eitaa logo
رسانه تخصصی فقه و احکام
6هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
463 ویدیو
23 فایل
✔️سبک نوین پاسخگویی به سوالات شرعی ✔️ارسال سوالات #احکام از طریق آیدی زیر: @Pasokhgoo_ahkam ❌ #تبادل پیام ندین❌ لینک گروه اقایان https://eitaa.com/joinchat/899350551C822ecf2997
مشاهده در ایتا
دانلود
⁉️ 52 👇 سوال: خانمی در عده ازدواج موقت به خاطر جهل به مسئله با کسی عقد موقت می خواند آیا با فرد دوم حرام ابدی می شود؟ گزینه 1⃣: اگر هيچ کدام در عده بودن زن يا حرمت عقد در عده را نمي دانسته اند چنانچه نزديکي کرده اند زن بر او حرام مي شود و اگر نکرده اند حرام نمي شود گزینه 2⃣: چون جاهل به مسئله بوده در هر صورت حرام ابد نیست و می تواند بعد از اتمام عده دوباره محرم شوند گزینه 3⃣: حتی اگر دخول صورت نگرفته حرام ابدی هستند. . . . 📩 لطفا فقط شماره گزینه صحیح را به آیدی @ask_ahkam3 ارسال کنید 📩 جوابهای ویرایش/ادیت شده قابل قبول نمی باشند🚫 ⏱مهلت ارسال گزینه: تا پایان روز شنبه ،25 اسفند ۹۷⏱ 🎁 به دو نفر که پاسخ صحیح را ارسال کنند به قید قرعه دو عدد کارت شارژ هدیه داده میشود 🎁 ☑️ کانال تخصصی فقه و‌ احکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
🍃🌿🌺🍃🌺 🌿🌺🍃🌺 🌺🍃🌺 🍃🌺 🌺 ❓ سوال: آیا می شود نمازهای مستحب را به جماعت خواند؟ 〰〰〰〰〰〰〰〰 🍃🌺 پاسخ: 👇 _ نمازهای مستحبی را نمی شود [1] به جماعت خواند؛ مگر: 1⃣ نماز «استسقا» که برای آمدن باران می خوانند. (همه مراجع) 2⃣ نماز عید فطر و قربان. [2] (همه مراجع جز امام) ⬅️ امام: احتیاط واجب آن است که نماز عید فطر و قربان را در زمان غیبت امام علیه السلام با جماعت نخوانند، ولی به قصد رجا مانعی ندارد. [3] 3⃣ نماز غدیر. [4] (آیت الله بهجت) 〰〰〰〰〰〰〰〰 ☘ پی نوشت: 👇 [1]. سیستانی: بنابر احتیاط واجب. [2]. توضیح المسائل ده مرجع، م 1407؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 1342. [3]. امام، توضیح المسائل، م 1407. [4]. بهجت: مستحب است به امید مطلوبیت نزد خدای متعال خوانده شود. توضیح المسائل، م 1132. 〰〰〰〰〰〰〰 🍃 رسانه تخصصی فقه واحکام ☘ https://eitaa.com/ask_ahkam
🌦☁️✨ 🌦✨ ✨ ✳️ و در 🌤 با توجه به فراررسیدن یکی از اعمالی که در این ماه پرخیرو برکت معمولا انجام می‌‌پذیرد اعتکاف در و ایام میلاد پر خیرو برکت امام علی(علیه السلام) است. 🌤 در این ایام به مساجد رفته و سه روز در انجا کرده و معتکف می شوند. شاید در میان معتکفین و محترم هم باشند. ❓سؤال: آیا می توان در این ایام با توجه به معتکف بودن خرید و فروش و اجام داد؟ 🔆 آیت الله خامنه‌ای 👇👇 ☘ سوال: آيا در صورت ضرورت يا عدم ضرورت مى‌توان شخصاً در ايام اعتکاف خريد و فروش نمود و يا بايد توکيل يا نقل به غير بيع نمود؟ ✅ جواب: خريد و فروش بر معتکف حرام است ولى هرگاه براى تهيه مواد خوراکى ناچار از خريد و فروش شود و شخص غيرمعتکفى که اين کار را انجام دهد، نيابد و تهيه اجناس مذکور بدون خريد نيز امکان نداشته باشد، در اين صورت خريد و فروش مانعى ندارد. 〰〰〰〰〰〰 ☘ سوال. آيا جايز است كه معتكف كسى را براى خريد ـ چه ضرورى و چه غير ضرورى ـ وكيل نمايد؟ ✅ جواب: اگر براى خريد نيازمندى‌هاى هنگام اعتكاف باشد، اشكال ندارد و اما در غير آن موارد اگر وكيل كردن در هنگام اعتكاف باشد، اشكال دارد. 〰〰〰〰〰〰 ☘ سوال: موارد ضرورى كه خريد و فروش در آنها براى معتكف جايز است چيست؟ جواب: مواردى كه در هنگام اعتكاف براى خودش و نفقه خانواده‌اش به آن نياز دارد. 〰〰〰〰〰〰 ☘ سوال: آيا اجاره و ديگر معاملات غير از خريد و فروش در هنگام اعتكاف جايز است؟ ✅ جواب: ساير معاملات (غير از خريد و فروش) بنابر احتياط واجب در هنگام اعتكاف جايز نمى‌باشد. 〰〰〰〰〰〰 ☘ سوال: آيا اجراى عقود و ايقاعات (غير از معاملات) در هنگام اعتكاف جايز است؟ ✅ جواب: مانعى ندارد. [1] 〰〰〰〰〰〰 ♦️ پی‌نوشت:👇 1). آیت الله خامنه‌ای، استفتائات جدید، مبطلات و محرمات اعتكاف. 〰〰〰〰〰〰 ✳️ رسانه تخصصی فقه واحکام ✅ https://eitaa.com/ask_ahkam
⁉️ 52 👇 سوال: خانمی در عده ازدواج موقت به خاطر جهل به مسئله با کسی عقد موقت می خواند آیا با فرد دوم حرام ابدی می شود؟ گزینه 1⃣: اگر هيچ کدام در عده بودن زن يا حرمت عقد در عده را نمي دانسته اند چنانچه نزديکي کرده اند زن بر او حرام مي شود و اگر نکرده اند حرام نمي شود گزینه 2⃣: چون جاهل به مسئله بوده در هر صورت حرام ابد نیست و می تواند بعد از اتمام عده دوباره محرم شوند گزینه 3⃣: حتی اگر دخول صورت نگرفته حرام ابدی هستند. . . . 📩 لطفا فقط شماره گزینه صحیح را به آیدی @ask_ahkam3 ارسال کنید 📩 جوابهای ویرایش/ادیت شده قابل قبول نمی باشند🚫 ⏱مهلت ارسال گزینه: تا پایان روز شنبه ،25 اسفند ۹۷⏱ 🎁 به دو نفر که پاسخ صحیح را ارسال کنند به قید قرعه دو عدد کارت شارژ هدیه داده میشود 🎁 ☑️ کانال تخصصی فقه و‌ احکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
حکم قرائت در رکعت های اول و دوم نماز سوال: حکم قرائت در رکعت اول و دوم نماز چیست و چه سوره هایی را می توان خواند؟ پاسخ: همه مراجع: در رکعت اول و دوم نمازهای واجب شبانه روز قرائت واجب است. نمازگزار باید ابتدا حمد و بعد از آن [1] یک سوره کامل (به جز سوره های سجده دار) را بخواند. [2] توجه: دو سوره «ضحی و الم نشرح» و همچنین «فیل و قریش» [3] در نماز یک سوره محسوب می شوند؛ بنابر این نمی توان به یکی از آنها به عنوان سوره واجب در نماز اکتفا کرد. [4] —---------------------- پی نوشت: [1]. بهجت، خامنه ای، سیستانی و مکارم: بنابر احتیاط واجب. [2]. توضیح المسائل ده مرجع، م 978؛ امام، تحریرالوسیله، ج1، لاقول فی القرائه و الذکر، ص 299، م 1؛ امام و مکارم، العروه الوثقی مع تعلیقات، ج1، القرائه، قبل از م 1؛ بهجت، وسیله النجاه، م 701؛ خامنه ای،‌ اجوبه الاستفتائات، س 475 و استفتا؛ سبحانی،‌ توضیح المسائل، م 945؛ سیستانی، المسائل المنتخبه، اجزاء الصلاه و واجباتها،‌ الثالث،‌ ص 127 و منهاج الصالحین، ج1،‌الفصل الرابع، فی القرائه، ص 205؛ صافی، هدایه العباد، ج1، م 756 و جامع الاحکام، ج1، س 212. [3]. سیستانی: بنابر احتیاط واجب. [4]. امام، تحریر الوسیله، ج1، القول فی القرائه و الذکر، ص 298،‌ م 6؛ امام و مکارم، العروه الوثقی مع تعلیقات، ج1، القرائه، م 9؛ بهجت، وسیله النجاه، م 701؛ خامنه ای، اجوبه الاستفتائات، س 469؛ سیستانی، المسائل المنتخبه، اجزاء‌الصلاه و واجباتها، الثالث، ص 127 و منهاج الصالحین، ج1،‌ الفصل الرابع فی القرائه، ص 205؛ صافی، توضیح المسائل، م 987 و هدایه العباد،‌ج1، م 763.
حکم قرائت در رکعت های سوم و چهارم سوال: حکم قرائت در رکعت سوم و چهارم چیست؟ پاسخ: همه مراجع: در رکعت سوم و چهارم نمازهای واجب شبانه روزی،‌ نمازگزار می تواند فقط یک بار سوره حمد را بخواند یا سه مرتبه تسبیحات اربعه را بگوید. در یکی از رکعت های سوم و چهارم می توان حمد و در رکعت دیگر تسبیحات را خواند؛ ولی بهتر است در هر دو تسبیحات خوانده شود. [5] —---------------— منبع: توضیح المسائل ده مرجع، م 1005؛ خامنه ای، سایت، استفتائات جدید؛ سبحانی،‌ توضیح المسائل، م 972.
✳️ #وجود_مانع در ✳️ #رسیدن_آب_به_اعضای_وضو ❓ سوال: اگر احتمال دهیم که مانعی از رسیدن آب به اعضای وضو وجود دارد، #وظیفه مان چیست؟ ✅ پاسخ: اگر انسان احتمال دهد چیزی که مانع رسیدن آب است – مانند #چسب – در #ابرو، #گوشه_چشم و #لب، روی #ناخن [1] یا دیگر اعضای وضو نمی گذارد آب وضو به آنها برسد در صورتی که احتمال او در نظر مردم به جا باشد – مثل آنکه بعد از #گچ کاری احتمال دهد به دست چسبیده – باید قبل از وضو #وارسی کند تا اگر مانعی هست، آن را #برطرف سازد. [2] ✳️ پی نوشت: 🔻🔻 [1]. هر چند ناخن و مو جزو اعضای زنده و دارای حس نیستند، ولی اعضای وضو محسوب شده و باید شسته شوند و اگر مانعی از رسیدن آب به آنها وجود دارد باید برطرف گردد. [2]. توضیح المسائل ده مرجع، م 239؛ امام، سیستانی و مکارم، العروه الوثقی مع تعلیقات، ج1، فصل فی افعال الوضو، م 9 و شرائط الوضو، (الثالث)؛ خامنه ای: استفتا؛ سبحانی،‌ توضیح المسائل، م 236. »> برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج1، ص 157. ✳️ @ask_ahkam
در و ❓سوال: حکم قرائت در رکعت سوم و چهارم چیست؟ ◀️ پاسخ: 👇 🔷 همه مراجع: در سوم و چهارم نمازهای واجب شبانه روزی،‌ می تواند فقط یک بار را بخواند یا را بگوید. ◀️ در یکی از رکعت های سوم و چهارم می توان حمد و در رکعت دیگر تسبیحات را خواند؛ ولی بهتر است در هر دو تسبیحات خوانده شود. [5] 〰〰〰〰〰 ◀️ منبع: توضیح المسائل ده مرجع، م 1005؛ خامنه ای، سایت، استفتائات جدید؛ سبحانی،‌ توضیح المسائل، م 972. 〰〰〰〰〰〰 🔷 رسانه تخصصی فقه واحکام 🔷 @ask_ahkam
🔶 و ❓ سوال: حکم نجس کردن فرش مسجد و مسجدی که غصب شده چیست؟ ✅ پاسخ: نجس کردن فرش مسجد [1] (اگر عمدی باشد) حرام است. [2] ➖ اگر مسجدی را غصب کنند و به جای آن، خانه و مانند آن بسازند که دیگر به آن مسجد نگویند، باز هم [3] بنابر احتیاط واجب نجس کردن آن حرام و تطهیر آن واجب است. [4] 🔶 آیت الله خامنه ای: مسجدی که غصب و و شده و به جای آن دیگری ساخته شده یا به خاطر متروک ماندن، آثار مسجدی از آن محو شده و امیدی هم به دوباره‌سازی آن نیست، مثل این که آن آبادی تغییر جا یافته باشد، نجس کردن آن حرام نیست، گر چه احتیاط (مستحب) آن است که نجس نکنند. [5] 🔶 آیت الله سیستانی: گر مسجدی را غصب کنند و به‌جای آن خانه و مانند آن بسازند، یا به‌طوری خراب شود که دیگر به آن مسجد نگویند، نجس کردن آن حرام نیست، و آن واجب نیست.[6] --------------------------- 🔶 پی نوشت: 👇 [1]. امام: بنابر احتیاط واجب. [2]. امام، تحریرالوسیله، ج1، احکام نجاسات، ص 215، م 2؛ صافی، هدایه العباد، ج1، م 559؛ بهجت، وسیله النجاه، م 538 و توضیح المسائل، م 743؛ سبحانی: استفتا؛ سیستانی، منهاج الصالحین، ج1، م 433؛ مکارم، توضیح المسائل، م 829. [3]. بهجت و صافی: ایشان در این مساله فتوا داده اند و احتیاط ندارند. [4]. توضیح المسائل ده مرجع، م 903؛ بهجت، وسیله النجاه، م 539؛ استفتائات، ج2، با استفاده از س 1787؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 869. [5]. خامنه ای، اجوبه الاستفتائات، س 416. [6]. سیستانی، توضیح المسائل، م 890. _________________ 🔶 رسانه تخصصی فقه واحکام 🔶 https://eitaa.com/ask_ahkam
⚠️❌🚫 ⚠️❌🚫 ⁉️ سوال: اگر کسی در شب چهارشنبه سوری، با انداختن ترقّه و امثال آن، موجب اذیّت و آزار دیگران شده باشد، چه وظیفه ای دارد؟ ⭕️ پاسخ: 👇👇 🔴 درفرض سؤال باید توبه و استغفار نماید، و توبه ی از گناه هم با استغفار و پشیمانی از گناه و تصمیم جدّی بر تکرار نکردن آن حاصل می‌شود . ➖ و اگر حق النّاس در میان است- یعنی آسیب بدنی و یا مالی به دیگران وارد کرده، چنانچه آن شخص را می‌شناسد، باید خسارت آن را جبران کند، و یا به نحوی رضایت او را احراز نماید؛ ➖ و اگر او را نمی‌شناسد، و معلوم نیست، باید مبلغ خسارت را از طرف او به فقرا صدقه بدهد. -------------------------- ✅ پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری ♦️ https://eitaa.com/ask_ahkam
❌🚫⚠️‌ #شب_چهارشنبه_سوری ❓❓ سوال: چهارشنبه سوری و شرکت در آن مراسم چه حکمی دارد؟ 🔴 پاسخ: 👇👇 ✅ چهارشنبه سوری هیچ مبنای شرعی ندارد، و #مراسم آن اگر مستلزم #ضرر و فساد یا همراه ترویج #اعتقادات_باطل باشد، حرام است. ____________________ ✅ پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری 🆔 @ask_ahkam
☀️✨☀️✨☀️ ✨☀️✨☀️ ☀️✨☀️ ✨☀️ "ولادت با سعادت محمدبن على التقى الجواد عليه السلام بر مسلمانان مباركباد." ✨✨✨✨✨✨✨✨✨
✳️ حکم پس از 🔻 سوال: اگر مسجد ویران شود آیا زمین آن همچنان حکم مسجد را دارد؟ ~~~~~~~~~ پاسخ: 🔻🔻 🔻⬅️ اگر مسجدی ویران شود، زمین آن از مسجد بودن خارج نمی شود و احکام مسجد (در برخی موارد) بر آن جاری است و همچنین اگر یا که مسجد در آن است، شود، مکانی که مسجد بوده همچنان مسجد را دارد. [1] 🔆 آیت الله خامنه ای: خراب کردن مسجد، آن را از مسجد بودن خارج نمی کند و از این رو مسجد را خواهد داشت، مگر مسجدی که خراب و شده و به جای آن دیگر ساخته شده، یا به خاطر متروک ماندن، آثار مسجد بودن از آن محو گردیده و امیدی هم به بازسازی دوباره آن نیست. [2] ------------------------------ پی نوشت: 🔻🔻 [1]. توضیح المسائل ده مرجع، م 2688 و 909؛ امام، تحریرالوسیله، ج3، کتاب الوقف و اخواته، ص 133، م 63؛ بهچت، وسیله النجاه، م 539؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 785 و 2599. [2]. خامنه ای، اجوبه الاستفتائات، س 411، 415 و 416. ♦️ رسانه تخصصی فقه واحکام ♦️ https://eitaa.com/ask_ahkam
🌸 #والدین_دختر_پسر_هزینه_ایذاء ⭕️ سوال: هزینه های نگهداری والدین به عهده چه کسی است؟ پسران یا دختران؟ ✅ پاسخ: 👇👇 🔷 اگر پدر یا مادر درآمد کافی داشته باشد، مخارج زندگی او بر عهده کسی نیست، در غیر این صورت بر عهده فرزندان ـ دختر و پسر ـ است و ترجیحی بین فرزندان وجود ندارد و باید به گونه‌ای رفتار نمود که موجب ایذاء یا هتک حرمت او نشود. -------------------------- 🔷 پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای __________________ ✅ رسانه تخصصی فقه واحکام 🔷 @ask_ahkam
🍃🌺 #خروج_معتمف_از_مسجد طبق نظر آیت الله خامنه ای 1⃣ خارج شدن از مسجد برای #حمام كردن(نظافت)، برا‌ی #غسل مستحبی، #وضو گرفتن برای #خواندن قرآن يا نماز مستحبی، برای #شستن_دندان‌ها و دست‌ها، اشكال ندارد، ولی بايد به قدر حاجت اكتفا كند و طول ندهد. 2⃣ هنگام خروج از مسجد برای امور ضروری احتياط واجب آن است که نزديکترين راه را انتخاب کند و واجب است در صورت امکان زير #سايه ننشيند لکن راه رفتن زير سايه اشکال ندارد؛ گرچه احتياط مستحب ترك آن است. 3⃣ اگر شرکت در #امتحان ضرورت ندارد خارج نشوند مگر اینکه شرکت در امتحان ضرورت #عرفی دارد ولی خروج از مسجد نبايد به حدّی برسد که صورت اعتکاف محو شود. --------------------------- ✅ پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری 💠 @ask_ahkam
✳️ (نظر آیت الله خامنه ای) 1⃣ در صورتی که زن در ایام اعتکاف حائض‌شود حتى اگر در ساعات آخر روز سوم باشد اعتكاف باطل مى‌شود و بايد فوراً از مسجد خارج شود؛ ولى در صورت استحاضه اگر به وظيفه مستحاضه نسبت به روزه‌اش عمل كند، اعتكافش صحيح است. 2⃣ با پيداشدن حيض ولو در بعض روز سوم اعتكاف باطل مى‌شود و ندارد و اگر از قبل اعتكافى به سبب نذر بر او واجب شده قضاى آن را مى‌تواند در هر مسجدى و در هر زمانى به‌جا آورد مگر آن‌كه در نذر، اعتكاف در مسجد خاص و زمان خاصى را ملحوظ داشته باشد كه در اين صورت بايد بر طبق همان نذر خود عمل كند. ___________________ ✅ پایگاه اطلاع رسانی دفتر رهبرانقلاب 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
✳️ #محرمات_اعتکاف ✅ پاسخ در تصویر ⬆️⬆️ ◀️ رسانع تخصصی فقه واحکام ▶️ @ask_ahkam
🚫 👇👇 ⬅️ * چيزهای خوشبو و عطريّات حتی گياهان خوشبو، همراه با لذّت؛ ⬅️ * و فروش ⬅️ * ساير انواع ؛ مثل صلح و اجاره و مضاربه و غير اين‌ها (بنابر احتياط واجب) ⬅️ * و جدال ـ چه در امور دينی و چه دنيوی ـ به قصد غلبه بر ديگری و اظهار ⬅️ * امور و شهوت‌آميز مانند بوسه، لمس ⬅️ * (بنا بر احتياط واجب) 📛❌ گرچه استمناء در هر حال حرام و از گناهان بزرگ است ولی در حال اعتكاف گناهی بزرگتر است. ~~~~~~~~~~~~ ✅ پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری ▶️ https://eitaa.com/ask_ahkam
⁉️ 52 👇 سوال: خانمی در عده ازدواج موقت به خاطر جهل به مسئله با کسی عقد موقت می خواند آیا با فرد دوم حرام ابدی می شود؟ گزینه 1⃣: اگر هيچ کدام در عده بودن زن يا حرمت عقد در عده را نمي دانسته اند چنانچه نزديکي کرده اند زن بر او حرام مي شود و اگر نکرده اند حرام نمي شود گزینه 2⃣: چون جاهل به مسئله بوده در هر صورت حرام ابد نیست و می تواند بعد از اتمام عده دوباره محرم شوند گزینه 3⃣: حتی اگر دخول صورت نگرفته حرام ابدی هستند. . . . 📩 لطفا فقط شماره گزینه صحیح را به آیدی @ask_ahkam3 ارسال کنید 📩 جوابهای ویرایش/ادیت شده قابل قبول نمی باشند🚫 ⏱مهلت ارسال گزینه: تا پایان روز شنبه ،25 اسفند ۹۷⏱ 🎁 به دو نفر که پاسخ صحیح را ارسال کنند به قید قرعه دو عدد کارت شارژ هدیه داده میشود 🎁 ☑️ کانال تخصصی فقه و‌ احکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
🛍🎁🎀🎈 🔩⚙🎈 ⚱🎈 🍴 🎁 #خرید_کالای_ایرانی 🌿🌸 بسیاری از مردم نمی دانند که با یک تغییر نگرش در زندگی روزمره، به راحتی می توانند برای خود ثواب برداشت کنند. ⬅️ مثلا اگر قصد شما از خرید کالای ایرانی این باشد که موجب تقویت مسلمانان و اقتصاد مملکت اسلامی شوید تا بتوانیم در مقابل دشمن و تحریم های او روی پای خود بایستیم و استقلال خود را حفظ کنیم، این کار قطعاً ثواب دارد. 〰〰〰〰〰 ♦️ پایگاه اطلاع رسانی دفتر «رهبر انقلاب» ✅ https://eitaa.com/ask_ahkam
🔶 🔶 سوال: آيا زن براى رفتن به اعتكاف، نياز به اجازه شوهر دارد؟ پاسخ: 🔻🔻 ✅ اعتکاف اختصاص به مردان ندارد ولی چنانچه اعتکاف زن موجب از بين رفتن حق شوهر باشد بنا بر احتياط واجب بايد از او اجازه بگيرد. 〰〰〰〰〰〰 ❇️ «دفتر اطلاع رسانی حضرت آیت الله خامنه ای» 🔶 @ask_ahkam
🚫❌ ⭕️ سوال: استفاده از ترقّه و مواد قابل انفجار و ساخت و خرید و فروش آن‌ها اعم از این‌که موجب اذیّت و آزار بشوند یا خیر، چه حکمی دارد؟ پاسخ: 👇👇 ✅ در صورتی که موجب اذیّت و آزار دیگران باشد، و یا تبذیر مال محسوب شود، و یا خلاف قانون و مقرّرات نظام جمهوری اسلامی باشد، جایز نیست. 〰〰〰〰〰 ❇️پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله خامنه ای ♦️ @ask_ahkam
💠 رسانه تخصصی فقه واحکام 👇 🚃 گرفتن جا در اتوبوس و صف 🚌 〰➖〰➖〰🌺 ✅ رعایت حقوق دیگران از جمله ملزومات رعایت حق‌الناس بشمار می‌رود از جمله مواردی که بسیار رعایت حقوق دیگران به چشم می آید در صفهای طویل برای رسیدگی به کارها است که گاها مشاهده می شود افراد در اینگونه موارد رعایت حقوق دیگرا را بجای نمی آورند. ❓حال اگر کسی در صف یا مکانی که عمومی است و حق تقدم با کسی است که زودتر حضور داشته باشد است گرفتن صف برای دیگران چه حکمی دارد؟ _______________________ ✳️ آیت الله مکارم شیرازی ⬇️ ❓ پرسش: اگر داخل اتوبوس واحد برای شخصی جا گرفته شود و بعد شخص دیگری زودتر بیاید و بخواهد آنجا بنشیند، آنجا حق چه کسی است؟ _______________________ ✅ پاسخ: حق با کسی است که زودتر وارد می شود مگر در موارد ضروری که طرف فردی ضعیف و ناتوان باشد که باید برای او جا بگیرند. [1] 〰➖〰➖〰🌺 💠 پی‌نوشت: ⬇️ 1). آیت الله مکارم شیرازی، استفتائات، حق الناس (جا گرفتن در اتوبوس یا صف). (کدمطلب:260622) 💠 https://eitaa.com/ask_ahkam
🌼 وجود دیوار کوتاه میان مأمومین در نماز جماعت 🌼 #دیوار_در_نمازجماعت ❓ سوال: آیا در صورت وجود دیواری کوتاه بین مأمومین، اتصال نماز جماعت به هم می خورد؟ ✅ پاسخ: 👇 🔶 امام و آیت الله مکارم: در صورتی که دیوار به قدری بلند نباشد که در حال نشستن مانع دیدن مأمومی باشد که به واسطه او اتصال پیدا کرده، اشکال ندارد و در غیر این صورت، بنابر احتیاط واجب باید از طریق دیگری اتصال داشته باشد. [1] 🔶 آیت الله بهجت: اگر دیوار به گونه ای باشد که نتوانند در همه حالات نماز، یکدیگر را ببینند، جماعت باطل است. [2] 🔶 آیت الله سیستانی: به اندازه یک وجب و مانند آن مانعی ندارد. [3] 🌼 توجه: نصب پرده در نماز جماعت بین صف آقایان و خانم ها اشکال ندارد؛ ولی بین سایر مأمومین اشکال دارد. ___________________ 🔶 پی نوشت: 👇 [1]. امام و مکارم، العروه الوثقی مع تعلیقات، ج1، شرائط الجماعة، م 1. [2]. بهجت، استفتائات، ج2، با استفاده از س 2663. [3]. سیستانی، منهاج الصالحین، ج1، قبل از م 795. 🌼 رسانه تخصصی فقه واحکام 🔶 @ask_ahkam
🌾🍃🌾🌾🌻 🍃🌾🌾🌻 🌾🌾🌻 🌾🌻 🌾 🍃 سوال: حکم نماز در صورت حرکت بدن هنگام ذکر سجده چیست؟ 🍃🌼 پاسخ: در سجده باید به مقدار ذکر واجب، بدن آرام باشد و نمازگزار نباید بدن خود را به اختیار طوری حرکت دهد که از حال آرام بودن خارج شود؛ [1] 🌼 موقع گفتن ذکر مستحب نیز [2] اگر آن را به قصد «ذکر دستور داده شده برای سجده» بگوید، آرام بودن بدن لازم است. [3] 🌼 آیت الله سیستانی: همچنین در زمانی که مشغول به ذکر واجب نیست، بنابر احتیاط واجب باید بدن آرام باشد. [4] 〰〰〰〰〰〰 🔶 پی نوشت: 🔸 [1]. بهجت: و اگر نتوانست به اندازه ذکر واجب آرامش بدن داشته باشد، اصل وجوب ذکر ساقط نمی شود، و اگر به هیچ وجه بدنش آرام نمی گیرد، احوط این است که نماز دیگری هم بخواند، و سجده آن را با اشاره انجام دهد و منظور از آرامش بدن، توقف و مکث بین سرگذاشتن و برداشتن است. [2]. خامنه ای: بنابر احتیاط. [3]. توضیح المسائل ده مرجع، م 1050؛ امام، تحریر الوسیله، ج 1، القول فی السجود، ص 314، م 2؛ امام و مکارم، العروه الوثقی مع تعلیقات، ج 1، السجود، قبل از م 1، الثالث؛ بهجت، وسیله النجاه، م 737؛ خامنه ای، اجوبه الاستفتائات، با استفاده از س 343 و استفتا؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 1015؛ سیستانی، المسائل المنتخبه، قبل از م 310،‌ الثامن و منهاج الصالحین، ج 1، قبل از م 627، الثالث؛ صافی، جامع الاحکام، ج 1، س 232. [4]. سیستانی، توضیح المسائل، م 1037 و المسائل المنتخبه، قبل از م 310، الثامن و منهاج الصالحین، ج 1، قبل از م 647، الثالث. 🌼 رسانه تخصصی فقه واحکام 🍃🌾 https://eitaa.com/ask_ahkam