🍃🌺🌸🍃🌺🌸🍃🌺🌸🍃
🌷 سفر برای فرار از مجازات و پرداخت بدهی 🌷
🌷 #فرار_از_مجازات
🌷 #پرداخت_بدهی
❓ سوال: #مجرم یا #بدهکاری که از ترس مجازات یا از دست #شاکی فرار کرده است، سفر معصیت کرده و نمازش کامل است؟
✅ پاسخ: 👇👇
🌺 امام خامنه ای: اگر غرض از سفر، فرار از اداى حق الناس واجب باشد، #سفر_معصیت است. [1]
🌺 آیت الله مکارم: چنانچه به قصد فرار از مجازات و یا برای فرار از ادای دینی که میتواند بدهد سفر کند، سفرش سفر معصیت است. [2]
🌺 آیت الله شبیری زنجانی: چنانچه فرار کردنش حرام باشد (مثلا در حالی که قدرت بر ادا دارد از پرداخت دیه یا دین خود فرار می کند) سفر معصیت محسوب می شود. [3]
🌺 آیت الله فاضل: اگر مجرم از ترس مجازات قانون فرار کند سفرش معصیت نمی شود اما اگر مدیون باشد (مثل آنکه ضرب و جرح برکسی وارد کرده باشد و دیه بر او واجب شده باشد یا بدهکار است) دو صورت دارد: 1 - اگر برای آنکه طلب یا دیه کسی را ندهد فرار می کند، سفرش از جهت ترک واجب حرام می شود و باید نماز را تمام بخواند.2 - اگر برای ترک واجب فرار نمی کند، بلکه از ترس مجازات فرار میکند، در این فرض هرچند با قصد ترک واجب فرار نمی کند، لیکن چون ترک واجب که اداء دین باشد نیز لازم می باشد لذا احتیاط آن است که در سفر هم نماز را کامل بخواند و هم شکسته. [4]
—------------—
🌷 پی نوشت: 👇👇
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: xmslJB3ldz8.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9507020090.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 33943.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9502058.
*"*"*"*"*"*"*"*"*"*"*"*
🌷 رسانه تخصصى فقه واحكام
🌷 https://eitaa.com/ask_ahkam
♦️♦️♦️♦️
♦️ #تخیل_شهوت بدون #خروج_منی
❓ سوال: تخیل شهوت بدون خروج منی چه حکمی دارد؟
♦️ پاسخ: 🔻🔻
🔴 امام خامنه ای: تحریک شهوت از طریق مذکور جایز نیست. [1]
🔴 آیت الله مکارم: #فکر_گناه تا زماني که منتهي به انجام گناه نشود، گناه محسوب نمي شود، ولي بي شک آثار نامطلوبي بر روح انسان مي گذارد. [2]
🔴 آیت الله شبیری زنجانی: حرام نیست اما اگر با تحریک کردن عضو باشد احتیاط در ترک است. [3]
🔴 آیت الله وحید: بنابر احتیاطِ واجب، حرام است. [4]
🔴 آیت الله فاضل: صرف تخیل شهوت تا زمانی که عملا منجر به حرام و گناه نشود، گناه حساب نمی شود. لیکن #تخیّل_شهوانی، دل را سیاه می کند و زمینه گناه را فراهم می کند و بهتر است از تخیل شهوانی #بدون_قصد خروج منی نیز خودداری شود. [5]
—------------—
♦️ پی نوشت: 🔻🔻
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 46DI2JhHkN4.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9510040086.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 36812.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید.
[5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9502954.
•••••••••••••••••••••••••••
♦️ رسانه تخصصى فقه واحكام
♦️ https://eitaa.com/ask_ahkam
🇮🇷 رسانه تخصصی فقه و احکام 🇵🇸
⁉️ #سوال_مسابقه سی و نه 👇 آیا روش خواندن نماز احتیاط اینگونه است: بعد از سلام نماز، بدون انجام کار
#جواب_مسابقه سی و نه 🔰
✅ گزینه یک
برندگان این هفته کاربران محترم : 🎊 قنواتیان 🎊 N P 🎊 🌼 ندیمه
با تشکر از همراهان همیشگی کانال🌷🙏
eitaa.com/ask_ahkam
☘🌿☘🌿☘🌿☘🌿☘
🌿 اقامه نماز فرادا هنگام نماز جماعت 🌿
🌿 #اقامه_جماعت
🌿#نماز_فرادی
•••••••••••••
❓ سوال: آیا کسی که بدون توجه به نماز جماعت، نماز فرادا می خواند، فقط مرتکب فعل حرام می شود یا نمازش نیز باطل است؟
✅ پاسخ: 👇👇
🌺 امام خامنه ای: اگر اين عمل #تضعيف_نماز_جماعت و #اهانت و بىاحترامى به #امام_جماعت محسوب شود، جايز نيست. [1]
🌺 آیت الله مکارم: در صورتي که #هتک نماز جماعت يا #توهين به امام جماعت محسوب شود، جايز نيست، در غير اين صورت اشکالي ندارد در صورت هتک یا توهین، بنابر احتیاط واجب باید آن نماز را اعاده نماید. [2]
🌺 آیت الله سیستانی: خواندن نماز فرادا در جایی که نماز جماعت برپا مى شود چنانچه هتک امام جماعت بوده و#عدالت وى را زير سؤال ببرد و او مستحق چنين #هتكى نباشد حرام است ولى نمازش صحيح است. [3]
🌺 آیت الله شبیری زنجانی: در فرض سوال، نمازش هم بنابر احتیاط باطل است. [4]
🌺 آیت الله فاضل: اگر کسی در جایی که جماعت برگزار است همزمان با آن در کنار جماعت فرادا نماز بخواند در صورتی که طوری باشد که سبب بی احترامی به جماعت یا #وهن امام جماعتی که مردم او را #عادل می دانند حساب شود، حرام و #گناه است و نماز باطل است. [5]
—------------—
◀️ پی نوشت: 👇👇
[1]. پايگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری، استفتائات نماز جماعت، سوال شماره: 555.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9508010026.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 545544.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 34620.
[5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9502289.
•••••••••••••••
🌿رسانه تخصصی فقه واحکام
▶️ https://eitaa.com/ask_ahkam
☘☘☘☘☘☘☘☘☘
🔻 سفر برای فرار از مجازات و پرداخت بدهی 🔻
#سفر_فرار_مجازات
#پرداخت_بدهی
""""""""""""""""""""""""""""
🔻"سؤال" 🔻
#مجرم یا #بدهکاری که از #ترس_مجازات یا از دست شاکی فرار کرده است، سفر #معصیت کرده و #نمازش کامل است؟
🔻 پاسخ 🔻
🔴 امام خامنه ای: اگر غرض از سفر، فرار از اداى حق الناس واجب باشد، سفر معصیت است. [1]
🔴 آیت الله مکارم: چنانچه به قصد فرار از مجازات و یا برای فرار از ادای دینی که میتواند بدهد سفر کند، سفرش سفر معصیت است. [2]
🔴 آیت الله شبیری زنجانی: چنانچه فرار کردنش حرام باشد (مثلا در حالی که قدرت بر ادا دارد از پرداخت دیه یا دین خود فرار می کند) سفر معصیت محسوب می شود. [3]
🔴 آیت الله فاضل: اگر مجرم از ترس مجازات قانون فرار کند سفرش معصیت نمی شود اما اگر مدیون باشد (مثل آنکه ضرب و جرح برکسی وارد کرده باشد و دیه بر او واجب شده باشد یا بدهکار است) دو صورت دارد: 1 - اگر برای آنکه طلب یا دیه کسی را ندهد فرار می کند، سفرش از جهت ترک واجب حرام می شود و باید نماز را تمام بخواند.2 - اگر برای ترک واجب فرار نمی کند، بلکه از ترس مجازات فرار میکند، در این فرض هرچند با قصد ترک واجب فرار نمی کند، لیکن چون ترک واجب که اداء دین باشد نیز لازم می باشد لذا احتیاط آن است که در سفر هم نماز را کامل بخواند و هم شکسته. [4]
—------------—
🔻پی نوشت🔻
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: xmslJB3ldz8.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9507020090.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 33943.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9502058.
"'"'"'"'"'""'"'"'"'"""'"'"'"'"'"'"'"'"'"'
☘ رسانه تخصصی فقه واحکام
◻️ https://eitaa.com/ask_ahkam
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹
🔷 خمس حقوق بازنشستگی 🔷
🔹#خمس
🔹 #حقوق_بازنشستگی
*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*
🔹سؤال ⏪ آیا به پولی که شرکت های بیمه به عنوان حقوق بازنشستگی پرداخت میکنند، خمس تعلّق می گیرد؟
🔷 پاسخ: ⬇️⬇️
🔷 امام خامنه ای: حقوق بازنشستگی اگر تا #سر_سال خمسی #مصرف نشود، خمس دارد. [1]
🔷 آیت الله مکارم: چنانچه تا سال خمسی چیزی از آن #باقی بماند، مشمول خمس است. [2]
🔷 آیت الله سیستانی: اگر #كسر بخشى از حقوق توسط دولت در دوران كارمندى به عنوان تملك دولت با موافقت كارمند باشد حقوق بازنشستگى خمس ندارد مگر پس از قبض مال و گذشتن يك سال تمام (صرف حساب به حساب كردن بدون واريزي حقيقي مبلغ كافي نيست). ولى اگر كسر بخشى از حقوق توسط دولت به عنوان قرض باشد كه آن را پس از بازنشستگى تدريجا مى پردازد مقدار كسر شده خمس دارد و در اين صورت كارمند مى تواند هر ماه به مقدار كسر شده ماهيانه را خمس بدهد و مى تواند همه حقوق دريافتى را خمس بدهد تا وقتى كه تمام مبلغ كسر شده در طول دوران كارمندى پايان يابد. [3]
🔷 آیت الله فاضل: حقوق بازنشستگی، اگر از #مخارج سال زياد بيايد، خمس دارد. [4]
—------------—
🔷 پی نوشت: ⬇️⬇️
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 643872.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9501250058.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 468607.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9500207
*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*
🔷 رسانه تخصصی فقه واحکام
🔷 https://eitaa.com/ask_ahkam
💠 تحقق استطاعت با وجود بدهکاری بابت مهریه 💠
⭕️ سوال: با توجه به اینکه یکی از شرائط استطاعت در حج نداشتن بدهی است آیا مهریه جزء بدهی حساب می شود؟
🔴 پاسخ: 👇👇
🔆 امام خامنه ای: مهریه بدهی محسوب می شود. [1]
🔆 آیت الله مکارم: در صورتي که معمولا (همان گونه که در عرف امروز معمول است) زنان آن را مطالبه نکنند جزء ديون قابل کسر محسوب نمي شود. [2]
🔆 آیت الله شبیری زنجانی: مهریه هم بدهی است و کسی که مخارج حج را دارد و بدهکار نیز هست، چنانچه هزینه کردن این پول در سفر حج باعث شود که نتواند بدهی خود را - در هنگام لزوم عرفی اداء - بپردازد یا پرداخت بدهی با مشقت شدید یا با وهن او همراه گردد، مستطیع نیست و الا مستطیع می باشد. [3]
🔆 آیت الله وحید: بله. [4]
🔆 آیت الله فاضل: مهریه جزء دین است لیکن اگر زن مهریه اش را مطالبه نکند و مرد استطاعت مالی برای رفتن به حج را داشته باشد، واجب است حج برود، لیکن واجب نیست از زن خواهش کند که مهریه اش را مهلت بدهد یا ببخشد، و اگر زن مهریه را مطالبه کند و مرد قبل از واجب شدن حج مهریه او را بدهد رفتن به حج بر او واجب نیست. اما اگر مهریه را ندهد یا زن مطالبه نکند در صورتی که راه برای رفتن به حج باز باشد رفتن به حج با استطاعت مالی واجب می شود. [5]
—------------—
#استطاعت_مهريه_بدهى_حج
💠 پی نوشت:
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 606677.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9409140028.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 24545.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید، شماره سوال: 13768.
[5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9403632.
_____________________
💠 رسانه تخصصى فقه واحكام
💠 https://eitaa.com/ask_ahkam
💠 وضو و تیمم زن در حضور نامحرم 💠
⭕️ سوال: آیا در صورت وجود #نامحرم برای #وضوء #خانم و نبود مکان دیگر باید #تیمم نماید؟
🔴 پاسخ: 👇👇
🔆 امام خامنه ای: مورد مذکور مجوز تیمم نیست و باید به گونه ای که نامحرم نبیند وضو بگیرد. [1]
🔆 آیت الله مکارم: چنانچه هنگام وضو گرفتن در معرض دید نامحرم باشد و هیچ راهی غیر آن نباشد، باید تیمم کند. [2]
🔆 آیت الله سیستانی: بله. [3]
🔆 آیت الله شبیری زنجانی: در صورت عدم امکان وضو با رعایت حجاب شرعی، در وقت یا مکان دیگر تیمم کند. [4]
🔆 آیت الله وحید: زیرِ چادر باید وضوء بگیرد. [5]
🔆 آیت الله فاضل: اگر زن بتواند با کمک خانم های دیگر پرده قرار بدهد باید این کار را بکند و اگر ممکن نباشد، ظرف آب را درجایی که نامحرم او را نمی بیند ببرد و آنجا برود وضو بگیرد و اگر ممکن نباشد در صورتی که وقت برای نماز باشد باید صبر کند هر زمان وضو گرفتن بدون نظر کردن نامحرم ممکن شد وضو بگیرد و با فرضی که وقت کم باشد و نماز قضا می شود و راه دیگری نباشد در این فرض وظیفه اش تیمم است و با تیمم نماز بخواند. البته اگر در برابر نامحرم وضو بگیرد گناه است ولی وضو و نمازش صحیح است، ولی وظیفه اش تیمم است. [6]
—------------—
💠 پی نوشت:
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 46DI2JhHkN4.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9510040086.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 563816.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 36812.
[5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید.
[6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9502952.
________________________
💠 رسانه تخصصی فقه واحکام
💠 https://eitaa.com/ask_ahkam
🗣لطفا پیام زیر رو بخونید و در گروه هاتون ارسال کنید🗣
باتوجه به اینکه بودجه کانال برای اجرای مسابقات احکام به اتمام رسیده، از دوستان اگر کسی تمایل داره برای این کار فرهنگی بودجه ای در اختیار کانال قرار بده لطفا به ایدی زیر پیام بدید تا روش پرداخت خدمتتون ارسال شه👇 @zeynab_110
✅مبلغی که هدیه میدید از هزار تومان تا هر میزان که خودتون تمایل داشتید. کم یا زیادش اهمیت نداره. مهم نیت خیر شماست🌸🍃
________________________
💠 رسانه تخصصی فقه واحکام
💠 https://eitaa.com/ask_ahkam
🔷 بدهکاری مهریه و لزوم استمهال(مهلت خواستن) از زن برای حج 🔷
🔷 #بدهکار_مهریه
🔷 #استمهال_حج
➖➖➖➖➖➖
⚪️ سوال: اگر مرد #مستطیع باشد ولی به واسطه مهریه، #استطاعت او از بین برود؛ آیا واجب است از زن اجازه بگیرد تا به طور موقت مهریه را ببخشد یا فرصت دهد و در صورت گرفتن مهلت آیا حج بر او واجب می شود؟
🔵 پاسخ:
🔷 امام خامنه ای: اجازه گرفتن واجب نیست. لکن اگر وقت ادا مهریه رسیده ولی زن راضی به تأخیر اداء باشد و شوهر مطمئن باشد که در وقت مطالبه، می تواند مهریه را اداء نماید، واجب است به حج برود و در غیر این صورت واجب نیست. (در فرض مهلت گرفتن) در صورتی واجب می شود که علاوه بر مهریه، مخارج حج را داشته باشد. [1]
🔷 آیت الله مکارم: در صورتي که معمولا (همان گونه که در عرف امروز معمول است) زنان آن را مطالبه نکنند جزء ديون قابل کسر محسوب نمي شود. [2]
🔷 آیت الله شبیری زنجانی: مهریه هم بدهی است و کسی که مخارج حج را دارد و بدهکار نیز هست، چنانچه هزینه کردن این پول در سفر حج باعث شود که نتواند بدهی خود را - در هنگام لزوم عرفی اداء - بپردازد یا پرداخت بدهی با مشقت شدید یا با وهن او همراه گردد، مستطیع نیست و الا مستطیع می باشد. در هر حال اگر بدهی خود را حتی در فرض نرفنن به حج نمی پردازد حج بر او واجب می گردد و کفایت از حجة الاسلام می کند. [3]
🔷 آیت الله وحید: اگر مالى دارد كه كافى براى مخارج حجّ است و قرض هم بر عهده دارد و صرف آن مال در حجّ منافى با پرداخت قرض نباشد، واجب است حجّ را به جا آورد و اگر منافى باشد حجّ واجب نيست. و در آنچه ذكر شد، فرقى نيست بين آن كه وقت پرداخت قرض رسيده باشد يا نه و همچنين بين آن كه قبل از به دست آوردن آن مال، قرض گرفته باشد يا بعد از آن. پس اگر مهریه را پرداخت کند و استطاعت نداشته باشد مستطیع نیست ولی اگر پرداخت نکند و زن هم طلب نکند مستطیع است و باید حج برود. [4]
🔷 آیت الله فاضل: مهریه جزء دین است لیکن اگر زن مهریه اش را مطالبه نکند و مرد استطاعت مالی برای رفتن به حج را داشته باشد، واجب است حج برود، لیکن واجب نیست از زن خواهش کند که مهریه اش را مهلت بدهد یا ببخشد، و اگر زن مهریه را مطالبه کند و مرد قبل از واجب شدن حج مهریه او را بدهد رفتن به حج بر او واجب نیست. اما اگر مهریه را ندهد یا زن مطالبه نکند در صورتی که راه برای رفتن به حج باز باشد رفتن به حج با استطاعت مالی واجب می شود. [5]
—------------—
✔️ پی نوشت:
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 606677.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9409140028.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 24545.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید، شماره سوال: 13768.
[5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9403632.
➖➖➖➖➖
✅رسانه تخصصی فقه واحکام
🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
😱اگر مالی مخلوط به حرام باشد تکلیف چیست؟
❎پاسخ:
مالی که مخلوط به حرام می شود، چهار قسم می باشد:
👈الف: مقدار مال و صاحب مال معلوم است مثلا می داند یک میلیون تومان به صورت حرام با مال خودش مخلوط شده و صاحب آن مال حرام را هم می شناسد، در این صورت واجب است حق صاحب حق را از مال خودش بدهد.
👈ب: مقدار مال معلوم باشد ولی صاحب حق معلوم نباشد، در این صورت مال حرام را با اجازه حاکم شرع از طرف صاحب حق به فقیر مستحق صدقه بدهد.
👈ج: مقدار مال حرام مجهول باشد ولی صاحب مال معلوم باشد، در این صورت باید با صاحب مال مصالحه کند و رضایت او را بگیرد و یا حلالیت بگیرد.
👈د: قسم چهارم آن است که هم مقدار مال حرام مخلوط به حلال معلوم نباشد و هم صاحب مال معلم نباشد، به عبارت دیگر، مال حلال با مال حرام به طوري مخلوط شود كه انسان نتواند آنها را از يكديگر تشخيص دهد و صاحب مال حرام و مقدار آن، هيچ كدام معلوم نباشد دراین قسم تکلیف آن است که یک پنجم مال را به مجتهد یا نماینده او بدهد و استفاده از چهار پنجم باقی مانده حلال می شود.
استفتا از سایت مراجع عظام
#مال_حرام
#مال_شبهه_ناک
#مال_مخلوط_به_حرام
➖➖➖➖➖➖
☑️کانال تخصصی فقه و احکام
🆔https://eitaa.com/ask_ahkam
👩🏻 حکم شرعی هاشور ابرو 👀
💠 برای هاشور ابرو که نوعی رنگ کردن ابروهاست لازم است برای ثابت ماندن رنگ آن تا سه روز آب 💦 به ابروها نرسد 🚱؛ حکم وضو و غسل در این حالت چیست؟🤔
✅ پاسخ:
😟 هاشور کردن ابرو مجوز شرعی برای وضوی جبیره یا تیمم حساب نمی شود.👸 خانم ها می توانند در ایام عادت ماهیانه 😐 که نماز به آنها واجب نیست این کار را انجام دهند.
🔰 در ضمن اگر با هاشور کردن جرمی روی پوست قرار می گیرد بر این اساس وضو با وجود آن جرم باطل ❌ است و اگر هاشور در زیر پوست باشد ضرری به صحت وضو و غسل نمی زند.✅
➖اگر این عمل از نظر عرف زینت تلقی شود باید از نامحرم پوشانده شود. ولی اگر به اندازه متعارف باشد و عرف جامعه آن را زینت به حساب نیاورد، پوشاندن آن لازم نیست.
-------
💻 استفتاء از سایت مراجع عظام
#احکام_وضو_غسل
#احکام_وضو_هاشور_ابرو_بانوان
➖➖➖➖➖
کانال تخصصی فقه و احکام
🆔 @ask_ahkam
✳️ وظیفه دیگران در برابر ارشاد جاهل عبادات و نماز ؟ ✳️
➖➖➖➖
اگر کسی در نزد ما قرائت نمازش اشتباه باشد لازم است به او بگوییم؟
💠 آیت الله خامنه ای : اگر ناشی از جهل به حکم باشد ارشاد جاهل بنا براحتیاط واجب است در غیر اینصورت لازم نیست و شما وظیفهای ندارید.
💠 آیت الله وحید : او را راهنمایی کنید.
💠 آیت الله مکارم : کسانی که احکامی را نمی دانند لازم است آن احکام به آنها گوشزد شود.
💠 آیت الله فاضل : گفتن آن واجب نيست ولي اگر باروشي که ديگران نفهمد به او تذکر بدهيد کار خوبي است.
💠 آیت الله سیستانی : اگر از روی جهل به مسأله باشد بله
➖➖➖➖
📝استفتاء از سایت مراجع عظام
#احکام_مکلف_جاهل
➖➖➖➖➖
کانال تخصصی فقه و احکام
@ask_ahkam
🌹🌿🌹🌿🌹🌿
❇️ اگر زیر ناخن یا پوست خون مردگی ایجاد شده باشد وظیفه چیست؟
💠 اگر خون مردگی ظاهر نیست :
↩️ باید وضوی معمولی گرفت .
🔶 اگر خون مردگی ظاهر است :
👈 1- اگر خارج کردنش مشقت ندارد :
↙️ باید خارج نماید و وضوی معمولی بگیرد.
👈 2- اگر خارج کردنش مشقت دارد :
✍🏻 آیات عظام امام ، بهجت و خامنه ای :
✅ باید وضوی جبیره ای بگیرد.
✍🏻 آیات عظام سیستانی ، خوئی ، وحید :
✅ وظیفه تیمم است.
✍🏻 آیات عظام مکارم ، فاضل :
✅ باید وضوی جبیره ای بگیرد و إحتیاطاً تیمم هم بنماید.
✍🏻 آیت الله نوری :
✅ باید هم وضوی جبیره ای بگیرد ➕و هم تیمم نماید.[1]
—------------------------
📙 [1] . توضیح المسائل مراجع مسأله 101 .
#احکام_وضو
#احکام_خون_مردگی_وضو_جبیره
➖➖➖➖➖
کانال تخصصی فقه و احکام
https://eitaa.com/ask_ahkam
❇️ اگر مردی با زنی که در عده است از روی جهل به مسئله یا عمد، عقد دائم یا موقت بخواند، آیا این زن بر او حرام ابدی میشود؟ ❇️
الف: چنانچه مرد و زن، یا یكى از آنان بدانند كه عدّه زن تمام نشده و بدانند عقد كردن زن در عدّه حرام است آن زن بر او حرام مىشود اگر چه مرد بعد از عقد با آن زن نزدیكى نكرده باشد.
ب: اگر هیچ كدام نمى دانسته اند زن در عدّه است، یا نمى دانسته اند عقد كردن زن در عدّه حرام است و عقد باطل است که دو صورت دارد:
1⃣➖ اگر نزدیكى كرده باشند بر یكدیگر حرام ابدی میشوند.
2⃣➖ اگر نزدیكى نكرده باشند حرام نیست و مى توانند پس از پایان عده دوباره عقد كنند.
✳️ آیت الله مکارم شیرازی: هرگاه زني را که در عده ديگري است براي خود عقد کند:
1- اگر يکي از مرد يا زن، بداند زن در عده است و بداند عقد کردن زن در عده حرام است آن زن بر او حرام ابدي مي شود، خواه نزديکي کرده باشد يا نه.
2- اگر هيچ کدام در عده بودن زن يا حرمت عقد در عده را نمي دانسته اند چنانچه نزديکي کرده اند زن بر او حرام مي شود و اگر نکرده اند حرام نمي شود.
اگر عقد را فردي به وکالت از آن ها خوانده باشد نه خودشان، در هيچ يک از دو صورت، حرام ابدي حاصل نمي شود و پس از عده مي توانند ازدواج کنند.
—-------------------------
توضیح المسائل مراجع مسأله 2400
#احکام_ازدواج_حرام_ابدی_عده_عقد
🔺🔻🔺🔻🔺
➖➖➖➖➖
کانال تخصصی فقه و احکام
https://eitaa.com/ask_ahkam
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
🌺 احکام مناسبتی عید قربان 🌺
🌺 #نماز_عید_قربان
=================
✅ س۱. آیا نماز عید قربان واجب است؟
✳️ ج. در عصر حاضر نماز عید قربان واجب نیست، بلکه مستحب است.
🌺 #تقسیم_گوشت_قربانی
✅ س۲. آیا گوشت گوسفندی که روز عید قربان در خانه قربانی شده است را تماماً باید بین مردم نیازمند پخش شود؟
✳️ ج. فی نفسه لازم نیست.
🌺 #فروش_کلّه و #پاچه_ی_گوسفند_قربانی برای #فقرا
✅ س۳. با کمک مردم گوسفندانی برای قربانی عید قربان خریداری و قربانی شد. آیا می توان بعضی از اعضای آنها مثل کله و پاچه و #جگر را به هر دلیلی فروخت و تبدیل به گوشت نمود تا گوشت به مصرف فقرا برسد؟
✳️ ج. با اجازه صاحبان پول اشکالی ندارد.
✅ #مراسم_عروسی در روز عید قربان
✅ س۴. برگزاری مراسم عروسی در روز عید قربان اشکال دارد؟
✳️ ج. اشکال ندارد.
#ازدواج_در_شب_عید_قربان
✅ س۵. آیا ازدواج در شب عید قربان #کراهت دارد؟
✳️ ج. برگزاری مراسم کراهت ندارد.
#روزه_ی_قضا_در_عید_قربان
✅ س۶. من نمی دانستم که در روز عید قربان روزه گرفتن جایز نیست؛ به خاطر همین قضای روزه ای که داشتم در آن روز گرفتم، تکلیفم چیست؟
✳️ ج. روزه ی عید قربان #حرام و #باطل است؛ و قضای روزه حساب نمی شود؛ و باید مجدداً قضای آن را بجا آورید.
#توالی_روزه_های_کفاره_ی_عمد و عید قربان
✅ س۷. بنده در ماه رمضان روزه را با کار حرام باطل کرده ام و در حال حاضر که به گرفتن قضای آن پرداخته ام به عید قربان رسیده ام و روز عید را روزه نگرفته ام، حکم روزه های ۳۱ روزه ی بنده که بین آن #فاصله افتاده چیست؟
✳️ ج. باید برای ۳۱ روز روزه متوالی که برای کفاره می گیرند، روزی شروع کنند که در بین ۳۱ روز به روزه ی حرام نرسد، و إلاّ توالی بهم می خورد؛ و باید از اول، دوباره شروع کنند، مگر این که موقع شروع تا فرا رسیدن عید قربان، #غافل باشند.
🌸 #شراکت_چند_نفر_در_گوسفند_قربانی
✅ س۸. در عید قربان با یک قربانی حداکثر چند نفر می تواند شریک بشوند؟
✳️ ج. در قربانی مستحبی محدود به تعداد خاصی نیست.
===========
◀️ سایت آیت الله خامنه ای http://www.leader.ir
▶️ https://eitaa.com/ask_ahkam
هدایت شده از 🇮🇷 رسانه تخصصی فقه و احکام 🇵🇸
🗣لطفا پیام زیر رو بخونید و در گروه هاتون ارسال کنید🗣
باتوجه به اینکه بودجه کانال برای اجرای مسابقات احکام به اتمام رسیده، از دوستان اگر کسی تمایل داره برای این کار فرهنگی بودجه ای در اختیار کانال قرار بده لطفا به ایدی زیر پیام بدید تا روش پرداخت خدمتتون ارسال شه👇 @zeynab_110
✅مبلغی که هدیه میدید از هزار تومان تا هر میزان که خودتون تمایل داشتید. کم یا زیادش اهمیت نداره. مهم نیت خیر شماست🌸🍃
________________________
💠 رسانه تخصصی فقه واحکام
💠 https://eitaa.com/ask_ahkam
✳ حکم کف زدن غیر لهوی در جشن میلاد ائمه ✳
پاسخ:
🔷 آیت الله خامنه ای : به طور کلی کف زدن فی نفسه به نحو متعارف در جشنهای اعیاد یا برای تشویق و تأیید و مانند آن اشکال ندارد ولی بهتر است فضای مجالس دینی به خصوص مراسمی که در مساجد و حسینهها برگزار میشود به ذکر صلوات و تکبیر معطر گردد تا انسان به ثواب آنها برسد.
🔶 آیت الله مکارم شیرازی : دست زدن اگر با امور حرام دیگری مقرون نباشد حرام نیست، ولی در مساجد و حسینیه ها از آن پرهیز کنید
♦آیت الله وحید خراسانی : کف زدن در مجالس طرب و شادی حتی در مجالس موالید ائمه(ع) احتیاط واجب جایز نیست.
➖➖➖➖
📝 استفتاء از دفتر مراجع عظام
#احکام_مناسبتی
#احکام_کف
➖➖➖➖➖
کانال تخصصی فقه و احکام
🆔 @ask_ahkam