفاره روزه را به فقیری که اهل نماز و روزه نیست، داد؟ 🔶 پاسخ: ⬇️⬇️ 🔶 امام خامنه ای: اشکال ندارد. [1] 🔶 آیت الله مکارم: احتیاط آن است به کسی که علنا گناه می کند نپردازند. [2] 🔶 آیت الله شبیری زنجانی: اشکالی ندارد. البته توجه شود که پرداخت پول آن به مسکین کافی نیست، مگر مطمئن باشید به وکالت از شما مقدار مد طعام را با آن تهیه می کند و به خودش تملیک می کند. [3] 🔶 آیت الله فاضل: کفاره روزه را به فقیر شیعه ای که اهل نماز و روزه باشد بدهید، اگر فقیر شیعه اهل نماز و روزه پیدا نشود به فقیر شیعه ای که اهل نماز و روزه نیست بدهید اشکال ندارد منتها او را امر به معروف کنید که نماز و روزه را بجا بیاورد. [4] —------------— 🔶 پی نوشت: ⬇️ [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: XgBlZIN4Y2E. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9603170151. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 42166. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9610254. ================ 🔶 رسانه تخصصی فقه واحکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam